صفحه 87
این گروهند که خدا آنان را لعنت کرد، و هر که را خدا لعن کند دیگر مددکار و یاوری برای او نتوانی یافت. (۵۲) مگر آنان که از احسان به خلق به هسته خرمایی بخل میورزند بهرهای از مُلک خدا خواهند یافت؟ (۵۳) بلکه حسد میورزند با مردم (یعنی پیامبر و مسلمین) چون آنها را خدا به فضل خود برخوردار نمود. که البته ما به آل ابراهیم کتاب و حکمت دادیم و به آنها ملک و سلطنتی بزرگ عطا کردیم. (۵۴) آنگاه برخی بدو گرویدند و برخی مانع ایمان به او شدند؛ پس (آنان را) کیفر آتش افروخته دوزخ بس است. (۵۵) آنان که به آیات ما کافر شدند به زودی در آتش دوزخشان درافکنیم که هر چه پوست تن آنها بسوزد آنان را پوست دیگری جایگزین کنیم تا (سختی) عذاب را بچشند، که همانا خدا مقتدر و کارش از روی حکمت است. (۵۶) آنان را که ایمان آوردند و نیکوکار شدند به زودی در بهشتی درآوریم که نهرها از زیر درختانش جاری است و در آن زندگانی جاوید کنند و برای آنها در بهشت جفتهای پاکیزه است و آنان را به سایه رحمت ابدی خود درآوریم. (۵۷) همانا خدا به شما امر میکند که امانتها را به صاحبانش باز دهید و چون حاکم بین مردم شوید به عدالت داوری کنید. همانا خدا شما را پند نیکو میدهد، که خدا شنوا و بیناست. (۵۸) ای اهل ایمان، فرمان خدا و رسول و فرمانداران (از طرف خدا و رسول) که از خود شما هستند اطاعت کنید، پس اگر در چیزی کار به نزاع کشد آن را به حکم خدا و رسول بازگردانید اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارید. این کار برای شما بهتر و خوشعاقبتتر خواهد بود. (۵۹)
◆✧ دعاے روز بیستویکم
مــ🌙ــاه مبـارڪ رمضان✧◆
✨❥❥◆✧🌙✧◆❥❥✨
بِسمِ اللهِ الرَّحمن الرَّحیم
〖اَللهمّ اجْعَلْ لی فیهِ الى مَرْضاتِکَ دَلیلاً وَلا تَجْعَل لِلشّیْطان فیهِ عَلی سَبیلاً وَاجْعَلِ الجَنّهِ لی منْزِلاً وَ مَقیلاً یا قاضِی حَوائِجَ الطّالِبین〗
✨❥❥◆✧🌙✧◆❥❥✨
【خدایا در این روز به سوى خوشنودیهایت برایم راهنمایى قرار بده و برای شیطان بر من راهى قرار مده و بهشت را برایم منزل و آسایـشگاه قرار بده، اى برآورنده حاجتهاى جویندگان】
〰❁🍃❁🌸❁🍃❁〰
❈✦❈✦❈✦❈✦❈✦❈
🔰شرح دعای روز بیستویڪم
✍آیت اللہ مجتهدی تهرانی ره
⬅️ اللَّهُمَّ اجْعَلْ لِی فِیهِ إِلَی مَرْضَاتِڪ دَلِیلاً
خدایا یڪ راهی برای من پیدا بشود ڪہ تو از من راضی بشوی
🌹در حدیث آمدہ است ڪہ اگر میخواهید بدانید ڪہ آیا خدا از شما راضی هست یا نہ؟
بہ خودت نگاہ ڪن ببین ڪہ آیا از خدا راضی هستی یا نہ؟
اگر تو از خدا راضی هستی خدا هم از تو راضی هست و اگر راضی نیستی و تہ دلت اعتراض داری ڪہ چرا فلانی دارد و من ندارم بدان ڪہ خدا هم از تو راضی نیست.
غالب ما در زندگی اینطور هستیم ڪہ میگوئیم چرا خدا بہ من مال و اموال و.. ندادہ و بہ فلانی دادہ است!؟
🌹باید سعی ڪنیم حسادت را از دل بیرون ڪنیم و روزہ ما روزہ خواص باشد ڪہ چشم و مو و پوست و همہ اعضاء و جوارحم در حال روزہ باشند،
ڪسانی ڪہ روزہ میگیرند و فقط بہ نخوردن و نیاشامیدن اڪتفاء میڪنند مثل اسب آسیاب هستند ڪہ هر چہ راہ میروند باز هم سر جای اولشان هستند.
🐎 اسب عصاری و آسیاب از صبح تا غروب حرڪت میڪند و آخر شب ڪہ نگاہ میڪند میبیند ڪہ سر جای اولش هست و فقط دور خود گشتہ است.
روزہ ای ڪہ فقط صرف نخوردن و نیاشامیدن است و چشم و گوش روزہ دار نیستند، مثل حرڪت همین اسب آسیاب هست و از روزہ هیچ بهرہ ای جز گرسنگی و تشنگی نمیبرد و در جا میزند و اول ماہ و آخر ماہ رمضان هیچ تفاوتی نڪردہ است.
🐕در حدیث آمدہ است ڪہ سگ دہ خصلت خوب دارد،
یڪ صفت او این است ڪہ از صاحبش راضی است، هر چہ بہ او بدهند گلہ نمیڪند و راضی است، وفا دارد و صاحب خودش را رها نمیڪند.
ولی ما اگر دو مرتبہ دعا ڪنیم و مستجاب نشود در خانہ خدا را رها میڪنیم، این صفات خوب را یاد بگیریم.
⬅️ وَ لاَ تَجْعَلْ لِلشَّیطَانِ فِیهِ عَلَی سَبِیلاً
خدایا ڪاری ڪن ڪہ شیطان در ماہ رمضان و بعد از آن بہ من راہ پیدا نڪند
❓حالا اگر بخواهیم شیطان بہ ما راہ پیدا نڪند چہ باید ڪرد
💠🔹 در حدیث آمدہ است، سہ طایفہ اند ڪہ شیطان با ایشان ڪار ندارد
🔸یڪی «الذاڪرون لله» ڪسی ڪہ یاد خدا باشد
🔸و دیگری «المستغفرین بالاسحار» ڪسانی ڪہ در سحرها استغفار میڪنند
🔸و سوم «الباڪون لله» ڪسی ڪہ از خوف خدا گریہ میڪند.
شیطان با او ڪاری ندارد.
⬅️ وَاجْعَلِ الْجَنَّةَ لِی مَنْزِلاً وَ مَقِیلاً
خدایا بهشت را منزل من قرار بدہ و آسایشگاہ ما را بهشت قرار بدہ
🍃اگر با ایمان از دنیا بروید شفاعت شامل حالتان میشود و اهل بهشت میشوید.
⬅️ یا قَاضِی حَوَائِجِ الطَّالِبِین
ای خدایی ڪہ حوائج طالبین را تو برآوردہ میڪنی...
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀
Doaye Roze 21 Mahe Ramazan.mp3
653.3K
صوت و ترجمه دعای روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان
15_Mashari_Tartil_J21(www.rasekhoon.net).mp3
7.06M
#ترتیل #جزءبیست_و_یکم
استاد مشاری #العفاسی
نکات کلیدی از تفسیر جزء بیست و یکم
سوره عنکبوت
هدایتی که نصیب هر کس نمی شود
وَ الَّذِینَ جَاهَدُواْ فِینَا لَنهَْدِیَنهَُّمْ سُبُلَنَا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ(69- عنکبوت)
كسانى كه در راه ما جهاد كنند ما آنها را به طرق خویش هدایت مىكنیم، و خداوند با نیكوكاران است.
«مجاهدة» یعنى به كار بردن آخرین حد وسع و قدرت در دفع دشمن که بر سه قسم است: جهاد با دشمن ظاهرى، جهاد با شیطان و جهاد با نفس.(1) «جاهَدُوا فِینا؛ جهادشان همواره در راه ماست» کنایه از این است كه جهادشان چه در راه عقیده و چه در راه عمل در امورى است كه متعلق به خداوند متعال است.
« سُبُلَنَا؛ راههاى خدا» عبارت است از راه هایى كه آدمى را به سوى او هدایت و به او نزدیك مىكند؛ چون به عنوان مثال وقتى مىگویند این راهِ سعادت است، معنایش این است كه: این راه به سعادت ختم مىشود.(2)
نکته قابل توجه اینکه هدایتی که در آیه آمده است از جنس هدایت ابتدایی که همه انسانها از آن برخوردارند نیست. هدایت ابتدایی همان نشان دادن راه در ابتدای کار است که این هدایت ابتدایی با فرستادن پیامبران و بیان احکام الهی در مورد تمام انسانها محقق می شود.
از این مرحله به بعد کسانی که طبق آن برنامه های عمل کردند و قدری در مسیر خدا حرکت کردند هدایت ویژه الهی شامل حال آنها می شود که این می شود هدایت مضاعف(3). مؤید این تفسیر اشاره به معیت یا همان همراهی اختصاصی(4) است که در جمله بعد آمده است.
سوره روم
عاقبت گنهکاری که توبه نکند
ثُمَّ كاَنَ عَاقِبَةَ الَّذِینَ أَسَُواْ السُّوأَى أَن كَذَّبُواْ بَِایَاتِ اللَّهِ وَ كاَنُواْ بهَِا یَسْتَهْزِءُونَ(10- روم)
سرانجام كسانى كه اعمال بد انجام دادند بجایى رسید كه آیات خدا را تكذیب كردند، و از آن بدتر به استهزاء و مسخره كردن آن برخاستند.
این آیه هشداری است به کسانی که بعد از لغزش و گناه به مسیر حق بر نگشته و توبه نمی کنند. کسانی که با توبه بعد از گناه، جانشان را شستشو نمی دهند در اثر تراکم گناه بر جانشان کم کم به مرحله ای می رسند که امیدی به بازگشتشان نیست و آن زمانی است که کارشان از کذب به تکذیب برسد. اینان کسانی اند که تا دیروز برخلاف دستور دین عمل می کردند و امروز منکر اصل دین اند.
گناه مانند جذام به مرور روح ایمان را مىخورد و آن را از بین مى برد تا كار به جایى مىرسد كه سر از تكذیب آیات الهى در مىآورد؛ از آن هم فراتر رفته و او را به تمسخر پیامبران و آیات الهى وامىدارد. به این مرحله که رسید دیگر هیچ اندرز و انذارى در او مؤثر نیست و جز تازیانه عذاب الهى، راهى باقى نمى ماند
حقیقت این است که گناه بی توبه رفته رفته سر از کفر درمی آورد. برای نمونه اگر سالهای قبل روزه نمی گرفت و گناهکار بود چون توبه نکرد و این گناهان در او انباشته شد حرف امسال او این است که: «ای بابا چه دینی چه روزه ای دلت پاک باشه!» بی تردید اگر کسی این سخن را بگوید و به آن باور داشته باشد کافر است؛ کفری که محصول تجمع گناهانی به ظاهر ساده است.
سیل و زلزله ای که ما می سازیم
ظَهَرَ الْفَسَادُ فىِ الْبرَِّ وَ الْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَیْدِى النَّاسِ لِیُذِیقَهُم بَعْضَ الَّذِى عَمِلُواْ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ(41- روم)
به سبب اعمال زشتى كه مردم به دست خود مرتكب شدند، فساد و تباهى در خشكى و دریا نمودار شد تا خداوند كیفر برخى از آنچه را که انجام داده اند به آنان بچشاند؛ شاید از گناه و طغیان برگردند.
مراد از فساد در زمین، مصایب و بلاهایى عمومى است كه منطقه ای را فرا گرفته و مردم را نابود مى كند؛ مانند زلزله، قحطى، بیماریهای واگیردار، جنگها و غارتها؛ خلاصه هر بلایى كه نظام آراسته و صالح جارى در عالم را بر هم زند و زندگی خوش انسانها را از بین ببرد.
آیه شریفه می فرماید: این فساد ظاهر در زمین، بر اثر اعمال مردم است؛ یعنى به خاطر شركى است كه مى ورزند، و گناهانى است كه مى كنند.(6)
چند نکته:
1. این آیه مخصوص به یك زمان و یا به یك مكان و یا به یك واقعه خاص نیست(7) در نتیجه مراد از « الْبرَِّ وَ الْبَحْرِ » همان معناى معروف است كه همه روى زمین را در بر می گیرد.
2. این آیه ناظر به پیامد دنیوى گناهان و چشاندن اثر بعضى از آنها (نه همه آنها) در دنیاست و نسبت به عذاب و پیامدهای اخروى گناهان ساكت است.
3. اینكه فرمود: « بَعْضَ الَّذِى عَمِلُواْ؛ بعض اعمالشان را» به این جهت است که خداوند متعال از بیشتر گناهان آنها صرف نظر كرد و فرمود: «وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصِیبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَیْدِیكُمْ وَ یَعْفُوا عَنْ كَثِیرٍ».(8)
4. هر كار نادرست چه در مقیاس محدود و چه گسترده، عكس العمل نامطلوبى دارد مانند اینکه دروغ، سلب اعتماد مىكند و خیانت در امانت، روابط اجتماعى را بر هم مىزند و این همان رابطه گناه و فساد است که این آیه به آن اشاره دارد.(9)
5. از روایات اسلامى اس