eitaa logo
آموزش قرآن کودکان و نوجوانان
7.6هزار دنبال‌کننده
254 عکس
217 ویدیو
90 فایل
مهدقرآنی حضرت فاطمه معصومه(س) وابسته به مرکز قرآنی مسجدالنبی(ص) ادمین(خادم القرآن): @miead313
مشاهده در ایتا
دانلود
درس 8⃣: 👌«م» ساکنه در مجاورت حروف 28 گانه به یکی از این 3 حالت خوانده می شود: 1- ادغام 2- اخفاء 3- اظهار 1- میم ساکنه فقط ادغام «متماثلین» دارد. یعنی تنها در «م» ادغام می شود. تلفظ میم مشدّد حاصله ، با «غنّه» همراه است؛ چرا که لب ها روی هم منطبق و بسته اند فلذا تمامی صوت از خیشوم خارج می شود. صدای میم مشدّد ، باید به اندازه «دو حرکت» امتداد یابد. مثال: اِن کُنتُم مُؤمِنینَ – وَلَهُم ما یَشتَهُونَ – کُنتُم مَرضیٰ – یُمَتِّعکُم مَتاعاً 2- اخفاء میم ساکنه، نزد حرف «ب» انجام می شود. این اخفاء با حذف مخرج میم و ابقاء غنّه آن همراه است و کشش «غنّه نیز دو حرکت است. «م» حاصله از اقلاب نون ساکنه نزد «ب» نیز همین حکم را دارد و اخفاء می شود. 🖍روش اخفاء میم ساکنه به محض شروع اخفاء ، لبها را بسیار به هم نزدیک می کنیم ، به حدی که اصطلاحاً یک ورق کاغذ نازک بتواند از میان دو لب عبور کند. همزمان بخش عمده صوت را از فضای بینی خارج نموده و این حالت (بینی – دهانی) را به اندازه دو حرکت ادامه می دهیم. آنگاه حرف «ب» را اداء می کنیم. مثال: تَأتیهِم بَغتَةً – اَم بِهِ جِنَّةٌ– فَاحکُم بَینَنا – بَعضُکُم بَعضاً – مُن بَعدِهِم (مِم بَعدِهِم) – خَبیرٌ بَصیرٌ (خَبیرُم بَصیرٌ) 3- «م» ساکنه نزد بقیه حروف اظهار می شود. بدین معنا که از مخرج خود، بطور طبیعی اداء می گردد.لزوم رعایت 3 نکته در اظهار میم 1- عدم حرکت.(میم ساکنه نباید قلقله بگیرد) 2- عدم مکث. 3- عدم سکت. 🖊 نکته:«م» ساکنه نزد «ف – و» اظهار می شود. 💠آموزش قرآن به کودکان و نوجوانان💠 ┏━━━✨ 🍃♥️ @quran_for_kids
درس 9⃣: 👌کلمه «غنّة» به دو صورت مطرح شده است: 1- در باب صفات، به عنوان صفت ویژه ی «ن – م». 2- در احکام «ن» و «م» ساکنه، به عنوان حکم غنّه در مواردی خاص. تفاوتشان در این است که «صفت غنّه» به صورت همیشگی و در حالات اعم از سکون و حرکت در «ن – م» وجود دارد . اما «حکم غنّه» تحت شرایطی خاص پیش می آید و به میزان 2 حرکت نیز امتداد می یابد 🖊تعریف غنّه « غنّة صوتی است که از خیشوم (فضای بینی) خارج می شود» 👌موارد «حکم غنّة» 1- نون و میم مشدّد 2- ادغام «ن» در «یمون» 3- اقلاب نون ساکن 4- کلیه ی اخفاءات 🖊میزان غنّة میزان کشش «حکم غنّة» ، به اندازه زمان کشش 2 حرکت است 🖊شرح بیشتر موارد غنّة *هرگاه به «ن – م» مشدّد رسیدید اعم از تشدید دائمی در یک کلمه یا حاصل از ادغام متماثلین بین دو کلمه باید صدای حروف مذکور را به اندازه دو حرکت امتداد دهد و در این میزان ، هیچ تفاوتی بین مشدّد میان کلام و مشدّد هنگام وقف وجود ندارد. مانند : یُمَنّیهِم - فَطَرَهُنّ – فِی الیَمّ – جَنّاتِ النَّعیمِ – وَ لا جانّ – اُمَّتُکُم – سَمّاعُونَ – اُمَمٍ مِمَّن مَعَکَ - وَالاَصَمّ *در چهارمین مورد عبارت «کلیهی اخفاءات» ، طبعاً شامل اخفاء نون ساکنه نزد 15 حرف مابقی و اخفاء میم ساکنه ، نزد «ب» می شود. * در مورد کشش غنّه ، مقصود از 2 حرکت آن است که غنّه به اندازه کشش یک حرف مد امتداد یابد. به عنوان مثال در «اَنتَ»و «مِن شَیءٍ» غنّه را باید به اندازه کشش بخش «ما» در «اَماتَ» یا «فی» در «لَفی شَکٍّ» ادا کنیم. 👌مراتب کیفیت غنّة واژه کیفیت در برابر کمیت قرار دارد. منظور از کمیت ، همان میزان دو حرکت است که در تمامی موارد حکمِ غنّه ، ثابت و بدون تغییر است. اما مقصود از کیفیت غنّه ، درجه ی قوت و ضعف آن است. مراتب کیفیت غنّة «ن» (از حداقل به حداکثر): 1- نون متحرکه مانند تُنَزِّلُ 2- نون ساکنه ی مُظهَر مانند مِنهُم 3- نون ساکنه ی مخفی مانند اَنفُسَهُم 4- نون مدغم در «و – ی» مانند مِن والٍ – مَن یَشری 5- نون مشدّد مانند فَطَرَهُنَّ مراتب کیفیت غنّة «م» (از حداقل به حداکثر): 1- میم متحرکه مانند عَمِلُوا 2- میم ساکنه مظهر مانند فی غَمرَةٍ 3-میم ساکنه مخفی مانند هُم بارِزُونَ 4- میم مشدّد مانند اُمَمٍ مِمَّن مَعَکَ 💠آموزش قرآن به کودکان و نوجوانان💠 ┏━━━✨ 🍃♥️ @quran_for_kids
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هر کی تونست این کلیپ رو تا آخرش نگاه کنه و گریه نکنه شاهکار کرده سنگدل ترین آدم هم دلش میریزه پای این کلیپ 👌شما رو می شناسی؟ ‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 💠آموزش قرآن به کودکان و نوجوانان💠 ┏━━━✨ 🍃♥️ @quran_for_kids
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
درس 🔟 🖊کلمه ادغام در لغت به معنای «اِدخال – داخل نمودن» و در تجوید عبارتست از : «حذف حرف ساکن و مشدّد نمودن حرف بعدی» شرط مهم ادغام ، ساکن بودن حرف اول است و اگر در مواردی ، حرف متحرک ادغام شود، در واقع اول ساکن شده و آنگاه در حرف بعدی ادغام می گردد. در ادغام ، به نظر می رسد حرف اول در حرف دوم ناپدید و موجب فشرده شدن حرف دوم شده است. مانند : «مِن نارٍ» که اگر نون ساکنه را حذف و به جای آن ، نون «نار» را مشدّد بخوانیم ، گویند «عمل ادغام انجام شده است». مِن نارٍ —------— مِنّارٍ لذا ادغام همیشه موجب بروز تشدید می گردد. فایده ادغام سهولت در کلام است. 🖊 ادغام صغیر و کبیر : هرگاه حرف مُدغَم(حرف حذف شده یا ادغام شده) ساکن باشد، ادغام را «صغیر» نامند. مانند : قُل لا– قَد دَخَلُوا – مِن رَبِّکُم : اگر مدغم ، متحرک باشد ، به این ادغام ، «ادغام کبیر» گویند. چرا که ابتدا مدغم، ساکن شده و آنگاه ادغام می شود و چون ادغام در دو مرحله انجام می شود، «ادغام کبیر» نام گرفته است. مانند : «تَأمُرُونّی» که در اصل «تَأمُرُونَنی» و «مَکَّنّی» که در اصل «مَکَّنَنی» و «لا تَأمَنّا» که در اصل «لا تَأمَنُنا» بوده اند. 💠آموزش قرآن به کودکان و نوجوانان💠 ┏━━━✨ 🍃♥️ @quran_for_kids
درس1⃣1⃣ 🖊انواع رابطه دو حرف هر حرف از لحاظ رابطه با حرف دیگر از چهار حالت خارج نیست: 1- متماثل 2- متجانس 3- متقارب 4- متباعد 1- (دو حرف مثل هم) : دو حرف را گویند که در مخرج و صفات کاملاً مشترک باشند. و این حالت فقط در هر حرف نسبت به خودش وجود دارد. مانند: (ب – ب) – (س – س) – (م – م) - ... 2- (دو حرف هم جنس): دو حرف را گویند که در مخرج ، مشترک اما در صفات متفاوت باشند. مانند : حروف نطعی (ت – د – ط) – حروف لثوی (ث – ذ – ظ) – حروف شفوی (ب – م – و) ... 3- حروف متقاربین (دو حرف نزدیک به هم): دو حرف را گویند که مخارج آنها به هم نزدیک باشد. مانند : (ق – ک) – (ل – ن – ر) – (ت – ث – د – ذ – س – ص – ظ - ...) 4- (دو حرف دور از هم): دو حرف را گویند که «مواضع» آن ها از یکدیگر جدا باشد. مثلاً یکی در «حلق» و دیگری در «لسان» مانند : (ح – ز) و یا یکی در «لسان» و دیگری در «شفتین» مانند: (ک – ب) 👌انواع ادغام سه نوع است : 1- ادغام متماثلین 2- ادغام متجانسین 3- ادغام متقاربین 🖊1- #متماثلین دو حرف متماثل ، در صورت سکون اول ، در هم ادغام می شوند. مانند: اِذهَب بِکِتابی – فَما رَبِحَت تِجارَتُهُم – قَد دَخَلُوا – فَلا یُسرِف فِی القَتلِ – یُدرِککُم – قُل لَهُم – لَهُم ما یَشاؤُنَ – اَووَزَنُوا – یُوَجِّههُ استثناء :در عبارت : مالِیَه هَلَکَ (الحاقه – 28) که علاوه بر ادغام، اظهار آن نیز جایز است. البته هنگام اظهار «سَکت» خفیف بین آن دو ضروری است. یعنی پس از تلفظ هاء ساکن ، لحظه ای کوتاه صوت را بدون تجدید نفس قطع و سپس هاء دوم را تلفظ می کنیم. 🖊2- به شرط سکون حرف اول ، فقط در موارد زیر انجام می شود: *ب..........در..........م تنها مورد آن در سوره هود (آیه 42) واقع شده است و عبارتست از : «اِرکَب مَعَنا» که به صورت «اِرکَمَّعَنا» خوانده می شود. *(ت – د – ظ) دو به دو در یکدیگر مثال های ادغام حروف نطعی : فَلَمّا اَثقَلَت دَعَوَا اللهَ – اِذ هَمَّت طائِفَةٌ – قد تَبَیَّنَ – بَسَطتَ *(ث – ذ – ظ) دو به دو در یکدیگر مثال های حروف لثوی: یَلهَث ذٰلِکَ – اِذظَلَمُوا 🖊3- * ق ............ در ..............ک تنها مورد در سوره مرسلات آیه 77 واقع شده است و عبارتست از : «اَلَم نَخلُقکُم» که به صورت «اَلَم نَخلُکُّم»خوانده می شود. *ل ............ در ............ر مانند : قُل رَبّی – بَل رَبُّکُم استثناء : در عبارت «بَل رانَ» در سوره مطففین آیه 14، نه تنها «ل» اظهار می گردد، بلکه با «سَکت» همراه است. *ن ............... در ............ ل – ر مانند : مِن لَدُنکَ – وَ مَن لا یُجِب – مِن رَبِّکُم – اَن رَبَطنا استثناء : در عبارت «مَن راقٍ» در سوره قیامه آیه 27 ، نون ساکنه نه تنها اظهار می گردد بلکه با «سَکت» همراه است. *ن ............. در ............. م – و – ی مانند : مِن مالٍ – عَن وَلَدِهِ – فَمَن یَعمَل 🖊 ادغامی است که در آن حرف مدغم کاملاً از میان رفته و اثری از مخرج و صفات آن در کلام به جای نمی ماند. بیشترین موترد ادغام از این نوع است. 🖊 ادغامی است که در آن ، صفتی از صفات مدغم باقی بماند و در نتیجه ، مدغم بطور کامل از بین نرود . این ادغان معمولاً زمانی پیش می آید که حرف ساکنه ، از حرف بعدی قوی تر باشد. 👌موارد ادغام ناقص عبارتست از : 🖍 ادغام ناقص «ط» در «ت» در این ادغام ، از حرف «ط»، فقط صفت استعلاء و اطباق (تفخیم) آن ابقاء می شود. در این ادغام، ابتدا قصد می کنیم که «ط» ساکن را همراه تفخیم آن قلقله دهیم، اما پس از بروز تفخیم، بدون قلقله آن، حرف «ت» را مشدّد اداء می کنیم. مثال : بَسَطتَ – فَرَّطتَ – اَحَطتُ 🖍 ادغام ناقص «ق» در «ک» در این ادغام ، فقط صفت «استعلاء» حرف «ق» ابقاء می شود. تنها مورد آن عبارتست از : «اَلَم نَخلُقکُم» (مرسلات – 77) در این ادغام، ابتدا قصد می کنیم که «ق» ساکن را همراه تفخیم آن قلقله دهیم، اما پس از بروز تفخیم، بدون قلقله آن ، حرف «ک» را مشدّد اداء می کنیم. 🖍ادغام ناقص «ن» در «و – ی» در این ادغام ، صفت «غنّة» نون ساکنه ، باقی می ماند. لذا حاصل این ادغام ، یک «و – ی» مشدّد همراه با غنّة است ؛ بطوری که اگر در خلال تلفظ این نوع از «و – ی» مشدّد ، ناگهان مجرای بینی را مسدود کنیم، صدای «و – ی» به وضوح تغییر کرده و دهانی می شود. 💠آموزش قرآن به کودکان و نوجوانان💠 ┏━━━✨ 🍃♥️ @quran_for_kids
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپ "بابا یعمی" اثر کودک خردسال سلمان الحواجی+زیرنویس فارسی 💠آموزش قرآن به کودکان و نوجوانان💠 ┏━━━✨ 🍃♥️ @quran_for_kids
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
@quran_for_kids توحید.mp3
20.86M
و قرائت سوره با صدای بیش از 110 قاری 💠آموزش قرآن به کودکان و نوجوانان💠 ┏━━━✨ 🍃♥️ @quran_for_kids
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
114.mp3
286.6K
سوره شماره 114 👌با صدای استاد و تکرار کودک 💠آموزش قرآن به کودکان و نوجوانان💠 ┏━━━✨ 🍃♥️ @quran_for_kids
113.mp3
239.2K
سوره شماره 113 👌با صدای استاد و تکرار کودک 💠آموزش قرآن به کودکان و نوجوانان💠 ┏━━━✨ 🍃♥️ @quran_for_kids
111.mp3
281.7K
سوره شماره 111 #المسد 👌با صدای استاد #خلیل_الحصری و تکرار کودک 💠آموزش قرآن به کودکان و نوجوانان💠 ┏━━━✨ 🍃♥️ @quran_for_kids
112.mp3
159K
سوره شماره 112 #الاخلاص #توحید 👌با صدای استاد #خلیل_الحصری و تکرار کودک 💠آموزش قرآن به کودکان و نوجوانان💠 ┏━━━✨ 🍃♥️ @quran_for_kids
با سلام و درود خدمت اعضای محترم کانال و پوزش بخاطر وقفه به وجود آمده در کار کانال الحمدلله با اضافه شدن امکانات جدید به ایتا کارمان راحت تر شده و ان شاء الله با افزوده شدن ربات به ایتا کارمان منظم تر خواهد شد. ان شاء الله دوره کامل همه سوره های قرآن با با صدای استاد و تکرار کودک در این کانال منتشر خواهد شد. ان شاء الله به زودی دوره های تصویری مفاهیم قرآن به صورت کودکانه در کانال منتشر خواهد شد.
109.mp3
317K
سوره شماره 109 #الکافرون 👌با صدای استاد #خلیل_الحصری و تکرار کودک 💠آموزش قرآن به کودکان و نوجوانان💠 ┏━━━✨ 🍃♥️ @quran_for_kids
110.mp3
253.2K
سوره شماره 110 #النصر 👌با صدای استاد #خلیل_الحصری و تکرار کودک 💠آموزش قرآن به کودکان و نوجوانان💠 ┏━━━✨ 🍃♥️ @quran_for_kids
107.mp3
333.1K
سوره شماره 107 #الماعون 👌با صدای استاد #خلیل_الحصری و تکرار کودک 💠آموزش قرآن به کودکان و نوجوانان💠 ┏━━━✨ 🍃♥️ @quran_for_kids
108.mp3
158.7K
سوره شماره 108 #الکوثر 👌با صدای استاد #خلیل_الحصری و تکرار کودک 💠آموزش قرآن به کودکان و نوجوانان💠 ┏━━━✨ 🍃♥️ @quran_for_kids
105.mp3
294.6K
سوره شماره 105 #الفیل 👌با صدای استاد #خلیل_الحصری و تکرار کودک 💠آموزش قرآن به کودکان و نوجوانان💠 ┏━━━✨ 🍃♥️ @quran_for_kids