26.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مقام معظم رهبری: اگر با قرآن اُنس گرفتیم، اگر قرآن را درست فهمیدیم، اگر در قرآن تدبّر کردیم، آنوقت پاسخ درست به سؤالات زندگی به ما داده خواهد شد.
📖پای رحل قرآن:
📒لوازم تغییر نگرش ورفتار (هدف):
🔶رسول الله(ص) با مجاهده؛ تلاش وبرنامه ریزی پیگیر تغییر وتحول نگرش ورفتار هدف به نگرش؛ بینش؛ گرایش ورفتار مورد انتظار قرآن بود. 🔶او در این مسیر؛ به مبارزه با خرافات ؛ آداب و رسوم جاهلی بسیار سنگین پرداخت وآزارها ورنج ها دید ولی با دلسوزی پایداری کرد تا تحول مطلوب مورد انتظار قرآن در این مردم بوجود آید.
🔶(أَ لَمْ نَشْرَحْ لَکَ صَدْرَکَ؛وَ وَضَعْنا عَنْکَ وِزْرَکَ؛ اَلَّذِی أَنْقَضَ ظَهْرَکَ)
🔶شرح صدری که به رسول الله(ص) داده شد،باعث شد تا آن حضرت در برابر آن همه آزارها، قومش را نفرین نکند و می فرمود:«اللهم اهد قومی فانهم لا یعلمون" یعنی خداوندا این مردم را هدایت کن زیرا که نمی دانند و در فتح مکه با اعلام عفو عمومی فرمود: «لا تَثْرِیبَ عَلَیْکُمُ الْیَوْمَ» امروز باکی بر شما نیست و همه را بخشیدم،همانگونه که یوسف با این جمله تمام برادرانش را یکجا عفو کرد.
🔶نمونه «وَضَعْنا عَنْکَ وِزْرَکَ .. وَ رَفَعْنا لَکَ ذِکْرَکَ» این بود که مردم فوج فوج در دین خدا وارد می شدند «یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللّهِ أَفْواجاً» و در جنگ های بدر و خندق و حنین اسلام پیروز شد و با اینکه بعضی منافق و یا ترسو بودند و فرار می کردند باز اسلام رو به رشد بود.
🔶در اکثر موارد این بار سنگین توسط حضرت علی علیه السلام از دوش پیامبر برداشته می شد.او در بدر و خیبر و احد شجاعانه ترین عملیات را انجام داد.
🔶البته در برخی موارد،«وزر»و سنگینی را،از طریق امدادهای غیبی و نزول فرشتگان و یا القاء ترس در دل دشمنان،از دوش پیامبر اکرم برداشته شد.
🔶نکته ای از بزرگان:
🔷مفسر قرآن آیه الله العظمی جوادی آملی:
آب زلال وقتی از چشمه می جوشد، راه خود را باز می كند و راه كسی را هم نمی بندد و همهٴ درختان و گیاهان تشنهٴ سر راه را هم سیراب می كند. این خاصیت آب زلال است كه به دنبال تشنه می رود. امّا اگر این آب، دارای املاح و رسوبی باشد، همین كه می جوشد، راه خود را می بندد. بعد از چند سال در آن مزرع، تلّی از سنگ پیدا شده و همهٴ آن سرزمین های سبز، خشك می شود و چیزی در آن نمی روید.
افكار و اندیشه ها هم چنین است.
اگر زلال باشد از جان می جوشد، با زبان و قلم منتشر می شود، به گوش و چشم می رسد و از آنجا در دلهای دیگران جاری می شود. از این رو امام سجّاد (علیه السلام) فرمود: دلها در ماه رمضان، نرم و رقیق و گناهان در این ماه كم است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖رهبر انقلاب دیروز در جمع قرآنیان: قرآن هم راه را نشان میدهد و هم انگیزه ایجاد میکند
📖پای رحل قرآن:
📒رفعت نام محمد مصطفی(ص):
🔶وَرَفَعْنَا لَكَ ذِكْرَكَ
☀️نام نیک و آبرو لازمه توفیق در رهبری جامعه است. «رَفَعْنا لَکَ ذِکْرَکَ». ☀️مربی تربیت اعتقادی که تحول عظیمی در جامعه بشری برای همیشه تاریخ پدید آورده باید از جایگاه ومنزلت رفیع برخوردار باشد
☀️تاثیر رفعت نام مربی تربیت مردم موجب نفوذ کلام ورشد بیان وپیام اودر میان مردم شده وزمینه الگو گیری وتاسی برای پیمودن مسیر تربیت هموار میشود.
☀️خداوند،نام و یاد پیامبرش را گرامی داشته است.در قرآن،به درود و صلوات بر پیامبرش فرمان داده است: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِیماً» ☀️ نام او را در بسیاری از آیات در کنار نام خودش آورد است، «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ»
☀️در اذان،شهادت به رسالت او را در کنار شهادت به وحدانیّت خودش قرار داده است.«اشهد أن لا اله الا الله و اشهد ان محمدا رسول الله»و در تشهد هر نماز،نیز این شهادتین را تکرار کرده است.
☀️اما نام حضرت تنها در عالم ظاهر رفعت نیافته است، بلکه در باطن عالم هم رفعت یافته است. و از این رو هر قلبی که بخواهد به توحید نائل شود، باید ذکر نبی اکرم در آن دل رفعت پیدا کند. شاهد آن هم اینکه مخالفین قطعی توحید و دعوت انبیاء الهی، همه همت خود را بر محو نام نبی اکرم و اولیاء ایشان معطوف می کردند و در عین حال مدعی می شدند که توحید را قبول دارند.
☀️بنابراین معنای تعظیم خداوند، تحقیر اولیاء الهی نیست؛ توحید به معنای بی اعتنایی به اولیاء الهی، به بهانه ارتباط مستقیم با خداوند نیست. از این روگاهی وقتی از عظمت اولیاء الهی صحبت می شود، عده ای احساس می کند که این مقامات با توحید نمی سازد و از این رو غلو است! در حالی که غافل از این نکته هستند که :
☀️توحید با رفعت نام نبی اکرم(ص) در عالم جاری می شود و اینکه نبی اکرم(ص) که غرق در جمال و جلال الهی است، نگران رفعت ذکر خودشان برای بعد از خودشان هستند، که از مفاد همین سوره استفاده می شود ،به این دلیل نیست که جضرت می خواهد نام خودش را در تاریخ ثبت کند، بلکه به این دلیل است که می داند رفعت توحید از بستر رفعت نام ایشان قرار است محقق شود و خداوند راهی غیر از این را در عالم مقرر نکرده است. ☀️هر اندازه که نام و نور نبی اکرم و اهل بیت ایشان در عالم ظهور می کند، عالم را توحید فرا می گیرد: «بهم ملات سمائک و ارضک، حتی ظهر ان لا اله الا انت»
🔷تحلیلی روز آمد بردعای روز سوم ماه رمضان
(اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ الذِّهْنَ وَ التَّنْبِیهَ وَ بَاعِدْنِی فِیهِ مِنَ السَّفَاهَةِ وَ التَّمْوِیهِ)
▫️خدایا، در این روز، مراتیز هوشی و بیداری نصیب فرما و از سفاهت، جهالت و کار باطل دور گردان.
✅تیزهوشی چیست؟
تیزهوشی به معنای توانایی سریع و مؤثر در پردازش اطلاعات، تحلیل مسائل پیچیده، و یافتن راهحلهای خلاقانه است. ✅این ویژگی شامل ترکیبی از مهارتهای شناختی، تفکری، و خلاقانه است که به فرد امکان میدهد تا با دقت و سرعت بالا به مشکلات و چالشهای مختلف پاسخ دهد. ✅تیزهوشی معمولاً با تواناییهای ذهنی همچون تفکر منطقی، تحلیل دقیق، و استنتاجهای نوآورانه همراه است و میتواند به صورت ذاتی یا از طریق آموزش و تمرین بهبود یابد.
✅تیزهوشی، که به معنای توانایی سریع و مؤثر در پردازش اطلاعات و حل مسائل پیچیده است، به عنوان یک ویژگی برجسته ذهنی شناخته میشود. این توانایی به افراد این امکان را میدهد که با تحلیل دقیق و خلاقیت، مسائل مختلف را به شیوهای نوآورانه و کارآمد حل کنند. در دنیای امروز، جایی که تغییرات سریع و چالشهای پیچیده به امری روزمره تبدیل شده است، تیزهوشی به یک مزیت رقابتی حیاتی تبدیل شده است.
✅در زندگی روزمره، تیزهوشی میتواند تأثیرات قابل توجهی بر کیفیت زندگی فردی داشته باشد. از مدیریت بهینه زمان و منابع گرفته تا برقراری ارتباطات مؤثر و تصمیمگیریهای هوشمندانه، تیزهوشی نقش کلیدی در بهبود عملکردهای روزمره ایفا میکند. این ویژگی به فرد کمک میکند تا با بهرهگیری از تواناییهای ذهنی خود، به مشکلات پیشآمده با اعتماد به نفس و مهارت پاسخ دهد.
✅در عرصه حرفهای، تیزهوشی به عنوان عاملی کلیدی در موفقیت شغلی و حرفهای شناخته میشود. افرادی که دارای تیزهوشی بالا هستند، قادرند تا در محیطهای کاری پیچیده و رقابتی به سرعت تصمیمگیری کنند و به راهحلهای مؤثر دست یابند. این توانایی به آنها این امکان را میدهد که در پروژههای بزرگ و چالشبرانگیز، نقش مؤثری ایفا کرده و به عنوان یک منبع ارزشمند در تیمهای خود شناخته شوند.
✅به طور کلی، پرورش تیزهوشی بهبود کیفیت زندگی فردی و حرفهای را به همراه دارد. با تقویت این ویژگی، افراد میتوانند به اهداف خود با سرعت و دقت بیشتری دست یابند و در مواجهه با چالشهای زندگی و کار، عملکرد بهتری داشته باشند. این امر نه تنها به موفقیتهای حرفهای کمک میکند بلکه به افزایش رضایت شخصی و بهبود روابط اجتماعی نیز میانجامد
📖پای رحل قرآن:
📒نتایج معیت عسر ویسر در تربیت اعتقادی:
🔶در سیر تربیت اعتقادی به آیات پنجم وششم سوره انشراح رسیدیم در پنجمین آیه به پیامبر مژده آسانى پس از دشوارى مىدهد: «فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یسْرًا» و در آیه بعد این مطلب را تکرار مىکند. 🔷گروهى از مفسران تکرار «العُسر» را به صورت معرفه دلیل بر یکى بودن آن دو دانسته و تکرار «یُسراً» را به صورت نکره دلیل بر تعدد و مغایرت آن دو با هم مىدانند، بنابراین مقصود آیه چنین است که در برابر هر عسر دو یسر وجود دارد: یک یُسر در دنیا و یسرى دیگر در آخرت.
🔷این نظر با روایات نیز سازگارى دارد. براى نمونه از پیامبر( صلى الله علیه و آله) روایت شده است: «خداوند یک عسر و دو یسر آفرید. یک عسر نمىتواند بر دو یسر غلبه کند». 🔷اما علامه طباطبایى این تکرار را صرفاً تأکید معناى آیه پیشین مىداند و سه نعمت ذکر شده در ابتداى سوره را از مصادیق یسر پس از عسر به شمار مىآورد.
🔷همراهی عسر و تحمل بار رسالت و دو یسر همراه آن برای امت. آیه پنجم و ششم از معیت عسر و یسر در «نتیجه» تحملی که پیامبر داشته اند. این دو آیه اشاره دارد به دو یسری که به پیامبر وعده داده شده است که غیر از یسری است که بعد از عسر - در اثر سنت تبدل سختی ها به آسایش و در جزای آن سختی ها -خداوند وعده کرده است. 🔷گشایش مورد توجه این آیه، در متن خود سختی هاست.
اما این دو گشایشی که در این آیات در متن عسر مورد توجه قرار گرفته است به چه معناست؟ طبق تفسیر آیات قبل سنگینی مورد اشاره در این سوره، بار سلوک توحیدی خود حضرت نبوده است، بلکه سنگینی بار هدایت وتربیت توحیدی دیگران بوده است و این بار بر دوش حضرت آنچنان سنگین بوده است که هم کمر شکن بوده است و به تعبیر خود حضرت در سوره هود ایشان را پیر کرده است. 🔷حضرت رسول اکرم (ص)گاهی ریاضاتی دارند که برای مسیر سلوک خودشان است، اما گاهی ریاضاتی دارند برای ماموریت شفاعتی که بر عهده دارند. از این رو همانطور که ریاضاتی برای سیر خودشان دارند، فتوحاتی در مسیر سیر خودشان به بار خواهد آورد، ریاضاتی هم که برای شفاعت کردن می کشند، فتوحاتی در مسیر شفاعت از دیگر مخلوقات به همراه خواهد داشت و گشایشهایی در مسیر شفاعت حضرت بدست خواهد آمد.
🔷گشایشی که خداوند در مقابل تحمل بار این هدایت و شفاعت به نبی اکرم(ص) داده است این است که در متن این سختی که حضرت می کشند، عالم به دو نیاز مهم خود برای طی مسیر تربیت توحیدی، یعنی «شرح صدر» و «هدایت» از طریق تحمل نبی اکرم دست می یابد
🔶تحلیلی روز آمد از دعای روز چهارم. 🔶اللَّهُمَّ قَوِّنِي فِيْهِ عَلئ إِقامَةِ أَمْرِكَ،خدایا نیرومندم کن در به پاداشتن دستور فرامینت. ☀️اقامه برنامه های الهی دو مقدمه دارد که رسول الله( ص) وهمه معصومین( علیهم السلام) به آن پرداخته اند وآن دومقدمه عبارت است از اقدام واشاعه فرامین الهی. ☀️کسی که می خواهد به تبعیت از رسول الله(ص) ومعصومین( علیهم السلام) اقامه گر فرامین ؛ احکام وحدود الهی باشد لازم است: ✔️در گام اول اقدام کننده به دستورات وفرامین الهی باشد وآن را در گرایش ورفتار وسبک زندگی خود ظهور دهد وبه خود سازی وخانواده سازی بپردازد. ✔️ودر گام دوم لازم است به اشاعه وترویج هدفمند دستورات وبرنامه های الهی بپردازد وهزینه های این اشاعه را تحمل کند تا موجب جامعه سازی الهی وقرآنی شود. ✔️وآنگاه نوبت اقامه یعنی بپا داشتن اوامر ونواهی الهی در سطح جوامع است که با رویکرد به تمدن سازی اسلامی مبادرت به اقامه اوامر ونواهی الهی می کند. کسی موفق به اقامه می شود که اقدام کننده واشاعه کننده اوامر ونواهی الهی بوده باشد
📖پای رحل قرآن:
📒فارغ شدن رسول در مسیر هدایت و نصب ولایت در ادامه جریان هدایت وتربیت.
🔶فَإِذَا فَرَغْتَ فَانْصَبْ وَإِلَى رَبِّكَ فَارْغَبْ ( انشراح:۸-۷)
▫️در مسیر تربیت اعتقادی مردم فقط به پروردگار خودت توجه وتوکل داشته باش. در آیات (۸-۷)خداوند برای بعد از دوران رسالت پیامبر در حال دادن دستوراتی به (رسول الله)است. ☀️خداوند بیان می داردکه نبی اکرم با شرح صدر الهی بار رسالت را برداشتند و برای تربیت توحیدی و تبیین ولایت الله و معارف الهی در عالم دنیا سختی ها را تحمل کردند. در نتیجه این تحمل حضرت، خداوند رفعت ذکر حضرت را در عالم قرار داد و این رفعت ذکر حضرت توحید در عالم واقع شد. ☀️و بعد در دو آیه آخر سوره در مقام بیان دستوراتی به پیامبر است که برای ادامه راه نگران است. این معنا با روایاتی که از اهل بیت نقل شده است سازگار است؛ آنجا در تفسیر این آیه آمده است که: «فَإِذا فَرَغْتَ من نبوتک فَانْصَبْ علیا». از جمله روایاتی که با تقسیر اعتقادی سوره سازگار است عبارتند از:
☀️«عن أبی عبد الله (علیه السلام)، فی قوله تبارک و تعالی: أَ لَمْ نَشْرَحْ لَک صَدْرَک، قال: فقال: بولایة أمیر المؤمنین (علیه السلام)» ☀️و یا در روایت دیگری داریم: «عن أبی عبد الله (علیه السلام) - فی حدیث طویل - قال: «فقال الله جل ذکره: فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَبْ * وَ إِلی رَبِّک فَارْغَبْ یقول: إذا فرغت فانصب علمک و أعلن وصیک، فأعلمهم فضله علانیة، فقال (صلی الله علیه و آله): من کنت مولاه فعلی مولاه، اللهم وال من والاه، و عاد من عاداه، ثلاث مرات».
☀️و در روایت دیگری داریم: «ابن شهر آشوب: عن الباقر و الصادق (علیهما السلام)، فی قوله تعالی: أَ لَمْ نَشْرَحْ لَک صَدْرَک: «أ لم نعلمک من وصیک؟ فجعلناه ناصرک و مذل عدوک الَّذِی أَنْقَضَ ظَهْرَک و أخرج منه سلالة الأنبیاء الذین یهتدی بهم وَ رَفَعْنا لَک ذِکرَک فلا أذکر إلا ذکرت معی فَإِذا فَرَغْتَ من دینک فَانْصَبْ علیا للولایة تهتدی به الفرقة».
☀️از روایات فوق چند نکته فهمیده می شود: ✔️اول اینکه خطاب اصلی این سوره به خود نبی اکرم(ص) است. ✔️دوم اینکه حضرت برای هدایت امت نگران هستند و خداوند دو اطمینان را به حضرت می دهند. ✔️اول بشارت تمام بودن کار خود حضرت به شرح صدر و هدایت وتربیت اعتقادی امت است. ✔️و دوم اینکه از روایاتی که راجع به آیات اول سوره نیز آمده است بر می آید که خداوند شرح صدر و رفعت ذکر نبی اکرم را از طریق اعطای امیرالمومنین و ائمه معصومین به نبی اکرم(ص) محقق کرده است
☀️شناخت دعای افتتاح:
🌙از دعاهای مشهور شبهای #ماه_رمضان، «دعای افتتاح» است.
🌙این دعا به وسیلة ابوجعفر محمد بن عثمان بن سعید عمری، نایب خاص حضرت_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) صادر شده است؛ چنان که علامه_مجلسی گفته است:
🌙به سند معتبر از حضرت صاحب الامر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نقل شده است که به شیعیان نوشتند: «در هر شب ماه رمضان این دعا را بخوانید که دعای این ماه را ملائکه میشنوند و برای صاحبش استغفار میکنند»(محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج۲۴، ص۱۶۶)
🌙نام این دعای شریف از جمله اوّل آن (اَللّهُمَّ اِنّی اَفْتَتِحُ الثَّناءَ بِحَمْدِکَ)(شیخ طوسی، التهذیب، ج3، ص108)گرفته شده است.
🌙مضامین بلند خداشناسی و ستایش و ثنای الهی و برشمردن صفات خداوند متعال ـ بهویژه مهربانی کامل و بینظیر هنگام عفو و گــذشت، و شــدّت کیفــر و عقوبت هنگام حسابرسی و نقمت ـ و بعضی از علل تأخیر استجابت دعا و بیان مهمترین نعمتهای الهی، سرآغاز این دعای شریف است. 🌙سپس درود و صلوات مخصوص بر پیامبر و آل او (علیهم السلام) با ذکر نام و القاب ایشان، آن گاه دعا برای قیام حضرت قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و اظهار اشتیاق برای برقراری دولت کریمهای که اسلام و اهل اسلام در آن، عزت یابند و نفاق و منافقان، خوار و زبون گردند و ما از داعیان آن دولت باشیم که دیگران را به اطاعت الهی فراخوانیم و به راه خداوند متعال راهبری کنیم.
🌙 پایان دعا شِکوِهای به درگاه خداوند متعال است از فقدان_پیــامبر و غیبت_امــام و بسیــاری دشمن، و کمی تعداد و فتنههای شدید، و پس از آن فتح و گشایش از او درخواست میشود.