❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
وَ بَيْنَهُما حِجابٌ وَ عَلَى الْأَعْرافِ رِجالٌ يَعْرِفُونَ كُلاًّ بِسيماهُمْ وَ نادَوْا أَصْحابَ الْجَنَّةِ أَنْ سَلامٌ عَلَيْكُمْ لَمْ يَدْخُلُوها وَ هُمْ يَطْمَعُونَ
و در ميان آندو (بهشتيان و دوزخيان)، حجابى است؛ و بر «اعراف» مردانى هستند كه هريك از آندو گروه را از چهرههايشان مىشناسند؛ و بهشتيان را صدا مىزنند كه: «درود بر شما باد»! امّا داخل بهشت نمىشوند، درحالىكه اميد آن را دارند.
(اعراف/ ۴۶)
✨✨✨✨✨✨
📜أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- نَحْنُ الْأَعْرَافُ نَعْرِفُ أَنْصَارَنَا بِأَسْمَائِهِمْ وَ نَحْنُ الْأَعْرَافُ الَّذِینَ لَا یُعْرَفُ اللَّهُ إِلَّا بِسَبِیلِ مَعْرِفَتِنَا وَ نَحْنُ الْأَعْرَافُ نُوقَفُ یَوْمَ الْقِیَامَهًِْ بَیْنَ الْجَنَّهًِْ وَ النَّارِ فَلَا یَدْخُلُ الْجَنَّهًَْ إِلَّا مَنْ عَرَفَنَا وَ عَرَفْنَاهُ وَ لَا یَدْخُلُ النَّارَ إِلَّا مَنْ أَنْکَرَنَا وَ أَنْکَرْنَاهُ.
🌠امام علی (- ما اعراف هستیم که یاران خود را از نام آنان می شناسیم و ما همان اعراف هستیم که خداوند تنها از راه معرفت ما شناخته می شود و ما اعراف هستیم که در روز قیامت بین جهنّم و بهشت می ایستیم و تنها کسانی به بهشت وارد می شوند که ما را شناختند و ما آن ها را بشناسیم و کسانی که ما را انکار کردند و ما آن ها را نشناختیم به جهنّم می روند.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۱۴۰ بحار الأنوار، ج۸، ص۳۳۸
📜الصّادق (علیه السلام)- نَحْنُ أُولَئِکَ الرِّجَالُ عَلَی الصِّرَاطِ مَا بَیْنَ الْجَنَّهًِْ وَ النَّارِ فَمَنْ عَرَفْنَاهُ وَ عَرَفَنَا دَخَلَ الْجَنَّهًَْ وَ مَنْ لَمْ یَعْرِفْنَا وَ لَمْ نَعْرِفْهُ أُدْخِلَ النَّارَ.
🌠امام صادق (- آن مردان ما هستیم که بر پل صراط میان بهشت و دوزخ خواهیم بود، و هرکه را شناختیم و او نیز ما را شناخت، وارد بهشت می شود، و آنکه ما را نشناسد و ما نیز او را نشناسیم، به دوزخ وارد گردد.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۱۴۰ بحار الأنوار، ج۳۹، ص۲۲۴/ المناقب، ج۳، ص۲۳۳
📜الباقر (علیه السلام)- عَنْ بُرَیْدٍ الْعِجْلِیِّ قَالَ سَأَلْتُ أبَاجَعْفَرٍ (علیه السلام) عَنْ قَوْلِ اللَّهِ وَ عَلَی الْأَعْرافِ رِجالٌ یَعْرِفُونَ کُلًّا بِسِیماهُمْ قَالَ أُنْزِلَتْ فِی هَذِهِ الْأُمَّهًِْ وَ الرِّجَالُ هُمُ الْأَئِمَّهًُْ (علیهم السلام) مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) قُلْتُ فَمَا الْأَعْرَافُ قَالَ صِرَاطٌ بَیْنَ الْجَنَّهًِْ وَ النَّارِ فَمَنْ شُفِّعَ لَهُ الْأَئِمَّهًُْ (علیهم السلام) مِنَّا مِنَ الْمُؤْمِنِینَ الْمُذْنِبِینَ نَجَا وَ مَنْ لَمْ یُشَفَّعُوا لَهُ هَوَی.
🌠امام باقر (- برید عجلی گوید: از امام باقر (در مورد آیه: وَ عَلَی الأَعْرَافِ رِجَالٌ یَعْرِفُونَ کُلاًّ بِسِیمَاهُمْ پرسیدم، فرمود: «دربارهی این امّت نازل شده است و مراد از رِجَالٌ ائمّه (از آل محمّد (هستند». عرض کردم: «منظور از الأَعْرَافِ چیست»؟ فرمود: «صراطی است میان بهشت و آتش. هرکسی که یکی از ائمّه ما برای او که یکی از مؤمنان گنهکار است، شفاعت کند، رهایی می یابد و هرکسی که برای وی شفاعت نکنند، در آتش سقوط خواهد کرد».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۱۴۲ بحار الأنوار، ج۸، ص۳۳۵/ بصایر الدرجات، ص۴۹۶/ البرهان
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#شرح_دعای_افتتاح
💠فراز دهم
الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى حِلْمِهِ بَعْدَ عِلْمِهِ
وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى عَفْوِهِ بَعْدَ قُدْرَتِهِ
وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى طُولِ أَنَاتِهِ فِي غَضَبِهِ وَ هُوَ الْقَادِرُ عَلَى مَا يُرِيدُ
خدا را بر بردبارىاش ستايش؛ كه در عين آگاهى از بدى انسانها بر آنها صبر مىكند.
خدا را بر گذشتش ستايش؛ كه على رغم قدرتمندىاش بر جزا دادن مطابق بدى انسانها گذشتش جارى مىشود.
خدا را ستايش بر مداراى فراوانش در موقع خشم. او بر آنچه اراده كند توانمند است.
🕊🌤🕊🌤🕊🌤
🔰نكتهها
💎 هنگامى كه صفت «حلم» براى خداوند به كار مىرود، بيشتر اين نكته را مورد توجه قرار مىدهد كه او در عقوبت انسان گنهكار، شتاب نمىكند.
🔅 ( الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى حِلْمِهِ)
💎 «عفو» يعنى ترك مجازات و دورى از عقوبت. حتى برخى از لغت شناسان در معنى «عفو» نوشتهاند: «محو كردن گناهان».
🔅 قرآن كريم يكى از صفات خداى متعال را «عَفُوّ» معرفى مىكند كه حاكى از مبالغه در اين صفت است.
💎 ترك مجازات و عقب انداختن عقوبت انسان خاطى، نه از سرِ ناتوانى، بلكه به سبب مهربانى خداوند نسبت به انسان است.
🔅( الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى عَفْوِهِ بَعْدَ قُدْرَتِهِ)
💎 « أناة» به معنى مكث، حوصله، مدارا، و پرهيز از واكنش سريع است.
بسيارى از گناهان سبب غضب الهى مىشود؛ ولى خداى متعال به سبب جارى كردن ويژگى أناة، انسانها را گرفتار آثار كارهاى خود نمىكند. اين نيز يكى از نعمتهاى بزرگ است كه نبايد از شكر آن غافل شد.
🔅 (وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى طُولِ أَنَاتِهِ فِي غَضَبِهِ وَ هُوَ الْقَادِرُ عَلَى مَا يُرِيدُ)
📝پيامها
💢١. انسانها هر چقدر كه گرفتار گناه و لغزش شوند، بايد بدانند كه هميشه فرصت براى جبران باقى است؛ چراكه خداوند، حليم است و در عقوبت شتاب نمىكند.
✨( الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى حِلْمِهِ)
💢٢. اگر انسانها گرفتار عقوبت كارهاى ناشايست خود نمىشوند، به سبب عدم آگاهى خدا از بدىهاى آنها نيست؛ بلكه به خاطر بردبارى خدا و از سرِبزرگوارى اوست.
✨ ( الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى حِلْمِهِ بَعْدَ عِلْمِهِ)
💢٣. بر اساس آيات قرآن كريم، حتى كوچكترين چيزها نيز از خداوند مخفى نيست و خداوند به همه چيز عالِم است.
پس سزاوار است كه حتى از كوچكترين گناهان نيز پرهيز كنيم.
✨ ( الْحَمْدُ لِلَّهِ... بَعْدَ عِلْمِهِ)
📚شرح دعای شریف افتتاح
#حجت_الاسلام_محسن_قرائتی
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
Page019.mp3
844.5K
#ترتیل صفحه ی " 19 "
سوره ی بقره
جزء یکم
#تلاوت
کانال قرآن و امام حسین (ع)👇👇👇
تلگرام
@qoranvamamhoosein
ایتا
🌙
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
قرآن و امام حسین ع
#ترتیل صفحه ی " 19 " سوره ی بقره جزء یکم #تلاوت کانال قرآن و امام حسین (ع)👇👇👇 تلگرام @qoranvamam
#تفسیر_کوتاه
#سوره_بقره
#صفحه_19
#آیه_121
✨ «121» الَّذِينَ آتَيْناهُمُ الْكِتابَ يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاوَتِهِ أُولئِكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَ مَنْ يَكْفُرْ بِهِ فَأُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُونَ
👈 كسانى كه به آنها كتاب آسمانى دادهايم وآنرا چنان كه سزاوارِ تلاوت است تلاوت مىكنند، آنان به آن (قرآن يا پيامبر) ايمان مىآورند و كسانى كه به آن كافر شوند، آنان همان زيانكارانند.
#پیام_ها
1⃣ حقّ تلاوت، در تلاوت با صوت زيبا ورعايت نكات تجويد خلاصه نمىشود، بلكه ملاك، ايمان و عمل است. «يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاوَتِهِ أُولئِكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ»
2⃣ كسى كه در انتخاب مكتب دچار انحراف شود، زيانكار واقعى است. «فَأُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُونَ»
📚 تفسیر نور
کانال قرآن و امام حسین (ع)👇👇👇
تلگرام
@qoranvamamhoosein
ایتا
🌙
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
Page020.mp3
688.3K
#ترتیل صفحه ی " 20 "
سوره ی بقره
جزء یکم
#تلاوت
کانال قرآن و امام حسین (ع)👇👇👇
تلگرام
@qoranvamamhoosein
ایتا
🌙
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
قرآن و امام حسین ع
#ترتیل صفحه ی " 20 " سوره ی بقره جزء یکم #تلاوت کانال قرآن و امام حسین (ع)👇👇👇 تلگرام @qoranvamam
#تفسیر_کوتاه
#سوره_بقره
#صفحه_20
#آیه_127
✨ «127» وَ إِذْ يَرْفَعُ إِبْراهِيمُ الْقَواعِدَ مِنَ الْبَيْتِ وَ إِسْماعِيلُ رَبَّنا تَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّكَ أَنْتَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ
👈 و (بياد آور) هنگامى كه ابراهيم، پايههاى خانه (كعبه) را با اسماعيل بالا مىبرد (ومىگفتند:) پروردگارا از ما بپذير، همانا تو شنوا و دانايى.
#پیام_ها
1⃣ بانيان كارهاى نيك را فراموش نكنيم. «إِذْ يَرْفَعُ» «اذ» يعنى گذشته را ياد كن.
2⃣ در مسير اهداف الهى، كار بنّايى و كارگرى نيز عبادت است. لذا از خداوند قبولى آنرا مىخواهند. «يَرْفَعُ إِبْراهِيمُ الْقَواعِدَ ... رَبَّنا تَقَبَّلْ مِنَّا»
3⃣ كار مهم نيست، قبول شدن آن اهميّت دارد. حتّى اگر كعبه بسازيم، ولى مورد قبول خدا قرار نگيرد، ارزش ندارد. «رَبَّنا تَقَبَّلْ»
4⃣ كارهاى خود را در برابر عظمت خداوند، قابل ذكر ندانيم. حضرت ابراهيم نامى از كار و بنايى خود نبرد و فقط گفت: «رَبَّنا تَقَبَّلْ مِنَّا»
5⃣ در روايات آمده است: از شرايط استجابت و آداب دعا، ستايش خداوند است. ابراهيم عليه السلام دعاى خود را با ستايش پروردگار همراه ساخته است. «إِنَّكَ أَنْتَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ»
📚 تفسیر نور
کانال قرآن و امام حسین (ع)👇👇👇
تلگرام
@qoranvamamhoosein
ایتا
🌙
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
#آیات_در_تاویل_امیرالمومنین_ع
إِذْ يُغَشِّيكُمُ النُّعاسَ أَمَنَةً مِنْهُ وَ يُنَزِّلُ عَلَيْكُمْ مِنَ السَّماءِ ماءً لِيُطَهِّرَكُمْ بِهِ وَ يُذْهِبَ عَنْكُمْ رِجْزَ الشَّيْطانِ وَ لِيَرْبِطَ عَلى قُلُوبِكُمْ وَ يُثَبِّتَ بِهِ الْأَقْدامَ
و [يادآوريد] هنگامى را كه خواب سبكى كه مايه آرامش بود از سوى خدا، شما را فرا گرفت؛ و آبى از آسمان برايتان فرستاد، تا شما را با آن پاك كند؛ و پليدى شيطان را از شما برطرف سازد و دلهايتان را محكم، و گامها را با آن استوار دارد.
(انفال/ ۱۱)
✨✨✨✨✨✨✨
📜الصّادق (علیه السلام)- عَنْ جَابِرٍ (رحمة الله علیه) عَنْ أَبِی عَبْدِاللهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ (علیه السلام) قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ هَذِهِ الْآیَهًِْ فِی الْبَطْنِ وَ یُنَزِّلُ عَلَیْکُمْ مِنَ السَّماءِ ماءً لِیُطَهِّرَکُمْ بِهِ وَ یُذْهِبَ عَنْکُمْ رِجْزَ الشَّیْطانِ وَ لِیَرْبِطَ عَلی قُلُوبِکُمْ وَ یُثَبِّتَ بِهِ الْأَقْدامَ قَالَ: السَّمَاءُ فِی الْبَاطِنِ رَسُولُ اللهِ (صلی الله علیه و آله) وَ الْمَاءُ عَلِیٌّ (علیه السلام) جَعَلَ اللَّهُ عَلِیّاً (علیه السلام) مِنْ رَسُولِ اللهِ (صلی الله علیه و آله) فَذَلِکَ قَوْلُهُ مَاءً لِیُطَهِّرَکُمْ بِهِ فَذَلِکَ عَلِیٌّ یُطَهِّرُ اللَّهُ بِهِ قَلْبَ مَنْ وَالَاهُ، وَ أَمَّا قَوْلُهُ وَ یُذْهِبَ عَنْکُمْ رِجْزَ الشَّیْطانِ مَنْ وَالَی عَلِیّاً (علیه السلام) یَذْهَبُ الرِّجْزُ عَنْهُ، وَ یَقْوَی قَلْبُهُ وَ لِیَرْبِطَ عَلَی قُلُوبِکُمْ وَ یُثَبِّتَ بِهِ الْأَقْدامَ فَإِنَّهُ یَعْنِی عَلِیّاً (علیه السلام)، مَنْ وَالَی عَلِیّاً (علیه السلام) یَرْبِطُ اللَّهُ عَلَی قَلْبِهِ بِعَلِیٍّ فَثَبَّتَ عَلَی وَلَایَتِهِ.
📝امام صادق (- جابر (گوید: «از امام صادق (مفهوم باطنی این آیه: وَ یُنَزِّلُ عَلَیْکُم مِّن السَّمَاء مَاء لِّیُطَهِّرَکُم بِهِ وَ یُذْهِبَ عَنکُمْ رِجْزَ الشَّیْطَانِ وَ لِیَرْبِطَ عَلَی قُلُوبِکُمْ وَ یُثَبِّتَ بِهِ الأَقْدَامَ را پرسیدم».
💖امام (فرمود: «منظور از آسمان در باطن آیه، رسول خدا (و منظور از آب، علی (است، و [منظور از] این سخن خدای تبارکوتعالی: مَاء لِّیُطَهِّرَکُم بِهِ، یعنی هرکه از علی (پیروی کند، خدا ناپاکی را از او دور میسازد و قلبش را تقویت میکند. امّا مراد از این سخن خداوند: وَ یُذْهِبَ عَنکُمْ رِجْزَ الشَّیْطَانِ علی (است؛ هرکه از علی (تبعیّت کند، خداوند قلبش را بهوسیلهی علی (استوار میسازد؛ و بر ولایتش ثابتقدم میماند».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۴۹۴ العیاشی، ج۲، ص۵۰/ نور الثقلین/ البرهان/ بحار الأنوار، ج۳۶، ص۱۷۶
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
#آیات_در_تاویل_امیرالمومنین_ع
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اسْتَجيبُوا لِلهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاكُمْ لِما يُحْييكُمْ
وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ وَ أَنَّهُ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ
اى كسانى كه ايمان آوردهايد! دعوت خدا و پيامبر را اجابت كنيد هنگامىكه شما را بهسوى چيزى مىخواند كه شما را حيات مىبخشد؛
و بدانيد خداوند [بهاندازهاى به شما نزديك است كه] ميان انسان و قلب او حايل مىشود، و [همهی شما] بهسوى او محشور مىشويد.
(انفال/ ۲۴)
✨✨✨✨✨✨✨
📜الباقر (علیه السلام)- فِی قَوْلِهِ یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا لِلهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاکُمْ لِما یُحْیِیکُمْ یَقُولُ وَلَایَهًُْ عَلِیِّبْنِأَبِیطَالِبٍ (علیه السلام)فَإِنَّ اتِّبَاعَکُمْ إِیَّاهُ وَ وَلَایَتَهُ أَجْمَعُ لِأَمْرِکُمْ وَ أَبْقَی لِلْعَدْلِ فِیکُم.
🌼امام باقر (- یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا لِلهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاکُمْ لِما یُحْیِیکُمْ؛ یعنی ولایت علیّبنابیطالب (زیرا پیروی از ولایتش موجب بقای عدالت و نظام اجتماع شما خواهد بود.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۵۱۴ القمی، ج۱، ص۲۷۱/ بحار الأنوار، ج۹، ص۲۱۰
📜الصّادق (علیه السلام)- مَعْنَاهُ لایَسْتَیْقِنُ الْقَلْبُ أَنَ الْحَقَ بَاطِلٌ أَبَداً وَ لَا یَسْتَیْقِنُ أَنَّ الْبَاطِلَ حَقٌّ أَبَداً.
❣امام صادق (- هیچگاه قلب یقین پیدا نمیکند که حقّ، باطل و باطل، حق است.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۵۱۶ بحار الأنوار، ج۶۷، ص۵۸/ نور الثقلین/ البرهان؛ «القلب» محذوف
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
#آیات_در_شان_رسول_اکرم_ص
#آیات_در_تاویل_امیرالمومنین_ع
وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِن بَنِي آدَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ قَالُوا بَلَىٰ شَهِدْنَا أَن تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَٰذَا غَافِلِينَ
ﻭ [ ﺑﻪ ﻳﺎﺩ ﺁﺭ ] ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﺭﺍ ﻛﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺍﺯ ﺻﻠﺐ ﺑﻨﻲ ﺁﺩم ﻧﺴﻠﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﭘﺪﻳﺪ ﺁﻭﺭﺩ ، ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ [ ﺩﺭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺑﺎ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﻳﺶ ] ﺑﺮ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﮔﻮﺍﻩ ﮔﺮﻓﺖ [ ﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ] ﺁﻳﺎ ﻣﻦ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺷﻤﺎ ﻧﻴﺴﺘﻢ ؟ [ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻭﺍﺑﺴﺘﮕﻲ ﻭﺟﻮﺩﺷﺎﻥ ﻭ ﻭﺟﻮﺩ ﻫﻤﻪ ﻣﻮﺟﻮﺩﺍﺕ ﺑﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﻱ ﻭ ﺭﺑﻮﺑﻴّﺖ ﺣﻖ ] ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﺁﺭﻱ ، ﮔﻮﺍﻫﻲ ﺩﺍﺩﻳﻢ . [ ﭘﺲ ﺍﻗﺮﺍﺭ ﺑﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﻱ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺩﻧﻴﺎ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﮔﺮﻓﺘﻴﻢ ] ﺗﺎ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﻧﮕﻮﻳﻴﺪ : ﻣﺎ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ [ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﻭ ﺭﻭﺷﻦ ] ﺑﻲ ﺧﺒﺮ ﺑﻮﺩﻳﻢ .
(اعراف/١٧٢)
✨✨✨✨✨✨
📜الباقر (علیه السلام)- عَنْ جَابِرِبْنِیَزِیدَ الْجُعْفِیِّ قَالَ: قَالَ أبُو جَعْفَرٍ (علیه السلام) یَا جَابِرُ کَانَ اللَّهُ وَ لَا شَیْءَ غَیْرَهُ وَ لَا مَعْلُومَ وَ لَا مَجْهُولَ فَأَوَّلُ مَا ابْتَدَأَ مِنْ خَلْقٍ خَلَقَهُ أَنْ خَلَقَ مُحَمَّداً (صلی الله علیه و آله) وَ خَلَقَنَا أَهْلَ الْبَیْتِ مَعَهُ مِنْ نُورِهِ وَ عَظَمَتِهِ فَأَوْقَفَنَا أَظِلَّهًًْ خَضْرَاءَ بَیْنَ یَدَیْهِ حَیْثُ لَا سَمَاءَ وَ لَا أَرْضَ وَ لَا مَکَانَ وَ لَا لَیْلَ وَ لَا نَهَارَ وَ لَا شَمْسَ وَ لَا قَمَر ... فَلَمَّا أَرَادَ اللَّهُ إِخْرَاجَ ذُرِّیَّهًِْ آدَمَ (علیه السلام) لِأَخْذِ الْمِیثَاقِ سَلَکَ ذَلِکَ النُّورَ فِیهِ ثُمَّ أَخْرَجَ ذُرِّیَّتَهُ مِنْ صُلْبِهِ یُلَبُّونَ فَسَبَّحْنَاهُ فَسَبَّحُوا بِتَسْبِیحِنَا وَ لَوْ لَا ذَلِکَ لَا دَرَوْا کَیْفَ یُسَبِّحُونَ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ ثُمَّ تَرَاءَی لَهُمْ بِأَخْذِ الْمِیثَاقِ مِنْهُمْ لَهُ بِالرُّبُوبِیَّهًِْ وَ کُنَّا أَوَّلَ مَنْ قَالَ بَلی عِنْدَ قَوْلِهِ أَ لَسْتُ بِرَبِّکُمْ ثُمَّ أَخَذَ الْمِیثَاقَ مِنْهُمْ بِالنُّبُوَّهًِْ لِمُحَمَّد (صلی الله علیه و آله) وَ لِعَلِیٍّ (علیه السلام) بِالْوَلَایَهًِْ فَأَقَرَّ مَنْ أَقَرَّ وَ جَحَدَ مَنْ جَحَد.
🌠امام باقر (- جابربنیزید جعفی گوید: امام باقر (فرمود: ای جابر! خدا بود و هیچ چیزی غیر از او نبود، نه معلوم و نه مجهول. اوّلین موجودی که آفرید محمّد (بود و ما اهل بیت را به همراه ایشان و از نور خود و از عظمتش آفرید و به صورت سایهای سبز در مقابل خود نگاه داشت. در آن هنگام نه آسمان و زمین و نه شب و روز و نه خورشید و ماه، هیچ کدام وجود نداشتند ... وقتی خداوند خواست ذریّه آدم (را برای گرفتن پیمان خارج کند، آن نور را در آن راه داد. آنگاه ذریّه او را از نهادش خارج کرد درحالیکه لبّیک می گفتند. ما خدا را تسبیح کردیم و آن ها به تسبیح ما تسبیح نمودند و اگر نه نمی دانستند چگونه تسبیح کنند. آن گاه خداوند عزّوجلّ برای گرفتن پیمان ربوبیّت خود را به آن ها ارائه نمود. ما اوّلین کسانی بودیم که وقتی فرمود: «آیا پروردگار شما نیستم»؟ آری گفتیم. سپس برای محمّد (به نبوّت و برای علی (به ولایت پیمان گرفت و هرکه خواست اقرار کرد و هرکه خواست انکار نمود».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۴۰۰ بحار الأنوار، ج۲۵، ص۲۰
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
#شیعیان
آیه وَ مِمَّنْ خَلَقْنا أُمَّةٌ يَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَ بِهِ يَعْدِلُونَ
و از آنهاكه آفريديم، گروهى بهسوى حق هدايت مىكنند، و با آن اجراى عدالت مىنمايند.
(اعراف/ ۱۸۱)
✨✨✨✨✨
📜الرّسول (صلی الله علیه و آله)- مَعَاشِرَ النَّاسِ أَنَا صِرَاطُ اللَّهِ الْمُسْتَقِیمُ الَّذِی أَمَرَکُمْ بِاتِّبَاعِهِ ثُمَّ عَلِیٌّ (علیه السلام) مِنْ بَعْدِی ثُمَّ وُلْدِی مِنْ صُلْبِهِ أَئِمَّهًٌْ یَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَ بِهِ یَعْدِلُون.
🌠پیامبر (- ای گروه مردم! من همان صراط مستقیم و راه راستی هستم که خداوند به شما امر فرموده از آن پیروی کنید. و بعد از من علیّبنابیطالب (سپس فرزندان من از صلب او صراط مستقیم هستند. همان پیشوایانی که بهسوی حق هدایت میکنند، و با آن اجرای عدالت مینمایند.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۴۲۶ بحار الأنوار، ج۳۷، ص۲۱۱
📝الصّادق (علیه السلام)- هَذِهِ الآیَهًُْ لِآلِ مُحَمَّد (صلی الله علیه و آله).
❣امام صادق (- این آیه اختصاص به آل محمّد دارد).
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۴۲۶ شواهد التنزیل، ج۱، ص۲۶۹
📜أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- تَفْتَرِقُ هَذِهِ الْأُمَّهًُْ عَلَی ثَلَاثٍ وَ سَبْعِینَ فِرْقَهًًْ اثْنَتَانِ وَ سَبْعُونَ فِی النَّارِ وَ وَاحِدَهًٌْ فِی الْجَنَّهًِْ وَ هُمُ الَّذِینَ قَالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ وَ مِمَّنْ خَلَقْنا أُمَّةٌ یَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَ بِهِ یَعْدِلُونَ وَ هُمْ أَنَا وَ شِیعَتِی.
💎امام علی (- این امّت به هفتادوسه فرقه منشعب میشود، که هفتادودو فرقه از آنها در آتشند و یک فرقه در بهشت است. و آنها کسانی هستند که خدای تبارکوتعالی دربارهی آنان فرمود: وَ مِمَّنْ خَلَقْنَا أُمَّةٌ یَهْدُونَ بِالحَقِّ وَ بِهِ یَعْدِلُونَ؛ آنان من و شیعهام هستیم.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۴۲۸ بحار الأنوار، ج۲۴، ص۱۴۶
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
Page022.mp3
721.6K
#ترتیل صفحه ی " 22 "
سوره ی بقره
جزء یکم
#تلاوت
کانال قرآن و امام حسین (ع)👇👇👇
تلگرام
@qoranvamamhoosein
ایتا
🌙
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
قرآن و امام حسین ع
#ترتیل صفحه ی " 22 " سوره ی بقره جزء یکم #تلاوت کانال قرآن و امام حسین (ع)👇👇👇 تلگرام @qoranvamam
#تفسیر_کوتاه
#سوره_بقره
#صفحه_22
#آیه_142
✨ «142» سَيَقُولُ السُّفَهاءُ مِنَ النَّاسِ ما وَلَّاهُمْ عَنْ قِبْلَتِهِمُ الَّتِي كانُوا عَلَيْها قُلْ لِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَ الْمَغْرِبُ يَهْدِي مَنْ يَشاءُ إِلى صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ
👈 بزودى بىخردان از مردم، خواهند گفت: چه چيزى آنها (مسلمانان) را از (بيتالمقدّس،) قبلهاى كه بر آن بودند برگردانيد؟ بگو: مشرق و مغرب از آن خداست، هركه را بخواهد به راه راست هدايت مىكند.
#پیام_ها
1⃣ افرادى كه هر روز دنبال بهانهاى هستند تا از پذيرش حقّ طفره روند، سفيه هستند. «سَيَقُولُ السُّفَهاءُ»
2⃣ كسى كه دست خدا را در وضع يا تغيير احكام بسته بداند، سفيه و سبك مغز است. اعتراض به خداى حكيم ودانا، نشانهى سفاهت است. «سَيَقُولُ السُّفَهاءُ»
3⃣ مسلمانان بايد توطئهها وشايعات وسؤالات بهانهجويانهى دشمن را پيشبينى كرده وبا پاسخ به آنها، از نفوذ وگسترش آن پيشگيرى نمايند. «سَيَقُولُ ... قُلْ»
4⃣ اصل سؤال كردن مورد انتقاد نيست، روحيّه سؤال كننده مورد انتقاد است كه از روى اعتراض و اشكالتراشى مىپرسد. «ما وَلَّاهُمْ عَنْ قِبْلَتِهِمُ»
5⃣ قداست و كرامت مكانها و زمانها، وابسته به عنايت پروردگار است، نه چيز ديگر. «لِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَ الْمَغْرِبُ»
6⃣ تغيير قبله، يكى از نشانههاى پيامبر اسلام در كتب آسمانى بود، لذا براى بعضى وسيلهى هدايت شد. «يَهْدِي مَنْ يَشاءُ»
📚 تفسیر نور
کانال قرآن و امام حسین (ع)👇👇👇
تلگرام
@qoranvamamhoosein
ایتا
🌙
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
Page023.mp3
696.7K
#ترتیل صفحه ی " 23 "
سوره ی بقره
جزء یکم
#تلاوت
کانال قرآن و امام حسین (ع)👇👇👇
تلگرام
@qoranvamamhoosein
ایتا
🌙
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
قرآن و امام حسین ع
#ترتیل صفحه ی " 23 " سوره ی بقره جزء یکم #تلاوت کانال قرآن و امام حسین (ع)👇👇👇 تلگرام @qoranvamam
#تفسیر_کوتاه
#سوره_بقره
#صفحه_23
#آیه_115
✨ «151» كَما أَرْسَلْنا فِيكُمْ رَسُولًا مِنْكُمْ يَتْلُوا عَلَيْكُمْ آياتِنا وَ يُزَكِّيكُمْ وَ يُعَلِّمُكُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ يُعَلِّمُكُمْ ما لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ
👈 همانگونه (كه براى هدايت شما) رسولى در ميان شما از نوع خودتان فرستاديم تا آيات ما را بر شما بخواند و شمارا تزكيه كند و كتاب و حكمت بياموزد و آنچه نمىتوانستيد بدانيد، به شما ياد دهد.
#پیام_ها
1⃣ رهبرى موفق است كه از خود مردم، در ميان مردم و هم زبان مردم باشد.
«أَرْسَلْنا فِيكُمْ رَسُولًا مِنْكُمْ»
2⃣ تزكيه بر تعليم مقدّم است. «يُزَكِّيكُمْ وَ يُعَلِّمُكُمُ»
3⃣ آموزش دين، محور اصلى است و آموزشهاى ديگر، در مراحل بعد از آن است. ابتدا «يُعَلِّمُكُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ» وپس از آن «يُعَلِّمُكُمْ ما لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ»
4⃣ انسان براى شناخت بسيارى از حقايق، نيازمند وحى است. بجاى «ما لا تَعْلَمُونَ*» فرمود: «ما لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ» تا يادآور شود كه اگر انبيا نبودند، انسان براى آگاهى از امورى همچون آيندهى خود و جهان، راه به جايى نداشت
📚 تفسیر نور
کانال قرآن و امام حسین (ع)👇👇👇
تلگرام
@qoranvamamhoosein
ایتا
🌙
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#شرح_دعای_افتتاح
💠فراز يازدهم
الْحَمْدُ لِلَّهِ خَالِقِ الْخَلْقِ
بَاسِطِ الرِّزْقِ
فَالِقِ الْإِصْبَاحِ
ذِي الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَامِ وَ الْفَضْلِ وَ الْإِنْعَامِ
الَّذِي بَعُدَ فَلَا يُرَى وَ قَرُبَ فَشَهِدَ النَّجْوَى تَبَارَكَ وَ تَعَالَى
حمد، مخصوص خداوندى است كه آفريننده همه مخلوقات است.
گسترش دهنده روزى، پديدآورنده صبح
و صاحب بزرگى و احسانِ زياد است.
او عطا كننده نعمتهايى است كه عطاى آنها بر او لازم نبوده.
خداوند، همان كسى است كه از تصور ذهنها دور است و با چشمِ سر ديده نمىشود؛
اما آنقدر به انسان نزديك است كه كوچكترين رفتار او را نيز شاهد خواهد بود.
او سرچشمه بركت و برتر و بالاتر است.
🌤🕊🌤🕊🌤🕊
❇️نكتهها
🌠 انسان يكى از موجوداتى است كه توسط خداى متعال آفريده شده و اين آفريده شدن يكى از بزرگترين نعمتهايى است كه نبايد از شكر آن غفلت ورزيد.
🔅 ( الْحَمْدُ لِلَّهِ خَالِقِ الْخَلْقِ)
🌠 «بسط» به معنى «گستردن» است و «باسط» به معنى گسترش دهنده.
بنابراين «باسط الرزق» يعنى گسترش دهنده روزى.
خداى مهربان نه تنها روزى انسانها را فراهم كرده، بلكه روزى آنها را گسترش داده تا در تنگنا نباشند و راحت زندگى كنند.
اين نعمتى است كه بايد شكرش را بهجا آورد.
🔅 ( الْحَمْدُ لِلَّهِ... بَاسِطِ الرِّزْقِ)
🌠 «رزق» به عطايى گفته مىشود كه دائمى است؛ خواه دنيوى باشد يا اخروى و خواه معنوى باشد يا مادى.
به عبارت ديگر، «الرزق» مطلق است و همه آنچه كه انسان نياز دارد را دربر مىگيرد.
اين نيز يكى ديگر از نعمتهاى خدا است كه هيچ بُعد از ابعاد انسان را رها نكرده و او را در تمام جهات مورد رُشد و پرورش قرار داده است.
🔅( بَاسِطِ الرِّزْقِ)
❓سؤال: اگر خداوند، باسط الرزق است، چرا بعضى وقتها انسانها هر چه تلاش مىكنند، رزقشان زياد نمىشود؟
جواب: خداى حكيم، عالم به احوال درونى انسانها است، و از آنجا كه زيادى رزق، سبب طغيان برخى از انسانها، و در نهايت، موجب دورى آنها از مسير خير مىشود، خداوند آنها را از اين بهره محروم مىكند. قرآن كريم در اين باره مىفرمايد:
✨(وَ لَوْ بَسَطَ اللّهُ الرِّزْقَ لِعِبادِهِ لَبَغَوْا فِي الْأَرْضِ وَ لكِنْ يُنَزِّلُ بِقَدَرٍ ما يَشاءُ إِنَّهُ بِعِبادِهِ خَبِيرٌ بَصِيرٌ؛
اگر خداوند روزى را براى بندگانش وسعت بخشد، در زمين طغيان و ستم مىكنند. از اين رو به مقدارى كه مىخواهد [و مصلحت مىداند] نازل مىكند. حقيقتاً او به احوال بندگانش آگاه و بيناست).
🌠 صفتِ «ذى الْجَلالِ وَ الْإِكْرامِ» يكى از ويژگىهايى است كه قرآن كريم براى خداوند مطرح كرده است.
«ذى الجلال» يعنى صاحب عظمت
و «ذى الإكرام» يعنى كسى كه صاحب احسان بسيار است و نعمتهاى زيادى از جانب او به ديگران مىرسد.
🌠 وقتى خداوند به عنوان صاحب فضل معرفى مىشود، يعنى چيزهايى را به انسان مىدهد كه مىتوانست ندهد.
«فضل» به معنى «زيادى» است ودر واقع به عطيهاى كه عطا كردنِ آن بر عطا كننده لازم نباشد، گفته مىشود.
🔅 ( الْحَمْدُ لِلَّهِ... ذِي... الْفَضْلِ)
ادامه مطلب👇👇