یاد ونام وخاطره عالم وار سته وقرآنی، استاد و پیشکسوت حوزه علمیه اصفهان، و موسس مجموعه فرهنگی، علمی و حوزوی الهادی و مدارس علمیه امام هادی(ع) هرند، مدرسه علمیه امام سجاد(ع)، مدرسه علمیه امیرالمومنین(ع) مصلی، مدرسه علمیه خدیجه کبری(س) و مدرسه الهدی(س) حوزه علمیه خواهران، مدرسه علمیه امام رضا(ع) حافظین قرآن را گرامی می داریم.اعضاء هیئت موسس وامنای مجموعه موسسات قرآنی کوثر
دیدار امروز حضرت ایه الله العظمی الامام خامنه ای در دیدار با نخبگان شرکت های دانش بنیان
سبک زندگی تحول آفرین
سبک زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها سبک زندگی تحول آفرین بوده است واگر ما دانش آموز مکتب فاطمه زهرا(س) شویم در زندگی ما میتواند تحول ایجاد کند، در سبک زندگی فاطمی(س)اهمیت به کیفیت زندگی است نه کمیت.
زندگی با کیفیتی که اگر عمرهای متعددی را روی هم بذاریم باز هم برابری با یک روز زندگی ایشان نمیکند.اگر ثمره زندگی حضرت فقط وجود نازنین حضرت صاحب الزمان عج میبود بازهم زیاد بود.همانطور که ثمره زندگی با کیفیت حضرت خدیجه سلام الله وجود حضرت زهرا سلام الله شد.اگر انسان خدا را انتخاب کند،
خدا تمام قد از او حمایت خواهد کرد. حضرت خدیجه سلام الله وقتی پیامبر و دين خدا را جای مال دنیا انتخاب کردند، لحظه وضع حمل که زنان مکه به ایشان پشت کردند، خدا ملائکه را برای کمک نازل کرد.از نکات مهم سبک زندگی حضرت زهرا سلام الله همین است که در سن بسیار کم که بصورت عادی بانوان در این سن مشغول فرزندانشان هستند، عبادتهای طولانی و عجیبی را انجام میدادند.
البته توجه کنیم در مسیر معنویت، میل قلبی خیلی مهم است. اگر تحمیل باشد کار دوام پیدا نمیکند.مسیر بندگی برنامه میخواهد. نمیشود یکباره فشار آورد. اینکه برخی کتابهای شرح حال بزرگانی را میخوانند و میخواهند مثل آنها عمل کند غلط است.مگر میدانیم چه مسیری را طی کردند تا بتوانیم چنین اعمالی انجام دهیم!
نباید بیش از تحمل نفس تحمیل کرد تا زدگی از معنویت پیش نیاید.این بانوی گرامی و بی نظیر اسلام از کودکی همینگونه عبادت میکردند. امروزه به اصطلاح میگویند عبادت با خون ایشان آمیخته شده.
🔻راوی در شرح حال حضرت میگوید: ما کان فی الدینا اعبد من فاطمه..حتی تورمت قدماه.
عابدتر از فاطمه در دنیا نمیشناسم.تا جایی عبادت میکرد که پاهای ایشان ورم کرده بود.
این سبک زندگی جای تعجب ندارد.
کسانی که شاگردان این مکتب بودند حالاتی در عبادت داشتند که میتوان راحتتر عبادت اهلبیت علیهم السلام را درک کرد.
🔻مرحوم مصباح نقل میکردند شیخ نخودکی رکوع نماز حرم رضوی را اینقدر طول دادند که چند سانت برف روی کمر ایشان نشسته بود.
🔻یا آقای راشد از نماز رهبری در ایرانشهر خاطره میگفتند که حین نماز حیوانی وارد شد و نماز ما نزدیک بود باطل شود اما رهبری اصلا متوجه آمدن آن نشدند.
نماز حضرت زهرا سلام الله جلوی چشم فرزندان بوده که امام مجتبی عليهالسلام صبر کردند تا نماز تمام شود و بعد عرض کردند مادر برای همه دعا کردید اما خودمان؟مادر فرمودند: الجار ثم الدار. (اول همسایه بعد خودمان).
فاطمه زهرا علیهاالسلام چراغ خانه امیرالمؤمنین علیه السلام بودند ایا ما در پیروی از اهل بیت وعترت طاهرین چراغ خانه آنها هستیم
پیشاپیش ایام الله دهه مبارک فجر چهل وچهارمین سال انقلاب ونظام مقدس جمهوری اسلامی را به همه علاقمندان ساحت قرآن وعترت تبریک می گوییم
سبک زندگی قرآنی
قسمت۴۱
يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَ أَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرافِقِ وَ امْسَحُوا بِرُؤُسِكُمْ وَ أَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ وَ إِنْ كُنْتُمْ جُنُباً فَاطَّهَّرُوا وَ إِنْ كُنْتُمْ مَرْضى أَوْ عَلى سَفَرٍ أَوْ جاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ الْغائِطِ أَوْ لامَسْتُمُ النِّساءَ فَلَمْ تَجِدُوا ماءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيداً طَيِّباً فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَ أَيْدِيكُمْ مِنْهُ ما يُرِيدُ اللَّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ حَرَجٍ وَ لكِنْ يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَ لِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ (مائده:۶)
اى كسانى كه ايمان آوردهايد! هرگاه به نماز برخاستيد، پس صورت و دستهايتان را تا آرنج بشوييد و قسمتى از سر و پاهايتان را تا برآمدگى روى پا مسح كنيد و اگر جُنُب بوديد، خود را پاك كنيد (و غسل نماييد)، و اگر بيمار يا در سفر بوديد، يا يكى از شما از محلّ گودى (محل قضاى حاجت) آمده يا با زنان تماس گرفتيد (و آميزش جنسى كرديد) و آبى (براى غسل يا وضو) نيافتيد، با خاك پاك تيمّم كنيد، پس (قسمتى از) صورت و دستانتان را از آن خاك (كه بر دستانتان مانده) مسح كنيد، خداوند نمىخواهد كه شما را در تنگى قرار دهد؛ بلكه مىخواهد شما را پاك كند و نعمتش را بر شما كامل سازد، شايد شما شكرگزار باشيد.
واژهى «قيام»، هرگاه با حرف «الى» همراه شود، به معناى اراده كردن است. «إِذا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ» يعنى هرگاه تصميم به نماز خواندن گرفتيد.كلمهى «جنب»، به زن و مرد، مفرد و جمع، بطور يكسان اطلاق مىشود.مراد از فرمان «فَاطَّهَّرُوا» انجام غسل است. به قرينه اينكه در آيهى 43 سورهى نساء به جاى «فَاطَّهَّرُوا»، «تَغْتَسِلُوا» فرموده است.قيد «إِلَى الْمَرافِقِ»، براى بيان محدودهى شستن است، نه جهت شستن. از آنجا كه كلمهى «يَد» در زبان عربى، هم به دست، از انگشتان تا مچ و هم به دست، از انگشتان تا آرنج و هم به دست، از انگشتان تا كتف، اطلاق مىشود اين آيه مىفرمايد: در وضو، دست تا آرنج را بشوييد، نه كمتر و نه بيشتر.
در تيمّم، روح بندگى نهفته است؛ چون دست به خاك زدن وماليدن آن به پيشانى كه بلندترين عضو بدن است همراه با قصد قربت، نوعى تواضع وخاكسارى در برابر خداست.
«صَعيد» از «صعود» به معناى زمين بلند است. امام صادق عليه السلام در تفسير «صَعِيداً طَيِّباً» فرمودند: زمين بلندى كه آب از آن سرازير شود. آرى، زمين گودى كه آب آلوده در آن جمع مىشود، براى تيمّم مناسب نيست، زيرا شرط تيمّم، خاك پاك است.
در حديث مىخوانيم: «لا صلاة الّا بطهور»، نماز جز با طهارت (وضو يا غسل يا تيمم) صحيح نيست.در حديث مىخوانيم: «ابدأ بما بدء اللّه» از همانجا آغاز كن كه خداوند در قرآن آغاز كرده است. همان گونه كه در قرآن ابتدا شستن صورت، بعد دستها وبعد مسح سر وبعد مسح پا آمده است، ترتيب وضو نيز همين گونه است.
از امام سؤال شد كه چرا در وضو بخشى از سر مسح مىشود؟فرمودند: «لمكان الباء» به خاطر حرف «باء» در كلمهى «بِرُؤُسِكُمْ» زيرا معناى آن قسمتى از سر است واگر آيه «و امسحوا رؤسكم» بود در آن صورت بايد همهى سر را مسح مىكرديم.
ازامام صادق عليه السلام روایت شده است: «مراد از «لامَسْتُمُ»، آميزش جنسى است؛ ولى خدا آن را پوشانده و پوشاندن امورى را دوست دارد؛ لذا آن گونه كه شما نام مىبريد، نام نبرده است».ازامام رضا عليه السلام دربارهى فلسفهى وضو روایت شده است:«يكون العبد طاهراً اذا قام بين يدى الجبّار»، زمينه پاكى هنگام ايستادن در برابر خداست.«مطيعاً له فيما أمره»، نشانهى بندگى و اطاعت است.
«نقيّاً من الادناس و النّجاسة»، عامل دورى از آلودگىها و نجاست است.«ذهاب الكسل و طرد النّعاس»، مايهى دورى از كسالت و خواب آلودگى است.«وتزكية الفؤاد للقيام»، آماده سازى و رشد روحى براى نماز است. از ایه ۶ سوره مائده درس می گیریم که:
۱- نظافت و طهارت، لازمهى ايمان است. يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ... فَاغْسِلُوا ... فَاطَّهَّرُوا
۲- طهارت، شرط نماز است.
«فَاغْسِلُوا»
۳- همچنان كه تماس با قرآن مخصوص پاكان است، «لا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ» ارتباط با خدا هم نياز به طهارت دارد. «فَاغْسِلُوا»
۴-- آلودگى جسم، مانع قرب به خداست. «إِذا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ فَاغْسِلُوا»
۵-- اصل در كلام، رعايت حيا و عفّت و ادب است، خصوصاً در مسائل زناشويى.«لامَسْتُمُ النِّساءَ» البتّه در مسائل حقوقى، براى اين كه حقّى ضايع نشود، قانون روشن و بىپرده بيان مىشود. مثل آيه «دَخَلْتُمْ بِهِنَّ» كه در مورد مهريّه است.
۶- شرايط و مقدّمات نماز، تخفيف بردار هست، ولى تعطيل بردار نیست
۷-- بايد براى پيدا كردن آبِ وضو و غسل تلاش كرد، اگر پيدا نشد، آنگاه نوبت به تيمّم مىرسد. ( «فَلَمْ تَجِدُوا» در جايى است كه انسان تلاش كند ولى
نيابد.)
۸- با آب يا خاك آلوده، نمىتوان با خداى پاك، ارتباط برقرار كرد. «صَعِيداً طَيِّباً»
۹- هم خوردنىها بايد طيّب باشد كه در دو آيهى قبل به آن اشاره شد، هم تيمّم بايد به خاك طيّب باشد. «صَعِيداً طَيِّباً»
۱۰- در احكام دين، حرج و دشوارى نيست. ما يُرِيدُ اللَّهُ ... مِنْ حَرَجٍ
۱۱- هدف از وضو و غسل و تيمّم، طهارت معنوى و آمادگى براى ارتباط با خداوند است. «لِيُطَهِّرَكُمْ»
۱۲- تكاليف الهى، براى انسان نعمت است. «لِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ»
۱۳- انجام تكليف، يكى از مصاديق شكر خداست. «لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ»