eitaa logo
قرآن و امام حسین ع
851 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
746 ویدیو
369 فایل
مطالب کانال: ارتباط امام حسین ع با قران در موارد مختلف عاشوراء آیات الولایه : آیاتی که در قرآن درباره ی 14 معصوم آمده است. علوم قرانی برای تحکیم ایمان و اعتقاد تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
مشاهده در ایتا
دانلود
📜الباقر (علیه السلام)- عَنْ عَمْرِوبْنِ‌أَبِی‌الْمِقْدَامِ عَنْ أَبِیهِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَاجَعْفَرٍ (علیه السلام) عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عزّوجلّ ما أَفاءَ اللهُ عَلی رَسُولِهِ مِنْ أَهْلِ الْقُری فَلِلهِ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبی وَ الْیَتامی وَ الْمَساکِینِ وَ ابْنِ السَّبِیلِ فَقَالَ أَبُوجَعْفَرٍ (علیه السلام) هَذِهِ الْآیَهًُْ نَزَلَتْ فِینَا خَاصَّهًًْ فَمَا کَانَ لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ (صلی الله علیه و آله) فَهُوَ لَنَا وَ نَحْنُ ذُو الْقُرْبَی وَ نَحْنُ الْمَسَاکِینُ لَا تَذْهَبُ مَسْکَنَتُنَا مِنْ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) أَبَداً وَ نَحْنُ أَبْنَاءُ السَّبِیلِ فَلَا یُعْرَفُ سَبِیلٌ إِلَّا بِنَا وَ الْأَمْرُ کُلُّهُ لَنَا. 📝امام باقر (علیه السلام)- عمر بن‌أبی‌المقدام از پدرش نقل می‌کند که گفت: «از امام باقر (علیه السلام) در مورد کلام خداوند عزّوجلّ: مَا أَفَاء اللهُ عَلی رَسُولهِ مِنْ أَهْل القُرَی فَللهِ وللرَّسُول ولذِی القُرْبَی والیَتَامَی والمَسَاکِینِ وابْنِ السَّبِیل پرسیدم». فرمود: «این آیه مخصوص ما نازل شده است. هرچه از آن خدا و رسول او باشد، از آن ما نیز هست. و ما ذوالقربی و مساکین هستیم، و مسکنت ما نسبت به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) هیچ‌گاه از بین نمی‌رود. ما ابناء السبیل هستیم. چراکه راه خداوند شناخته نمی‌شود، مگر به‌واسطه‌ی ما؛ تمامی این امر از آن ماست. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۶، ص۹۸ بحارالأنوار، ج۲۳، ص۲۵۸ 📜الرّسول (صلی الله علیه و آله)- أَنَّهُ لَمَّا نَزَلَ قَوْلُهُ تَعَالَی ما أَفاءَ اللهُ عَلی رَسُولِهِ مِنْ أَهْلِ الْقُری فَلِلهِ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبی وَ الْیَتامی وَ الْمَساکِینِ وَ ابْنِ السَّبِیلِ ... قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) لِجَبْرَئِیلَ (علیه السلام) لِمَنْ هَذَا الْفَیْءُ فَأَنْزَلَ اللَّهُ قَوْلَهُ وَ آتِ ذَا الْقُرْبی حَقَّهُ فَاسْتَدْعَی النَّبِیُّ (صلی الله علیه و آله) فَاطِمَهًَْ (سلام الله علیها) فَأَعْطَاهَا فَدَکاً وَ سَلَّمَهَا إِلَیْهَا فَکَانَ وُکَلَاؤُهَا فِیهَا طُولَ حَیَاهًْ النَّبِیِّ (صلی الله علیه و آله) مِنْ عِنْدِ نُزُولِهَا. 📝پیامبر (صلی الله علیه و آله)- هنگامی‌که سخن خدای تعالی: ما أَفاءَ اللهُ عَلی رَسُولِهِ مِنْ أَهْلِ الْقُری فَلِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبی وَ الْیَتامی وَ الْمَساکِینِ وَ ابْنِ السَّبِیلِ... نازل شد، رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به جبرئیل فرمود: «این «فیء» برای چه کسی است»؟ بنابراین خداوند این سخنش را نازل فرمود: و حقِّ خویشاوندان را بپرداز. (اسراء/۲۶) در نتیجه پیامبر (صلی الله علیه و آله)، فاطمه (سلام الله علیها) فرا خواند و فدک را به او عطا فرمود و آن را به او تسلیم کرد و در طول زندگی پیامبر (صلی الله علیه و آله) از زمان نزول آیه، نمایندگان فاطمه (سلام الله علیها) در فدک بودند [و برای او کار می‌کردند]. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۶، ص۱۰۰ فقه القرآن، ج۱، ص۲۴۷ کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللهِ تَوْبَةً نَصُوحاً عَسى رَبُّكُمْ أَنْ يُكَفِّرَ عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ وَ يُدْخِلَكُمْ جَنّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ يَوْمَ لايُخْزِي اللهُ النَّبِيَّ وَ الَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ نُورُهُمْ يَسْعى بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَ بِأَيْمانِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنا أَتْمِمْ لَنا نُورَنا وَ اغْفِرْ لَنا إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ اى كسانى‌كه ايمان آورده‌ايد! به‌سوى خدا توبه كنيد، توبه‌اى خالص؛ اميد است [با اين كار] پروردگارتان گناهانتان را ببخشد و شما را در باغ‌هايى بهشتى كه نهرها از پاى درختانش جارى است وارد كند، در آن روزى كه خداوند پيامبر و كسانى را كه با او ايمان آوردند خوار نمى‌كند؛ اين درحالى است كه نورشان پيشاپيش آنان و از سوى راستشان در حركت ‌است، و مى‌گويند: «پروردگارا! نورِ ما را كامل ‌كن و ما را ببخش كه تو بر هرچيز توانايى». (تحریم/ ۸) ✨✨✨✨✨ 📜الرّسول (صلی الله علیه و آله)- أَبُوخَالِدٍ الْکَابُلِیُّ عَنِ الْبَاقِر (علیه السلام) فِی قَوْلِهِ فَآمِنُوا بِاللهِ وَ رَسُولِهِ وَ النُّورِ الَّذِی أَنْزَلْنا یَا أَبَا خَالِدٍ النُّورُ وَ اللَّهِ الْأَئِمَّهًُْ (علیهم السلام) مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) قَوْلُهُ أَتْمِمْ لَنا نُورَنا أَلْحِقْ بِنَا شِیعَتَنَا. 🌠پیامبر (صلی الله علیه و آله)- ابوخالد کابلی از امام باقر (علیه السلام) نقل کرده است که در مورد قول خداوند متعال حال که چنین است، به خدا و رسول او و نوری که نازل کرده‌ایم ایمان بیاورید. (تغابن/۸) فرمود: نور به‌خدا قسم ائمه (علیهم السلام) از آل محمّدند (صلی الله علیه و آله) این آیه که می‌فرماید: أَتْمِمْ لَنا نُورَنا یعنی شیعیان ما را به ما ملحق نما. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۶، ص۴۰۰ بحارالأنوار، ج۲۳، ص۳۱۵/ المناقب، ج۳، ص۸۱ ادامه مطلب👇👇
📜ابن‌عبّاس (رحمة الله علیه)- یَوْمَ لا یُخْزِی اللهُ النَّبِیَّ لَا یُعَذِّبُ اللَّهُ مُحَمَّداً (صلی الله علیه و آله) وَ الَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ لَا یُعَذِّبُ عَلِیَّ‌بْنَ‌أَبِیطَالِبٍ وَ فَاطِمَهًَْ وَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَیْنَ (علیهم السلام) وَ حَمْزَهًَْ وَ جَعْفَراً نُورُهُمْ یَسْعی یُضِیءُ عَلَی الصِّرَاطِ لِعَلِیٍّ (علیه السلام) وَ فَاطِمَهًَْ (سلام الله علیها) مِثْلَ الدُّنْیَا سَبْعِینَ مَرَّهًًْ فَیَسْعَی نُورُهُمْ بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَ یَسْعَی عَنْ أَیْمَانِهِمْ وَ هُمْ یَتَّبِعُونَهَا فَیَمْضِی أَهْلُ بَیْتِ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ آلُهُ زُمْرَهًًْ عَلَی الصِّرَاطِ مِثْلَ الْبَرْقِ الْخَاطِفِ ثُمَّ قَوْمٌ مِثْلَ الرِّیحِ ثُمَّ قَوْمٌ مِثْلَ عَدْوِ الْفَرَسِ ثُمَّ یَمْضِی قَوْمٌ مِثْلَ الْمَشْیِ ثُمَّ قَوْمٌ مِثْلَ الْحَبْوِ ثُمَّ قَوْمٌ مِثْلَ الزَّحْفِ وَ یَجْعَلُهُ اللَّهُ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ عَرِیضاً وَ عَلَی الْمُذْنِبِینَ دَقِیقاً قَالَ اللَّهُ تَعَالَی یَقُولُونَ رَبَّنا أَتْمِمْ لَنا نُورَنا حَتَّی نَجْتَازَ بِهِ عَلَی الصِّرَاطِ قَالَ فَیَجُوزُ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) فِی هَوْدَجٍ مِنَ الزُّمُرُّدِ الْأَخْضَرِ وَ مَعَهُ فَاطِمَهًُْ (سلام الله علیها) عَلَی نَجِیبٍ مِنَ الْیَاقُوتِ الْأَحْمَرِ حَوْلَهَا سَبْعُونَ أَلْفَ حَوْرَاءَ کَالْبَرْقِ اللَّامِعِ. 📝ابن‌عبّاس (رحمة الله علیه)- یَوْمَ لَا یُخْزِی اللهُ النَّبِیَّ خداوند محمّد (صلی الله علیه و آله) را عذاب نمی‌دهد. وَ الَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ و علیّ‌بن‌ابیطالب و فاطمه و حسن و حسین (علیهم السلام) و حمزه (رحمة الله علیه) و جعفر (رحمة الله علیه) را عذاب نمی‌دهد. نُورُهُمْ یَسْعَی، صراط را برای علی (علیه السلام) و فاطمه (سلام الله علیها) هفتاد برابر بیشتر از دنیا روشن‌تر می‌نماید. پس نور آن‌ها در پیشاپیش و در سمت راست آنان می‌شتابد و آنان نیز آن را دنبال می‌کنند؛ پس اوّلین بار اهل بیت (علیهم السلام) مانند برق تند و تیز از صراط می‌گذرند. سپس گروهی مانند باد از آن می‌گذرند، سپس گروهی باسرعت دویدن اسب از آن می‌گذرند، سپس گروهی با سرعت دویدن مرد از آن می‌گذرند، سپس گروهی با سرعتی معادل راه‌رفتن از آن می‌گذرند، سپس گروهی با سرعتی معادل چهار دست و پا رفتن کودک از آن می‌گذرند، سپس گروهی با سرعتی معادل خزیدن از آن می‌گذرند، و خداوند آن را برای مسلمین پهن و گسترده می‌کند، و برای گناهکاران باریک می‌کند. خداوند سبحان می‌فرماید: یَقُولُونَ رَبَّنَا أَتْمِمْ لَنَا نُورَنَا تا اینکه به‌واسطه‌ی آن، از صراط بگذریم. گفت: «امیرالمؤمنین (علیه السلام) بر روی کجاوه‌ای از زمرّد سبز رنگ از آن می‌گذرد و همراه ایشان فاطمه (سلام الله علیها) بر روی اسبی از یاقوت قرمز که در اطراف وی هفتاد هزار حور بهشتی که به سان برق درخشنده هستند، از آن می‌گذرد». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۶، ص۴۰۰ بحارالأنوار، ج۸، ص۶۷/ بحارالأنوار، ج۳۹، ص۲۰۱ کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖ 💠فراز سى و يكم (فراز پایانی) اللَّهُمَّ‌ إِنَّا نَشْكُو إِلَيْكَ‌ فَقْدَ نَبِيِّنَا صَلَوَاتُكَ‌ عَلَيْهِ‌ وَ آلِهِ‌ وَ غَيْبَةَ‌ وَلِيِّنَا وَ كَثْرَةَ‌ عَدُوِّنَا وَ قِلَّةَ‌ عَدَدِنَا وَ شِدَّةَ‌ الْفِتَنِ‌ بِنَا وَ تَظَاهُرَ الزَّمَانِ‌ عَلَيْنَا فَصَلِّ‌ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ‌ وَ أَعِنَّا عَلَى ذَلِكَ‌ بِفَتْحٍ‌ منك تُعَجِّلُهُ‌ وَ بِضُرٍّ١ تَكْشِفُهُ‌ وَ نَصْرٍ تُعِزُّهُ‌ وَ سُلْطَانِ‌ حَقٍّ‌ تُظْهِرُهُ‌ وَ رَحْمَةٍ‌ مِنْكَ‌ تُجَلِّلُنَاهَا وَ عَافِيَةٍ‌ مِنْكَ‌ تُلْبِسُنَاهَا بِرَحْمَتِكَ‌ يَا أَرْحَمَ‌ الرَّاحِمِينَ‌. خدايا! ما به تو شكايت مى‌كنيم از نبودن پيامبرمان - كه درود تو بر او و خاندانش باد - و غايب بودنِ‌ سرپرستمان و زيادى دشمنانمان و اندك بودنِ‌تعدادمان و سختى آشوب‌هايى كه بر ما وارد مى‌شود و شورش‌هايى كه عليه ما بر پا مى‌شود. پس بر محمد و خاندانش درود فرست و ما را بر اين امور يارى كن، با گشايشى كه به سرعت برايمان قرار مى‌دهى، و برطرف كردنِ‌ بدحالى كه به ما عارض شده، و كمكى كه عزتمندانه مى‌رسانى، و سيطره همه جانبه حق كه آشكار مى‌كنى، و رحمتى كه بزرگى بخشِ‌ ما قرار مى‌دهى، و سلامتى كه به ما مى‌پوشانى. [خدايا! همه اين درخواست‌ها را] به سبب رحمتت به ما عطا فرما، اى رحم كننده‌ترينِ‌ رحم كنندگان! 🕊🌤🕊🌤🕊🌤 🔰نكته‌ها 🌠 شكايت يعنى اظهار اندوه و بيان گرفتارى. از آموزه‌هاى دينى چنين آشكار مى‌شود كه بى‌تابى و شكايت از سختى‌ها وقتى به درگاه خداى چاره‌ساز باشد پسنديده است. 🔅 ( اللَّهُمَّ‌ إِنَّا نَشْكُو إِلَيْكَ‌) 🌠 زنده بودنِ‌ پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلم و ظهور امام عجل الله تعالى فرجه الشريف در جامعه، نعمت‌هاى بى‌نظيرى است كه ما در اين دوره از آن‌ها محروم هستيم. از اين رو اندوه خويش را به درگاه خداى متعال ابراز مى‌كنيم. 🔅(اللَّهُمَّ‌ إِنَّا نَشْكُو إِلَيْكَ‌ فَقْدَ نَبِيِّنَا صَلَوَاتُكَ‌ عَلَيْهِ‌ وَ آلِهِ‌ وَ غَيْبَةَ‌ وَلِيِّنَا) ادامه مطلب👇👇
🌠 «فتنه» به معناى قرار دادن سنگِ‌ طلا در آتش است تا طلاى خالصِ‌ آن از ناخالص جدا شود. بر اين اساس، يكى از نتايج سختى‌هاى دوره غيبت امام زمان عجل الله تعالى فرجه الشريف اين است كه در اثر سختى‌هاى طاقت‌فرساى اين دوره، مؤمنانِ‌ حقيقى از كسانى كه ادعاى ايمان دارند، شناخته مى‌شوند. 🔅(وَ شِدَّةَ‌ الْفِتَنِ‌ بِنَا) 🌠 «تظاهر» به معنى كمك‌كار شدن و پشت به پشت هم دادن است. در دوره غيبت، همه گروه‌هاى جبهه باطل دست به دست هم مى‌دهند تا عرصه زندگى را بر پيروان حق و منتظران امام موعود عجل الله تعالى فرجه الشريف تنگ كنند. اين سختى‌ها به حدى است كه گويا زمانه عليه مؤمنان است. 🌠 هر چند در دوره غيبت، تمام جبهه كفر و نفاق با كثرت و فراوانى عِده و عُده به مقابله با شيعيان و منتظران امام مهدى عجل الله تعالى فرجه الشريف مى‌پردارند، ولى دقت در حوادث گذشته و آينده، اين واقعيت را نمايان مى‌كند كه جبهه حق، على‌رغم اندك بودنِ‌ پيروانش، پيروز ميدان‌هاى گوناگونِ‌ مبارزه بوده، كه هشت سال دفاع مقدس در نظام مقدس جمهورى اسلامى ايران، از نمونه‌هاى آن است. اين پيروزى‌ها چيزى جز تحقق وعده‌هاى نصرت الهى و عنايت‌هاى امام عصر عجل الله تعالى فرجه الشريف نيست؛ چراكه بر اساس بخشى از توقيع آن حضرت به مرحوم شيخ مفيد، اگر دست يارى آن حضرت نبود، شيعه ريشه‌كن مى‌شد: 🔅 «... إِنَّا غَيْرُ مُهْمِلِينَ‌ لِمُرَاعَاتِكُمْ‌ وَ لَا نَاسِينَ‌ لِذِكْرِكُمْ‌ وَ لَوْ لَا ذَلِكَ‌ لَنَزَلَ‌ بِكُمُ‌ اللَّأْوَاءُ وَ اصْطَلَمَكُمُ‌ الْأَعْدَاءُ...؛ ما از رعايت حال شما كوتاهى نكرده‌ايم و از ياد شما غافل نيستيم، و اگر [توجه ما نسبت به شما] نبود، هر آينه سختى‌ها به شما هجوم مى‌آوردند و دشمنان، شما را ريشه‌كن مى‌ساختند». 📝پيام‌ها 💢١. مؤمنان در برابر سختى‌ها ميدان را رها نمى‌كنند و هم‌رنگ جماعت نمى‌شوند؛ بلكه صبر پيشه مى‌كنند و از خداى متعال يارى مى‌طلبند. ✨( وَ كَثْرَةَ‌ عَدُوِّنَا وَ قِلَّةَ‌ عَدَدِنَا وَ شِدَّةَ‌ الْفِتَنِ‌ بِنَا وَ تَظَاهُرَ الزَّمَانِ‌ عَلَيْنَا فَصَلِّ‌ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ‌ وَ أَعِنَّا عَلَى ذَلِكَ‌ بِفَتْحٍ‌ تُعَجِّلُهُ‌) 💢٢. زيادى جمعيتِ‌ ديگران، به معنى حقانيت آن‌ها نيست. ✨ ( كَثْرَةَ‌ عَدُوِّنَا وَ قِلَّةَ‌ عَدَدِنَا) 💢٣. پيروى از حق، بايد با پايدارى در برابر سختى‌ها همراه باشد. ✨ ( وَ شِدَّةَ‌ الْفِتَنِ‌ بِنَا وَ تَظَاهُرَ الزَّمَانِ‌ عَلَيْنَا فَصَلِّ‌ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ‌ وَ أَعِنَّا عَلَى ذَلِكَ‌ بِفَتْحٍ‌ تُعَجِّلُهُ‌) 💢٤. اميد به گشايش و فرارسيدن يارى الهى در هيچ حالتى نبايد از بين برود. ✨(شِدَّةَ‌ الْفِتَنِ‌ بِنَا وَ تَظَاهُرَ الزَّمَانِ‌ عَلَيْنَا فَصَلِّ‌ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ‌ وَ أَعِنَّا عَلَى ذَلِكَ‌ بِفَتْحٍ‌ تُعَجِّلُهُ‌ وَ بِضُرٍّ تَكْشِفُهُ‌) 💢٥. منتظران امام مهدى عجل الله تعالى فرجه الشريف هر مقدار هم كه در سختى‌ها قرار بگيرند، دست نياز و كمك‌خواهى به سوى دشمنان دراز نمى‌كنند؛ بلكه فقط‍‌ از خداى متعال يارى مى‌طلبند. ✨(وَ أَعِنَّا عَلَى ذَلِكَ‌ بِفَتْحٍ‌ تُعَجِّلُهُ‌ وَ بِضُرٍّ تَكْشِفُهُ‌) 📚شرح دعای شریف افتتاح حجت الاسلام و المسلمين محسن قرائتى کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
29.mp3
6.22M
📖 🎤 استاد منصور الزهرانی - الدوسری
❖﷽❖ فَلا صَدَّقَ وَ لا صَلَّى [در آن روز گفته مي‌شود]: او ايمان نياورد و نماز نخواند. (قیامه/ ۳۱) ✨✨✨✨✨✨ 📜الرّسول (صلی الله علیه و آله)- عَنْ حُذَیْفَهًَْ‌بْنِ‌الْیَمَانِ قَالَ کُنْتُ وَ اللَّهِ جَالِساً بَیْنَ یَدَیْ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) وَ قَدْ نَزَلَ بِنَا غَدِیرَ خُمٍّ وَ قَدْ غَصَّ الْمَجْلِسُ بِالْمُهَاجِرِینَ وَ الْأَنْصَارِ فَقَامَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) عَلَی قَدَمَیْهِ وَ قَالَ أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ اللَّهَ أَمَرَنِی بِأَمْرٍ فَقَالَ ... أَیُّهَا النَّاسُ مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا مَوْلَاهُ فَقَالَ رَجُلٌ مِنْ عَرْضِ الْمَسْجِدِ یَا رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) مَا تَأْوِیلُ هَذَا فَقَالَ مَنْ کُنْتُ نَبِیَّهُ (صلی الله علیه و آله) فَهَذَا عَلِیٌّ (علیه السلام) أَمِیرُهُ وَ قَالَ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالَاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ فَقَالَ حُذَیْفَهًُْ فَوَ اللَّهِ لَقَدْ رَأَیْتُ مُعَاوِیَهًَْ حَتَّی قَامَ فَتَمَطَّی وَ خَرَجَ مُغْضَباً وَاضِعاً یَمِینَهُ عَلَی عَبْدِ اللَّهِ‌بْنِ‌قَیْسٍ الْأَشْعَرِیِّ وَ یَسَارَهُ عَلَی مُغِیرَهًَْ‌بْنِ‌شُعْبَهًَْ ثُمَّ قَامَ یَمْشِی مُتَمَطِّیاً وَ هُوَ یَقُولُ لَا نُصَدِّقُ مُحَمَّداً (صلی الله علیه و آله) عَلَی مَقَالَتِهِ وَ لَا نُقِرُّ لِعَلِیٍّ (علیه السلام) بِوَلَایَتِهِ فَأَنْزَلَ اللَّهُ عَلَی أَثَرِ کَلَامِهِ فَلا صَدَّقَ وَ لا صَلَّی وَ لکِنْ کَذَّبَ وَ تَوَلَّی ثُمَّ ذَهَبَ إِلی أَهْلِهِ یَتَمَطَّی أَوْلی لَکَ فَأَوْلی ثُمَّ أَوْلی لَکَ فَأَوْلی. 📝پیامبر (صلی الله علیه و آله)- از حذیفةبن‌یمان [نقل شده است که] گفت: به خدا سوگند روبروی رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نشسته بودم درحالی‌که ما را در غدیر خم پیاده کرده بود و مجلس با مهاجرین و انصار پر شده بود. رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بر روی پاهایش ایستاد و فرمود: «ای مردم! خداوند دستوری به من داده است. و فرمود: «ای مردم! هرکس من صاحب اختیار او هستم، پس این [علی (علیه السلام)] صاحب اختیار او است». مردی از عرض مسجد گفت: «ای رسول خدا (صلی الله علیه و آله)! تفسیر این [سخن] چیست»؟ فرمود: «هرکس من پیامبر او هستم، پس این علی (علیه السلام) امیر او است و گفت: خداوندا! دوست بدار هرکه او را دوست بدارد و دشمن باش با کسی که با او دشمنی کند و یاری کن کسی را که او را یاری کند و خوار بگردان کسی را که او را یاری نکند». حذیفه گفت: به خدا سوگند معاویه را دیدم که برخاست و متکبّرانه راه رفت و خشمگین خارج شد و درحالی‌که دست راستش را بر عبدالله‌بن‌قیس اشعری و دست چپش را بر مغیرةبن‌شعبه قرار داده بود برخاست و متکبّرانه راه رفت و گفت: «سخنان محمّد (صلی الله علیه و آله) را تصدیق نمی‌کنیم و به ولایت علی (علیه السلام) اقرار نمی‌کنیم»؛ پس خداوند درپی کلام او نازل فرمود: فَلَا صَدَّقَ وَلَا صَلَّی * وَلَکِن کَذَّبَ وَتَوَلَّی * ثُمَّ ذَهَبَ إِلَی أَهْلِهِ یَتَمَطَّی * أَوْلَی لَکَ فَأَوْلَی. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۷، ص۲۲۶ بحارالأنوار، ج۳۷، ص۱۹۳/ فرات الکوفی ص:۵۱۶ کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖ وَ ما تَشاؤُنَ إِلاَّ أَنْ يَشاءَ اللهُ إِنَّ اللهَ كانَ عَليماً حَكيماً و شما [چيزي را] نمي‌خواهيد مگر اينكه خدا بخواهد، خداوند دانا و حكيم بوده و هست. (انسان/ ۳۰) ✨✨✨✨✨✨ 📜العسکری (علیه السلام)- قُلُوبُنَا أَوْعِیَهًٌْ لِمَشِیَّهًِْ اللَّهِ فَإِذَا شَاءَ شِئْنَا وَ اللَّهُ یَقُولُ وَ ما تَشاؤُنَ إِلَّا أَنْ یَشاءَ اللهُ. ❤️امام عسکری (علیه السلام)- دل‌های ما ظرف مشیّت خداست وقتی او بخواهد ما خواهیم خواست. و [خداوند] در قرآن کریم می‌فرماید: وَ ما تَشاؤُنَ إِلَّا أَنْ یَشاءَ اللهُ. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۷، ص۲۷۲ بحارالأنوار، ج۲۵، ص۳۳۶ 📜الصّادق (علیه السلام)- یَا مُفَضَّلُ إِنَّ اللَّهَ خَلَقَنَا مِنْ نُورِهِ وَ خَلَقَ شِیعَتَنَا مِنَّا وَ سَائِرُ الْخَلْقِ فِی النَّارِ بِنَا یُطَاعُ اللَّهُ وَ بِنَا یُعْصَی یَا مُفَضَّلُ سَبَقَتْ عَزِیمَهًٌْ مِنَ اللَّهِ أَنَّهُ لَا یَتَقَبَّلُ مِنْ أَحَدٍ إِلَّا بِنَا وَ لَا یُعَذِّبُ أَحَداً إِلَّا بِنَا فَنَحْنُ بَابُ اللَّهِ وَ حُجَّتُهُ وَ أُمَنَاؤُهُ عَلَی خَلْقِهِ وَ خُزَّانُهُ فِی سَمَائِهِ وَ أَرْضِهِ حَلَّلْنَا عَنِ اللَّهِ وَ حَرَّمْنَا عَنِ اللَّهِ لَا نَحْتَجِبُ عَنِ اللَّهِ إِذَا شِئْنَا وَ هُوَ قَوْلُهُ تَعَالَی وَ ما تَشاؤُنَ إِلَّا أَنْ یَشاءَ اللهُ وَ هُوَ قَوْلُهُ (صلی الله علیه و آله) إِنَّ اللَّهَ جَعَلَ قَلْبَ وَلِیِّهِ وَکْراً لِإِرَادَتِهِ فَإِذَا شَاءَ اللَّهُ شِئْنَا. 📝امام صادق (علیه السلام)- مفضّل‌بن‌عمر گوید: امام صادق (علیه السلام) فرمود: «ای مفضّل! خداوند ما را از نور خود آفرید و شیعیان ما را از ما آفرید. و بقیّه‌ی مردم در آتشند به‌وسیله‌ی ما خدا اطاعت می‌شود و به‌وسیله‌ی ما معصیت می‌گردد. ای مفضّل! خدا تصمیم غیرقابل برگشت گرفته که از کسی عملی را نپذیرد مگر به‌واسطه‌ی ما و کسی را عذاب ننماید مگر به‌واسطه‌ی ما. ما باب اللَّه و حجّت و امین او بر خلق و خزانه‌دار او در آسمان و زمین هستیم. از جانب خدا حلال می‌کنیم و به دستور او حرام می‌نماییم. بین ما و خدا پرده‌ای نیست وقتی بخواهیم. این آیه اشاره به همان است: وَ ما تَشاؤُنَ إِلَّا أَنْ یَشاءَ اللهُ و این فرمایش پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نیز ناظر برهمین‌مطلب است: «خداوند دل ولیّ خود را آشیانه اراده‌ی خویش قرار داده هرگاه او بخواهد ما نیز می‌خواهیم». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۷، ص۲۷۲ بحارالأنوار، ج۲۶، ص۲۵۶/ فرات الکوفی، ص۵۲۹ کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖ مِّنَ اللَّهِ ذِي الْمَعَارِجِ [ ﺍﻳﻦ ﻋﺬﺍﺏ ] ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﺧﺪﺍﻱ ﺻﺎﺣﺐ ﺩﺭﺟﺎﺕ ﺍﺳﺖ . تَعْرُجُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ كَانَ مِقْدَارُهُ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﻭ ﺭﻭﺡ ﺩﺭ ﺭﻭﺯﻱ ﻛﻪ ﻣﻘﺪﺍﺭﺵ ﭘﻨﺠﺎﻩ ﻫﺰﺍﺭ ﺳﺎﻝ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺍﻭ ﺑﺎﻟﺎ ﻣﻰ ﺭﻭﻧﺪ . (معارج/ 3,4) ✨✨✨✨✨✨ 📜علیّ‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه)- تَعْرُجُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ فِی صُبْحِ لَیْلَهًِْ الْقَدْرِ إِلَیْهِ مِنْ عِنْدِ النَّبِیِّ وَ الْوَصِیِّ. 🌠علیّ‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه)- فرشتگان و روح [آن فرشته‌ی مقرّب خداوند] در صبح شب قدر از نزد پیامبر (صلی الله علیه و آله) و جانشین وی (علی (علیه السلام)) به‌سوی او عروج می‌کنند. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۷، ص۱۸ بحارالأنوار، ج۹۴، ص۱۳/ القمی، ج۲، ص۳۸۵ 📜الکاظم (علیه السلام)- عَنْ عَبْدِ‌الرَّحْمَنِ‌بْنِ‌کَثِیرٍ عَنْ أَبِی‌الْحَسَنِ (علیه السلام) سَأَلَ رَجُلٌ عَنِ الْأَوْصِیَاءِ وَ عَنْ شَأْنِ لَیْلَهًِْ الْقَدْرِ وَ مَا یُلْهَمُونَ فِیهَا فَقَالَ النَّبِیُّ (صلی الله علیه و آله) سَأَلَ عَنْ عَذَابٍ وَاقِعٍ ثُمَّ کَفَرَ بِأَنَّ ذَلِکَ لَا یَکُونُ فَإِذَا وَقَعَ {فَ} لَیْسَ لَهُ دَافِع. 🌠امام کاظم (علیه السلام)- عبدالرّحمن‌بن‌کثیر از امام کاظم (علیه السلام) درباره‌ی این آیه: سَأَلَ سَائِلٌ بِعَذَابٍ وَاقِعٍ روایت کرده است که: «مردی درباره‌ی اوصیاء و شأن و منزلت شب قدر و آن الهاماتی که در این شب به آن‌ها می‌شود، پرسید». پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: «درباره‌ی عذابی محقّق سؤال کردی؛ سپس کفر ورزیدی و گفتی که این امر تحقّق‌پذیر نیست، اگر رخ دهد، هیچ کس نمی‌تواند آن را دفع کن». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۷، ص۱۴ بحارالأنوار، ج۹۴، ص۱۳ کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖ وَ الْمَلَكُ عَلى أَرْجائِها وَ يَحْمِلُ عَرْشَ رَبِّكَ فَوْقَهُمْ يَوْمَئِذٍ ثَمانِيَةٌ فرشتگان در اطراف آسمان قرار مى‌گيرند [و براى انجام مأموريت‌ها آماده مى‌شوند] و آن روز عرش [قدرت] پروردگارت را هشت فرشته برفراز همه‌ی آن‌ها حمل مى‌كنند. (حاقه/ ۱۷) ✨✨✨✨✨ 📜علیّ‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه)- حَمَلَهًُْ الْعَرْشِ ثَمَانِیَهًْ أَرْبَعَهًْ مِنَ الْأَوَّلِینَ وَ أَرْبَعَهًْ مِنَ الْآخِرِینَ فَأَمَّا الْأَرْبَعَهًُْ مِنَ الْأَوَّلِینَ فَنُوحٌ وَ إِبْرَاهِیمُ وَ مُوسَی وَ عِیسَی (علیهم السلام)، وَ الْأَرْبَعَهًُْ مِنَ الْآخِرِینَ مُحَمَّدٌ وَ عَلِیٌّ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ (علیهم السلام)، وَ مَعْنَی یَحْمِلُونَ الْعَرْشَ یَعْنِی الْعِلْمَ. 💎علیّ‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه)- امّا حاملان عرش [که عبارت از علم است] از پیشینیان چهار نفر و از دیگران نیز چهار نفر هستند: از پیشینیان: نوح، ابراهیم، موسی و عیسی (علیهم السلام) است؛ امّا چهار نفر دیگر: حضرت محمّد و علی و حسن و حسین (علیهم السلام) می باشند. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۶، ص۵۳۰ بحارالأنوار، ج۱۰، ص۸۶/ المناقب، ج۲، ص۳۸۴ 📜السّجّاد (علیه السلام)- ... لَهُ ثَمَانِیَهًْ أَرْکَانٍ عَلَی کُلِ رُکْنٍ مِنْهَا مِنَ الْمَلَائِکَهًْ مَا لَا یُحْصِی عَدَدَهُمْ إِلَّا اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ یُسَبِّحُونَ اللَّیْلَ وَ النَّهارَ لا یَفْتُرُونَ. 📝امام سجاد (علیه السلام)- عرش دارای هشت رکن است و بر هر رکنی از آن‌ها آنقدر از فرشتگانند که کسی غیر از خدای عزّوجلّ شماره‌ی ایشان را احصاء نمی‌کند و در شب و روز تسبیح می‌کنند و سست نمی‌شوند. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۶، ص۵۳۰ التوحید، ص۳۲۵/ نورالثقلین کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
30.mp3
5.53M
📖 🎤 استاد توفیق الصائغ - ماجد الزامل
❖﷽❖ قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّى به يقين كسي كه خود را پاكيزه ساخت، رستگار شد. وَ ذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى و [آن كس كه] نام پروردگارش را ياد كرد و نماز خواند. (اعلی/ 14,15) ✨✨✨✨ 📜الصّادق (علیه السلام)- إِنَّ مِنْ تَمَامِ الصَّوْمِ إِعْطَاءُ الزَّکَاهًِْ یَعْنِی الْفِطْرَهًَْ کَمَا أَنَّ الصَّلَاهًَْ عَلَی النَّبِیِّ (صلی الله علیه و آله) مِنْ تَمَامِ الصَّلَاهًِْ لِأَنَّهُ مَنْ صَامَ وَ لَمْ یُؤَدِّ الزَّکَاهًَْ فَلَا صَوْمَ لَهُ إِذَا تَرَکَهَا مُتَعَمِّداً وَ لَا صَلَاهًَْ لَهُ إِذَا تَرَکَ الصَّلَاهًَْ عَلَی النَّبِیِّ (صلی الله علیه و آله) إِنَّ اللَّهَ عَزَّ‌وَ‌جَلَّ قَدْ بَدَأَ بِهَا قَبْلَ الصَّلَاهًِْ قَالَ قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّی* وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّی. 🌠امام صادق (علیه السلام)- روزه با پرداخت زکات فطره کامل می‌شود، همچنان که نماز با درود فرستادن بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به کمال خود می رسد. پس هرکس روزه بگیرد، امّا به عمد زکات فطره را واگذارد، روزه ای برایش نیست؛ و هرکس نماز بخواند، امّا بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) درود نفرستند و آن را به عمد واگذارد، نمازی برایش نیست؛ چراکه خداوند عزّوجلّ زکات فطره را بر نماز مقدّم داشت و فرمود: قَدْ أَفْلَحَ مَن تَزَکَّی * وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّی. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۵۰ من لایحضره الفقیه، ج۲، ص۱۸۳ 📜الصّادق (علیه السلام)- قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّی قَالَ مَنْ أَخْرَجَ الْفِطْرَهًْ. 📝امام صادق (علیه السلام)- قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّی مراد کسی است که زکات فطره را از مال خود بیرون کرد. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۵۰ وسایل الشیعهًْ، ج۷، ص۴۵۰/ 📜الصّادق (علیه السلام)- وَ سُئِلَ الصَّادِقُ (علیه السلام) عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ‌وَ‌جَلَّ ... وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّی قَالَ خَرَجَ إِلَی الْجَبَّانَهًِْ فَصَلَّی. 🌠امام صادق (علیه السلام)- وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّی مراد کسی است که زکات فطره را از مال خود بیرون کرد. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۵۲ من لایحضره الفقیه، ج۱، ص۵۱۰/ تهذیب کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin