eitaa logo
روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
1.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.8هزار ویدیو
54 فایل
ادمین: https://eitaa.com/Mkiani110 وابسته به امور مساجد استان اصفهان پشتیبان نشر: ✅ ستاد اقامه نماز استان اصفهان ✅اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان ✅ اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ✅ مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه کشور
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: « (ص)» روز سه‌شنبه ١۴٠٢/١١/١٧ مناسبت روز: امروز طبق نقل مشهور سالروز شهادت هفتمین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت، حضرت امام موسی (ع) است که پس از تحمل سال‌ها شکنجه و زندان، سرانجام به دستور هارون الرشید و به دستِ سندی بن شاهک، مسموم و به شهادت رسیدند، لذا ضمن عرض تسلیت و تعزیت به محضر امام زمان (عج) و حضرت ثامن‌الائمه (ع) و حضرت فاطمه معصومه (س) و همه عاشقان ولایت و امامت، سخن امروز را آغاز می‌نمائیم؛ حضرت موسی ابن جعفر (ع)، دارای القاب زیادی بوده‌اند، از جمله: «اَعبَد»، «اَفقَه»، «اسخی»، «احسن»، «امین»، «صابر»، «صالح»، «باب الحوائج»، «زین‌المجتهدین» و...؛ اما مهمترین لقب حضرت، «کاظم» است؛ آنچه که از معنای «کاظم» در بین ما شهرت دارد، «فروبرنده خشم» است؛ اما شاید همواره این سؤال در پستوی ذهن و قلب شیعیان مطرح بوده، که آیا معنای «فروخورنده خشم» آن هم به‌ عنوان یک صفت بزرگ برای یک امام معصوم، با قدرت عصمت اهل‌بیت (ع) سازگار است؟! چراکه با احتساب این معنای ظاهری، باید فرض کنیم که امام هفتم شخصی بودند که به‌دلیل شرایط سخت زندگی و فشار و اختناق حکومت ظالم عباسی، و بی‌وفایی برخی از یاران خود، همواره در معرض عصبانیت و خشم بوده‌اند و در این حال، مدام خشم خود را فرو می‌خوردند! مسلماً انتساب این معنا به آن حضرت نمی‌تواند شایسته امامت و عصمت و شأن آن امام معصوم باشد؛ ضمن این‌که این معنا با آیه تطهیر نیز که اهل‌بیت عصمت و طهارت را از هر رِجس و زشتی مصون می‌داند، مغایر است؛ چراکه هر خشمی هرچند که‌ اندک باشد در وهله‌ی اول، نشان‌گر غلبه‌ی قوه قهریه و غضب بر روح و جان آدمی است که مسلما این موضوع، دور از شأن و عصمت امام معصوم است؛ البته شاید این معنا، نشأت گرفته از آیه ١٣۴ سوره آل‌عمران باشد: «الَّذینَ یُنْفِقُونَ فِی السَّرّاءِ وَ الضَّرّاءِ وَ الْکاظِمینَ الْغَیْظَ وَ الْعافینَ عَنِ النّاسِ وَ اللّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنینَ»؛ که خداوند در آن، سه صفت را برای نیکوکاران و محسنین برشمرده است: ١. آنهایی که در فراخى و تنگى انفاق مى‏‌کنند؛ ٢. خشم خود را فرو مى‏‌برند؛ ٣. از مردم در مى‏‌گذرند» لذا از نظر قرآن، صفت "کاظم الغیظ" برای انسان‌های نیکوکار، فضیلت بزرگی است؛ اما مسلماً این معنا برای امام معصوم، که اصلاً رذایلی چون غضب در وجود پاک و مطهر ایشان جایی ندارد، فضیلتی ویژه محسوب نمی‌گردد؛ بر همین اساس، برخی از مفسرین، به‌دنبال معنایی بالاتر و فراتر از معنای ظاهری رفته‌اند و «کاظم» را صفت انسانی دانسته‌اند که همواره آرامش خود را در برابر تمامی زشتی‌ها و بدی‌ها و رفتارهایی که برخاسته از حالت خشم و عصبیت است، حفظ می‌نماید تا جایی که اصلاً خشم و غضب و دیگر رذائلِ در این زمینه، در وجود او، ورود پیدا نمی‌کند؛ و نه تنها با حلم و صبر از بدی‌ها و ناسزاهای دیگران می‌گذرد، بلکه خشم دیگران را نیز با نیکی و احسان پاسخ می‌دهد؛ بی‌شک این معنا، می‌تواند شایسته پیشوای هفتم شیعیان باشد، زیرا حضرت کاظم (ع) نه تنها از کسانی که به ایشان بدی کرده و ستم روا می‌داشتند، می‌گذشتند؛ بلکه به آنها نیکی و احسان فراوان می‌نمودند تا روح شرارت و خودخواهی، از نَفْسِ آنها، رَخت بربندد؛ چنانچه آورده‌اند: مردی از نوادگان خلیفه دوم در حضور امام کاظم (ع)، به ایشان و جد گرامیشان، حضرت امیرالمؤمنین (ع) توهین کرد! همراهان امام خواستند به او حمله کنند و او را بکشند، اما امام مانع شدند و سپس شخصاً به مزرعهٔ آن مرد ناصبی رفتند؛ او با دیدن امام، فکر کرد که حضرت برای انتقام و از بین بردن او و یا حداقل از بین بردن محصولاتش آمده‌اند، لذا شروع به داد و بیداد کرد؛ اما امام به او نزدیک شده و با مهربانی پرسیدند: چقدر خرج کاشت مزرعه‌ات کرده‌ای؟ مرد با عصبانیت گفت: ۱۰۰ دینار؛ سپس پرسیدند: امید داری چه اندازه از آن برداشت کنی؟ مرد ناصبی باجسارت گفت: غیب نمی‌دانم! امام بازهم با خوشرویی فرمودند: گفتم امید داری چه اندازه از آن برداشت کنی؟ مرد پاسخ داد: ۲۰۰ دینار! پس امام ۳۰۰ دینار به او داده و فرمودند: این ۳۰۰ دینار برای توست و محصولت هم برایت باقی است؛ سپس از او خداحافظی کرده و به سوی مسجد حرکت کردند؛ آن مرد که شگفت‌زده شده بود، خود را زودتر از حضرت به مسجد رسانده، و با دیدن امام، از جابرخاست و آیه ١٢۴ سوره مبارکه انعام را بلند تلاوت نمود: «اللَّه أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِ‌سَالَتَهُ: خدا بهتر می‌داند، رسالتش را کجا قرار دهد» [تاریخ بغداد، ج۱۳، ص۳۰] ✍️ در پایان سخن از خداوند متعال مسئلت می‌نمائیم که توفیق الگوگیری از سیره آن امام همام را نصیب همه‌ی‌ما گرداند تا بتوانیم مُتخَلّق به اخلاق کاظمی شویم. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ چهارشنبه ١٨ بهمن ١۴٠٢ 🌙 الأربعاء ٢۶ رجب ١۴۴۵ 🌲فوریه 2024 Wednesday 07 👈 امروز متعلق است به امام کاظم، امام رضا، امام جواد و امام هادی (علیهم‌السلام) 🕋 اذکار معروف روز که به قصد رجا خوانده می‌شود: - یا حَیُّ یا قَیّوم (١٠٠ مرتبه) - حسبی الله و نعم الوکیل ( ١٠٠٠ بار) - یا متعال (۵۴١ مرتبه) برای عزت 🤲 اعمال روز: 🔹 روزه، صدقه، اذکار، ادعیه و اعمال مشترک ماه رجب که در مفاتیح‌الجنان آمده است؛ 🔹 هر کس در شب بیست و هفتم ماه رجب، دوازده رکعت نماز بخواند که در هر رکعت پس از سوره «حمد»، سوره‌ «اعلی» ده بار، و سوره «قدر» ده بار و هنگامى كه نماز را به پايان برد، صد بار «صلوات» بفرستد و صد بار به درگاه خداوند متعال «استغفار» كند؛ خداوند سبحان، ثواب عبادت فرشتگان را براى او مى‌نويسد. ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 سالروز رحلت حضرت (ع) عموى بزرگوار پیامبر اکرم (ص) و پدر امیرالمومنین (ع) سه سال قبل از هجرت ☀️ انقلاب اسلامی 💠 حدیث روز: 💎 امام باقر (ع): «لَوْ وُضِعَ إِيمَانُ أَبِي طَالِبٍ فِي كِفَّةِ مِيزَانٍ وَ إِيمَانُ هَذَا اَلْخَلْقِ فِي اَلْكِفَّةِ اَلْأُخْرَى لَرَجَحَ إِيمَانُه» «اگر ایمان ابوطالب (ع) را در یک کفّه ترازو و ایمان بقیه مردم در کفّه دیگر ترازو قرار گیرد، ایمان او سنگین‌تر است» 📚 بحارالأنوار، ج۳۵، ص۱۵۶ ‌ •┈┈••✾•┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
احکام ناصبی.mp3
1.93M
مناسبت: «سالروز رحلت حضرت (ع)» موضوع: «» ❓نواصب به چه کسانی می‌گویند و حکم شرعی آنها چیست؟ ✅ ناصِبی کسی است که با امام علی(ع) یا یکی از اهل بیت(ع) دشمنی بورزد و دشمنی خود با آنان را آشکار کند! همچنین انکار فضایل اهل بیت، لعن و سب ائمه و نیز دشمنی با شیعیان از مصادیق ناصبی‌گری دانسته شده است. ✅ از نظر فقیهان شیعه، «نواصب» نجس و در حکم کفار هستند؛ از این‌رو خوردن حیوانی که توسط آنان ذبح شده، پرداخت صدقه به آن‌ها و ازدواج با آنان جایز نیست و از مسلمانان ارث نمی‌برند. ⬅️ بدیهی است از آنجا که عزیزان اهل سنت، مُحِب اهل بیت عصمت و طهارت (ع) هستند، ناصبی محسوب نمی‌شوند. 📚 من لا یحضره الفقیه، ج۳، ص۴۰۸؛ جواهر الکلام، ج۶، ص۶۴. https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «» روز چهارشنبه ١۴٠٢/١١/١٨ مناسبت روز: امروز سالروز رحلت حضرت (ع) پدر بزرگوار حضرت امیرالمؤمنین (ع) و حضرت جعفر طیار (ع) و عموی بزرگوار و حامی و ناصر پیامبر اکرم (ص) است، لذا سخن امروز را با عرض تسلیت و تعزیت به تمامی شیعیان و محبین مولای متقیان آغاز می‌نمائیم؛ حضرت ابوطالب (ع) و رئیس مکه و پیر و بزرگ قبیله قریش بعد از پدر بزرگوارشان حضرت عبدالمطّلب (ع) بودند؛ ایشان جمیع فضایل اخلا‌قی را دارا بودند، به صورتی که همه قبایل عرب، شخصیت و مکارم اخلاقی آن مرد بزرگ را ستوده و برای ایشان احترام ویژه‌ای قائل بودند؛ چنانچه از اکثم بن صیفی، حکیم معروف عرب پرسیدند: حکمت و ریاست و سیادت را از که آموختی؟ گفت: از حليفِ (دوست) علم و ادب، سید عجم و عرب، ابوطالب بن عبدالمطّلب؛ حضرت ابوطالب (ع) مانند پدری فداکار، چهل و دو سال در نهایت وفا و صمیمیت به کفالت و حمایت و یاری پیامبر اکرم (ص) همت گماردند و همسر مکرمه‌ ایشان حضرت فاطمه بنت اسد (س) نیز چون مادری مهربان به خدمت رسول خدا قیام کرده و پیامبر (ص) را از فرزندان خود بیشتر دوست و عزیز می‌داشتند؛ فرزندان شریف ایشان: «ام هانی، عقیل، جعفرطیار و امیرالمؤمنین (ع)» نیز از اولین مسلمانان بوده و همواره حامی و پیرو حقیقی رسول خدا (ص) و از مدافعان بزرگ دین مبین اسلام بودند؛ چنانچه به جرأت می‌توان گفت که هیچ خاندانی به اندازه آن‌ها به پیامبر اسلا‌م (ص) خدمت نکرده و خدمات هیچ خانواده‌ای نیز برای اسلا‌م، سودمندتر و با ارزش‌تر از آن‌ها نبوده است؛ آن‌هم در سخت‌ترین دوران زندگی پیامبر خدا؛ حضرت ابوطالب (ع) حتی در آخرین لحظات عمر نیز دست از حمایت از پیامبر (ص) برنداشتند و در وصیت خود سفارش فرمودند:‌ «ای جماعت بنی‌هاشم! محمد (ص) را تصدیق و اطاعت کنید تا رستگار و هدایت شوید» (الغدیر، ج ۷، ص۳۶۷) ✍️ پیامبر خدا (ص) نیز احترام و علاقه زیادی برای عموی گرامیشان قائل بودند و در مصیبت آن حضرت بسیار اندوهناک و گریان شده و فرمودند: «ای عمو! در صغیری پرورشم دادی، در یتیمی کفالتم نمودی و در کبیری یاری‌ام کردی، خدا به تو در برابر یاری من پاداش نیکو دهد» و سپس پیشاپیش جنازه ایشان می‌رفتند و می‌فرمودند: «ای عمو، صله رحم و مهربانی کردی و جزای نیکو دریافت نمودی» و هنگامی که به محل دفن ایشان رسیدند، فرمودند: «آن گونه برای شما، طلب آمرزش و شفاعت می‌کنم که جن و انس دچار شگفتی شوند» (شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج۱۴، ص۷۶؛ و بحار الانوار، ج١٩، ص ۶٩) پس از رحلت حضرت ابوطالب (ع) جبهه‌ی مسلمانان در مکه بی‌پناه شد و این موضوع یکی از مهمترین علل هجرت مسلمانان به شمار می‌رود، زیرا با رحلت ایشان، مسلمانان و شخص پیامبر (ص) حامی اصلی خویش را از دست دادند و دشمنان در برابر آن‌ها جسور و گستاخ گردیدند؛ چنانچه در سیره ابن‌هشام نقل شده که: پس از وفات ابوطالب(ع)، قريش بر پیامبر خدا مرارت‌هایی رساندند که در حیات ایشان جرأت انجام آنها را نداشتند. (الغدير، ج٧، ص٢٧۶) ✍️ البته متأسفانه نواصب و وهابیون از شدت بُغض و دشمنی با امیرالمومنین (ع)، نسبت کفر و شرک به حضرت ابوطالب (ع) داده‌اند که با کمال تأسف برخی از عزیزان اهل‌سنت نیز تحت تأثیر آن‌ها واقع شده‌اند؛ درحالی که در احادیث مختلف در کتب شیعه و سنی علاوه بر خدمات ارزشمند ایشان به ایمان والای حضرت ابوطالب (ع) نیز اذعان گردیده که در این مجال به سه حدیث کوتاه در این زمینه اشاره می‌نمائیم: ✅ امام صادق (ع) فرمودند: «حکایت ابوطالب مانند اصحاب کهف است که ایمان خود را مخفی نگه داشتند و شرک (مصلحتی) را اظهار کردند و خداوند به ایشان پاداش دو برابر عنایت فرمود (یک پاداش برای ایمان و یک پاداش برای تقیه کردن)». (الکافی، ج۱، ص۴۴۸) همچنین حضرت صادق (ع) در حدیث دیگری، منکران ایمان ابوطالب (ع) را دروغگو شمرده و آن حضرت را از هم‌نشینان انبیاء، صدیقان و شهیدان و صالحان خوانده‌اند. (کنز الفوائد، ص۸۰) ✅ امام محمد باقر (ع) نیز فرمودند: «اگر ایمان ابوطالب (ع) را در یک کفه ترازو و ایمان تمام خَلق را در کفه دیگر بگذارند، ایمان ایشان سنگین‌تر خواهد بود» (شرح نهج‌البلا‌غه ابن‌ابی‌الحدید، ج۴، ص٣٣٨) ✍️ در پایان لازم به ذکر است که در دین شریف اسلام بر ضرورت احترام و تشکر از مُنعم تأکید فراوان شده و آن را دستوری انسانی و اسلامی دانسته است؛ لذا بر همه امت اسلا‌م، لا‌زم و واجب است که قدردان زحمات بی‌دریغ حضرت ابوطالب (ع) و خاندان شریف ایشان بوده و خدمات و رنج و مصائب آنان در یاری پیامبر اکرم (ص) و نصرت اسلام و اعتلا‌ی کلمه توحید را هرگز فراموش ننمایند. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ پنجشنبه ١٩ بهمن ١۴٠٢ 🌙 الخمیس ٢٧ رجب ١۴۴۵ 🌲فوریه 2024 Thursday 08 ✍️ امروز متعلق است به امام حسن عسکری (ع) - 🕋 اذکار معروف روز که به قصد رجا خوانده می‌شوند: - لااِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبین(١٠٠بار) - یا غفور یا رحیم (١۰٠٠ مرتبه) - یا رزاق (٣٠٨ مرتبه) برای وسعت رزق 🤲 اعمال روز: 🔹 غسل کردن. 🔹 روزه گرفتن و آن یکی از چهار روزی است که در طول سال برای روزه گرفتن امتیاز ویژه دارد و ثوابی برابر با روزه هفتاد سال دارد. 🔹 صلوات زیاد فرستادن. 🔹 زیارت حضرت رسول (ص) و امیرالمؤمنین (ع) از دور و نزدیک 🔹و نماز، صدقه، اذکار، ادعیه و دیگر اعمالی که در مفاتیح‌الجنان آمده است؛ 🔹 در شب بیست و هشتم ماه رجب، دوازده رکعت نماز وارد شده که در هر رکعت پس از سوره «حمد»، سوره‌ «اعلی» ده بار، و سوره «قدر» ده بار و هنگامى كه نماز را به پايان برد، صد بار «صلوات» بفرستد و صد بار به درگاه خداوند متعال «استغفار» نماید. ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 عید بزرگ ☀️ انقلاب اسلامی ☀️ 💠 حدیث روز: 💎 پیامبر اکرم (ص): «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاق» «به راستی من مبعوث گردیدم تا مکارم اخلاق را کامل کنم» 📚 بحارالانوار، ج ۶٨، ص ٣٨٢؛ و السنن الکبری، ج ١٠، ص ٣٢ ‌ •┈┈••✾•┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
احکام شادی و سرور ١.mp3
2.42M
مناسبت: عید بزرگ موضوع: ❓دست‌زدن همراه با شادی و خواندن و ذکر صلوات بر پیامبر اکرم و آل ایشان (ص) در جشن‌هایی که به مناسبت ایام ولادت ائمه معصومین (ع) و اعیاد وحدت و مبعث برگزار می‌شود چه حکمی دارد؟ اگر این جشن‌ها در مکان‌های عبادت مانند مسجد و نمازخانه‌های ادارات و مؤسسات دولتی و یا حسینیه‌ها برگزار شوند، حکم آن‌ها چیست؟ ✅ به‌ طور کلی کف زدن فی نفسه به نحو متعارف در جشن‌های اعیاد یا برای تشویق و تأیید و مانند آن اشکال ندارد ولی بهتر است فضای مجالس دینی به‌ خصوص مراسمی که در مساجد و حسینیه‌ها و نمازخانه‌ها برگزار می‌شود، به ذکر صلوات و تکبیر معطّر گردد تا انسان به ثواب آن‌ها برسد. ❓آیا پخش موسیقی شاد از مسجد به مناسبت أعياد شرعاً اشکال دارد؟ ✅ واضح است که مسجد جایگاه شرعی خاصی دارد، لذا اگر پخش موسیقی در آن منافی با حرمت مسجد باشد، حرام است، حتی اگر موسیقی غیر لهوی باشد. 📚 استفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «» روز پنجشنبه ١۴٠٢/١١/١٩ مناسبت روز: امروز سالروز "رَحمَةٌ لِلعَالَمین" پیامبر خوبی‌ها و مهربانی‌ها، حضرت محمد مصطفی (ص) است؛ لذا این عید بزرگ را به همه مسلمانان جهان تبریک و تهنیت عرض نموده و سخن امروز را با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد آغاز می‌نمائیم؛ روزی است که «انسان کامل» و «خاتم انبیاء الهی» از سوی خداوند متعال برای هدایت بشریت برانگیخته شد، تا بشر با تبعیت و الگوگیری از این «اسوه حسنه» به سعادت در دنیا و آخرت دست یابد؛ چنانچه قرآن می‌فرماید: «لَقَد کانَ لَکُم فی رَسولِ اللهِ اُسوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَن کانَ یَرجُوا اللهَ وَ الیَومَ الأخِر؛ (أحزاب/۲۱) اما، بی‌شک خصال حمیده‌ی پیغمبر اکرم (ص) یکی دوتا، و ده‌تا و صدتا نیست؛ چنانچه همسر حضرت، درباره‌ی اخلاق ایشان می‌گوید: «کانَ خُلقُهُ القُرآن»: «اخلاق پیغمبر، قرآن مجسّم است» (مسند احمد، ج ۶، ص ۱۶۳) لذا برای الگوگیری از آن حضرت، ابتدا باید با خصال حمیده و خُلق عظیم پیامبر (ص) آشنا شویم که در این مجال کوتاه تنها به چند خصلت بزرگ آن حضرت اشاره می‌نمائیم: 1️⃣ «اخلاق محمدی» یکی از بزرگترین خصال حمیده رسول خدا که طبق فرمایش ایشان، هدف از بعثت آن حضرت بوده، مکارم اخلاق است: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاق» (بحارالانوار، ج ۶٨، ص ٣٨٢؛ و السنن الکبری، ج ١٠، ص ٣٢)؛ اخلاق حسنه‌ای که خدای متعال درباره آن می‌فرمايد: «وَ اِنَّکَ لَعَلیٰ خُلُقٍ‌ عَظیم»؛ (قلم/۴) و مسلماً چیزی را که خدای متعال، عظیم و برجسته‌ بداند، در آن نهایت خوبی و شرافت وجود دارد! لذا یک انسان مسلمان باید مانند حضرت، متخلّق به اخلاق محمدی باشد. 2️⃣ «صبر جمیل» یکی دیگر از خصوصیات بسیار برجسته‌ پیامبر خدا «صبر» است؛ چنانچه خداوند از اوّل بعثت، به حضرت، دستور صبر و استقامت داده و در آیات متعدد در قرآن کریم به این موضوع اشاره نموده است؛ هم‌چون آیه ٧ سوره‌ی مدّثّر: «وَ لِرَبِّکَ فَاصبِر» و یا در آیه ١٠ سوره‌ی مزّمّل: «وَاصبِر عَلیٰ ما یَقولون» و می‌دانید که این دو سوره، از اوّلین سوره‌هایی است که بر رسول خدا نازل شده است، یعنی از همان قدم اوّل، خدای متعال به پیغمبرش می‌گوید، اگر می‌خواهی به رسالتت عمل نمایی، باید صبور باشی؛ امیرالمؤمنین (ع) هم فرمودند؛ «بر شما باد به صبر، زیرا صبر نسبت به ایمان، چون سر است نسبت به بدن؛ در بدنى که سر نباشد خیرى نیست، چنانچه در ایمانى که همراه با صبر نباشد هم، خیری نیست» (حکمت ٨٢ نهج‌البلاغه) ✍️ اما صبر در برابر چه چیزی؟ این موضوع را پیامبر اکرم (ص) در حدیثی ثبیین نموده‌ و فرمودند: صبر بر سه بخش است: ⬅️ «صبر بر مصیبت و مشکلات»: یعنی انسان، خودش را در برابر حوادث و مصائب گوناگون، حفظ کند؛ ⬅️ «صبر در معصیت»: یعنی انسان در مقابل میل به گناه پایداری کند؛ ⬅️ «صبر در طاعت»: یعنی انسان در مقابل بی‌حالی و بی‌کاری و تنبلی به هنگام انجام وظیفه، پایداری کند؛ البته صبر هزاران شاخه دارد؛ اما بالاترین مقام صبر را حضرت باقرالعلوم (ع) در روایتی بیان فرموده‌اند: چون هنگام رحلت پدرم فرا رسيد، مرا در آغوش گرفته و فرمود: فرزندم! به تو سفارشى مى‌كنم كه پدرم در آخرین لحظات عمر به من كرده و فرمود كه پدرشان امیرالمؤمنین (ع) این سفارش را در پایان عمر نموده‌اند: «يا بُنَيَّ، اِصْبِرْ عَلَى الْحَقِّ وَ اِنْ كانَ مُرّا»: «فرزندم! در راه حق، صبور باش، حتّى اگر [این صبورى] تلخ باشد» (اصول كافى، ج ٢، ص ٩١) 3️⃣ «عدل و عدالت» یکی دیگر از خصال حمیده پیامبر (ص) که از مهم‌ترین اهداف همه‌ی پیغمبران الهی بوده، برپایی «عدالت» است: «لَقَد اَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَیِّنٰتِ وَ اَنزَلنا مَعَهُمُ الکـِتٰبَ وَ المیزانَ لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسط»: «ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب (آسمانی) و میزان (شناسایی حقّ از باطل و قوانین عادلانه) نازل کردیم تا مردم قیام به عدالت کنند...» (حديد/۲۵)‌ بنابراین، یکی از اهداف بزرگ رسالت و اِنزال کُتب الهی این بوده که قیام به قسط شود و جامعه، قائم به عدل وعدالت باشد؛ البته عدالت نیز اقسام بسیاری دارد و فقط در تقسیم اموال و ثروت نیست؛ بلکه عادلانه رفتار کردن در همه چیز مهم است؛ اما متأسفانه امروزه در فضای حقیقی و مجازی، شاهد بی‌عدالتی‌های فراوان هستیم! به‌گونه‌ای که به راحتی تهمت می‌زنند، دروغ می‌گویند و بدون اطمینان مطلبی را منتشر و یا منتقل می‌نمایند و با آبروی مردم بازی می‌کنند! این‌ها همه از مصادیق بی‌عدالتی است، و اگر ما پیرو پیامبر اکرم (ص) هستیم نباید بی‌عدالتی کنیم! ✍️ این مبحث ادامه دارد... https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ جمعه ٢٠ بهمن ١۴٠٢ 🌙 الجمعة ٢٨ رجب ١۴۴۵ 🌲فوریه 2024 Friday 09 ✍️ امروز متعلق است به امام زمان (عج) - 🕋 اذکار معروف روز که به قصد رجا خوانده می‌شوند: - اَللّهُمَّ‌صَلِّ‌عَلی‌مُحَمَّدٍوَآلِ‌مُحَمَّدٍ (١٠٠ مرتبه) - یا ذاالجلال‌والاکرام (١٠٠٠ مرتبه) - یا نور (٢۵۶ مرتبه) برای عزیز شدن 🤲 اعمال روز: 🔹 روزه، صدقه، اذکار، ادعیه و اعمال مشترک ماه رجب که در مفاتیح‌الجنان آمده است؛ 🔹 غسل، دعای ندبه، نماز جمعه، دعای سمات و دیگر اعمال روز جمعه که در مفاتیح‌الجنان آمده است. 🔹 در شب بیست و نهم ماه رجب، دوازده رکعت نماز وارد شده که در هر رکعت پس از سوره «حمد»، سوره‌ «اعلی» ده بار، و سوره «قدر» ده بار و هنگامى كه نماز را به پايان برد، صد بار «صلوات» بفرستد و صد بار به درگاه خداوند متعال «استغفار» نماید. ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 در اسلام توسط پیامبر اکرم (ص) و امیرالمؤمنین (ع) یک روز بعد از بعثت 🌙 (ع) از مدینه به سوی مکه (۶٠ ق) ☀️ انقلاب اسلامی 🌲 💠 حدیث روز: 💎 پیامبر اکرم (ص): «ألا أنَّ الصَّلاهَ مَأدَبَهُ الله فِی الارضِ قَد هَنَأهَا لِاَهلِ رَحمَتِه فِی کُلِّ یَومٍ خَمسَ مَرّات» «آگاه باشید نماز، سفره گسترده خدا در زمین است که خداوند آن را روزی پنج بار برای اهل رحمتش (افراد شایسته رحمت) گوارا نموده است» 📚 مستدرک الوسائل، ج ۱، ص ۱۷۰ ‌ •┈┈••✾•┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
احکام جشن و سرور ٢.mp3
1.92M
مناسبت: ایام فرخنده عید بزرگ موضوع: ❓شرکت در جشن هایی که زنان و مردان در آنها مبادرت به رقص و نواختن موسیقی به طور جداگانه می‌کنند چه حکمی دارد؟ ❓آیا شرکت در چنین عروسی‌هایی جایز است؟ ❓آیا نهی از منکر در چنین مجالسی، در صورتی که امر به معروف ونهی از منکر در شرکت کنندگان تأثیری نداشته باشد، واجب است؟ ✅ شرکت در مجلس معصیت اگر مستلزم ارتکاب حرام مانند گوش دادن به موسیقی لهوی مناسب با مجالس لهو و گناه باشد و یا مفسده‌ای بر آن مترتّب شود یا حضور در آن تأیید گناه محسوب شود، جایز نیست؛ و امّا تکلیف امر به معروف و نهی از منکر با عدم احتمال تأثیر ساقط است. 📚 استفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: « ٢» روز جمعه ١۴٠٢/١١/٢٠ مناسبت روز: امروز سالروز اولين اقامه نماز در اسلام است، چنانچه در روایات آمده که پس از بعثت پيامبر (ص) در روز ٢٧ ماه رجب، یک روز بعد یعنی در روز ٢٨ ماه رجب پیامبر اکرم (ص) اولین نماز جماعت را به همراه اميرالمومنين (ع) اقامه فرمودند. (الغدیر، ج٣، ص٢٢۴) اما دیروز عید بزرگ مبعث و مبعوث شدن پیامبر مهربانی و رحمت برای هدایت و سعادت بشریت بود و عرض شد که خداوند متعال در آیه ١٠٧ سوره «انبیاء»، حضرت رسول (ص) را رحمت عام برای تمام جهانیان دانسته است: «وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاّ رَحْمَةً لِلْعالَمِینَ»؛ اما شاید این سؤال در ذهن بعضی از عزیزان به وجود آمده باشد که بسیاری از مردم کره زمین اصلاً به پیامبر خاتم و دین اسلام، ایمان نیاورده‌اند، پس چگونه این موضوع با «رَحمَةٌ لِلعَالَمین» قابل جمع است؟! ✅ در پاسخ به این سؤال باید بدانیم که طبق آیه‌ی فوق‌الذکر، مسلماً عموم مردم دنیا اعم از مؤمن و کافر مرهون رحمت پیامبر اسلام (ص) هستند؛ چراکه آن حضرت، آئین و راه و روشی را برای بشریت به ارمغان آوردند که سبب نجات و سعادت بشریت می‌گردد؛ حالا اگر گروهى از مردم از این رحمت الهی بهره برده و گروهى دیگر به واسطه جهل و یا لجاجت، خودشان را از آن محروم نموده‌اند، مسلماً تأثیرى در همه‌شمول بودن این رحمت ندارد! و این موضوع، درست مانند آن است که در منطقه‌ای بیمارستانی بسیار مجهز براى درمان همه دردها با پزشکان حاذق و انواع امکانات پزشکی تأسیس گردد و درهاى آن نیز به روى همه مردم بدون تفاوت نژاد و قومیت و زبان و.. باز باشد؛ اما بعضى از بیماران لجوج و نادان، از قبول این فیض عام امتناع کنند و در اثر همین غفلت، دچار درد مضاعف و چه‌بسا مرگ شوند! آیا این موضوع تأثیرى بر این فیض عام بیمارستان دارد؟ و کسی می‌تواند ادعا کند که فیض این بیمارستان، همه‌شمول نیست؟! براین اساس، خداوند به واسطه‌ی پیامبر اکرم (ص)، درب‌های رحمت خود را براى همه جهانیان باز نموده است و این موضوع را در آیه ١٠٧ سوره «انبیاء» که گذشت به بشریت، بشارت داده و ثمره‌ی اطاعت از پیامبر خوبی‌ها را رسیدن به رحمت واسعه الهی دانسته است: «وَ أَطِیعُواْ اللّهَ والرَّسُولَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ»: «و از خدا و رسولش اطاعت کنید، تا مورد رحمت الهی قرار گیرید»؛ (آل عمران/١٣٢) لذا این رحمت الهی، به تعبیر آیه فوق‌الذکر آن چنان مفهوم وسیعى دارد که تمام انسان‌ها در تمام اعصار و قرون را شامل مى‌شود (للعالمين) و حتى مفسرین آورده‌اند که این رحمت عام، شامل آسمانیان نیز می‌گردد؛ چنانچه در حدیثی آمده که هنگامی که این آیه نازل شد، پیامبر خدا از «جبرئیل» پرسیدند: آیا چیزى از این رحمت عام، عائد شما نیز شد؟ (هَلْ أَصْابَکَ مِنْ هذِهِ الرَّحْمَةِ شَىْءٌ)؛ و حضرت جبرئیل در پاسخ عرض کردند: بله، من از پایان کار خویش بیمناک بودم، اما به خاطر این آیه‌ که بر شما نازل شد، از وضع خود مطمئن شدم، آنجا که خداوند مرا با این جمله مدح کرد: «ذِي قُوَّةٍ عِنْدَ ذِی الْعَرْشِ مَكِينٍ» (تکویر/٢٠): «جبرئیل نزد خداوند خالق عرش، بلند مقام و بلند مرتبه است» (مجمع البیان، ذیل آیه مورد بحث) ✍️ بنابر آنچه گذشت باید اذعان نمود که خاتم‌الانبیاء (ص) نه فقط برای مسلمانان بلکه برای کل موجودات زمینی و آسمانی عالم در همه‌ی اعصار تا قیامت «رَحمَةٌ لِلعَالَمین» هستند و مسلماً در دنیاى امروز که فساد، تباهى، ظلم و بیدادگرى از در و دیوار آن مى‌بارد و آتش جنگ‌ها در هر سو شعله‌ور بوده و چنگال مستکبرانِ بیدادگر، همواره حلقوم مستضعفان مظلوم را فشرده و جهل و فساد اخلاقی، خیانت و ظلم و استبداد و تبعیض، جای تمام خوبی‌ها و مهربانی‌ها را گرفته است! بشریت بیش از هر زمان دیگر، به رحمت واسعه الهی نیازمند است و چه رحمتى بالاتر از سیره و روش و دین مترقی اسلام که پیامبر خاتم برای بشریت آورده که بی‌شک عمل به آن می‌تواند نقطه پایانى همه‌ی ناکامى‌ها، بدبختى‌ها و سیه‌روزى‌های بشریت باشد! رحمتى عام و همه‌شمول که انشاالله سرانجامش به ظهور آخرین منجی عالم بشریت و حکومت صالحان بر تمام زمین ختم خواهد شد. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ شنبه ٢١ بهمن ١۴٠٢ 🌙 السبت ٢٩ رجب ١۴۴۵ 🌲فوریه 2024 Saturday 10 👈 امروز متعلق است‌ به پیامبراکرم (ص) 🕋 اذکار معروف روز که به قصد رجا خوانده می‌شوند: - یا رَبَّ الْعالَمین (١٠٠ بار) - یا حی یا قیوم (١٠٠٠ بار) - يا غنی (١٠۶٠ بار) برای غنی شدن 🤲 اعمال شب اول ماه شعبان: 🔹 هر کس در شب اول ماه شعبان دوازده رکعت به این کیفیت بجا آورد که در هر رکعت پس از سوره «حمد»، پانزده مرتبه سوره «قل هو الله» بخواند؛خداوند ثواب ۱۲ هزار شهید و عبادت ۱۲ سال را به او عطا می‌کند و از گناهانش بیرون می‌رود، مانند روزی که متولد شده و به تعداد آیات قرآن، قصری در بهشت به او داده می‌شود؛ 🔹 همچنین دو رکعت نماز در این شب وارد شده که در هر رکعت پس از سوره «حمد»، سوره‌ «توحید» را سی ‌بار بخواند و پس از سلام نماز بگوید: «اللَّهُمَّ هَذَا عَهْدِی عِنْدَکَ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَهِ حُفِظَ مِنْ إِبْلِیسَ وَ جُنُودِهِ وَ أَعْطَاهُ اللَّهُ ثَوَابَ الصِّدِّیقِینَ‌» 🔹 هر کس سه روزِ اوّل ماه شعبان را روزه بگیرد و شبهایش را قیام کند و دو رکعت نماز بگزارد که در هر رکعتی یک مرتبه «حمد» و یازده مرتبه «توحید» را بخواند، خداوند شرّ اهل آسمان و زمین و شرّ ابلیس و هر سلطه ستمگری را از او برطرف سازد... ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ انقلاب اسلامی ☀️ شکسته شدن حکومت نظامی به دستور امام خمینی (ره) در سال ١٣۵٧ش 🌙 اولین شب ماه شعبان 💠 حدیث روز: 💎 امیرالمؤمنین (ع): «ظَفَرُ الكريمِ يُنجِی» «پيروزى انسان کریم و بزرگوار، نجات بخش است» 📚 غررالحكم، ح٦٠٤٢ ‌ •┈┈••✾•┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
378.2K
مناسبت: موضوع: «» ❓آیا شرکت کردن در ٢٢ بهمن واجب است و شرکت نکردن حرام شرعی است؟ ✅ اگر شرکت نکردن موجب تضعیف نظام اسلامی باشد، حرام است. ❓با توجه به این که زن جهت شرکت در راهپیمایی می‌بایست از منزل خارج شود، آیا واجب است از شوهر اجازه بگیرد؛ و اگر شوهر به همسرش بگوید من به هیچ عنوان راضی به شرکت در راهپیمایی نیستم، تکلیف زن چیست؟ ✅ در مواردی که شرکت نکردن در راهپیمائی موجب تضعیف نظام اسلامی شود، منوط به اذن شوهر نیست. 📚 استفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: « از نگاه آیات و روایات ٣» روز شنبه ١۴٠٢/١١/٢١ مناسبت روز: در دهه فجر انقلاب اسلامی قرار داریم و همانطور که مستحضرید در روزهای گذشته مبحثی را در رابطه با «انقلاب اسلامی از دیدگاه آیات و روایات» آغاز نمودیم و عرض کردیم که درذیل بعضی از آیات نورانی قرآن مجید، تعابیر بسیار زیبایی در رابطه با ایرانیان ونقش آنها دراسلام وارد شده که نشان دهنده جایگاه ارزشمند آنها نزد پیامبر(ص) و ائمه معصومین (ع) است؛ و سپس به هشت آیه از قرآن کریم در این زمینه اشاره نمودیم که مفسرین شیعه و اهل‌سنت، مصادیق این آیات را از دیدگاه پیامبر اکرم (ص) و اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع)، قوم حضرت سلمان (ره) و ایرانیان، معرفی نموده‌اند؛ ✍️ در سخن امروز نیز انشاالله در رابطه با برخی از روایات اسلامی در این زمینه سخن خواهیم گفت؛ اما قبل از پرداختن به این مبحث، دانستن این موضوع ضروری است که روایاتی که درباره ایران و ایرانیان وارد شده است اصولأ تحت یکی از ده عنوان زیر می‌باشند: «١.هم وطنان سلمان فارسی؛ ٢.اهل مشرق؛ ٣.اهل خراسان؛ ۴.فارسیان؛ ۵.یاران درفش‌های سیاه و دارای پرچم‌های سیاه؛ ۶.موالی؛ ٧.سرخ رویان؛ ٨.اهل قم؛ ٩.اهل طالقان؛ ١٠.«عجم» که هر جا به صورت مطلق استفاده شده، مراد و مقصود مردم ایران هستند؛ لذا با عنایت به آنچه گذشت به برخی از روایات اسلامی در رابطه با ايرانیان اشاره می‌نمائیم: ✅ پیامبر اکرم (ص) فرمودند: 1️⃣ «باسعادت ترین مردم نسبت به دین اسلام، فارس‌ها (ایرانیان) هستند» (بحارالأنوار، ج ۴٨، ص ٣٠۴) 2️⃣ «بالاترین وبرترین بهره از اسلام برای اهالی فارس می‌باشد» (کنزالعمال، ج ١٢، ص٩٠) 3️⃣ «خداوند دربین بندگان خویش، دو گروه را برگزیده؛ یک گروه از عرب، که «قریش» هستند و گروه دیگر از عجم، که «فارس ها» هستند» و بر همین اساس حضرت سجاد (ع) فرمودند: «من فرزند خیرتین هستم» چرا که از یک‌سو جد ایشان رسول الله (ص) و از سوی دیگر، مادرشان دختر یزدگرد، پادشاه عجم بوده است» (بحارالأنوار، ج۴۶، ص۴) 4️⃣ «شما (عرب‌ها) بر تنزیل قرآن با عجم می‌جنگید، (درحالیکه) دنیا به اتمام نمی‌رسد مگر اینکه فارس‌ها بر تأویل قرآن با شما خواهند جنگید» (بحارالأنوار، ج۶۴، ص١٧۴) 5️⃣ «قسم به آن خدایی که جان من در ید قدرت اوست، اگر ایمان در ثریا باشد، مردانی از عجم (ایران) بدان دست می‌یابند! و بدانید که سعادتمندترین اهل ایمان، فارس‌ها هستند» (بحارالأنوار ج ۵٨ ص‏٢٣٠) ✅ همچنین در روایت آمده که اميرالمؤمنين (ع) بر بالاى منبر بودند كه اشعث بن قيس، مردم را كنار زد و نزديك منبر آمد و عرض كرد: اى اميرمؤمنان! چرا اين سرخ رويان (ايرانيان) اطراف شما را گرفته‌اند؟! حضرت على (ع) خشمناك شده و پاى بر منبر كوبيده و فرمودند: «من به اين مردمان نادان چه بگويم که هم‌چون درازگوشان بر بسترهاى خود مى‏غلتند؛ آنگاه به من فرمان مى‏دهند مردمانى را كه همواره به ذكر خدا مى‏شتابند از خود برانم؛ نه! هرگز اين كار را نمى‏كنم كه اين كار جاهلان است» و سپس‌ فرمودند: «سوگند به خدايى كه دانه را شكافت و آدم را آفرید، همان گونه كه شما براى مسلمان كردن عجم‌ها با آنان جنگيديد، آنان نیز براى بازگرداندن شما به دينِ خدا با شما خواهند جنگيد» (ميزان الحكمة، ج٢، ص١۵۴) ✍️ البته در بخش دیگری از روایات اسلامی نیز به نقش ایرانیان در قیام حضرت مهدی (عج) و زمینه‌سازی برای ظهور آن حضرت اشاره شده است که انشاالله به شرط حیات در سخن فردا به برخی از این روایات اشاره می‌نمائیم؛ ✅ این مبحث ادامه دارد... https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ یکشنبه ٢٢ بهمن ١۴٠٢ 🌙 الأحد ٠١ شعبان ١۴۴۵ 🌲فوریه 2024 Sunday 11 👈 امروز متعلق است به امیرالمؤمنین (ع) و حضرت زهرا (س) 🕋 اذکار معروف روز که به قصد رجا خوانده می‌شوند: - یا ذَالْجَلالِ وَالْاِكْرام (١٠٠ بار) - ایاک نعبد و ایاک نستعین(١٠٠٠ بار) - یا فتاح (۴٨٩ بار) برای فتح 🤲 اعمال روز: 🔹 روزه روز اول ماه شعبان 🔹 اعمال مشترک اول تمامی ماه‌های قمری که در مفاتیح‌الجنان آمده است. ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ سالروز (١٣۵٧ش) 💠 حدیث روز: 💎 رسول اکرم (ص): «...اِنّ...عَنْ يَمِينِ الْعَرْشِ قَوْماً مِنَّا عَلَى مَنَابِرَ مِنْ نُورٍ وُجُوهُهُمْ مِنْ نُورٍ وَ ثِيَابُهُمْ مِنْ نُورٍ تَغْشَى وُجُوهُهُمْ أَبْصَارَ النَّاظِرِينَ دُونَهُمْ... فَقَالَ عَلِيٌّ (ع) مَنْ هُمْ يَا رَسُولَ‌اللَّه، فَقَالَ هُمْ قَوْمٌ تَحَابُّوا بِرَوْحِ‌اللَّهِ عَلَى غَيْرِ أَنْسَابٍ وَ لَا أَمْوَالٍ أُولَئِكَ شِيعَتُكَ وَ أَنْتَ إِمَامُهُمْ يَاعَلِى» «به درستی که در طرف راست عرش پروردگار، گروهی از ما هستند، در حالی‌که بر بالای منبرهایی از نور قرار دارند و صورت‌هایشان نورانی و لباس‌هایشان نیز نورانی است و نور چهره‌ی آن‌ها، چشم بینندگان را خیره می‌کند... پس حضرت علی (ع) سؤال کردند: ای پیامبر خدا، آنها چه کسانی هستند؟ و حضرت فرمودند: آنها قومی هستند که به واسطه‌ی "روح‌اللّه" به یکدیگر محبت می‌ورزند درحالی که هیچ نسب خویشی یا اموال مشترکی ندارند؛ آنها شیعه‌ی تو هستند و تو امامشان هستی یاعلی» 📚 بحارالانوار، ج۶۵، ص١٣٩ ‌ •┈┈••✾•┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
احکام حکومت اسلامی ٨.mp3
3.43M
مناسبت: ایام پیروزی انقلاب اسلامی ایران موضوع: «» ❓وظیفه ما در برابر کسانی که اعتقادی به ولایت فقیه جز در امور حسبیه ندارند، با توجه به اینکه بعضی از نمایندگان آنان این دیدگاه را ترویج می‏کنند، چیست؟ ✅ ولايت فقيه در رهبرى جامعه اسلامى و اداره امور اجتماعى ملت اسلامى در هر عصر و زمان از ارکان مذهب حقّه اثنى‏عشرى است که ريشه در اصل امامت دارد، (اما) اگر کسى به نظر خود بر اساس استدلال و برهان به عدم لزوم اعتقاد به آن رسيده باشد، معذور است؛ ولى ترويج اختلاف و تفرقه بين مسلمانان براى او جايز نيست. ❓آیا بر فقیهی که در کشور جمهوری اسلامی ایران زندگی می‏کند و اعتقادی به ولایت مطلقه فقیه ندارد، اطاعت از دستورات ولی فقیه واجب است؟ و اگر با ولی فقیه مخالفت نماید، فاسق محسوب می‏شود؟ و در صورتی که فقیهی اعتقاد به ولایت مطلقه فقیه دارد ولی خود را از او شایسته‏تر به مقام ولایت می‏داند، اگر با اوامر فقیهی که متصدی مقام ولایت امر است مخالفت نماید، فاسق است؟ ✅ اطاعت از دستورات حکومتى ولى امر مسلمين بر هر مکلفى ولو اين که فقيه باشد، واجب است؛ و براى هيچ کسى جايز نيست که با متصدى امور ولايت به اين بهانه که خودش شايسته‏تر است، مخالفت نمايد؛ (البته) اين در صورتى است که متصدى منصب ولايت از راه‌های قانونى شناخته شده به مقام ولايت رسيده باشد؛ ولى در غير اين صورت، مسأله به‌طور کلى تفاوت خواهد کرد. 📚 اجوبه الاستفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG