eitaa logo
کانون قرآن و عترت دانشگاه زنجان
392 دنبال‌کننده
578 عکس
104 ویدیو
41 فایل
﷽ 🍃 وَلَقَدْ جِئْنَاهُمْ بِكِتَابٍ فَصَّلْنَاهُ عَلَىٰ عِلْمٍ هُدًى وَرَحْمَةً لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ 🍃اعراف_۵۲ کانون قرآن و عترت دانشگاه زنجان تماس با ما: @Quranetrat_znu_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
قرآن بخوان حتی ایستاده... بشر بن غالب اسدی نقل می‌کند که روزی خدمت امام حسین(علیه السلام) رسیدم و آن حضرت درباره ارزش و ثواب خواندن قرآن فرمود: «کسی که یک آیه از قرآن را ایستاده بخواند، برای هر حرفی صد پاداش نیکو برای او نوشته می‌شود. اگر در غیر نماز بخواند، خداوند به هر حرفی، ده پاداش نیکو به او عطا می‌کند. پس اگر قرآن را بشنود، به هر حرفی یک پاداش نیکو به او عطا می‌کند و اگر کسی تمام قرآن را در شب بخواند، فرشتگان بر او تا صبح درود می‌فرستند و اگر در روز ختم کند، فرشته‌های نگهبان تا شب بر او درود می‌فرستند و دعای او بر آورده است و به اندازه آن‌چه میان آسمان و زمین است، به او پاداش داده می‌شود». پرسیدم: این ثواب خواننده قرآن است اما کسی که نمی‌تواند قرآن بخواند چه؟ فرمود: «ای برادر بنی اسد! در شگفت مباش زیرا خداوند، بخشنده،ستایش کننده و بزرگوار است. اگر آن‌چه را از قرآن می‌داند، بخواند، خدا این اجر را به‌او می‌دهد» @darolghoran_znu
🍂🍂🍂 🍁بسته ام بارِ سفر را پس خداحافظ حسین می برند این خون جگر را پس خداحافظ حسین 🍁در دو زانویم نمانده قوّتی ، دلواپسم می کِشم دردِ کمر را پس خداحافظ حسین 🍁کو علمداری که زانو را رکابم می نمود؟ داده ام از کف، قمر را پس خداحافظ حسین 🍁بعدِ تو یک نیمه جانی در گلویم مانده است می برند این محتضر را پس خداحافظ حسین 🍁زینب و‌ نامحرمان؟اصلاٌ چطوری ممکن است یک نظر کن همسفر را پس خداحافظ حسین 🍁چون پرستو می روم زخمی ز کعبِ نیزه ها داده ای نا بال و پر را پس خداحافظ حسین 🍁اوّلین بار است از مرکب تماشا می کنم بر رویِ سر نیزه، سر را پس خداحافظ حسین 🍁می روم تا شهرِ کوفه با زبانی‌ چون علی زنده گردانم پدر را پس خداحافظ حسین 🍁معجری کوتا که سازم سایبانی بر تنت می چشی هُرمِ شرر را پس خداحافظ حسین @darolghoran_znu
کانون قرآن و عترت دانشگاه زنجان
#سوره‌فجر‌آیه۲۳ (وَ جي‌ءَ يَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ يَوْمَئِذٍ يَتَذَكَّرُ الْإِنْسانُ وَ أَنَّى لَهُ
( يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ) تو اي نفس مطمئن! 🌱الصّادق (علیه السلام)- إِنَّمَا یَعْنِی الْحُسَیْنَ‌بْنَ‌عَلِیٍّ (علیه السلام) فَهُوَ ذُو النَّفْسِ الْمُطْمَئِنَّهًِْ الرَّاضِیَهًِْ الْمَرْضِیَّهًِْ وَ أَصْحَابُهُ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِمْ الرضوان {هُمُ الرَّاضُونَ} عَنِ اللَّهِ یَوْمَ الْقِیَامَهًِْ وَ هُوَ رَاضٍ عَنْهُمْ وَ هَذِهِ السُّورَهًُْ فِی الْحُسَیْنِ‌بْنِ‌عَلِیٍّ (علیه السلام) وَ شِیعَتِهِ وَ شِیعهًِْ آلِ مُحَمَّدٍ (علیهم السلام) خَاصَّهًًْ فَمَنْ أَدْمَنَ قِرَاءَهًَْ الْفَجْرِ کَانَ مَعَ الْحُسَیْنِ (علیه السلام) فِی دَرَجَتِهِ فِی الْجَنَّهًِْ إِنَّ اللهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ. 🦋امام صادق (علیه السلام)- منظور از نفس مطمئنّه که راضی و مرضی است امام حسین (علیه السلام) می‌باشد. اصحاب امام حسین که از آل محمّد (صلی الله علیه و آله) بودند فردای قیامت از خدا راضی و خدا هم از آنان راضی خواهد بود. این سوره‌ی مبارکه مخصوصاً در شأن امام حسین (علیه السلام) و شیعیان آن بزرگوار و شیعه آل محمّد (صلی الله علیه و آله) نازل شده است. کسی که در تلاوت سوره‌ی مبارکه و الفجر مداومت نماید درجه‌ی او در بهشت نظیر درجه‌ی امام حسین (علیه السلام) خواهد بود که خداوند، توانا و حکیم است. @darolghoran_znu
﷽ از امام زین العابدین(ع) روایت شده که پدرم در روز عاشورا مرا به سینه چسبانید، و فرمود: "پسرم! از من دعائی را حفظ کن که این دعا برای رفع حاجت و همّ و غم و بلاهای سخت که نازل م شود مفید است. بِحَقِّ یس وَ الْقُرآنِ الْکَرِیمِ وَ بِحَقِّ طه وَ الْقُرآنِ الْعَظِیمِ یا مَنْ یَقْدِرُ عَلَی حَوائِجِ السّائِلِینَ یا مَنْ یَعْلَمُ ما فِی الضَّمِیرَ یا مُنَفِّسَ عَنِ الُمَکُرُوبِینَ یا مُفَرِّجَ عَنِ الْمَغْمُوْمِینَ یا راحِمَ الشَّیْخِ الْکَبیرِ یا رازِقَ الطِّفْلِ الصَّغِیرِ، یا مَنْ لا یَحْتاجُ اِلَی التَّفْسِیرِ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ افْعَلْ بِی کَذا وَ کَذا ترجمه: « به حق “یس ” و قرآن کریم ، و به حق ” طه ” و قرآن با عظمت ، ای کسی که در برآوردن حاجت حاجتمندان توانایی ، ای کسی که از درون افراد خبر داری ، ای بر طرف کننده ی گرفتاری ها ، ای شادی بخش کسانی که غمزده اند ، ای کسی که به افراد پیر ترحم می کنی ،‌ای کسی که روزی طفل کوچک را میدهی ، ای کسی که به تفسیر احتیاج نداری ، بر محمد و آلش درود فرست و آنچنان کن که … » 🏴توجه :به جای کذا و کذا در عبارت دعا باید حاجت خود را بیان کرد . 🖤شهادت وارث نهضت عاشورا تسلیت باد🖤 @darolghoran_znu
کانون قرآن و عترت دانشگاه زنجان
#سوره‌فجر‌آیه۲۷ ( يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ) تو اي نفس مطمئن! 🌱الصّادق (علیه السلام
(ارْجِعي إِلى رَبِّكِ راضِيَةً مَرْضِيَّةً) به‌سوي پروردگارت بازگرد در‌حالي‌كه هم تو از او خشنودي و هم او از تو خشنود است. 🌱الصّادق (علیه السلام)- یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ إِلَی مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ أَهْلِ بَیْتِهِ ارْجِعِی إِلی رَبِّکِ راضِیَةً بِالْوَلَایَهًِْ مَرْضِیَّةً بِالثَّوَابِ. 🦋امام صادق (علیه السلام)- یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ المُطْمَئِنَّةُ ای نفسی که اطمینان به محمّد (صلی الله علیه و آله) و اهل بیت (علیهم السلام) او داشتی: ارْجِعِی إِلی رَبِّکِ راضِیَةً برگرد به‌سوی خدا با خشنودی ولایت مَّرْضِیَّةً خوشحال از ثواب. @darolghoran_znu
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم تَبَّتْ یَدَا أَبِی لَهَبٍ وَتَبَّ ﴿١﴾ مَا أَغْنَى عَنْهُ مَالُهُ وَمَا کَسَبَ ﴿٢﴾ سَیَصْلَى نَارًا ذَاتَ لَهَبٍ ﴿٣﴾ وَامْرَأَتُهُ حَمَّالَةَ الْحَطَبِ ﴿٤﴾ فِی جِیدِهَا حَبْلٌ مِنْ مَسَدٍ ﴿٥﴾ @darolghoran_znu
«بسْمِ رَبِّ الْحُسَیْنِ عَلَیْه‌اَلسَّلام» 🔷بسیج دانشجویی دانشگاه زنجان برگزار می‌کند : ثبت نام کاروان پیاده‌روی اربعین حسینی🏴. 🔹مهلتِ ثبت نام : ۷ الی ۲۶ مرداد ماه ۱۴۰۲ 🔹زمان تقریبی اعزام : ۳ الی ۶ شهریور ماه(به مدت ۸ روز) 🔹هزینهٔ علی‌الحساب : ۲/۳۰۰/۰۰۰ تومان ____________ 🔸جهت تکمیل فرمِ ثبت‌نام به لینک زیر مراجعه فرمائید : https://digiform.ir/arbaeen45_zn: ____________ 🔷مدارکِ مورد نیاز جهت آپلود در سایت : 🔹عکس پاسپورت 🔹عکس فیش واریزی 🔹ثبت نام در سامانهٔ سماح 🔷شایانِ ذکر است که رضایت‌نامهٔ‌ محضری نیز باید تهیه گردد که شرایط آن متعاقباً اعلام خواهد شد. 🔷برای واریزِ هزینه، از طریق شماره‌ حساب‌های زیر اقدام نمائید : خواهران : 6572-1007-8170-6273 (به نام گروه جهادی حبیب) برادران : 5026-4541-1070-5892 (به نام گروه جهادی ترنم مهر) ____________ 🔶کسب اطلاعات بیشتر : 🔸خواهران : آی‌دی : @arbaeen1445_znu شمارهٔ تماس : 09127721032 🔸برادران : آی‌دی : @znu_arbaein شمارهٔ تماس : 09038042122 ________ (ع) @basijznu @masir_zn
امام حسین علیه السلام در شب عاشورا یک جور سخن گفت و در روز عاشورا یک جور دیگر. شب عاشورا، سخن از «نمی‌خواهم، احتیاج ندارم، بروید، بیعتم را برداشتم» بود. روز عاشورا می‌گوید: «بیائید به من کمک کنید، آیا یاور و مددکاری هست؟ هل من ناصر ینصرنی؟» شب صحبت می‌کند تا مبادا خبیثی در بین طیّب‌ها باشد، و روز سخن می‌گوید تا مبادا طیّبی در بین خبیث‌ها مانده باشد. شب غربال می‌کند تا فقط «صالحان» بمانند و روز غربال می‌کند تا فقط «اشقیاء» در مقابل او ایستاده باشند. 🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 شیعه https://eitaa.com/joinchat/3222994976C75d06fe7ee @darolghoran_znu
کانون قرآن و عترت دانشگاه زنجان
#ریسمان بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم تَبَّتْ یَدَا أَبِی لَهَبٍ وَتَبَّ ﴿١﴾ مَا أَغْنَى عَ
﷽ وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ ~~~~~~~~~~~~~~~~~ ابولهب فرزند عبدالمطلب و عموی پیامبر گرامی اسلام (ص) بود. او از سرسخت‏ترین و بدزبان‌ترین دشمنان پیغمبر اکرم (ص) بود و نه تنها خود ایمان نمی‌آورد، بلکه با گفتار زشت و رفتار‌های غیرانسانی خود، مانع از ایمان آوردن دیگران می‌شد. برای نمونه، هرگاه پیامبر در بازار مکه حرکت می‌کرد و مردم را به توحید فرا می‌خواند، ابولهب به دنبال ایشان راه می‌افتاد و با سنگ به پای حضرت می‏زد، به گونه‌ای که خون از پا‌های مبارک پیامبر جاری می‌شد. سپس فریاد می‏زد:‌ای مردم! این مرد دروغگوست، سخنان او را باور نکنید! آیه نخست سوره مسد به خاطر رفتار‌های عنادآمیز و حق ستیزانه ابولهب، او را نفرین کرده و می‌فرماید: «بریده باد دو دست ابولهب، و مرگ بر او باد!» (تَبَّتْ یَدا أَبِی لَهَبٍ وَ تَبَّ) @darolghoran_znu
کانون قرآن و عترت دانشگاه زنجان
#ریسمان۱ ﷽ وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ ~~~~~~~
﷽ وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ ~~~~~~~~~~~~ مهم‌ترین دلیل مخالفت‌های ابولهب با پیامبر این بود که می‌پنداشت به اتکای ثروت و قدرت خود، هر کاری می‌تواند بکند و هیچ کس نمی‌تواند جلوی او را بگیرد. آیه بعد برای تأکید بر حتمی بودن عذاب ابولهب و سایر متکبران حق ستیز می‌افزاید: «نه ثروت ابولهب و نه قدرت و نفوذی که به واسطه ثروتش به دست آورده، نمی‌تواند او را از عذاب آخرت برهاند.» (ما أَغْنی عَنْهُ مالُهُ وَ ما کَسَبَ) @darolghoran_znu
﷽ وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ ~~~~~~~~~~~~~~~~~~ زیرا مال و ثروت دنیا تنها در رفع نیاز‌های دنیوی کارساز است و آنچه در آخرت موجب نجات است، تنها ایمان و عمل صالح است. ازاین رو کسی مانند ابولهب که وجودش مملو از کفر و بی ایمانی است، در آخرت چاره‌ای جز دوزخ و دچار شدن به عذاب الهی ندارد و «سرانجام در آتشی که شعله‌های سرکش دارد، وارد می‌شود.» (سَیَصْلی‏ نَارًا ذَاتَ لَهَبٍ) @darolghoran_znu
کانون قرآن و عترت دانشگاه زنجان
#ریسمان۳ ﷽ وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ ~~~~~~~
﷽ وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ ~~~~~~~~~~~~~~~ همسر ابولهب «امّ جمیل» نام داشت. وی زنی اشرافی و بسیار بدزبان و متکبر بود و همچون همسرش سخت با پیامبر اکرم دشمنی داشت. گفته‏اند که این زن برای آزردن پیامبر و دیگر مسلمانان، با زحمت فراوان از بیابان خار جمع می‌کرد و برای انتقال هیزم‌ها به شهر، آن‌ها را با لیف خرما می‌بست و به گردن خود می‌انداخت و آن‌ها را در راه پیامبر می‌ریخت تا پا‌های مبارکش آزرده شود. او آن قدر به این کار ادامه داد که به زن هیزم کش شهرت یافت. آیات بعد سرانجامِ این زن کینه توز را بیان کرده و می‌فرماید: او با همان وضع حقارت باری که در دنیا علیه پیامبر توطئه می‌کرد، در روز رستاخیز محشور خواهد شد. بدین ترتیب «همسر ابولهب نیز در حالی که هیزم به دوش می‏کشد، وارد آتش سوزان جهنم می‏شود.» (وَ امْرَأَتُهُ حَمَّالَةَ الْحَطَبِ) «در آن حال در گردنش طنابی از الیاف خرما آویزان است.» (فِی جِیدِها حَبْلٌ مِنْ مَسَدٍ) 👈آیات پایانی این سوره بر این نکته تأکید می‌نمایند که نوع عذاب ابولهب و همسرش کاملاً با روحیات و گناهانشان سازگار است و در قیامت به شکلی ظاهر می‌شوند که با رفتار آن‌ها در دنیا هماهنگ است. @darolghoran_znu
کانون قرآن و عترت دانشگاه زنجان
#ریسمان۴ ﷽ وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ ~~~~~~~
(طنابی‌از آتش) ﷽ وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ ~~~~~~~~~~~~~~ هدف اصلى سورۀ مسد 👈هشدار به دشمنان اسلام است که فرجام عذاب‌ آلودى دارند. 💥💥💥 بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْبَاطِلِ فَيَدْمَغُهُ فَإِذَا هُوَ زَاهِقٌ ۚ وَلَكُمُ الْوَيْلُ مِمَّا تَصِفُونَ بلکه ما حق را بر سر باطل می‌کوبیم تا آن را هلاک سازد؛ و این گونه، باطل محو و نابود می‌شود! امّا وای بر شما از توصیفی که (درباره خدا و هدف آفرینش و مخلوقات او به ناحق) می‌کنید! @darolghoran_znu
﷽ و من كتاب له (علیه السلام) إلى أهل الكوفة عند مسيره من المدينة إلى البصرة: مِنْ عَبْدِ اللَّهِ عَلِيٍّ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ إِلَى أَهْلِ الْكُوفَةِ جَبْهَةِ الْأَنْصَارِ وَ سَنَامِ الْعَرَبِ؛ أَمَّا بَعْدُ، فَإِنِّي أُخْبِرُكُمْ عَنْ أَمْرِ عُثْمَانَ حَتَّى يَكُونَ سَمْعُهُ كَعِيَانِهِ: إِنَّ النَّاسَ طَعَنُوا عَلَيْهِ، فَكُنْتُ رَجُلًا مِنَ الْمُهَاجِرِينَ أُكْثِرُ اسْتِعْتَابَهُ وَ أُقِلُّ عِتَابَهُ؛ وَ كَانَ طَلْحَةُ وَ الزُّبَيْرُ أَهْوَنُ سَيْرِهِمَا فِيهِ الْوَجِيفُ وَ أَرْفَقُ حِدَائِهِمَا الْعَنِيفُ، وَ كَانَ مِنْ عَائِشَةَ فِيهِ فَلْتَةُ غَضَبٍ؛ فَأُتِيحَ لَهُ قَوْمٌ [قَتَلُوهُ‏] فَقَتَلُوهُ، وَ بَايَعَنِي النَّاسُ غَيْرَ مُسْتَكْرَهِينَ وَ لَا مُجْبَرِينَ، بَلْ طَائِعِينَ مُخَيَّرِينَ. وَ اعْلَمُوا أَنَّ دَارَ الْهِجْرَةِ قَدْ قَلَعَتْ بِأَهْلِهَا وَ قَلَعُوا بِهَا وَ جَاشَتْ جَيْشَ الْمِرْجَلِ وَ قَامَتِ الْفِتْنَةُ عَلَى الْقُطْبِ؛ فَأَسْرِعُوا إِلَى أَمِيرِكُمْ وَ بَادِرُوا جِهَادَ عَدُوِّكُمْ، إِنْ شَاءَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ‏. @darolghoran_znu
﷽ اين نامه اى است که از بنده خدا على اميرمؤمنان(عليه السلام) به سوى اهل کوفه، گروه ياران شرافتمند و بلند پايگان عرب نگاشته شده است: من از جريان کار «عثمان» شما را آگاه مى سازم، آن چنان که شنيدن آن همچون ديدنش باشد; مردم به او عيب گرفتند و بر او طعنه زدند من در اين ميان يکى از مهاجران بودم که براى جلب رضايت عثمان (از طريق رضايت مردم و تغيير روشهاى نادرستش) نهايت کوشش را به خرج دادم و کمتر او را سرزنش کردم (مبادا مردم تحريک به قتل او شوند) ولى طلحه و زبير (خشونت در برابر او را به آخرين حد رساندند به گونه اى که) آسان ترين فشارى که بر او وارد مى کردند مانند تند راندن شتر بود و نرم ترين «حُدى ها»، سخت ترين آن بود (آوازى که شتر را به شتاب وا مى دارد و خسته مى کند) و از سوى عايشه نيز خشمى ناگهانى بود (که مردم را سخت بر ضد عثمان شوراند) و به دنبال آن گروهى به تنگ آمدند و بر ضد او شوريدند و او را کشتند (سپس) مردم بدون اکراه و اجبار بلکه با رغبت و اختيار با من بيعت نمودند. بدانيد سراى هجرت (مدينه) اهل خود را از جا کند و بيرون راند و آنها هم از آن فاصله گرفتند و (مدينه) همچون ديگى بر آتش در حال غليان است، فتنه بپاخاسته و بر محور خود در گردش است حال که چنين است به سوى امير و فرمانده خود بشتابيد و به جهاد با دشمنان خويش به خواست خداوند بزرگ، مبادرت ورزيد. @darolghoran_znu
﷽ إلى أهلِ الْکُوفَةِ، عِنْدَ مَسیرِهِ مِنَ الْمَدینَةِ إلَى الْبَصْرَةِ. از نامه هاى امام(علیه السلام) است که براى اهل کوفه به هنگام حرکت از مدینه به سوى بصره نگاشته. نامه در یک نگاه: در واقع هدف از نوشتن این نامه سه چیز بوده است: نخست اینکه امام(علیه السلام)روشن کند که طلحه و زبیر و عایشه که قتل عثمان را بهانه اى براى شورش بر ضد امام(علیه السلام) و به راه انداختن مقدمات جنگ جمل به همدستى عایشه به راه انداختند، خودشان در قتل او شریک بودند در حالى که امام(علیه السلام) تا آنجا که ممکن بود از وى دفاع کرد. دیگر اینکه همه مردم از روى میل و اراده خود و بدون هیچ گونه جبر و فشار با امام(علیه السلام) بیعت کردند و خلافت او را بر جامعه اسلامى پذیرا شدند. سوم اینکه با توجّه به فتنه اى که طلحه و زبیر و عایشه به راه انداختند، بر همه اهل کوفه لازم است براى یارى امام(علیه السلام) و خاموش کردن آتش فتنه به لشکر آن حضرت ملحق شوند. @darolghoran_znu
حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها)؛ امام همچون کعبه است که باید به سویش روند، نه آن که(بمانند تا)او به سوی آنها بیاید. {بحار الانوار_ج ۳۶_ص ۳۵۳} @znu_saghalein
امام حسن مجتبی عليه السلام: تنها چيزى كه در اين دنياى فانى، باقى مى ماند است، پس قرآن را پيشوا و امام خود قرار دهيد، تا به راه راست و مستقيم هدايت شويد. همانا نزديك ترين مردم به قرآن كسانى هستند كه بدان عمل كند، گرچه به ظاهر (آيات) آن را حفظ نكرده باشند و دورترين افراد از قرآن كسانى هستند كه به دستورات آن عمل نكنند گرچه قارى و خواننده آن باشند ما بَقِىَ فِى الدُّنْيا بَقِيَّةٌ غَيْرَ هَذَا القُرآنِ فَاتَّخـِذُوهُ إماما يَدُلُّكُمْ عـَلى هُداكُمْ، وَإنَّ أَحَقَ النّاسِ بِالقُرآنِ مَنْ عَمِلَ بِهِ وَإنْ لَمْ يَحْفَظْهُ وَأَبْعَدَهُمْ مِنْهُ مَنْ لَمْ يَعْمَلْ بِهِ وَإنْ كانَ يَقْرَأُهُ ارشاد القلوب، ديلمى، صفحه102 @znu_maktab
🔹 🔸ارادت خود را به کتاب آسمانی مسلمانان با ارسال آثار خود در قالب شعر، دلنوشته، پوستر، کلیپ، نقاشی ، خطاطی و پوستر نشان دهید. 🔹اثرات برگزیده مشمول دریافت جوایز نقدی و غیرنقدی نفیس خواهند بود. 🔸جهت اطلاعات بیشتر یا ارسال آثار خود به آیدی زیر در ایتا و تلگرام پیام دهید. 🔹@Yasin36_znu 🔸@darolghoran_znu
حقيقت ماجراى قتل عثمان: امام(عليه السلام) در آغاز اين نامه مطابق آنچه معمول آن زمان بوده نويسنده نامه و مخاطبان آن را معرفى مى کند و مى فرمايد: «اين نامه اى است که از بنده خدا على امير مؤمنان به سوى اهل کوفه، گروه ياران شرافتمند و بلندپايگان عرب نگاشته شده است»; (مِنْ عَبْدِاللهِ عَلِيّ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ إِلَى أَهْلِ الْکُوفَةِ، جَبْهَةِ الاَْنْصَارِ وَسَنَامِ الْعَرَبِ). روشن است که مراد از انصار در اينجا، انصار پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) در مدينه که معمولا در مقابل مهاجران قرار داده مى شوند نيست، چون در کوفه جبهه انصارى نبود; بلکه انصار در اينجا به معناى ياران امام(عليه السلام) است و تعبير به «جَبهه» اشاره به شرافتمندى آنهاست، زيرا پيشانى از شريف ترين اعضاى انسان است. «سنام» گرچه در اصل به معناى کوهان شتر است، ولى سپس بر چيز برجسته و هر شخص بلندپايه اطلاق شده است. @darolghoran_znu
﷽ آن گاه امام(عليه السلام) چنين مى فرمايد: «اما بعد (پس از حمد و ثناى الهى) من از جريان کار «عثمان» شما را آگاه مى سازم، آن چنان که شنيدن آن همچون ديدنش باشد»; (أَمَّا بَعْدُ، فَإِنِّي أُخْبِرُکُمْ عَنْ أَمْرِ عُثْمَانَ حَتَّى يَکُونَ سَمْعُهُ کَعِيَانِهِ). چرا امام(عليه السلام) در اين نامه قبل از هر چيز به سراغ ريشه هاى حادثه قتل عثمان مى رود؟ براى اينکه اين نامه در آستانه جنگ جمل براى مردم کوفه نوشته شد و مى دانيم بهانه شورشيان جمل (طلحه، زبير، عايشه و پيروانشان) مسأله خون خواهى عثمان بود و هرگاه امام(عليه السلام) اين مسأله را کاملاً روشن مى ساخت، مردم کوفه با درايت بيشترى به امام(عليه السلام) مى پيوستند. سپس افزود: «مردم بر او عيبها گرفتند و طعنه زدند»; (إِنَّ النَّاسَ طَعَنُوا عَلَيْهِ). تقريباً همه مورخان اسلام و عموم محققان نوشته اند که ايراد مردم بر عثمان عمدتا دو چيز بود: تقسيم ناعادلانه بيت المال و بخشش بى حساب به اطرافيان و خويشاوندان خود و ديگرى سپردن پستهاى کليدى حکومت اسلامى به افراد ناصالح از ميان خويشاوندان و پيروانش. @darolghoran_znu
﷽ آن گاه امام(عليه السلام) مى فرمايد: «من در اين ميان يکى از مهاجران بودم که براى جلب رضايت عثمان (از طريق رضايت مردم و تغيير روشهاى نادرستش) نهايت کوشش را به خرج دادم و کمتر او را سرزنش کردم (مبادا مردم تحريک به قتل او شوند) ولى طلحه و زبير (خشونت در برابر او را به آخرين حد رساندند به گونه اى که) آسانترين فشارى که بر او وارد مى کردند مانند تند راندن شتر بود و نرم ترين حُدى ها، سخت ترين آن بود (آوازى که شتر را به شتاب وا مى دارد و خسته مى کند) و از سوى عايشه نيز خشمى ناگهانى بود (که مردم را سخت بر ضد عثمان شوراند) و به دنبال آن گروهى به تنگ آمدند و بر ضدّ او شوريدند و او را کشتند»; (فَکُنْتُ رَجُلاً مِنَ الْمُهَاجِرِينَ أُکْثِرُ اسْتِعْتَابَهُ، وَأُقِلُّ عِتَابَهُ، وَکَانَ طَلْحَةُ وَالزُّبَيْرُ أَهْوَنُ سَيْرِهِمَا فِيهِ الْوَجِيفُ، وَأَرْفَقُ حِدَائِهِمَا الْعَنِيفُ. وَکَانَ مِنْ عَائِشَةَ فِيهِ فَلْتَةُ غَضَب، فَأُتِيحَ لَهُ قَوْمٌ فَقَتَلُوهُ). اين احتمال نيز در تفسير «أُکثر اسْتِعْتابَه» داده شده که من از عثمان پيوسته مى خواستم که رضايت مردم را جلب کند. @darolghoran_znu
﷽ ﴿1﴾ يَا مَنْ ذِكْرُهُ شَرَفٌ لِلذَّاكِرِينَ ، وَ يَا مَنْ شُكْرُهُ فَوْزٌ لِلشَّاكِرِينَ ، وَ يَا مَنْ طَاعَتُهُ نَجَاةٌ لِلْمُطِيعِينَ . صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ اشْغَلْ قُلُوبَنَا بِذِكْرِكَ عَنْ كُلِّ ذِكْرٍ ، وَ أَلْسِنَتَنَا بِشُكْرِكَ عَنْ كُلِّ شُكْرٍ ، وَ جَوَارِحَنَا بِطَاعَتِكَ عَنْ كُلِّ طَاعَةٍ . ﴿2﴾ فَإِنْ قَدَّرْتَ لَنَا فَرَاغاً مِنْ شُغْلٍ فَاجْعَلْهُ فَرَاغَ سَلَامَةٍ لَا تُدْرِكُنَا فِيهِ تَبِعَةٌ ، وَ لَا تَلْحَقُنَا فِيهِ سَأْمَةٌ ، حَتَّى يَنْصَرِفَ عَنَّا كُتَّابُ السَّيِّئَاتِ بِصَحِيفَةٍ خَالِيَةٍ مِنْ ذِكْرِ سَيِّئَاتِنَا ، وَ يَتَوَلَّى كُتَّابُ الْحَسَنَاتِ عَنَّا مُسْرُوريِنَ بِمَا كَتَبُوا مِنْ حَسَنَاتِنَا ﴿3﴾ وَ إِذَا انْقَضَتْ أَيَّامُ حَيَاتِنَا ، وَ تَصَرَّمَتْ مُدَدُ أَعْمَارِنَا ، وَ اسْتَحْضَرَتْنَا دَعْوَتُكَ الَّتِي لَا بُدَّ مِنْهَا وَ مِنْ إِجَابَتِهَا ، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ اجْعَلْ خِتَامَ مَا تُحْصِي عَلَيْنَا كَتَبَةُ أَعْمَالِنَا تَوْبَةً مَقْبُولَةً لَا تُوقِفُنَا بَعْدَهَا عَلَى ذَنْبٍ اجْتَرَحْنَاهُ ، وَ لَا مَعْصِيَةٍ اقْتَرَفْنَاهَا . ﴿4﴾ وَ لَا تَكْشِفْ عَنَّا سِتْراً سَتَرْتَهُ عَلَى رُؤُوسِ الْأَشْهَادِ ، يَوْمَ تَبْلُو أَخْبَارَ عِبَادِكَ ﴿5﴾ إِنَّكَ رَحِيمٌ بِمَنْ دَعَاكَ ، وَ مُسْتَجِيبٌ لِمَنْ نَادَاكَ . 🖤شهادت امام سجاد (ع) تسلیت باد🖤 (اُخت‌القرآن) @darolghoran_znu