نکته ای از نکات قرآنی
ذَلِكَ الْيَوْمُ الْحَقُّ فَمَنْ شَاءَ اتَّخَذَ إِلَى رَبِّهِ مَآبًا ،إِنَّا أَنْذَرْنَاكُمْ عَذَابًا قَرِيبًا يَوْمَ يَنْظُرُ الْمَرْءُ مَا قَدَّمَتْ يَدَاهُ(نباء:۳۹-۴۰)روز قیامت،روز حق است پس هر كه خواهد راه بازگشتى به سوى پروردگار خود بجويد. ما شما را از عذابى نزديك هشدار داديم روزى كه آدمى آنچه را با دست خويش پيش فرستاده است بنگرد.
در آخرين آيه ي سوره ي النّبأ مي فرمايد: روز قيامت ، روز پاداش نيت ها است. وقتي که ما مي توانيم کارهايي که به طور کامل مربوط به زندگي است را با يک نيت تبديل به عبادت کنيم، چرا اين کار را نکنيم؟! تا در روز قيامت به خاطر کفران اين نعمت بگوييم اي کاش ما خاک بوديم.
زماني که نيت ما از کار کردن فقط تحصيل مال باشد، نمي توانيم آن را بعنوان عبادت انجام دهيم. اين کار آسيب هاي جدي هم دارد. افرادي که پول دارند کار نمي کنند. و ارزش گذاري مردم در کارها براساس پولي است که از آن راه بدست مي آيد. در نتيجه برخي از کارها داراي ارزش کم و برخي داراي ارزش زياد است. اولاً کار يک انجام وظيفه و عبادت است. خدا گفته که شما حرکت کنيد تا من برکت بدهم. کار مجاهدت است حتي يک پله از تکليف هم بالاتر است. کار عبوديت است. چون خدا دائماً در حال فيض است من هم که بنده ي او هستم بايد دائماً در حال تلاش باشم تا شبيه به او بشوم. کار باعث نااميد کردن شيطان مي شود. چون بي کاري معصيت است. با اين نگاه هاي ديني ما مي توانيم کار خود را تبديل به عبادت کنيم. در اين صورت با دست پر در روز قيامت حاضر ميشویم
سبک زندگی قرآنی
قسمت چهلم:
يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تُحِلُّوا شَعائِرَ اللَّهِ وَ لَا الشَّهْرَ الْحَرامَ وَ لَا الْهَدْيَ وَ لَا الْقَلائِدَ وَ لَا آمِّينَ الْبَيْتَ الْحَرامَ يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنْ رَبِّهِمْ وَ رِضْواناً وَ إِذا حَلَلْتُمْ فَاصْطادُوا وَ لا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ أَنْ صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ أَنْ تَعْتَدُوا وَ تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى وَ لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقابِ (مائده:۲)
اى كسانى كه ايمان آوردهايد! حرمت شعائر الهى، ماه حرام، قربانى حج و حيواناتى كه براى حج علامتگذارى شدهاند و راهيان خانه خدا كه فضل وخشنودى پروردگارشان را مىطلبند، نشكنيد و هرگاه از احرام بيرون آمديد (و اعمال عمره را به پايان رسانديد) مىتوانيد شكار كنيد. و دشمنى با گروهى كه شما را از مسجدالحرام بازداشتند، شما را به بىعدالتى و تجاوز وادار نكند و در انجام نيكىها و دورى از ناپاكىها يكديگر را يارى دهيد و هرگز در گناه و ستم، به هم يارى نرسانيد، و از خداوند پروا كنيد كه همانا خداوند، سخت كيفر است.«هدى»، حيوان بىنشانى است كه براى قربانى در حج هديه مىشود، و «قلائد» حيواناتى هستند كه پيش از مراسم حج، با آويختن چيزى به گردن آنها يا داغ زدن، علامتدار مىشوند تا در مناسك حج، قربانى شوند.
خداوند در ابتداى اين آيه، احترام به همه شعائر را واجب و هتك حرمت آنها را حرام كرده است؛ ولى در ميان شعائر، چند مورد را به خصوص ذكر كرده است از جمله ماههاى: رجب، ذيقعده، ذيحجّه و محرّم كه جنگ در آنها حرام است و ماه ذيحجّه كه حج در آن انجام مىشود.
ازامام صادق عليه السلام روایت شده است: «هر كس براى يارى رساندن به ديگران گامى بردارد، پاداش مجاهد و رزمنده را دارد».
«تا زمانى كه انسان در فكر يارى رساندن به مردم است، خداوند او را يارى مىكند».
«يارى كردن مسلمان، از يك ماه روزهى مستحبّى واعتكاف بهتر است». «هر كس ظالمى را يارى كند، خودش نيز ظالم است».
«حتّى در ساختن مسجد، ظالم را يارى نكنيد».
دست آوردهای این ایه در سبک زندگی:
۱- خداوند از مؤمنان، انتظار ويژهاى دارد. يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تُحِلُّوا ...
۲- احترام گذاردن به شعائر الهى، وظيفهى اهل ايمان است. «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تُحِلُّوا شَعائِرَ اللَّهِ»
۳- هتك حرمت و قداست شعائرالهى، حرام است. «لا تُحِلُّوا شَعائِرَ اللَّهِ»
۴- همهى زمانها يكسان نيستند. برخى روزها مثل ايّاماللّه و برخى ماهها مثل ماهِ حرام، احترام ويژهاى دارند. «وَ لَا الشَّهْرَ الْحَرامَ»
۵- حيوانى هم كه در مسير هدف الهى قرار گيرد، احترام دارد. «وَ لَا الْهَدْيَ وَ لَا الْقَلائِدَ»
۶- راهيان خانهى خدا بايد مورد احترام قرار گيرند. «وَ لَا آمِّينَ الْبَيْتَ الْحَرامَ»(هر برنامهاى كه به احترام وامنيّت زائران خانه خدا ضربه بزند، حرام است،خواه در سفر حج باشد يا عمره.)
۷- هدف اصلى در حج، زيارت كعبه است. «آمِّينَ الْبَيْتَ»
۸- حج و عمره، راهى براى تحصيل دنيا وآخرت است. «يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنْ رَبِّهِمْ وَ رِضْواناً»
۹- سراغ سود حلال رفتن يك ارزش است. قرآن، فضل پروردگار را كه همان سودِ كسب و كار است، در كنار رضوان وقرب الهى قرار داده است. «يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنْ رَبِّهِمْ وَ رِضْواناً»
۱۰- هر نوع فعّاليّت اقتصادى و تجارى در مكّه، براى كشورهاى اسلامى آزاد است. «يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنْ رَبِّهِمْ»
۱۲- بهرههاى مادّى، تفضّل الهى به انسان و از شئون ربوبيّت اوست. «فَضْلًا مِنْ رَبِّهِمْ»
۱۲- دشمنىهاى ديگران در يك زمان، مجوّز ظلم و تجاوز ما در زمانى ديگر نمىشود. وَ لا يَجْرِمَنَّكُمْ ... أَنْ تَعْتَدُوا
۱۳- بىعدالتى و تجاوز از حدّ، حرام است حتّى نسبت به دشمنان. شَنَآنُ قَوْمٍ ... أَنْ تَعْتَدُوا (در انتقام نيز عدالت را رعايت كنيد.)
۱۴- احساسات دينى، بهانهى ظلم نشود. «صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ أَنْ تَعْتَدُوا»
۱۵-وفاى به پيمانها وحفظ حرمت و قداست شعائر الهى نياز به هميارى و تعاون دارد. لا تُحِلُّوا شَعائِرَ اللَّهِ ... وَ تَعاوَنُوا
۱۶- چشمپوشى از خطاى ديگران، يكى از راههاى تعاون بر نيكى است. لا يَجْرِمَنَّكُمْ ... تَعاوَنُوا
۱۷- حكومت و جامعهى اسلامى، بايد در صحنهى بينالمللى، از مظلوم و كارهاى خير حمايت و ظالم و بدىها را محكوم كند. «تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى وَ لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ»
۱۸-- براى رشد همه جانبهى فضايل بايد زمينهها را آماده ساخت و در راه رسيدن به آن هدف، تعاون داشت. «تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ»
۱۹ به جاى حمايت از خانواده، منطقه، نژاد و زبان، بايد از «حقّ» حمايت كرد و به «بِرّ» يارى رساند. «تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ»
۲۰-- كسانى
كه قداست شعائر الهى را مىشكنند و به بدىها كمك مىكنند، بايد خود را براى عقاب شديد الهى آماده كنند. «وَ اتَّقُوا اللَّهَ
◾️انا لله و انا الیه راجعون◾️
ارتحال عالم وارسته وقرآنی حضرت حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی ابطحی مدیر سابق حوزه علمیه خواهران استان اصفهان را خدمت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و همچنین خدمت اساتید ،طلاب و بیت ایشان تسلیت عرض نموده و از خداوند منان طلب مغفرت برای این سرباز امام زمان و برای بازماندگان صبر جزیل خواستاریم. اعضاء هیئت موسس وامنای مجموعه موسسات قرآنی کوثر
یاد ونام وخاطره عالم وار سته وقرآنی، استاد و پیشکسوت حوزه علمیه اصفهان، و موسس مجموعه فرهنگی، علمی و حوزوی الهادی و مدارس علمیه امام هادی(ع) هرند، مدرسه علمیه امام سجاد(ع)، مدرسه علمیه امیرالمومنین(ع) مصلی، مدرسه علمیه خدیجه کبری(س) و مدرسه الهدی(س) حوزه علمیه خواهران، مدرسه علمیه امام رضا(ع) حافظین قرآن را گرامی می داریم.اعضاء هیئت موسس وامنای مجموعه موسسات قرآنی کوثر
دیدار امروز حضرت ایه الله العظمی الامام خامنه ای در دیدار با نخبگان شرکت های دانش بنیان
سبک زندگی تحول آفرین
سبک زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها سبک زندگی تحول آفرین بوده است واگر ما دانش آموز مکتب فاطمه زهرا(س) شویم در زندگی ما میتواند تحول ایجاد کند، در سبک زندگی فاطمی(س)اهمیت به کیفیت زندگی است نه کمیت.
زندگی با کیفیتی که اگر عمرهای متعددی را روی هم بذاریم باز هم برابری با یک روز زندگی ایشان نمیکند.اگر ثمره زندگی حضرت فقط وجود نازنین حضرت صاحب الزمان عج میبود بازهم زیاد بود.همانطور که ثمره زندگی با کیفیت حضرت خدیجه سلام الله وجود حضرت زهرا سلام الله شد.اگر انسان خدا را انتخاب کند،
خدا تمام قد از او حمایت خواهد کرد. حضرت خدیجه سلام الله وقتی پیامبر و دين خدا را جای مال دنیا انتخاب کردند، لحظه وضع حمل که زنان مکه به ایشان پشت کردند، خدا ملائکه را برای کمک نازل کرد.از نکات مهم سبک زندگی حضرت زهرا سلام الله همین است که در سن بسیار کم که بصورت عادی بانوان در این سن مشغول فرزندانشان هستند، عبادتهای طولانی و عجیبی را انجام میدادند.
البته توجه کنیم در مسیر معنویت، میل قلبی خیلی مهم است. اگر تحمیل باشد کار دوام پیدا نمیکند.مسیر بندگی برنامه میخواهد. نمیشود یکباره فشار آورد. اینکه برخی کتابهای شرح حال بزرگانی را میخوانند و میخواهند مثل آنها عمل کند غلط است.مگر میدانیم چه مسیری را طی کردند تا بتوانیم چنین اعمالی انجام دهیم!
نباید بیش از تحمل نفس تحمیل کرد تا زدگی از معنویت پیش نیاید.این بانوی گرامی و بی نظیر اسلام از کودکی همینگونه عبادت میکردند. امروزه به اصطلاح میگویند عبادت با خون ایشان آمیخته شده.
🔻راوی در شرح حال حضرت میگوید: ما کان فی الدینا اعبد من فاطمه..حتی تورمت قدماه.
عابدتر از فاطمه در دنیا نمیشناسم.تا جایی عبادت میکرد که پاهای ایشان ورم کرده بود.
این سبک زندگی جای تعجب ندارد.
کسانی که شاگردان این مکتب بودند حالاتی در عبادت داشتند که میتوان راحتتر عبادت اهلبیت علیهم السلام را درک کرد.
🔻مرحوم مصباح نقل میکردند شیخ نخودکی رکوع نماز حرم رضوی را اینقدر طول دادند که چند سانت برف روی کمر ایشان نشسته بود.
🔻یا آقای راشد از نماز رهبری در ایرانشهر خاطره میگفتند که حین نماز حیوانی وارد شد و نماز ما نزدیک بود باطل شود اما رهبری اصلا متوجه آمدن آن نشدند.
نماز حضرت زهرا سلام الله جلوی چشم فرزندان بوده که امام مجتبی عليهالسلام صبر کردند تا نماز تمام شود و بعد عرض کردند مادر برای همه دعا کردید اما خودمان؟مادر فرمودند: الجار ثم الدار. (اول همسایه بعد خودمان).
فاطمه زهرا علیهاالسلام چراغ خانه امیرالمؤمنین علیه السلام بودند ایا ما در پیروی از اهل بیت وعترت طاهرین چراغ خانه آنها هستیم
پیشاپیش ایام الله دهه مبارک فجر چهل وچهارمین سال انقلاب ونظام مقدس جمهوری اسلامی را به همه علاقمندان ساحت قرآن وعترت تبریک می گوییم