فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶تلاوت کوتاه امروز 🔶
# علوم قرآن و حدیث
https://eitaa.com/Qoran_hadis
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
🌱 خطبه غرّاء (بخش اول)
(ترتیب این خطبه در فیض الاسلام و ابن ابی الحدید 83 و در صبحی صالح 82)
❇️ خطبه غَرّاء، از خطبههای امام علی(ع) در موضوع اخلاق بوده که در نهج البلاغه آمده است. امام علی(ع) در این خطبه با یادآوری نعمتهای الهی، انسان را به تقوا فرامیخواند و از عذاب میترساند. گفتهاند مردم با شنیدن این خطبه از زبان امیرالمؤمنین(ع)، به خود لرزیدند و اشک ریختند.
✅ این خطبه با حمد و ثنای الهی و گواهی دادن حضرت به پیامبری حضرت محمد(ص) آغاز میشود و با سفارش به تقوای الهی با یادآوری نعمتهای او و آزمایش بودن دنیا و یادآوری قیامت، مرگ، در گور نهاده شدن انسان و از هم پاشیدن جسمش و خوراک خزندگان شدنش ادامه مییابد. در همین راستا، آفرینش انسان از نطفگی تا مرگ با تعابیری در اوج بلاغت در برابر چشم شنوندگان ترسیم میشود و با یادآوری این نعمتهای الهی، انسان را از گردنکشی در برابر آفرینندهاش بر حذر میدارد. ادامه خطبه، یادآوری سختیهای جان کندن و جدایی از نزدیکان و سختیهای پس از مرگ و دوزخ است که اما پس از ذکر اینها از ترس خدا به وی پناه میبرد.
ابن ابی الحدید، در شرح این خطبه مینویسد:
ما تردیدی نداریم که وی [یعنی امام علی(ع)] از همه پیشینیان و پسینیانی که به زبان عربی سخن گفتهاند فصیحتر بود به جز سخن خدا و سخن پیامبر(ص).
وی در ادامه دلیل خود را برای این ادعا بیان میکند و سخن معاویه را نیز نقل میکند که: علی، بنیانگذار فصاحت در قریش است (شرح ابن ابی الحدید، ج6، ص279).
https://eitaa.com/Qoran_hadis
🌱 خطبه غرّاء (بخش دوم)
امام علی (ع) در بخشی از این خطبه در اوصاف قیامت می فرماید:
❇️ قدْ ضَلَّتِ الْحِیلُ، وَ انْقَطَعَ الاَمَلُ، وَ هَوَتِ الاَفْئِدَةُ كاظِمَةً، وَخَشَعَتِ الْاصْواتُ مُهَینِمَةً، وَاَلْجَمَ الْعَرَقُ ...
✅ ترجمه آیتی:
در آن روز، هيچ حيله اى به كار نيايد و آرزوها منقطع شود و دلها غمگين و از حركت ايستاده، آوازها به خشوع آميخته و به پستى گراييده، سر و روى غرق عرق ...
✅ ترجمه شهیدی:
چاره اى پيش پا نديده، رشته اميد بريده، دلها از اندوه لرزان بانگها فرو داشته، آهسته سخن گويان، عرق از سر و روى برگردن ريزان ...
✅ بلاغت:
تعبیر زیبای «اَلْجَمَ الْعَرَقُ» در این خطبه از بلاغت بسیار عالی برخوردار است.
امام اینجا از صناعت تشخیص بهره برده و با تشبیه عرق - با بهره گیری از استعاره - به انسانی که سوار بر مرکب شده و بر مرکب افسار زده است کلام را به زیبایی بیان فرمودهاند.
گویا عرق انسانی است که سوار بر انسان حاضر در قیامت شده و بر سر و شورت وی افسار زده است.
افسار تقریبا تمام سر و صورت اسب را می پوشاند و تعبیر «اَلْجَمَ الْعَرَقُ» به روشنی غرق در عرق شدن انسان را در روز قیامت به تصویر می کشد که همچون اسبی که توسط راکب آن تاخته و غرق در عرق گردیده است.
https://eitaa.com/Qoran_hadis
8.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍀 محکوم کردن قرآن سوزی و اهانت به ساحت مقدس قرآن (عربی)
🎤 سخنران:
آقای حسینی رکن آبادی
به همراه زیرنویس عربی
https://eitaa.com/Qoran_hadis
13.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«پرهیز از یادآوری گناهان تَرکشده»
#پاسخهای_استاد_مؤیدی_به_پرسشها
~ ۲ دقیقه | ۱۳ مگابایت
14001110.01
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«توحید تشیع» ● @ShiaTowhid
تلگرام | اینستگرام | آپارات
علوم قرآن و حدیث
«پرهیز از یادآوری گناهان تَرکشده» #پاسخهای_استاد_مؤیدی_به_پرسشها ~ ۲ دقیقه | ۱۳ مگابایت 14001110.
تــوحــیــد تــشــیّع
منتشرکننده آثار چندرسانهای از اساتید معظم اخلاق
(شاگردان مرحوم آیتالله پهلوانی سعادتپرور تهرانی)
بهویژه عالِم فرزانه آیتالله استاد مؤیدی حفظهالله
نقشه کانال | eitaa.com/ShiaTowhid/7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 تلاوت کوتاه امروز 🔶
🔹 سوره شمس
🔸 محمد شحات انور
https://eitaa.com/Qoran_hadis
پنداره نحوست صفر.pdf
606.6K
📚 مقاله
🔶 پنداره نحوست صفر 🔶
چکیده
روايت بشارت دادن به خروج از ماه صفر در مجموعه هاي روايي شيعه نقل نشده و تنها در دو - سه كتاب معاصر آمده است. هيچ كدام از اين كتاب ها سندي براي آن ذكر نكرده و منبع حديثي كهن يا معتبري براي آن نياورده اند. در ميان اهل سنت نيز، محدثانِ مشهور به ساختگي بودن اين خبر تصريح كرده اند.
حديث مشابه اين خبر با متن: «مَنْ بَشَرَنِي بِخُروجِ آذارَ فَلَهُ الْجَنَهُ» نيز نقل شده كه اهل تسنن آن را هم ساختگي دانسته اند، اما محدثان شيعه هرچند آن را ساختگي نخوانده اند، ولي با توجه به فضا و سبب صدورش، با موضوع نحوست ايام و ماه صفر مرتبط ندانسته اند.
گفتني است مولوي در اشعارش بدون اشاره به هيچ منبع و سندي به خبر نخست استناد كرده اما آن را دال بر نحوست ماه صفر ندانسته است. مولوي، خوش حال شدن پيامبر(ص) را نه به دليل تمام شدن ماه صفر، كه به معناي بشارت به ماه ربيع الاول به عنوان ظرف زمانيِ رحلت و عروج خويش دانسته است، زيرا پيامبر اكرم(ص) به لقاي خدا مي انديشد و دوست دار وصال اوست.
https://eitaa.com/Qoran_hadis
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
ای کاش آید آن روز کز عمق جان بگوییم
ما با تو عهد بسته آخر به تو رسیدیم
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
اللهم عجل لولیک الفرج
https://eitaa.com/Qoran_hadis
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 تلاوت کوتاه امروز 🔶
🔸 منشاوی
https://eitaa.com/Qoran_hadis
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
وَمِنَ ٱلنَّاسِ مَن يَعۡبُدُ ٱللَّهَ عَلَىٰ حَرۡفٖۖ فَإِنۡ أَصَابَهُۥ خَيۡرٌ ٱطۡمَأَنَّ بِهِۦۖ وَإِنۡ أَصَابَتۡهُ فِتۡنَةٌ ٱنقَلَبَ عَلَىٰ وَجۡهِهِۦ خَسِرَ ٱلدُّنۡيَا وَٱلۡأٓخِرَةَۚ ذَٰلِكَ هُوَ ٱلۡخُسۡرَانُ ٱلۡمُبِينُ
و برخى از مردم اند كه خدا را يك سويه [و بر پايه دست يابى به امور مادى] مى پرستند، پس اگر خيرى [چون ثروت، مقام و اولاد] به آنان برسد به آن آرامش يابند، و اگر بلايى [چون بيمارى، تهيدستى و محروميت از عناوين اجتماعى] به آنان برسد [از پرستش خدا] عقب گرد مى كنند [و به بى دينى و ارتداد مى گرايند]، دنيا و آخرت را از دست داده اند، و اين است همان زيان آشكار.