eitaa logo
پژوهشگاه فضای مجازی (پردیس قم)
2.7هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
247 ویدیو
77 فایل
پژوهشگاه فضای مجازی _ پردیس قم ارتباط با ادمین : @QomCsri_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
پژوهشگاه فضای مجازی (پردیس قم)
#معرفی_آثار_پژوهشی_فضای_مجازی 💠 عنوان کتاب: "أسلحة الفضاء الإلكتروني في ضوء القانون الدولي الإنسان
💠 عنوان کتاب: "أسلحة الفضاء الإلكتروني في ضوء القانون الدولي الإنساني"؛ اسلحه فضای مجازی در پرتو قانون بین‌المللی [حقوق] بشر ✍️ نویسنده: دکتر عادل عبد الصادق (بخش دوم) 2️⃣ 🔹 پیشتر قوت در روابط بین‌الملل در عرصه‌های زمینی، دریایی و هوایی بکار میرفت، اما اکنون فضای مجازی با گذر از نابسامانی‌های اولیه و ورود به عرصه روابط بین‌الملل، از عوامل قوت شمرده می‌شود. 🔹 انتظار می‌رود، با توجه به پیشرفت هوش مصنوعی و کاربرد آن در سطح جهان، قرن 21 شاهد گسترش بکارگیری سلاح‌های الکترونیک، به تنهایی یا با سلاح‌های دیگر، باشد. تغییر در اسلحه الکترونیکی باعث ظهور شیوه جدیدی از منازعات بین‌المللی در فضای مجازی می‌شود. از این پس فضای مجازی یا واسطه‌ای برای رفتارهای خصمانه است یا محملی برای درگیری‌ها، و یا با تبدیل شدن به عرصه پیشرفت سلاح‌های الکترونیک، به عنصری در قدرت نظامی تبدیل می‌شود. 🔹 تهدیدهای الکترونیکی، چالش‌های امنیتی جدیدی پیش آورده که قوانین بین‌المللی نقش مهمی در مواجهه با آن دارد. از این رو: 1. باید در مفاهیم «سلطه قانونی»، «تأثیر و نفوذ» و «قانونمندی» بازنگری کرد. 2. لازم است ضمن حذف قوانین دست‌وپا‌گیر ملی، زمینه را برای اجرای قوانین بین المللی در این حوزه فراهم کنیم. البته در تدوین این قوانین، باید قوانین ملی هم مورد توجه قرار گیرد. 📝 ادامه دارد... 🌐 تهیه شده در واحد ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
♦️رهبر معظم انقلاب: با انتشار افکار صحیح در به معنای واقعی کلمه جهاد کنید./ اصل قطعی، پیروی از شیوه اخلاقی است. 🔹حضرت امام خامنه‌ای، در پایان مراسم عزاداری روز اربعین حسینی (علیه السلام): شما امروز در فضای مجازی می‌توانید افکار درست و صحیح را منتشر کنید و به مسائل پاسخ دهید و می‌توانید به معنای واقعی کلمه جهاد کنید. 🔹 البته اصل قطعی در این باب، پیروی از شیوه‌ی اخلاقی است. باید از این کاری که بعضی افراد با دشنام و فریب و دروغ دربرابر افکار عمومی مواجه می‌شوند، اجتناب کرد. باید منطق را به اخلاق مزیّن کرد حقایق را منتشر کرد. امروز همه باید در این میدان حرکت کنیم. ✅ روابط عمومی دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی @oisc_majazi
🔴تقویت جایگاه فین‌تک اسلامی در اندونزی با بهره‌گیری از جدیدترین تکنولوژی‌ها 💠صنعت فین‌تک (فناوری‌های مالی نوپدید) اندونزی یکی از رقابتی‌ترین و پویاترین صنایع در منظقه آسیا است. این کشور 20 درصد از تمام شرکت‌های فناوری جنوب شرقی آسیا را در خود جای داده است که انتظار می‌رود در 5 سال آینده از این طریق 8.6 میلیارد دلار درآمد کسب کنند. 🔹در اندونزی فین‌تک به دو نوع فین‌تک معمولی یا شرعی طبقه‌بندی می‌شود. رشد فناوری فین‌تک اسلامی در اندونزی اگرچه با سرعت اندک، اما همچنان ادامه دارد. امور مالی اسلامی، یکی از سریع‌ترین صنایع در حال رشد است که مجموع دارایی‌های آن از 2 تریلیون دلار فراتر رفته است و پیش بینی می‌شود تا سال 2023 به 3.8 تریلیون دلار برسد. 🔸رعایت قوانین اسلامی یک چالش برای شرکت‌های فناوری شریعت اندونزی است. علیرغم رشد چشمگیر فین تک شرعی در اندونزی، تنها 9 شرکت از 165 شرکت فناوری فین تک که در دولت از طریق اداره خدمات مالی ثبت شده اند مطابق شرع هستند. 🔰دولت اندونزی تلاش کرده است با ایجاد کمیته ملی امور مالی اسلامی که توسط رئیس جمهور و معاون رئیس جمهور اندونزی اداره می‌شود به این مشکل رسیدگی کند. مسئولیت اصلی این کمیته، سرمایه‌گذاری در شرکت‌های فین‌تک مطابق با شرع و افزایش میزان انطباق آنها است. 🌐 تهیه شده در واحد ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
💠 دومین کرسی ترویجی ارائه مقالات مرتبط با جشنواره بین المللی "دین و فضای مجازی" 🔹 با ارائه: دکتر سیدعلیرضا طباطبایی با موضوع "چالشها و فرصتهای نظام امت-امامت سایبری" 🔹 ناقدین: حجت الاسلام ابوالحسن حسنی، کارشناس دفتر مطالعات اسلامی پژوهشگاه فضای مجازی حجت الاسلام حسین مهدیزاده، کارشناس فرهنگستان علوم اسلامی 📅 زمان: چهارشنبه، 7 مهر، ساعت 12 برای ورود به نشست روی لینک زیر کلیک کنید و به عنوان مهمان وارد شده و سپس روی گزینه "ورود به کلاس" کلیک کنید: https://daneh.ir/demo2/mod/lmskaranskyroomtwo/view.php?id=8599 ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی @oisc_majazi
پژوهشگاه فضای مجازی (پردیس قم)
💢 #پرونده_ویژه #سلسله_مباحث_مسائل_فضای_مجازی ✅شماره یک: توکن NFT (بخش دوم) 🔴تفاوت NFT با ارزهای
💢 ✅شماره یک: توکن NFT (بخش سوم) 🔵 ویژگی‌ها و مزایای توکن‌های غیر قابل معاوضه NFT 🔻کمیاب و نادر بودن: ارزش توکن‌های غیر قابل معاوضه ناشی از کمیاب بودن آن‌ها است. اگرچه توسعه‌دهندگان NFT-ها هر اندازه بخواهند می‌توانند از این توکن‌ها بسازند؛ اما با محدود کردن تعداد آن‌ها، باعث افزایش نادر بودن آن‌ها می‌شوند. 🔻غیر قابل تقسیم بودن: اگرچه این یک قانون کلی برای همه اقسام آن نیست ولی اغلب توکن‌های غیر قابل معاوضه به واحدهای کوچک‌تر تقسیم نمی‌شوند، یا کل یک اثر هنری دیجیتال را خریداری می‌کنید یا اصلا آن را نمی‌خرید. 🔻یکتایی و خاص بودن: این مورد مهم‌ترین ویژگی یک NFT است. NFT-ها دارای زبانه‌ای (tab) از اطلاعات ثابت هستند که یکتا بودن آن‌ها را ثبت می‌کند. به این ویژگی به‌عنوان گواهی اصالت نگاه کنید. 🔻قابلیت انتقال: برخلاف توکن‌های قابل معاوضه قابل ترید، توکن‌های غیر قابل معاوضه در بازارهای خاصی خرید و فروش می‌شوند. بااین‌حال ارزش آن‌ها به منحصر‌به‌فرد بودنشان بستگی دارد. 🔻 اصالت داشتن: توکن‌های غیر قابل معاوضه مبتنی بر تکنولوژی بلاک‌چین هستند، بنابراین می‎توانید از اصالت NFT خود مطمئن شوید، زیرا ساخت چیزی جعلی در لجر (Ledger) تغییر ناپذیر نامتمرکز تقریبا محال است. 🔻حفظ حق مالکیت: این مورد هم به استفاده‌ی NFT از پلتفرم‌های نامتمرکز اشاره می‌کند که در آن هیچ مالکی داده‌ای را پس از ثبت نمی‌تواند تغییر دهد. 🔰موارد استفاده از توکن‌های غیر قابل معاوضه ➖گیمینگ: NFT-ها در صنعت گیمینگ محبوب هستند زیرا این توکن‌ها برخی از مشکلات ذاتی را حل می‌کنند، برای مثال بازی‌های برتر مانند فورتنایت فروش ویژگی‌ها (Trait) و لوازم جانبی مانند سلاح‌ها و اسکین‌ها را ممنوع کرده است. با داشتن توکن‌های غیر قابل معاوضه این امکانات می‌توانند به‌آسانی در بازی‌های مختلف منتقل شوند. NFT-ها این چنین به اقتصاد درون بازی‌ها کمک خواهند کرد. ➖سرمایه‌های دیجیتال : بازی Decentraland را در نظر بگیرید. در این بازی مشارکت‌کننده‌ها می‌توانند زمین مجازی داشته باشند. مثالی دیگر برای این مورد Ethereum Name Service است که از NFT-ها استفاده می‌کند. ➖تشخیص و احراز هویت: توکن‌های غیر قابل معاوضه برای مقابله با جعل هویت ایده‌آل هستند. مثال‌های برای نشان دادن این مورد، دیجیتال کردن هویت شامل مدارک دانشگاهی، مدارک پزشکی و حتی ظاهر ما است. ➖آثار کلکسیونی: توکن‌های غیر قابل معاوضه شروعی تازه برای دنیای آثار کلکسیونی است، به همین دلیل کلکسیونرهای عادی وارد دنیای سرمایه‌های دیجیتال می‌شوند. ادامه دارد ... ✍️ 🌐 تهیه شده در واحد ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| نماهنگ فرمان جهاد تبیین 🔴رهبر معظم انقلاب: 🔺میتوانید افکار درست را، افکار صحیح را منتشر کنید، پاسخ به اشکالات را، پاسخ به ابهام‌آفرینی‌ها را در این فضا با استفاده‌ی از این امکان منتشر کنید و میتوانید در این زمینه به معنای واقعی کلمه جهاد کنید. البتّه اصل قطعی در این باب این است که بایستی از شیوه‌ی اخلاقی در این کار پیروی کرد. از این کاری که بعضی‌ها در فضای مجازی یا در مطبوعات و در مقاله‌ها و اینجا و آنجا انجام میدهند که با دشنام، با تهمت و فریب و دروغ با افکار عمومی مواجه میشوند، باید بشدّت اجتناب کرد. بایستی حقایق را با منطق قوی، سخن متین و عقلانیّت کامل، همراه با زینت عاطفه و عواطف انسانی، و به‌کارگیری اخلاق منتشر کرد. امروز همه‌‌ی ما بایستی در این میدان حرکت بکنیم؛ هر کدام به نحوی و با سهمی که در این راه داریم. ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی @oisc_majazi
🔴 برگزاری کنفرانس «رسانه علیه نفرت» در اردن 🔰این همایش دو روزه با هدف جریان سازی برای رسانه‌ها و کاربران عرب زبان شبکه های اجتماعی توسط شورای بزرگان مسلمان در شهر امان کشور اردن در تاریخ 26 و 27 سپتامبر 2021 (4 و 5 مهر) برگزار شد. 🔹دکتر محمد المؤمنی وزیر سابق امور رسانه اردن اظهار داشت که سخنان نفرت انگیز بر ضد جوامع اسلامی است و قطعاً مخالف ارزش‌ها و اصول اسلامی است که خواستار تساهل، برادری، حمایت از افراد ضعیف و صداقت در گفتار و عمل است. 🔻وی خاطرنشان کرد برخی فرقه‌ها و گروه‌های اسلامی که با سخنان نفرت انگیز خود نام اسلام را خدشه دار کردند، نماینده اسلام یا مسلمانان نیستند. اسلام مردم را به دوستی و مدارا دعوت می‌کند نه به تفرقه افکنی. 🔸دکتر سلطان الرومیثی، دبیرکل شورای بزرگان مسلمان نیز از دیگر سخنرانان این اجلاس بود که بیان داشت رسانه ها باید یک گفتمان عادلانه و متعادل را ارائه دهند که در جهت تغییر الگوهای منفی غالب و رفع نفرت اقدام کنند. 🔺"همچنین نیاز است که درهای گفتگوی منطقی به عنوان بهترین راه برای مقابله با سخنان تبعیض‌آمیز و تفرقه‌افکنانه گشوده شود، گفتگویی که ما امیدواریم رسانه ها را به ماهیت ناب خود باز گرداند و از طریق آنها ارسال شود. وی در ادامه اظهار داشت که رسانه‌ها باید از پلتفرم و شبکه های مجازی که در اختیار دارند برای ارسال پیام های بشردوستانه بهره بگیرند به شرط اینکه این پیام ها دارای محتوای سیاسی، حزبی یا فرقه ای نباشند." 🌐 تهیه شده در واحد ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
🔵 نقش فین‌تک (فناوری‌های نوین مالی) در پرداخت زکات و امور مالی اسلامی 🔻طبق آمار منتشر شده 1.9 میلیارد از جمعیت جهان را مسلمانان تشکیل می‌دهند. مسلمانان معتقدند که پرداخت زکات سبب پاک شدن مال شده و به باقیمانده ثروت شخص برکت می‌دهد. در بسیاری از کشورهای مسلمان، پرداخت زکات داوطلبانه است. در شش کشور مالزی، عربستان سعودی، پاکستان، سودان، لیبی و یمن زکات توسط دولت جمع آوری می‌شود. 🔻در برخی کشورها مانند انگلیس، امارات، اندونزی، مالزی، آمریکا و عربستان که میزبان بیشترین فناوری‌های سازگار با شریعت هستند از فین‌تک برای دیجیتالی شدن امور مالی اسلامی بهره می‌گیرند. 🔻برای نمونه می توان به کشور اندونزی اشاره کرد که بزرگترین کشور مسلمان جهان است و ارزش زکات آن تنها در یک سال بیش از 500 میلیون دلار است. اپلیکیشن GoPay که بخشی از شرکت Gojek است، از نوامبر 2019 با شورای مساجد اندونزی همکاری کرد تا کمک های دیجیتالی شامل زکات را در 800 هزار مسجد این کشور جمع‌آوری کند. 🔻همچنین موسسه خیریه انگلیس و بنیاد ملی زکات (NZF) ، از ارز دیجیتال به عنوان راهی برای کمک مالی استفاده می‌کنند. NZF که زکات را در محله‌های مسلمان انگلیس جمع آوری و توزیع می‌کند معتقد است این مساله با روندهای تکنولوژیکی و عادات اهداکنندگان همگام است و به نظر می‌رسد پذیرش ارزهای رمزنگاری شده گام منطقی بعدی به شمار رود. منبع: Open Gov 🌐 تهیه شده در واحد ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
✳️ دومین جلسه از سلسله فیلم‌نشست‌های مرتبط با فضای مجازی 🔰 با ارائه: حجت الاسلام دکتر سید محمد محسن میرمرشدی ♦️دکترای فلسفه معاصر ♦️مدیر فضای مجازی مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه علمیه با موضوع: بررسی آثار نمایشی مرتبط با فضای مجازی 🕰 زمان: چهارشنبه، ۲۱ مهر ۱۴۰۰، ساعت ۱۰ صبح ⭕️ نشست به صورت حضوری و با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار می‌شود. 🔖 لازم به ذکر است در پایان دوره، برای شرکت‌کنندگان گواهی حضور صادر می‌شود. 💡 ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر: @oisc_amuzesh ✅دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی @oisc_majazi
پژوهشگاه فضای مجازی (پردیس قم)
💢 #پرونده_ویژه #سلسله_مباحث_مسائل_فضای_مجازی ✅شماره یک: توکن NFT (بخش سوم) 🔵 ویژگی‌ها و مزایای ت
💢 ✅شماره یک: توکن NFT (بخش چهارم) 🔴 بررسی فقهی NFT 💢 متاسفانه در زمینه حکم NFT در اسلام تحقیقات کمی صورت گرفته است. یک دلیل این مطلب به نوپدید بودن NFT باز می گردد و دلیل دیگر آن را باید پیجیده بودن آن عنوان کرد. در آخرین بخش از پرونده ویژه با موضوع NFT، خلاصه تنها مقاله فقهی با موضوع NFT خدمتتان ارائه می شود. عنوان مقاله: NFTs: Shariah Compliant توکن NFT: تطابق یا عدم تطابق با شرع؟ ✍️نویسنده: مفتی فراز آدم (مؤسس بنیاد مشاوره امورمالی اسلامی امانه انگلیس) 🔹نگارنده پس از مفهوم‌شناسی NFT در بخش اول مقاله خود به سراغ بررسی فقهی این نوع توکن‌ها می رود. وی NFT ها را مصداق «قیمی» و سایر توکن های تعویض پذیر را مصداق «مثلی» بر می شمارد. 🔻ابتدا به تعریف مفهوم مثلی روی آورده است. مثلی به دارایی گفته می شود که موارد مشابه آن در بازار وجود دارد به طوری که واحدهای آن عموماً قابل تعویض در نظر گرفته می شوند و اختلاف بین آنها بسیار اندک است مانند تلفن همراه، لباس و مواد غذایی. 🔻در تعریف «قیمی» می نویسد: اجناس و دارایی هایی که نمونه مشابه ندارد و هر مورد از آن قیمت منحصر به‌فرد خودش را دارد. مانند مارک خاصی از یک لباس طراحی شده. تفاوت این دو در صورت از بین رفتن و وارد شدن خسارت به دیگران است که در مثلی باید مثل را پرداخت کرد، اما در قیمی باید قیمت روز تلف را محاسبه و پرداخت کرد. 🔸محقق در گام بعدی به سراغ تطبیق قواعد شریعت بر این فناوری می رود. اگر اصول اساسی اسلام درباره مالیت و مالکیت در NFT ها صدق کند که جایز است وگرنه نیست. اصول اساسی عبارتند از: (1) مالیت داشتن یعنی عقلا برای آن ارزش قائل باشند؛ (2) تقوّم: دارای قیمت و ارزش باشد؛ (3) منفعت مقصوده داشته باشد؛ (4) سوق دهنده به سمت اسراف و تبذیر نباشد. سپس به بیان انواع NFT ها اشاره دارد: هنر، بازی دیجیتالی، داده و اطلاعات، و بلیط فروشی. ✅ ایشان در پایان با تأکید بر ورود اندیشمندان اسلامی در زمینه بکارگیریNFT ها برای ترویج معارف اسلامی، استفاده از این فناوری را جایز می داند. 🌐 تهیه شده در واحد ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
⚫️شهادت امام علی ابن موسی الرضا تسلیت باد. ✅روابط عمومی دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی @oisc_majazi
🔴 برگزاری همایش مجازی بین‌المللی "دین و رسانه" در ترکیه 🔹همایش آنلاین بین‌المللی دین و رسانه از 21 تا 23 اکتبر (از پنج شنبه، ۲۹ مهر ۱۴۰۰ تا اول آبان) برگزار می‌شود. 🔹این همایش توسط دانشکده علوم اسلامی دانشگاه علوم اجتماعی آنکارا (ASBU) سازماندهی شده است. در این همایش 56 مقاله ارائه خواهد شد که برخی محورهای آن عبارتند از : دین‌داری در رسانه‌های اجتماعی، هویت‌های دیجیتالی و دین، رسانه‌ها و حریم خصوصی. 🔹برخی اساتید برجسته از دانشگاه‌های قطر ، اردن، مالزی، الجزایر، برونئی و چند تن از علمای سازمان امور دینی ترکیه از اعضای کمیته علمی این همایش می‌باشند. 🌐 تهیه شده در واحد ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
💢 آشنایی با تجربیات و دستاوردهای کشورهای اسلامی در زمینه فضای مجازی از جمله ضرورت ها برای پژوهشگران این حوزه به شمار می رود. از این رو، واحد بین الملل دفتر مطالعات اسلامی درنظر دارد در یک سلسله یادداشت، وضعیت فضای مجازی در کشورهای اسلامی را مورد بررسی قرار دهد. ✅شماره یک: اندونزی 🇮🇩 بخش اول 🇮🇩 🔴کشور اندونزی از نظر جغرافیایی در بخش جنوب شرقی اقیانوسیه قرار دارد و یک مجمع‌الجزایر است که در آن 17 هزار جزیره و 33 استان دیده می‌شود. وسعت آب های این کشور سه برابر خشکی های آن است. اندونزی بزرگ‌ترین مجمع الجزایر كره خاكی و چهارمین كشور پرجمعیت جهان است که 274 میلیون نفر جمعیت دارد. از این تعداد حدود 204 میلیون مسلمان هستند که 2 میلیون نفر آنها را شیعیان تشکیل می‌دهند. ♦️اطلاعات فضای مجازی اندونزی 📱تعداد سیم‌کارت‌های فعال: 345.3 میلیون نفر (125.6 درصد) 🌐کاربران اینترنت : 202.6 میلیون نفر (73.7 درصد) 👩‍👩‍👧‍👧 کاربران فعال شبکه‌های اجتماعی : 170 میلیون نفر (61.8 درصد) 🔵 وضعیت استفاده از شبکه‌های اجتماعی در اندونزی استفاده از (YouTube) با ضریب نفوذ حدود 94 درصد، بیشترین استفاده را در رسانه‌های اجتماعی در اندونزی را به خود اختصاص داده است. با این حال، سایر رسانه های اجتماعی شناخته شده دیگر مانند WhatsApp و Instagram نیز از نفوذ بالایی در آنجا برخوردار هستند و این باعث می شود اندونزی یکی از بزرگترین بازارهای رسانه های اجتماعی در جهان را در اختیار داشته باشد. برای اکثر اندونزیایی ها، شبکه های اجتماعی راهی مناسب برای تماس با خانواده ها در مکان های دورافتاده مجمع الجزایر است. ✅ اثرگذاری شبکه های اجتماعی در اندونزی به حدی است که در سالهای اخیر دولت مجبور به اتخاذ سیاست هایی در راستای کاهش نفوذ آن روی مردم شده است. به عنوان نمونه در سال 2019، به دنبال آشوب های انتخاباتی ، دولت دسترسی به محبوب ترین سیستم های شبکه‌های اجتماعی را برای جلوگیری از انتشار اخبار جعلی تا حدی محدود کرد. پلتفرم های اصلی تحت تأثیر این ممنوعیت، شبکه های اجتماعی پیشرو مانند YouTube ، WhatsApp ، Facebook و Instagram بودند. 🔰طبق آمار منتشر شده در وب سایت statista، تعداد کاربران فعال فیسبوک اندونزی در ژوئیه ۲۰۱۹، ۱۳۰ میلیون نفر گزارش و اعلام شده است. هند با ۲۷۰ میلیون و آمریکا با ۱۹۰ میلیون کاربر فعال در رده‌های اول و دوم جهان قرار دارند و اندونزی در رتبه سوم ایستاده است. ادامه دارد ... ✍️ 🌐 تهیه شده در واحد ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
🔅 بیستمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی جشنواره ملی با موضوع: ✔️ " الزامات و بسترهای توسعه و نشر جهانی ادبیات مقاومت با استفاده از فضای مجازی " 📝 دبیر نشست : دکتر محمد حسین شاه آبادی (پژوهشگر فرهنگ و ارتباطات و رسانه در پژوهشکده شهید صدر(ره) ) 🔶سخنرانان: 1️⃣ دکتر مهدی مولایی (مدیر توسعه کسب و کارهای دیجیتال در مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازیِ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ) 2️⃣ حجت‌الاسلام رضا حاج‌حسینی (مدیر دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی) 🔖 به شرکت کنندگان در نشست، گواهی حضور مجازی بطور الکترونیکی ارائه خواهد گردید. 📆 سه شنبه، ۲۰ مهر ماه ۱۴۰۰ 🕚 ساعت ۱۳ الی ۱۵ 🏢 پژوهشکده شهید صدر(ره) با مشارکت مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی و دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 📡 پخش زنده نشست به صورت وبینار از طریق آدرس زیر: 🖥 https://www.skyroom.online/ch/sadr/translationfest ✔️ با ما همراه باشید... 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 🌐 دبیرخانه نخستین 💻 www.TranslationFest.ir 📧 info@translationfest.ir ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی @oisc_majazi
🔺 آشنایی با پژوهشگران شاخص مطالعات اسلامی فضای مجازی 💢دکتر "نفیس اَلام " Nafis Alam 🔸تابعیت: مالزی 🔸زبان آثار: انگلیسی 🔸حوزه پژوهش: اقتصاد، فناوری‌های نوین مالی، رمزارز 🔹سوابق تحصیلی: ➖دکترای اقتصاد دانشگاه موناش استرالیا ➖کارشناسی ارشد اقتصاد از دانشگاه مالتی مدیا مالزی ➖کارشناسی اقتصاد با گرایش آمار از دانشگاه پانتا هندوستان 💠آشنایی با برخی از نظریات ایشان: 🔻بنابر نظر اسلام، پول ارزش ذاتی ندارد و کالا نیست و آنچه ارزش ذاتی دارد، طلا، نقره، برنج، گندم، جو، نمک و خرماست. لذا هر معامله و هر نوع پولی که دارای پشتوانه این هفت جنس باشد، مجاز است. 🔻درخصوص حلیت یا حرمت ارزهای رمزپایه فتواهای مختلفی صادر شده است. ایشان قائل به حلیت و جواز این گونه ارزهای دیجیتالی هستند. وی ارزهای رمزپایه با پشتوانه طلا مانند: وان گرم (OneGram)، گلدایکس (Goldx) حلال دسک (Halaldex) و رمزارز ایرانی پیمان را تلاش مؤثری در انطباق رمزارزها با شریعت می‌داند چراکه این نوع رمزارزها دارای پشتوانه مشخصی چون طلا هستند. 🌐 تهیه شده در واحد ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
🔴 فراخوان مقاله با عنوان «آینده مسجدالاقصی در شبکه‌های اجتماعی» 🔹بیست و یکمین کنفرانس بین‌المللی در حوزه مطالعات اسلامی قدس، جمعه ۲۶ آذر ۱۴۰۰ به مدت دو روز (هفدهم تا نوزدهم دسامبر سال 2021) در شهر ماردین ترکیه به صورت حضوری و با امکان مشارکت آنلاین برگزار خواهد شد. یکی از محورهای این همایش در زمینه فضای مجازی و مسجد الاقصی با عنوان «آینده مسجدالاقصی در رسانه‌های اجتماعی» است. 🔹مهلت ارسال مقالات به این همایش 30 نوامبر 2021 می‌باشد. 🌐 تهیه شده در واحد ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
💠 مراسم رونمایی از پایگاه لغت‌نامه‌های فارسی (قاموس نور) مراسم رونمایی از پایگاه لغت‌نامه‌های فارسی (قاموس نور) در تالار دکتر افشار مؤسسه لغت‌نامه دهخدا برگزار می‌شود. در این مراسم، دکتر محمود بی‌جن‌خان، رئیس مؤسسه لغت‌نامه دهخدا، حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدحسین بهرامی، رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و حجت الاسلام مسیح توحیدی، مدیر پایگاه قاموس نور، سخنرانی خواهند داشت. زمان: 🗓 روز چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰ ⏰از ساعت ۱۰:۳۰ ✅ این مراسم به صورت برخط برگزار می‌شود و علاقمندان می‌توانند پخش زنده این مراسم را از نشانی http://live.noorsoft.org مشاهده کنند. 🔴گفتنی است لغت‌نامهٔ برخط «قاموس نور» حدود ۳۷۰۰۰۰ مدخل از کلمات و واژه‌های فارسی به همراه توصیفات آنها را از برترین فرهنگ نامه‌های لغت، مثل لغت‌نامه متوسط دهخدا، فرهنگ نفیسی، فرهنگ رشیدی و … ارائه کرده است. ✅دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
✅ درس خارج فقه «حکمرانی فضای مجازی» توسط استاد عبدالکریم فرحانی برگزار می‌شود. ✳️مزایای شرکت در درس: 🔺اعطای گواهی شرکت در درس خارج 🔺تقدیر و حمایت از تقریرات برتر 🔺استفاده از فضلای مستعد در پروژهای پژوهشی مرتبط با موضوع درس ⭕️جهت ثبت‌نام و کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09192954687 تماس حاصل فرمایید. 🕕 زمان: چهارشنبه‌ها، یک ساعت به غروب. برنامه به صورت محدود حضوری و مجازی برگزار می‌شود. ✅دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی @Oisc_Majazi
پژوهشگاه فضای مجازی (پردیس قم)
#معرفی_آثار_پژوهشی_فضای_مجازی 💠 عنوان کتاب: "أسلحة الفضاء الإلكتروني في ضوء القانون الدولي الإنساني
💠 عنوان کتاب: "أسلحة الفضاء الإلكتروني في ضوء القانون الدولي الإنساني"؛ اسلحه فضای مجازی در پرتو قانون بین‌المللی [حقوق] بشر ✍️ نویسنده: دکتر عادل عبد الصادق (بخش سوم) 3️⃣ 🔹 نویسنده در تلاش برای شناخت حدود و چالش‌های اجرای قوانین بین‌المللی بر کاربردهای سلاح‌های الکترونیکی در درگیری‌های بین‌المللی، و نیز بحث از میزان مشروعیت آن در پژوهش خود به پرسش‌هایی از این دست پاسخ می‌دهد: ـ میزان مشروعیت و قانونمندی بکارگیری سلاح‌های سایبری در درگیری‌های بین‌المللی ـ رابطه سلاح‌های سایبری با منع بکارگیری قدرت در روابط بین‌الملل ـ تأثیر فضای مجازی در قوانین بین‌الملل ـ تأثیر فضای مجازی در تحولات امنیت، قدرت و درگیری جهانی ـ ماهیت سلطه سایبری و مزیت‌های راهبردی استفاده از سلاح‌های الکترونیک ـ تأثیر فضای مجازی در قانون جنگ ـ چگونه می‌توان سلاح‌های الکترونیک را بکارگیری قدرت در روابط بین‌الملل دانست؟ ـ مشروعیت بکارگیری سلاح‌های الکترونیک در درگیری مسلحانه ـ مشروعیت بکارگیری سلاح‌های الکترونیک در دفاع شرعی از خود ـ چالش‌های قانونی بین‌المللی در برخورد با سلاح‌های الکترونیک ـ آینده تعامل بین‌المللی با سلاح‌های الکترونیک و امنیت فضای مجازی 📝 پایان 🌐 تهیه شده در واحد ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
🔴 هفتمین شماره مجله «رسانه و مطالعات دین» منتشر شد 🔹در این شماره مقالاتی با موضوعات زیر منتشر شد: هوش مصنوعی و ارزش‌های مذهبی؛ استفاده از رسانه ای اینترنتی توسط سازمان امور دیانت ترکیه؛ زنان و موقعیت اجتماعی در سینمای ایران 🔹مجله «رسانه و مطالعات دین» در سال 2018 توسط دانشگاه ارجیس (Erciyes University) ترکیه تاسیس شد و مقالاتی به زبان‌های ترکی، انگلیسی و عربی با موضوع دین، رسانه و فضای مجازی در آن منتشر می‌شود. شایان ذکر است بیشتر مقالات این مجله تا کنون به زبان ترکی بوده است. 💢برای دریافت مجله لینک زیر را کلیک کنید: https://b2n.ir/a07180 🌐 تهیه شده در واحد ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
تحلیل و بررسی فقهی مسأله مالکیت در شبکه های اجتماعی.pdf
345.8K
💠 " فقه شبکه های اجتماعی" 📚📚 . . ⏪ با عنوان «تحلیل و بررسی فقهی مسأله "مالکیت" در شبکه های اجتماعی» (قالب پیشنهادی: ) . . 👈 برای آشنایی با و سؤالات فرعی موضوع پیشنهادی، فایل را مطالعه کنید! ☑️ تهیه شده در واحد" مسأله شناسی" دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی @oisc_majazi
✅ روابط عمومی دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی @oisc_majazi
📘 مجموعه آثار پژوهشگاه فضای مجازی ✅ کتاب مجموعه آثار پژوهشگاه فضای مجازی، شامل معرفی اجمالی ۸۷ گزارش علمی، ۴۴ گزارش سریع، ۵ گزارش کتاب و سند تهیه و ۱۲ کتاب، منتشر شد. 📌 تهیه شده در روابط عمومی پژوهشگاه فضای مجازی 💡دریافت گزارش: yun.ir/9rro4b 💡دسترسی به کتابخانه تخصصی: b2n.ir/767231 ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی @oisc_majazi
💢 انتشار دومین شماره خبرنامه عربی «اسلام و فضای مجازی» 🔺دومین شماره خبرنامه عربی «اسلام و فضای مجازی»، به همت واحد بین الملل دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی منتشر شد. این خبرنامه به بازتاب اخبار حوزه فضای مجازی اسلامی در حوزه‌های داخلی و خارجی و نیز اخبار دفتر می‌پردازد. 🔻برخی از مطالب این شماره از این قرار است: گزارشی از کتاب «وضعیت‌شناسی پژوهش‌های اسلامی رمزارزهای در جهان»؛ پلفترم‌های دیجیتال، تغییر طبیعی منبر در جهان؛ حمایت دولت مصر از فعالیت‌های مجازی دارالافتا؛ پاسخ دارالافتای مصر به بیش از یک میلیون فتوا در فضای مجازی در سال 2020؛ انقلاب در علوم اسلامی با استفاده از هوش مصنوعی 🔴برای دانلود خبرنامه لینک زیر را کلیک کنید: https://b2n.ir/y33905 ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی @oisc_majazi