❖﷽❖
#احادیث_ولایی
#تفاسیر_قرآن
📜أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- فَبَلَّغَ رسولالله (صلی الله علیه و آله) مَا قَدْ سَمِعَ وَ عَلِمَ أَنَّ الشَّیَاطِینَ اجْتَمَعُوا إِلَی إِبْلِیسَ فَقَالُوا لَهُ أَ لَمْ تَکُنْ أَخْبَرْتَنَا أَنَّ مُحَمَّداً إِذَا مَضَی نَکَثَتْ أُمَّتُهُ عَهْدَهُ وَ نَقَضَتْ سُنَّتَهُ وَ أَنَّ الْکِتَابَ الَّذِی جَاءَ بِهِ یَشْهَدُ بِذَلِکَ وَ هُوَ قَوْلُهُ وَ ما مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلی أَعْقابِکُمْ فَکَیْفَ یَتِمُّ هَذَا وَ قَدْ نَصَبَ لِأُمَّتِهِ عَلَماً وَ أَقَامَ لَهُمْ إِمَاماً فَقَالَ لَهُمْ إِبْلِیسُ لَا تَجْزَعُوا مِنْ هَذَا فَإِنَّ أُمَّتَهُ یَنْقُضُونَ عَهْدَهُ وَ یَغْدِرُونَ بِوَصِیِّهِ مِنْ بَعْدِهِ وَ یَظْلِمُونَ أَهْلَ بَیْتِهِ وَ یُهْمِلُونَ ذَلِکَ لِغَلَبَهًِْ حُبِّ الدُّنْیَا عَلَی قُلُوبِهِمْ وَ تَمَکُّنِ الْحَمِیَّهًِْ وَ الضَّغَائِنِ فِی نُفُوسِهِمْ وَ اسْتِکْبَارِهِمْ وَ عِزِّهِم.
📝امام علی (علیه السلام) رسولخدا (صلی الله علیه و آله) امر خداوند را به مردم ابلاغ کردند. در این هنگام شیاطین نزد ابلیس جمع شدند و گفتند: «شما به ما گفتید بعد از اینکه محمّد (صلی الله علیه و آله) درگذشت امّت او از هم پراکنده خواهند شد و سنّتش درهم خواهد شکست و کتاب او هم به این موضوع اشاره میکند و میگوید: وَ ما محمّد إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلی أَعْقابِکُمْ؛ اکنون چگونه پیامبری او تمام خواهد شد و یا امّتش پراکنده میگردند درحالیکه برای خود جانشین معیّن کرده و امامی نصب کرده است». شیطان گفت: «شما ترسی نداشته باشید امّت او فرمان او را نقض خواهند کرد و با وصیّ او مکر خواهند نمود و به اهلبیت (علیهم السلام) او ظلم خواهندکرد. حبّ دنیا بر آنها چیره خواهد شد و آنها وصیّت محمّد (صلی الله علیه و آله) را بیاثر خواهند نمود تعصّبها و کینهها در دل آنها پیدا خواهد شد و از روی نخوت و تکبّر حقّ را از حقدار خواهند گرفت».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۷۸۲ بحارالأنوار، ج۶۶، ص۸۲/ بحارالأنوار، ج۹۰، ص۵۹
📜ابنعبّاس (رحمة الله علیه)- إِنَّ عَلِیّاً (علیه السلام) کَانَ یَقُولُ فِی حَیَاهًِْ رسولالله (صلی الله علیه و آله) إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ وَما مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلی أَعْقابِکُمْ وَ اللَّهِ لَا نَنْقَلِبُ عَلَی أَعْقَابِنَا بَعْدَ إِذْ هَدَانَا اللَّهُ وَ اللَّهِ لَئِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ لَأُقَاتِلَنَّ عَلَی مَا قَاتَلَ عَلَیْهِ حَتَّی أَمُوتَ وَ اللَّهِ إِنِّی لَأَخُوهُ وَ ابْنُ عَمِّهِ وَ وَارِثُهُ فَمَنْ أَحَقُّ بِهِ مِنِّی.
📝ابنعبّاس (رحمة الله علیه) حضرت علی (علیه السلام) در زمان حیات رسولخدا (صلی الله علیه و آله) میفرمود: «خداوند در این آیه میفرماید: وَ ما محمّد إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلی أَعْقابِکُمْ؛ به خدا قسم که ما پس از آنکه خداوند هدایتمان فرمود به قهقری بر نخواهیم گشت! به خدا قسم اگر پیامبر (صلی الله علیه و آله) کشته شود یا وفات نماید هر آینه چون او مقاتله نموده و در همان راه من نیز با مخالفین مجاهده خواهم کرد تا وقتی که جان سپارم زیرا من برادر و پسر عمو و وارث او هستم و کیست که نزدیکتر و أولی به آن حضرت از من باشد».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۷۸۴ بحارالأنوار، ج۳۲، ص۲۹۴/ بحارالأنوار، ج۳۲، ص۳۱۴/ الاحتجاج، ج۱، ص۱۹۶
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#احادیث_ولایی
#تفاسیر_قرآن
📜العسکری (علیه السلام)- فِیهِ وُجُوهٌ مِنْهَا یَلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ أَنَّهُ لَیْسَ أَحَدٌ مُحِقّاً کَانَ أَوْ مُبْطِلًا إِلَّا وَ هُوَ یَقُولُ لَعَنَ اللَّهُ الْکَاتِمِینَ لِلْحَقِّ لَعَنَ اللَّهُ الظَّالِمِینَ إِنَّ الظَّالِمَ الْکَاتِمَ لِلْحَقِّ ذَلِکَ یَقُولُ أَیْضاً لَعَنَ اللَّهُ الظَّالِمِینَ الْکَاتِمِینَ فَهُمْ عَلَی هَذَا الْمَعْنَی فِی لَعْنِ کُلِّ اللَّاعِنِینَ وَ فِی لَعْنِ أَنْفُسِهِمْ وَ مِنْهَا أَنَّ الِاثْنَیْنِ إِذَا ضَجَرَ بَعْضُهُمَا عَلَی بَعْضٍ وَ تَلَاعَنَا ارْتَفَعَتِ اللَّعْنَتَانِ فَاسْتَأْذَنَتَا رَبَّهُمَا فِی الْوُقُوعِ بِمَنْ بُعِثَتَا إِلَیْهِ فَقَالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ لِمَلَائِکَتِهِ انْظُرُوا فَإِنْ کَانَ اللَّاعِنُ أَهْلًا لِلَّعْنِ وَ لَیْسَ الْمَقْصُودُ بِهِ أَهْلًا فَأَنْزِلُوهُمَا جَمِیعاً بِاللَّاعِنِ وَ إِنْ کَانَ الْمُشَارُ إِلَیْهِ أَهْلًا وَ لَیْسَ اللَّاعِنُ أَهْلًا فَوَجِّهُوهُمَا إِلَیْهِ وَ إِنْ کَانَ جَمِیعاً لَهُمَا أَهْلًا فَوَجِّهُوا لَعْنَ هَذَا إِلَی ذَلِکَ وَ وَجِّهُوا لَعْنَ ذَلِکَ إِلَی هَذَا وَ إِنْ لَمْ یَکُنْ وَاحِدٌ مِنْهُمَا لَهَا أَهْلًا لِإِیمَانِهِمَا وَ إِنَّ الضَّجَرَ أَحْوَجَهُمَا إِلَی ذَلِکَ فَوَجِّهُوا اللَّعْنَتَیْنِ إِلَی الْیَهُودِ وَ الْکَاتِمِینَ نَعْتَ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ صِفَتَهُ وَ ذِکْرَ عَلِیٍّ (علیه السلام) وَ حِلْیَتَهُ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِمَا وَ إِلَی النَّوَاصِبِ الْکَاتِمِینَ لِفَضْلِ عَلِیٍّ (علیه السلام) وَ الدَّافِعِینَ لِفَضْلِه.
📝امام عسکری (علیه السلام) در لعنکردن حالات متعدّدی است؛ از آن جمله آن است که لعنت کنندگان آنها را لعنت میکنند و کسی نیست که این لعن در حقّ او، درست یا نادرست باشد؛ مگر اینکه بگوید: «لعنت خدا بر کتمانکنندگان حق و بر ظالمین باد»! همانا ظلمکننده و کتمانکنندهی حق نیز میگوید: لعنت خدا برظالمین و پوشانندگان حق باد. پس ایشان، هم از سوی لعنتکنندگان و هم از سوی خودشان با وجود اینکه خود از جملهی ایشان هستند نفرین میشوند. هنگامیکه این دو گروه از دست یکدیگر به ستوه آمده و یکدیگر را لعن میکنند، [هر] دو لعن بالا آمده و از پروردگارشان اجازه میخواهند تا به فردی که بهسویش برانگیخته شدهاند، بازگردند. (این دو «لعنت» از خدا میخواهند که برای کسیکه قصد شدهاند یعنی همان ملعونین، مؤثّر واقع شوند) پس خداوند عزّوجلّ به ملائکه میفرماید: «بنگرید چنانچه لعنکننده و نه کسیکه لعن در حقّ او شده، درخور لعنت باشد، هردو لعنت را بهسوی لعنکننده نازل کنید و اگر لعنت شونده و نه لعنکننده شایستهی لعنت باشد، پس هر دو لعنت را بر لعنشونده فروفرستید و چنانچه هر دو، درخور لعن بودند، لعنت یکی را بر دیگری متوجّه گردانید و اگر آنها بهخاطر ایمانشان شایستهی لعنت نبوده و تنها بیقراری و عدم تحمّل، آن دو را به لعنکردن محتاج کرده، پس هر دو لعنت را سوی یهود و کتمانکنندگان خصلتهای نیک و صفات محمّد (و علی (علیه السلام) و نیز کسانی که از روی دشمنی، فضل و برتری علی (علیه السلام) را کتمان کرده و او را از آن بازداشتند، متوجّه سازید.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۷۶۰ بحارالأنوار، ج۳۶، ص۱۰۷/ الإمام العسکری، ص۵۷۰
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#احادیث_ولایی
📜 از حضرت ابو جعفر امام باقر عليه السّلام آمده كه فرمود: بلندى و ركن و كليد امر و درب اشيا و خشنودى خداى-تبارك و تعالى-بعد از معرفت او اطاعت امام است.
📚مکیال المکارم - 2، صفحه 226
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#احادیث_ولایی
📜الباقر (علیه السلام)- إِنَّ لِرَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) عَشَرَهًَْ أَسْمَاءٍ خَمْسَهًٌْ مِنْهَا فِی الْقُرْآنِ وَ خَمْسَهًٌْ لَیْسَتْ فِی الْقُرْآنِ فَأَمَّا الَّتِی فِی الْقُرْآنِ فَ مُحَمَّدٌ (صلی الله علیه و آله) وَ أَحْمَدُ وَ عَبْدُ اللَّهِ وَ یس وَ ن وَ أَمَّا الَّتِی لَیْسَتْ فِی الْقُرْآنِ فَالْفَاتِحُ وَ الْخَاتَمُ وَ الْکَافُّ وَ الْمُقَفِّی وَ الْحَاشِرُ.
📝امام باقر (علیه السلام)- همانا پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) ده نام دارد که پنجتا از آنها در قرآن آمده و پنجتا از آنها در قرآن نیامده است؛ آنچه در قرآن آمده، عبارتند از: محمّد و احمد و عبدالله و یس و نون و آنچه در قرآن نیامده، عبارتند از: فاتح و خاتم و کافی و مقفّی و حاشر.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۶، ص۲۲۲ بحارالأنوار، ج۱۶، ص۹۶/ بحارالأنوار، ج۱۶، ص۱۰۱؛
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#آیات_الولایة
أَنْ تَقُولَ نَفْسٌ يا حَسْرَتى عَلى ما فَرَّطْتُ في جَنْبِ اللهِ وَ إِنْ كُنْتُ لَمِنَ السَّاخِرينَ
[اين دستورها براى آن است كه] مبادا كسى روز قيامت بگويد: «افسوس بر من از كوتاهىهايى كه در اطاعت فرمان خدا كردم و از مسخرهكنندگان [آيات او] بودم»!
(زمر/ ۵۶)
✨✨✨✨✨✨
📜الکاظم (علیه السلام)- عَنْ أَبِیالْحَسَنِ مُوسَیبْنِجَعْفَرٍ (علیه السلام) فِی قَوْلِ اللَّهِ عزّوجلّ یا حَسْرَتی عَلی ما فَرَّطْتُ فِی جَنْبِ اللهِ قَالَ جَنْبُ اللَّهِ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) وَ کَذَلِکَ مَا کَانَ بَعْدَهُ مِنَ الْأَوْصِیَاءِ بِالْمَکَانِ الرَّفِیعِ إِلَی أَنْ یَنْتَهِیَ الْأَمْرُ إِلَی آخِرِهِمْ.
📝امام کاظم (علیه السلام)- از امام کاظم (علیه السلام) روایت شده که ایشان دربارهی کلام خداوند عزّوجلّ: أَن تَقُولَ نَفْسٌ یَا حَسْرَتَی علَی مَا فَرَّطتُ فِی جَنبِ اللهِ فرمود: «جَنب خدا، امیرمؤمنان (علیه السلام) و پس از او اوصیاء او در جایگاه والایشان هستند تا اینکه به آخرین نفر از ایشان پایان یابد».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۳، ص۲۶۶ الکافی، ج۱، ص۱۴۵/ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۱۹۲/ بصایرالدرجات، ص۶۴
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام
@Aldolatahalzahraeyah
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#حدیث_مهدوی
وَما مُحَمَّدٌ إِلّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَ فَإِنْ مَّاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى أَعْقابِكُمْ وَ مَنْ يَنْقَلِبْ عَلى عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللهَ شَيْئاً وَ سَيَجْزِي اللهُ الشّاكِرينَ
محمّد فقط فرستادهی خداست؛ و پيش از او، فرستادگان ديگرى نيز بودند؛ آيا اگر او بميرد يا كشته شود، شما به گذشته [و دوران جاهليّت] باز برمىگرديد؟! و هركس به گذشته بازگردد، هرگز به خدا ضررى نمىرساند؛ و خداوند بهزودى شاكران [و ثابت قدمان] را پاداشخواهد داد.
(آلعمران/ ۱۴۴)
✨✨✨✨✨✨✨
📜الباقر (علیه السلام)- فقال رسولالله (صلی الله علیه و آله) فی یوم الغدیر ... مَعَاشِرَ النَّاسِ أُنْذِرُکُمْ أَنِّی رسولالله (صلی الله علیه و آله) قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِیَ الرُّسُلُ أَفَإِنْ مِتُّ أَوْ قُتِلْتُ انْقَلَبْتُمْ عَلی أَعْقابِکُمْ وَ مَنْ یَنْقَلِبْ عَلی عَقِبَیْهِ فَلَنْ یَضُرَّ اللهَ شَیْئاً وَ سَیَجْزِی اللهُ الشَّاکِرِینَ أَلَا وَ إِنَّ عَلِیّاً (علیه السلام) هُوَ الْمَوْصُوفُ بِالصَّبْرِ وَ الشُّکْرِ ثُمَّ مِنْ بَعْدِهِ وُلْدِی مِنْ صُلْبِه.
📝امام باقر (علیه السلام) ای گروه مردم! شما را انذار میکنم که من فقط پیامبرو رسولخدا (صلی الله علیه و آله) هستم که پیش از او پیامبران و فرستادگان (علیه السلام) گذشتند، پس اگر من بمیرم یا کشته شوم آیا شما به دوران جاهلیّت پیش از اسلام برخواهید گشت؟ و هرکس که عقبگرد کند هرگز به خدا گزند و زیانی نرساند و به زودی که خدا سپاسگزاران را پاداش دهد. بدانید در این سوره علی موصوف به صبر و شکر شده و پس از او فرزندانش که از صلب من هستند.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۷۸۶ بحارالأنوار، ج۳۷، ص۲۱۱/ التحصین لابن طاوس، ص۵۸۵/ الیقین، ص۳۵۴
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام
@Aldolatahalzahraeyah
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84