eitaa logo
قرآن و امام حسین ع
861 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
747 ویدیو
369 فایل
مطالب کانال: ارتباط امام حسین ع با قران در موارد مختلف عاشوراء آیات الولایه : آیاتی که در قرآن درباره ی 14 معصوم آمده است. علوم قرانی برای تحکیم ایمان و اعتقاد تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
مشاهده در ایتا
دانلود
tajvido-mosavar3.pdf
4.24M
فایل تجوید الصلاة مصور استاد حبیبی کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖ إِنَّ في ذالِكَ لَذِكرَى لِمَنْ كانَ لَهُ قَلْبٌ أَوْ أَلْقَى السَّمْعَ وَ هُوَ شهِيدٌ در اين تذكّرى است براى آن‌كس كه عقل دارد، يا گوش دل فرا دهد در‌حالى‌كه حضور [قلب] داشته باشد. (ق/ ۳۷) 🌤✨🌤✨🌤✨ 📜امیرالمؤمنین (علیه السلام)- أَنَا ذُو الْقَلْبِ یَقُولُ اللَّهُ عزّوجلّ: إِنَّ فِی ذلِکَ لَذِکْری لِمَنْ کانَ لَهُ قَلْب. ❣امام علی (علیه السلام)- من صاحب قلب هستم، همان که خدا فرمود: إِنَّ فِی ذَلکَ لذِکْرَی لمَن کَانَ لهُ قَلبٌ. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۸۶ بحارالأنوار، ج۳۳، ص۲۸۲ 📜الرّسول (صلی الله علیه و آله)- وَفَدَ عَلَی رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) أَهْلُ الْیَمَنِ فَقَالُوا یَا رسول الله (صلی الله علیه و آله) مَنْ وَصِیُّکَ قَالَ هُوَ الَّذِی أَمَرَکُمْ بِالِاعْتِصَامِ بِهِ ... فَوَصِیِّی السَّبِیلُ إِلَیَّ مِنْ بَعْدِی فَقَالُوا یَا رسول الله (صلی الله علیه و آله) بِالَّذِی بَعَثَکَ أَرِنَاهُ فَقَدِ اشْتَقْنَا إِلَیْهِ فَقَالَ هُوَ الَّذِی جَعَلَهُ اللَّهُ آیَهًًْ لِلْمُتَوَسِّمِینَ فَإِنْ نَظَرْتُمْ إِلَیْهِ نَظَرَ مَنْ کانَ لَهُ قَلْبٌ أَوْ أَلْقَی السَّمْعَ وَ هُوَ شَهِیدٌ عَرَفْتُمْ أَنَّهُ وَصِیِّی کَمَا عَرَفْتُمْ أَنِّی نَبِیُّکُمْ فَتَخَلَّلُوا الصُّفُوفَ وَ تَصَفَّحُوا الْوُجُوهَ فَمَنْ هَوَتْ إِلَیْهِ قُلُوبُکُمْ فَإِنَّهُ هُو. 🌠پیامبر (صلی الله علیه و آله)- هیئتی از یمن به خدمت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) آمدند. عرض کردند: «ای رسول خدا (صلی الله علیه و آله)! وصیّ شما کیست»؟ فرمود: «همان کسی که خداوند به شما دستور داده است که دست از او بر ندارید... او وصیّ من است که پس از من راه به‌سوی من، اوست». عرض کردند: «ای رسول خدا (صلی الله علیه و آله)! به خدایی که به‌راستی شما را مبعوث کرده است وصیّ خود را بنما که بسی مشتاق دیدار او شدیم». فرمود: «او همان است که خداوند او را برای مؤمن قیافه‌شناس که عقل دارد، یا گوش دل فرا دهد درحالی‌که حضور [قلب] داشته باشد. نشانه قرار داده که شما او را خواهید شناخت که وصیّ من است، همچنان که شناخته‌اید که من پیغمبر شما هستم، اکنون به میان صف‌ها بروید و چهره‌ها بنگرید هر آن‌کس که دل‌های شما به‌سوی او گرایید همان است». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۸۶ بحارالأنوار، ج۳۶، ص۱۷/ بحارالأنوار، ج۳۶، ص۱۱۲ کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖ لَّقَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ إِذْ يُبَايِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ فَعَلِمَ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَنزَلَ السَّكِينَةَ عَلَيْهِمْ وَأَثَابَهُمْ فَتْحًا قَرِيبًا ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺧﺪﺍ ﺍﺯ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺯﻳﺮ ﺁﻥ ﺩﺭﺧﺖ [ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺣﺪﻳﺒﻴﻪ ﺑﻮﺩ ] ﺑﺎ ﺗﻮ ﺑﻴﻌﺖ ﻣﻰ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﺧﺸﻨﻮﺩ ﺷﺪ ، ﻭ ﺧﺪﺍ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ [ ﺍﺯ ﺧﻠﻮﺹ ﻧﻴّﺖ ﻭ ﭘﺎﻛﻲ ﻗﺼﺪ ] ﺩﺭ ﺩﻝ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺑﻮﺩ ﻣﻰ ﺩﺍﻧﺴﺖ ، ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﺎﺯﻝ ﻛﺮﺩ ، ﻭ ﭘﻴﺮﻭﺯﻱ ﻧﺰﺩﻳﻜﻲ ﺭﺍ [ ﻛﻪ ﭘﻴﺮﻭﺯﻱ ﺩﺭ ﺧﻴﺒﺮ ﺑﻮﺩ ] ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺩﺍﺩ . (فتح/ ۱۸) ✨✨✨✨✨ 📜أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- أَنَا الَّذِی ذَکَرَ اللَّهُ اسْمَهُ فِی التَّوْرَاهًِْ وَ الْإِنْجِیلِ بِمُوَازَرَهًِْ رسول الله (صلی الله علیه و آله) وَ أَنَا أَوَّلُ مَنْ بَایَعَ رسول الله (صلی الله علیه و آله) تَحْتَ الشَّجَرَهًِْ فِی قَوْلِهِ تَعَالَی لَقَدْ رَضِیَ اللهُ عَنِ الْمُؤْمِنِینَ إِذْ یُبایِعُونَکَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ. 🕯امام علی (علیه السلام)- امیر المؤمنین (علیه السلام) فرمود: «من همان کسی هستم که خداوند در تورات و انجیل نام مرا به‌عنوان حامی و پشتیبان رسول خدا (صلی الله علیه و آله) ذکر کرده است و من اوّلین کسی بودم که زیر درخت با آن حضرت (صلی الله علیه و آله) بیعت کردم. خداوند دراین‌باره فرموده است: لقَدْ رَضِیَ اللهُ عَنِ المُؤْمِنِینَ إِذْ یُبَایِعُونَکَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۴۶۲ بحارالأنوار، ج۳۳، ص۲۳۳ 📜الرّسول (صلی الله علیه و آله)- نَحْنُ کَلِمَهًُْ التَّقْوَی وَ سَبِیلُ الْهُدَی. ❣پیامبر (صلی الله علیه و آله)- ما کلمه‌ی تقوی و راه رستگاری هستیم. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۴۸۲ بحارالأنوار، ج۱۶، ص۳۷۶ 📜أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- أَنَا عُرْوَهًُْ اللَّهِ الْوُثْقَی وَ کَلِمَهًُْ التَّقْوَی. 📝امام علی (علیه السلام)- من عروهًْ الوثقی و کلمه‌ی تقوی هستم. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۴۸۲ التوحید، ص۱۶۵/ نورالثقلین 📜الرّضا (علیه السلام)- عَنْ مَالِکِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ قُلْتُ لِمَوْلَایَ الرِّضَا (علیه السلام) قَوْلُهُ تَعَالَی وَ أَلْزَمَهُمْ کَلِمَةَ التَّقْوی وَ کانُوا أَحَقَّ بِها وَ أَهْلَها قَالَ هِیَ وَلَایَهًُْ أَمِیرِالْمُؤْمِنِین (علیه السلام)فَالْمَعْنَی أنَّ الْمَلْزُومِینَ بِهَا شِیعَتُهُ وَ کانُوا أَحَقَّ بِها وَ أَهْلَها. 🌠امام رضا (علیه السلام)- مالک‌بن‌عبدالله روایت کرده است که گفت: خدمت امام رضا (علیه السلام) عرض کردم: «منظور از آیه: و أَلزَمَهُمْ کَلمَةَ التَّقْوی و کَانُوا أَحَقَّ بِهَا و أَهْلهَا چیست»؟ امام (علیه السلام) فرمود: «این آیه درباره‌ی ولایت امیرالمؤمنین (علیه السلام) نازل شده است به این معناست که افراد پایبند به تقوا شیعیان امیرالمؤمنین (علیه السلام) هستند وایشان سزاوار به این امر می‌باشند». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۴۷۸ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۵۷۷/ البرهان کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖ ذلِكَ بِأَنَّهُمُ اتَّبَعُوا ما أَسْخَطَ اللهَ وَ كَرِهُوا رِضْوانَهُ فَأَحْبَطَ أَعْمالَهُمْ اين به خاطر آن است كه آن‌ها از آنچه خداوند را به خشم مى‌آورد پيروى كردند، و از آنچه موجب رضاى اوست ناخشنود بودند؛ ازاين‌رو [خداوند] اعمالشان را نابود كرد. (محمد/ ۲۸) ✨✨✨✨✨✨ 📜الباقر (علیه السلام)- عَنْ جَابِرِ‌بْنِ‌یَزِیدَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَاجَعْفَرٍ (علیه السلام) عَنْ هَذِهِ الْآیَهًِْ قَالَ وَ کَرِهُوا عَلِیّاً (علیه السلام) وَ کَانَ عَلِیٌّ رِضَا اللَّهِ وَ رِضَا رَسُولِهِ أَمَرَ اللَّهُ بِوَلَایَتِهِ یَوْمَ بَدْرٍ وَ یَوْمَ حُنَیْنٍ وَ بِبَطْنِ نَخْلَهًَْ وَ یَوْمَ التَّرْوِیَهًِْ نَزَلَتْ فِیهِ اثْنَتَانِ وَ عِشْرُونَ آیَهًًْ فِی الْحَجَّهًِْ الَّتِی صُدَّ فِیهَا رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ بِالْجُحْفَهًِْ وَ بِخُم. 🔍امام باقر (علیه السلام)- جابربن‌یزید گوید: از امام باقر (علیه السلام) معنی این آیه: ذلِکَ بِأَنَّهُمُ اتَّبَعُوا ما أَسْخَطَ اللهَ وَ کَرِهُوا رِضْوانَهُ فَأَحْبَطَ أَعْمالَهُمْ را پرسیدم. فرمود: «علی (علیه السلام) را مجبور به تبعیّت کردند و رضای خدا و رسولش در این بود که علی (علیه السلام) خلیفه گردد؛ خداوند در روز بدر و روز حُنین و در بطن نخله و روز ترویه امر به ولایت او فرمود و در حجّی که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) را از رفتن به مسجدالحرام باز داشتند، در جحفه و غدیرخم، بیست و دو آیه درباره‌ی ولایت علی (علیه السلام) نازل گردید». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۳۷۸ بحارالأنوار، ج۳۶، ص۱۵۹ 📜الصّادق (علیه السلام)- إِنَّهُمْ بَنُوأُمَیَّهًَْ کَرِهُوا مَا أَنْزَلَ اللَّهُ فِی وَلَایَهًِْ عَلِیٍّ (علیه السلام). ⚠️امام صادق (علیه السلام)- منظور از چنین افرادی، بنی‌امیّه هستند که از ولایت امیرالمؤمنین (علیه السلام) که از سوی خداوند نازل شده بود، بیزار بودند. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۳۷۸ البرهان کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖ إِنَّ الَّذينَ كَفَرُوا وَ صَدُّوا عَنْ سَبيلِ اللهِ وَ شَاقُّوا الرَّسُولَ مِنْ بَعْدِ ما تَبَيَّنَ لَهُمُ الْهُدى لَنْ يَضُرُّوا اللهَ شَيْئاً وَ سَيُحْبِطُ أَعْمالَهُمْ آنان كه كافر شدند و [مردم را] از راه خدا باز داشتند و بعد از روشن‌شدن هدايت براى آنان [باز] به مخالفت با پيامبر برخاستند، هرگز زيانى به خدا نمى‌رسانند و [خداوند] به‌زودى اعمالشان را نابود مى‌كند. (محمد/ ۳۲) ✨✨✨✨✨✨ 📜الباقر (علیه السلام)- أَبُوالْوَرْدِ عَنْ أَبِی‌جَعْفَرٍ (علیه السلام) وَ شَاقُّوا الرَّسُولَ مِنْ بَعْدِ ما تَبَیَّنَ لَهُمُ الْهُدی قَالَ فِی أَمْرِ علی‌بن‌ابی‌طالب (علیه السلام). 💢امام باقر (علیه السلام)- وَ شَاقُّوا الرَّسُولَ مِنْ بَعْدِ ما تَبَیَّنَ لَهُمُ الهُدی؛ منظور، موضوع ولایت علیّ‌بن‌ابی‌طالب (علیه السلام) است. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۳۸۲ بحارالأنوار، ج۳۵، ص۳۹۷ 📜أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- وَ شَاقُّوا الرَّسُولَ ... أَیْ قَطَعُوهُ فِی أَهْلِ بَیْتِهِ بَعْدَ أَخْذِهِ الْمِیثَاقَ عَلَیْهِمْ لَهُ. 📝امام علی (علیه السلام)- وَ شَاقُّوا الرَّسُولَ مِنْ بَعْدِ ما تَبَیَّنَ لَهُمُ الهُدی؛ یعنی پس از آنکه پیامبر (صلی الله علیه و آله) از آن‌ها درباره‌ی اهل بیتش پیمان گرفت. آن‌ها پیمانشان را نقض کرده و صله رحم را نسبت به آن حضرت به‌جا نیاوردند. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۳۸۲ بحارالأنوار، ج۳۰، ص۱۶۲/ القمی، ج۲، ص۳۰۸/ نورالثقلین/ البرهان کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖ 💠فراز بيست و نهم اللَّهُمَّ‌ مَا عَرَّفْتَنَا مِنَ‌ الْحَقِّ‌ فَحَمِّلْنَاهُ‌ وَ مَا قَصُرْنَا عَنْهُ‌ فَبَلِّغْنَاهُ‌ (وَ اهْدِنَا لِمَا اخْتُلِفَ‌ فِيهِ‌ مِنَ‌ الْحَقِّ‌ بِإِذْنِكَ‌ إِنَّكَ‌ تَهْدِي مَنْ‌ تَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ‍‌ مُسْتَقِيمٍ‌) خدايا! ما را به آن‌چه از حق به ما شناساندى وادار، و ما را به آن مقدار از حق كه به آن نرسيديم برسان (و ما را به اذن خويش، به آن‌چه از حق، مورد اختلاف است، هدايت فرما. به درستى كه تو هر كه را بخواهى به راه مستقيم هدايت مى‌كنى). 🕊🌤🕊🌤🕊🌤 🔰نكته‌ها 🌠 «معرفت» يعنى ادراك و راه‌يابى به چيزى همراه با تفكر و تدبر در آثارِ آن. از اين رو، با يك آگاهى سطحى، بسيار متفاوت است. 🌠 بايد در كنار شناخت حق، از خداوند بخواهيم كه توفيق رفتارِ بر اساس آن را نيز به ما بدهد. 🔅 (اللَّهُمَّ‌ مَا عَرَّفْتَنَا مِنَ‌ الْحَقِّ‌ فَحَمِّلْنَاهُ‌) 🌠 يادآورى اين نكته بايسته است كه در منابع روايى، اهل بيت عليهم السلام به عنوان همراهانِ‌ جدانشدنى، محل، معدن، سرچشمه و هدف حق معرفى شده‌اند. چنان‌كه در زيارت جامعه كبيره خطاب به آن بزرگواران چنين مى‌گوييم: 🔅 «... وَ الْحَقُّ‌ مَعَكُمْ‌ وَ فِيكُمْ‌ وَ مِنْكُمْ‌ وَ إِلَيْكُمْ‌ وَ أَنْتُمْ‌ أَهْلُهُ‌ وَ مَعْدِنُهُ‌...». 🌠 بلوغ يعنى رسيدن به نهايت درجۀ يك هدف. در راه رسيدن به حق نبايد به اندك اكتفا كرد. 🔅( وَ مَا قَصُرْنَا عَنْهُ‌ فَبَلِّغْنَاهُ‌) 📝پيام‌ها 🌸١. به هر مقدار از حق كه دست پيدا كرديم، بايد آن را غنيمت بشمريم و طبق آن رفتار كنيم. ✨(مِنَ‌ الْحَقِّ‌) 🌸٢. شناخت به تنهايى كافى نيست؛ بلكه رفتار و كردار نيز بايد مطابق حق باشد. ✨ (اللَّهُمَّ‌ مَا عَرَّفْتَنَا مِنَ‌ الْحَقِّ‌ فَحَمِّلْنَاهُ‌) 🌸٣. هميشه بايد در راه رشد و كمال قدم برداريم و در پى حقايقى باشيم كه هنوز به آن‌ها نرسيده‌ايم. ✨(وَ مَا قَصُرْنَا عَنْهُ‌ فَبَلِّغْنَاهُ‌) 🌸٤. دست‌يابى به حق، رسيدن به صراط‍‌ مستقيم است. ✨ (وَ اهْدِنَا لِمَا اخْتُلِفَ‌ فِيهِ‌ مِنَ‌ الْحَقِّ‌ بِإِذْنِكَ‌ إِنَّكَ‌ تَهْدِي مَنْ‌ تَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ‍‌ مُسْتَقِيمٍ‌) 🌸٥. در اختلافات بايد از خدا هدايت به سوى حق را درخواست كرد. ✨ (وَ اهْدِنَا لِمَا اخْتُلِفَ‌ فِيهِ‌ مِنَ‌ الْحَقِّ‌) 📚شرح دعای شریف افتتاح حجت الاسلام و المسلمين محسن قرائتى کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
27.mp3
7.71M
📖 🎤 استاد مشاری العفاسی - ادریس ابکر
❖﷽❖ فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ ﭘﺲ [ ﺍﻱ ﺍﻧﺲ ﻭ ﺟﻦ ! ] ﻛﺪﺍﻣﻴﻚ ﺍﺯ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻱ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﻧﻜﺎﺭ ﻣﻰ ﻛﻨﻴﺪ ؟ (الرحمن/ ۱۳) ✨✨✨✨✨✨✨ 📜الصّادق (علیه السلام)- عَنْ أَبِی یُوسُفَ الْبَزَّازِ قَالَ: تَلَا أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) هَذِهِ الْآیَهًَْ فَاذْکُرُوا آلاءَ اللهِ قَالَ أَ تَدْرِی مَا آلَاءُ اللَّهِ قُلْتُ لَا قَالَ هِیَ أَعْظَمُ نِعَمِ اللَّهِ عَلَی خَلْقِهِ وَ هِیَ وَلَایَتُنَا. 📝امام صادق (علیه السلام)- یوسف بزّاز گوید: امام صادق (علیه السلام) این آیه: فَاذْکُرُوا آلاءَ اللهِ را تلاوت نمود. و فرمود: «آیا می‌دانی آلَاءُ خدا چیست»؟ عرض کردم: «نه»! فرمود: 💎 «آن‌ها بزرگ‌ترین نعمت‌های خدا بر خلق هستند. و آن ولایت ماست». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۳۹۸ الکافی، ج۱، ص۲۱۷ 📜الصّادق (علیه السلام)- فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبان ِأَیْ بِأَیِ نِعْمَتِی تُکَذِّبَانِ بِمُحَمَّدٍ أَمْ بِعَلِیٍّ فِیهِمَا أَنْعَمْتَ عَلَی الْعِبَاد. 💎امام صادق (علیه السلام)- فَبِأَیِّ آلاء رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ، یعنی کدام‌یک از دو نعمت مرا تکذیب می‌کنید؛ محمّد (صلی الله علیه و آله) را یا علی (علیه السلام) را؟ چون به‌واسطه‌ی آن دو نفر به بندگان نعمت دادیم. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۳۹۸ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۵۹/ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۳۰۹/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۶۱۳/ البرهان کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖ في مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَليكٍ مُقْتَدِر در جايگاه صدق نزد خداوند حاكم مقتدر. (قمر/ ۵۵) ✨✨✨✨✨ 📜الرّسول (صلی الله علیه و آله)- عَنْ جَابِرِ‌بْنِ‌عَبْدِ اللَّهِ (رحمة الله علیه) قَالَ اکْتَنَفْنَا رسول الله (صلی الله علیه و آله) یَوْماً فِی مَسْجِدِ الْمَدِینَهًِْ فَذَکَرَ بَعْضُ أَصْحَابِنَا الْجَنَّهًَْ فَقَالَ أَبُو دُجَانَهًَْ یَا رسول الله (صلی الله علیه و آله) سَمِعْتُکَ تَقُولُ الْجَنَّهًُْ مُحَرَّمَهًٌْ عَلَی النَّبِیِّینَ (علیهم السلام) وَ سَائِرِ الْأُمَمِ حَتَّی تَدْخُلَهَا فَقَالَ: لَهُ یَا أَبَا دُجَانَهًَْ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ لِلَّهِ تَعَالَی لِوَاءً مِنْ نُورٍ وَ عَمُوداً مِنْ نُورٍ خَلَقَهُمَا اللَّهُ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ بِأَلْفَیْ عَامٍ مَکْتُوبٌ عَلَی ذَلِکَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُحَمَّدٌ (صلی الله علیه و آله) رسول الله (صلی الله علیه و آله) آلُ مُحَمَّدٍ (علیهم السلام) خَیْرُ الْبَرِّیَّهًِْ صَاحِبُ اللِّوَاءِ عَلِیٌّ إِمَامُ الْقَوْمِ فَقَالَ عَلِیٌّ (علیه السلام) الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی هَدَانَا بِکَ وَ شَرَّفَکَ وَ شَرَّفَنَا بِکَ فَقَالَ لَهُ النَّبِیُّ (صلی الله علیه و آله) أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ مَنْ أَحَبَّنَا وَ انْتَحَلَ مَحَبَّتَنَا أَسْکَنَهُ اللَّهُ مَعَنَا وَ تَلَا هَذِهِ الْآیَهًَْ فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ. 📝پیامبر (صلی الله علیه و آله)- جابربن‌عبداللَّه گوید: روزی در مسجد مدینه اطراف پیامبر (صلی الله علیه و آله) نشسته بودیم که یکی از اصحاب از بهشت سخن به میان آورد. ابودجانه گفت: «ای رسول خدا (صلی الله علیه و آله) از شما شنیدم که فرمودی بهشت بر پیامبران و سایر امّت‌ها حرام است تا شما داخل شوید». 🌠 به او فرمود: «ای ابودجانه! مگر نمی‌دانی خدا پرچمی از نور و ستونی از نور دارد که دوهزار سال قبل از آفرینش آسمان‌ها و زمین آن را آفریده و بر آن نوشته شده: لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللهِ آل محمّد (علیهم السلام) بهترین مردمند صاحب پرچم علی (علیه السلام) است امام مردم علی (علیه السلام) است». علی (علیه السلام) فرمود: «ستایش خدایی را سزا است که ما را به‌وسیله‌ی شما هدایت نمود و تو را احترام داشت و ما را به‌وسیله‌ی تو محترم نمود». پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) 🌠فرمود: «مگر نمی‌دانی هرکه ما را دوست بدارد و محبّت ما را در دل داشته باشد خدا او را با ما ساکن می‌کند و این آیه را خواند: فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَلِیکٍ مُقْتَدِر». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۳۸۰ بحارالأنوار، ج۲۶، ص۳۱۸/ بحارالأنوار، ج۲۷، ص۱۲۹ کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖ وَ حَمَلْناهُ عَلى ذاتِ أَلْواحٍ وَ دُسُرٍ و او را بر [كشتى] ساخته شده از الواح و ميخ‌ها سوار كرديم. (قمر/ ۱۳) ❣❣❣❣❣ 📜الرّسول (صلی الله علیه و آله)- لَمَّا أَرَادَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ أَنْ یُهْلِکَ قَوْمَ نُوحٍ (علیه السلام) أَوْحَی اللَّهُ إِلَیْهِ أَنْ شُقَّ أَلْوَاحَ السَّاجِ فَلَمَّا شَقَّهَا لَمْ یَدْرِ مَا یَصْنَعُ بِهَا فَهَبَطَ جَبْرَئِیلُ فَأَرَاهُ هَیْئَهًَْ السَّفِینَهًِْ وَ مَعَهُ تَابُوتٌ فِیهِ مِائَهًُْ أَلْفِ مِسْمَارٍ وَ تِسْعَهًٌْ وَ عِشْرُونَ أَلْفَ مِسْمَارٍ فَسَمَّرَ بِالْمَسَامِیرِ کُلِّهَا السَّفِینَهًَْ إِلَی أَنْ بَقِیَتْ خَمْسَهًُْ مَسَامِیرَ فَضَرَبَ بِیَدِهِ إِلَی مِسْمَارٍ مِنْهَا فَأَشْرَقَ فِی یَدِهِ وَ أَضَاءَ کَمَا یُضِیءُ الْکَوْکَبُ الدُّرِّیُّ فِی أُفُقِ السَّمَاءِ فَتَحَیَّرَ مِنْ ذَلِکَ نُوحٌ (علیه السلام) فَأَنْطَقَ اللَّهُ ذَلِکَ الْمِسْمَارَ بِلِسَانٍ طَلْقٍ ذَلْقٍ فَقَالَ لَهُ یَا جَبْرَئِیلُ مَا هَذَا الْمِسْمَارُ الَّذِی مَا رَأَیْتُ مِثْلَهُ قَالَ هَذَا بِاسْمِ خَیْرِ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ مُحَمَّدِ‌بْنِ‌عَبْدِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) أَسْمِرْهُ فِی أَوَّلِهَا عَلَی جَانِبِ السَّفِینَهًِْ الْیَمِینِ ثُمَّ ضَرَبَ بِیَدِهِ عَلَی مِسْمَارٍ ثَانٍ فَأَشْرَقَ وَ أَنَارَ فَقَالَ نُوحٌ (علیه السلام) وَ مَا هَذَا الْمِسْمَارُ فَقَالَ مِسْمَارُ أَخِیهِ وَ ابْنُ عَمِّهِ عَلِیِّ‌بْنِ‌أَبِی‌طَالِبٍ (علیه السلام) فَأَسْمِرْهُ عَلَی جَانِبِ السَّفِینَهًِْ الْیَسَارِ فِی أَوَّلِهَا ثُمَّ ضَرَبَ بِیَدِهِ إِلَی مِسْمَارٍ ثَالِثٍ فَزَهَرَ وَ أَشْرَقَ وَ أَنَارَ فَقَالَ هَذَا مِسْمَارُ فَاطِمَهًَْ (سلام الله علیها) فَأَسْمِرْهُ إِلَی جَانِبِ مِسْمَارِ أَبِیهَا ثُمَّ ضَرَبَ بِیَدِهِ إِلَی مِسْمَارٍ رَابِعٍ فَزَهَرَ وَ أَنَارَ فَقَالَ مِسْمَارُ الْحَسَنِ (علیه السلام) فَأَسْمِرْهُ إِلَی جَانِبِ مِسْمَارِ أَبِیهِ ثُمَّ ضَرَبَ بِیَدِهِ إِلَی مِسْمَارٍ خَامِسٍ فَأَشْرَقَ وَ أَنَارَ وَ بَکَی فَقَالَ یَا جَبْرَئِیلُ مَا هَذِهِ النَّدَاوَهًُْ فَقَالَ هَذَا مِسْمَارُ الْحُسَیْنِ‌بْنِ‌عَلِیٍّ (علیه السلام) سَیِّدِ الشُّهَدَاءِ فَأَسْمِرْهُ إِلَی جَانِبِ مِسْمَارِ أَخِیهِ ثُمَّ قَالَ النَّبِیُّ (صلی الله علیه و آله) وَ حَمَلْناهُ عَلی ذاتِ أَلْواحٍ وَ دُسُرٍ قَالَ النَّبِیُّ (صلی الله علیه و آله) الْأَلْوَاحُ خَشَبُ السَّفِینَهًِْ وَ نَحْنُ الدُّسُرُ لَوْلَانَا مَا سَارَتِ السَّفِینَهًُْ بِأَهْلِهَا. 📝پیامبر (صلی الله علیه و آله)- وقتی خداوند اراده کرد قوم نوح (علیه السلام) را هلاک نماید به او وحی کرد تخته‌های ساج را ببرد پس از بریدن تخته‌های ساج نمی‌دانست چه باید بکند جبرئیل بر او نازل شد و صورت کشتی را به او نشان داد ضمناً صندوقی آورده بود که در آن صدوبیست‌ونه هزار میخ وجود داشت با آن میخ‌ها کشتی را محکم نمود 💫 تا پنج میخ باقیماند. دست به یکی از آن میخ زد؛ آن میخ در دست او چنان درخشید مانند یک ستاره‌ی درخشان در آسمان. نوح (علیه السلام) از این جریان در شگفت شد خداوند میخ را با زبانی گویا به سخن در آورد. نوح (علیه السلام) گفت: «ای جبرئیل! این چه میخی است که مانند آن را ندیده‌ام»؟ جواب داد: ❣«این میخ به نام بهترین شخصیّت پیشینیان و آیندگان محمّدبن‌عبد اللَّه (صلی الله علیه و آله) است آن را در ابتدای کشتی طرف راست بکوب». ❣سپس به میخ دوّم دست زد باز درخشید و نور افشاند، گفت: «این نور چیست»؟ گفت: «میخ برادر و پسر عمویش علیّ‌بن‌ابی‌طالب (علیه السلام) است؛ آن را در ابتدای کشتی قسمت چپ بکوب». ❣ سپس با دست به میخ سوّم زد درخشید و روشن گردید و نورانی شد، گفت: «این میخ فاطمه (سلام الله علیها) است آن را در قسمت میخ پدرش بکوب». ❣ پس از آن به میخ چهارم دست زد؛ درخشید و نور افشاند؛ گفت: «این میخ حسن (علیه السلام) است آن را طرف میخ پدرش بکوب». ❣سپس دست به میخ پنجم زد درخشید و نور افشاند ولی گریه کرد، گفت: «جبرئیل! این چه گریه‌ای است»؟💔 گفت: «این میخ حسین‌بن‌علی سیّد الشّهداء (علیه السلام) است آن را طرف میخ برادرش بکوب». وَ حَمَلْناهُ عَلی ذاتِ أَلْواحٍ وَ دُسُرٍ. أَلْواحٍ؛ چوب‌های کشتی است و دُسُرٍ؛ یعنی میخ‌ها. میخ‌ها ما هستیم، اگر ما نبودیم کشتی نمی‌توانست اهل خود را ببرد». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۳۴۶ بحارالأنوار، ج۲۶، ص۳۳۲/ الأمان، ص۱۱۸ کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖ وَالنَّجْمِ إِذَا هَوَىٰ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺑﻪ ﺳﺘﺎﺭﻩ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ [ ﺑﺮﺍﻱ ﻏﺮﻭﺏ ﻛﺮﺩﻥ ﺩﺭ ﻛﺮﺍﻧﻪ ﺍﻓﻖ ] ﺍﻓﺘﺪ ;(١) مَا ضَلَّ صَاحِبُكُمْ وَمَا غَوَىٰ ﻛﻪ ﻫﺮﮔﺰ ﺩﻭﺳﺖ ﺷﻤﺎ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﺭﺍﺳﺖ ﻣﻨﺤﺮﻑ ﻧﺸﺪﻩ ، ﻭ [ ﺩﺭ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩﺵ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﺭﺍﺳﺖ ] ﺧﻄﺎ ﻧﺮﻓﺘﻪ ;….(٢) وَمَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَىٰ ﻭ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﻫﻮﺍ ﻭ ﻫﻮﺱ ﺳﺨﻦ ﻧﻤﻰ ﮔﻮﻳﺪ .(٣) إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَىٰ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﺍﻭ ﭼﻴﺰﻱ ﺟﺰ ﻭﺣﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻧﺎﺯﻝ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ، ﻧﻴﺴﺖ .(٤) (نجم/ 1,2,3,4) 🌟🌟🌟🌟🌟 📜الباقر (علیه السلام)- قَالَ رسول الله (صلی الله علیه و آله) لَیْلَهًَْ أُسْرِیَ بِی إِلَی السَّمَاءِ صِرْتُ إِلَی سِدْرَهًِْ الْمُنْتَهَی فَقَالَ لِی جَبْرَئِیلُ تَقَدَّمْ یَا مُحَمَّدٌ (صلی الله علیه و آله) فَدَنَوْتُ دُنُوَّهًًْ وَ الدُّنُوَّهًُْ مَدُّ الْبَصَرِ فَرَأَیْتُ نُوراً سَاطِعاً فَخَرَرْتُ لِلَّهِ سَاجِداً فَقَالَ لِی یَا مُحَمَّدٌ (صلی الله علیه و آله) مَنْ خَلَّفْتَ فِی الْأَرْضِ قُلْتُ یَا رَبِّ أَعْدَلَهَا وَ أَصْدَقَهَا وَ أَبَرَّهَا عَلِیَّ‌بْنَ‌أَبِی‌طَالِبٍ (علیه السلام) وَصِیِّی وَ وَارِثِی وَ خَلِیفَتِی فِی أَهْلِی فَقَالَ لِی أَقْرِئْهُ مِنِّی السَّلَامَ وَ قُلْ لَهُ إِنَّ غَضَبَهُ عِزٌّ وَ رِضَاهُ حُکْمٌ یَا مُحَمَّدٌ (صلی الله علیه و آله) إِنِّی أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا الْعَلِیُّ الْأَعْلَی وَهَبْتُ لِأَخِیکَ اسْماً مِنْ أَسْمَائِی فَسَمَّیْتُهُ عَلِیّاً (علیه السلام) وَ أَنَا الْعَلِیُّ الْأَعْلَی یَا مُحَمَّدٌ (صلی الله علیه و آله) إِنِّی أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاطِرُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَهَبْتُ لِابْنَتِکَ اسْماً مِنْ أَسْمَائِی فَسَمَّیْتُهَا فَاطِمَهًَْ (سلام الله علیها) وَ أَنَا فَاطِرُ کُلِّ شَیْءٍ یَا مُحَمَّدٌ (صلی الله علیه و آله) إِنِّی أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا الْحَسَنُ الْبَلَاءِ وَهَبْتُ لِسِبْطَیْکَ اسْمَیْنِ مِنْ أَسْمَائِی فَسَمَّیْتُهُمَا الْحَسَنَ (علیه السلام) وَ الْحُسَیْنَ (علیه السلام) وَ أَنَا الْحَسَنُ الْبَلَاءِ قَالَ فَلَمَّا حَدَّثَ النَّبِیُّ (صلی الله علیه و آله) قُرَیْشاً بِهَذَا الْحَدِیثِ قَالَ قَوْمٌ مَا أَوْحَی اللَّهُ إِلَی مُحَمَّدٌ (صلی الله علیه و آله) بِشَیْءٍ وَ إِنَّمَا تَکَلَّمَ عَنْ هَوَی نَفْسِهِ فَأَنْزَلَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی تِبْیَانَ ذَلِکَ وَ النَّجْمِ إِذا هَوی ما ضَلَّ صاحِبُکُمْ وَ ما غَوی إِلَی آخِرِ الْآیَاتِ. ادامه مطلب(ترجمه)👇👇
📝امام باقر (علیه السلام)- رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: «آن شبی که مرا به آسمان می‌بردند، به سدرهًْ المنتهی رسیدم. جبرئیل به من گفت: ای محمّد (صلی الله علیه و آله)! جلو بیا». خیلی نزدیک شدم - و نزدیک‌شدن در اینجا به‌معنای چشم‌انداختن و دیدن می‌باشد - نور بسیار درخشانی را دیدم. خدا را سجده کردم. جبرئیل به من گفت: «ای محمّد (صلی الله علیه و آله)! چه کسی را در زمین به‌جای خود گذاشتی»؟ گفتم: «پروردگارا! عادل‌ترین فرد زمین و صادق‌ترین آن، و پاک‌ترین آن و امین‌ترین آن علیّ‌بن‌ابی‌طالب (علیه السلام). او جانشین و وارث من است و جانشین من در میان خاندان من است». 🌠پس به من گفت: «سلام مرا به او برسان و به او بگو: خشم او عزّت است و رضایت او حکم و فرمان است. ای محمّد (صلی الله علیه و آله)! من آن خدایی هستم که جز او خدایی نیست؛ همان رفیع الشأن بالا مرتبه. به برادر تو، اسمی از اسم‌های خود را داده‌ام و او را علی (علیه السلام) نامیدم و من خود همان علیّ اعلی (رفیع الشأن بلند مرتبه) هستم. 🌠ای محمّد (صلی الله علیه و آله)! من آن خداوندی هستم که جز او خدایی نیست. همان آفریننده‌ی آسمان‌ها و زمین. به دختر تو نامی از نام‌های خودم را داده‌ام. او را فاطمه (سلام الله علیها) نام نهادم و من خود شکافنده‌ی (فاطر) و آفریننده‌ی همه چیز هستم. 🌠 ای محمّد (صلی الله علیه و آله)! من همان خدایی هستم که جز او خدایی نیست. همان که خوب آزمایش می‌کند. به نوادگان تو، دو اسم از اسم‌های خود را عطا کردم. آن دو را، حسن و حسین (علیها السلام) نامیدم. و من خود آن آزمایشگر نیکو (حسن البلاء) هستم». ⚠️حضرت فرمود: «وقتی پیامبر (صلی الله علیه و آله) این حدیث را برای قریش خواند، گروهی گفتند: خداوند، چیزی به محمّد (صلی الله علیه و آله) وحی نکرده است، او از خودش این حرف‌ها را می‌زند. در نتیجه خداوند در بیان آن موضوع، این آیات را نازل کرد: و النَّجْمِ إِذَا هَوی؛ مَا ضَل صَاحِبُکُمْ و مَا غَوی * و مَا یَنطِقُ عَنِ الهَوی * إِنْ هُو إِلا وحْیٌ یُوحَی * عَلمَهُ شَدِیدُ القُوی تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۲۲۰ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۳۲۳ کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖ 💠فراز سى‌ام اللَّهُمَّ‌ الْمُمْ بِهِ‌ شَعْثَنَا وَ اشْعَبْ بِهِ‌ صَدْعَنَا وَ ارْتُقْ بِهِ‌ فَتْقَنَا وَ كَثِّرْ بِهِ‌ قِلَّتَنَا وَ أَعْزِزْ بِهِ‌ ذِلَّتَنَا وَ أَغْنِ‌ بِهِ‌ عَائِلَنَا وَ اقْضِ بِهِ‌ عَنْ‌مَغْرَمِنَا وَ اجْبُرْ بِهِ‌ فَقْرَنَا وَ سُدَّ بِهِ‌ خَلَّتَنَا وَ يَسِّرْ بِهِ‌ عُسْرَنَا وَ بَيِّضْ‌ بِهِ‌ وُجُوهَنَا وَ فُكَّ‌ بِهِ‌ أَسْرَنَا وَ أَنْجِحْ‌ بِهِ‌ طَلِبَتَنَا وَ أَنْجِزْ بِهِ‌ مَوَاعِيدَنَا وَ اسْتَجِبْ‌ بِهِ‌ دَعْوَتَنَا وَ أَعْطِنَا بِهِ‌ سُؤْلَنَا وَ بَلِّغْنَا بِهِ‌ مِنَ‌ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ‌ آمَالَنَا وَ أَعْطِنَا بِهِ‌ فَوْقَ‌ رَغْبَتِنَا يَا خَيْرَ الْمَسْئُولِينَ‌ وَ أَوْسَعَ‌ الْمُعْطِينَ‌ اشْفِ‌ بِهِ‌ صُدُورَنَا وَ أَذْهِبْ‌ بِهِ‌ غَيْظَ‍‌ قُلُوبِنَا وَ اهْدِنَا بِهِ‌ لِمَا اخْتُلِفَ‌ فِيهِ‌ مِنَ‌ الْحَقِّ‌ بِإِذْنِكَ‌ إِنَّكَ‌ تَهْدِي مَنْ‌ تَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ‍‌ مُسْتَقِيمٍ‌ وَ انْصُرْنَا بِهِ‌ عَلَى عَدُوِّكَ‌ وَ عَدُوِّنَا إِلَهَ‌ الْحَقِّ‌ آمِينَ‌ خدايا! تفرقه و پراكندگى ما را به وسيله او (امام مهدى عجل الله تعالى فرجه الشريف) به نزديكى و يگانگى تبديل گردان، چند دستگى ما را اصلاح كن، از هم گسيختگى ما را نظم ببخش و ما را به هم پيوسته كن، به سبب او جمعيت اندك ما را بسيار گردان، خوارى ما را به عزت تبديل كن، فقر ما را تو جبران فرما، بدهكارى‌هاى [مادى و معنوى] ما را خاتمه ده، تنگدستى ما را اصلاح فرما، از شكاف ميان ما جلوگيرى كن. [خدايا!] به وسيله امام مهدى عجل الله تعالى فرجه الشريف سختى زندگى ما را به آسانى تبديل كن، چهره‌هاى ما را سفيد و روشن گردان و اسيران ما را آزادى ببخش. [خدايا!] به وسيله او خواسته‌هاى ما را برآورده فرما و آن‌چه به ما وعده داده‌اى قطعى كن. به سبب او دعاى ما را پاسخ ده و تقاضاهايمان را عطا فرما. [خدايا!] به وسيله امام زمان عجل الله تعالى فرجه الشريف ما را به آنچه از دنيا و آخرت آرزو داريم برسان و بيشتر از آن‌چه مى‌خواهيم به ما بده. اى خدايى كه بهتر از تو كسى نيست كه از او درخواست كنيم و اى خدايى كه بيشتر از هر كسى عطا مى‌كنى! [داغِ‌] سينه‌هاى ما را به وسيله امام مهدى عجل الله تعالى فرجه الشريف شفا بخش و خشمِ‌ دل‌هاى ما را به سبب او برطرف فرما. به سبب او ما را هدايت كن تا در آن‌چه كه از حق مورد اختلاف است، به اذن تو هدايت شويم. به درستى كه تو هر كه را بخواهى به راه مستقيم هدايت مى‌كنى. [خدايا!] به وسيله امام عصر عجل الله تعالى فرجه الشريف ما را بر كسانى كه دشمن تو و ما هستند يارى كن. اى خداى حق! دعاى ما را مستجاب كن. 🕊🌤🕊🌤🕊🌤 🔰نكته‌ها 💎 هر چند وقتى امام زمان عجل الله تعالى فرجه الشريف ظهور كند، اختلافات و چند دستگى‌ها به بركت ظهور آن حضرت از بين مى‌رود، ولى با توجه به اين‌كه در اين بخش از دعا از واژه «بهِ» استفاده شده و نه «بظهوره»، شايد بتوان چنين استفاده كرد كه در دوره غيبت نيز امكان آن وجود دارد كه به سبب و به وسيله امام عصر عجل الله تعالى فرجه الشريف بسيارى از گرفتارى‌هاى جامعه شيعه از بين برود. 💎 ظاهر اين فراز از دعاى افتتاح، درخواست رفع نقص‌ها و از بين رفتن عيب‌ها است؛ ولى به نظر مى‌رسد كه مى‌توان از زاويه آسيب شناسى جامعه شيعى نيز به آن نگاه كرد. به اين معنى كه جامعه‌اى مى‌تواند به معنى حقيقى «مهدوى» باشد كه اين آسيب و آفت‌ها را از خود دور كند. 💎 روشن است كه نتيجه پيروى از هوس‌هاى نفسانى، فاصله گرفتن از عهد بندگى خداى متعال است و بر پايه توقيعى كه از امام زمان عجل الله تعالى فرجه الشريف براى مرحوم شيخ مفيد صادر شد، همين عهدشكنى، دورى از امام را در پى داشته و دارد. ❣ در آن توقيع آمده است: «... وَ لَوْ أَنَّ‌ أَشْيَاعَنَا وَفَّقَهُمْ‌ اللَّهُ‌ لِطَاعَتِهِ‌ عَلَى اجْتِمَاعٍ‌ مِنَ‌ الْقُلُوبِ‌ فِي الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ عَلَيْهِمْ‌ لَمَا تَأَخَّرَ عَنْهُمُ‌ الْيُمْنُ‌ بِلِقَائِنَا وَ لَتَعَجَّلَتْ‌ لَهُمُ‌ السَّعَادَةُ‌ بِمُشَاهَدَتِنَا عَلَى حَقِّ‌ الْمَعْرِفَةِ‌ وَ صِدْقِهَا مِنْهُمْ‌ بِنَا...؛ 🔅 اگرشيعيان ما - كه خدا، ايشان را بر اطاعت خود موفق كند - دل‌هايشان در وفادارى به عهدشان جمع بود، هرگز ملاقات ما با آنها به تأخير نمى‌افتاد و سعادت ديدارِ ما با معرفت تمام براى آنها به سرعت محقق مى‌شد». ادامه مطلب👇👇
💎 نقص‌ها و عيب‌ها علل و اسبابى دارند كه امام معصوم و حجت خدا با جلب توجه پيروان خود به آن‌ها، در پى رفع آن از راه طبيعى است. درست همانندِ زمانى كه ما سراغ پزشك مى‌رويم و از او مى‌خواهيم بيمارى ما را درمان كند و او با تجويزِ دارو در صدد ريشه‌كنى اسباب بيمارى برمى‌آيد. از اين رو وقتى ما در پى از بين رفتنِ‌ ذلتمان به واسطه امام زمان عجل الله تعالى فرجه الشريف هستيم، بايد توجه كنيم كه امام براى اين مسئله چه راهى را پيشِ‌ پاى ما قرار مى‌دهند. اگر اين نگاه را به ادعيه بپذيريم، وقتى دراين فراز از دعاى شريف افتتاح از خداى متعال مى‌خواهيم كه «و أَعْزِزْ بِهِ‌ ذِلَّتَنَا...» در پى آن خواهيم بود كه آن چه به عنوانِ‌ سببِ‌ ذلت در فرمايشات اولياى خدا، به ويژه امام مهدى عجل الله تعالى فرجه الشريف بيان شده را شناسايى كنيم و از بين ببريم. اين روش، خود نوعى رسيدن به عزت به سببِ‌ امام است. ❣با توجه به اين مطالب، وقتى به توقيع امام زمان عجل الله تعالى فرجه الشريف به شيخ مفيد رحمه الله نگاه مى‌كنيم، چنين مى‌بينيم: «... وَ مَعْرِفَتُنَا بِالذُّلِّ‌ الَّذِي أَصَابَكُمْ‌ مُذْ جَنَحَ‌ كَثِيرٌ مِنْكُمْ‌ إِلَى مَا كَانَ‌ السَّلَفُ‌ الصَّالِحُ‌ عَنْهُ‌ شَاسِعاً وَ نَبَذُوا الْعَهْدَ الْمَأْخُوذَ وَراءَ ظُهُورِهِمْ‌ كَأَنَّهُمْ‌ لا يَعْلَمُونَ‌؛ 🔅 و ما از ذلتى كه به شمارسيده آگاهيم و اين از زمانى بوده كه بسيارى از شما كارهاى زشتى كه پيشينيانِ‌ صالح از آن‌ها دورى مى‌كردند را مرتكب شده و عهد الهى را آن‌چنان كه گويا از آن خبر نداريد، پشت سر انداختيد». با توجه به اين توقيع، راه بيرون رفت از ذلتِ‌ جامعه شيعه، دورى از زشتى‌ها و پايدارى به پيمان الهى است. 💎 در مكتب مهدوى، دنيا و آخرت در كنار هم در نظر گرفته مى‌شوند. 🔅( وَ بَلِّغْنَا بِهِ‌ مِنَ‌ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ‌ آمَالَنَا) 📝پيام‌ها 🌺١. بهترين عامل براى اتحاد جامعه، جمع شدن بر محور ولى خدا، امام زمان عجل الله تعالى فرجه الشريف است. ✨( اللَّهُمَّ‌ الْمُمْ‌ بِهِ‌ شَعْثَنَا) 🌺٢. در جامعه مهدوى، مردم، يك دل و يك پارچه‌اند. ✨ ( اللَّهُمَّ‌ الْمُمْ‌ بِهِ‌ شَعْثَنَا) 🌺٣. جامعه مهدوى از تفرقه، پراكندگى، چنددستگى و هرگونه نابسامانى به دور است. ✨( اشْعَبْ‌ بِهِ‌ صَدْعَنَا وَ ارْتُقْ‌ بِهِ‌ فَتْقَنَا...) 🌺٤. جامعه مهدوى با محوريت ولى خدا، پيوسته در حال برطرف كردنِ‌ عيب‌ها و نقص‌هاى خود است. ✨ ( الْمُمْ‌ بِهِ‌... وَ اشْعَبْ‌ بِهِ‌... وَ ارْتُقْ‌ بِهِ‌... كَثِّرْ بِهِ‌... أَعْزِزْ بِهِ‌...) 🌺٥. هر چه عيب و نقص است، از جانب ما است. ✨(شَعْثَنَا... صَدْعَنَا... فَتْقَنَا... قِلَّتَنَا... ذِلَّتَنَا... عَائِلَنَا... مَغْرَمِنَا...) 🌺٦. شيعيان در دورانِ‌ دورى از امام، خوش نيستند؛ بلكه سينه‌هايشان داغ‌دار و دل‌هايشان ناراحت است. ✨( اشْفِ‌ بِهِ‌ صُدُورَنَا وَ أَذْهِبْ‌ بِهِ‌ غَيْظَ‍‌ قُلُوبِنَا) 🌺٧. اگر ما در راه خدا باشيم، دشمنان خدا همان دشمنان ما هستند. ✨ (انْصُرْنَا بِهِ‌ عَلَى عَدُوِّكَ‌ وَ عَدُوِّنَا...) 🌺٨. درخواست انسان‌ها به اندازه ظرفيت آن‌ها است، و ظرفيت ما هر مقدار هم كه باشد اندك است. پس بخشى از درخواست‌هايمان را به خودِ خدا واگذار كنيم. ✨ (أَعْطِنَا بِهِ‌ فَوْقَ‌ رَغْبَتِنَا) 📚شرح دعای شریف افتتاح حجت الاسلام و المسلمين محسن قرائتى کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin