📖پای رحل قرآن
📒استماع مدبرانه قرآن سر آغاز هدایت وتربیت
🔰سوره جن، قسمت دوم٢:
📗در سير تربيت اعتقادي به ترتيب نزول براستماع مدبرانه قرآن براي هدایت وتربیت تأكيد شده است. اين استماع وفهم براي جن وانس در سوره جن براي شكل گیری ایمان به توحید، معاد وقرآن تکرار شده است.
📗قُلْ أُوحِیَ إِلَیَّ أَنَّهُ اسْتَمَعَ نَفَرٌ مِنَ الْجِنِّ فَقالُوا إِنّا سَمِعْنا قُرْآناً عَجَباً، یَهْدِی إِلَی الرُّشْدِ فَآمَنّا بِهِ وَ لَنْ نُشْرِکَ بِرَبِّنا أَحَداً(جن:٢-١)،بگو:بر من وحی شده است که گروهی از جن به قرائت من گوش دادند،پس گفتند: همانا ما قرآنی شگفت شنیدیم.که به سوی رشد هدایت می کند،پس به آن ایمان آوردیم و هرگز احدی را شریک پروردگارمان قرار نمی دهیم.
📗جنّ،جایگاهی همچون جایگاه انسان دارد،زیرا هدف از آفرینش او،نظیر هدف از آفرینش انسان است. «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاّ لِیَعْبُدُونِ» من جنّ و انس را نیافریدم مگر برای آنکه عبادت کنند. وهر دو مورد امر و نهی و خطاب و عتاب است. «یا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ»
📗جن همانند انسان قدرت انتخاب دارد و از اين رو گروهی از آنان مؤمن و گروهی کافرند. اجنه از آتش آفریده شده و شیطان از آن جنس است. «کانَ مِنَ الْجِنِّ
📗هر کس با قرآن همنشین شود از جهتی هدایت و کمال رشد می کند و از جهتی جهالت و ضلالت او برطرف می شود.«ما جالس احد هذا القرآن الا قام عنه بزیاده او نقصان؛زیاده فی هدی او نقصان من عمی»
📗جنّ امتیازات قرآن را فهمید وگفت: «قُرْآناً عَجَباً» ولی عرب های لجوج گفتند:قرآن عجیب نیست و ما هم اگر بخواهیم،می توانیم مثل آن را بیاوریم. «لَوْ نَشاءُ لَقُلْنا مِثْلَ هذا».
📗راه رشد همان راه حق است. «یَهْدِی إِلَی الرُّشْدِ» ، (یَهْدِی إِلَی الْحَقُّ) و جالب آنکه این دو تعبیر از جنّ است.
📗رسول الله(ص) از طریق وحی به استماع اجنه آگاه شد. «أُوحِیَ إِلَیَّ أَنَّهُ اسْتَمَعَ» گرچه جن از خاک نیست ولی سخنان انسان را می شنود. «اسْتَمَعَ نَفَرٌ مِنَ الْجِنِّ»
📗گوش دادن به تلاوت قرآن،در وجود انسان وجن تاثیرگذار است. وسر أغاز تغيير، تحول، هدايت و تربيت مي شود.
📗 قرآن از نظر الفاظ و محتوی با تمام کتب تفاوت دارد. «قُرْآناً عَجَباً»قرأن، كتابي است که ما را به رشد مي رساند. (سَمِعْنا قُرْآناً ... یَهْدِی إِلَی الرُّشْدِ).
📗هدایت قرآن دائمی است. «یَهْدِی إِلَی الرُّشْدِ»رشد واقعی انسان،رشد معنوی است. «یَهْدِی إِلَی الرُّشْدِ»
📗وسیله رشد داشتن کافی نیست،رشد کردن مهم است. «قُرْآناً عَجَباً یَهْدِی إِلَی الرُّشْدِ فَآمَنّا بِهِ» نشانه رشد،ایمان و اخلاص است. «یَهْدِی إِلَی الرُّشْدِ فَآمَنّا بِهِ وَ لَنْ نُشْرِکَ»
📗اگر آمادگی باشد،با شنیدن چند آیه قرآن،انسان هم حقیقت را می فهمد،هم دیگران رادعوت می کند و هم موضع گیری قاطع دربرابر انحرافات می کند.
📗ایمانی کامل است که هرگز با شرک همراه نشود. «فَآمَنّا بِهِ وَ لَنْ نُشْرِکَ بِرَبِّنا أَحَداً».
📖پای رحل قرآن:
📒 خدا شناسي ومعاد شناسي، گام های مهم تربیت اعتقادی در سيرنزول:
🔰سوره جن، قسمت سوم٣:
📗در سير تربيت اعتقادي، شناخت خدا وإيمان به او وتقويت باور به معاد، گام های مهم و اولیه تربيت اعتقادي است. در سوره جن اين باورها مورد توجه وتأكيد قرارگرفته است.
📗وَ أَنَّهُ تَعالی جَدُّ رَبِّنا مَا اتَّخَذَ صاحِبَهً وَ لا وَلَداً، وَ أَنَّهُ کانَ یَقُولُ سَفِیهُنا عَلَی اللّهِ شَطَطاً، وَ أَنّا ظَنَنّا أَنْ لَنْ تَقُولَ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ عَلَی اللّهِ کَذِباً(جن: ٥-٣)
📗واینکه او،پروردگار عظیم متعالی ما،نه همسری گرفته و نه فرزندی و اینکه سفیهان ما درباره خداوند سخنی ناحق می گفتند.و ما گمان می کردیم که هرگز جن و انس بر خداوند دروغ نمی بندند.
✴️اولین گام درتربيت اعتقادي،خداشناسی است.( یَهْدِی إِلَی الرُّشْدِ - أَنَّهُ تَعالی جَدُّ رَبِّنا) جن إيمان دارد که خداوند همسر و فرزند ندارد. «مَا اتَّخَذَ صاحِبَهً وَ لا وَلَداً»
📗 همسر و فرزند داشتن دور از شأن یکتایی و بی نیازی خداست. «تَعالی جَدُّ رَبِّنا مَا اتَّخَذَ صاحِبَهً وَ لا وَلَداً»
جنّ از افکار و عقاید انسان ها آگاه است. «وَ أَنّا ظَنَنّا أَنْ لَنْ تَقُولَ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ عَلَی اللّهِ کَذِباً»
✴️دومین گام در تربيت اعتقادي، معاد شناسی است
📗وَ أَنَّهُ کانَ رِجالٌ مِنَ الْإِنْسِ یَعُوذُونَ بِرِجالٍ مِنَ الْجِنِّ فَزادُوهُمْ رَهَقاً، وَ أَنَّهُمْ ظَنُّوا کَما ظَنَنْتُمْ أَنْ لَنْ یَبْعَثَ اللّهُ أَحَداً، وَ أَنّا لَمَسْنَا السَّماءَ فَوَجَدْناها مُلِئَتْ حَرَساً شَدِیداً وَ شُهُباً(جن:٨-٦)
📗و مردانی از انسان به مردانی از جنّ پناه می برند و به طغیان آنان افزودند و آنان پنداشتند چنانکه شما پنداشتید که خدا هرگز احدی را مبعوث نخواهد کرد.و ما به آسمان ها نزدیک شویم،پس آنجا را پر از نگهبانان نیرومند و شهاب ها یافتیم.
📗کسی که با نور قرآن روشن شد و تربيت یافت،از تمام انحرافات نگرشی و رفتاري نجات می یابد.قرآن بعد از جمله «یَهْدِی إِلَی الرُّشْدِ» سیمایی از عقاید انحرافی را بیان می کند که برای خدا همسر و فرزند می گیرند «مَا اتَّخَذَ صاحِبَهً وَ لا وَلَداً» سخن ناحق می گویند.
📗«یَقُولُ سَفِیهُنا عَلَی اللّهِ شَطَطاً» مشرکان به جای خدا به جن پناه می برند. «یَعُوذُونَ بِرِجالٍ مِنَ الْجِنِّ» و خیال می کنند قیامتی در کار نیست. «لَنْ یَبْعَثَ اللّهُ أَحَداً»
📗پناه بردن به جن،کاری لغو و سفیهانه است. یَقُولُ سَفِیهُنا عَلَی اللّهِ شَطَطاً ... یَعُوذُونَ بِرِجالٍ مِنَ الْجِنِّ
جنّیان مثل انسان،مرد و زن دارند. «بِرِجالٍ مِنَ الْجِنِّ»
📗 پیام ارتباط با جنّ که عموماً برای رسیدن به مقاصد نادرست است،بر گمراهی دو طرف می افزاید. یَعُوذُونَ ... فَزادُوهُمْ رَهَقاً
📗بعضی از جنیان کافرند و قیامت را انکار می کنند. (لَنْ یَبْعَثَ اللّهُ أَحَداً) منکران قیامت،برهان و دلیل علمی ندارند بلکه گرفتار ظنّ و گمان هستند.«ظَنُّوا کَما ظَنَنْتُمْ»
📗 جنیان توان تماس با آسمان را دارند ولی خداوند به فرشتگان مراقب فرموده که نااهلان را به هر جا راه ندهند. (فَوَجَدْناها مُلِئَتْ حَرَساً شَدِیداً وَ أَنّا کُنّا نَقْعُدُ مِنْها مَقاعِدَ لِلسَّمْعِ).
🔸چلّه سراسری دعای عَهد در تمام ایران
🤝 تو هم چلّه خوان عَهد باش
🔹از جمعه ۵ دی ماه الی ۱۵ بهمن ماه
👈🔸از پنجم ماه رجب تا نیمه شعبان
ان شاءالله از روز #جمعه ۵ /۱۰/ ۴۰۴ شروع میشه، به درگاه خداوند استغاثه و دعا میکنیم به نیت ظهور مولایمان
⌛️روز پایان چلّه: نیمه شعبان❤️
🎁 به 100نفر از شرکت کنندگان در روز نیمه شعبان به قید قرعه یکصد هدیه متبرکه 1 میلیون ریالی تقدیم خواهد شد
📻 برای حضور در این چلّه به #رادیوانتظار :ملحق شوید👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2471231687Ca52bb40a84
📖پای رحل قرآن
📒بررسی نگرش ورفتار اجنه:
🔰سوره جن، قسمت چهارم٤:
📗در سير تربيت اعتقادي شناخت گروه های مکلف و خصوصیات آنها ونوع نگرش ورفتار آنها حائز اهميت است. در سوره جن، أيات(١٦-٩)به اين موضوع پرداخته شده است.
📗وَ أَنّا کُنّا نَقْعُدُ مِنْها مَقاعِدَ لِلسَّمْعِ فَمَنْ یَسْتَمِعِ الْآنَ یَجِدْ لَهُ شِهاباً رَصَداً، وَ أَنّا لا نَدْرِی أَ شَرٌّ أُرِیدَ بِمَنْ فِی الْأَرْضِ أَمْ أَرادَ بِهِمْ رَبُّهُمْ رَشَداً، وَ أَنّا مِنَّا الصّالِحُونَ وَ مِنّا دُونَ ذلِکَ کُنّا طَرائِقَ قِدَداً، وَ أَنّا ظَنَنّا أَنْ لَنْ نُعْجِزَ اللّهَ فِی الْأَرْضِ وَ لَنْ نُعْجِزَهُ هَرَباً(جن: ١٢-٩)
📗نزول قرآن،در آسمان ها نیز اثر گذاشت.جنّ قبل از نزول قرآن،اخبار آسمانی را استراق سمع می کرد و بعد از آن منع شد. (أَنّا کُنّا نَقْعُدُ مِنْها ... فَمَنْ یَسْتَمِعِ الْآنَ)
📗جنّ،آینده بشر و جهان را نمی داند. وَ أَنّا لا نَدْرِی .،،کیفر استراق سمع برخورد شدید است. «شِهاباً رَصَداً»
📗 در قرآن،خیر و نیکی به خدا نسبت داده شده،امّا شرّ و بدی نسبت داده نشده است.
📗رشد دادن از شئون ربوبیّت است. «رَبُّهُمْ رَشَداً»
📗طبیعت و فطرت جنّ بر فساد و شیطنت نیست،میان آنان نیز صالح و غیر صالح وجود دارد. «مِنَّا الصّالِحُونَ وَ مِنّا دُونَ ذلِکَ»
📗وَ أَنّا لَمّا سَمِعْنَا الْهُدی آمَنّا بِهِ فَمَنْ یُؤْمِنْ بِرَبِّهِ فَلا یَخافُ بَخْساً وَ لا رَهَقاً، وَ أَنّا مِنَّا الْمُسْلِمُونَ وَ مِنَّا الْقاسِطُونَ فَمَنْ أَسْلَمَ فَأُولئِکَ تَحَرَّوْا رَشَداً، وَ أَمَّا الْقاسِطُونَ فَکانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَباً(جن:١٥-١٣)و اینکه چون هدایت(قرآن)را شنیدیم به آن ایمان آوردیم،پس هر کس به پروردگارش ایمان آورد،نه از نقصان حقّی می ترسد و نه از ستمی.
واینکه برخی از ما اهل تسلیم و بعضی ستمکارند پس کسانی که اهل تسلیم هستند،آنان در جستجوی رشدند.ولی ستمکاران، هیزم دوزخند.
📗جنيان، قرآن را شنیدند و سپس برای دیگر جنّیان افکار و عقاید و نظرات خود را بیان کردند، از اين رو توجه به شیوه سخن و محتوای مطالب آنان،می تواند در بحث تربیت اعتقادی برای مربیان مفید باشد.
☀️مرور خصوصیات نگرشی ورفتاری اجنه:
✅اجنه با تعقل و مدبرانه به قرأن گوش دادند«اسْتَمَعَ»
✅در برابر حقّ شاد شدن و احساسات نشان دادن (سَمِعْنا قُرْآناً عَجَباً)
✅تبلیغات اجنه برای معرفی قرآن شروع شد. فَقالُوا ... یَهْدِی إِلَی الرُّشْدِ
✅عالمانه، نگرش ورفتار مومنانه خود را ابراز کردند «فَآمَنّا بِهِ» واظهار برائت از انحرافات. «وَ لَنْ نُشْرِکَ بِرَبِّنا أَحَداً»
✅ردّ عقاید باطله. «مَا اتَّخَذَ صاحِبَهً وَ لا وَلَداً»
✅تحقیر نااهلان. «یَقُولُ سَفِیهُنا عَلَی اللّهِ شَطَطاً»
✅تأسف از انحراف دیگران. «ظَنَنّا أَنْ لَنْ تَقُولَ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ عَلَی اللّهِ کَذِباً»
✅نفی خرافات و گرایش های باطل. «رِجالٌ مِنَ الْإِنْسِ یَعُوذُونَ بِرِجالٍ مِنَ الْجِنِّ»
✅بیان عظمت حق. «فَمَنْ یَسْتَمِعِ الْآنَ یَجِدْ لَهُ شِهاباً رَصَداً»
✅به بیان قدرت حق پرداختند «لَنْ نُعْجِزَ اللّهَ»
✅به بیان ضعف انسان پرداختند ک به جای پناهندگی به خدا به اجنه پناهنده می شود. «لَنْ نُعْجِزَهُ هَرَباً»
✅ به اهل ایمان امیدواری دادند. «فَمَنْ یُؤْمِنْ بِرَبِّهِ فَلا یَخافُ بَخْساً وَ لا رَهَقاً»
✅بامقایسه میان مسلمانان و ستمگران افراد را به تفکر دعوت کردند «مِنَّا الْمُسْلِمُونَ وَ مِنَّا الْقاسِطُونَ»
✅با عمل خود دیگران را به دین فرا خواندند. (سَمِعْنَا الْهُدی آمَنّا بِهِ فَمَنْ یُؤْمِنْ بِرَبِّهِ)
✅خوب ها و خوبی ها را برجسته کردند. «مِنَّا الصّالِحُونَ وَ مِنّا دُونَ ذلِکَ»
✅با مسائل محوری و اصولی که تبلیغ قرآن بود آغاز کردند. «یُؤْمِنْ بِرَبِّهِ ، سَمِعْنا قُرْآناً ، لَنْ نُعْجِزَهُ ، لِجَهَنَّمَ حَطَباً»
✅قرآن یکسره هدایت است. سرعت در معرفی وتبلیغ قرآن ارزش کار آنان را افزایش داد. لَمّا سَمِعْنَا ... آمَنّا بِهِ
✅ایمان به قرآن،ایمان به پروردگار عالم است. سَمِعْنَا ... آمَنّا بِهِ ... یُؤْمِنْ بِرَبِّهِ ایمان،تضمین کننده پاداش بی کم و کاست است. «فَلا یَخافُ بَخْساً وَ لا رَهَقاً»
✅مسلمان عدالت خواه است. چه جن باشد چه انس«مِنَّا الْمُسْلِمُونَ وَ مِنَّا الْقاسِطُونَ»
✅جنّ،با اینکه وجود لطیفی است ولی عذابش جسمانی است. «لِجَهَنَّمَ حَطَباً» هم انسان مجرم آتش گیرانه دوزخ است: «وَقُودُهَا النّاسُ وَ الْحِجارَهُ وهم جنّ منحرف هیزم دوزخ است. «فَکانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَباً».