eitaa logo
رَشَحاتُ الْبِحار | ارواح
1.7هزار دنبال‌کننده
190 عکس
40 ویدیو
6 فایل
┈•‌‌‌‌‌‌꧁رشحات ༼﷽༽البحار ꧂•┈ 🔆 قَبَسی از قَبَسات نوریه رحمانی ⭕️ رشحه ای از رشحات بحر معارف الهی در فلسفه و حکمت ، عرفان ، طب ، نجوم و... آیدی بنده : @Amirh_BazYar786
مشاهده در ایتا
دانلود
┈•‌‌‌‌‌‌꧁رشحات ༼﷽༽البحار ꧂•┈ ⚰ در موت اختیاری (مقام خروج از عادت) شخص بدن مادی و فیزیکال خود را از دست نمی دهد... 🔸به در آمدن از عادت یعنی چه؟ به تعبیر آقایان خروج از عادت، موت اختیاری است (موت اختیاری اصطلاحی است در مقابل موت طبیعی) که موت طبیعی انقطاع از بدن مادی است اما در موت اختیاری انسان از این بدن مادی جدا نمی شود. با همین بدن دنیوی می خورد و می آشامد، حرف می زند، می بیند،  می شنود و هر کاری بخواهد انجام می دهد اما به واسطه این بدن مادی در جهت استکمال نفس ناطقه اش به راه می افتد که در عین حال که با این بدن است به فکر ذات خود و استکمال نیز باشد و به بیانی «هو معکم اینما کنتم». از این به خروج از عادت و تولد ثانی (تولد دوباره) تعبیر می شود. 🎙 جلسه ی نود و هفتم شروح دروس معرفت نفس، استاد صمدی آملی، دقیقه 28_30 •┈┈••✾☘️🕊☘️✾••┈┈• 🔆 قَبَسی از قَبَسات نوریه رحمانی @RASHAHATOLBEHAR
🔹“و لا تجعل في قلبي إنتظاراً لشيء لن يأتي يا الله” خدایا در قلبم انتظار چیزی که اتفاق نمی‌افتد را قرار نده.
┈•‌‌‌‌‌‌꧁رشحات ༼﷽༽البحار ꧂•┈ 🔶نسبیت در واردات و القائات سلوکی 🔻اصل دیگر این که وارداتی از قبیل تمثلات و مکاشفات و دیگر إلقاءات سبوحی در حال مراقبت و توجه مثلاً پیش می آید، بدین معنی نیست که برای سالک یکسان روی آورد، زیرا که هر شخص جدولی خاص از بحر بیکران هستی است و نصیب او از این جدول وجودی خاصش به اقتضای مناسبتی میان او با واقع عاید او می‌شود. خلاصه این که آنچه در خواب و بیداری نصیب هر کسی می‌شود میوه‌هایی است که از کمون شجره وجود او بروز می کند و اختلاف امزجه را دخلی تمام در واردات و القاءات و منامات است. 📚 انسان در عرف عرفان، علامه حسن زاده آملی، ص ۷۳ •┈┈••✾☘️🕊☘️✾••┈┈• 🔆 قَبَسی از قَبَسات نوریه رحمانی @RASHAHATOLBEHAR
4_5837075015865992909.mp3
3.64M
🎶 موسیقی عرفانی ⚡️ من کجا باران کجا؟! 🎙 با صدای : همایون شجریان 🎶 من، کجــا…؟ باران، کجــــا…؟ ▫️باران کجـــا وُ راهِ بی پایان، کجا؟ 🎶 این دل دل زدن؛ تا منزلِ جانان، کجــا؟ ◽️آه... ای دل 🎶 هر چه کویت، دورتـــر… دل، تنگ تــر! مشتـاق تــر 🎶 در طریقِ عشق بازان؛ مشکلِ آسان، کجــا؟! ▫️مشکلِ آسان، کجـــا؟! 🔹 «فَلَا اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ وَمَا أَدْرَاكَ مَا الْعَقَبَةُ» پس شتابان و با شدت به آن گردنه سخت وارد نشد؛ و تو چه می دانی آن گردنه سخت چیست؟ 👌 عارفان کُتل‌ پیمایند و عقبات سلوکی را در می نوردند... •┈┈••✾☘️🕊☘️✾••┈┈• 🔆 قَبَسی از قَبَسات نوریه رحمانی @RASHAHATOLBEHAR
┈•‌‌‌‌‌‌꧁رشحات ༼﷽༽البحار ꧂•┈ 🔰 منبع علم 🔻 منبع علم دل است و ظهور آن به محافظت آداب حضرت عزت متعلق، چنان که در بعض کتب مُنزَله حق تعالی وحی کرده است که ای بنی اسرائیل مگویید علم در آسمان است، کیست که آن را از آسمان فرود بیاورد؟ و مگویید که علم از آن سوی دریاهاست، کیست که از دریاها بگذرد و آن را بیاورد؟ علم در دل های شما قرار داده شده است. در پیشگاه من به آداب روحانیان مؤدّب و به اخلاق صدیقان مُتخَلّق گردید، علم را از درون قلوب شما آشکار می سازم تا سراپای وجود شما را فرا گیرد. 📚 مصباح الهدایه و مفتاح الکفایه، ص 60 •┈┈••✾☘️🕊☘️✾••┈┈• 🔆 قَبَسی از قَبَسات نوریه رحمانی @RASHAHATOLBEHAR
┈•‌‌‌‌‌‌꧁رشحات ༼﷽༽البحار ꧂•┈ 🔰 ماده تاریخ حضرت حاج آقای هاشم زاده اصفهانی فرمود: مرحوم جنانی (ره) روح پدر مرحوم صغیر (ره) را احضار می کند، آقای صغیر می فرماید: «از روح پدرم سؤال کن که این شعرهایی که من برای خانواده عصمت و طهارت عالی گفتم، آیا در عالم برزخ برای شما نتیجه ای داشته یا نه؟» روح پدر مرحوم صغیر گفته بود: بله بابا. «یک ماده تاریخ برای حضرت اباالفضل (ع) گفته بودی که وقتی به این عالم آوردند مرا توی تمام اموات سر فراز کردی. 🔻یک تکه شعر از آن شهرهای ماده تاریخ که بر در صحن حرم حضرت عباس نوشته: دستی بدامانت زنم ای مهربان ابوالفضل از مرحمت لطفی نما بر شیعیان ابوالفضل دست جدا شد از بدن در راه مقصد ایدوست آسان کنی هر کار سخت از دست جان ابوالفضل 📚 کرامات العباسیه، شیخ علی میر خلف زاده، ص ۷۷_۷۸ •┈┈••✾☘️🕊☘️✾••┈┈• 🔆 قَبَسی از قَبَسات نوریه رحمانی @RASHAHATOLBEHAR
🔰 نفس کُش 🔻هیچ نکشد نفس را جز ظل پیر / دامن آن نفس‌کش را سخت گیر 🔻چون بگیری سخت آن توفیق هوست / در تو هر قوت که آید جذب اوست
🔰 پیش بینی حافظ در مورد مزارش و توصیه به طلب همت سالکان از او تا ز ميخانه و مي نام و نشان خواهد بود سر ما خاک ره پير مغان خواهد بود حلقه پير مغان از ازلم در گوش است بر همانيم که بوديم و همان خواهد بود بر سر تربت ما چون گذری همت خواه که زيارتگه رندان جهان خواهد بود
4_6017020023715925965.mp3
7.48M
🔹 والا محمد 🎙 با صدای: مهدی یغمایی به هر چه که در عالم است… ♪♪ جهان به نگاه اوست!! ما قطره ای به دریا؛ دریا محمد است ♪♪ که هر چه که در باورم، همه در کلام اوست… ♪♪ حق را اگر بگویم، حق با محمد است ♪♪ همه جان است، که جهان است!! چه بخوانیم چه بگوییم؟ که در این عشق، به جز او نیست ♪♪ همه آنیم، همه اوییم!! ♪♪ 💐 مبعث حضرت رسول رو خدمت همه ی مخاطبین گرانقدر کانال تبریک عرض می کنم. امید به این که از فیوضات خاصه حضرت در این روز عزیز متنعم بشیم. •┈┈••✾☘️🕊☘️✾••┈┈• 🔆 قَبَسی از قَبَسات نوریه رحمانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سکانسی از فیلم عرفانی یونس و امره محصول سال 2015 کشور ترکیه ♻️ تقطیع و زیرنوشت پست: مجموعه حکمی و عرفانی رشحات البحار ⚠️ ترجمه و تنظیم: تیم مووی تایم 1996 📖 در اصل اونی که امتحان می گیره خود علم هست. تعیین نتیجه توسط خود علم صورت می گیره. این علم پلی هست که یه طرفش بهشت و طرف دیگرش جهنمه، یک طرفش آینده، حرف، مقام و موقعیت هست و طرف دیگرش تنهایی. . . علم حجابست ار زينت خود بينيش خواه جواهر بگو خواه اشارات را رو سوى قرآن كه تا در دل هر آيتش فهم كنى معنى درك مقامات را اى تو كتاب مبين وى تو امام مبين آيت كبراستى خالق آيات را •┈┈••✾☘️🕊☘️✾••┈┈• 🔆 قَبَسی از قَبَسات نوریه رحمانی @RASHAHATOLBEHAR
┈•‌‌‌‌‌‌꧁رشحات ༼﷽༽البحار ꧂•┈ 🔰 امارات و نشانه های وجد و غلبه حال در انجذبات عرفانی 🔶 او [ابن فارض] مردی بود با قد متوسط، با صورت زیبای آمیخته با سرخی که به وجد و غلبه حال، زیبایی و روشنایی چهره اش بیشتر می شد و عرق از بدنش جاری می‌گشت. در اغلب اوقات، غرق در تفکر و مات و مبهوت با چشمان باز و و خیره، می ماند که کسی را نمی دید و سخنی را نمی شنید. گاهی او بدین حالت، ایستاده یا نشسته، یا مانند مرده به حالت دراز کشیده، روزها بدون غذا و آب و بدون سخن و حرکت باقی می ماند، که احیانا تا چهل روز ادامه می یافت. می گویند که یک بار پنجاه روز به حال روزه باقی ماند شعرهایش را در خلال این بیهوشی ها می سرود که گاه گاهی به هوش آمده و هر بار سی تا چهل با پنجاه بیت را یک جا املا می کرد. 📚 شیخ حسن بورینی و عبد الغنی نابلسی، شرح دیوان ابن فارض، ص ۶_۷ •┈┈••✾☘️🕊☘️✾••┈┈• 🔆 قَبَسی از قَبَسات نوریه رحمانی @RASHAHATOLBEHAR
┈•‌‌‌‌‌‌꧁رشحات ༼﷽༽البحار ꧂•┈ 🌐 عظمت مملکت وجودی نفس فَلِلّنفس فی ذاتها عالَم خاص و مملکة شبیه بمملکة بارئها 〽️ نفس در ذات خود دارای عالم مخصوص و مملکتی شبیه به مملکت خالق خود باشد. این عالم مشتمل بر مثال جواهر و اعراض مجرد و مادی، صنف های مختلف اجسام فلکی و عنصری که بسيط و مرکبند و دیگر خلایق و موجودات، که نفس، همه را به مجرد حصولشان از نفس، با علم حضوری و شهودی اشراقی - نه علم دیگری که حصولی باشد - ملاحظه می‌کند. مردم به خاطر توجه به مشاهده امور مادی، و عرض های حسی حیوانی و فراموشی امور مربوط به آخرت و معاد و بازگشت به خدا و شناخت او، در غفلت بزرگی نسبت به عالم قلب و شگفتی‌های فطرت انسانی و عالم ملکوت او به سر می برند. 📚 ترجمه شواهد الربوبیه صدر المتألهین شیرازی ، علی بابایی ، ص ۲۸ •┈┈••✾☘️🕊☘️✾••┈┈• 🔆 قَبَسی از قَبَسات نوریه رحمانی @RASHAHATOLBEHAR
🔹 حق جان جهان است... حق جان جهان است و جهان جمله بدن افلاک و لطایف و حواس آمد تن افلاک و عناصر و موالید اعضا توحید همین است و دگرها همه فن «سعد الدّین حموی جوینی قُدِّسَ سِرُّه»
🔸 سیر معنوی با انتقالات علمی با بررسی و تفکر در مسائل مربوط به نفس و روح و از بیان این گونه مسائل و دانستن آن ها انتقالات علمی و سیر های معنوی پدید می آید و به گمشده هایی دست می یابیم.
🔻 بدن مرتبه ی نازله ی روح است. ترکیب روح و بدن ترکیب انضمامی چون «سفیدی» و «دیوار» نیست که در واقع دیوار و سفیدی از یکدیگر جدا و ممتازند اگر چه ویژگی سفیدی عارض بر دیوار است و قائم به اوست بلکه یک نحو ترکیب اتحادی روح با بدن دارد که یک هویت و شخصیت است و همه ی افعال صادره از او به یک هویت انتساب دارد.
🎇 تا قدری مطابق توان گفت که نفس چراغ است و بدن چراغدان همه ی شؤون (کار ها و حالات) و اطواری که از بدن مشاهده می شود یعنی هر کاری که با بدن می کنید مثلا درس می خونید، غذا می خورید، مجامعت می کنید، رانندگی می کنید، حرف می زنید، حرفی می شنوید و هر کاری که می کنید از گوهر روح (به بیان فلسفی نفس) و مبدأ پیدایش این ها اوست. پس: کار ها و افعال و حالات ما نمودار ویژگی های روح ماست.
بدن نفس متجسد است. بدن، نفس تجسد یافته، طبیعت شده و ماده شده است و نفس، بدن متروِّح است. در مورد حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم آمده: «الرّوح المجَسد و الجسد المروَّح»
بدن مجسمه روح است. بدن روح جسم یافته است و گویی که روح است که آثاری از او بیرون می آید.
🔻ناهمواری های روزگار سوهان است... تو را تا هست ناهمواریی در خود غنیمت دان درشتی های دور چرخ را کان ست سوهانش مکن در هر نفس انفاس خود ضایع که هر گوهر که باشد قیمتی جز بی خرد نفروشد ارزانش «قصیدهٔ شینیه جلاء الروح جامی»
4_5983337185078676168.mp3
5.17M
🎶 موسیقی عرفانی 🎙 با صدای : سید خلیل عالی نژاد 🔷 تا صورت پيوند جهـــــــــــــــان بود علي بود / تا نقش زمين بود و زمــــــــان بود علی بود 🔶 آن قلعه گشايی که در قلعـــــــــه ی خيبر / برکند به يک حملــــــــه و بگشود علی بود 🔷 بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ 🌸 نَادِ عَلِیًّا مُظْهِرَ الْعَجائِبِ تَجِدْهُ عَوْنًا لَکَ فِی النَّوائِبِ کُلَّ هَمٍّ وَ غَمٍّ سَیَنْجَلِی بِوِلایَتِکَ یا عَلِیُّ یا عَلِیُّ یا عَلِیُّ 🌸 ‼️ قابل توجه دوستان که در برخی نُسَخ به جای ((مَظهَر)) از تعبیر دقیق ((مُظهِر)) استفاده شده که اهل فن به ظرافتش واقف هستن. •┈┈••✾☘️🕊☘️✾••┈┈• 🔆 قَبَسی از قَبَسات نوریه رحمانی @RASHAHATOLBEHAR
🌻 من گدایم! من گدایم چه توانم ببرم در بر شاه ؟ طمع بخششم از درگه سلطان من است ⭐ الهی آفریدی رایگان، روزی دادی رایگان، بیامرز رایگان، تو خدایی نه بازرگان ⚠️ اگر گفتند بیرونش کنید، بگو: نمی روم ز دیار شما به کشور دیگر برون کنید از این در، درآیم از در دیگر 🚫 اگر گفتند این جرئت را از که آموختی؟ بگو از حلم شما ⛔ اگر گفتند: قابلیت استفاضه نداری! بگو قابلیت را هم شما افاضه می فرمایید. باز اگر اعراض کردند بگو: به والله به بالله به تالله به حق آیه نصر من الله که مو از دامنت دست بر ندیرم اگر کشته شوم الحکم لله •┈┈••✾☘️🕊☘️✾••┈┈• 🔆 قَبَسی از قَبَسات نوریه رحمانی @RASHAHATOLBEHAR
┈•‌‌‌‌‌‌꧁رشحات ༼﷽༽البحار ꧂•┈ 🔰 تأویل از مُثُل افلاطونی بروحانیت اعداد و حروف این تأویل را مدرس آشتیانی در تعلیقات خود بیان نموده، ليكن بجهات رد آن نپرداخته است. بنا بنقل از لغت نامه، حروفيه عقیده داشتند که اسماء خداوند تعالی بوجود آورنده جهانند و از حروف تشکیل یافته اند، پس در حقیقت حروف تشکیل دهنده همه عوالم و در واقع روح عالمند و بوسیله آنها می توان در جهان تأثیر نمود. اگر مراد از حروف بگمان فرقه حروفيه، همان حروف عالیاتیست که بقول محیی الدین و ابو الغنائم کاشانی در اصطلاحات، عبارت از شئون ذاتی و کامن در غیب الغيوب است، در این صورت با مُثُل افلاطونی بمراتب بسیار متفاوت بوده و مرتبه آن شئون، احدیت ذاتی و مطلقه می باشد و با مثل نوری که از افعال حقند، اختلافی فاحش و بلکه افحش دارند. 📚 حکمت نامه، شرح منظومه حاج ملاهادی سبزواری، غلامحسین رضا نژاد (نوشین)، ج۲، ص ۱۳۶۸ •┈┈••✾☘️🕊☘️✾••┈┈• 🔆 قَبَسی از قَبَسات نوریه رحمانی @RASHAHATOLBEHAR
┈•‌‌‌‌‌‌꧁رشحات ༼﷽༽البحار ꧂•┈ 🌀 مهمان سفره خود 🔷 هر کسی زرع و زارع و مزرعه خود است و نیات و اعمالش بذرهایش، بنگر تا در مزرعه خویش چه کاشتی و در قول رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: «الدّنیا مزرعة الآخرة» دقت کن و به عبارت دیگر: هر کسی سفره خود و مهمان سفره خود است. 📚 هزار و یک کلمه، علامه حسن زاده آملی، ج2، ص 212 •┈┈••✾☘️🕊☘️✾••┈┈• 🔆 قَبَسی از قَبَسات نوریه رحمانی @RASHAHATOLBEHAR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 یاد دارم که شبی در کاروانی همه شب رفته بودم و سر در کنار بیشه ای خفته. شوریده ای که در آن سفر همراه ما بود نعره ای برآورد و راه بیان گرفت و یک نفس آرام نیافت. چون روز شد گفتمش ، آن چه حالت بود ؟ گفت بلبلان را دیدم که به نالش در آمده بودند از درخت و کبکان از کوه وغوکان درآب و بهایم از بیشه اندیشه کردم که: «مروت نباشد همه در تسبیح و من به غفلت خفته» دوش مرغی به صبح می نالید عقل صبرم ببرد و طاقت و هوش یکی از دوستان مخلص را مگر آواز من رسید به گوش گفت: باور نداشتم که تو را بانگ مرغی چنین کند مدهوش گفتم: این شرط آدمیّت نیست مرغ تسبیح گوی و من خاموش 📚گلستان سعدی، باب دوم، حکایت ۲۶ •┈┈••✾☘️🕊☘️✾••┈┈• 🔆 قَبَسی از قَبَسات نوریه رحمانی @RASHAHATOLBEHAR
«هو» یا رب بحق ناد علیاً سینجلی یا رب بحق نجف مرتضی علی افتادگان وادی غم را بگیر دست با مصطفی محمد و با مرتضی علی امیرمؤمنان علی علیه السلام : «من آدم اول و نوح اول و آیه جبار و حقیقت اسرار هستم. من صاحب صور و همان نوری هستم که موسی از او هدایت یافت. من همراه نوح و نجات دهنده او و همراه ایوب که مورد امتحان قرار گرفت و شفادهنده او هستم و من قلم اعلى و لوح محفوظ هستم ، من دوست جبرائیل و برگزیده اسرافیل هستم.» 📚 ر.ک خطبه صعصه 🔆 قَبَسی از قَبَسات نوریه رحمانی @RASHAHATOLBEHAR
┈•‌‌‌‌‌‌꧁رشحات ༼﷽༽البحار ꧂•┈ 🔻 خلع و لبس در سیر و سلوک ⭕️ خلع به معنی «جدا شدن» یا «جدا کردن» و لبس به معنی «پوشیدن» است. در اصطلاح اهل طریقت و معرفت، آن است که سالک از مرتبه ای از مراتب وجود خود جدا شود و به لباس و مرتبه ای بالاتر ملبس گردد، و برای کاملان برعکس آن نیز واقع می شود. 🔻در جریان سلوک یکی از مهم ترین نشانه های پیشرفت و ترقی سالک مراحل خلع و لبس به شمار می آید. از امیرالمؤمنین (علیه السلام) منقول است که در یک شب در هفتاد مکان وعده داشتند و در همه جا بودند و حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) فرمود: علی (علیه السلام) آن شب نزد من بود و جبرئیل نازل شد و گفت حق تعالی می فرماید: علی آن شب نزد ما بود. 📚 پاورقی و متن منهاج انوار المعرفة فی شرح مصباح الشریعه میرزا ابوالقاسم راز شیرازی ، صفحه ۸۸-۸۹ •┈┈••✾☘️🕊☘️✾••┈┈• 🔆 قَبَسی از قَبَسات نوریه رحمانی @RASHAHATOLBEHAR
┈•‌‌‌‌‌‌꧁رشحات ༼﷽༽البحار ꧂•┈ علت سخت بودن سکوت چیست؟ ⭕️ این است که ما  اسیر مرتبه یِ حواس و خیال ایم. حواس، عاشقِ دریافت است و خیال عاشق ترکیب و ساخت. ✅ سکوت ، "ساحتِ آزادی" است و بدون سلطنت بر حواس و خیال بدست نمی آید. در سکوت، انسان، کم کم به عالمِ نوریِ وجودیِ خویش ، راه پیدا می‌کند و به حقایق لطیف نوری متصل می شود. •┈┈••✾☘️🕊☘️✾••┈┈• 🔆 قَبَسی از قَبَسات نوریه رحمانی @RASHAHATOLBEHAR
┈•‌‌‌‌‌‌꧁رشحات ༼﷽༽البحار ꧂•┈ 🔰 تفسیری در مورد «اقامه حقیقی نماز» 🔷 کسی می تواند نماز را اقامه نماید که خودش ایستاده و قائم باشد. ایستادن یعنی عقل بالاتر از خیال و حس باشد، نه خم شده و درحال تعظیم به آنها. •┈┈••✾☘️🕊☘️✾••┈┈• 🔆 قَبَسی از قَبَسات نوریه رحمانی @RASHAHATOLBEHAR
🔶🔶🔶 🔷🔷 🔶 📎 فصل انسان از نظر شیخ اکبر محیی الدین ابن عربی چیست؟؟؟؟؟ 🔻نطق در کل عالم ساری است و علی رغم اینکه آن را فصل مقوم انسان قرار داده او را حیوان ناطق نامیده اند، مختص انسان نیست. کشف، این حد را مختص انسان نمی داند. ✅ حد انسان فقط ((صورت الهی)) است. کسی که این حدش نباشد، انسان نیست بلکه حیوانی است که در صورتی شبیه ظاهر انسان است. 📚 فتوحات مکیہ، جلد ۳، صفحہ ۱۵۴ •┈┈••✾☘️🕊☘️✾••┈┈• 🔆 قَبَسی از قَبَسات نوریه رحمانی @RASHAHATOLBEHAR