هدایت شده از کانال امین الله : ویژه تلاوت ، ادعیه و زیارات معصومین
4_5852437465343723515.pdf
5.37M
هدایت شده از قرآن و امام حسین ع
6285543_749.mp3
4.04M
هدایت شده از قرآن و امام حسین ع
Gamedi05.mp3
6.07M
هدایت شده از کانال امین الله : ویژه تلاوت ، ادعیه و زیارات معصومین
Quran_-_Joze_05.mp3
6.87M
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
📜الصّادق (علیه السلام)- إِنَّ الْکَبَائِرَ سَبْعٌ فِینَا نَزَلَتْ وَ مِنَّا اسْتُحِلَّتْ فَأَوَّلُهَا الشِّرْکُ بِاللَّهِ الْعَظِیمِ وَ قَتْلُ النَّفْسِ الَّتِی حَرَّمَ اللهُ وَ أَکْلُ مَالِ الْیَتِیمِ وَ عُقُوقُ الْوَالِدَیْنِ وَ قَذْفُ الْمُحْصَنَاتِ وَ الْفِرَارُ مِنَ الزَّحْفِ وَ إِنْکَارُ حَقِّنَا وَ أَمَّا الشِّرْکُ بِاللَّهِ فَقَدْ أَنْزَلَ اللَّهُ فِینَا مَا أَنْزَلَ وَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) فِینَا مَا قَالَ فَکَذَّبُوا اللَّهَ وَ کَذَّبُوا رَسُولَهُ (صلی الله علیه و آله) فَأَشْرَکُوا بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَمَّا قَتْلُ النَّفْسِ الَّتِی حَرَّمَ اللهُ فَقَدْ قَتَلُوا الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ (علیه السلام) وَ أَصْحَابَهُ وَ أَمَّا أَکْلُ مَالِ الْیَتِیمِ فَقَدْ ذَهَبُوا بِفَیْئِنَا الَّذِی جَعَلَهُ اللَّهُ لَنَا فَأَعْطَوْهُ غَیْرَنَا وَ أَمَّا عُقُوقُ الْوَالِدَیْنِ فَقَدْ أَنْزَلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِی کِتَابِهِ النَّبِیُّ أَوْلی بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ أَزْواجُهُ أُمَّهاتُهُمْ فَعَقُّوا رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) فِی ذُرِّیَّتِهِ وَ عَقُّوا أُمَّهُمْ خَدِیجَهًَْ (سلام الله علیها) فِی ذُرِّیَّتِهَا وَ أَمَّا قَذْفُ الْمُحْصَنَهًِْ فَقَدْ قَذَفُوا فَاطِمَهًَْ (سلام الله علیها) عَلَی مَنَابِرِهِمْ وَ أَمَّا الْفِرَارُ مِنَ الزَّحْفِ فَقَدْ أَعْطَوْا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) بَیْعَتَهُمْ طَائِعِینَ غَیْرَ مُکْرَهِینَ فَفَرُّوا عَنْهُ وَ خَذَلُوهُ وَ أَمَّا إِنْکَارُ حَقِّنَا فَهَذَا مِمَّا لَا یَتَنَازَعُونَ فِیهِ.
📝امام صادق (علیه السلام)- گناهان بزرگ هفت گناه است که درباری ما از جانب خداوند رسید و همه آن گناهان را نسبت به ما روا داشتند .
🏵اوّلش برای خدای بزرگ شریک قرار دادن است
🏵 و دیگر کشتن کسی که خداوند حرامش فرموده
🏵 و خوردن مال یتیم
🏵و پدر و مادر را رنجاندن
🏵و به زنان پاک دامن نسبت ناروادادن
🏵 و از جبههی جنگ گریختن
🏵 و حقّ خاندان را انکار نمودن.
💔 امّا شرک به خدا؛ خداوند دربارهی ما آنچه لازم بود آیاتی نازل فرمود و رسول خدا (صلی الله علیه و آله) دربارهی ما تذکّرات لازم را داد ولی این مردم خدا را تکذیب کردند و فرمایشات پیغمبر (صلی الله علیه و آله) را دروغ پنداشتند و مشرک شدند،
💔 و امّا آدمکشی که خداوندش حرام فرموده بود؛ اینان حسینبنعلی (علیه السلام) را با یارانش کشتند
💔 و امّا خوردن مال یتیم؛ سهم خمسی را که خداوند برای ما قرار داده بود از ما گرفتند و به دست دیگران سپردند
💔 و امّا رنجاندن پدر و م-ادر؛ خداوند در قرآن خود فرمود: «النَّبِیُّ أَوْلی بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ أَزْواجُهُ أُمَّهاتُهُمْ پیامبر به مؤمنان از خودشان سزاتر است و زنانش مادران مؤمنان هستند (احزاب/۶) با این وصف نسبت به فرزندان رسول خدا (صلی الله علیه و آله) مردم عاق پیغمبر شدند و نافرمانی مادرشان خدیجه (سلام الله علیها) را دربارهی فرزندان او نمودند
💔 و امّا تهمت به زنان پاکدامن؛ فاطمه (سلام الله علیها) را بر فراز منبرهای خود ناسزا گفتند.
💔و امّا فرار از جبههی جنگ؛ اینان با کمال میل و بدون اینکه اجباری بر آنان شده باشد با امیرالمؤمنین (علیه السلام) دست بیعت دادند سپس از گرد او پراکنده شدند و او را خوار شمردند.
💔 و امّا حقّ ما را انکارکردن؛ خودشان نیز معترفند و اختلافی در این ندارند که انکار حقّ ما نمودند.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۳۷۶ الخصال، ج۲، ص۳۶۳
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
وَ مَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزاؤُهُ جَهَنَّمُ خالِداً فيها وَ غَضِبَ اللهُ عَلَيْهِ وَ لَعَنَهُ وَ أَعَدَّ لَهُ عَذاباً عَظيماً
و هركس، فرد با ايمانى را از روى عمد به قتل برساند، مجازات او دوزخ است؛ درحالىكه جاودانه در آن خواهد بود؛ و خداوند بر او غضب مىكند؛ و او را از رحمتش دور مىسازد؛ و مجازات بزرگى براى او آماده ساخته است.
(نساء/ ۹۳)
✨✨✨✨✨✨
📜علیبنإبراهیم (رحمة الله علیه)- وَ مَنْ یَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزاؤُهُ جَهَنَّمُ خالِداً فِیها وَ غَضِبَ اللهُ عَلَیْهِ وَ لَعَنَهُ وَ أَعَدَّ لَهُ عَذاباً عَظِیماً قَالَ مَنْ قَتَلَ مُؤْمِناً عَلَی دِینِهِ لَمْ تُقْبَلْ تَوْبَتُهُ وَ مَنْ قَتَلَ نَبِیّاً أَوْ وَصِیَّ نَبِیٍّ (صلی الله علیه و آله) فَلَاتَوْبَهًَْ لَهُ لِأَنَّهُ لَایَکُونُ مِثْلَهُ فَیُقَادَ بِهِ وَ قَدْ یَکُونُ الرَّجُلُ بَیْنَ الْمُشْرِکِینَ وَ الْیَهُودِ وَ النَّصَارَی یَقْتُلُ رَجُلًا مِنَ الْمُسْلِمِینَ عَلَی أَنَّهُ مُسْلِمٌ فَإِذَا دَخَلَ فِی الْإِسْلَامِ مَحَاهُ اللَّهُ عَنْهُ لِقَوْلِ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) الْإِسْلَامُ یَجُبُّ مَا کَانَ قَبْلَهُ أَیْ یَمْحُو لِأَنَّ أَعْظَمَ الذُّنُوبِ عِنْدَ اللَّهِ هُوَ الشِّرْکُ بِاللَّهِ فَإِذَا قُبِلَتْ تَوْبَتُهُ فِی الشِّرْکِ قُبِلَتْ فِیمَا سِوَاهُ فَأَمَّا قَوْلُ الصَّادِقِ (علیه السلام) لَیْسَتْ لَهُ تَوْبَهًٌْ فَإِنَّهُ عَنَی مَنْ قَتَلَ نَبِیّاً أَوْ وَصِیّاً فَلَیْسَتْ لَهُ تَوْبَهًٌْ لِأَنَّهُ لَا یُقَادُ أَحَدٌ بِالْأَنْبِیَاءِ (وَ بِالْأَوْصِیَاءِ إِلَّا الْأَوْصِیَاءُ وَ الْأَنْبِیَاءُ (وَ الْأَوْصِیَاءُ لَا یَقْتُلُ بَعْضُهُمْ بَعْضاً وَ غَیْرُ النَّبِیِّ وَ الْوَصِیِّ لَا یَکُونُ مِثْلَ النَّبِیِّ وَ الْوَصِیِّ فَیُقَادَ بِهِ وَ قَاتِلُهُمَا لَا یُوَفَّقُ بِالتَّوْبَهًِْ.
📝علیّبنابراهیم (رحمة الله علیه)- وَ مَنْ یَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزاؤُهُ جَهَنَّمُ خالِداً فِیها وَ غَضِبَ اللهُ عَلَیْهِ وَ لَعَنَهُ وَ أَعَدَّ لَهُ عَذاباً عَظِیماً گوید:
🌠«هرکس مؤمن هم کیش خود را به قتل برساند، توبهاش پذیرفته نیست، و هرکس پیامبر و یا وصی پیامبری را به قتل برساند نیز توبهاش پذیرفته نمیشود، زیرا در صورت قصاص قاتل هم پایه و همتای مقتول نیست. ممکن است یک مشرک و یا یهودی و یا مسیحی، مسلمانی را به خاطر مسلمان بودنش به قتل برساند، و هنگامی که اسلام آورد، خداوند گناه او را ببخشد. زیرا رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در این خصوص میفرماید: «اسلام هر آنچه را که پیش از اسلام آوردن باشد، میپوشاند، یعنی پاک میکند؛ زیرا بزرگترین گناهان در پیشگاه الهی، شرک به خداست، و چون توبه از شرک پذیرفته شود، توبه از گناهان پیش از آن نیز پذیرفته میشود». اما اینکه امام صادق (علیه السلام) میفرماید:
🌠«هرکس پیامبر و یا وصی پیامبری را به قتل برساند، توبه او پذیرفته نیست، به این دلیل است که هیچکس جز انبیا و اوصیاء (همتای انبیا و اوصیا قرار نمیگیرند، و انبیا و اوصیا همدیگر را به قتل نمیرسانند؛ و هیچکس جز نبی و وصی، همانند نبی و وصی نیست تا قصاص گردد و همپایه ایشان باشد، و قاتل اینان موفق به توبه نمیگردد».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۳۸۰ بحارالأنوار، ج۶، ص۲۲/ مستدرک الوسایل، ج۱۱، ص۳۶۵/ البرهان
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#شرح_دعای_افتتاح
💠فراز هفتم
اللَّهُمَّ إِنَّ عَفْوَكَ عَنْ ذَنْبِي وَ تَجَاوُزَكَ عَنْ خَطِيئَتِي وَ صَفْحَكَ عَنْ ظُلْمِي وَ سَتْرَكَ عَلَى قَبِيحِ عَمَلِي وَ حِلْمَكَ عَنْ كَثِيرِ جُرْمِي عِنْدَ مَا كَانَ مِنْ خَطَإى وَ عَمْدِي، أَطْمَعَنِي فِي أَنْ أَسْأَلَكَ مَا لَا أَسْتَوْجِبُهُ مِنْكَ الَّذِي رَزَقْتَنِي مِنْ رَحْمَتِكَ وَ أَرَيْتَنِي مِنْ قُدْرَتِكَ وَ عَرَّفْتَنِي مِنْ إِجَابَتِكَ فَصِرْتُ أَدْعُوكَ آمِناً وَ أَسْأَلُكَ مُسْتَأْنِساً لَا خَائِفاً وَ لَا وَجِلًا مُدِلًّا عَلَيْكَ فِيمَا قَصَدْتُ فِيهِ إِلَيْكَ، فَإِنْ أَبْطَأَ عَنِّي عَتَبْتُ به جهلى عَلَيْكَ وَ لَعَلَّ الَّذِي أَبْطَأَ عَنِّي هُوَخَيْرٌ لِي لِعِلْمِكَ بِعَاقِبَةِ الْأُمُورِ فَلَمْ أَرَ مَوْلًى كَرِيماً أَصْبَرَ عَلَى عَبْدٍ لَئِيمٍ مِنْكَ عَلَيَّ
خدايا! چشم پوشى تو از گناهم، و گذشتت از خطاكارىام، و روى گردانى تو از ستم من، و پردهكِشىات بر كارهاى زشتم، و بردبارىات از بزهكارهاى زيادم در هنگامهاى كه مرتكب خطا مىشدم و يا با قصد، بدى مىكردم، مرا به طمع انداخت تا از تو چيزى بخواهم كه مستحق آن نيستم؛ همان چيزى كه از رحمتِ خويش روزىام كردى و از قدرتت به من نشان دادى و از پاسخ دادنت، به من شناساندى.
🌤🕊🌤🕊🌤🕊
[نتيجه تمام اين خوبىهاى تو اين شد كه] من اكنون با احساس امنيت، تو را مىخوانم و در حالى كه با تو انس گرفتهام از تو درخواست مىكنم.
نه تنها از تو نمىترسم و بيمناك نيستم، بلكه نسبت به آنچه قصد كردهام، برتو جرأت دارم و ناز مىكنم؛ تا جايى كه اگر آنچه را مىخواستم، دير به دستم مىرسيد، از سرِ جهلم بر تو پرخاش مىكردم و حال آنكه چه بسا تأخيرِ آن چيز، به نفع من بود؛ چرا كه تو نسبت به سرانجام كارها عالِمى.
من سرپرست بزرگوارى، بردبارتر از تو، نسبت به خودم نديدم كه بر بندهاى كه هيچ خوبى در وجودش نيست، صبر كند.
❇️نكتهها
🌠 «صفح» به معناى روىگردانى و ناديده گرفتن است. راغب در مفردات خاطر نشان مىكند كه صفح كاملتر از «عفو» است؛ چراكه گاهى انسان مىبخشد و عفو مىكند، ولى ناديده نمىگيرد و صفح نمىكند.
❣ ولى از اين فراز دعاى افتتاح روشن مىشود كه خداوند متعال نسبت به بندگانش، هم عفو و بخشش دارد، و هم صفح و ناديده گرفتن.
✨( اللَّهُمَّ إِنَّ عَفْوَكَ عَنْ ذَنْبِي... وَ صَفْحَكَ عَنْ ظُلْمِي)
🌠 به دست آوردن توفيق براى مناجات و راز و نياز با خداى متعال، به معناى پاك بودن از گناهان و خطا و ستم نيست؛ بلكه ناشى از گذشت و ناديده گرفتن و پرده پوشى الهى نسبت به بدىهاى ما است.
✨( اللَّهُمَّ إِنَّ عَفْوَكَ عَنْ ذَنْبِي وَ تَجَاوُزَكَ عَنْ خَطِيئَتِي وَ صَفْحَكَ عَنْ ظُلْمِي وَ سَتْرَكَ عَلَى قَبِيحِ عَمَلِي وَ...، أَطْمَعَنِي فِي أَنْ أَسْأَلَكَ)
🌠 طمع انسان نسبت به درگاه خداى بخشنده، بايد ناشى از نگاه به «رحمت»، «قدرت» و «اجابت» الهى باشد. ✨( أَطْمَعَنِي... الَّذِي رَزَقْتَنِي مِنْ رَحْمَتِكَ وَ أَرَيْتَنِي مِنْ قُدْرَتِكَ وَ عَرَّفْتَنِي مِنْ إِجَابَتِكَ)
🌠درخواست ما از خداى حكيم نبايد با نگاه استحقاق همراه باشد؛ بلكه بايد بدانيم كه ما مستحق آنچه درخواست مىكنيم نيستيم، ولى خداوند از سرِ رحمت خود به ما عطا مىكند.
✨ ( أَطْمَعَنِي فِي أَنْ أَسْأَلَكَ مَا لَا أَسْتَوْجِبُهُ مِنْكَ الَّذِي رَزَقْتَنِي مِنْ رَحْمَتِكَ)
🌠 بىتابى به هنگام دير رسيدن به خواستهها، به سبب جهل انسان است.
✨( فَإِنْ أَبْطَأَ عَنِّي عَتَبْتُ بجهلى عَلَيْكَ)
🌠 خيرِ انسان هميشه در كامروايى او نيست.
✨(وَ لَعَلَّ الَّذِى أَبْطَأَ عَنِّى هُوَ خَيْرٌ)
🌠 «مُدِلّ» اسم فاعل از واژه «دلل» و به معناى كسى است كه به سبب اطمينان به دوستى كسى، نسبت به او جرأت پيدا مىكند و بر او ناز مىنمايد.
✨ ( مُدِلًّا عَلَيْكَ فِيمَا قَصَدْتُ فِيهِ إِلَيْكَ)
🌠 يكى از حكمتهاى تأخير در اجابت دعا اين است كه خداوند حكيم، عالم به پايان كارها است و مىداند كه اگر انسان زود به خواستهاش برسد، گرفتار بدى و شر مىشود. از اين رو حاجتش را با تأخير روا مىكند.
✨( وَ لَعَلَّ الَّذِي أَبْطَأَ عَنِّي هُوَخَيْرٌ لِعِلْمِكَ بِعَاقِبَةِ الْأُمُورِ)
ادامه مطلب👇👇
📝پيامها
💎١. اگر قرار باشد به بدىهاى خود نگاه كنيم، نااميد شده و به راز و نياز با خداى مهربان نخواهيم پرداخت؛
ولى اگر به خوبىهاى پرودگار نگاه كنيم، به طمع مىافتيم و دست دعا و درخواست به درگاه او بلند مىكنيم.
✨ ( اللَّهُمَّ إِنَّ عَفْوَكَ.. وَ تَجَاوُزَكَ... وَ صَفْحَكَ... وَ سَتْرَكَ... وَ حِلْمَكَ... أَطْمَعَنِي فِي أَنْ أَسْأَلَكَ)
💎٢. اقتضاى دورى از جهل اين است كه براى رسيدن به خواستهها عجله نكنيم.
✨( فَإِنْ أَبْطَأَ عَنِّي عَتَبْتُ بجهلى عَلَيْكَ)
💎٣. لطف و رحمت خداى متعال به ما نبايد سبب شود كه نسبت به جايگاه والاى پروردگار، انس نابجا پيدا كرده و بر خدا ناز كنيم.
✨( أَدْعُوكَ آمِناً وَأَسْأَلُكَ مُسْتَأْنِساً لَا خَائِفاً وَ لَا وَجِلًا مُدِلًّا عَلَيْكَ)
💎٤. در رابطه خود با خدا، بايد خداوند را كريم و بزرگوار بدانيم و از سويى بدىهايمان را فراموش نكنيم و بدانيم هرچه خوبى است از جانب خدا است.
✨( فَلَمْ أَرَ مَوْلًى كَرِيماً أَصْبَرَ عَلَى عَبْدٍ لَئِيمٍ مِنْكَ عَلَيَّ)
💎٥. خداى كريم بر بدىهاى بنده لئيم صبر مىكند؛ ما نيز از خداوند بياموزيم و نسبت به بدىهاى ديگران صبر پيشه كنيم تا به كرامت و بزرگوارى برسيم.
✨(فَلَمْ أَرَ مَوْلًى كَرِيماً أَصْبَرَ عَلَى عَبْدٍ لَئِيمٍ مِنْكَ عَلَى)
📚شرح دعای شریف افتتاح
حجت الاسلام و المسلمين محسن قرائتى
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
Page013.mp3
710.4K
#ترتیل صفحه ی " 13 "
سوره ی بقره
جزء یکم
#تلاوت
کانال قرآن و امام حسین (ع)👇👇👇
تلگرام
@qoranvamamhoosein
ایتا
🌙
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
قرآن و امام حسین ع
#ترتیل صفحه ی " 13 " سوره ی بقره جزء یکم #تلاوت کانال قرآن و امام حسین (ع)👇👇👇 تلگرام @qoranvamam
#تفسیر_کوتاه
#سوره_بقره
#صفحه_13
#آیه_88
✨ «88» وَ قالُوا قُلُوبُنا غُلْفٌ بَلْ لَعَنَهُمُ اللَّهُ بِكُفْرِهِمْ فَقَلِيلًا ما يُؤْمِنُونَ
👈 وآنها (به پيامبران) گفتند: دلهاى ما در غلاف است (و ما از گفتههاى شما چيزى نمىفهميم.) چنين نيست، بلكه خداوند به سبب كفرشان از رحمت خود دور ساخته (و به همين دليل چيزى درك نمىكنند)، پس اندكى ايمان مىآورند.
#پیام_ها
🔹 مقدّمات بدبختى، بدست خود انسان است. اگر گروهى مورد لعنت وقهر الهى قرار مىگيرند، به خاطر كفر ولجاجت خودشان است. «لَعَنَهُمُ اللَّهُ بِكُفْرِهِمْ»
📚 تفسیر نور
کانال قرآن و امام حسین (ع)👇👇👇
تلگرام
@qoranvamamhoosein
ایتا
🌙
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
Page014.mp3
735.9K
#ترتیل صفحه ی " 14 "
سوره ی بقره
جزء یکم
#تلاوت
کانال قرآن و امام حسین (ع)👇👇👇
تلگرام
@qoranvamamhoosein
ایتا
🌙
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
قرآن و امام حسین ع
#ترتیل صفحه ی " 14 " سوره ی بقره جزء یکم #تلاوت کانال قرآن و امام حسین (ع)👇👇👇 تلگرام @qoranvamam
#تفسیر_کوتاه
#سوره_بقره
#صفحه_14
#آیه_89
✨ «89» وَ لَمَّا جاءَهُمْ كِتابٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِما مَعَهُمْ وَ كانُوا مِنْ قَبْلُ يَسْتَفْتِحُونَ عَلَى الَّذِينَ كَفَرُوا فَلَمَّا جاءَهُمْ ما عَرَفُوا كَفَرُوا بِهِ فَلَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الْكافِرِينَ
👈 و چون از طرف خداوند، آنان را كتابى (قرآن) آمد كه مؤيّد آن نشانههايى است كه نزد آنهاست و پيش از اين به خود نويد مىدادند (كه با كمك كتاب وپيامبر جديد) بر دشمنان پيروز گردند، اما چون آنچه (از كتاب و پيامبر كه از قبل) شناخته بودند، نزد آنان آمد به او كافر شدند، پس لعنت خدا بر كافران باد.
#پیام_ها
1⃣ اديان الهى، يكديگر را تصديق مىكنند، نه آنكه در برابر هم باشند. «مصدقا»
2⃣ به هر استقبالى نبايد تكيه كرد. با آنكه
يهوديان در انتظار پيامبر صلى الله عليه و آله ساليانى در مدينه سكنى گزيدند، ولى در عمل كفر ورزيدند. «كانُوا مِنْ قَبْلُ ... كَفَرُوا بِهِ»
3⃣ شناخت حقّ و علم به آن كافى نيست. چه بسا افرادى كه حقّ را فهميدند، ولى به خاطر لجاجت كافر شدند. «فَلَمَّا جاءَهُمْ ما عَرَفُوا كَفَرُوا»
📚 تفسیر نور
کانال قرآن و امام حسین (ع)👇👇👇
تلگرام
@qoranvamamhoosein
ایتا
🌙
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
هدایت شده از ضامن اشک بر امام حسین ع مادرش فاطمه س است.
با سلام خدمت دوستان عزیز
استاد تابع منش در نظر دارند شرح و تفسیر مختصر بر زیارت عاشوراء را در ایام ماه مبارک رمضان روی کانال ضامن اشک قرار دهند .(در فایلهای صوتی 10 دقیقه ای)
با ورود به مبحث سلام ان شاءالله آغاز میکنیم.
عزیزان میتوانند سوالات خود را مطرح کنند تا حین مباحث پاسخ داده شود .
#خادم_الحسین_علیه_السلام_تابع_منش
ضامن اشک در تلگرام
@zameneashk
کانال ضامن اشک ایتا
@zameneashk1
لینک گروه مقتل متضمن البکاء در تلگرام
https://t.me/joinchat/CQ5QIjy-YrD-rSAOIK0SWg
لینک گروه مقتل متضمن البکاء در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/979107861C7825264ca2
ای دی برای سوالات مقتل ایتا
@m_h_tabemanesh
ای دی برای سوالات مقتل تلگرام
@m_h_tabemanesh2
ضامن اشک در واتساپ https://chat.whatsapp.com/LaqKPBkqNQlEenYvGztVu1
هدایت شده از قرآن و امام حسین ع
4_5857292131302901512.pdf
5.37M
هدایت شده از قرآن و امام حسین ع
06.mp3
4.74M
هدایت شده از قرآن و امام حسین ع
Gamedi06.mp3
5.46M
هدایت شده از قرآن و امام حسین ع
1_64999645.mp3
4.06M
هدایت شده از قرآن و امام حسین ع
Quran_-_Joze_06.mp3
6.21M
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
📜السّجّاد (علیه السلام)- عَنْ زَیْدِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ (علیه السلام) أَنَّهُ قَالَ: سَأَلْتُ أَبِیسَیِّدَ الْعَابِدِینَ (علیه السلام) فَقُلْتُ لَهُ ... یَا أَبَهًِْ أَلَیْسَ اللَّهُ جَلَّ ذِکْرُهُ لَا یُوصَفُ بِمَکَانٍ فَقَالَ بَلَی تَعَالَی اللَّهُ عَنْ ذَلِکَ عُلُوّاً کَبِیراً قُلْتُ فَمَا مَعْنَی قَوْلِ مُوسَی (علیه السلام) لِرَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) ارْجِعْ إِلَی رَبِّکَ فَقَالَ مَعْنَاهُ مَعْنَی قَوْلِ إِبْرَاهِیمَ (علیه السلام) إِنِّی ذاهِبٌ إِلی رَبِّی سَیَهْدِینِ وَ مَعْنَی قَوْلِ مُوسَی (علیه السلام) وَ عَجِلْتُ إِلَیْکَ رَبِّ لِتَرْضی وَ مَعْنَی قَوْلِهِ عَزَّوَجَلَّ فَفِرُّوا إِلَی اللهِ یَعْنِی حُجُّوا إِلَی بَیْتِ اللَّهِ یَا بُنَیَّ إِنَّ الْکَعْبَهًَْ بَیْتُ اللَّهِ فَمَنْ حَجَّ بَیْتَ اللَّهِ فَقَدْ قَصَدَ إِلَی اللَّهِ وَ الْمَسَاجِدَ بُیُوتُ اللَّهِ فَمَنْ سَعَی إِلَیْهَا فَقَدْ سَعَی إِلَی اللَّهِ وَ قَصَدَ إِلَیْهِ وَ الْمُصَلِّی مَا دَامَ فِی صَلَاتِهِ فَهُوَ وَاقِفٌ بَیْنَ یَدَیِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ فَإِنَّ لِلَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی بِقَاعاً فِی سَمَاوَاتِهِ فَمَنْ عُرِجَ بِهِ إِلَی بُقْعَهًٍْ مِنْهَا فَقَدْ عُرِجَ بِهِ إِلَیْهِ أَلَا تَسْمَعُ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ یَقُولُ تَعْرُجُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ إِلَیْهِ وَ یَقُولُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ فِی قِصَّهًِْ عِیسَیابْنِمَرْیَمَ (علیه السلام) بَلْ رَفَعَهُ اللهُ إِلَیْهِ وَ یَقُولُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ.
📝امام سجاد (علیه السلام)- زیدبنعلی گوید: از پدرم امام سجاد (علیه السلام) پرسیدم: «پدر جان! آیا جز این است که خداوند جا و مکان ندارد»؟ فرمود: «آری، خداوند از این امور بسیار برتر و بالاتر است». پرسیدم: «پس معنی سخن موسی (علیه السلام) چیست که به پیامبر (صلی الله علیه و آله) گفته است: «به سوی پروردگارت برگرد». فرمود: «همان است که ابراهیم (علیه السلام) فرمود: «من بهسوی پروردگارم میروم، او مرا هدایت خواهد کرد!. (صافات/۹۹)». و همان است که موسی (علیه السلام) فرمود: و من بهسوی تو شتاب کردم، تا از من خشنود شوی. (طه/۸۴). و یا خداوند عزّوجلّ میفرماید: پس بهسوی خدا بگریزید. (ذاریات/۵۰).
🕋 یعنی در خانه خدا، حج به جا آورید. ای فرزندم! کعبه، خانه خداست و هر کس حجّ و زیارت خانه خدا را به جا آورد، در اصل خداوند قصد و هدف اوست؛ مسجدها خانه خدا هستند و هر کس به سوی مساجد بشتابد، به سوی خدا شتافته و او را قصد کرده است، و نمازگزار مادام که در حال نماز است، در برابر و محضر خدا ایستاده است.
🎇خداوند تبارک و تعالی در آسمانها هم اماکنی دارد که هر کس به آن بقعهها عروج کند، در اصل به سوی خدا شتافته و او را قصد کرده است. آیا نشنیدهای خداوند عزّوجلّ فرموده است: فرشتگان و روح [فرشتهی مقرّب خداوند] بهسوی او عروج میکنند. (معارج/۴). و خدا در داستان عیسی (علیه السلام) میفرماید: بَلْ رَفَعَهُ اللهُ إِلَیْهِ و میفرماید: سخنان پاکیزه بهسوی او صعود میکند، و عمل صالح را بالا میبرد. (فاطر/۱۰)».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۵۱۰ من لایحضره الفقیه، ج۱، ص۱۹۸/ بحارالأنوار، ج۱۸، ص۳۴۸/ علل الشرایع، ج۱، ص۱۳۲/ الأمالی للصدوق، ص۴۵۸/ نورالثقلین
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
وَأَنزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ الْكِتَابِ وَمُهَيْمِنًا عَلَيْهِ
فَاحْكُم بَيْنَهُم بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ عَمَّا جَاءَكَ مِنَ الْحَقِّ
لِكُلٍّ جَعَلْنَا مِنكُمْ شِرْعَةً وَمِنْهَاجًا
وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً
وَلَٰكِن لِّيَبْلُوَكُمْ فِي مَا آتَاكُمْ
فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ
إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا
فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ
ﻭ ﻣﺎ ﺍﻳﻦ ﻛﺘﺎﺏ [ ﻗﺮﺁﻥ ] ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﺭﺳﺘﻲ ﻭ ﺭﺍﺳﺘﻲ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺗﻮ ﻧﺎﺯﻝ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺗﺼﺪﻳﻖ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﻛﺘﺎﺏ ﻫﺎﻱ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﻭ ﻧﮕﻬﺒﺎﻥ ﻭ ﮔﻮﺍﻩ ﺑﺮ [ ﺣﻘّﺎﻧﻴّﺖ ﻫﻤﻪ ] ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺳﺖ ; ﭘﺲ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺮ ﻃﺒﻖ ﺁﻧﭽﻪ ﺧﺪﺍ ﻧﺎﺯﻝ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﺩﺍﻭﺭﻱ ﻛﻦ ، ﻭ [ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﺩﺍﻭﺭﻱ ] ﺳﺮﭘﻴﭽﻲ ﺍﺯ ﺣﻘّﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺗﻮ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺯ ﻫﻮﺍﻫﺎﻱ ﻧﻔﺴﺎﻧﻲ ﺁﻧﺎﻥ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻣﻜﻦ . ﺑﺮﺍﻱ ﻫﺮ ﻳﻚ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺷﺮﻳﻌﺖ ﻭ ﺭﺍﻩ ﺭﻭﺷﻨﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻳﻢ . ﻭ ﺍﮔﺮ ﺧﺪﺍ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﻫﻤﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﻣﺖ ﻭﺍﺣﺪﻱ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰ ﺩﺍﺩ ، ﻭﻟﻲ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻣﺘﺤﺎﻥ ﻛﻨﺪ ; ﭘﺲ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﻧﻴﻚ ﺑﺮ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﭘﻴﺸﻲ ﮔﻴﺮﻳﺪ . ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﻫﻤﻪ ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺧﺪﺍﺳﺖ ; ﭘﺲ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺁﻥ ﺍﺧﺘﻠﺎﻑ ﻣﻰ ﻛﺮﺩﻳﺪ ، ﺁﮔﺎﻩ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ .
(مائده/ ۴۸)
✨✨✨✨✨✨✨✨
📜الرّسول (صلی الله علیه و آله)- إِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ جَعَلَ کِتَابِیَ الْمُهَیْمِنَ عَلَی کُتُبِهِم النَّاسِخَ لَهَا.
📝پیامبر (صلی الله علیه و آله)- خداوند عزیز کتاب مرا حاکم و ناسخ بر کتب آنها قرار داده است.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۸۲ الإحتجاج، ج۱، ص۵۰/ نورالثقلین
📜علیبنإبراهیم (رحمة الله علیه)- لِکُلٍّ جَعَلْنا مِنْکُمْ شِرْعَةً وَ مِنْهاجاً قَالَ لِکُلِّ نَبِیٍّ شَرِیعَهًٌْ وَ طَرِیقٌ.
📝علیّبنابراهیم (رحمة الله علیه)- لِکُلٍّ جَعلْنَا مِنکُمْ شِرْعةً وَمِنْهَاجًا؛ هر پیامبری شریعت و روشی دارد.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۸۲ بحارالأنوار، ج۲۲، ص۶۵/ نورالثقلین/ البرهان
📜علیبنإبراهیم (رحمة الله علیه)- وَ لکِنْ لِیَبْلُوَکُمْ فِی ما آتاکُمْ أَیْ یَخْتَبِرَکُمْ.
📝علیّبنابراهیم (رحمة الله علیه)- وَلَ-کِن لِّیَبْلُوَکُمْ فِی مَآ آتَاکُم یعنی شما را آزمایش کند.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۸۴ بحارالأنوار، ج۲۲، ص۶۵/ نورالثقلین/ البرهان
📜أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- هِیَ الْإِسْلَامُ وَ الْوَلَایَهًُْ فَاسْتَبِقُوا الْخَیْراتِ أَیْ إِلَیْهَا.
امام علی (علیه السلام)- پس بهسوی خیرات بشتابید
🌠 یعنی بهسوی اسلام
🌠و بهسوی ولایت بشتابید.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۷۲۴ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۸۷
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#شرح_دعای_افتتاح
💠فراز هشتم
يَا رَبِّ إِنَّكَ تَدْعُونِي فَأُوَلِّي عَنْكَ وَ تَتَحَبَّبُ إِلَيَّ فَأَتَبَغَّضُ إِلَيْكَ وَ تَتَوَدَّدُ إِلَيَّ فَلَا أَقْبَلُ مِنْكَ كَأَنَّ لِيَ التَّطَوُّلَ عَلَيْكَ فَلَمْ يَمْنَعْكَ ذَلِكَ مِنَ الرَّحْمَةِ لِي وَ الْإِحْسَانِ إِلَيَّ وَ التَّفَضُّلِ عَلَيَّ بِجُودِكَ وَ كَرَمِكَ فَارْحَمْ عَبْدَكَ الْجَاهِلَ وَ جُدْ عَلَيْهِ بفضل إِحْسَانِكَ إِنَّكَ جَوَادٌ كَرِيمٌ
پروردگارا! تو مرا مىخوانى، امّا من از تو روى مىگردانم.
تو به من محبت مىورزى، امّا من نسبت به تو بغض مىكنم.
تو به من ابراز علاقه مىكنى، امّا من از تو نمىپذيرم. [رفتارم با تو به گونهاى است كه] گويا من بر تو برترى دارم؛
امّا همه اين گستاخىها مانع مهربانى و احسان و ابراز لطفِ تو نسبت به من نشد.
پس بر بنده جاهل خود رحم كن، و با فزونى احسانت، جود و بخشش خويش را بر او ارزانى دار. به درستى كه تو بخشنده و بزرگوارى.
🕊🌤🕊🌤🕊🌤
❇️نكتهها
🌠 مورد توجه قرار دادن واكنشها و رفتارهاى ناپسند خويش در قبال الطاف الهى، يكى از روشهاى مناجات با خداى مهربان است.
✨ ( يَا رَبِّ إِنَّكَ تَدْعُونِي فَأُوَلِّي عَنْكَ وَتَتَحَبَّبُ إِلَيَّ فَأَتَبَغَّضُ إِلَيْكَ وَتَتَوَدَّدُ إِلَيَّ فَلَاأَقْبَلُ مِنْكَ)
🌠 اقتضاى جود و بزرگوارى خداوند اين است كه در مقابل روىگردانى و بغضورزى انسان، مهربانى و احسان و تفضل داشته باشد. در واقع، سبب همه خوبىهاى خداوند متعال در مقابل بدىهاى انسان، جود و بزرگوارى اوست.
✨( فَلَمْ يَمْنَعْكَ ذَلِكَ مِنَ الرَّحْمَةِ لِي... بِجُودِكَ وَ كَرَمِكَ)
🌠«فضل» يعنى چيزى كه زيادتر از مقدار ضرورى است؛
از اين رو، وقتى انسان مشمول فضل مىشود، ديگر احساس كمبود نكرده و در آسايش كامل قرار مىگيرد.
💢«احسان» از كلمه «حُسن» گرفته شده و به رفتارى گفته مىشود كه توأم با نيكويى است و سبب بهجت و رغبت انسان مىشود.
✴️خداى مهربان، هم انسان را مورد «تفضّل» خود قرار داده و هم به او «احسان» نموده است، و ما نيز از خدا مىخواهيم آنچه به ما مىدهد، احسانى باشد توأم با فضل.
✨( فَلَمْ يَمْنَعْكَ ذَلِكَ مِنَ الرَّحْمَةِ لِي وَ الْإِحْسَانِ إِلَيَّ وَ التَّفَضُّلِ عَلَيَّ... جُدْ عَلَيْهِ بفضل إِحْسَانِكَ)
📝پيامها
❣١. روىگردانى از دعوت الهى و پس زدن محبت خداى متعال و نپذيرفتن مهرورزى او، نشانه جهل انسان است.
✨ ( يَا رَبِّ إِنَّكَ تَدْعُونِي فَأُوَلِّي عَنْكَ... فَارْحَمْ عَبْدَكَ الْجَاهِلَ)
❣٢. هيچگاه و به هيچ عنوان نبايد از درگاه خداى مهربان نااميد شد.
يادمان باشد هر مقدار هم كه بدى كرده باشيم، بازهم بدىهاى ما نمىتواند مانعِ نزول رحمت و احسان و فضل خداى متعال شود.
✨ (... فَلَمْ يَمْنَعْكَ ذَلِكَ مِنَ الرَّحْمَةِ لِي وَ الْإِحْسَانِ إِلَيَّ وَ التَّفَضُّلِ عَلَيَّ بِجُودِكَ وَ كَرَمِكَ)
❣٣. خدايى كه از بندگانِ فرارى نافرمان و جاهل، رحمت، احسان و فضل خود را دريغ نمىكند، نسبت به بندگانِ مطيع و تواب، بسيار مهربانتر است.
✨ (... فَلَمْ يَمْنَعْكَ ذَلِكَ مِنَ الرَّحْمَةِ لِي وَ الْإِحْسَانِ إِلَيَّ وَ التَّفَضُّلِ عَلَيَّ بِجُودِكَ وَ كَرَمِكَ)
❣٤. ما نيز از خداى حكيم و مهربان بياموزيم و اگر كسى در مقابل محبت ما بدى كرد، زود بر او خشم نگيريم.
✨( إِنَّكَ تَدْعُونِي فَأُوَلِّي عَنْكَ وَ تَتَحَبَّبُ إِلَيَّ فَأَتَبَغَّضُ إِلَيْكَ وَ تَتَوَدَّدُ إِلَيَّ فَلَا أَقْبَلُ مِنْكَ...)
❣٥. براى طلب رحمت الهى، ابتدا بايد بدىهاى خويش را يادآور شويم.
✨(... فَأُوَلِّي عَنْكَ وَ... فَأَتَبَغَّضُ إِلَيْكَ... فَلَا أَقْبَلُ مِنْكَ)چه بخشنده خداى عاشقى دارم
كه مىخواند مرا
با آنكه مىداند گنهكارم
اگر رخ بر بتابانم
دوباره مىنشيند بر سرِ راهم
دلم را مىربايد، باطنين گرم و زيبايش
كه در قاموس پاك كبريايى، قهر، نازيباست
چه زيبا عاشقى را دوست مىدارم
دلم گرم است
مىدانم كه مىداند
بدون لطف او، تنهاى تنهايم
اگر گم كردهام من راه و رسم بندگى، اما
دلم گرم است، مىدانم
خداى من، «خدايى» خوب مىداند
و مىداند كه سائل را نبايد دست خالى راند
📚شرح دعای شریف افتتاح
حجت الاسلام و المسلمين محسن قرائتى
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin