eitaa logo
فصلنامه قرآنی کوثر
180 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
300 ویدیو
509 فایل
ارائه معرفی مجله قرانی کوثر و مباحث قرآنی جدید
مشاهده در ایتا
دانلود
1_2264186558.pdf
حجم: 1.1M
گزارشی از کرسی نظریه پردازی پیرامون( بررسی بهترین ومطلوبترین شیوه های موثر در نظام تعلیم وتربیت قرآنی با رویکرد به مخاطب کودک ونوجوان) دکتر حسین علی جانثاری
سبک زندگی قرآنی (۹) مقداری از شب را به عبادت وتلاوت قرآن اختصاص دهید. 🔸قُمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلاً(مزمل:۲)شب را جز اندكى، به پا خيز. آثار و برکات عبادت شبانه : ۱- ظرفیت انسان را برای فهم معارف جدید بالا می برد.(إِنَّا سَنُلْقِي عَلَيْكَ قَوْلاً ثَقِيلاً ) ۲ـ عبادت شبانه تأثير ماندگارترى در روح دارد و عامل ثبات قدم و تقويت عقيده مؤمن مى شود.(إِنَّ نَاشِئَةَ اللَّيْلِ هِيَ أَشَدُّ وَطْءاً وَأَقْوَمُ قِيلاً) ۳- با عبادت شبانه، قوت روحی کسب می کنید و این باعث موفقیت در کارهای روز می شود.(إِنَّ لَكَ فِي اَلنَّهَارِ سَبْحاً طَوِيلاً)
سبک زندگی قرآنی(۱۰) قانون حجاب وعفاف آیات سوره احزاب بخشی از قوانین انسان ساز حجاب وعفاف را در صحنه زندگی پیش روی بشریت قرار داده است.آیات ۵۵ تا۶۲ سوره احزاب نمایانگر سبک زندگی عفیفانه است. ۵۵- ‌بر‌ ‌آنها‌ ‌در‌ مورد پدران‌ و پسران‌ و برادران‌ و برادرزاده‌ها و خواهرزاده‌هایشان‌ و زنان‌ [همکیش‌] ‌خود‌ و بردگانشان‌ گناهی‌ نیست‌ [‌که‌ نزدشان‌ بی‌حجاب‌ باشند]، و [ای‌ زنان‌ پیامبر!] ‌از‌ ‌خدا‌ بترسید ‌که‌ ‌خدا‌ ‌بر‌ ‌هر‌ چیزی‌ ناظر ‌است‌ ۵۶- بی‌گمان‌، ‌خدا‌ و فرشتگان‌ ‌او‌ ‌بر‌ پیامبر درود می‌فرستند ای‌ کسانی‌ ‌که‌ ایمان‌ آورده‌اید! ‌بر‌ ‌او‌ درود فرستید و سلام‌ گویید، سلامی‌ [شایسته‌ و تسلیم‌ فرمان‌ ‌او‌ باشید] ۵۷- بی‌گمان‌، کسانی‌ ‌که‌ ‌خدا‌ و پیامبر ‌او‌ ‌را‌ آزار می‌دهند، ‌خدا‌ ‌آنها‌ ‌را‌ ‌در‌ دنیا و آخرت‌ لعنت‌ کرده‌ و برایشان‌ عذابی‌ خفت‌بار آماده‌ کرده‌ ‌است‌ ۵۸- و کسانی‌ ‌که‌ مردان‌ و زنان‌ مؤمن‌ ‌را‌ ‌با‌ [نسبت‌ دادن‌] گناهی‌ ‌که‌ نکرده‌اند آزار می‌دهند، قطعا تهمت‌ و گناه‌ آشکاری‌ ‌را‌ ‌به‌ گردن‌ گرفته‌اند ۵۹- ای‌ پیامبر! ‌به‌ زنان‌ و دخترانت‌ و ‌به‌ زنان‌ مؤمنان‌ بگو پوشش‌های‌ ‌خود‌ ‌را‌ ‌بر‌ ‌خود‌ بپیچند ‌این‌ ‌برای‌ ‌آن‌ ‌که‌ [‌به‌ عفیف‌ بودن‌] شناخته‌ شوند و مورد تعرض‌ [هوسبازان‌] قرار نگیرند نزدیک‌تر ‌است‌، و ‌خدا‌ آمرزنده‌ و مهربان‌ ‌است‌ ۶۰- ‌اگر‌ منافقان‌ و کسانی‌ ‌که‌ ‌در‌ دل‌هایشان‌ مرض‌ ‌است‌ و شایعه‌ افکنان‌ ‌در‌ مدینه‌، [‌از‌ کارهای‌ ‌خود‌ و آزار زنان‌] باز نایستند، تو ‌را‌ سخت‌ ‌بر‌ آنان‌ می‌شورانیم‌ ‌که‌ جز مدت‌ کوتاهی‌ نمی‌توانند ‌در‌ کنار تو ‌در‌ ‌این‌ شهر بمانند ۶۱- مورد خشم‌ و لعنت‌ [‌خدا‌] هستند و ‌هر‌ کجا یافته‌ شوند دستگیر و ‌به‌ سختی‌ کشته‌ می‌شوند ۶۲- ‌این‌ سنّت‌ ‌خدا‌ ‌در‌ باره‌ی‌ کسانی‌ ‌است‌ ‌که‌ پیش‌تر بوده‌اند، و ‌در‌ سنّت‌ ‌خدا‌ هرگز تغییری‌ نخواهی‌ یافت‌.
سبک زندگی قرآنی(۱۱) جهاد همیشگی با دشمنان داخلی وخارجی «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ.» بعضی می فرمایند: این آیه مربوط به درگیری با دشمنان قوی و بی‌رحم است و کلمه‌ی «رابطوا» را به این معنا که شما خود را برای رزم محکم آماده کنید، می‌گیرند؛ یعنی آنها هم استقامت می‌کنند، شما هم استقامت کنید. ولی در هر حال این آیه دشمنان داخلی را نیز در برمی‌گیرد که بدترین آن ها نفس و شیطان است. و یعنی تنها راه نروید. در تنهایی خیالات و آفت ها نمی‌گذارد به راحتی راه بروید. با هم باشید وهم دیگر را توصیه کنید. روش بزرگان هم این است. حتی مراجع و بزرگان یك جلسه را در هفته دارند و به شاگردان خود می گویند و می آیند و روایات ائمه (علیهم السلام) را می خوانند و این مرجع می شنود. هرکدام از این ها تأثیر خاصی دارد، و لو این احادیث را چندین بار خوانده باشیم. چه اشکالی دارد که یکی از ما بخوانیم و بقیه گوش کنند این جلسات، جلسه ذکر و یادآوری همدیگر است، جلسه علمی نیست که بگوییم این مطالب را می دانیم. بعضی از عزیزانی که این جلسات را شروع کرده اند، به برکات این جلسات اذعان دارند.
سبک زندگی قرآنی( ۱۲) جز خدا، به کسی یا چیزی تکیه نکنید. لَهُ دَعْوَةُ الْحَقِّ وَالَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِهِ لاَ يَسْتَجِيبُونَ لَهُم بِشَيْءٍ إِلاَّ كَبَاسِطِ كَفَّيْهِ إِلَي الْمَاء لِيَبْلُغَ فَاهُ وَمَا هُوَ بِبَالِغِهِ وَمَا دُعَاء الْكَافِرِينَ إِلاَّ فِي ضَلاَلٍ (رعد:١۴) تنها خواندن او حق است و كسانى را كه (مشركان) جز او مى خوانند هيچ پاسخشان نمى گويند، مگر مانند كسى كه دو دستش را به سوى آب گشوده تا آنرا بدهانش رساند و حال آنكه نخواهد رسيد و دعا و خواست كافران (از غير خدا) جز در گمراهى (وبه هدر رفتن و انحراف) نيست. انسانِ محدود، در زندگى پرحادثه دنيا، نيازمند پناهگاهى مطمئن است، انبيا پناهگاه واقعى را به او معرّفى مى كنند، امّا كمك هاى ديگران (طاغوت ها) يا براى استحمار يا استثمار يا تبليغات وحفظ موقعيّت خود مى باشد و در واقع آنچه براى آنها مطرح نيست، انسان است.انسان، فطرتاً تشنه حقّ و خواستار حقيقت است «ليبلغ فاه» ولى راه وصول به آن را گم مى كند. امّا جز ايمان به خدا و عشق و انس به او و دعا و درخواست از او، هيچ چيز ديگرى انسانِ بى نهايت طلب را سيراب نمى كند. «و ما هو ببالغه» چرا كه غير از اللَّه هر چه باشد سراب است و دعا از غير او بيهوده.
فعلا قابلیت بارگیری به دلیل درخواست زیاد فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_2264192125.pdf
حجم: 2.1M
نقش فطرت در بیان عقاید(توحید ومعاد) استاد حسن محمدی
سبک زندگی قرآنی(۱۳) مومن ومدیریت زمان قرآن با ارزش گذاری بر زمان واغتنام از فرصت ها از مومنان دعوت به برنامه ریزی ومدیریت زمان می کند. واز آنها می خواهد برای زندگی خود برنامه داشته باشد. ازامام کاظم علیه السلام روایت شده است: تلاش کنید که وقت شما چهار(ساعت) بخش باشد ۱-ساعتی برای مناجات با خدا «عبادت خدا» ۲-ساعتی برای کار زندگی «تلاش و کوشش برای زندگی» ۳-ساعتی برای معاشرت با برادران و اشخاص مورد اعتماد که شما رااز عیب هایتان آگاه نمایند واز دل با شما خالص و یک رو باشند ۴-و ساعتی که در آن لذت های غیر حرام خویش خلوت کنید «تفریحات سالم » بله انسان با تقسیم درست زمان خود می تواند به تمام کارهای خود «عبادت ، تلاش برای امرار معاش ، نشست و برخاست با دوستان ،تفریحات سالم » برسد منبع : تحف العقول،ص۷۴۹
ازامام صادق عليه السلام روایت شده است :🔸هيچ مؤمنى نيست مگر آنكه خداوند از ايمان او انيس و دلی آرام براى او قرار مى دهد، چندان كه اگر بر قلّه اى باشد احساس تنهايى نكند. میزان الحکمه
سبک زندگی قرآنی(۱۴) • معیت با صادقین يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ (توبه:۱۱۹)اى كسانى‌كه ايمان آورده‌ايد! از خدا پروا كنيد و با راستگويان باشيد. در روايات شيعه و سنى آمده است كه مقصود از «الصَّادِقِينَ»، حضرت محمّد (صلى الله عليه و آله) و آل‌محمّد عليهم السلام مى‌باشند.آيه ۱۷۷ سوره‌ى بقره، اهل ايمان، انفاق، نماز، وفاى به عهد و صبر در برابر مشكلات را صادق مى‌شمارد و آيه ۱۵ سوره حجر و ۸ سوره حشر، مهاجرانِ رنج كشيده و جان بركف را «صادق» شمرده است. قرآن، دوستى، همنشينى و همراهى با راستگويان را از عوامل تربيت و جلوگيرىِ انسان از انحراف می داند «اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ» قرآن بر معیت وهمراهی با رهبران الهى تاکید دارد. «كُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ» تكامل جامعه در سايه‌ى ايمان، تقوا ، صداقت و اطاعت از رهبر معصوم است. 🔸بسیاری از مردم ضعیف الایمان به قول خودشان «زرنگ» هستند و نمی‌دانند که دچار اشتباه هستند آنها نفاق و دورویی و مکر و خدعه را یک امتیاز برای خود می‌شمارند و به آن نام «زرنگی» می‌دهند. صداقت و صراحت و یک‌رویی را از کم‌شعوری‌ می‌شمارند، گمان می‌کنند که با مکر و خدعه و نفاق بهتر می‌توان با عوامل حیات هماهنگی کرد و پیش رفت. غافل از اینکه طبع عالم بر درستی و صداقت است. آن کس که با خدا مکر کند خداوند فوق همه مکرکنندگان است. 🔹قرآن کریم همواره از راستی و صداقت و صراحت دم می‌زند و با ندای بلند می‌فرماید که مکر و نیرنگ و نفاق -با همه پیشرفت‌های موقت- محکوم به شکست خوردن است؛ روزگار٬ بساط نیرنگ و دورویی را درهم می‌پیچد و شیشه نفاق را می‌شکند. اساس عالم بر حقیقت است نه بر مَجاز، و نمی‌توان نظام راستین جهان را به بازی گرفت. استاد مطهری، حکمت‌ها و اندرزها، ج۱، ص۲۵۲
سبک زندگی قرآنی(۱۵) فرصت انفاق واحسان: یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْناکُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ یَأْتِیَ یَوْمٌ لا بَیْعٌ فیهِ وَ لا خُلَّهٌ وَ لا شَفاعَهٌ وَ الْکافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُونَ.(بقره : ۲۵۴) ای کسانیکه ایمان آورده اید از آنچه به شما روزی داده ایم انفاق کنید پیش از آنکه روزی فرا رسد که در آن نه خرید و فروش است و نه دوستی و نه شفاعت و کافران خود ستمگرند در اين آيه خداوند اهرم‌هايى را براى تشويق مردم به انفاق بكار برده است وبه آنها یاد آوری می کند آنچه دارى، ما به تو داديم از خودت نيست. «رَزَقْناكُمْ»پس مقدارى از آنچه دارى كمك كن، نه همه را. «مِمَّا»اين انفاق براى قيامت تو، از هر دوستى بهتر است. «يَأْتِيَ يَوْمٌ .» در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست. استفاده از فرصت‌ها در كارهاى خير، ارزش است. «مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ يَوْمٌ» شیطان با وساوس گوناگون روحیه ورفتار انفاق، اکرام واحسان را در انسان از بین می برد. محروم كردن امروز فقرا ومحرومین، محروم شدن فردای انسان است.. اگر امروز انفاق وبخششى صورت نگيرد، در آن روز هم محبّت و دوستى و وساطتى در بين نخواهد بود. «أَنْفِقُوا يَوْمٌ لا بَيْعٌ فِيهِ .» ياد معاد، عاملى براى تشويق به انفاق است. «أَنْفِقُوا . يَأْتِيَ يَوْمٌ .» از راههاى ايجاد روحيّه‌ى سخاوت، توجّه به دستِ خالى بودن انسان در قيامت است. «لا بَيْعٌ فِيهِ وَ لا خُلَّةٌ وَ لا شَفاعَةٌ» بخل، نشانه‌ى كفران نعمت وكفر به توحید در حاکمیت ورزاقیت وعده‌هاى الهى است. «انفقوا .. والكافرون» كفر، نمونه‌ى بارز ظلم است.«الْكافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُونَ»