eitaa logo
قرآن و امام حسین ع
863 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
747 ویدیو
369 فایل
مطالب کانال: ارتباط امام حسین ع با قران در موارد مختلف عاشوراء آیات الولایه : آیاتی که در قرآن درباره ی 14 معصوم آمده است. علوم قرانی برای تحکیم ایمان و اعتقاد تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
مشاهده در ایتا
دانلود
صفحه 201 بدان راضی بودند که با زنان و کودکان و عجزه در خانه بنشینند (و به جهاد حاضر نشوند)، و دلهای آنها نقش کفر و ظلمت گرفته و دیگر هیچ درک حقایق نکنند. (۸۷) اما رسول و مؤمنان اصحابش به مال و جانشان در راه خدا جهاد کردند و آنهایند که همه خیرات و نیکوییها (ی دو عالم) مخصوص آنهاست و هم آنان سعادتمندان عالمند. (۸۸) خدا بر آنها باغهایی که به زیر درختانش نهرها جاری است مهیا فرموده که در آن تا ابد متنعّم باشند و این به حقیقت سعادت و فیروزی بزرگ است. (۸۹) و گروهی از اعراب بادیه (نزد تو) آمده و عذر می‌آورند که اجازه معافی از جهاد یابند و نیز گروهی که تکذیب خدا و رسول را کرده (بدون هیچ عذری) از جهاد بازنشستند، به زودی کافران از این دو طایفه را عذابی دردناک خواهد رسید. (۹۰) بر ناتوانان و بیماران و فقیران که خرج سفر (و نفقه عیال خود را) ندارند گناهی بر ترک جهاد نیست هرگاه که با خدا و رسول او خیرخواهی و اخلاص ورزند (که این کار نیکوست و) بر نیکوکاران عالم از هیچ راه حرج و زحمتی نیست و خدا بسیار آمرزنده و مهربان است. (۹۱) و همچنین بر آن مؤمنانی که چون مهیای جهاد شده و نزد تو آیند که زاد و لوازم سفر آنها را مهیا سازی و تو پاسخ دهی که من مالی که به شما مساعدت کنم ندارم برمی‌گردند در حالی که از شدت حزن اشک از چشمانشان جاری است که چرا نمی‌توانند مخارج سفر خود فراهم سازند (بر آنها هم حرج و گناهی بر ترک جهاد نیست). (۹۲) منحصرا گناه و عقوبت آنها راست که با وجود تمکن و دارایی از تو رخصت معافیت از جنگ می‌طلبند و خوش دارند که با بازماندگان (یعنی زنان و کودکان) در خانه بنشینند (و به جهاد حاضر نشوند) و خدا بر دل آنها نقش کفر و ظلمت زده به طوری که هیچ درک نکنند. (۹۳)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ 📜[١٠٢٢]٣-عليّ‌ بن إبراهيم،عن صالح بن السّنديّ‌،عن جعفر بن بشير و محمّد بن يحيى،عن أحمد بن محمّد بن عيسى،عن ابن فضّال جميعا،عن أبي جميلة،عن خالد بن عمّار،عن سدير قال: سمعت أبا جعفر عليه السّلام و هو داخل و أنا خارج و أخذ بيدي،ثمّ‌ استقبل البيت فقال:يا سدير إنّما أمر النّاس أن يأتوا هذه الأحجار فيطوفوا بها ثمّ‌ يأتونا فيعلمونا ولايتهم لنا و هو قول اللّه، ✨وَ إِنِّي لَغَفّارٌ لِمَنْ‌ تابَ‌ وَ آمَنَ‌ وَ عَمِلَ‌ صالِحاً ثُمَّ‌ اهْتَدى‌ ثمّ‌ أومأ بيده إلى صدره:إلى ولايتنا،ثمّ‌ قال:يا سدير!فأريك الصّادّين عن دين اللّه،ثمّ‌ نظر إلى أبي حنيفة و سفيان الثّوريّ‌ في ذلك الزّمان و هم حلق في المسجد،فقال:هؤلاء الصّادّون عن دين اللّه بلا هدى من اللّه و لا كتاب مبين،إنّ‌ هؤلاء الأخابث لو جلسوا في بيوتهم فجال النّاس فلم يجدوا أحدا يخبرهم عن اللّه تبارك و تعالى و عن رسوله صلّى اللّه عليه و اله و سلّم حتّى يأتونا فنخبرهم عن اللّه تبارك و تعالى و عن رسوله صلّى اللّه عليه و اله و سلّم. 📝[١٠٢٢]٣-سدير گفت:حضرت باقر عليه السّلام-درحالى‌كه او داخل مى‌شد و من خارج مى‌شدم-دستم را گرفت،سپس رو به خانۀ خدا ايستاد و فرمود: 🕋اى سدير!همانا به مردم فرمان داده شده كه به نزد اين سنگ‌ها آمده،آن‌ها را طواف كرده،سپس به نزد ما بيايند و ولايتشان را به آگاهى ما برسانند. 💫و آن سخن خداوند است كه:و من بسيار آمرزندۀ كسى‌ام كه توبه كرده و ايمان آورد و عمل صالح بكند و سپس هدايت شود. [طه(٢٠):٨٢] سپس با دست به سينه‌اش اشاره كرد:يعنى به ولايت ما. 🔷سپس فرمود:اى سدير!به تو بازدارندگان از دين خدا را نشان مى‌دهم.سپس به ابو حنيفه و سفيان ثورى نگريست كه در آن زمان در مسجد حلقه زده بودند و فرمود:اينان بازدارندگان دين خدايند.بدون هدايتى از خدا و كتابى روشن. همانا اين خبيث‌ها اگر در خانه‌هاشان مى‌نشستند،مردم مى‌گشتند و كسى را نمى‌يافتند كه برايشان از خداى پاك و والا و از رسول او-درود خدا بر او و بر خاندانش-سخن بگويد.و به نزد ما مى‌آمدند و ما از خداوند پاك و والا و از رسولش صلّى اللّه عليه و اله و سلّم برايشان سخن مى‌گفتيم. 📙 اصول کافی - جلد2، صفحه 263 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا👇👇 http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖ 📜حَدَّثَنِي أَبُو الْحُسَيْنِ‌ مُحَمَّدُ بْنُ‌ عَبْدِ اللَّهِ‌ بْنِ‌ عَلِيٍّ‌ النَّاقِدُ قَالَ‌ حَدَّثَنِي عَبْدُ الرَّحْمَنِ‌ الْأَسْلَمِيُّ‌ عَنْ‌ عَبْدِ اللَّهِ‌ بْنِ‌ الْحُسَيْنِ‌ عَنْ‌ عُرْوَةَ‌ بْنِ‌ الزُّبَيْرِ قَالَ‌ : سَمِعْتُ‌ أَبَا ذَرٍّ وَ هُوَ يَوْمَئِذٍ قَدْ أَخْرَجَهُ‌ عُثْمَانُ‌ إِلَى اَلرَّبَذَةِ‌ فَقَالَ‌ لَهُ‌ النَّاسُ‌ يَا أَبَا ذَرٍّ أَبْشِرْ فَهَذَا قَلِيلٌ‌ فِي اللَّهِ‌ تَعَالَى فَقَالَ‌ مَا أَيْسَرَ هَذَا وَ لَكِنْ‌ كَيْفَ‌ أَنْتُمْ‌ إِذَا قُتِلَ‌ اَلْحُسَيْنُ‌ بْنُ‌ عَلِيٍّ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ قَتْلاً أَوْ قَالَ‌ ذُبِحَ‌ ذَبْحاً وَ اللَّهِ‌ لاَ يَكُونُ‌ فِي اَلْإِسْلاَمِ‌ بَعْدَ قَتْلِ‌ الْخَلِيفَةِ‌ أَعْظَمُ‌ قَتْلاً مِنْهُ‌ [بَعْدَ قَتْلِ‌ اَلْحُسَيْنِ‌ أَعْظَمُ‌ قَتِيلاً مِنْهُ‌] - وَ إِنَّ‌ اللَّهَ‌ سَيَسُلُّ‌ سَيْفَهُ‌ عَلَى هَذِهِ‌ الْأُمَّةِ‌ لاَ يَغْمِدُهُ‌ أَبَداً وَ يَبْعَثُ‌ نَاقِماً [قَائِماً] مِنْ‌ ذُرِّيَّتِهِ‌ فَيَنْتَقِمُ‌ مِنَ‌ النَّاسِ‌ وَ إِنَّكُمْ‌ لَوْ تَعْلَمُونَ‌ مَا يَدْخُلُ‌ عَلَى أَهْلِ‌ الْبِحَارِ وَ سُكَّانِ‌ الْجِبَالِ‌ فِي الْغِيَاضِ‌ وَ الْآكَامِ‌ وَ أَهْلِ‌ السَّمَاءِ مِنْ‌ قَتْلِهِ‌ لَبَكَيْتُمْ‌ وَ اللَّهِ‌ حَتَّى تَزْهَقَ‌ أَنْفُسُكُمْ‌ وَ مَا مِنْ‌ سَمَاءٍ يَمُرُّ بِهِ‌ رُوحُ‌ اَلْحُسَيْنِ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ إِلاَّ فَزِعَ‌ لَهُ‌ سَبْعُونَ‌ أَلْفَ‌ مَلَكٍ‌ يَقُومُونَ‌ قِيَامَا تُرْعِدُ مَفَاصِلُهُمْ‌ إِلَى يَوْمِ‌ الْقِيَامَةِ‌ وَ مَا مِنْ‌ سَحَابَةٍ‌ تَمُرُّ وَ تُرْعِدُ وَ تُبْرِقُ‌ إِلاَّ لَعَنَتْ‌ قَاتِلَهُ‌ وَ مَا مِنْ‌ يَوْمٍ‌ إِلاَّ وَ تُعْرَضُ‌ رُوحُهُ‌ عَلَى رَسُولِ‌ اللَّهِ‌ صَلَّى اللَّهُ‌ عَلَيْهِ‌ وَ آلِهِ‌ فَيَلْتَقِيَانِ‌. 📝 ابو الحسين محمّد بن عبد اللّه بن على ناقد مى‌گويد: عبد الرحمن اسلمى از عبد اللّه بن الحسين، از عروة بن زبير برايم نقل نمود كه وى گفت: در روزى كه عثمان ابا ذر را به ربذه تبعيد كرد از وى در پاسخ مردم كه به او گفتند: بشارت باد تو را، اين مصيبت در راه خدا اندك است. شنيدم كه فرمود: اين بلا سهل و آسان است ولى در چه حالى هستيد هنگامى كه حسين بن على عليهما السّلام شهيد شود شهيدشدنى. يا فرمود: چه حالى داريد وقتى حسين بن على عليهما السّلام ذبح شود ذبح‌شدنى. 🌴به خدا قسم در اسلام بعد از قتل حسين بن على عليهما السّلام قتلى بزرگ‌تر از آن واقع نخواهد شد و خداوند عنقريب شمشير انتقامش را بر اين امت از نيام بيرون خواهد آورد و هرگز در غلاف نخواهد برد 💟و از ذريّه آن حضرت خون خواهى را بر انگيزد كه از مردم انتقام خون آن جناب را بگيرد و شما اگر بدانيد كه از ناحيه قتل آن حضرت چه بر اهل دريا و ساكنين كوهها در جنگل‌ها و تپه‌ها خواهد آمد بخدا قسم آن قدر گريه مى‌كنيد تا از بين برويد 🕊و آسمانى نيست كه روح سيّد الشّهداء به آن عبور كند مگر آنكه هفتاد هزار ملك به فزع در مى‌آيند، اين ملائك و فرشتگان مى‌ايستند به طورى كه مفاصل آنها تا روز قيامت بانك و فرياد مى‌كنند ⚡️و هيچ ابرى نيست كه حركت كرده و بغرّد و برق زند مگر آنكه كشنده آن حضرت را لعنت مى‌كند 💞 و هيچ روزى نيست مگر آنكه روح مطهّر آن حضرت را بر رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم عرضه داشته پس آن دو با هم ملاقات مى‌كنند. 📖 کامل الزیارات، صفحه 228 ابن قولویه باب23/حدیث 11 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا👇👇 http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ 📜ابان گويد: سليم گفت: شنيدم كه على بن ابى طالب عليه السّلام مى‌فرمود: ‼️به زودى امت اسلام به هفتاد و سه گروه پراكنده شوند كه هفتاد و دو گروه آن در آتشند و تنها يك گروه در بهشت جاى گيرند. از اين هفتاد و سه گروه، سيزده گروه تظاهر به دوستى ما اهل بيت كنند كه دوازده گروه آن در آتشند و تنها يك گروه به بهشت رسند. 💠اما آن گروه رستگار و راه يافته و اميدوار و مسلمان و مؤمن و همگام و رشد يافته، كسانى هستند كه به من اعتماد كنند و تسليم فرمان و مطيع من باشند، از دشمنانم بيزارى جويند، دوستدار من باشند و با دشمنم دشمنى ورزند. ✅آن گروهى رستگار است كه حق مرا بشناسد و امامت مرا گردن نهد و وجوب اطاعتم را از قرآن و سنت دريابد، اين گروه مرتد نشود و شك نورزد چرا كه خداوند قلبش را از شناخت حقيقت ما نورانى كرده و فضيلت شناخت ارزانى داشته و حق را به آن گروه رستگار الهام فرموده و آن را در صف پيروان ما در آورده تا آنجا كه قلبهاشان اطمينان يافته و به يقين رسيده‌اند يقينى كه آن را شكى نيالايد. ♥️همانا كه من و اوصيايم پس از من تا روز رستاخيز، راهنمايان راه يافته‌ايم؛ كسانى كه خداوند آنان را در آيه‌هاى بسيارى از كتابش به خويش و پيامبرش نزديك گردانيده و پاك‌مان داشته و مصون‌مان نموده و شاهدان بر خلقش و حجت خويش در زمين‌مان قرار داده، ما را از خزانه‌داران دانش خويش و معادن حكمت خود و سخنگويان وحى خويش نموده، ما را با قرآن و قرآن را با ما قرار داده كه از قرآن جدا نشويم و قرآن از ما جدا نشود تا كه در رستاخيز در كنار حوض كوثر بر رسول خدا در آئيم. 🔅و تنها اين فرقه از هفتاد و سه فرقه، فرقۀ رسته از آتش و رها شده از همۀ آشوبها و گمراهيها و شبهه‌ها است. به راستى كه اينان از بهشتيانند، آنان هفتاد هزارند كه بى‌حساب به بهشت در آيند. ⚠️و همۀ آن هفتاد و دو فرقه، ديندارانى به دور از حق و حقيقتند، ياران دين شيطانند، دين خويش را از شيطان و يارانش مى‌گيرند، آنان دشمنان خدايند و رسول خدا و مؤمنان كه بى‌حساب به دوزخ در آيند، بيزاران از خدا و رسولش كه خدا و رسولش را فراموش كردند و به خداوند شرك و كفر ورزيدند و جاهلانه جز خداى را پرستيدند و مى‌پندارند كه كار درستى مى‌كنند و بر همين پندار در رستاخيز مى‌گويند:«به خدا، پروردگارمان سوگند كه ما از مشركان نبوديم» ،«براى خدا سوگند ياد مى‌كنند آن گونه كه براى شما سوگند ياد مى‌كنند و مى‌پندارند كه دستشان به چيزى بند است، بدانيد كه آنان دروغگويانند». ❓سليم گويد: گفتم: اى امير مؤمنان! اگر كسى در عقيده توقف كرد و به شما روى نياورد و دشمنى هم نورزيد و دوستدار شما هم نبود و از دشمنان شما هم بيزارى نجست و گفت: نمى‌دانم حق كدام جريان است، و در گفته‌اش هم راستگو بود، چگونه است‌؟ ✴️فرمود: اين افراد از آن هفتاد و سه فرقه نيستند، منظور رسول خدا از هفتاد و سه فرقه، دشمنان ستمگر است كسانى كه خودشان را در چشم خلق مشهور كردند و به كيش خويش فرا خواندند. 🔰پس از اين هفتاد و سه فرقه، تنها يك فرقه است كه به دين خدا متديّن است و هفتاد و دو فرقۀ ديگر به دين شيطان متديّنند و دوستدار پيروان آن دين و بيزار از مخالفان آن مى‌باشند. ❇️اما كسى كه خداى يكتا را بپرستد و به رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله و سلّم ايمان آورد ولى ولايت و هدايت ما و گمراهى دشمنان ما را نشناخت و با ما دشمنى نورزيد و حلالى را حرام و حرامى را حلال نكرد و بدون توجه به اختلاف آراء در اصول و فروع احكام، فقط‍‌ به آنچه خداوند امر و نهى فرموده عمل كرد، اين كس نجات يافته است، اين گروه ميان مؤمنان و مشركان قرار دارند و بيشتر مردم را تشكيل مى‌دهند. اينان را در روز رستاخيز حساب و كتاب و رسيدگى رفتار و كردار است، و دوزخيان كسانى هستند كه پيامبران و فرشتگان و مؤمنان آنان را از دوزخ بدر آورند و بر آنان نام دوزخيان نهند. 🔸اما مؤمنان، رستگارانند كه بى‌حساب به بهشت در آيند. 🔻مشركان نيز بى‌حساب به دوزخ روند. 🔹حسابرسى تنها از همان گروهى است كه ميان مؤمنان و مشركان قرار دارد. مؤلفان قلوب و گناهكاران و كسانى كه عمل صالح را با بدى در آميختند و مستضعفان آنان كه توانائى روى آوردن به نيرنگ كفر و شرك را ندارند و دوست ندارند كه دشمنى ورزند و راه به جايى نمى‌برند تا مؤمن و آگاه باشند، اينان اصحاب اعرافند؛ سرنوشت اينان تابع اراده و مشيّت خداوند مى‌باشد؛ هر يك از اينان را كه خداوند به دوزخ اندازد به خاطر گناهشان خواهد بود و از هر كدامشان كه درگذرد از روى رحمت الهى خواهد بود. ادامه مطلب👇👇 @qoranvamamhoosein
❓سليم گويد؛ گفتم: آيا فرد مؤمن آگاه مسئول به دوزخ درآيد؟ فرمود: نه. ❓گفتم: آيا آن كس كه امامش را شناسد به بهشت در آيد؟ فرمود: نه، مگر كه خدا خواهد. ❓ گفتم: آيا كافر يا مشرك به بهشت در آيد؟ فرمود: تنها كافر به دوزخ در آيد، مگر كه خدا نخواهد. ❓گفتم: هر كس كه خداى را ملاقات كند و امامش را بشناسد و به وى ايمان داشته و مطيع او باشد، آيا از بهشتيان است‌؟ فرمود: آرى! هر گاه خداوند را ملاقات كند و مؤمن باشد؛ از كسانى كه خداوند فرمود:«كسانى كه ايمان آوردند و كار شايسته كردند» و «كسانى كه ايمان آوردند و پرهيزكار بودند» ، «كسانى كه ايمان آوردند و ايمان‌شان را به ستمى نيالودند». ❓گفتم: كسى كه گناه كبيره كند و خداى را ملاقات نمايد چگونه است‌؟ ♻️ فرمود: اين به ارادۀ الهى بستگى دارد؛ اگر عذابش كند به خاطر گناهش خواهد بود و اگر از او درگذرد از روى رحمتش خواهد بود. ❓گفتم: كسى كه مؤمن باشد به دوزخ در آيد؟ فرمود: آرى! به خاطر گناهش، زيرا وى از آن مؤمنانى نيست كه منظور خداوند است؛«خدا ولى مؤمنان است» زيرا كسانى منظور خداوند مى‌باشند كه:«خدا ولى‌شان باشد» و «آنان را نه ترسى است و نه اندوهگين مى‌شوند». و اينان مؤمنان هستند؛«كسانى كه پرهيزكار خدايند و كسانى كه كردار شايسته دارند و كسانى كه ايمان‌شان را به ستمى نمى‌آلايند». ❓گفتم: اى امير مؤمنان! ايمان چيست و اسلام كدام است‌؟ فرمود: ايمان يعنى اقرار به شناخت خداوند و اسلام يعنى تسليم به آنچه اقرار كردى و اطاعت امامان معصوم. ❓گفتم: ايمان يعنى اقرار به خداوند پس از شناخت خدا؟ ✅ فرمود: كسى كه خداوند او را به شناخت خويش و پيامبر و امامش نائل گرداند و سپس به اطاعت از آن شناخت اقرار كند، او مؤمن است. ❓گفتم: شناخت از جانب خداوند است و اقرار از جانب بنده‌؟ 🕯فرمود: شناخت از جانب خداوند يعنى خواستن از خدا و داشتن راهنما و دريافت احسان و نعمت خدا، 💎و اقرار نزد پروردگار يعنى كه بنده بپذيرد خداوند بر هر كس كه خواهد احسان كند. ❣بنا بر اين؛ شناخت يعنى كارى كه خداى در قلب كند 💫و اقرار يعنى كارى كه قلب در رابطه با خدا نمايد و مشمول پاكى و رحمتش شود. پس هر كس را كه خداى آگاه نگرداند، مسئوليتى متوجه او نيست؛ بر او است كه توقف كند و از آنچه نمى‌داند دست نگهدارد كه خداوند او را بر نادانيش عذاب نكند؛ او به كردارش كه فرمانبرى خدا باشد ستوده شود و به رفتارش كه نافرمانى خدا باشد عذاب گردد. بنا بر اين او مى‌تواند هم فرمانبرى كند و هم نافرمانى نمايد، اما چگونه است كه نتواند حق را بشناسد ولى بتواند نادان بماند؟! و اين محال است. تحقق چنين امرى ممكن نيست مگر به قضا و قدر و علم خداوند و آن هم عارى از هر گونه جبرى، چرا كه اگر بندگان مجبور باشند، معذورند و ناستودنى. آن كس كه در امر دين بر او مشكلى رسد و نداند، او راست كه آن مشكل را به ما واگذارد، و آن كس كه خداى را به پاس نعمت سپاس گويد و به خاطر گناه از او آمرزش خواهد و بندگان فرمانبردار خدا را دوست بدارد و به پاس فرمانبرى سپاسشان گويد و نافرمانان را دشمنى ورزد و نكوهد، و در چنين صورتى دانستن آنچه را نداند به ما واگذارد، او را بس است. 📚اين متن در منابع زير آمده است: مجلسى/بحار ٢٥٠/٢٦،٣٤٣/٢٣،٢٨٧/٦٨،١٤،١٣/٢٨.+بحرانى/الدرر ٨٤ +صفار/بصائر ٨٣+صدوق/اكمال ٢٤٠/١+كلينى/كافى ١٩١/١+بحرانى /لوامع ٢٣٧. 📗تاریخ سیاسی صدر اسلام ، صفحه 112 سلیم بن قیس هلالی کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا👇👇 http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ 📜[٨١٤]٤-الحسين بن محمّد،عن معلّى بن محمّد،عن أحمد بن محمّد بن عبد اللّه،عن الحسن،عن ابن أبي عمير،عن محمّد بن إسحاق بن عمّار قال: قلت لأبي الحسن الأوّل عليه السّلام:ألا تدلّني إلى من آخذ عنه ديني‌؟فقال:هذا ابني عليّ‌ إنّ‌ أبي أخذ بيدي فأدخلني إلى قبر رسول اللّه صلّى اللّه عليه و اله و سلّم فقال:يا بنيّ‌!إنّ‌ اللّه عزّ و جلّ‌ قال: ✨إِنِّي جاعِلٌ‌ فِي الْأَرْضِ‌ خَلِيفَةً‌ و إنّ‌ اللّه عزّ و جلّ‌ إذا قال قولا وفى به. 📝محمّد بن اسحاق عمّار گفته است:به حضرت ابو الحسن اوّل عرض كردم:آيا مرا به كسى كه دينم را از او بگيرم راهنمايى نمى‌كنيد؟ فرمودند:او،همين پسرم على است. 💎همانا پدرم دست مرا گرفت و به سوى مرقد رسول خدا-درود خدا بر او و بر خاندانش-برد و فرمود: پسرم!خداوند عزّتمند فرموده است:من در روى زمين جانشينى قرار مى‌دهم[بقره(٢):٣٠] و خداوند شكوهمند وقتى سخنى فرمود به آن وفا مى‌كند. 📙اصول کافی - جلد2، صفحه 59 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا👇👇 http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوره مبارکه کانال قرآن و امام حسین علیه السلام http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin تلگرام @qoranvamamhoosein
202_Page.MP3
900.3K
سوره مبارکه کانال قرآن و امام حسین علیه السلام http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin تلگرام @qoranvamamhoosein
سوره مبارکه کانال قرآن و امام حسین علیه السلام http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin تلگرام @qoranvamamhoosein
سوره مبارکه کانال قرآن و امام حسین علیه السلام http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin تلگرام @qoranvamamhoosein
صفحه 202 وقتی که شما (از جنگ سالم و فاتح) به سوی آنها بر می‌گردید آنها به عذرهای بی‌جا می‌پردازند، به آنها پاسخ ده که ما هرگز به این عذر تراشی‌ها تصدیق شما نکنیم، بی‌شک خدا حقیقت حال شما را بر ما روشن گردانید، و به زودی خدا و رسولش کردار شما را دیده، آن گاه به سوی خدایی که دانای غیبت و شهود است بازتان گردانند پس شما را به کردارتان واقف کند. (۹۴) چون شما به سوی آنها بازگردید قسم‌های مؤکّد به خدا برای شما یاد کنند که از آنها چشم‌پوشی کنید. از آنها اعراض کنید که مردمی پلیدند و به کیفر کردار خود به آتش دوزخ مأوی خواهند یافت. (۹۵) (آن مردم منافق) برای اینکه شما از آنها راضی شوید قسمها یاد می‌کنند، پس اگر شما مؤمنان هم از آنها راضی شوید خدا هرگز از آن گروه فاسق راضی نخواهد شد. (۹۶) اعراب بادیه‌نشین در کفر و نفاق از دیگران سخت‌تر و به جهل و نادانی احکام خدا که بر رسولش فرستاده سزاوارترند، و خدا دانا و حکیم است. (۹۷) و برخی از اعراب بادیه‌نشین مخارجی را که (در راه جهاد دین) می‌کنند بر خود ضرر و زیانی می‌پندارند و برای شما مسلمین مترصد حوادث و عواقب ناگوارند و حال آنکه عواقب و حوادث بد بر خود آنها خواهد بود و خدا شنوا و داناست. (۹۸) و برخی دیگر از همان اعراب بادیه‌نشین ایمان واقعی به خدا و قیامت آورده و آنچه را در راه خدا انفاق می‌کنند موجب تقرب نزد خدا و دعای خیر رسول دانند، آری آگاه شوید که انفاق آنها موجب قربشان به خداست، و البته خدا آنان را در (سرای) رحمت خود داخل می‌گرداند، که خدا بسیار آمرزنده و مهربان است. (۹۹)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ 📜به سند معتبر از مسمع بن عبد الملك روايت كرده است كه حضرت امام جعفر صادق عليه السّلام فرمود: اى مسمع تو از اهل عراقى آيا به زيارت قبر امام حسين عليه السّلام مى‌روى‌؟ گفتم:نه،من مرد مشهورم از اهل بصره،و نزد ما جماعتى هستند كه تابع خليفه‌اند،و دشمنان بسيارى داريم از اهل قبايل از ناصبيان و غير ايشان،و ايمن نيستم كه احوال مرا به والى بگويند،و از ايشان ضررها به من برسد. 🕊حضرت فرمود:آيا هرگز به خاطر مى‌آورى آنچه با آن حضرت كردند؟ گفتم:بلى، فرمود:جزع مى‌كنى براى مصيبت آن حضرت‌؟ گفتم:بلى به خدا سوگند كه جزع مى‌كنم و مى‌گريم تا آنكه اهل من اثر اندوه در من مى‌يابند،و امتناع مى‌كنم از خوردن طعام تا از حال من آثار مصيبت ظاهر مى‌شود . حضرت فرمود كه:خدا رحم كند گريۀ تو را، بدرستى كه تو شمرده مى‌شوى از آنها كه جزع مى‌كنند از براى ما،و شاد مى‌شوند براى شادى ما،و اندوهناك مى‌شوند براى اندوه ما،و خايف مى‌گردند براى خوف ما،و ايمن مى‌گردند براى ايمنى ما، 💎و زود باشد كه ببينى در وقت مرگ خود كه پدران من حاضر شوند نزد تو و سفارش كنند ملك موت را از براى تو، و بشارتها دهند تو را كه ديدۀ تو روشن گردد و شاد شوى، و ملك موت بر تو مهربان‌تر باشد از مادر مهربان نسبت به فرزند خود. ❣پس حضرت گريست و من نيز گريستم، و فرمود:حمد مى‌كنم خداوندى را كه تفضيل داده است ما را بر خلق خود به رحمت،و مخصوص گردانيده است ما اهل بيت را به رحمت خود. 🌴اى مسمع به درستى كه زمين و آسمان گريه مى‌كنند از روزى كه امير المؤمنين شهيد شده است تا حال از براى ترحّم بر ما، و آنچه ملائكه براى ما مى‌گريند زياده از ديگران است.از روزى كه ما كشته شده‌ايم،گريۀ ملائكه ساكن نگرديده است، 💦و هر كه گريه كند براى ترحّم بر ما،البتّه خدا رحمت خود را شامل حال او گرداند پيش از آنكه آب از ديدۀ او بيرون آيد، چون آب بر روى او جارى شود اگر قطره‌اى از آب ديدۀ او را در جهنّم بريزند، هرآينه حرارت او را فرو نشاند، و كسى كه براى ما دلش به درد آيد در وقت مردن چون ما را ببيند شاد گردد،و آن شادى از دلش زايل نشود تا در حوض كوثر بر ما وارد شود، 💫چون دوستان ما به نزد كوثر مى‌آيند آب كوثر شاد مى‌گردد،و از لذّتهاى الوان طعامها آن قدر به كام ايشان مى‌رساند كه نمى‌خواهند از آنجا برگردند. 🌼اى مسمع هر كه يك شربت از آن آب بخورد،بعد از آن هرگز تشنه نمى‌شود و تعب و مشقّت نمى‌بيند، و آن آب در سردى مانند كافور است،و بوى مشك از آن ساطع است،و طعم زنجبيل در آن هست،و از عسل شيرين‌تر است،و از مسكه نرم‌تر است،و از آب ديده صاف‌تر است،و از عنبر خوشبوتر است،و از چشمۀ تسنيم بيرون مى‌آيد و در نهرهاى بهشت جارى مى‌شود، و بر روى مرواريد و ياقوت مى‌گردد،و بر كنار حوض كوثر قدحها هست زياده از ستارگان آسمان، و بوى خوش آن از هزارساله راه به مشام مى‌رسد ،و قدحهاى آن از طلا و نقره و الوان جواهر است. چون كسى اراده مى‌كند كه از آن بياشامد،جميع بويهاى خوش را به مشام او مى‌رساند، و آشامندۀ آن مى‌گويد كه:من راضيم مرا همينجا بگذارند،و نعمتى ديگر نمى‌طلبم،و تحويل از اين مكان را نمى‌خواهم . اى مسمع تو از آنها خواهى بود كه از آن حوض سيراب مى‌گردند، و هر ديده‌اى كه براى مصيبت ما گريان گردد البتّه شاد مى‌گردد به نظر كردن بسوى كوثر، و همۀ دوستان از آن آب مى‌آشامند،و هر كس به قدر محبّتى كه به ما دارد لذّت از آن آب مى‌يابد. بدرستى كه حضرت امير المؤمنين عليه السّلام بر كنار كوثر ايستاده است و عصائى از چوب عوسج در دست دارد و دشمنان ما را از آن مى‌راند، پس يكى از ايشان گويد كه:من در دنيا شهادت به وحدانيّت خدا و رسالت محمّد مى‌دادم،چرا مرا آب نمى‌دهى‌؟ 🔷حضرت در جواب او فرمايد كه:برو به نزد امام خود أبو بكر و سؤال كن براى تو شفاعت كند،گويد كه:امام من امروز از من بيزارى مى‌جويد،حضرت فرمايد:برگرد به نزد آن كسى كه ولايت و محبّت او را اختيار كرده بودى و از او سؤال كن كه شفاعت كند تو را،زيرا كه بهترين خلق سزاوار است كه شفاعت او رد نشود،و گويد كه:از تشنگى هلاك شدم،حضرت فرمايد:خدا تشنگى تو را زياده گرداند. راوى گفت كه:من به خدمت حضرت عرض كردم كه:چنين مردى چگونه راه مى‌يابد كه به نزديك كوثر بيايد؟ حضرت فرمود:زيرا كه او پرهيزكارى نموده است از گناهان بسيار،چون ما نزد او مذكور مى‌شده‌ايم ناسزا نمى‌گفته،و جرئتهائى كه ديگران در حقّ‌ ما مى‌كردند او نمى‌كرده،و اينها نه از براى آن بوده كه ما را دوست مى‌داشته يا آنكه اعتقاد به امامت ما داشته باشد،و ليكن از بس كه مشغول عبادت باطل خود بود نمى‌خواست كه مشغول ذكر مردم شود،امّا دلش منافق بود،و دينش نصب عداوت ما بود،و متابعت اهل نصب مى‌نمود،و ولايت أبو بكر و عمر داشت،و ايشان را بر همه كس تقديم مى‌داد . 📙جلاء العیون، صفحه 528 علامه محمدباقرمجلسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ 📜[١١٦٥]٨٤-عليّ‌ بن محمّد،عن سهل بن زياد،عن ابن محبوب،عن هشام بن سالم،عن عمّار السّاباطيّ‌ قال: سألت أبا عبد اللّه عليه السّلام عن قول اللّه عزّ و جلّ‌: ✨ أَ فَمَنِ‌ اتَّبَعَ‌ رِضْوانَ‌ اللّهِ‌ كَمَنْ‌ باءَ بِسَخَطٍ‍‌ مِنَ‌ اللّهِ‌ وَ مَأْواهُ‌ جَهَنَّمُ‌ وَ بِئْسَ‌ الْمَصِيرُ هُمْ‌ دَرَجاتٌ‌ عِنْدَ اللّهِ‌ فقال:الّذين اتّبعوا رضوان اللّه هم الأئمّة و هم و اللّه يا عمّار درجات للمؤمنين و بولايتهم و معرفتهم إيّانا يضاعف اللّه لهم أعمالهم و يرفع[اللّه]لهم الدّرجات العلى . 📝عمّار ساباطى گفته است:از حضرت صادق عليه السّلام دربارۀ اين سخن خداوند عزّتمند پرسيدم: 🕊آيا كسى كه از رضاى خدا پيروى كرده مانند كسى است كه به خشم خدا دچار شده و جايگاهش دوزخ است و چه سرانجام بدى.آنان درجاتى نزد خداوندند.[آل عمران(٣):١٦٢ و ١٦٣] ❤️فرمودند:كسانى كه از رضاى خدا پيروى كردند،امامان هستند. ❣و اى عمّار به خدا سوگند آنان درجاتى براى مؤمنان اند. و با ولايت و معرفتشان به ما است كه خداوند اعمالشان را چندين برابر كرده،درجات بلندشان را بالا مى‌برد. 📙 اصول کافی - جلد2، صفحه 351 @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا👇👇 http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖ 📜[١١٦٦]٨٥-عليّ‌ بن محمّد و غيره،عن سهل بن زياد،عن يعقوب بن يزيد، عن زياد القنديّ‌،عن عمّار الأسديّ‌،عن أبي عبد اللّه عليه السّلام في قول اللّه عزّ و جلّ‌: إِلَيْهِ‌ يَصْعَدُ الْكَلِمُ‌ الطَّيِّبُ‌ وَ الْعَمَلُ‌ الصّالِحُ‌ يَرْفَعُهُ‌ ولايتنا أهل البيت-و أهوى بيده إلى صدره-فمن لم يتولّنا لم يرفع اللّه له عملا. 📝عمّار اسدى از حضرت صادق عليه السّلام دربارۀ اين آيه‌: 🌺سخنان پاكيزه به سوى او بالا مى‌رود و عمل نيكو را بالا مى‌برد.[فاطر(٣٥):١٠]روايت كرده كه: 💎 ولايت ما اهل بيت است-و با دست به سينه‌اش اشاره كرد-پس كسى كه ولايت ما را نداشته باشد خداوند عملى را برايش بالا نمى‌برد. 📙 اصول کافی - جلد2، صفحه 352 @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا👇👇 http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‍ ❖﷽❖ 📜در تفسير قمى در ذيل آيه ☀️(اذا الشمس كورت ) فرموده : يعنى خورشيد سياه و تاريك مى شود، 🌟 و در معناى آيه (و اذاالنجوم ) انكدرت فرموده : يعنى نورش از بين مى رود، 🏔و در (و اذا الجبال سيرت ) فرموده : حركت مى كند اين همان است كه در آيه (تحسبها جامده و هى تمرمر السحاب - كوهها را جامد مى پندارى و حال آنكه مانند ابرها در حركتند) فرمود. 🐪و در آيه (و اذا العشار عطلت ) فرموده اشتران وقتى كه همه خلق مردند بى صاحب مى مانند، كسى نيست شير آنها را بدوشد، 🌊و در جمله (و اذا البحار سجرت ) فرمود: درياهايى كه پيرامون كره زمين هستند همه آتش مى شوند، 🕊و در جمله (و اذا النفوس زوجت ) فرمود: يعنى با حور العين تزويج مى كنند. 💫و نيز در روايت ابى الجارود از امام باقر (عليه السلام) آمده كه در معناى آيه (و اذا النفوس زوجت ) فرموده : اما اهل بهشت با خيرات حسان (حور العين ) ازدواج مى كنند، 😱و اما اهل دوزخ، بايد دانست كه با هر انسانى از دوزخيان شيطانى است، يعنى هر يك از آن كفار و منافقين با شيطان خود كه قرين اوست ازدواج مى كند. 💠و در الدر المنثور است كه ابن مردويه از نعمان بن بشير روايت كرده كه گفت : من از رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) شنيدم كه در معناى آيه (و اذا النفوس زوجت ) مى فرمود: منظور هر دو نفرى است كه به شركت كارى خير و يا گناهى را انجام مى دهند، كه با هم داخل بهشت و يا آتش مى شوند. 📗برگرفته از تفسیر المیزان @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا👇👇 http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ 📜[٣٩]و روي عن الصادق عليه السّلام أنّه قال: لما استخرج أمير المؤمنين عليه السّلام من منزله، خرجت فاطمة صلوات اللّه عليها خلفه، فما بقيت إمرأة هاشميّة إلاّ خرجت معها، حتّى انتهت قريبا من القبر فقالت لهم:خلّوا عن ابن عمّي فو الّذي بعث محمّدا أبي صلّى اللّه عليه و آله و سلّم بالحقّ‌ [نبيّا] لئن لم تخلّوا عنه لأنشرنّ‌ شعري و لأضعنّ‌ قميص رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله و سلم على رأسي 💎و لأصرخنّ‌ إلى اللّه تبارك و تعالى، فما ناقة صالح [نبيّ‌ اللّه] بأكرم على اللّه منّي و لا الفصيل بأكرم على اللّه من ولديّ‌. قال سلمان رضي اللّه عنه: كنت قريبا منها، فرأيت و اللّه أساس حيطان مسجد رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله و سلّم تقلّعت من أسفلها، حتّى لو أراد رجل أن ينفذ من تحتها لنفذ ، فدنوت منها فقلت: يا سيّدتي و مولاتي، إنّ‌ اللّه تبارك و تعالى بعث أباك رحمة [للعالمين]، فلا تكوني [أنت] نقمة، فرجعت و رجعت الحيطان حتى سطعت الغبرة من أسفلها فدخلت في خياشيمنا. 📝از حضرت صادق عليه السّلام نقل است كه فرمود: وقتى كه امير المؤمنين را از خانه بيرون كشيدند، در پى او حضرت زهرا بيرون آمد، و تمام زنان بنى هاشم با او همراه شده تا اينكه به نزديكى قبر پدر خود رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله رسيد به جماعت داخل مسجد گفت: دست از سر پسر عمويم برداريد، كه سوگند به آنكه محمّد؛ پدرم را به درستى به رسالت مبعوث فرمود اگر او را رها نكنيد موهايم را پريشان مى‌كنم و پيراهن پدرم را بر روى سر خواهم گذاشت، و خدا را به دادرسى و يارى خود طلب خواهم نمود، ❤️ و در پيشگاه حقّ‌ هرگز صالح نبىّ‌ از پدرم و ناقه و بچّه آن از من و فرزندانم گراميتر و محبوبتر نبودند!!. 🔷سلمان گفت: من نزديك آن حضرت بودم، و بخدا سوگند پس از اين سخنان متوجّه شدم كه ديوارها و ستونهاى مسجد به حركت آمد، با ديدن اين منظره خود را به آن صدّيقه نزديكتر ساخته و گفتم: اى بانو و سرور من، خداوند متعال پدر تو را بعنوان رحمت براى جهانيان مبعوث فرمود، شايسته نيست كه شما خواستار عذاب و نقمت امّت باشى! پس از آن اوضاع به حال عادىّ‌ بازگشت، و آن حضرت نيز به منزل خود مراجعت فرمود. 📗 کتاب شریف احتجاج/طبرسی - جلد1، صفحه 202 @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا👇👇 http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
203_Page.MP3
902.7K
#ترتیل #صفحه_203 سوره مبارکه #توبه #سوره_9 #جزء_11 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin تلگرام @qoranvamamhoosein