eitaa logo
فصلنامه قرآنی کوثر
180 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
300 ویدیو
509 فایل
ارائه معرفی مجله قرانی کوثر و مباحث قرآنی جدید
مشاهده در ایتا
دانلود
شهادت حضرت امام هادی(علیه السلام) را تسلیت وتعزیت عرض می کنیم
📖پای رحل قرآن 📒بررسی نگرش ورفتار اجنه: 🔰سوره جن، قسمت چهارم٤: 📗در سير تربيت اعتقادي شناخت گروه های مکلف و خصوصیات آنها ونوع نگرش ورفتار آنها حائز اهميت است. در سوره جن، أيات(١٦-٩)به اين موضوع پرداخته شده است. 📗وَ أَنّا کُنّا نَقْعُدُ مِنْها مَقاعِدَ لِلسَّمْعِ فَمَنْ یَسْتَمِعِ الْآنَ یَجِدْ لَهُ شِهاباً رَصَداً، وَ أَنّا لا نَدْرِی أَ شَرٌّ أُرِیدَ بِمَنْ فِی الْأَرْضِ أَمْ أَرادَ بِهِمْ رَبُّهُمْ رَشَداً، وَ أَنّا مِنَّا الصّالِحُونَ وَ مِنّا دُونَ ذلِکَ کُنّا طَرائِقَ قِدَداً، وَ أَنّا ظَنَنّا أَنْ لَنْ نُعْجِزَ اللّهَ فِی الْأَرْضِ وَ لَنْ نُعْجِزَهُ هَرَباً(جن: ١٢-٩) 📗نزول قرآن،در آسمان ها نیز اثر گذاشت.جنّ قبل از نزول قرآن،اخبار آسمانی را استراق سمع می کرد و بعد از آن منع شد. (أَنّا کُنّا نَقْعُدُ مِنْها ... فَمَنْ یَسْتَمِعِ الْآنَ) 📗جنّ،آینده بشر و جهان را نمی داند. وَ أَنّا لا نَدْرِی .،،کیفر استراق سمع برخورد شدید است. «شِهاباً رَصَداً» 📗 در قرآن،خیر و نیکی به خدا نسبت داده شده،امّا شرّ و بدی نسبت داده نشده است. 📗رشد دادن از شئون ربوبیّت است. «رَبُّهُمْ رَشَداً» 📗طبیعت و فطرت جنّ بر فساد و شیطنت نیست،میان آنان نیز صالح و غیر صالح وجود دارد. «مِنَّا الصّالِحُونَ وَ مِنّا دُونَ ذلِکَ» 📗وَ أَنّا لَمّا سَمِعْنَا الْهُدی آمَنّا بِهِ فَمَنْ یُؤْمِنْ بِرَبِّهِ فَلا یَخافُ بَخْساً وَ لا رَهَقاً، وَ أَنّا مِنَّا الْمُسْلِمُونَ وَ مِنَّا الْقاسِطُونَ فَمَنْ أَسْلَمَ فَأُولئِکَ تَحَرَّوْا رَشَداً، وَ أَمَّا الْقاسِطُونَ فَکانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَباً(جن:١٥-١٣)و اینکه چون هدایت(قرآن)را شنیدیم به آن ایمان آوردیم،پس هر کس به پروردگارش ایمان آورد،نه از نقصان حقّی می ترسد و نه از ستمی. واینکه برخی از ما اهل تسلیم و بعضی ستمکارند پس کسانی که اهل تسلیم هستند،آنان در جستجوی رشدند.ولی ستمکاران، هیزم دوزخند. 📗جنيان، قرآن را شنیدند و سپس برای دیگر جنّیان افکار و عقاید و نظرات خود را بیان کردند، از اين رو توجه به شیوه سخن و محتوای مطالب آنان،می تواند در بحث تربیت اعتقادی برای مربیان مفید باشد. ☀️مرور خصوصیات نگرشی ورفتاری اجنه: ✅اجنه با تعقل و مدبرانه به قرأن گوش دادند«اسْتَمَعَ» ✅در برابر حقّ شاد شدن و احساسات نشان دادن (سَمِعْنا قُرْآناً عَجَباً) ✅تبلیغات اجنه برای معرفی قرآن شروع شد. فَقالُوا ... یَهْدِی إِلَی الرُّشْدِ ✅عالمانه، نگرش ورفتار مومنانه خود را ابراز کردند «فَآمَنّا بِهِ» واظهار برائت از انحرافات. «وَ لَنْ نُشْرِکَ بِرَبِّنا أَحَداً» ✅ردّ عقاید باطله. «مَا اتَّخَذَ صاحِبَهً وَ لا وَلَداً» ✅تحقیر نااهلان. «یَقُولُ سَفِیهُنا عَلَی اللّهِ شَطَطاً» ✅تأسف از انحراف دیگران. «ظَنَنّا أَنْ لَنْ تَقُولَ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ عَلَی اللّهِ کَذِباً» ✅نفی خرافات و گرایش های باطل. «رِجالٌ مِنَ الْإِنْسِ یَعُوذُونَ بِرِجالٍ مِنَ الْجِنِّ» ✅بیان عظمت حق. «فَمَنْ یَسْتَمِعِ الْآنَ یَجِدْ لَهُ شِهاباً رَصَداً» ✅به بیان قدرت حق پرداختند «لَنْ نُعْجِزَ اللّهَ» ✅به بیان ضعف انسان پرداختند ک به جای پناهندگی به خدا به اجنه پناهنده می شود. «لَنْ نُعْجِزَهُ هَرَباً» ✅ به اهل ایمان امیدواری دادند. «فَمَنْ یُؤْمِنْ بِرَبِّهِ فَلا یَخافُ بَخْساً وَ لا رَهَقاً» ✅بامقایسه میان مسلمانان و ستمگران افراد را به تفکر دعوت کردند «مِنَّا الْمُسْلِمُونَ وَ مِنَّا الْقاسِطُونَ» ✅با عمل خود دیگران را به دین فرا خواندند. (سَمِعْنَا الْهُدی آمَنّا بِهِ فَمَنْ یُؤْمِنْ بِرَبِّهِ) ✅خوب ها و خوبی ها را برجسته کردند. «مِنَّا الصّالِحُونَ وَ مِنّا دُونَ ذلِکَ» ✅با مسائل محوری و اصولی که تبلیغ قرآن بود آغاز کردند. «یُؤْمِنْ بِرَبِّهِ ، سَمِعْنا قُرْآناً ، لَنْ نُعْجِزَهُ ، لِجَهَنَّمَ حَطَباً» ✅قرآن یکسره هدایت است. سرعت در معرفی وتبلیغ قرآن ارزش کار آنان را افزایش داد. لَمّا سَمِعْنَا ... آمَنّا بِهِ ✅ایمان به قرآن،ایمان به پروردگار عالم است. سَمِعْنَا ... آمَنّا بِهِ ... یُؤْمِنْ بِرَبِّهِ ایمان،تضمین کننده پاداش بی کم و کاست است. «فَلا یَخافُ بَخْساً وَ لا رَهَقاً» ✅مسلمان عدالت خواه است. چه جن باشد چه انس«مِنَّا الْمُسْلِمُونَ وَ مِنَّا الْقاسِطُونَ» ✅جنّ،با اینکه وجود لطیفی است ولی عذابش جسمانی است. «لِجَهَنَّمَ حَطَباً» هم انسان مجرم آتش گیرانه دوزخ است: «وَقُودُهَا النّاسُ وَ الْحِجارَهُ وهم جنّ منحرف هیزم دوزخ است. «فَکانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَباً».
📖پای رحل قرآن 📒پایداری واستقامت بر نگرش ورفتار مومنانه 🔰قسمت پنجم ٥: 📗در سير تربيت اعتقادي، پایداری واستقامت بر نگرش ورفتار مومنانه مورد تاکید قرار گرفته وبرای اینکار انگیزه سازی لازم صورت گرفته است. 📗وَ أَنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَی الطَّرِیقَهِ لَأَسْقَیْناهُمْ ماءً غَدَقاً، لِنَفْتِنَهُمْ فِیهِ وَ مَنْ یُعْرِضْ عَنْ ذِکْرِ رَبِّهِ یَسْلُکْهُ عَذاباً صَعَداً(جن:١٧-١٦)و اگر بر طریق حق استقامت کنند،آنان را با آبی فراوان سیراب می کنیم، تا در آن رفاه و آسایش)امتحانشان کنیم و هر کس از ذکر پرورگارش اعراض کند،او را در عذابی سخت در می آورد. 📗از امام باقر( علیه السلام) روايت شده است:مراد از «اسْتَقامُوا عَلَی الطَّرِیقَهِ» استقامت در مسیر اهل بیت است.و از امام صادق( علیه السلام) نقل شده است که اگر مردم بر ولایت مااستقامت داشته باشند از علم کثیر کامیاب می شوند.«لَأَسْقَیْناهُمْ ماءً غَدَقاً» 📗از بهترین شیوه های تربیتی،شیوه مقایسه است.در یک آیه می فرماید:استقامت و باران و در آیه بعد:اعراض و عذاب.با مقایسه این دو حالت مسئله حق وباطل شفاف تر می شود. 📗 اعراض از ذکر خدا هم در دنیا زندگی را سخت می کند. «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَهً ضَنْکاً»وهم در آخرت انسان را گرفتار عذاب سخت و فراگیر می کند. «وَ مَنْ یُعْرِضْ عَنْ ذِکْرِ رَبِّهِ یَسْلُکْهُ عَذاباً صَعَداً» 📗 مهم تر از ایمان،پایداری و استقامت بر آن است. «وَ أَنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَی الطَّرِیقَهِ»در میان راه ها،تنها یک راه حق قابل قبول است. طَرائِقَ قِدَداً ... عَلَی الطَّرِیقَهِ 📗بیان آثار و برکات ایمان،بهترین شیوه دعوت است. لَوِ اسْتَقامُوا ... لَأَسْقَیْناهُمْ 📗آثار ایمان تنها در آخرت نیست،بلکه در دنیا نیز ظاهر می شود. «لَأَسْقَیْناهُمْ ماءً غَدَقاً» استقامت بر راه حق ارزش است.و هر استقامتی ارزش ندارد،زیرا بعضی استقامت ها لجاجت و یک دندگی است. «اسْتَقامُوا عَلَی الطَّرِیقَهِ» 📗توسعه رزق، از اسباب آزمایش است. «لَأَسْقَیْناهُمْ ماءً غَدَقاً لِنَفْتِنَهُمْ فِیهِ» (چنانکه حضرت سلیمان نیز توسعه رزق خودش را سبب آزمایش دانست«هذا مِنْ فَضْلِ رَبِّی لِیَبْلُوَنِی 📗پایداری واستقامت بر راه مستقیم در طبیعت اثر می گذارد. «ماءً غَدَقاً» رفاه زمینه غفلت است. «ماءً غَدَقاً لِنَفْتِنَهُمْ فِیهِ»با توسعه رزق مغرور نشوید. «لِنَفْتِنَهُمْ فِیهِ» 📗حتّی بعد از استقامت بر راه حق و دریافت پاداش،کار خود را پایان یافته ندانید که تازه آزمایش دیگری شروع می شود. ماءً غَدَقاً لِنَفْتِنَهُمْ فِیهِ ... 📗 خداوند،هم مهر دارد و هم قهر. ماءً غَدَقاً ... عَذاباً صَعَداً 📗از عوامل کشیده شدن به دوزخ اعراض از ذکر خداوند است. «وَ مَنْ یُعْرِضْ عَنْ ذِکْرِ رَبِّهِ یَسْلُکْهُ عَذاباً صَعَداً» 📗گاهی نزول باران وسیله آزمایش است که اگر با ناشکری و کفران همراه شود،قهر فراگیر به دنبال دارد. «عَذاباً صَعَداً»