❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
آیه وَ هُدُوا إِلَى الطَّيِّبِ مِنَ الْقَوْلِ وَ هُدُوا إِلى صِراطِ الْحَميدِ
و به سوى سخنان پاكيزه هدايت مى شوند و به راهِ خداوند شايستهی ستايش، راهنمايى مىگردند.
(حج/ ۲۴)
✨✨✨✨✨✨
📜الباقر (علیه السلام)- عَنْ ضُرَیْسٍ الْکُنَاسِیِّ قَال: سَأَلْتُ أَبَاجَعْفَرٍ (علیه السلام) عَنْ قَوْلِ اللَّهِ وَ هُدُوا إِلَی الطَّیِّبِ مِنَ الْقَوْلِ وَ هُدُوا إِلی صِراطِ الْحَمِیدِ؛ فَقَالَ هُوَ وَ اللَّهِ هَذَا الْأَمْرُ الَّذِی أَنْتُمْ عَلَیْهِ.
📝امام باقر (- ضریس کناسی گوید: «از امام باقر (دربارهی این سخن خداوند [که فرموده است:] وَهُدُوا إِلَی الطَّیِّبِ مِنَ الْقَوْلِ وَهُدُوا إِلَی صِرَاطِ الْحَمِیدِ؛ پرسیدم». حضرت فرمود: «به خدا قسم! مقصود، همین امر ولایت است که شما (شیعیان) به آن اعتقاد دارید.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۹، ص۶۱۶ بحارا لأنوار، ج۶۵، ص۹۲
📜علیّبنابراهیم (رحمة الله علیه)- قَولُهُ وَ هُدُوا إِلَی الطَّیِّبِ مِنَ الْقَوْلِ قَالَ التَّوحِیدُ و الإِخلَاصُ وَ هُدُوا إِلی صِراطِ الْحَمِیدِ قَالَ إلَی الوِلَایَهًِْ.
📝علیّبنابراهیم (- وَهُدُوا إِلَی الطَّیِّبِ مِنَ الْقَوْلِ؛ یعنی [به] توحید و اخلاص [هدایت میشوند]، وَهُدُوا إِلَی صِرَاطِ الْحَمِیدِ؛ یعنی به ولایت [رهنمون میشوند].
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۹، ص۶۱۶ القمی، ج۲، ص۸۳/ البرهان
📜علیّبنابراهیم (رحمة الله علیه)- إِلی صِراطِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ وَ الصِّرَاطُ الطَّرِیقُ الْوَاضِحُ وَ إِمَامَهًُْ الْأَئِمَّهًْ (.
📝علیّبنابراهیم (- بهسوی راه خداوند توانا و ستوده [هدایت کنی]. (ابراهیم/۱)
❣مقصود از صراط، راه روشن و پیشوایی ائمّه است.)
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۹، ص۶۱۶ بحارا لأنوار، ج۹، ص۲۱۷
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا وَ أَوْحَيْنا إِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْراتِ وَ إِقامَ الصَّلاةِ وَ إيتاءَ الزَّكاةِ وَ كانُوا لَنا عابِدينَ
و آنان را پيشوايانى قرار داديم كه به فرمان ما، [مردم را] هدايت مىكردند و انجام كارهاى نيك و برپاداشتن نماز و اداى زكات را به آنها وحى كرديم و تنها ما را عبادت مىكردند.
(انبیاء/ ۷۳)
✨✨✨✨✨✨
📜الباقر (علیه السلام)- عَنْ أَبِیحَمْزَهًْ عَنْ أَبِیجَعْفَرٍ (علیه السلام) فِی قَوْلِهِ تَعَالَی وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنا قَالَ أَبُوجَعْفَرٍ (علیه السلام) یَعْنِی الْأَئِمَّهًَْ (مِنْ وُلْدِ فَاطِمَهًَْ (سلام الله علیها) یُوحَی إِلَیْهِمْ بِالرَّوْحِ فِی صُدُورِهِمْ.
❤️امام باقر (- و َجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنَا؛ منظور از آن امامانی است که از نسل فاطمه (میباشند و خداوند با دمیدن روح در سینههایشان به آنان وحی میکند.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۹، ص۴۵۶ بحارا لأنوار، ج۲۴، ص۱۵۸/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۳۲۲/ البرهان
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
فَكَأَيِّنْ مِنْ قَرْيَةٍ أَهْلَكْناها وَ هِيَ ظالِمَةٌ فَهِيَ خاوِيَةٌ عَلى عُرُوشِها وَ بِئْرٍ مُعَطَّلَةٍ وَ قَصْرٍ مَشيدٍ
چه بسيار اهل شهرها و آبادي هايى كه آنها را نابود و هلاك كرديم درحالى كه ستمكار بودند و ديوارهاى آن بر روى سقف هايش فروريخت! و چه بسيار چاه پرآب و قصرهاى محكم و مرتفع كه بىصاحب ماند!
(حج/ ۴۵)
✨✨✨✨✨✨
📜أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- فَالْقَصْرُ؛ مُحَمَّدٌ (صلی الله علیه و آله) وَ الْبِئْرُ الْمُعَطَّلَةُ؛ وَلَایَتِی عَطَّلُوهَا وَ جَحَدُوهَا وَ مَنْ لَمْ یُقِرَّ بِوَلَایَتِی لَمْ یَنْفَعْهُ الْإِقْرَارُ بِنُبُوَّهًِْ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) إِلَّا أَنَّهُمَا مَقْرُونَانِ وَ ذَلِکَ أَنَّ النَّبِیَّ (صلی الله علیه و آله) نَبِیٌّ مُرْسَلٌ وَ هُوَ إِمَامُ الْخَلْقِ وَ عَلِیٌّ (علیه السلام) مِنْ بَعْدِهِ إِمَامُ الْخَلْقِ وَ وَصِیُّ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) کَمَا قَالَ لَهُ النَّبِیُّ (صلی الله علیه و آله) أَنْتَ مِنِّی بِمَنْزِلَهًِْ هَارُونَ (علیه السلام) مِنْ مُوسَی (علیه السلام) إِلَّا أَنَّهُ لَا نَبِیَّ بَعْدِی وَ أَوَّلُنَا مُحَمَّدٌ (صلی الله علیه و آله) وَ أَوْسَطُنَا مُحَمَّدٌ (علیه السلام) وَ آخِرُنَا مُحَمَّدٌ (علیه السلام) فَمَنِ اسْتَکْمَلَ مَعْرِفَتِی فَهُوَ عَلَی الدِّینِ الْقَیِّم.
📝امام علی (- ...خداوند تعالی در جایی دیگر از کتابش دربارهی نبوّت حضرت محمد (و ولایت من فرموده: وَ بِئْرٍ مُعَطَّلَةٍ وَ قَصْرٍ مَشِیدٍ؛
🌠منظور از «قصر» حضرت محمد
🌠 (و منظور از «بئر معطّله» ولایتمن است که دیگران، آن را رها کرده و انکارش نمودند؛
هرکس به ولایت من اعتراف نداشتهباشد اعتراف به نبوّت حضرت محمد (سودی برایش نخواهد داشت، ایندو با هم قرین و همراهند؛ زیرا رسولخدا (پیامبری فرستاده شده و پیشوای مردم است و پس از او، علی (پیشوای مردم و جانشین حضرت محمد (است؛ چنانکه پیامبر (به او فرمود: «تو نسبت به من، همچون هارون (نسبت به موسی (هستی، جز اینکه بعد از من پیامبری نخواهد بود». [نامِ] اوّلین نفر از ما (چهاردهمعصوم) محمد (، [نامِ] نفر میانهی ما محمد (امامباقر () و [نامِ] آخرین فرد از ما نیز محمّد (حضرت مهدی) است؛ هرکس بهطور کامل، مرا بشناسد او بر دین پایدار و استوار است.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۹، ص۶۹۲ بحارا لأنوار، ج۲۶، ص۳
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#شرح_دعای_افتتاح
💠فراز نوزدهم
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي يَخْلُقُ وَ لَمْ يُخْلَقْ وَ يَرْزُقُ وَ لَا يُرْزَقُ وَ يُطْعِمُ وَ لَا يُطْعَمُ وَ يُمِيتُ الْأَحْيَاءَ وَ يُحْيِ الْمَوْتى وَ هُوَ حَيٌّ لَا يَمُوتُ بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَ هُوَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
ستايش مخصوص خدايى است كه خالق همه چيز است، در حالى كه خودش مخلوق نيست. روزى دهنده است، درحالى كه كسى به او روزى نمىرساند. موجودات را غذا مىدهد، درحالى كه خودش را كسى غذا نمىدهد. زندگان را مىميراند و مردگان را زندگى مىبخشد، درحالى كهخودش زندهاى است كه نمىميرد، و او بر همه چيز توانا است.
🌤🕊🌤🕊🌤🕊
🔰نكتهها
💎 حمد الهى بر پايه خالقيت خداى متعال، يكى از نكاتى است كه در قرآن كريم نيز مورد توجه قرار گرفته است. براى مثال، در ابتداى سوره انعام چنين آمده است:
✨(الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ...)
پس ما نيز از آن غافل نشويم.
🔅 ( الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي يَخْلُقُ)
💎 ذات مقدس خداى متعال كه واجب الوجود است، نه در اصل پيدايش، محتاج ديگرى است و نه در ادامه و استمرارِ وجود.
🔅( الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي يَخْلُقُ وَ لَمْ يُخْلَقْ وَ يَرْزُقُ وَ لَا يُرْزَقُ...)
💎 بر اساس آيات قرآن كريم، در خلقت و آفرينش آسمانها و زمين، نشانههايى براى انسانهاى مؤمن است كه درك اين نشانهها ايشان را به حمد و ستايش الهى وا مىدارد.
🔅 ( الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي يَخْلُقُ)
💎 يادآورى نعمتِ آفريده شدن و نعمت بهرهمندى از رزق و روزى الهى، از جمله دستورات قرآن كريم است كه در اين بخش از دعاى افتتاح مورد توجه قرار گرفته و خداى متعال به خاطر آنها سپاسگزارى مىشود.
🔅 ( الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي يَخْلُقُ وَ لَمْ يُخْلَقْ وَ يَرْزُقُ وَ لَا يُرْزَقُ)
💎 معناى حيات درباره ذات پروردگار با ديگران فرق مىكند. اين صفت، مانند ساير صفات الهى، از ذات او جدايى ناپذير است و فنا در آن راه ندارد. قرآن كريم دراين باره مىفرمايد:
✨(وَ تَوَكَّلْ عَلَى الْحَيِّ الَّذِي لا يَمُوتُ).
🌺صفت «حيات» براى بخشى از مخلوقات به كار مىرود كه داراى نمو، تغذيه، توليد مثل، جذب و دفع و احياناً حس و حركت باشند؛ ولى در مورد خداوند حيات به معنى وسيع و واقعى كلمه، عبارت است از «علم» و «قدرت».
بنابراين وجودى كه داراى علم و قدرت بىپايان است، حيات كامل دارد. از اين رو، مراد از حيات خداوند، مجموعه علم و قدرت اوست.
🔺نمو، حركت، تغذيه و توليد مثل از آثار موجوداتى است كه ناقص و محدودند و داراى كمبودهايى هستند كه بايد به وسيله تغذيه، توليد مثل و حركت، آن را جبران كنند؛ اما آن كس كه كمبودى ندارد، اين امور هم درباره او مطرح نيست. از اين رو، خداوند در حيات خويش، نيازمند تغذيه، توليد مثل، جذب و دفع - كه لازمه حيات موجوداتى همچون انسان و حيوان و گياه است - نمىباشد.
به همين سبب در دعاى جوشن كبير چنين مىگوييم:
🔅 «يا حى الذى ليس كمثله حى».
💎 بخش پايانى اين فراز
🔅(بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَ هُوَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِير)
برگرفته از قسمت پايانى آيه ٢٦ سوره مباركه آلعمران است كه مىفرمايد:
✨(قُلِ اللّهُمَّمالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشاءُ وَ تَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشاءُ وَ تُعِزُّ مَنْ تَشاءُ وَ تُذِلُّ مَنْ تَشاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ؛
بگو: بارالها! مالك حكومتها تويى. به هر كس بخواهى، حكومت مىبخشى و از هر كس بخواهى، حكومت را مىگيرى. هر كس را بخواهى، عزت مىدهى و هر كه را بخواهى خوار مىكنى. تمام خوبىها به دست توست و تو بر هر چيزى قادرى).
💎 «خير» به معناى چيزى است كه به سبب برخوردارى از خوبىها و برترىها، مورد درخواست و رغبت باشد.
با توجه به اين معنى، مىتوان چنين استنباط كرد كه هر عرصهاى از عرصههاى زندگى، به تناسب خود، مقتضى خيرى است.
به عنوان مثال وقتى از جانب خداى متعال، وعده دستيابى به خير در پرتو رعايت برخى از مسائل اقتصادى بيان مىشود، هيچ منافاتى ندارد كه در جا و عرصهاى ديگر، دست يابى به خير، منوط به رعايت برخى ديگر از مسائل باشد.
ولى به طور كلى، آنچه مسلم است اين است كه رسيدن به خير در تمام مناسبات، مستلزم رعايت دستورهاى الهى است؛ چرا كه بر اساس آيه ١٠٧ سوره يونس، شرط رسيدن به خير، تعلق گرفتن اراده و مشيت خداى متعال بر آن است:
✨(... إِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلا رَادَّ لِفَضْلِهِ يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ؛
اگر خداوند، اراده خيرى براى تو كند، هيچ كس مانعفضل او نخواهد شد. آن را به هر كس از بندگانش بخواهد مىرساند و او غفور و رحيم است).
ادامه مطلب👇👇
✴️از سوى ديگر در آيه ٥٩ سوره نساء، رسيدن به خير در سايه اطاعت از خداى متعال و پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم و صاحبان امر عليهم السلام بيان شده است:
✨(يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَ الرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ ذلِكَ خَيْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْوِيلاً؛
اى كسانى كه ايمان آوردهايد! خدا را اطاعت كنيد و نيز پيامبر خدا و اولو الأمر (اوصياى پيامبر) را اطاعت نماييد و اگر به خدا و روز رستاخيز ايمان داريد، هرگاه در چيزى نزاع داشتيد، آن را به خدا و پيامبر بازگردانيد [و از آنها داورى بطلبيد]. اين [كار] براى شما بهتر، و عاقبت و پايانش نيكوتر است).
🌺با كنار هم قرار دادن اين دو آيه نورانى، اين مطلب به دست مىآيد كه اراده و مشيت خداوند در عطا كردن خير، به كسانى تعلق مىگيرد كه در راستاى اطاعت از او و اوليايش قدم بر مىدارند.
❣البته روشن است كه اگر كسى يا جامعهاى اين شرط اساسى در رسيدن به خير را در همه شئون زندگى رعايت كند، يعنى همه مناسبات زندگى خويش را در دايره اطاعت از خداى متعال و اولياى او قرار دهد، گامى استوار براى رسيدن به «خير نهايى» برداشته كه بر اساس آيه ٨٦ سوره هود، تحت عنوان «بَقِيَّتُ اللّهِ» معرفى شده است:
✨(بَقِيَّتُ اللّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ).
💎 نگاهى گذرا به منابع اسلامى، اين مطلب را روشن مىكند كه برخى درتشخيص خير يا ارزيابى آن، ملاكهاى اشتباهى دارند كه آشنايى با برخى از آنها، براى دورى از خودفريبى مناسب است:
💢الف) بخل:
✨(وَ لا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ يَبْخَلُونَ بِما آتاهُمُ اللّهُ مِنْ فَضْلِهِ هُوَ خَيْراً لَهُمْ بَلْ هُوَ شَرٌّ لَهُمْ سَيُطَوَّقُونَ ما بَخِلُوا بِهِ يَوْمَ الْقِيامَةِ؛
كسانى كه بخل مىورزند و آنچه را خدا از فضل خويش به آنان داده انفاق نمىكنند، گمان نكنند اين كار به سود آنها است؛ بلكه براى آنها شر است. به زودى در روز قيامت، آنچه را نسبت به آن بخل ورزيدهاند، همانند طوقى به گردنشان مىافكنند).
💢ب) ويژگىهاى نژادى:
✨(قالَ ما مَنَعَكَ أَلاّ تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُكَ قالَ أَنَا خَيْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنِي مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طِينٍ؛
[خداوند به شيطان] فرمود: در آن هنگام كه به تو فرمان دادم، چه چيز تو را مانع شد كه سجده كنى؟ گفت: من از او بهترم؛ مرا از آتش آفريدهاى و او را از گِل).
💢ج) عذاب نشدن پس از كردار بد:
✨(وَ لا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّما نُمْلِي لَهُمْ خَيْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدادُوا إِثْماً وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهِينٌ؛
آنها كه كافر شدند [و راه طغيان پيش گرفتند] تصور نكنند اگر به آنان مهلت مىدهيم، به سودشان است! ما به آنان مهلت مىدهيم، فقط براى اينكه بر گناهان خود بيفزايند و براى آنها، عذاب خواركنندهاى [آماده شده] است).
💢د) اموال و اولاد در دنيا:
✨(أَ يَحْسَبُونَ أَنَّما نُمِدُّهُمْ بِهِ مِنْ مالٍ وَ بَنِينَ
✨ نُسارِعُلَهُمْ فِي الْخَيْراتِ بَلْ لا يَشْعُرُونَ؛
آيا آنها گمان مىكنند اموال و فرزندانى كه به عنوان كمك به آنان مىدهيم، براى اين است كه درهاى خير را با شتاب به روى آنها بگشاييم؟! [چنين نيست] بلكه آنها نمىفهمند).
💎 «قدير» صيغه مبالغه در داشتن قدرت است. راغب در مفردات نوشته است:» وقتى قدير به عنوان صفت براى خداى متعال آورده مىشود، منظور، نفى كردن عجز و ناتوانى از ذات مقدس او است».
✨ (وَ هُوَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ)
📝پيامها
❇️١. براى رسيدن به رزق و حيات حقيقى بايد سراغ سرچشمهاى زوال ناپذير رفت.
🔅 (يَرْزُقُ وَ لَا يُرْزَقُ... يُمِيتُ الْأَحْيَاءَ وَ يُحْيِ الْمَوْتى)
❇️٢. شايد خيلى چيزها در نگاه ظاهرى ما خير تلقى شوند، ولى در واقع، نه تنها خيرى براى انسان ندارند، بلكه بىضرر هم نيستند.
پس چه بهتر كه براى به دست آوردن خيرِ حقيقى به درگاه خدا متعال برويم كه خير در دست قدرت اوست.
🔅 ( بِيَدِهِ الْخَيْرُ)
❇️٣. در جمله «بيده الخير»، «الخير» مبتداى مؤخر و «بيده» خبر مقدم است و پيشى گرفتن خبر بر مبتدا دلالت بر حصر دارد.
🔺افزون بر اينكه «ال» در «الخير» براى استغراق است و تمامى خيرها را شامل مىشود. بر اين اساس بايد گفت: تمامى خيرها فقط در اختيار خداست و جستجو كردن آن در جاى ديگر اشتباه است.
📚شرح دعای شریف افتتاح
حجت الاسلام و المسلمين محسن قرائتى
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin