❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
#آیات_در_شان_رسول_اکرم_ص
وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمينَ
ما تو را جز براى رحمت جهانيان نفرستاديم.
(انبیاء/ ۱۰۷)
✨✨✨✨✨✨✨
📜أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- فِی خَبَرِ الزِّنْدِیقِ الْمُدَّعِی لِلتَّنَاقُضِ فِی الْقُرْآنِ قَالَ أمیرالمؤمنین (علیه السلام) أَمَّا قَوْلُهُ لِنَبِیِّهِ (صلی الله علیه و آله) وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعالَمِینَ فَإِنَّکَ تَرَی أَهْلَ الْمِلَلِ الْمُخَالِفَهًِْ لِلْإِیمَانِ وَ مَنْ یَجْرِی مَجْرَاهُمْ مِنَ الْکُفَّارِ مُقِیمِینَ عَلَی کُفْرِهِمْ إِلَی هَذِهِ الْغَایَهًِْ وَ أَنَّهُ لَوْ کَانَ رَحْمَهًًْ عَلَیْهِمْ لَاهْتَدَوْا جَمِیعاً وَ نَجَوْا مِنْ عَذَابِ السَّعِیرِ فَإِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی اسْمُهُ إِنَّمَا یَعْنِی بِذَلِکَ أَنَّهُ جَعَلَهُ سَبِیلًا لِإِنْظَارِ أَهْلِ هَذِهِ الدَّارِ وَ لِأَنَّ الْأَنْبِیَاءَ (قَبْلَهُ بُعِثُوا بِالتَّصْرِیحِ لَا بِالتَّعْرِیضِ فَکَانَ النبی (صلی الله علیه و آله) فِیهِمْ إِذَا صَدَعَ بِأَمْرِ اللَّهِ وَ أَجَابَهُ قَوْمُهُ سَلَّمُوا وَ سَلَّمَ أَهْلُ دَارِهِمْ مِنْ سَائِرِ الْخَلِیقَهًِْ وَ إِنْ خَالَفُوهُ هَلَکُوا وَ هَلَکَ أَهْلُ دَارِهِمْ بِالْآفَهًِْ الَّتِی کَانَتْ نَبِیُّهُمْ (یَتَوَعَّدُهُمْ بِهَا وَ یُخَوِّفُهُمْ حُلُولَهَا وَ نُزُولُهَا بِسَاحَتِهِمْ مِنْ خَسْفٍ أَوْ قَذْفٍ أَوْ زَجْرٍ أَوْ رِیحٍ أَوْ زَلْزَلَهًٍْ أَوْ غَیْرِ ذَلِکَ مِنْ أَصْنَافِ الْعَذَابِ الَّتِی هَلَکَتْ بِهَا الْأُمَمُ الْخَالِیَهًُْ وَ إِنَّ اللَّهَ عَلِمَ مِنْ نَبِیِّنَا (وَ مِنَ الْحُجَجِ فِی الْأَرْضِ الصَّبْرَ عَلَی مَا لَمْ یُطِقْ مَنْ تَقَدَّمَهُمْ مِنَ الْأَنْبِیَاءِ (الصَّبْرُ عَلَی مِثْلِهِ.
📝امام علی ( در خبر زندیقی که ادّعای تناقض در قرآن داشت ... امیرالمؤمنین (فرمود: «امّا سخن خدا به پیامبرش (: وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعالَمِینَ، پس تو اهل ملّتهای مخالف ایمان و کافرانی را که جاری مجرای آنها هستند میبینی که تا این زمان بر کفرشان اقامت دارند و اگر پیامبر (رحمت بر آنها بود، همگی هدایت میشدند و از عذاب جهنّم نجات مییافتند. مقصود خدای تبارکوتعالی اینست که پیامبر (را راهی برای فرصتدادن به اهل این دیار قرار داده است؛ به خاطر آنکه پیامبران، قبل از او برای صریح و آشکارا سخنگفتن مبعوث شدهاند و نه برای سخنگفتن به کنایه. پیامبر (که در بین قومش بود وقتی امر خدا را آشکار میکرد و قومش اجابت میکردند، سالم میماندند و سایر خلق از اهل دیارشان سالم میماند و اگر با او مخالفت میکردند، هلاک میشدند و اهل دیارشان با آفتی چون فروبردن [در زمین]، یا کوبیدن، یا صیحهی عظیم، یا باد، یا زلزله و یا غیر آن از انواع عذاب که پیامبرشان بهوسیلهی آن تهدیدشان میکرد و آنها را از فرودآمدن و نزول آن به ساحتشان میترساند. هلاک میشدند و امّتهای گذشته بهوسیلهی آن [عذابها] هلاک شدند و خداوند صبر پیامبر ما و حجّتهای روی زمین را بر آنچه انبیای قبل از آنها، توان صبر بر مثل آن را نداشتند میدانست؛ [بههمینخاطر پیامبر ما (را به کنایه برانگیخت نه به تصریح].
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۹، ص۵۵۶ بحارا لأنوار، ج۹۰، ص۱۰۵/ الاحتجاج، ج۱، ص۲۴۶/ نورالثقلین
📜الرّسول (صلی الله علیه و آله)- فِی مَجْمَعِ الْبَیَانِ وَ رَوَی: انَّ النَّبِیِّ (صلی الله علیه و آله) قَالَ لجبرائیل لَمَّا نَزَلَتْ هَذِهِ الآیه هَلْ أَصَابَکَ مِنْ هَذِهِ الرحمه شَیْءُ؟ قالَ نَعَمْ أَنِّی کُنْتُ اخشی عَاقَبَهُ الامر فامنت بِکَ لِمَا اثْنَیْ اللَّهُ عَلَیَّ بِقَوْلِهِ ذِی قُوَّةٍ عِنْدَ ذِی الْعَرْشِ مَکِینٍ وَ قَدْ قَالَ إِنَّمَا أَنَا رَحْمَهًٌْ مُهْدَاهًٌْ.
📝پیامبر ( وقتی این آیه نازل شد، پیامبر (به جبرئیل فرمود: «آیا از این رحمت چیزی به تو رسیده است»؟ گفت: «بله. من از عاقبت امرم میترسیدم و زمانیکه خداوند مرا با [این] سخنش: صاحب قدرت است و نزد [خداوندِ] صاحب عرش، مقام والایی دارد!. (تکویر/۲۰) ستود، بهوسیلهی تو امنیّت پیدا کردم». و پیامبر (فرموده است: «من رحمت هدیه شده [از طرف خدا] هستم».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۹، ص۵۵۶ نورالثقلین
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
https://t.me/qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
#آیات_در_شان_رسول_اکرم_ص
#آیات_در_تاویل_امیرالمومنین_ع
وَ ما صاحِبُكُمْ بِمَجْنُونٍ
و همنشين شما (پيامبر) ديوانه نيست.
(تکویر/ ۲۲)
✨✨✨✨✨✨
📜الصّادق (علیه السلام)- ِ عَنْ أَبِیبَصِیرٍ عَنْ أَبِیعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) فِی قَوْلِهِ ... وَ ما صاحِبُکُمْ بِمَجْنُونٍ قَالَ یَعْنِی النَّبِیَّ (صلی الله علیه و آله) مَا هُوَ بِمَجْنُونٍ فِی نَصْبِهِ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) عَلَماً لِلنَّاسِ.
📝امام صادق (علیه السلام)- ابوبصیر از امام صادق (علیه السلام) در مورد آیه: ... وَ ما صاحِبُکُمْ بِمَجْنُونٍ، نقل میکند فرمود: «یعنی پیامبر در نصب امیرالمؤمنین (علیه السلام) به امامت دیوانه نیست».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۷، ص۴۱۶ بحارالأنوار، ج۹، ص۲۴۸/ بحارالأنوار، ج۳۶، ص۱۷۵/ القمی، ج۲، ص۴۰۸/ نورالثقلین/ البرهان
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
https://t.me/qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
AudioCutter_سه محور زندگی ام البنین نهایی.mp3
9.2M
🔖منبر کامل 🔖
#استاد_رفیعی
💠سه محور زندگی حضرت ام البنین سلام الله علیها 💠
#حضرت_ام_البنین سلام الله علیها
۱۳ جمادی الثانی رحلت حضرت ام البنین سلام الله علیها
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
#آیات_در_شان_رسول_اکرم_ص
#آیات_در_تاویل_امیرالمومنین_ع
وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ سَتُرَدُّونَ إِلى عالِمِ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ
بگو: «عمل كنيد! خداوند و فرستادهی او و مؤمنان، اعمال شما را مىبينند! و بهزودى، بهسوى داناى نهان و آشكار، بازگردانده مىشويد و شما را به آنچه عمل مىكرديد، خبر مىدهد»!
(توبه/ ۱۰۵)
✨✨✨✨✨
📜الکاظم (علیه السلام)- عَن أَحمَدبنِعُمَرَ عَن أَبِیالحَسَنِ (علیه السلام) قَالَ: سُئِلَ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ اعْمَلُوا فَسَیَرَی اللهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ قَالَ إِنَّ أَعْمَالَ الْعِبَادِ تُعْرَضُ عَلَی رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) کُلَّ صَبَاحٍ أَبْرَارَهَا وَ فُجَّارَهَا فَاحْذَرُوا.
📝امام کاظم (علیه السلام)- احمدبنعمر گوید: از امام (علیه السلام) دربارهی این آیه: اعْمَلُوا فَسَیَرَی اللهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ المُؤْمِنُون سؤال شد. فرمود: «اعمال بندگان نیکوکارشان و بدکارشان در هر صباحی بر رسول خدا (صلی الله علیه و آله) عرضه میشود، پس برحذر باشید».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۳۲۶ وسایل الشیعهًْ، ج۱۶، ص۱۱۲/ بحار الأنوار، ج۲۳، ص۳۴۳/ البرهان
📜الصّادق (علیه السلام)- عَنْ سَمَاعَهًَْ عَنْ أَبِیعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) قَالَ سَمِعْتُهُ یَقُولُ مَا لَکُمْ تَسُوءُونَ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) فَقَالَ رَجُلٌ کَیْفَ نَسُوؤُهُ فَقَالَ أَ مَا تَعْلَمُونَ أَنَ أَعْمَالَکُمْ تُعْرَضُ عَلَیْهِ فَإِذَا رَأَی فِیهَا مَعْصِیَهًًْ سَاءَهُ ذَلِکَ فَلَا تَسُوءُوا رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) وَ سُرُّوهُ.
📝امام صادق (علیه السلام)- سماعه گوید: از امام (علیه السلام) شنیدم که میفرمود: «چرا رسول خدا (صلی الله علیه و آله) را ناراحت میکنید»؟ مردی به او عرض کرد: «چگونه او را ناراحت میکنیم»؟ فرمود: «آیا نمیدانید که کردارهای شما بر او عرضه میشود و اگر معصیتی را ببیند ناراحت میشود؟ پس رسول خدا (صلی الله علیه و آله) را ناراحت نکنید و او را خوشحال کنید».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۳۲۶ الکافی، ج۱، ص۲۱۹/ نور الثقلین/ البرهان
📜الباقر (علیه السلام)- ٍ عَنْ مُحَمَّدِبْنِمُسْلِمٍ قَالَ سَأَلْتُهُ عَنِ الْأَعْمَالِ هَلْ تُعْرَضُ عَلَی النَّبِیِّ (صلی الله علیه و آله) قَالَ مَا فِیهِ شَکٌّ قُلْتُ لَهُ أَ رَأَیْتَ قَوْلَ اللَّهِ تَعَالَی اعْمَلُوا فَسَیَرَی اللهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ قَالَ إِنَّهُمْ شُهُودُ اللَّهِ فِی أَرْضِهِ.
📝امام باقر (علیه السلام)- محمّدبنمسلم گوید: از ایشان دربارهی اعمال پرسیدم: «که آیا بر رسول خدا (صلی الله علیه و آله) عرضه میشود»؟ گفت: «در آن شکّی نیست. آیا کلام خدای تعالی را دیدهای: وَقُلِ اعْمَلُواْ فَسَیَرَی اللهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ المُؤْمِنُونَ، قسم به خدا، خداوند در زمین خود گواهانی دارد».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۳۲۶ بصایرالدرجات، ص۴۳۰/ البرهان/ نور الثقلین/ العیاشی، ج۲، ص۱۰۸
📜الصّادق (علیه السلام)- وَ الْمُؤْمِنُونَ هُمُ الْأَئِمَّهًُْ (.
📝امام صادق (علیه السلام)- وَ المُؤْمِنُونَ همان ائمّه (هستند.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۳۳۲ بحار الأنوار، ج۲۳، ص۳۴۰/ وسایل الشیعهًْ، ج۱۶، ص۱۰۹
📜الصّادق (علیه السلام)- عَنْ أَبِیبَصِیرٍ قَالَ قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَوْلُ اللَّهِ عَزَّوَجَلَ وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَی اللهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ مَا الْمُؤْمِنُونَ قَالَ مَنْ عَسَی أَنْ یَکُونَ إِلَّا صَاحِبَک.
📝امام صادق (علیه السلام)- ابوبصیر گوید: به امام (علیه السلام) گفتم: «در این کلام خداوند عزّوجلّ وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَی اللهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ المُؤْمِنُون، مراد از مؤمنان چه کسانی است»؟ حضرت (علیه السلام) فرمود: «امید آن میرود که مقصود از مؤمنون چه کسی جز همین همنشین تو باشد»؟ [یعنی مراد از مؤمنون ما اهل بیت پیامبر (صلی الله علیه و آله) هستیم].
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۳۳۲ وسایل الشیعهًْ، ج۱۶، ص۱۱۴/ بحار الأنوار، ج۲۳، ص۳۴۶
📜الصّادق (علیه السلام)- هُوَ وَ اللَّهِ عَلِیُّبْنُأَبِیطَالِبٍ (علیه السلام).
📝امام صادق (علیه السلام)- به خدا او علیّّّّّّّّبنابوطالب (علیه السلام) است.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۳۳۲ العیاشی، ج۲، ص۱۰۸/ العیاشی، ج۲، ص۱۱۰/ البرهان
📜أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- عَنْ جَعْفَرِبْنِمُحَمَّدٍ (علیه السلام) عَنْ أبِیهِ عَنْ جَدِّهِ عَلِیِّبْنِالْحُسَیْنِ (علیه السلام) عَنْ أبِیهِ عَنْ عَلِیِّبْنِأَبِیطَالِبٍ (علیه السلام) أَنَّهُ کَانَ یَقْرَأُ هَذِهِ الْآیَهًَْ وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَی اللهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ ثُمَّ یَقْطَعُ الْکَلَامَ ثُمَّ یَقُولُ وَ الْمُؤْمِنُونَ.
📝امام علی (علیه السلام)- از امام باقر (علیه السلام) روایت است: علیّبنابیطالب (علیه السلام) این آیه را میخواند: وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَی اللهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ، آنگاه کلام را قطع میکرد [سکوت کوتاهی میکرد] سپس فرمود: وَ المُؤْمِنُونَ.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۳۳۲ الجعفریات، ص۱۷۶
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
https://t.me/qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#خطبه_غدیر_و_حضرت_مهدی_عج
#آیات_در_تاویل_امیرالمومنین_ع
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#مهدویت_در_قران_مجید
#آیات_الولایة
#تفاسیر_قرآن
📜سليم بن قيس هلالىّ گويد: در خلافت عثمان عليّ عليه السّلام را در مسجد رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ديدم که در خطبه ای میفرمودند:
💫پسر عموى من رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم فرمود: «من و اهل بيتم چهارده هزار سال قبل از آنكه خداى تعالى آدم عليه السّلام را بيافريند نورى بوديم كه در پيشگاه خداى تعالى ساطع بود و چون آدم را آفريد آن نور را در صلب وى نهاد و او را به زمين فرود آورد،سپس آن را در آن كشتى و در صلب نوح عليه السّلام حمل كرد، سپس آن را در آتش و در صلب ابراهيم عليه السّلام افكند، سپس همواره خداى تعالى ما را از اصلاب كريمه به ارحام طاهره و از ارحام طاهره به اصلاب كريمۀ پدران و مادران منتقل كرد و هيچ يك از آنان به سفاح و زنا برخورد نكرد».
💎 سپس فرمود: شما را به خدا سوگند مىدهم آيا هيچ مىدانيد خداى تعالى در چند آيۀ قرآن كريم سابق را بر مسبوق تفضيل داده است؟ و آيا مىدانيد هيچ كس از اين امّت در امر خدا و رسولش بر من سبقت نجسته است؟
گفتند: به خدا چنين است. فرمود: شما را به خدا سوگند مىدهم آيا مىدانيد اين آيات در كجا نازل شده است: ✨«اَلسّابِقُونَ الْأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهاجِرِينَ وَ الْأَنْصارِ»(توبه100)
✨ و «وَ السّابِقُونَ السّابِقُونَأُولئِكَ الْمُقَرَّبُونَ»(واقعه/10)
؟ از پيامبر اكرم از آنها پرسش شد، فرمودند: خداى تعالى آن را در شأن انبياء و اوصياى آنان نازل فرموده است و من افضل انبياء و رسولان هستم و وصىّ من علىّ بن أبى طالب افضل اوصياء است» گفتند: به خدا چنين است.
🎇فرمود: شما را به خداى تعالى سوگند مىدهم آيا مىدانيد كه اين آيات كجا نازل شده است:
✨«يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ»(نساء/59)
✨و آيۀ «إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ»(مائده/55)
✨و آيۀ «وَ لَمْ يَتَّخِذُوا مِنْ دُونِ اللّهِ وَ لا رَسُولِهِ وَ لاَ الْمُؤْمِنِينَ وَلِيجَةً»»(توبه/16) ؟
مردم به رسول خدا گفتند: آيا اين آيات خاصّ بعضى از مؤمنان است و يا آنكه عامّ است و شامل همۀ آنها مىشود؟
و خداى تعالى به پيامبرش فرمان داد كه واليان امر را به آنها اعلام كند و ولايت را براى آنها تفسير كند همان گونه كه صلاة و زكاة و حجّ آنها را تفسير كرده است، پس مرا در غدير خمّ براى مردم منصوب كرد، آنگاه خطبه خواند و فرمود: «اى مردم! خداى تعالى مرا به رسالتى فرستاد كه سينهام بدان تنگى مىكرد و گمان مىكردم كه مردم مرا تكذيب كنند بعد از آن مرا ترسانيد كه يا آن را ابلاغ كنم و يا آنكه مرا عذاب خواهد كرد» سپس امر فرمود و ندا كردند«الصّلاة جامعة».
🕊آنگاه براى مردم خطبه خواند و فرمود: «اى مردم! آيا مىدانيد كه خداى تعالى مولاى من و مولاى مؤمنان است و من از خودشان بر آنها اولى هستم؟ گفتند: آرى اى رسول خدا! فرمود: اى عليّ برخيز و من برخاستم، فرمود: هر كه من مولاى او هستم عليّ مولاى اوست، خدايا دوستش را دوست بدار و دشمنش را دشمن دار،
❓بعد از آن سلمان فارسى برخاست و گفت: اى رسول خدا! ولاى او مانند ولايت كيست؟ فرمود:
ولاى او مانند ولايت من است، هر كه بر او اولى هستم علىّ نيز بر او أولى است و پس از آن خداى تعالى اين آيه را نازل فرمود:
✨ «اَلْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دِيناً»
و رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم تكبير گفت و فرمود: «اللّه اكبر بر تمامت نعمت و كمال نبوّتم و دين خداى عزّ و جلّ و ولايت عليّ پس از من»
❓ آنگاه ابو بكر و عمر برخاستند و گفتند: اى رسول خدا! آيا اين آيات خاصّ عليّ است؟
💗 فرمود: آرى در بارۀ او و اوصياى من تا روز قيامت است،
گفتند: اى رسول خدا! آنان را براى ما بيان كن،
💗فرمود: عليّ برادر و وزير و وارث و وصي و جانشين من در امّتم و ولىّ هر مؤمنى پس از من است، سپس فرزندم حسن و سپس فرزندم حسين و سپس نه تن از فرزندان حسين كه يكى پس از ديگرى بيايند و قرآن با ايشان است و آنان هم با قرآنند و از قرآن مفارقت نكنند و قرآن هم از آنان جدا نشود تا آنكه در حوض كوثر بر من وارد شوند.
آنگاه همۀ آنها گفتند: به خدا چنين است و ما هم همۀ آنچه را كه گفتى شنيدهايم و بدان گواهى مىدهيم و بعضى از آنها گفتند: ما بيشتر آنچه را كه گفتى حفظ كردهايم ولى همۀ آن را حفظ نداريم و اينان كه حفظ كردهاند اخيار و افاضل ما هستند،
عليّ عليه السّلام فرمود: راست مىگوئيد همۀ مردم در حافظه برابر نيستند، شما را به خدا سوگند مىدهم هر كه اين مطالب را از رسول خدا شنيده و حفظ كرده است برخيزد و بازگويد،
زيد بن ارقم و براء بن عازب و سلمان و ابو ذر و مقداد و عمّار بن ياسر - رضى اللّه عنهم - برخاستند و گفتند: شهادت مىدهيم و حافظ كلام رسول خدائيم كه بر منبر ايستاده بود و تو هم در كنار او بودى و مىفرمود: اى مردم! خداوند به من فرمان داده است كه براى شما امامتان و عهدهدار امورتان و وصىّ و خليفۀ خود را منصوب كنم، كسى را كه خداى تعالى در كتابش طاعت او را واجب ساخته و آن را قرين طاعت خودش و طاعت من قرار داده است، و شما را به ولايت من و ولايت او فرمان داده است و من بخاطر ترس از طعن اهل نفاق و تكذيبشان به خداى تعالى رجوع كردم، امّا پروردگارم مرا ترسانيد كه آن را ابلاغ كنم و إلاّ مرا عذاب خواهد كرد،
💗 اى مردم! خداى تعالى در كتابش شما را به نماز فرمان داده است و من آن را براى شما تبيين كردم و به زكاة و روزه و حجّ فرمان داده است و من آنها را براى شما تبيين كرده و تفسير نمودم، و شما را به ولايت فرمان داده است و من براى شما گواهى مىدهم كه آن خاصّ اين مرد است - و دستش را بر شانۀ علىّ بن أبى طالب نهاد - سپس به دنبال او ولايت از آن دو پسر اوست.
💗 سپس به دنبال آنان از آن فرزندان ايشان است كه از قرآن مفارقت نمىكنند و قرآن نيز از آنان مفارقت ندارد تا آنكه در حوض كوثر بر من درآيند. اى مردم! مفزع و امام و دليل و هادى شما را پس از خود بيان كردم و او برادرم علىّ بن أبى طالب است و جايگاه او در ميان شما مانند جايگاه من است، پس در امور دين خود از او تقليد كنيد و در جميع امورتان از او اطاعت نماييد كه هر چه خداى تعالى به من آموخته و حكمت پروردگار نزد اوست، از او و از اوصياى پس از او پرسش كنيد و بياموزيد و به آنان تعليم ندهيد و بر آنان پيشى نگيريد و از ايشان باز نمانيد كه ايشان همراه حقّند و حقّ نيز همراه ايشان است و از حقّ جدا نشوند و حقّ نيز از آنان زايل نشود». و سپس نشستند.
❇️سليم گويد: سپس عليّ عليه السّلام فرمود: اى مردم! آيا مىدانيد كه خداى تعالى در كتابش فرموده است:
✨«إِنَّما يُرِيدُ اللّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ»«تَطْهِيراً»»(احزاب/33)
و من و فاطمه و دو فرزندم حسن و حسين را گرد آورد و كسايى بر روى ما افكند و فرمود: بار الها! اينان اهل بيت و گوشت تن من هستند، آنچه كه ايشان را بدرد آورد مرا به درد مىآورد و آنچه كه ايشان را مجروح سازد مرا مجروح ساخته است، پس پليدى را از ايشان بردار و آنان را پاكيزه ساز.
امّ سلمه گفت: يا رسول اللّه! آيا من نيز از ايشان هستم؟ فرمود: تو بر خيرى، امّا اين آيه در شأن من و برادرم عليّ و دخترم فاطمه و دو فرزندم حسن و حسين و نه تن از فرزندان فرزندم حسين نازل شده است و هيچ كس غير ما در آن مشاركت ندارد. همه گفتند: گواهى مىدهيم كه امّ سلمه به ما نيز چنين گفت و از رسول - خدا عليه السّلام هم پرسش كرديم و او نيز حديث امّ سلمه را براى ما باز گفت.
🌹سپس عليّ عليه السّلام فرمود: شما را به خدا سوگند مىدهم آيا مىدانيد كه وقتى اين آيه نازل شد:
✨«يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللّهَ وَ كُونُوا مَعَ الصّادِقِينَ»(توبه/119)
سلمان پرسيد:
اى رسول خدا! آيا اين آيه عام است و يا خاصّ؟ فرمود: امّا مأموران كه در اين آيه به آنها فرمان داده شده است عامّۀ مؤمنان هستند، امّا صادقان آن در خصوص برادرم عليّ و اوصياى پس از او تا روز قيامت است»
گفتند: به خدا چنين است.
❓فرمودند: شما را به خدا سوگند مىدهم آيا مىدانيد كه من به رسول - خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم در غزوۀ تبوك گفتم: چرا مرا با كودكان و زنان بر جاى گذاشتى؟
🌠فرمود: سامان مدينه به من يا به توست و نسبت تو به من مانند جايگاه هارون به موسى است جز آنكه پيامبرى پس از من نيست.
گفتند: به خدا چنين است،
📝گفت: شما را به خدا سوگند مىدهم كه آيا مىدانيد خداى تعالى در سورۀ حجّ اين آيات را نازل فرمود:
✨ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ارْكَعُوا وَاسْجُدُوا وَاعْبُدُوا رَبَّكُمْ وَافْعَلُوا الْخَيْرَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ! ﺭﻛﻮﻉ ﺑﻪ ﺟﺎ ﺁﻭﺭﻳﺪ ﻭ ﺳﺠﺪﻩ ﻧﻤﺎﻳﻴﺪ ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﺭﺍ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﻛﻨﻴﺪ ﻭ ﻛﺎﺭ ﻧﻴﻚ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﻫﻴﺪ ﺗﺎ ﺭﺳﺘﮕﺎﺭ ﺷﻮﻳﺪ .(حج/٧٧)
وَجَاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ هُوَ اجْتَبَاكُمْ وَمَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ مِّلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْرَاهِيمَ هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمِينَ مِن قَبْلُ وَفِي هَٰذَا لِيَكُونَ الرَّسُولُ شَهِيدًا عَلَيْكُمْ وَتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ فَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَاعْتَصِمُوا بِاللَّهِ هُوَ مَوْلَاكُمْ فَنِعْمَ الْمَوْلَىٰ وَنِعْمَ النَّصِيرُ
ﻭ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﭼﻨﺎﻥ ﻛﻪ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺟﻬﺎﺩ ﺍﺳﺖ ، ﺟﻬﺎﺩ ﻛﻨﻴﺪ ; ﺍﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪ ﻭ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﺩﺭ ﺩﻳﻦ ﻫﻴﭻ ﻣﺸﻘﺖ ﻭ ﺳﺨﺘﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﺪﺍﺩ . [ ﺩﺭ ﺩﻳﻨﺘﺎﻥ ﮔﺸﺎﻳﺶ ﻭ ﺁﺳﺎﻧﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﮔﺸﺎﻳﺶ ﻭ ﺁﺳﺎﻧﻲِ ]ﺁﻳﻴﻦ ﭘﺪﺭﺗﺎﻥ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ، ﺍﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ « ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ » ﻧﺎﻣﻴﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ [ ﻗﺮﺁﻥ ﻫﻢ ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻧﺎﻣﮕﺬﺍﺭﻱ ﺷﺪﻩ ﺍﻳﺪ ] ﺗﺎ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﮔﻮﺍﻩ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺷﻤﺎ ﻫﻢ ﮔﻮﺍﻩ ﺑﺮ ﻣﺮﺩم ﺑﺎﺷﻴﺪ ; ﭘﺲ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﺑﺮﭘﺎ ﺩﺍﺭﻳﺪ ﻭ ﺯﻛﺎﺕ ﺭﺍ ﺑﭙﺮﺩﺍﺯﻳﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺗﻤﺴّﻚ ﺟﻮﻳﻴﺪ . ﺍﻭ ﺳﺮﭘﺮﺳﺖ ﻭ ﻳﺎﻭﺭ ﺷﻤﺎﺳﺖ ; ﭼﻪ ﺧﻮﺏ ﺳﺮﭘﺮﺳﺖ ﻭ ﻳﺎﻭﺭﻱ ﻭ ﭼﻪ ﻧﻴﻜﻮ ﻳﺎﺭﻱ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﺍﻱ ﺍﺳﺖ .(حج/٧٨)
❓و سلمان برخاست و گفت: اى رسول خدا! اينان چه كسانى هستند كه تو بر آنان گواهى و آنان بر مردم گواهند، كسانى كه خداوند ايشان را برگزيده و بر ايشان در دين حرج و سختى ننهاده و بر ملّت پدرتان ابراهيم هستند؟
💗 فرمود: مقصود از آن سيزده تن به خصوص است، و نه همۀ امّت، سلمان گويد: يا رسول اللّه! آنها را برايم بيان بفرمائيد، فرمود: من و برادرم علىّ و يازده تن از فرزندانم. گفتند: به خدا چنين است.
🌠علىّ عليه السّلام فرمود: شما را به خدا سوگند مىدهم آيا رسول خدا در آخرين خطبۀ خود نفرمود: «أيّها النّاس إنّي تارك فيكم الثّقلين كتاب اللّه و عترتى - أهل. بيتي - فتمسّكوا بهما لئلاّ تضلّوا فإنّ اللّطيف الخبير أخبرني و عهد إليّ أنّهما لن يفترقا حتّى يردا عليّ الحوض.».
❓ و عمر بن خطّاب خشم آلود برخاست و گفت: اى رسول خدا! آيا همۀ اهل بيت شما؟
💗فرمود: خير، و لكن مقصود اولياى من است كه اوّل آنان برادر و وزير و وارث و خليفۀ من در ميان امّتم و ولىّ مؤمنان پس از من است و پس از او فرزندم حسن و پس از او فرزندم حسين و پس از او نه تن از فرزندان حسين يكى پس از ديگرى تا آنكه در حوض كوثر بر من در آيند.
💗ايشان گواهان خدا در زمين و حجّتهاى او بر خلقش و خازنان علم او و معدنهاى حكمت او هستند،
كسى كه از ايشان اطاعت كند از خدا اطاعت كرده و كسى كه نافرمانى ايشان كند نافرمانى خداى تعالى را كرده است.
همه گفتند: گواهى مىدهيم كه رسول خدا چنين فرموده است.
سپس اين سؤالهاى عليّ عليه السّلام طولانى شد و در همۀ آنها مردم را به خدا سوگند مىداد و از آن پرسش مىكرد تا آنكه به پايان مناقبش و آنچه كه رسول خدا فرموده بود رسيد و آنها همه را تصديق كردند و به حقّ بودن آن گواهى دادند.
📚كمال الدين و تمام النعمة -جلد 1، صفحه 523
باب 23/حدیث25
ابن بابویه
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
https://t.me/qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin