eitaa logo
اندیشکده راویان حقیقت 🇮🇷
4.4هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
2.5هزار ویدیو
90 فایل
اندیشکده راویان حقیقت ضمن حفظ فاصله از هرگونه تعصب سیاسی و دینی با هدف آگاه سازی و روایتگری صحیح از ایران و جهان، برای معلمان و فرهنگیان ارزشمند ایجاد گردیده است. همه ما زیر بار منت معلمان هستیم!! @Dr_jafarzadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
✍تحلیل کلانِ بیانیه انقلاب؛ حجت الاسلام والمسلمین سید محمدمهدی ، استاد حوزه و مدرس دروس خارج فقه و اصول و از صاحب‌نظران و اساتید حوزه‌ی 👈 قسمت دوم ❇️تئوریزه‌کردن انقلاب اسلامی در مقیاس جهانی اگر بخواهیم به لحاظ اسناد و متونی که از یا علمای برای تئوریزه‌کردن رفتار اجتماعیِ مسلمانان و راهبری سیاسی جامعه‌ی اسلامی نگاه کنیم، این بیانیه در وِزان مثلاً کتاب «تنبیه الأمّۀ و تنزیه الملّۀ» مرحوم است، اما حقیقت این است که این بیانیه از آن رفیع‌تر است. در اگرچه سبک مرحوم نائینی سبکِ مباحث است و انصافاً این سبک فوق‌العاده ابتکاری و ارزشمند هم است، ولی موضوعش در مقیاسِ است. ایشان در این کتاب دنبال تبیین دو اصل مساوات و آزادی و همچنین بحث مشورت و نظارت در تصمیم‌گیری‌های اجتماعی بر اساس مبانی دینی است و می‌خواهد آسیب‌های جامعه‌ی دینی و به‌خصوص جامعه‌ی ایرانِ آن دوران را تحلیل کند و راه حل‌هایی برای عبور از آن‌ها بدهد که انصافاً هم واجد نکات دقیقی است، ولی خب مقیاس آن، مقیاس است و نه تئوریزه‌کردن در مقیاس جامعه‌ی جهانی و در مقابل تمدن غرب. تفاوت دیگر این است که تنبیه الامّه بیشتر مستندات دینی و اسلامی‌اش در متن آمده، ولی مستندات این بیانیه  پیشینی است. 🔸اگر بخواهیم بدیلی برای این بیانیه تصور کنیم، در مقیاس مثلاً حضرت امام (قدس‌سرّه) است. همچنین اگر بخواهیم این بیانیه را خوانش کنیم، حتماً باید مبتنی بر نظام اندیشه و تفکریِ پشتیبان آن و مقیاسش هم مقیاس حرکت به سوی تمدن اسلامی باشد و نه مثلاً مشروطه. من نمی‌شناسم بیانیه‌ای غیر از این را که به دنبال تئوریزه کردن رفتار جامعه‌ی اسلامی برای حرکت به سمت تمدن اسلامی باشد.   🔻 ادامه دارد.. 🔶️اندیشکده انقلاب کبیر: جامع ترین کانال تحلیلی مرجع 🔶️ویژه نخبگان و اساتید دانشگاه و اصحاب قلم 🔶️با ایتا به ما بپیوندید.... 🔶️اندیشکده انقلاب کبیر2🇮🇷 https://eitaa.com/enghelabekabir 🔶️با وات ساپ به ما بپیوندید🇮🇷 https://chat.whatsapp.com/JBllOWCUqBK1Vz57azGr6x ♦️موسسه آماج گستر اندیشه و دانش آرکا
🔴 تبیین علل، آثار، نتایج و پاسخ شبهات در اندیشه رهبر معظم انقلاب اسلامی 💢 تحلیلگران: 🔸دکتر سیدمهدی موسوی نیا 🔸دکتر ابوذر یاسری 💢 امروز ۹۸/۰۵/۱۹ رأس ساعت ۱۷:۳۰ برنامه زنده گفت‌وگوی‌سیاسی 💢 این برنامه را میهمان باشید ...
حجت الاسلام والمسلمین مهدی طائب در نشست روشنگری و گفتمان سازی فرهنگی انقلابی که چهارشنبه شب در آستان مقدس محمد هلال ابن علی (ع) شهرستان آران و بیدگل برگزار شد، گفت: امروز وظیفه همه ما گفتمان سازی است. وی با اشاره به اینکه گفتمان اصلی امروز ما گفتمان بیانیه گام دوم انقلاب است، افزود: امروز گفتمان بیانیه گام دوم انقلاب را باید در گام دوم انقلاب خلاصه و تبدیل به یک گفتمان روزمره کرد و آنقدر تکرار شود تا به هدف برسد. حجت الاسلام والمسلمین طائب ادامه داد: دشمن امروز در نبرد روی زمین در مقابل جمهوری اسلامی ایران تسلیم شده است و روی زمین حرفی برای گفتن ندارد. به گفته وی امروز دشمن گام اول انقلاب را پذیرفته است و تمام تلاش دشمن معطوف به این شده است که اجازه ندهد جمهوری اسلامی گام دوم را بردارد. رییس شورای مرکزی قرارگاه عمار اظهار داشت: دشمن به دنبال این است ملت ایران گام دوم را برندارد و بار دیگر مذکرات برجامی را تکرار کند، اما این بار درخواست مذاکره با ایران هسته‌ای نیست بلکه مذاکر با هستی ایران است. حجت الاسلام والمسلمین طائب با اشاره به اینکه ترامپ بعد از ۴۰ سال هدیه ای برای ملت ایران بود، اظهار داشت: ترامپ آمد تا علت اینکه اسرائیل غاصب باید نابود شود را افشا کند و همه سیاست های آمریکا را در قبال ایران افشا کرد. حجت الاسلام والمسلمین طائب ادامه داد: بعد از کشته شدن روزنامه نگار عربستانی ترامپ اعلام کرد عربستان او را کشته است، اما اگر علیه عربستان موضع گیری نکرد و با عربستان قطع رابطه نکرد برای این است که اگر عربستان بزرگترین حامی اسرائیل غاصب در منطقه سقوط کند اسرائیل نابود می‌شود و اگر اسرائیل نابود شود، آمریکا باید از منطقه خارج شود. به گفته وی، رسیدن به خانه خدا بهترین راهبرد نابودی اسرائیل است چرا که در گام اول بعد از ۴۰ سال به خیمه نتانیاهو رسیده ایم و در گام دوم نابودی نتانیاهو است. رییس شورای مرکزی قرارگاه عمار اظهار داشت: امروز دشمن برای متوقف کردن گام اول انقلاب گفتمان دو قطبی مذاکره و جنگ را مطرح کرده در حالی که نمی‌داند چه کسی قرار است به ما حمله کند که تن به مذاکره داده شود. حجت الاسلام والمسلمین طائب گفت: سرنگون کردن پهپاد آمریکایی به اندازه ای مهم بود که باید سه روز جشن ملی اعلام می‌شد، چرا که پهپاد گرانقیمت‌ترین چشم آمریکا بود که ایران چشم آمریکا را زد و کور کرد. وی با اشاره به اینکه روسیه در سیستم پدافند هوایی در دنیا حرف اول را می‌زند و کشوری است که قویترین سیستم پدافند هوایی جهان را دارد اعلام کرد ایران پهپاد آمریکا را با سیستم سحرآمیز هدف قرار داده است. رییس شورای مرکزی قرارگاه عمار گفت: روسیه و آمریکا نمی‌توانند از سیستم پدافند هوایی ایران که به تعبیر روسیه سیستم سحرآمیز است اطلاعات کسب کنند، چرا که پاسداری که موشک را به طرف پهپاد آمریکایی پرتاب می‌کند با آیه «اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم وَ یُثَبِّت اَقدامَکُم» می تواند با یک موشک کمتر از ۲۰ هزار دلار چشم ۲۲۰ میلیون دلاری آمریکا را بزند و کور کند. حجت الاسلام والمسلمین طائب گفت: دشمن قصد دارد با ایجاد مشکلات اقتصادی ملت ایران گام دوم انقلاب را برندارد و این در حالی است که مشکلات اقتصادی به اوج خودش رسیده و از این بدتر نخواهد شد و امروز در سراشیبی بهبودی مشکلات اقتصادی قرار گرفته ایم. وی با اشاره به اینکه رییس جمهور آمریکا اعلام کرد سخت‌ترین تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کرده است افزود: امروز متخصصین آمریکا اعلام کرده اند ایران از تحریم‌ها عبور کرده و تحریم‌ها موثر نبوده است، بنابراین ایران در حال مقاوم شدن است به شرطی که بیانیه گام دوم انقلاب را تبدیل به گفتمان مقاومت کنیم. 🔶️اندیشکده انقلاب کبیر: جامع ترین کانال تحلیلی مرجع 🔶️ویژه نخبگان و اساتید دانشگاه و اصحاب قلم 🔶️با ایتا به ما بپیوندید.... 🔶️اندیشکده انقلاب کبیر2🇮🇷 https://eitaa.com/enghelabekabir 🔶️با وات ساپ به ما بپیوندید🇮🇷 https://chat.whatsapp.com/JBllOWCUqBK1Vz57azGr6x ♦️موسسه آماج گستر اندیشه و دانش آرکا
📡 زادگاه میرزا کوچک خان جنگلی میزبان تبیین نخبگانی بیانیه گام دوم انقلاب خواهد بود.... 🔷🔷به زودی برگزار می گردد🔷🔷 🔶دومین همایش تخصصی نخبگانی کشوری بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در زادگاه میرزا کوچک خان جنگلی،رشت🔶 ✍زمان: 23 و 24 مردادماه1398 مصادف با روز مقاومت اسلامی ✍مکان: زادگاه میرزا کوچک خان جنگلی. رشت 🇮🇷حضور نخبگان از سراسر کشور 🇮🇷 ✏️جهت ثبت نام و حضور در همایش با شماره زیر تماس حاصل فرمایید. 09906269565 باتشکر انقلاب کبیر: جامع ترین کانال تحلیلی مرجع ویژه نخبگان و اساتید دانشگاه و اصحاب قلم با ایتا به ما بپیوندید.... #✏️ اندیشکده انقلاب کبیر2🇮🇷 https://eitaa.com/enghelabekabir با وات ساپ به ما بپیوندید... https://chat.whatsapp.com/JBllOWCUqBK1Vz57azGr6x 🔶موسسه آماج گستر اندیشه و دانش آرکا.شعبه گیلان.رشت🔶
همایش بررسی نقش رسانه‌ها در گام دوم انقلاب در رشت برگزار می‌شود رئیس سازمان بسیج رسانه استان گیلان از برگزاری همایش "بررسی نقش رسانه‌ها در گام دوم انقلاب " روز پنجشنبه ۲۴ مردادماه در رشت خبر داد. به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، مهدی پارسا عصر امروز در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به بیانات رهبر معظم نظام در بیانیه گام دوم انقلاب اظهار کرد: اصحاب رسانه بازویی قدرتمند برای مقابله با جنگ نرم دشمنان انقلاب محسوب می‌شوند ازاین‌رو، سازمان بسیج رسانه استان گیلان در نظر دارد تا با بررسی نخبگانی بیانیه و نقش رسانه‌ها در گام دوم انقلاب گام بردارد. ادامه خبر را می توانید در لینک زیر دنبال کنید: http://fna.ir/dbe1ba 🔶️اندیشکده انقلاب کبیر: جامع ترین کانال تحلیلی مرجع 🔶️ویژه نخبگان و اساتید دانشگاه و اصحاب قلم 🔶️با ایتا به ما بپیوندید.... 🔶️اندیشکده انقلاب کبیر2🇮🇷 https://eitaa.com/enghelabekabir 🔶️با وات ساپ به ما بپیوندید🇮🇷 https://chat.whatsapp.com/JBllOWCUqBK1Vz57azGr6x ♦️موسسه آماج گستر اندیشه و دانش آرکا
🔴 صدای پای رژیم صهیونیستی در خلیج فارس ‼️ 🔻 وزیر خارجه رژیم صهیونیستی چهارشنبه قبل در جلسه کمیته خارجی و امنیت کنست گفت که اسرائیل در بخش و ائتلاف دریایی امریکا مشارکت خواهد کرد. 🔷 اولین زمزمه‌های جدی برای تشکیل چنین ائتلاف دریایی خلیج فارس و تنگه هرمز در آخرین روز‌های خرداد و پس از انفجار نفتکش در دریای عمان مطرح شد. در آنجا برخی محافل غربی سناریوی «بین المللی شدن حفاظت از کشتیرانی در خلیج فارس» را مطرح کردند. پس از حادثه بندر فجیره و دریای عمان اوضاع تا حدی به سمت آرامش رفت، اما پس از سرنگونی پهپاد آمریکایی، آمریکا به صورت جدی تری برای تشکیل ائتلاف دریایی اقدام کرد. 🔸 از آنجایی که طرف‌های اروپایی روی خوشی به این ائتلاف نشان ندادند به نظر می‌رسد در حال حاضر امید آمریکا به کشور‌هایی مثل استرالیا و نروژ باشد. آلمان رسماً اعلام کرده در این ائتلاف شرکت نخواهد کرد. ژاپن، کره جنوبی، فرانسه و اسپانیا هم از تأیید پیوستن به ناوگروه دریایی مورد نظر واشنگتن، خودداری کرده‌اند. بریتانیا هم که خود یکی از عوامل افزایش تنش در مساله نفتکش‌هاست ترجیح می‌دهد زیر پرچم آمریکا وارد منطقه نشود . 🔷 رژیم صهیونیستی که این روزها تمام حواسش به دیوار شیشه ای است که به دور خود ایجاد کرده است، بی تردید توانی برای عرض اندام در خلیج فارس ندارد؛ اما اگر این رژیم « خطاکار » و « پُراشتباه» در خلیج فارس اعلام حضور کند جمهوری اسلامی قطعاً واکنش نشان خواهد داد و قدر مسلّم آنگاه در آتش خشم عناصر مومن و جریان ضدصهیونیستی منطقه خواهد سوخت و یک قدم جدی به سمت نابودی خود و تحقق وعده صادق رهبرانقلاب برداشته است. 🔶️اندیشکده انقلاب کبیر: جامع ترین کانال تحلیلی مرجع 🔶️ویژه نخبگان و اساتید دانشگاه و اصحاب قلم 🔶️با ایتا به ما بپیوندید.... 🔶️اندیشکده انقلاب کبیر2🇮🇷 https://eitaa.com/enghelabekabir 🔶️با وات ساپ به ما بپیوندید🇮🇷 https://chat.whatsapp.com/JBllOWCUqBK1Vz57azGr6x ♦️موسسه آماج گستر اندیشه و دانش آرکا
✍تحلیل کلانِ بیانیه انقلاب؛ حجت الاسلام والمسلمین سید محمدمهدی ، استاد حوزه و مدرس دروس خارج فقه و اصول و از صاحب‌نظران و اساتید حوزه‌ی 👈 قسمت چهارم ❇️  صف‌بندی جهانی و تغییر موازنه به نفع اسلام نکته‌ی بعدی این‌که بیانیه‌ی انقلاب بدون توجه به شرایطِ صدورش قابل تفسیر نیست. مؤلفه‌های زیادی در شرایط صدور این بیانیه وجود دارد. یکی این‌که در چهل سالگی انقلاب اسلامی صادر شده است که به بیان مؤلف این متن، دو مرحله‌ی انقلاب و نظام اسلامی را پشت سر گذاشته‌ایم و این در شرایطی است که موازنه‌ی جهانی به نفع معنویت و ادیان الهی و به نفع اسلام و مکتب اهل بیت (علیهم‌السّلام) تغییر کرده و در حال تغییر است. 🔸اکنون در شرایطی هستیم که یک به محوریت آمریکا در مقابل انقلاب اسلامی شکل گرفته و قدرت‌ها به صورت هم‌افزا و یکپارچه در خیلی جاها علیه انقلاب اسلامی صف‌آرایی کرده اند، جنگ روانی راه انداخته‌اند و به دنبال برگرداندن شرایط جامعه‌ی جهانی به قبل از انقلاب اسلامی و احیاء ابرقدرتی خودشان هستند. 🔹این‌ها طبیعتاً از امپراطوری رسانه‌ای و همه‌ی مقدورات‌شان برای سازمان‌دهی یک جنگ همه‌جانبه و از جمله جنگ روانی استفاده می‌کنند. غرب می‌خواهد جامعه‌ی جهانی را از انقلاب اسلامی مأیوس کند و سعی می‌کند مردم ایران هم مأیوس شوند و سرمایه‌ی اجتماعی و جهانیِ پشت سر انقلاب اسلامی را حذف کند و امید به آمریکا و نظم آمریکایی را در جهان افزایش دهد. در چنین شرایطی  این بیانیه صادر شده و کاملاً در صدد ایجاد امید است و ایجاد امید می‌کند و با این مجموعِ ادبیات، یک خوانش جدید از انقلاب اسلامی است.   🔻 ادامه دارد.. 🔶️اندیشکده انقلاب کبیر: جامع ترین کانال تحلیلی مرجع 🔶️ویژه نخبگان و اساتید دانشگاه و اصحاب قلم 🔶️با ایتا به ما بپیوندید.... 🔶️اندیشکده انقلاب کبیر2🇮🇷 https://eitaa.com/enghelabekabir 🔶️با وات ساپ به ما بپیوندید🇮🇷 https://chat.whatsapp.com/JBllOWCUqBK1Vz57azGr6x ♦️موسسه آماج گستر اندیشه و دانش آرکا
انقلاب کبیر: ✍تحلیل کلانِ بیانیه انقلاب؛ حجت الاسلام والمسلمین سید محمدمهدی ، استاد حوزه و مدرس دروس خارج فقه و اصول و از صاحب‌نظران و اساتید حوزه‌ی 👈 قسمت پنجم و ششم ❇️  نگاه غیر انتزاعی به انقلاب این را هم باید توجه داشته باشیم که این بیانیه با منطق سرپرستی تدوین شده است. یعنی نوع نگاهش به انقلاب اسلامی و مؤلفه‌ها و دستاوردهای آن و نیز آسیب‌شناسی و راه حل‌هایی که ارائه می‌دهد، با یک نیست که شاخص‌های کلی را مورد توجه قرار بدهد، بلکه واقعاً یک را و را با مؤلفه‌ها و متغیرهایی شناسایی می‌کند و وضعیت این متغیرها را ارزیابی می‌کند و برای عبور از موانع راه‌حل ارائه می‌دهد. 🔹این بیانیه انقلاب اسلامی را متناسب با درون و بیرون آن، یعنی در مقیاس با جامعه‌ی جهانی مطالعه می‌کند، مولفه‌های درونی و بیرونی را هم‌زمان می‌بیند و این جریان رو به پیش را می‌خواهد سرپرستی و مدیریت کند. بر اساس این منطق، صرفاً منطق انتزاعی نیست که از انقلاب اسلامی یک توصیف‌های کلی کند، بلکه می‌خواهد یک کل متغیر در حال حرکت را سرپرستی کند و فراتر از نگاه سیستمی و با نگاه است. درواقع می‌خواهد یک کلِ متغیر در حال حرکت را در موازنه‌ی درونی و موازنه‌ی بیرونی، سرپرستی و هدایت کند و به نقطه‌ی مطلوبی برساند که همانا تمدن اسلامی است. ❇️ جلوگیری از خطای محاسباتی نکته‌ی قابل تأمل دیگر این است که این بیانیه جلوی را می‌گیرد. متأسفانه بسیاری از تحلیل‌هایی که الان نسبت به انقلاب اسلامی در جبهه‌ی و تحت تأثیر ادبیات و عقلانیت مدرن وجود دارد، به نوعی انقلاب اسلامی است و نسبت به انقلاب اسلامی ایجاد یأس می‌کند. در واقع این یک خطای محاسباتی است که می‌خواهند انقلاب اسلامی را با شاخص‌ها و آرمان‌های غربی بسنجند و طبیعتاً به نظرشان می‌آید که ما پیشرفت نداشته‌ایم و به‌اصطلاح نگاه‌شان کاملاً انتقادی و بسیاری اوقات براندازانه است؛ چه آن‌هایی که تابع منطق هستند و چه آنانی که بر اساس منطق فکر می‌کنند. 🔹 متأسفانه این خطای محاسباتی خیلی وقت‌ها از بدنه‌ی کارشناسیِ لیبرال یا کارشناسی تحت تأثیر اندیشه‌های سوسیالیستی و مارکسیستی به بعضی از تصمیم‌گیرانِ در نظام اسلامی هم نفوذ کرده و بر همین اساس است که گاهی خطای در تصمیم دارند. لذا اگر ما این بیانیه را مبنا قرار بدهیم و بر روی آن کار کنیم، می‌توانیم جلوی خطای محاسباتی و خطای تصمیم‌گیری را بگیریم که از آفات انقلاب اسلامی است.   🔻 ادامه دارد.... 🔶️اندیشکده انقلاب کبیر: جامع ترین کانال تحلیلی مرجع 🔶️ویژه نخبگان و اساتید دانشگاه و اصحاب قلم 🔶️با ایتا به ما بپیوندید.... 🔶️اندیشکده انقلاب کبیر2🇮🇷 https://eitaa.com/enghelabekabir 🔶️با وات ساپ به ما بپیوندید🇮🇷 https://chat.whatsapp.com/JBllOWCUqBK1Vz57azGr6x ♦️موسسه آماج گستر اندیشه و دانش آرکا
▼ گزارش روز ❎✴️✅تغییر نگاهی که نیازمند همت است سردار ایوب سلیمانی، درباره عملکرد پلیس در برخورد با سلبریتی‌های بی‌حجاب و مروج بدحجابی در جامعه گفته است: «در مقابله و برخورد با جرم مشهود در جامعه‌ـ چه در فضای مجازی و چه در فضای واقعی که در معرض دید عموم است‌ـ برای پلیس فرد مهم نیست؛ بلکه فعل مهم است و اینکه فرد مشهور باشد یا مسئول یا مرجع گروهی خاص یا آدمی عادی باشد، هیچ فرقی نمی‌کند.» واقعیت ماجرا این است که بخش قابل توجهی از ترویج بد پوششی در جامعه را که اکنون شاهد آن هستیم، باید زاییده برخورد متفاوت دستگاه‌ها و نیروهای مسئول، با چهره‌ها در قیاس با افراد عادی جامعه و همچنین رفتار فرهنگی و رسانه‌ای کشور در مواجهه با سلبریتی‌ها دانست! وقتی رسانه ملی و... سلبریتی‌هایی را که سبک زندگی و پوشش آنها کاملاً متضاد و مغایر با فرهنگ اسلامی و ایرانی است، قهرمان و افراد موفق جا می‌زند و مدام آنتن زنده تلویزیون در اختیار این افراد قرار گرفته و ساعت‌های پربیننده رسانه‌ ملی به مدح و ثنای این چهره‌ها می‌گذرد، مشخص است که پوشش و نوع زندگی این افراد در جامعه و به ویژه برای قشر نوجوان به یک الگو و معیار تبدیل می‌شود! وقتی الگوهای این‌چنینی برای جامعه ساختید و اجازه دادید هر نوع پوشش و سبک زندگی را تبلیغ کند، دیگر نمی‌توانید گله کنید که چرا پوشش در سطح جامعه در حال تغییر است! اگر قرار است تلاش‌ها برای ترویج فرهنگ ایرانی و اسلامی بیش از پیش موفق بوده و در زندگی نسل‌های جوان و در سطح جامعه خود را نشان دهد، باید این روند معیوب متوقف شود! گفته‌های جانشین فرمانده ناجا را می‌توان نشانه‌ای از عزم نیروی انتظامی برای این مهم دانست و امیدوار به تغییر این رویه بود. البته نباید فراموش کرد که نهادهای فرهنگی همچون وزارت فرهنگ و ارشاد، صداوسیما و... که متولی حوزه فرهنگ و هنر هستند، باید در حوزه مأموریتی خود چارچوب‌های التزام اهالی هنر به قوانین را شفاف‌تر بیان کرده و با جدیت آن را اجرا کنند. 🔶️اندیشکده انقلاب کبیر: جامع ترین کانال تحلیلی مرجع 🔶️ویژه نخبگان و اساتید دانشگاه و اصحاب قلم 🔶️با ایتا به ما بپیوندید.... 🔶️اندیشکده انقلاب کبیر2🇮🇷 https://eitaa.com/enghelabekabir 🔶️با وات ساپ به ما بپیوندید🇮🇷 https://chat.whatsapp.com/JBllOWCUqBK1Vz57azGr6x ♦️موسسه آماج گستر اندیشه و دانش آرکا
♦️ گزیده‌ای از بیانیه انقلاب ؛ "صحنه‌ی جهانی، امروز شاهد پدیده‌هایی است که تحقّق یافته یا در : تحرّک جدید نهضت بر اساس الگوی مقاومت در برابر سلطه‌ی آمریکا و ؛ شکست سیاست‌های آمریکا در منطقه‌ی غرب آسیا و زمین‌گیر شدن همکاران خائن آنها در منطقه؛ گسترش حضور قدرتمندانه‌ی سیاسی جمهوری اسلامی در غرب آسیا و بازتاب وسیع آن در سراسر جهان سلطه." 🔻 🔻 🔻 📌آیه‌ای که رهبر انقلاب در پیام به‌کار بردند/ پیش‌بینی مجدد به استناد ❇️رهبر معظم انقلاب در پیام حج امسال ضمن محکومیت از آیه ٤٢ سوره طور استفاده کردند. 🔹این آیه پس از مکر کفار مبنی بر قتل پیامبر (ص) نازل شد و مدتی پس از نزول آیه همه کفار در جنگ نابود شدند و طبق پیش‌بینی قرآن مکر آنها به خودشان بازگشت. همایش بررسی نقش رسانه‌ها در گام دوم انقلاب در رشت برگزار می‌شود 🔶️اندیشکده انقلاب کبیر: جامع ترین کانال تحلیلی مرجع 🔶️ویژه نخبگان و اساتید دانشگاه و اصحاب قلم 🔶️با ایتا به ما بپیوندید.... 🔶️اندیشکده انقلاب کبیر2🇮🇷 https://eitaa.com/enghelabekabir 🔶️با وات ساپ به ما بپیوندید🇮🇷 https://chat.whatsapp.com/JBllOWCUqBK1Vz57azGr6x ♦️موسسه آماج گستر اندیشه و دانش آرکا
✍تحلیل کلانِ بیانیه انقلاب؛ حجت الاسلام والمسلمین سید محمدمهدی ، استاد حوزه و مدرس دروس خارج فقه و اصول و از صاحب‌نظران و اساتید حوزه‌ی 👈 قسمت هفتم ❇️  🔹در این بیانیه اولاً برای ارزیابی انقلاب اسلامی تولید یا بازتولید شده است که بر اساس آن، تولیدِ شاخص برای ارزیابی دستاوردها و آسیب‌های انقلاب اسلامی و حرکت پیش روی آن شده است. شما اگر را یک انقلاب ضد استبدادی تعریف کنید که می‌خواسته نظام استبدادی را به جمهوری تبدیل کند، این یک ظرفیتی دارد و دستاوردهایش را هم باید با همین مقیاس ارزیابی کرد. همچنین اگر فرضاً انقلاب اسلامی دنبال گفتمان بوده، باید آن را با همین شاخص‌ها ارزیابی کنیم. حال آن‌که انقلاب اسلامی صرفاً یک انقلاب ضد استبدادی و ضد استعماری در محدوده‌ی ملی و به دنبال تحقق گفتمان غربی نیست، بلکه به دنبال است. انقلاب اسلامی می‌خواهد نظم جدید جهانی را تعریف کند. 🔸انقلاب اسلامی را آغاز کرده که در آن دین و دنیا توأمان تحصیل می‌شود و این به نظر من، مقایسه‌ی اسلامی با عصر است. در دوران رنسانس از نظر آن‌ها یک عصر جدید است که در جامعه‌ی بشری یک نوزایی اتفاق افتاده و در واقع دین و دنیا از هم جدا شده است. حالا پیروزی انقلاب اسلامی یعنی این‌که اصلاً دوران رنسانس به سر آمده و دوران تمدن غرب به پایان رسیده است؛ نه‌فقط دوران آمریکا، بلکه دوران کل تمدن مدرن. این که ما می‌گوییم رو به است، اصلاً آمریکا موضوعیت ندارد، این است که رو به افول است و دیگر ظرفیت اقناع جامعه‌ی جهانی را ندارد و دوران شعار‌های آن به سر آمده است. علتش هم این است که شعارهای آن اگرچه بعضی‌شان و بعضی‌شان هم است، اما همان شعارهای فطری را هم تحریف کرده‌اند؛ مثل آزادی، مثل برابری، رفاه، پیشرفت، بهداشت، سوادآموزی و آگاهی بشر. بخشی از شعارهای آن‌ها هم کاملاً ضد فطرت است؛ مثل از زندگی بشر و نفی قدسیت از حیات بشر که این خلاف فطرت بشر است و همان چیزی است که امام به فرمودند که علت فروپاشی ، مبارزه‌ی بی‌دلیل با خداوند است. به همین دلیل، نظام نیز در معرض است. 🔹در دوران ، تلاش شده تا از زندگی بشر دین‌زُدایی شود. نه‌تنها ادیان تحریف‌شده، ادیان قدسیِ حقیقی را هم می‌خواهند از عرصه‌ی حیات بشر نفی کنند وگرنه دین‌های تحریف‌شده را که خودشان بازتولید کرده‌اند و تحت عنوان احترام عقاید، برای خودشان محترم است. آن‌چه را که حذف کرده‌اند، بر فرآیندهای اجتماعی است. 👌بنابراین بیانیه انقلاب اسلامی را فقط در مقیاس می‌بیند که عصر جدیدی را انقلاب اسلامی آغاز کرده و در واقع آن انسداد تاریخی بعد از رنسانس و این مسیر یک‌طرفه و کور پیش روی بشریت و این انسداد تاریخی را شکسته است. در واقع این یک انفتاح تاریخی است و یک عصر جدیدی شروع شده به سوی پیشرفتی که در آن، دین و دنیا را توأمان می‌بیند و بهبود وضعیت معیشت زندگی انسان بر محوریت خدای متعال را طراحی می‌کند. 🔻 ادامه دارد.... 🔶️اندیشکده انقلاب کبیر: جامع ترین کانال تحلیلی مرجع 🔶️ویژه نخبگان و اساتید دانشگاه و اصحاب قلم 🔶️با ایتا به ما بپیوندید.... 🔶️اندیشکده انقلاب کبیر2🇮🇷 https://eitaa.com/enghelabekabir 🔶️با وات ساپ به ما بپیوندید🇮🇷 https://chat.whatsapp.com/JBllOWCUqBK1Vz57azGr6x ♦️موسسه آماج گستر اندیشه و دانش آرکا
✍تحلیل کلانِ بیانیه انقلاب؛ حجت الاسلام والمسلمین سید محمدمهدی ، استاد حوزه و مدرس دروس خارج فقه و اصول و از صاحب‌نظران و اساتید حوزه‌ی 👈 قسمت هشتم ❇️ ؟ اگر انقلاب اسلامی در این مقیاس است و ما می‌خواهیم ارزیابی کنیم، باید شاخص‌هایی را برای ارزیابی دستاورد‌های انقلاب اسلامی در این مقیاس داشته باشیم. شاخص‌هایی در این بیانیه تولید شده که اگر بخواهیم این شاخص‌ها را تطبیق بدهیم، در هیچ چیز غیر از انقلاب اسلامی قابل تطبیق نیست. لذا اگر ما اشتباهاً خیال کنیم که انقلاب اسلامی دنبال تحقق توسعه‌ی غربی بوده و شاخص‌های ارزیابیِ پیشرفت انقلاب اسلامی را صرفاً بدانیم، دچار می‌شویم، چون ممکن است کشورهای دیگری در دست‌یابی به آن شاخص‌ها جلو‌تر باشند. ولی اگر شاخص‌های پیشرفت را بر اساس آن هم در این مقیاس تعریف کنیم، طبیعتاً شاخص‌هایی منحصر به فرد هستند که خود این شاخص‌ها هم در این بیانیه دیده شده است. مثلاً در این بیانیه گفته شده که دنیای دوقطبیِ قبل از انقلاب اسلامی به دنیای سه‌قطبی تبدیل شد؛ یعنی به سرمایه‌داری لیبرال، مارکسیسم و اسلام. سپس با فروپاشی قطب مارکسیسم، به دوقطبی اسلام و لیبرال‌دموکراسی تبدیل شد. 🔹غربی‌ها و متأسفانه غرب‌گراها تلاش کرده‌اند این واقعیت را پنهان کنند و بگویند ناشی از جنگ سرد بین دو اردوگاه غرب و شرق بوده، در حالی که قطعاً این طور نیست. نمی‌خواهم بگویم که آن جنگ هیچ اثری نداشته، ولی قطعاً این طور نیست. این است که مارکسیسم را و لذا نگران فروپاشی نیز شده‌اند و گفته‌اند که ما باید پیش‌دستی کنیم و در آغاز قرن بیست‌ویکم جنگ را آغاز کنیم؛ جنگ و برخورد همه‌جانبه‌ی تمدن‌ها. 🔸پس یک نکته‌ی مهم در این بیانیه این است که انقلاب اسلامی آن دوقطبی را  تبدیل به سه قطب کرد. به تعبیر دیگر، در ادامه‌ی آن مسیر یک‌طرفه یک راهی را باز کرد برای حرکت جامعه‌ی جهانی به سمت پیشرفت و سعادت. راه دیگری را به بشر نشان داد در مقابل راهی که بعد از رنسانس نشان داده می‌شد. در واقع تمامیت را به چالش کشید. انقلاب اسلامی یک حرکت ایدئولوژیک در مقیاس جهانی است که ایدئولوژی مدرن و رفتار برآمده از آن را به چالش کشانیده و دو اردوگاه برآمده‌ از آن را با خطر مواجه کرده است؛ یکی را فروپاشانیده و دومی را در معرض زوال قرار داده است. 🔹با این تحلیل، دیگر بدیلی برای انقلاب اسلامی باقی نمی‌ماند. به هیچ وجه شما نمی‌توانید بگویید چین و روسیه بدیل ما هستند، تا چه رسد به کره‌ی شمالی یا کره‌ی جنوبی و مالزی و اندونزی. امثال این‌ها که دیگر اصلاً قابل بحث نیستند. این یک شاخصه‌ای است که پیشرفت ما را با آن در موازنه توضیح می‌دهند. چالش ما با آمریکا و صهیونیزم یک موقع بر سر سفارت آمریکا و اسرائیل بود، اما الان بر سر این است که ما در مرزهای هستیم و داریم را از منطقه می‌کنیم. 🔹این مقیاس و شاخصی است که برای ارزیابی پیشرفت به سمت اهداف و در برخورد تمدن‌ها ارائه می‌دهد و در هیچ کشور دیگری قابل انطباق نیست. یک موقعی ما در وضعیتی از قدرتی بودیم که آن‌ها هوس می‌کردند با یک هجوم کوچک مثل براندازی کنند، اما الان نیمی از قدرت را آورده‌اند در منطقه و بیش از هجده سال است که برای براندازی ما با تمام غرب‌گراها و مرتجعین منطقه هم پیمان شده‌اند اما ما در منطقه شده‌ایم و آن‌ها ضعیف‌تر. 🔻 ادامه دارد... 🔶️اندیشکده انقلاب کبیر: جامع ترین کانال تحلیلی مرجع 🔶️ویژه نخبگان و اساتید دانشگاه و اصحاب قلم 🔶️با ایتا به ما بپیوندید.... 🔶️اندیشکده انقلاب کبیر2🇮🇷 https://eitaa.com/enghelabekabir 🔶️با وات ساپ به ما بپیوندید🇮🇷 https://chat.whatsapp.com/JBllOWCUqBK1Vz57azGr6x ♦️موسسه آماج گستر اندیشه و دانش آرکا
✍تحلیل کلانِ بیانیه انقلاب؛ حجت الاسلام والمسلمین سید محمدمهدی ، استاد حوزه و مدرس دروس خارج فقه و اصول و از صاحب‌نظران و اساتید حوزه‌ی 👈 قسمت نهم ❇️ چهار اقدام اساسی درباره‌ی بیانیه لذا بر همین اساس، اولاً باید این بیانیه را نمود. ثانیاً بر محور آن کرد. ثالثاً باید شود. رابعاً باید شود. البته مقصود از تئوریزه‌شدنِ این متن آن نیست که خودمان مبانی برای آن درست کنیم. 🔹مستندات فراوانی وجود دارد از مؤلف و از آن طرح کلی اندیشه‌ی اسلامی تا آثار فاخری که در همین سال‌های اخیر در دست داریم. ما می‌توانیم این بیانیه را تئوریزه کنیم، منتهی این تئوری باید متناسب با بیانیه بازخوانی و بازتولید شود و بتوان بیانیه را با آن‌ها مستند کرد، آن هم در مقیاس ادبیات کاملاً عالمانه و فنی و تخصصی که یک جای آن، ادبیات است.   ❇️ سه خطر مهم؛ خوانش رسمی، تحریف و تقلیل باید به این نکته توجه کنیم که حتماً دنبال یک خوانش رسمی از این بیانیه نباشیم و این که نباید یک خوانش رسمی از آن بیرون بیاوریم. باید خوانش‌های متعدد از زوایای متفاوت، منتهی با این نقطه مختصات شکل بگیرد. این‌ها متعاضد هم هستند و هم‌دیگر را کمک ‌و تقویت می‌کنند و در مؤثرند. البته نباید خوانش‌هایی که بیانیه را تحریف می‌کنند، مبنا و محور قرار گیرند؛ بلکه باید جلوی آن خوانش‌ها گرفته شود. مقصود از این که جلوی آن خوانش‌ها گرفته شود، این نیست که با جبر اجتماعی جلوی آن‌ها را بگیریم؛ مقصود این است که اگر ما خوانش‌های صحیح و در مقیاسِ بیانیه داشته باشیم، به خودی خود جلوی تحریف بیانیه با خوانش‌های روشنفکری ، چه با ادبیاتِ و چه با ادبیات را می‌گیریم. جریان روشنفکری غرب‌زده حتی ممکن است سازوکارهای پیش‌بینی شده در بیانیه را با ادبیات مدرن خوانش کند. مثلاً وقتی گفته می‌شود عدالت اجتماعی، آن را می‌برند در مباحثی همچون یا عدالت مکتب رفاه که این هر دو است. 🔸این یک سند جدی است و جلوی در این سند را نیز باید بگیریم. خیلی از خوانش‌ها  تقلیل‌گرایانه هستند. یعنی یک نگاه‌ سطحی به سند دارند و این باعث از دست رفتن جایگاه سند می‌شود. بیانیه نباید تبدیل به روزمره‌گی شود.   ❇️ عقبه‌ی فکری بیانیه‌ی این بیانیه یک عقبه‌ای دارد که جاری‌شده و فرآوری‌شده‌ی آن در این متن آمده است. یک تفکر، یک نظام اندیشه یا به تعبیری یک نظام فکری است که از تبیینِ توحید، از تا ، تا تحلیل نظام آفرینش و حرکت نظام آفرینش به سمت غایت مطلوب الهی و نگاه فلسفه‌ی تاریخی و تحلیل حرکت تاریخ و تکامل تاریخ و نظریه‌ی اجتماعی و نظریه‌ی پیشرفت و بسیاری ریزنظریه‌های دیگر مثل کرامت انسان، آزادی انسان، عدالت، عدالت اجتماعی را در بر دارد و این سند را پشتیبانی می‌کنند. کاملاً پیداست که دارای یک خوانش و نگرش خاص به این موضوعات است که می‌توان با یک تتبع دقیق، آن مبانی را پیدا، منظم و در مقیاس نظریه و تئوریزه بازخوانی کرد. ادامه دارد.... 🔶️اندیشکده انقلاب کبیر: جامع ترین کانال تحلیلی مرجع 🔶️ویژه نخبگان و اساتید دانشگاه و اصحاب قلم 🔶️با ایتا به ما بپیوندید.... 🔶️اندیشکده انقلاب کبیر2🇮🇷 https://eitaa.com/enghelabekabir 🔶️با وات ساپ به ما بپیوندید🇮🇷 https://chat.whatsapp.com/JBllOWCUqBK1Vz57azGr6x ♦️موسسه آماج گستر اندیشه و دانش آرکا
👇❎✅کودتای عدن به نفع یا ضرر انصارالله؟ پس از شلکیک موفق انصارالله به پادگان الجلا، درگیری های نهان میان طرفداران منصور هادی و نیروهای شورای انتقالی تحت حمایت امارات، شعله ور شد. پس از چهار روز درگیری نیروهای جدایی طلب معروف به کمربند امنیتی بر عدن مسلط شدند و وزرای دولت مستعفی منصور هادی به ریاض گریختند. هر چند عربستان سعودی و بخشی از جامعه بین الملل از منصور هادی حمایت می کردند، ولی در این درگیری ها، طرفداران منصور هادی را پشتیبانی نکردند. عربستان سعودی با کنار کشیدن تانک ها از جلو قصر معاشیق عملا مسیر را برای کودتاچیان باز کرد. احمد المیسری وزیر کشور دولت منصور هادی گفته است عربستان سعودی که دوست ما بود با سکوتش سر ما را گوش تا گوش برید. این پرسش مطرح است که این وضعیت به سود انصارالله است یا خیر؟ پاسخ به این پرسش در بررسی احتمالات زیر نهفته است. ۱. اولین پیامد این درگیری ها ادراک این نکته به یمنی ها است که نباید به طرف های خارجی اعتماد کرد. بنابراین تا حدودی این حوادث باعث شده است عربستان سعودی و امارات پشتوانه مردمی را از دست بدهند. ۲. وجود دو گروه در عدن که با هم مخالف بودند مبارزه را برای انصارالله راحتر کرده بود تا متشکل شدن نیروها که مبارزه نظامی را سخت می کند. ۳.حضور منصور هادی در راس دولت و القای مشروعیت وی از سوی جامعه بین الملل قدرت دیپلماسی بین المللی را از انصارالله گرفته بود. با کنار زده شدن منصور هادی و مشروعیت مردمی نداشتن سایر گروها در جنوب یمن قدرت چانه زنی سیاسی انصارالله افزایش می یابد. ۴. وجود نشانه هایی از تغییر راهبرد امارات از جنگ به صلح و مذاکرات پنهانی امارات با انصارالله و ایران آینده روشنی را برای انصارالله و عدن نشان می دهد. البخیتی عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن،، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الجزیره، پس از در گیری ها گفته است: "شاهد تحولاتی در یمن هستیم که باید به سود ما یمنی ها باشد. امارات می گوید به صلح بر راه حل نظامی اولویت می دهد. خبرهایی درز کرده است که می شنویم که ممکن است تغییراتی در موضع عربستان ایجاد شود، اما این تغییر رسمی نیست" 🔶️اندیشکده انقلاب کبیر: جامع ترین کانال تحلیلی مرجع 🔶️ویژه نخبگان و اساتید دانشگاه و اصحاب قلم 🔶️با ایتا به ما بپیوندید.... 🔶️اندیشکده انقلاب کبیر2🇮🇷 https://eitaa.com/enghelabekabir 🔶️با وات ساپ به ما بپیوندید🇮🇷 https://chat.whatsapp.com/JBllOWCUqBK1Vz57azGr6x ♦️موسسه آماج گستر اندیشه و دانش آرکا
🔴 گزارش رویترز از اتاق جنگ 🔻خبرگزاری طی گزارشی وزارت خزانه داری آمریکا را اینگونه توصیف می کند: «اتاق جنگ مدرن آمریکا چیزی شبیه به این است: ساعت‌های روی دیوار، زمان را در کابل، تهران و بوگوتا (پایتخت کلمبیا) نشان می‌دهد. افراد پشت میز، بیشترشان جوان هستند. صحبت بر سر اهداف مورد نظر است و در نیمه های شب ، تماس هایی با اروپا انجام می‌گیرد. اما این اتاق جنگ جدید، نه در وزارت دفاع آمریکا، بلکه در این کشور است. سلاح‌های مورد استفاده نیز نه پهپاد و موشک کروز، بلکه تحریم‌های اقتصادی است که با هدفی مشابه و به منظور ضربه زدن به منافع اقتصادی دشمنان آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرند». 🔹 خوان زاراته (Juan zarate) معاون سابق اداره تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه داری آمریکا در کتاب خود تحت عنوان «جنگ خزانه‌داری» کارشناسان وزارت خانه داری را چریک های کت و شلواری می خواند و می‌ نویسد: «زرادخانه آمریکا شامل هواپیماهای بدون سرنشین، موشک‌های تام‌هاوک و چریک‌هایی با کت و شلوار خاکستری است. وظیفه این چریک‌ها تبدیل ابزار مالی و اقتصادی به سلاحی قوی، علیه دشمنان آمریکاست 🔶️اندیشکده انقلاب کبیر: جامع ترین کانال تحلیلی مرجع 🔶️ویژه نخبگان و اساتید دانشگاه و اصحاب قلم 🔶️با ایتا به ما بپیوندید.... 🔶️اندیشکده انقلاب کبیر2🇮🇷 https://eitaa.com/enghelabekabir 🔶️با وات ساپ به ما بپیوندید🇮🇷 https://chat.whatsapp.com/JBllOWCUqBK1Vz57azGr6x ♦️موسسه آماج گستر اندیشه و دانش آرکا
✍تحلیل کلانِ بیانیه انقلاب؛ حجت الاسلام والمسلمین سید محمدمهدی ، استاد حوزه و مدرس دروس خارج فقه و اصول و از صاحب‌نظران و اساتید حوزه‌ی 👈 قسمت دهم ❇️ یک سرمایه‌ی اجتماعی به نام این بیانیه یک ضرب‌آهنگی دارد که از یک طرف بر «نظام انقلابی» تکیه می‌کند و از سوی دیگر نیز بر جوانان و بر رفتار انقلابی. در طول این چهل سالِ انقلاب اسلامی، به‌خصوص در دوران رهبری که تأکید کرده‌اند بر انقلاب فرهنگی و بر تولید علم دینی و الگوی پیشرفت اسلامی، یک نسل نخبه‌ای تربیت شده است که آثار ده سالِ دوران حضرت امام(قدّس‌سّره) و معنویتی که تولید کردند، در آن‌ها هست، آثار هم در آن‌ها هست. یعنی میراث‌دار آن سرمایه‌های بزرگ هستند. در عین حال، از عقلانیتی برخوردارند که شرایط جامعه‌ی جهانی را می‌فهمند، مسائل انقلاب اسلامی را به صورت عمیق درک می‌کنند. می‌فهمند که مثلاً اگر می‌خواهیم به عدالت برسیم، مسأله‌ی ما، علم دینی و الگوی پیشرفت اسلامی است. می‌فهمند که بدون این‌ها نمی‌شود به عدالت اسلامی برسیم. یعنی یک درک عمیق از صورت مسئله‌ها پیدا شده و یک نسل فاخرِ فرهیخته‌ای تربیت شده که روحیه‌ی انقلابی دارد، سرمایه‌های گذشته را به میراث برده، یک درک عمیق از شرایط و یک نگاه تخصصی به مسئله دارد. این جوانان صاحب تخصص هم هستند و امیدوارند که بتوانند طراحی و نقشه‌ی روشنی را برای راه پیش رو تبیین کنند. زیرساخت‌های حرکت این جمع هم فراهم شده و لذا در این دوران، حضرت آقا این نسل را مخاطب قرار می‌دهند و از آن‌ها می‌خواهند که این را به سرانجام برسانند. 🔹رهبری معظم نسل جدید را دارای برای انجام این کار و زیرساخت‌ها را فراهم می‌بینند. گویی این این‌جا معنا دارد و به‌ویژه ایشان، جبهه‌ی فرهنگی انقلاب اسلامی را دارای یک ظرفیت برای بازسازی و سازماندهی خودش و پیگیری این آرمان‌ها می‌دانند و لذا آن‌ها را در این شرایط مخاطب قرار داده‌اند و از آن‌ها چنین چیزی را طلب می‌کنند. واقعاً در دو سه دهه‌ی قبل چنین چیزی متصور نبود. لذا در انقلاب اسلامی ایشان یک بیانیه‌ای دارند، اما این حد از تکیه بر جوانان و نسل جوان در آن نیست، به خاطر این که یک چنین سرمایه‌ای در آن دوران تولید نشده بود. الان اما این سرمایه‌ی اجتماعی فراهم آمده و با این سرمایه‌ی اجتماعی می‌توان کار را جلو برد. ❇️  اسلامی توسط جوانان این بیانیه در واقع تبیین گامِ «دولت‌سازی و جامعه‌سازی برای رسیدن به تمدن اسلامی» است و آن را تئوریزه می‌کند. این هم فقط با نسل جوان پیش نخواهد رفت، بلکه طبیعتاً ساختار‌های اجتماعی هم باید تحت تأثیر قرار بگیرد و اصلاح شود و همراهی کند، منتهی چرا نسل جوان مخاطب هستند؟ چون بار اساسی دولت‌سازی که زیر ساخت‌های آن ایجاد شده، روی دوش آن‌ها است و اگر آن‌ها اقدام نکنند، ساختارها به ایجاد آن زیرساخت‌های دولت اسلامی نمی‌انجامد. رسیدن به دولت اسلامی و تغییر دولت از دولت مدرن به با تمام مفاهیم خودش، احتیاج به یک زیرساختارهایی دارد که این نسل جوان هم می‌توانند و هم می‌خواهند که آن را ایجاد کنند و ساختارها دنبال چنین کاری نیستند. اگرچه باید در این مسیر همکاری و تعامل کرد و کوشید که آن‌ها متناسب با پیشرفت‌ها تغییر کنند، اما بار را نمی‌شود روی دوش آن‌ها گذاشت. نکته‌ی اصلی این است که این نسل و کارآمد، ظرفیت و انگیزه‌ی این کار و امید به تحقق این اهداف را دارد و خسته و مأیوس نیست. این نسل از دستاوردهای انقلاب اسلامی و از آفرینش‌های الهی برای انقلاب اسلامی است و اگر فعال شود، می‌توان ساختار را تغییر متناسب داد. 🔸ما واقعاً باید دولت را تغییر بدهیم. کما این‌که هم الان برای دهه‌های آینده دنبال تغییر دولت است. مفهوم را اصلاً با گسترش قلمرو مجازی می‌خواهند تغییر دهند. ما هم باید ساختارهای دولت را از به تغییر دهیم تا درست شود و این نیاز به زیرساخت‌های جدی دارد که این نسل می‌تواند آن‌ها را ایجاد کند. نهادهای رسمی خودشان را مسئول ایجاد این زیرساخت‌ها نمی‌دانند. بدون تحقق آن هم دولت اسلامی تحقق پیدا نخواهد کرد. یعنی جوشش انقلاب اسلامی و نظام انقلابی باید آن زیرساخت‌های تحقق تمدن اسلامی را فراهم کند و این کار نسل جدید است.   🔻 ادامه دارد.... 🔶️اندیشکده انقلاب کبیر: جامع ترین کانال تحلیلی مرجع 🔶️ویژه نخبگان و اساتید دانشگاه و اصحاب قلم 🔶️با ایتا به ما بپیوندید.... 🔶️اندیشکده انقلاب کبیر2🇮🇷 https://eitaa.com/enghelabekabir 🔶️با وات ساپ به ما بپیوندید🇮🇷 https://chat.whatsapp.com/JBllOWCUqBK1Vz57azGr6x ♦️موسسه آماج گستر اندیشه و دانش آرکا
🛎 ⚠️رهبر انقلاب: ما هنوز از مشروطیت یک تاریخ کامل و جامع نداریم. 🔰بر مسئله‌ی اصرار دارم؛ به خصوص برای دانش‌آموزان و دانشگاهیان 🔹آنچه من بر آن اصرار دارم، مسئله‌ی تاریخ‌نگاری مشروطه است که از سال‌ها پیش با دوستان متعددی این را درمیان گذاشته‌ام و بحث کرده‌ام. ما واقعاً احتیاج داریم به یک تاریخ مستندِ قوىِ روشنی از مشروطیت. مشروطیت را باید درست تبیین کنیم، که البته وقتی این تاریخ تبیین شد و در سطوح مختلف آماده شد - چه در سطوح دانش‌آموزی و دانشگاهی، چه در سطوح تحقیقی - پخش و منتشر خواهد شد. حقیقت این است که ما هنوز از مشروطیت یک تاریخ کامل جامعی نداریم؛ این در حالی است که نوشته‌های مربوط به از قبیل همان نوشته‌ی ناظم‌الاسلام یا بقیه‌ی چیزهایی که از آن زمان نوشته شده، در اختیار مردم است؛ دارند میخوانند و برداشتهایی از قضیه‌ی مشروطیت میکنند که این برداشتها غالباً هم صحیح نیست. 🔍دیدار مسئولان همایش صدمین سالگرد مشروطیت؛ ۱۳۸۵/۰۲/۰۹ 🔶️اندیشکده انقلاب کبیر: جامع ترین کانال تحلیلی مرجع 🔶️ویژه نخبگان و اساتید دانشگاه و اصحاب قلم 🔶️با ایتا به ما بپیوندید.... 🔶️اندیشکده انقلاب کبیر2🇮🇷 https://eitaa.com/enghelabekabir 🔶️با وات ساپ به ما بپیوندید🇮🇷 https://chat.whatsapp.com/JBllOWCUqBK1Vz57azGr6x ♦️موسسه آماج گستر اندیشه و دانش آرکا
♦️ گزیده ای از بیانیه انقلاب؛ "مجاهدتهای در میدانهای سخت از جمله ، با ذکر و و روحیه‌ی برادری و همراه شد و ماجراهای صدر اسلام را زنده و نمایان در برابر چشم همه نهاد." 🔻 🔻 🔻 💠در این هوا هوس نمی‌گنجد 🔹رهبر انقلاب: «همانند شهید دل‌ها را به هم نزدیک کنید؛ درون را پاک کنید؛ عمل را کنید؛ برای خدا کار کنید؛ آن وقت خدای متعال برکت خواهد داد. عباس بابایی یک انسان واقعاٌ مؤمن و پرهیزگار و صادق بود.» ۱۳۸۳/۱۰/۲۳ 🔶️اندیشکده انقلاب کبیر: جامع ترین کانال تحلیلی مرجع 🔶️ویژه نخبگان و اساتید دانشگاه و اصحاب قلم 🔶️با ایتا به ما بپیوندید.... 🔶️اندیشکده انقلاب کبیر2🇮🇷 https://eitaa.com/enghelabekabir 🔶️با وات ساپ به ما بپیوندید🇮🇷 https://chat.whatsapp.com/JBllOWCUqBK1Vz57azGr6x ♦️موسسه آماج گستر اندیشه و دانش آرکا
✍تحلیل کلانِ بیانیه انقلاب؛ حجت الاسلام والمسلمین سید محمدمهدی ، استاد حوزه و مدرس دروس خارج فقه و اصول و از صاحب‌نظران و اساتید حوزه‌ی 👈 قسمت یازدهم   ❇️ معنیِ انقلاب حتماً حرکت به جلو، منوط به ارزیابی خود و خطاهاست، زیرا ما نیستیم. ولیِّ ما هستند، اما خیلی از افراد دیگر در بدنه‌ی نظام ممکن است عادل هم نباشند. البته عدالتی که می‌گویم، عدالت در مقیاس راهبریِ نظام و امت است و نه عدالت در مقیاس امام جماعت. خیلی از ارکان نظام، عادل هستند و خیلی از افراد هم ممکن است عادل نباشند. خطا اتفاق می‌افتد و ما حتماً باید خطای خودمان در اداره را بفهمیم و اصلاح کنیم، منتهی خوانش ما از خطاهایمان نباید با باشد. به هیچ وجه ما انقلاب اسلامی را با آن الگوها تراز نمی‌کنیم. 🔹بعضی‌ها که از این فراز در بیانیه خوششان آمده، خیال می‌کنند ما می‌خواهیم در بازخوانی، انقلاب اسلامی را با شاخص‌های مدرن ارزیابی کنیم و بگوییم ما خطا کرده‌ایم که اصلاً با نظام جهانی درگیر شده‌ایم و بنویسیم. در حالی که این نیست. آن‌هایی که توبه‌نامه نوشتند، در واقع از مبانی انقلاب اسلامی عدول کرده‌اند و آرمان‌های انقلاب اسلامی را نادیده گرفته‌اند و مبتلا به خطای محاسباتی شده‌اند. ارزیابی صحیح و فهم خطاهایی که اتفاق افتاده، غیر از دچار شدن به خطای محاسباتی است. اگر خودتان را با الگوهای رقیب‌تان ارزیابی کنید، دچار خطای محاسباتی می‌شوید ولذا نه ظرفیت خودتان را می‌فهمید و نه آرمان خودتان را. 🔸بنابراین ما اگر می‌کنیم، بر اساس شاخص‌های متناسب با انقلاب اسلامی و حرکت به سمت است که اگر می‌خواهیم به سمت تمدن اسلامی برویم، آن عدالت اسلامی باید به چه نقطه‌ای می‌رسید؟ و چقدر عقب هستیم و چرا عقب هستیم؟ 👌اتفاقاً خیلی از ما در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی بر اساس و علوم انسانی بوده است. یعنی وقتی ما آسیب‌شناسی می‌کنیم، به این می‌رسیم که علت عقب‌ماندگی ما در پیشرفتِ به سوی تمدن اسلامی این بوده که الگوهای رقیب را به کار گرفته‌ایم؛ حالا یا دانسته و از سر اضطرار، یا نادانسته. پس این یک اصل اساسیِ مسلّم است که انسان هم باید در و حرکت فردی خودش را ارزیابی و عیوبش را رفع کند و هم در تکامل اجتماعی. 🔻 ادامه دارد... 🔶️اندیشکده انقلاب کبیر: جامع ترین کانال تحلیلی مرجع 🔶️ویژه نخبگان و اساتید دانشگاه و اصحاب قلم 🔶️با ایتا به ما بپیوندید.... 🔶️اندیشکده انقلاب کبیر2🇮🇷 https://eitaa.com/enghelabekabir 🔶️با وات ساپ به ما بپیوندید🇮🇷 https://chat.whatsapp.com/JBllOWCUqBK1Vz57azGr6x ♦️موسسه آماج گستر اندیشه و دانش آرکا
📌 پاسخ رهبر انقلاب به یکی از حاضر در دیدار: ناامیدی، سمّ است/ هیچ بهانه‌ای مجوز ناامیدی نیست. ❇️حضرت آیت‌الله (مدظله‌العالی) در پاسخ به گلایه‌ی یکی از جوانان نخبه از مشکلات موجود بر سر راه نخبگان: مشکلات نباید جوان را متوقف و ناامید کند، زیرا ناامیدی، سمّ است و هیچ بهانه‌ای مجوز ناامیدی نمیشود و مجوز فرار نمیشود. 🔸اگر نسل‌های قبل متوقف و ناامید می‌شدند، ما باید همچنان در همان دوران فساد و طاغوت می‌ماندیم ولی اکنون به برکت همان نسل قبل، در کشور شرایطی فراهم شده است که استعدادهای بروز و ظهور پیدا می‌کند و می‌تواند با صراحت بایستد و حرفهای خود را بزند. 📆 ۱۶ مرداد۹۸ 🔶️اندیشکده انقلاب کبیر: جامع ترین کانال تحلیلی مرجع 🔶️ویژه نخبگان و اساتید دانشگاه و اصحاب قلم 🔶️با ایتا به ما بپیوندید.... 🔶️اندیشکده انقلاب کبیر2🇮🇷 https://eitaa.com/enghelabekabir 🔶️با وات ساپ به ما بپیوندید🇮🇷 https://chat.whatsapp.com/JBllOWCUqBK1Vz57azGr6x ♦️موسسه آماج گستر اندیشه و دانش آرکا
📌 پاسخ رهبر انقلاب به یکی از حاضر در دیدار: ناامیدی، سمّ است/ هیچ بهانه‌ای مجوز ناامیدی نیست. ❇️حضرت آیت‌الله (مدظله‌العالی) در پاسخ به گلایه‌ی یکی از جوانان نخبه از مشکلات موجود بر سر راه نخبگان: مشکلات نباید جوان را متوقف و ناامید کند، زیرا ناامیدی، سمّ است و هیچ بهانه‌ای مجوز ناامیدی نمیشود و مجوز فرار نمیشود. 🔸اگر نسل‌های قبل متوقف و ناامید می‌شدند، ما باید همچنان در همان دوران فساد و طاغوت می‌ماندیم ولی اکنون به برکت همان نسل قبل، در کشور شرایطی فراهم شده است که استعدادهای بروز و ظهور پیدا می‌کند و می‌تواند با صراحت بایستد و حرفهای خود را بزند. 📆 ۱۶ مرداد۹۸ 🔶️اندیشکده انقلاب کبیر: جامع ترین کانال تحلیلی مرجع 🔶️ویژه نخبگان و اساتید دانشگاه و اصحاب قلم 🔶️با ایتا به ما بپیوندید.... 🔶️اندیشکده انقلاب کبیر2🇮🇷 https://eitaa.com/enghelabekabir 🔶️با وات ساپ به ما بپیوندید🇮🇷 https://chat.whatsapp.com/JBllOWCUqBK1Vz57azGr6x ♦️موسسه آماج گستر اندیشه و دانش آرکا
📌 برداشت سیاسی از دیدار رهبری با جهادی ها ❇️پنج شنبه گذشته رهبرانقلاب با تعدادی از گروه های جهادی دیدار داشتند. یک نکته حائز اهمیت از این دیدار گزارش شد که به جهت سیاسی اهمیت دارد. 1⃣نکته اول که الحق نیز مایه مباهات است انتقاد صریح یکی از جوانان از رهبری است: " شما که خودتان بحث جوانگرایی را مطرح کردید چرا برخی از انتصاب های تان جوانانه نیست؟" اصل این انتقاد را نباید دست کم گرفت. از دو جهت این انتقاد ارزشمند است. اول اینکه رهبری انقلاب، آغوشی باز برای شنیدن نقدها دارد. بله جدید نیست، اما تکرارش نیز به جهت شکر دارایی یک انقلاب شیرین است. اما موضوع مهمتر نقدی است که از زبان یک جوان جهادگر و انقلابی مطرح می شود. این نیز رشد است. روزگاری بود که جریان انقلابی ما تصور می کرد ولایت مداری یعنی اینکه هر چه رهبری گفت، باید چشم بسته پذیرفت. ایندست افراد اگرچه ظاهر انقلابی تری دارند اما کمک شان فراتر از تکرار سخنان رهبری نیست. اما امروز جوان مومن ما به چنان بلوغی رسیده است که را در مدار عقلانیت می فهمد. چنین جوانی ممکن است ابتدا چند و چون بیاورد اما وقتی مساله برایش بجهت منطقی روشن شد، دهها برابر برای فهمیدن و فهماندن ولایت، موثرتر عمل می کند. در این باره حرف بسیار است. بگذریم. 2⃣اما موضوع دوم پاسخ رهبری به این انتقاد است. پاسخ ایشان دو بخش دارد. بخش اول اشاره ایشان به آقای فتاح است و می گویند "ایشان نه پیر است و نه جوان. اما آیا به مصلحت است که کنار گذاشته شوند؟" و در جای دیگر می گویند "بهترین راه حل برای جوان گرایی اینست که یک رئیس جمهور جوان سرکار بیاید." به این فهم دو برداشت کلیدی از این تعابیر می شود. یکم. مساله اینست که ما در 40 سالگی انقلاب افرادی داریم که گرچه جوان و یا پیر نیستند، اما کوله بار تجربه اند. یک انقلاب برای اینها سپری و هزینه ها شده است تا تجربه کسب کردند. سوال اینست که آیا می توان و منطقی است که کنار گذاشته شوند؟ آیا ضرورت جوانگرایی به معنی حذف تجربه گرایی است؟ اما دوم و مهمتر اینکه رهبری توضیح می دهند مسیر جوانگرایی از حذف دستوری باتجربه ها نمی گذرد. لذا می فرماید برای رسیدن به جوانگرایی باید یک جوان دولت بعدی را به اختیار بگیرد. این تعبیر یعنی برای تحقق و جوانگرایی نباید منتظر انتصاب و دستور و نسخه های بالا به پایین ماند. جوانگرایی یک پروسه در درون مردم سالاری است. یعنی بجای چشم دوختن به باید چشم به دوخت. با این گزاره، یعنی را باید به سبک دیگری تحلیل کنیم؛ تحلیلی مردمی نه حکومتی. 🔶️اندیشکده انقلاب کبیر: جامع ترین کانال تحلیلی مرجع 🔶️ویژه نخبگان و اساتید دانشگاه و اصحاب قلم 🔶️با ایتا به ما بپیوندید.... 🔶️اندیشکده انقلاب کبیر2🇮🇷 https://eitaa.com/enghelabekabir 🔶️با وات ساپ به ما بپیوندید🇮🇷 https://chat.whatsapp.com/JBllOWCUqBK1Vz57azGr6x ♦️موسسه آماج گستر اندیشه و دانش آرکا
✍تحلیل کلانِ بیانیه انقلاب؛ حجت الاسلام والمسلمین سید محمدمهدی ، استاد حوزه و مدرس دروس خارج فقه و اصول و از صاحب‌نظران و اساتید حوزه‌ی 👈 قسمت دوازدهم   ❇️   ذیل نظریه‌ی نظام انقلابی غرب از دو دهه‌ی گذشته تلاش کرده تا دنیای اسلام را بر سر دو راهیِ یا قرار بدهد. یعنی یا قرائت خشن و کور، یا قرائت غرب‌پذیر و توسعه‌پذیر از اسلام. 🔹 همچنین غرب کوشیده تا غرب‌گرایان را با همین ادبیات در داخل دنیای اسلام متحد کند. لذا که هدف بعضی دولت‌ها هم بوده و الحمدلله شکست خورده، ناشی از همین ادبیات است؛ ادبیاتی که را و را به معنی می‌داند. یعنی تعامل صحیح با جامعه‌ی جهانی را به پذیرش تعریف می‌کند و دنبال این است که انقلابی‌گری به برسد. بارها هم گفته‌اند که ؟! 🔸تلقی‌شان این است که بین و فاصله وجود دارد و انقلاب وقتی پیروز شد، تمام می‌شود. آن‌ها ادامه‌ی انقلابی‌گری را می‌دانند، اما حضرت آقا در این بیانیه می‌خواهند ادامه‌ی انقلابی‌گری را ذیل نظریه‌ی نظام انقلابی تئوریزه کنند. ایشان در عین حال با افراط مخالف‌اند، اما آن افراطی است که در انقلابی‌گری، اصول اساسی اسلام و راهبری جامعه‌ی دینی را مورد توجه قرار نمی‌دهد، شرح صدر و حوصله ندارد، دنبال دولت مستعجل است و نمی‌خواهد زیرساخت‌ها را درست کند تا عدالت محقق شود. 🔹خیلی وقت‌ها افراطی‌گری از ناحیه‌ی کسانی که روحیه‌ی انقلابی دارند، به این برمی‌گردد که دنبال دولت مستعجل هستند. از این برخورد‌ها با ائمه (علیهم‌السّلام) هم بوده. به هیچ وجه دنبال  نبودند. آن‌ها ائمه را تخطئه می‌کردند، چون خیال می‌کردند انقلابی‌گری یعنی دنبال دولتِ مستعجل بودن. می‌خواستند آن‌چه را که احتیاج به طی یک مسیر طولانی تاریخی دارد و باید در یک فرایند تاریخی طراحی و مدیریت شود، در زمانی کوتاه فراهم کنند؛ بدون این که موانع بنیادین آن را از بین ببرند و زیرساخت‌های اساسی آن را ایجاد کنند. چنین چیزی دست‌یافتنی نیست و اگر هم به آن دست بیابند، امری پایدار و مطلوب نیست. ما باید مواظب باشیم که این اتفاق نیفتد و در خوانش انقلابی از اسلام، مبتلای به این نشویم و برای این منظور، نیازمند توجه به اصول اساسی انقلاب همراه با و نگاه عمیق به موانع و شرایط هستیم. 🔹 منبع 👈 khamenei_ir@ 🔻 ادامه دارد.... 🔶️اندیشکده انقلاب کبیر: جامع ترین کانال تحلیلی مرجع 🔶️ویژه نخبگان و اساتید دانشگاه و اصحاب قلم 🔶️با ایتا به ما بپیوندید.... 🔶️اندیشکده انقلاب کبیر2🇮🇷 https://eitaa.com/enghelabekabir 🔶️با وات ساپ به ما بپیوندید🇮🇷 https://chat.whatsapp.com/JBllOWCUqBK1Vz57azGr6x ♦️موسسه آماج گستر اندیشه و دانش آرکا
✍تحلیل کلانِ بیانیه انقلاب؛ حجت الاسلام والمسلمین سید محمدمهدی ، استاد حوزه و مدرس دروس خارج فقه و اصول و از صاحب‌نظران و اساتید حوزه‌ی 👈 قسمت سیزدهم   ❇️ خطرِ و ضرورت استقامتِ تاریخی  باید توجه داشته باشیم که نگاه سطحی به مسأله و ندیدن مناسبات جدیِ حرکت به سمت ممکن است ما را دچار «استعجال» کند و این استعجال موجب شود که ما از راه صواب فاصله بگیریم. وقتی شما به سمت آرمان‌های تاریخی حرکت می‌کنید، ، و هم باید باشد. اگر عجله و شتاب کنید، ضربه می‌خورید و ضربه می‌زنید. در هر موضوعی هم عجله‌اش متناسب با مقیاس خودش هست. مثلاً تحقق یک حقیقتی از عالم غیب در عالم ما هست که اصلاً عالم ما را تبدیل به یک جهان دیگری می‌کند. کأنّه جهان ماده به نزدیک می‌شود. استعجال در ظهور هم یعنی آن امری که باید تمام زیرساخت‌های جامعه‌ی بشری آن ایجاد شود، مسائل دارد که باید حل و فصل شود. ظهور  یک شرایط تاریخی می‌خواهد و یک موانع تاریخی دارد که باید رفع شود. یک بسترهای تکوینی می‌خواهد که اگر آدم عجله کند، این می‌شود همان . 🔸این را باید توجه داد که هم موجود را درک کنید، هم اقدام بزرگ را در نظر بگیرید و کوچک فکر نکنید. ما اگر می‌خواهیم کارهای بزرگ را سامان بدهیم، باید بزرگ فکر کنیم. کارهای بزرگ، تدابیر بزرگ و زمان مناسب خودش را می‌خواهد. در عین این که نباید فرصت‌ها را از دست داد، ولی توجه نکردن به و نیز زمان متناسب با آن نیز جزو آفت‌ها است. عجله‌کردن و کارهای کوچک را جایگزین کارهای بزرگ کردن، نیست. خیلی وقت‌ها انقلابی‌گری به یک رفتار خشن و کور تبدیل می‌شود که ما هم با آن مخالفیم. چه کسی با رفتار برای دفاع از اسلام موافق است؟! ما هم با خشونت کور مخالفیم و به معنی نیست. از آن طرف هم انقلابی‌گری به معنی استعجال و به یک معنا نیست. 🔹 منبع 👈 khamenei_ir@ 🔻 ادامه دارد.. 🔶️اندیشکده انقلاب کبیر: جامع ترین کانال تحلیلی مرجع 🔶️ویژه نخبگان و اساتید دانشگاه و اصحاب قلم 🔶️با ایتا به ما بپیوندید.... 🔶️اندیشکده انقلاب کبیر2🇮🇷 https://eitaa.com/enghelabekabir 🔶️با وات ساپ به ما بپیوندید🇮🇷 https://chat.whatsapp.com/JBllOWCUqBK1Vz57azGr6x ♦️موسسه آماج گستر اندیشه و دانش آرکا