نکات کلیدی از تفسیر جزء 26 قرآن کریم
سوره احقاف
نوید به کسانی که در دینداری کم نمیآورند
إِنَّ الَّذِینَ قَالُواْ رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُواْ فَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لَا هُمْ یحَْزَنُونَ(13)أُوْلَئکَ أَصْحَابُ الجَْنَّةِ خَالِدِینَ فِیهَا جَزَاءَ بِمَا کاَنُواْ یَعْمَلُونَ(14- احقاف)
بیتردید کسانی که گفتند: پروردگار ما الله است، سپس [در میدان عمل بر این حقیقت] استقامت ورزیدند، نه بیمی بر آنان است و نه اندوهگین میشوند؛ اینان اهل بهشتاند که به پاداش اعمال شایستهای که همواره انجام میدادند، در آن جاودانهاند. (14)
در این فراز قرآن کریم به کسانی که گفتند: «رَبُّنَا اللَّهُ» و بعد «استقامت ورزیدند» سه وعده ویژه داده است: «لَا خَوْفٌ» و «لَا هُمْ یحَْزَنُونَ» و نیز «أُوْلَئکَ أَصْحَابُ الجَْنَّةِ خَالِدِینَ فِیهَا»
منظور از گفتن«رَبُّنَا اللَّهُ» اقرار و شهادت به انحصار ربوبیت در خدای سبحان است و مراد از آن پایداری و استقامت این است که آنها از آنچه به حقانیتش شهادت میدهند و باور دارند؛ منحرف نمیشوند و رفتاری بر خلاف آن و بر خلاف لوازم آن نمیکنند.
قرآن برای رسیدن به این درجه از آرامش روحی، دو شرط را مطرح کرده است: ایمان و استقامت بر آن. استقامت بر ایمان به این است که انسان مراقب باشد عملش ادعایش را تکذیب نکند. بر اساس روایات این صبر و استقامت در سه حوزه باید رعایت شود: تحمل سختی عبادت، استقامت در برابر فشار گناهان و صبر در ناملایمات و مصائب
و چون خوف همیشه در جایی پیدا میشود که احتمال خطری در پیش باشد و اندوه وقتی به دل میآید که خطری واقع شده باشد؛ بنابراین نفی خوف و حزن از این عده به این معناست که ایشان هیچ خطر و عقابی نه در پیش رو دارند که از آن بترسند و نه در پشت سر داشتهاند که از آن اندوهناک باشند(1)؛ گذشته آنها عبادت بود و بندگی خدا و آیندهشان هم لطف و پاداش خداست پس برای این گروه که باور کردند و بر باور خود پا فشردند و با عمل، ادعای خود را به امضاء رساندند جز امنیت و دل آرامی نیست نه از گذشته و نه نسبت به آینده.
در جمله پایانی با وعدهای حق آنها را کسانی معرفی میکند که در بهشت موعود، جاودان خواهند ماند.
سوره حجرات
زینت واقعی خریدنی نیست
وَ لَاکِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَیْکُمُ الْایمَانَ وَ زَیَّنَهُ فیِ قُلُوبِکمُْ وَ کَرَّهَ إِلَیْکُمُ الْکُفْرَ وَ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْیَانَ أُوْلَئکَ هُمُ الرَّاشِدُونَ(7)
خداوند ایمان را محبوب شما و آن را مایه زینت دلهایتان قرار داد و در مقابل، کاری کرد که شما نسبت به کفر و فسق و گناه، نفرت داشته باشید.
میل به زیبایی انسان را وامی دارد تا خود را با انواع و اقسام وسایل تزیینی بیاراید و زیبا کند. اما این خواست طبیعی هم به مانند سایر در خواستهای غریزی، هم پاسخ صادق دارد و هم پاسخ کاذب که اگر با عقل سلیم و آموزههای وحیانی خوراک صحیح به آن داده نشود به راحتی مشغول نوع کاذب آن شده و نمیداند چرا عطشش فروکش نکرده و به آن آرامشی که باید نمیرسد.
قرآن کریم وسایل تزیینی عالم را به سه دسته تقسیم میکند. در این تقسیم بندی ستارگان را زینت آسمان(3)، آنچه روی زمین است زینت زمین(4) و در این آیه «ایمان» را زینت انسان معرفی کرده است.
بنابراین زینت واقعی و حقیقی برای انسان زینت ایمان است که باید جان را به آن تزیین کنیم.
این سخن هرگز به معنای نادیده گرفتن بهداشت و زیبایی تن نیست؛ اگر جان به ایمان مزین شد همان ایمان، انسان را وامی دارد که به ظاهر خود توجه کرده و بهداشت و زیبایی را آن گونه که شایسته یک فرد مؤمن است رعایت کند.
آنچه در زیبایی ظاهر بین مؤمن و غیر مؤمن فرق میگذارد این است که مؤمن، زینت حقیقی خود را میشناسد و به دنبال آن است و در زیبایی ظاهر هم تا جایی پیش میرود که دین و ایمان به او اجازه میدهند بنابراین او هرگز برای حرام زینت نمیکند و به زیبایی خود چوب حراج نمیزند.
آیهای مهم درباره بدگمانی، تجسس و غیبت
یَأَ ایهَُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ اجْتَنِبُواْ کَثِیرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لَا تجََسَّسُواْ وَ لَا یَغْتَب بَّعْضُکُم بَعْضًا أَ یحُِبُّ أَحَدُکُمْ أَن یَأْکُلَ لَحْمَ أَخِیهِ مَیْتًا فَکَرِهْتُمُوهُ وَ اتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِیمٌ (12- حجرات)
غیبت
ای اهل ایمان! از بسیاری از گمانها در حقّ مردم بپرهیزید؛ زیرا برخی از گمانها گناه است و در اموری که مردم پنهان ماندنش را خواهانند تفحص و پیجویی نکنید و از یکدیگر غیبت ننمایید. آیا یکی از شما دوست دارد که گوشت برادر مردهاش را بخورد؟ بیتردید از این کار نفرت دارید و از خدا پروا کنید که خدا بسیار توبهپذیر و مهربان است.
منظور از «الظَّنِّ» اولی، گمانهای بد است که چون نسبت به گمانهای خوب در میان مردم بیشتر است لذا از آن تعبیر به کثیر شده
و گر نه حسن ظن یا همان گمان خیر، نه تنها ممنوع نیست بلکه به آن توصیه هم شده است.(5)
گمانهای بد، برخی مطابق با واقعند و برخی مخالف آن. آنچه بی تردید گناه است آن گمانهایی هستند که مخالف با واقع باشند لذا فرمود: «إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ». وجود همین دسته از گمانهای حرام در بین گمانهای بد کافی است حکم به پرهیز از تمام آنها بشود. بنابراین آیه شریفه مؤمنین را از هرگونه گمان بد (خواه موافق با واقع باشد؛ خواه مخالف) بر حذر میدارد.
«تجسس» به معنی جستجوگری است که معمولاً در امور نامطلوب به کار میرود و عاملی است برای کشف اسرار و رازهای نهانی مردم. از آنجا که اسلام میخواهد مردم در زندگی خصوصی خود از هر نظر در امنیت باشند بنابراین هرگز اجازه نمیدهد که رازهای خصوصی آنها فاش شود. (6)
در سومین و آخرین دستور که در حقیقت معلول و نتیجه دو برنامه قبل است میفرماید: هیچکدام از شما غیبت دیگری را نکند و برای آنکه قبح و زشتی این عمل را کاملاً مجسم کند پرده از راز آن گشوده و حقیقت باطنی آن را بیان کرده است که همانا خوردن گوشت مردار است.
دو نکته
1. از آنجا که گمان بد بردن معمولاً یک امر غیر ارادی است بنابراین نهی در آیه نهی از ترتیب آثار است، یعنی هر گاه گمان بدی نسبت به مسلمانی در ذهن شما پیدا شد، در عمل کوچکترین اعتنایی به آن نکنید، طرز رفتار خود را دگرگون نسازید و مناسبات خود را با طرف تغییر ندهید، بنا بر این آنچه گناه است ترتیب اثر دادن به گمان بد میباشد.(7)
2. نهی همراه با بیان واقعیت گناه که نمونه آن در این آیه در خصوص غیبت آمده، برای بازدارندگی بیشتر است و این مانند آن است که پدری دلسوز برای اینکه فرزندش به بخاری داغ دست نزند او را چنین نهی کند: «دست به بخاری نزن! میخواهی بسوزی؟!» که این نهی همراه با بیان اثر آن کار، به طور قطع از اثر بازدارندگی بیشتری برخوردار خواهد بود.
سوره قاف
روزی که پردهها کنار رود
لَّقَدْ کُنتَ فیِ غَفْلَةٍ مِّنْ هَاذَا فَکَشَفْنَا عَنکَ غِطَاءَکَ فَبَصَرُکَ الْیَوْمَ حَدِیدٌ(22- ق)
[به او میگویند:] تو از این روز بزرگ غافل بودی، پس ما پرده غفلت را از دیدهات کنار زدیم در نتیجه دیدهات امروز بسیار تیزبین است.
این آیه از خطابات روز قیامت است که در آن خطاب کننده خدا و مخاطب تنها کسانیاند که معاد را انکار کردند و دین را نپذیرفتند.
سه تعبیر در آیه وجود دارد که از اهمیت بالایی برخور دارند. یک از آنها «غفلت» است. غفلت وقتی وجود پیدا میکند که میان چیزی در محدوده درک ما باشد و ما از بودنش غافل باشیم. تعبیر دیگر «غطاء؛ پرده» است و این تعبیر نشان میدهد چیزهایی موجود بوده اما پرده آویخته مانع میشده که آنها دیده شوند. تعبیر سوم تعبیر به «حدت؛ تیزبینی» است و این نشان میدهد که اگر در گذشته هم مانند امروز چشم تیزبینی داشت میتوانست تمام اینها را همان روز ببیند.(8)
حقایقی که در قیامت رخ خواهد داد (حداقل بخشی از آن) هم اکنون موجود است و قابل مشاهده ؛ زیرا فرمود تو از اینها غافل بودی یعنی بود و تو ندیدی و امروز که پردهها کنار رفته و دیدهات بینا شده میتوانی تمام آنچه بود را ببینی
نکتههای نهفته در آیه
1. قیامت صحنه ایست که انسان واقعیتهای همین دنیا را به عیان میبیند؛ همان واقعیتهایی که خود و دیگران با کارهای خوب و بد ساختند و از خود بر گذاشتند.
2. آنچه که مانع دید انسان است و نمیگذارد باطن اعمال و واقعیتهای زندگی را ببیند پرده ایست ضخیم که خود با تار و پود گناه و معصیت به هم بافت و بر دیده انداخت. اگر گفتیم که خود بافت و خود آن را در مقابل دیدگانش آویخت به دلیل تعبیر آیه است که فرمود «عنکَ غطاءکَ» و نیز آیاتی که گناه را موجب کوری دل و دیده معرفی میکنند.(9)
3. حقایقی که در قیامت رخ خواهد داد (حداقل بخشی از آن) هم اکنون موجود است و قابل مشاهده ؛ زیرا فرمود تو از اینها غافل بودی یعنی بود و تو ندیدی و امروز که پردهها کنار رفته و دیدهات بینا شده میتوانی تمام آنچه بود را ببینی.
سوره ذاريات
متقین، نیازمندان را سهیم در مال خود میدانند
إِنَّ الْمُتَّقِینَ فیِ جَنَّاتٍ وَ عُیُونٍ(15)ءَاخِذِینَ مَا ءَاتَئهُمْ رَبهُُّمْ إِنهَُّمْ کاَنُواْ قَبْلَ ذَالِکَ محُْسِنِینَ(16)کاَنُواْ قَلِیلًا مِّنَ الَّیْلِ مَا یهَْجَعُونَ(17)
وَ بِالْأَسحَْارِ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ(18)وَ فیِ أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ لِّلسَّائلِ وَ المَْحْرُومِ(19- ذاریات)
بیتردید پرهیزکاران در بهشتها و چشمه سارهایند. آنچه را پروردگارشان به آنان عطا کرده دریافت میکنند زیرا که آنان پیش از این همواره نیکوکار بودند. آنان اندکی از شب را میخوابیدند [و بیشتر آن را به عبادت و بندگی میگذراندند] و سحرگاهان از خدا درخواست آمرزش میکردند و در اموالشان حقّی برای سائل تهیدست و محروم از معیشت بود.
این آیات از سري آیاتی است که به توص
یف متقین و پرهیزگاران پرداخته و اوصافی از آنان را مایه الگو گیری و تبعیت دیگر مؤمنان میشود را بیان میکند.
نکتهای که به نظر در این آیات نیاز به توجه بیشتر دارد قسمت پایانی آن است که میفرماید متقین بخش معینی از اموال خود را به نیازمندان تقدیم میکنند. شاید گمان شود که مراد از این اموال مشخص همان واجبات مالی مانند خمس و زکات است؛ هر چند برخی چنین تفسیر کردهاند اما از آنجا که این سوره مکی است و دستور آن واجبات مالی در مدینه نازل شد پس این تفسیر نمیتواند درست باشد و حق آن است که بگوییم همانگونه که برخی گفتهاند،(10) منظور از این حقی که در اموال متقین هست و ایشان به نیازمندان میدهند اموالی به غیر از خمس و زکات و واجباتی از این دست است.
پس یکی از صفات متقین این شد جدای از واجبات مالی مشهور مانند خمس و زکات با اهداء بخشی از اموال خود به نیازمندان از آنها دستگیری میکنند.
پی نوشت ها:
(1) المیزان ج18 ص196
(2) الکافی ج2 ص91
(3) إِنَّا زَیَّنَّا السَّماءَ الدُّنْیا بِزینَةٍ الْکَواکِبِ (6- صافات)
(4) إِنَّا جَعَلْنَا مَا عَلیَ الْأَرْضِ زِینَةً لهََّا (7- کهف)
(5) «لَوْ لا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بِأَنْفُسِهِمْ خَیْراً»؛ چرا هنگامی که آن نسبت ناروا را شنیدید، مردان و زنان مؤمن نسبت به خودشان گمان نیک نبردند، و نگفتند: این تهمتی آشکار [از سوی منافقان] است؟! (12- نور)
(6) ر.ک: نمونه ج22 ص181-184
(7) همان
(8) برگرفته از المیزان ج18 ص350
(9) مانند آیه 46 سوره حج
(10) نمونه ج22 ص323 . نظر حضرت آیت الله جوادی آملی نیز همین است.
💠🔹مراقبات شب #بیستوهفتم ماه رمضان
✍این شب، شب مبارک و فوقالعادهای است و اعمالی برای آن ذکر شده است:
1⃣ غسل
2⃣ روايت شده است كه حضرت زين العابدين عليه السّلام اين دعا را، در اين شب از اوّل تا آخر شب مكرّر مىخواند:
🍃✨اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی التَّجَافِیَ عَنْ دَارِ الْغُرُورِ وَ الْإِنَابَةَ إِلَى دَارِ الْخُلُودِ وَ الاسْتِعْدَادَ لِلْمَوْتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوْتِ
▫️خدايا روزيم كن دورى گزيدن از خانه فريب و بازگشت به سوى خانه جاويدان و آماده شدن براى موت [قطع دلبستگی از دنیا] پيش از رسيدن فوت.
3⃣ دعایی براى اين شب، از رسول گرامى اسلام صلّى الله عليه نقل شده است كه مجموعهاى از آيات قرآن است:
🍃ربَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْلَنا ذُنُوبَنا وَ كَفِّرْ عَنَّا سَيِّئاتِنا وَ تَوَفَّنا مَعَ الْأَبْرارِ
🍃ربَّنا وَ آتِنا ما وَعَدْتَنا عَلى رُسُلِکَ وَ لا تُخْزِنا يَوْمَ الْقِيامَةِ إِنَّكَ لا تُخْلِفُ الْمِيعادَ
🍃ربَّنا أَمَتَّنَا اثْنَتَيْنِ وَ أَحْيَيْتَنَا اثْنَتَيْنِ فَاعْتَرَفْنا بِذُنُوبِنا فَهَلْ إِلى خُرُوجٍ مِنْ سَبِيلٍ
🍃ربَّنَا اصْرِفْ عَنَّا عَذابَ جَهَنَّمَ إِنَّ عَذابَها كانَ غَراماً
🍃ربَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّيَّاتِنا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقِينَ إِماماً
🍃ربَّنا عَلَيْكَ تَوَكَّلْنا وَ إِلَيْكَ أَنَبْنا وَ إِلَيْكَ الْمَصِيرُ
🍃ربَّنا لا تَجعَلْنا فِتْنَةً لِلَّذِينَ كَفَرُوا
🍃ربَّنَا اغفِرْلَنا ذُنُوبَنَا وَ لِإِخوانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونا بِالْإِيمانِ وَ لا تَجعَلْ فِی قُلُوبِنا غِلًّا لِلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنا إِنَّكَ رَؤُفٌ رَحِيمٌ
🍃صلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَاستُرْ عَلَیَّ ذُنُوبِی وَ عُيُوبِی وَاغْفِرْلِی بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدِ إِنَّكَ الرَّئوفُ الرَّحِيم
▫️پروردگارا، ايمان آورديم، پس گناهان ما را بيامرز و بدىهايمان را بپوشان و همراه با نيكان بميران.
▫️پروردگارا، آنچه را كه به فرستادگانت وعده دادهاى به ما عطا كن و در روز قيامت رسوايمان مكن، به راستى كه تو هرگز خلف وعده نمىكنى.
▫️پروردگارا، دوبار ما را ميرانده و دوبار زنده گردانيدهاى، به گناهان خود اعتراف مىكنيم، آيا راهى براى بيرون آمدن از عذاب تو وجود دارد؟
▫️پروردگارا، عذاب جهنم را از ما منصرف گردان، زيرا به راستى عذاب آن زيانبار است.
▫️پروردگارا، همسران و نسل ما را نور چشم ما قرار ده و ما را پيشواى تقواپيشگان بگردان.
▫️پروردگارا، بر تو توكّل نموديم و بهسوى تو بازگشتيم و بازگشت همگان به سوى تو است.
▫️پروردگارا، ما را گرفتار در دست كافران قرار مده.
▫️پروردگارا، ما و برادران ما را كه پيش از ما ايمان آوردهاند، بيامرز و كينه به مؤمنان را در دل ما قرار مده. پروردگارا، به راستى كه تو بسيار مهرورز و مهربان هستى.
▫️بر محمّد و خاندان او درود فرست و عيبهاى مرا بپوشان و به حق محمّد و آل محمّد مرا بيامرز، به راستى كه تو بسيار مهرورز و مهربان هستى.
4⃣ دعاى شب بيست و هفتم
🍃✨يا مَادَّ الظِّلِّ وَ لَوْ شِئْتَ لَجَعَلْتَهُ سَاكِنا وَ جَعَلْتَ الشَّمْسَ عَلَيْهِ دَلِيلا ثُمَّ قَبَضْتَهُ [إِلَيْكَ ] قَبْضا يَسِيراً يَا ذَا الْجُودِ وَ الطَّوْلِ وَ الْكِبْرِيَاءِ وَ الْآلاءِ لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ عَالِمُ الْغَيْبِ وَ الشَّهَادَةِ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ يَا قُدُّوسُ يَا سَلامُ يَا مُؤْمِنُ يَا مُهَيْمِنُ يَا عَزِيزُ يَا جَبَّارُ يَا مُتَكَبِّرُ يَا اللَّهُ يَا خَالِقُ يَا بَارِئُ يَا مُصَوِّرُ يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ لَكَ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى وَ الْأَمْثَالُ الْعُلْيَا وَ الْكِبْرِيَاءُ وَ الْآلاءُ أَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، و أَنْ تَجْعَلَ اسْمِی فِی هَذِهِ اللَّيْلَةِ فِی السُّعَدَاءِ وَ رُوحِی مَعَ الشُّهَدَاءِ وَ إِحْسَانِی فِی عِلِّيِّينَ وَ إِسَائَتِی مَغْفُورَةً وَ أَنْ تَهَبَ لِی يَقِينا تُبَاشِرُ بِهِ قَلْبِی وَ إِيمَانا يُذْهِبُ الشَّكَّ عَنِّی وَ تُرْضِيَنِی بِمَا قَسَمْتَ لِی وَ آتِنَا فِی الدُّنْيَا حَسَنَةً وَ فِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنَا عَذَابَ النَّارِ الْحَرِيقِ وَ ارْزُقْنِی فِيهَا ذِكْرَكَ وَ شُكْرَكَ وَ الرَّغْبَةَ إِلَيْكَ وَ الْإِنَابَةَ وَ التَّوْبَةَ وَ التَّوْفِيقَ لِمَا وَفَّقْتَ لَهُ مُحَمَّدا وَ آلَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمْ
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
🌙🌟نماز شــ🌙ــب
🔰بیستم و هفتم ماه مبارڪ رمضان
✍چهار رڪعت میباشد
🔻۲ تا دو رڪعتی
🔹در هر رڪعت بعد از حمد،
🔸سورۂ ملک و اگر حفظ ندارد، ۲۵مرتبہ سورۂ توحید را بخواند.
💠🔹حضرت علے علیه السلام فرمودند:
🌹هرڪس اين نماز را بخواند، خداوند گناهان او و پدر و مادرش را میآمرزد.
📘وسائل الشیعہ، جلد۵
〰〰〰〰〰〰〰
🔰دعای دهہ آخر ماہ رمضان
💠🔹امام صادق علیه السلام فرمودہ اند:
در دهہ آخر ماہ رمضان، هر شب این دعا را بخوانید:
🍃اَعُوذُ بِجَلالِ وَجْهِڪَ الڪَریم، أنْ یَنْقَضِىَ عَنّى شَهْرُ رَمَضان، اَوْ یَطْلُعَ الفَجرُ مِن لَیلَتى هذِہ، وَ لَڪَ قِبَلى ذَنْبٌ اَو تَبِعَةٌ تُعَذِّبُنى عَلَیْہ
پناہ میبرم بہ جلال ذات بزرگوارت، از این ڪہ ماہ رمضان بر من بگذرد یا سپیدہ امشب طلوع ڪند، درحالیڪہ از من در نزد تو گناهی ماندہ باشد ڪہ بدان عذابم ڪنى.
〰❁🍃❁🌸❁🍃❁〰
❈✦❈✦❈✦❈✦❈✦❈
#توجه #توجه
⚠️شب 27 رمضان رو از دست ندهیم
از ابن عباس روایت کرده اند که جمله لیله القدر سه بار در سوره قدر تکرار شده و مجموع حروف لیله القدر نه حرف است و حاصل ضرب سه در نه، بیست و هفت است،
به همین مناسبت باید شب قدر،
شب بیست و هفتم باشد.
🔰اعمال مخصوص 27 رمضان
انجام دو غسل (اول و آخر شب ) و خواندن هزار مرتبه سوره قدر و تلاوت سوره دخان
💠🔹از امام صادق علیه السلام روایت است که فرمودند:
اندازه گیرى و تقدیر امور در شب نوزدهم انجام میشود و سپس در بیست و یکم، ابرام و مهیا براى امضا میگردد و آنگاه در شب بیست و سوم، امضا خواهد شد.
در این که شب قدر، بیش از یک شب در سال نیست و در این که آن شب در ماه مبارک رمضان واقع شده است، نزد ما خلافى نیست،
اما در تعیین یکى از شبهاى ماه رمضان، به عنوان شب قدر بین علما و دانشمندان اختلاف وجود دارد.
برخى تصور کرده اند که همه شبهاى ماه رمضان، احتمال قدر بودن را دارد.
و برخی با استفاده از بعضى روایات، شب اول و برخى شب هفدهم و عده اى شب نوزدهم و برخی هم شب بیست و سوم و بیست و هفتم را شب قدر معرفى کرده اند.
اما دو شبی که بیشترین احتمال قدر بودنشان وجود دارد شبهای 23 و 27 رمضان است.
🔰ادله قدر بودن شب 27 رمضان
✍از ابن عباس روایت کرده اند که جمله لیله القدر سه بار در سوره قدر تکرار شده و مجموع حروف لیله القدر نه حرف است و حاصل ضرب سه در نه ، بیست و هفت است ، به همین مناسبت باید شب قدر، شب بیست و هفتم باشد.
در کتاب احکام القرآن ابن عربى معافرى اندلسى مالکى ، درباره تعیین "شب قدر” گوید:
شب 27 رمضان، شب قدر است زیرا علما حروف سوره قدر را شمرده اند و چون به کلمه "هى” رسیدند، آن را 27 حرف یافتند و دانستند که شب قدر، 27 رمضان است.
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
●☜ #کــــــــــبــزرگــانـــــلام☟
⤵️نکاتی برای هفته پایانی ماه رمضان
🎙حجةالاسلام پناهیان
بعد از شبهای قدر باید بیشتر از قبل عبادت کنیم. برخی از مقدرات ما مشروط به عبادت و توبه است.
یک هفتۀ پایانی ماه مبارک رمضان بهترین هفتۀ عمرتان است
◽️اولاً پاک شدهاید،
◽️ثانیاً مقدرات خوبی برایتان نوشته شده،
◽️ثالثا برکات ماه رمضان هنوز ادامه دارد.
رسول خدا صلی الله علیه ده روز آخر رمضان عبادت بیشتری میکرد.
من که شب قدر را پشت سر گذاشتهام، اگر در این شبهای بعد از شب قدر، دلم برای عبادت تنگ نشود، خیلی جای تعجب دارد!
✍بعد از شبهای قدر، برای عبادت سنگ تمام بگذارید.
〰❁🍃❁🌸❁🍃❁〰
❈✦❈✦❈✦❈✦❈✦❈
📖هشت پند روانشناسی از قرآن کریم📖
1⃣ اگر قصد راهنمایی و تربیت کسی را دارید، در قدم اول از گفتار نرم و با محبت بهره گیرید; حتی اگر مخاطب شما فرعون سرکش یا سران لجوج کفار جاهلی باشند;
📖 سوره طه آیه ۴۴
📖 سوره شعرا آیه ۲۱۵
2⃣ گفتارو رفتار آدمی در هر زمان و مکان، در حافظه الهی محفوظ است ; مراقب باشید;
📖 سوره لقمان آیه ۱۶
📖 سوره کهف آیه۳۰
3⃣ نسبت به انسان های اطرافت، احساس مسئولیت کن و آنها را از کارهای بد بازدار و به کارهای خوب تشویق کن . این لازمه استحکام یک پیکر است و بنی آدم اعضای یکدیگرند;
📖 سوره لقمان آیه۱۷
4⃣در رفتارهای اجتماعی دقت کن! مبادا با غرور رویت را از دیگران برگردانی یا مثل متبکران راه بروی ; مبادا تندرو و کندرو شوی ; میانه روی، بهترین روش است ; مراقب باش صدایت را بر سر کسی بلند نکنی و خلاصه در یک کلام، آدم باش
📖 سوره لقمان آیات ۱۸و۱۹
5⃣ قرآن کریم به شدت با پیروی از جمع (خواهی نشوی رسوا، همرنگ جماعت شو) و حرکت به دنبال اکثریت، مخالف است . قرآن می گوید: اگر بخواهی از اکثریت مردم فقط به این خاطر که اکثریت هستند، پیروی کنی، بدون شک از راه خدا دور می شوی ; همیشه با چشمان باز تصمیم بگیر;
📖 سوره انعام آیه ۱۱۶
📖 سوره اسراء آیه۳۶
6⃣ امانت داری یکی از ارزشمندترین ارزش های قرآنی است . حضرت موسی (ع) را به خاطر امانتداری و قدرتش، در خانه حضرت شعیب پناه دادند; و حضرت یوسف را به خاطر امانتداری وعلمش، بر خزانه مصر نشاندند; و حتی رسول خدا (ص) که از سوی خداوند برگزیده شد، مشهور به امانتداری و به محمد امین معروف بود .
📖 سوره قصص آیه۲۶
📖 سوره یوسف آیه ۵۵
7⃣ اگر می خواهید مخاطبان به سوی شما جذب شوند، ابتدا به خودتان بپردازید! روح خشک و سنگین و بی لطافت، هیچ گاه در امر تربیت موفق نمی شود . مهربانی، دلسوزی و رقت قلب را در خود بپرورید تا مردم بی آن که شما متوجه شوید، در اطراف شما جمع گردند;
📖 سوره آل عمران آیه ۱۵۹
8⃣ آیا دوست دارید که دشمن خود را به یک دوست تبدیل کنید؟ به هر بدی که در حق شما کرد، با خوبی پاسخ گویید . این را قرآن تجویز می کند; آیه ۳۴ سوره فصلت را بخوانید.
┄┄┅┅┅❅❁ ❁❅┅┅┅┄┄
⚜حکایتهای پندآموز⚜
🔸روزهخواری در بیان حاج ملاعلیکنی🔸
👑ناصرالدین شاه از مرحوم حاج ملا علی کنی پرسید: اگر کسی عمداً روزه اش را بخورد کفاره اش چگونه است؟
🌹ایشان فرمودند: باید شصت روز روزه بگیرد.
👈و دیگر نگفتند که میشود به جای شصت روز روزه به شصت مسکین طعام داد یا یک بنده آزاد کند.
⁉️ اطرافیام و علمایی که حاضر بودند تعجب کردند و به حاج ملاعلی گفتند: چه طور شد؟!
⁉️ آیا شما فتوایتان این گونه است؟!
🌹ایشان فرمودند : نه . من به شاه اینطور گفتم.
چون اگر به او میگفتم میشود به عنوان کفاره به شصت مسکین طعام داد انجام این کار برای شاه آسان بود، طعام دادن به شصت مسکین برای شاه کار سختی نبود و می داد. پس او روزه اش را میخورد و وزراء و وکلاء هم می خوردند و دیگران هم روزه خور می شدند؛
✳️ چون که:
💥اَلنّاسُ عَلی دینِ مُلُوکِهِم💥
⬅️مردم به دین پادشاهانشان هستند.
لذا من به شاه اینطور گفتم. اگر کسی غیر از شاه این سؤال را از من می پرسید اینطور نمی گفتم. می گفتم یا شصت روز روزه بگیرد یا شصت مسکین را طعام دهد یا یک بنده بخرد و آزاد کند.
📚احسن الحدیث،مواعظ آیت الله مجتهدی تهرانی(ره)، صفحات ۱۸۴و۱۸۵
┄┄┅┅┅❅❁ ❁❅┅┅┅┄┄
#وداع_با_ماه_رمضان
رمضان گذشت از من ، چه کنم که بینوایم
دل من ز حب دنیا ، نگذشت ای خدایم
تبعات هر گناهم ، شده بود سدِّ راهم
تو به من عطا نمودی، که نباشد ادعایم
شده ام گدای کویت ، شده ام خجل ز رویت
تو نشسته ای کنارم ، که روا کنی دعایم
متزلل است بارم ، به کجا کشیده کارم
چه وداع اشکباری ، شده آتشین بُکایم
به کجا روم خدایا ، پس از این سحر ، سحرها
شب جمعه ای بیاید که به سوی تو بیایم
بفدای میزبانی ، که به وقت میهمانی
به بر گدا نشست و بر خویش داد جایم
چه دعای باصفایی ، چه رفیق با وفائی
چه خدای آشنایی ، که نمود آشنایم
چه دعای افتتاحی ، چه دو چشم پر سلاحی
چه توسلی چه ذکری ، چه بگویم ای خدایم
چه دمی چه نوحه هایی ، چه شبی چه گریه هایی
چه غمی چه روضه هایی ، که تو کرده ای عطایم
به صفای لیلةالقدر ، به جمال نیمه ی بدر
تو خریدی آبرویم ، که گدای هل اتایم
تو از این شفا خانه ، بنمودیم روانه
دل شب مدینه بُردی ، که غلام مجتبایم
به شب نزول قرآن ، به شکاف فرق فرقان
به دلم نشست قرآن ، که زده علی صدایم
به علی و زینبینش ، به محبت حسینش
بنویس جان زهرا ، که شهید کربلایم
بنویس جان مهدی ، که منم از آن مهدی
بخدا قسم خدایا ، که نشان دهم وفایم
093_Page.MP3
930.3K
#ترتیل #صفحه_93 سوره مبارکه #نساء
#سوره_4
#جزء_5
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
صفحه 93
هیچ مؤمنی را نرسد که مؤمن دیگری را به قتل رساند مگر آنکه به اشتباه و خطا مرتکب آن شود، و در صورتی که به خطا هم مؤمنی را مقتول ساخت باید (به کفّاره آن) بنده مؤمنی را آزاد کند و خونبهای آن را به صاحبش تسلیم نماید مگر آنکه دیه را ورثه (به قاتل) ببخشند. و اگر مقتولِ مؤمن از قومی باشد که با شما دشمن و محاربند، قاتل دیه ندهد، لیکن بر او است که بنده مؤمنی را آزاد کند، و اگر مقتول از قومی است که بین شما با آنها پیمان برقرار بوده پس خونبها را به صاحب خون پرداخته و بنده مؤمنی (به کفاره آن) آزاد کند، و اگر (بندهای) نیابد بایستی دو ماه متوالی روزه دارد. این توبهای است که از طرف خدا پذیرفته است و خدا دانا و حکیم است. (۹۲) و هر کس مؤمنی را به عمد بکشد مجازات او (آتش) جهنم است، که در آن جاوید (معذّب) خواهد بود و خدا بر او خشم و لعن کند و عذابی بسیار شدید بر او مهیا سازد. (۹۳) ای اهل ایمان، چون در راه خدا (برای جهاد با کفّار) بیرون روید (در کار دشمن) تحقیق و جستجو کنید و به آن کس که اظهار اسلام کند و به شما سر تسلیم فرود آورد نسبت کفر مدهید تا (مال و جانش را بر خود حلال کنید و) از متاع ناچیز دنیا چیزی غنیمت برید، که غنایم بیشمار نزد خداست. اسلام شما هم اول امر همچنین اظهار و تسلیمی بیش نبود تا وقتی که خدا بر شما منّت گذاشت، پس اکنون باید تحقیق کنید که خدا به هر چه کنید آگاه است. (۹۴)
◆✧ دعاے روز بیستوهفتم
مــ🌙ــاه مبـارڪ رمضان✧◆
✨❥❥◆✧🌙✧◆❥❥✨
بِسمِ الله الرَّحمنِ الرَّحیم
〖اَلّلهُمَّ ارْزُقْنی فیهِ فَضْلَ لَیْلَةِ القَدْرِ وَصَیّرْ أموری فیهِ من العُسْرِ الى الیُسْرِ وَاقْبَلْ مَعاذیری وحُطّ عنّی الذّنب وَالوِزْرِ یا رَؤوفاً بِعبادِهِ الصّالِحین〗
✨❥❥◆✧🌙✧◆❥❥✨
【خدایا در این ماه فضیلت شب قدر را روزیام كن و كارهایم را از سختى به آسانى بگردان و عذرهایم را بپذیر و از من گناه و بار گران را بریز، اى مهربان به بندگان شایسته خویش】
〰❁🍃❁🌸❁🍃❁〰
❈✦❈✦❈✦❈✦❈✦❈
Doaye Roze 27 Mahe Ramazan.mp3
516.1K
صوت و ترجمه دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان
🔰شرح دعای روز #بیستوهفتم
✍آیت اللہ مجتهدی تهرانی ره
⬅️ اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ فَضْلَ لَیلَةِ الْقَدْرِ
ای خدا در این روز فضیلت لیلة القدر را نصیب من گردان
🌘 بعض اهل تحقیق با استناد بہ این دعا احتمال میدهند ڪہ شب بیست و هفتم شب قدر باشد، دربارہ شب قدر اختلاف است بہ طوری ڪہ اهل تشیع بین سہ شب نوزدهم، بیست و یڪم و بیست و سوم، شب بیست و سوم را مهمتر از دو شب دیگر میدانند و احتمال قوی میدهند ڪہ شب قدر، شب بیست و سوم باشد لذاست ڪہ در شب نوزدهم و بیست و یڪم یڪ غسل مستحبی دارد و شب بیست و سوم دو غسل مستحبی دارد، یڪی در اول شب و دیگری در آخر شب، همچنین در شب بیست و سوم سورہ های روم و عنڪبوت و حم دخان خواندہ میشود در حالی ڪہ این اعمال را در شبهای دیگر شاهد نیستیم البتہ احتمال شب قدر بودن نیمہ شعبان هم دادہ شدہ است، ولی اهل سنت عقیدہ بہ بیست و هفتم دارند و آن را لیلةالقدر میدانند.
👈لذاست ڪہ در زمان شب قدر اختلاف میباشد.
🍃 نقل شدہ است ڪہ بعض اولیاء الهی تمام طول سال را احیاء داشتند بہ امید اینڪہ شب قدر را درڪ ڪنند!
"ای خواجہ چہ جویی ز شب قدر نشانی
هر شب شب قدر است اگر قدر بدانی"
✨خدایا فضیلت شب قدر را نصیب من ڪن شب قدر، شب عجیبی هست چرا ڪہ
«تَنَزَّلُ الْمَلائِڪةُ وَ الرُّوحُ فیها» در این شب ملائڪہ از آسمان فرود میآیند
«بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ ڪلِّ أَمْرٍ»
تا تقدیر و سرنوشت ما را معین ڪنند.
❤️ملائڪہ محل فرود میخواهند و باید فرودگاہ دل ما آمادہ باشد، دلهای ما پر از محبت دنیا و زن و فرزند شدہ است و جایی براے نزول ملائڪہ الهی باقی نگذاشتہ است و خوشا بحال آن دلهایی ڪہ فرودگاہ فرشتگان و ملائڪہ مقرب الهی هستند.
⬅️ وَ صَیرْ أُمُورِی فِیهِ مِنَ الْعُسْرِ إِلَے الْیسْرِ
خدایا امورات مرا از سختی بہ آسانی مبدل ڪن
🌼 الان غالب مردم گرفتار انواع سختیها و مشڪلات هستند،
گرفتار همسایہ بد، داماد بد، فرزند ناصالح و... میباشند، لذا از خدا میخواهیم ڪہ این سختی ها را بہ آسانی تبدیل ڪند و گرفتاری ما را اصلاح ڪند
⬅️ اقْبَلْ مَعَاذِیرِی
خدایا عذر من را بپذیر
💐 همہ ما باید بخاطر گناهانمان بہ درگاہ الهی عذر تقصیر آوریم و بگوئیم خدایا غلط ڪردم و بدانیم ڪہ خدا ڪہ سرچشمہ مهربانی و رحمت است ما را در آغوش لطف خودش قرار خواهد داد
"بندہ همان بہ ڪہ ز تقصیر خویش
عذر بہ درگاہ خدای آورد"
"ور نہ سزاور خداوندیش
ڪس نتواند ڪہ بجای آورد"
⬅️ وَ حُطَّ عَنِّی الذَّنْبَ وَ الْوِزْرَ
خدایا گناهانم را محو ڪن و در نامہ عملم اثری از گناهانم باقی نگذار
⬅️یا رَءُوفاً بِعِبَادِهِ الصَّالِحِین
ای خدایی ڪہ بہ بندگان صالحت مهربانی
🌹خداوند متعال خیلی مهربان است حتی افرادی بودند ڪہ خیلی بدی ڪردہ بودند و همین ڪہ بہ در خانہ خداوند تضرع ڪردند و گفتند خدایا غلط ڪردم خداوند از ایشان دستگیری ڪرد و عاقبت بہ خیر شدند،
ڪسانی بودند ڪہ عمرشان بہ گناہ و معصیت و مشروب خوری گذشتہ بود و فقط دهہ محرم لباس سیاہ بہ تن میڪردند و بہ ناگاہ نور لطف الهی در قلب ایشان تابیدہ بود و دگرگون شدہ بودند و تمام گناهان گذشتہ را ترڪ ڪردہ بودند، خدا سریع الرضاست، و عذر تو را زود قبول میڪند.
Tartile Goran - Abdolbaset J27.mp3
7.72M
#ترتیل #جزء_بیست_و_هفتم
استاد #عبدالباسط