eitaa logo
روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
1.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.7هزار ویدیو
54 فایل
ادمین: https://eitaa.com/Mkiani110 وابسته به امور مساجد استان اصفهان پشتیبان نشر: ✅ ستاد اقامه نماز استان اصفهان ✅اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان ✅ اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ✅ مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه کشور
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 پادکست مناسبت: «ایام جشن (ع)» موضوع: « (٣)» ✍️ توجه: این فایل قبل از شهادت آیت‌الله رئیسی (ره) و همراهان ایشان ضبط شده لذا بدینوسیله این حادثه تلخ و سنگین را تسلیت و تعزیت می‌گوئیم و به روح بلند شهدای گرانقدر این حادثه بزرگ سلام و صلوات می‌فرستیم. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ پنجشنبه ٠٣ خرداد ١۴٠٣ 🌙 الخمیس ١۴ ذی‌القعده ١۴۴۵ 🌲 مه 2024 Thursday 23 ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ سالروز (١٣۶١ش) ☀️، ایثار و پیروزی ☀️ روز به‌خاکسپاری عالم مجاهد، حضرت آیت‌الله رئیسی (ره) در حرم مطهر امام رضا (ع) 💠 حدیث روز: 💎 امام علی (ع): «مَن جاهَدَ عَلى إقامَةِ الحَقِّ وُفِّقَ» «آن كه در به پا داشتن حق بكوشد، موفّق گردد» 📚 غررالحكم، ح ٨٦٥١ https://eitaa.com/ROOZBARG
413.3K
موضوع: ✅ مراحل و مراتب امر معروف و نهی از منکر: ۱. امر و نهی قلبی؛ ۲. امر و نهی لسانی (زبانی)؛ ۳. امر و نهی عملی. ✍️ در دو روز گذشته عرض شد که رعایت مراحل امر به معروف و نهی از منکر واجب است یعنی تا به مرحله‌ی پایین‌تر مقصود حاصل می‌شود نباید وارد مرحله‌ی بالاتر شد و سپس مرحله اول و دوم یعنی «امر و نهی قلبي و لسانی» را توضیح دادیم؛ انشاالله امروز نیز به سراغ مرحله سوم امر به معروف و نهی از منکر می‌رویم که در صورتی که با انجام مرحله اول و دوم، مقصود حاصل نشود باید به سراغ این مرحله یعنی «امر و نهی عملی» برویم که مقصود این است که مکلف باید با اِعمال قدرت و به‌کار بردن جبر و زور، فرد را از انجام منکر و ترک معروف باز دارد؛ ⬅️ این مرحله از امر و نهی نیز درجاتی دارد که تا با پایین‌ترین درجه می‌توان نتیجه گرفت، نباید به درجه‌ی شدیدتر پرداخت که این درجات بر حسب شدت و ضعف... بسیارند و برخی از آنها عبارتند از: حربه را از دست‌ او گرفتن، وسایل گناه را از دسترس او خارج ساختن، او را عقب‌راندن، دست طرف را محکم نگه‌داشتن، او را حبس‌کردن، کتک‌زدن، زخمی‌کردن... و در نهایت کشتن؛ تذکر: در زمان حاکمیت و اقتدار حکومت اسلامی... واجب است که مکلفین در امر به معروف و نهی از منکر به امر و نهی (قلبی و) زبانی اکتفا کنند، و در صورت نیاز به توسل به زور، موضوع را به مسؤولین ذیربط در نیروی انتظامی و قوه قضاییه ارجاع دهند... 📚 رساله‌ی آموزشی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «» ✍️ مناسبت روز: سوم خرداد، سالروز و ایثار و پیروزی است؛ که امروز با تشييع و به خاک سپاری عالم مجاهد و سید محرومان شهید آیت‌الله رئیسی (ره) بر اعتبار آن افزوده می‌شود لذا ضمن گرامیداشت این روز بزرگ، سخن خود را با سلام و صلوات به روح شهدای انقلاب از ابتدا تا کنون آغاز می‌نمائیم؛ خرمشهر از اولین مناطقی بود که رژیم بعثی عراق با تمام قدرت به آن حمله کرد و پس از ۳۴ روز مقاومت قهرمانانه رزمندگان و مردم سلحشور خونین‌شهر، سرانجام در ۴ آبان سال ۱۳۵۹ شمسی آن را اشغال نمود؛ رزمندگان اسلام پس از این واقعه تلخ، بارها برای آزادسازی خرمشهر اقدام نمودند اما هربار با استحکامات ارتش تا دندان مسلح بعثی روبرو می‌شدند تا بالاخره پس از ۵۷۸ روز اشغالگری بعثی‌ها، با یک عملیات بزرگ به نام بیت‌المقدس در سوم خرداد سال ۱۳۶۱ را آزاد شد؛ در جریان این عملیات ٢۶ روزه، ارتش عراق بیش از ٨ هزار کشته، ۱۵ هزار زخمی، و ۵۵۰ تانک و خودروی زرهی، ۵۳ هواپیما، و ۳ هلی‌کوپتر خود را از دست داد، و حدود ۱۹ هزار نفر از آنها نیز به اسارت درآمده و ۱۰۵ تانک و خودروی زرهی و مقادیر زیادی جنگ افزار و مهمات آنها نیز توسط ایرانیان به غنیمت گرفته شد؛ البته در خلال این عملیات خونین، بیش از سه هزار نفر از رزمندگان عزیز ما نیز به شهادت رسیده و حدود ۱۲ هزار نفر نیز مجروح شدند. این حماسه بزرگ، روحیه مقاومت، ایثار و ایمان ملت بزرگ ایران را به رخ جهانیان کشید و ارتش عراق با از دست دادن اين شهر استراتژیک از نظر نظامی و سیاسی تحقیر و سرافکنده شد، لذا این پیروزی را باید نقطه عطفی در تاریخ جنگ ایران و عراق به‌شمار آورد؛ به همین دلیل هرساله یاد و خاطره این روز بزرگ را گرامی می‌داریم؛ و البته این گرامیداشت را نه فقط برای فتح یک شهر، بلکه باید برای یادآوری پیام تاریخی حضرت امام خمینی (ره) دانست که فرمودند: «خرمشهر را خدا آزاد کرد»، بدین معنا که تمام پیروزی‌های بشر به‌خواست و اراده خدا انجام می‌پذیرد و آدمی هرگز نباید آنها را به خودش نسبت داده و مغرور شود. رهبر فرزانه انقلاب نیز در تبیین این موضوع فرمودند: اگر خدای نكرده غرور به سراغ ماها آمد، آن وقت انحراف‌ها و انحطاط‌های گوناگونی را در پیش پای خودمان خواهیم دید؛ مراقب باشید؛ غرور از آن دام‌های بزرگ شیطان است... ببینید، خرمشهر وقتی آزاد شد... خیلی پیروزی بزرگی بود... خیلی كار عظیمی بود؛ هم از لحاظ سیاسی و هم از لحاظ نظامی بسیار پیچیده و مهم بود، هم از لحاظ اجتماعی و نگاه عمومی خیلی مهم بود و تأثیر داشت... (اما) امام که واقعاً یك معلم اخلاق بودند؛ تا این حادثه‌ی عظیم پیدا شد... فوراً درد را احساس كرده و درمانش را فرمودند: «خرمشهر را خدا آزاد کرد»، معنایش این بود که فرماندهان مسلحی که این همه سختی کشیده بودند، این همه رنج برده بودند، آن خون دل‌ها را خورده بودند... این‌ها (فرماندهان) مغرور نشوند؛ سیاسیونی که در مسند قدرت نشسته‌اند، از این پیروزی بزرگی که در عرصه‌ی سیاسی برایشان پیدا شد، مغرور نشوند و بدانند «وَمَا رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ رَمَىٰ»: «چون تو تیر افکندی، نه تو، بلکه خدا افکند، تا کافران را شکست دهد»؛ (انفال/١٧)، پس من و شما کاره‌ای نیستیم؛ این دست قدرت الهی است... (۱۳۸۸/۰۶/۱۶) همچنین معظم‌له در کلام دیگری فرمودند: عزیزان من! حقیقت شکر این است که انسان، نعمت‌ها را از خدا بداند؛ نه این‌که (فقط) به زبان بگوید؛ (بلکه) با همه‌ی وجود باور کند که آنچه از نعمت به او رسیده، از سوی خداست؛ این طور نباشد که خیال کند، اوست که این نعمت را برای خود فراهم کرده است... (چنانچه قارون گفت:) «إِنَّما أوتيتُهُ عَلىٰ عِلمٍ عِندی»: «این ثروت را به وسیله‌ی دانشی که نزد من است به دست آورده‌ام»، لذا اگر بگوییم که خودمان این دانایی‌ها و این تمکّن‌ها را به دست آورده‌ایم، غلط است؛ قرآن این‌طور می‌فرماید که «ما أَصَابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ»: «هر حادثه‌ی نیکو که به شما می‌رسد، از جانب خداست» (نساء/٧٩)؛ و «وَمَا بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ»: «هر نعمتی که دارید، از سوی خداست» (نحل/۵٣)؛ در دعا هم به ما یاد داده‌اند که به خدای متعال عرض کنیم: «مَا بِنَا مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنْکَ لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ» (مفاتیح الجنان، ص ۱۷)؛ «هر نعمتی که ما در اختیار داریم، از خداست و حدّاکثر این است که ما بتوانیم خود را قابل نعمت و حافظ نعمت خدا کنیم...» (۱۳۷۶/۰۳/۰۷) ✍️ بنابراین هرگز نباید فراموش کنیم که مهمتر از آزادی خرمشهر، یادآوری و درک پیام بزرگ و پرمعنای امام امت است که فرمودند: «خرمشهر را خدا آزاد کرد». https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 پادکست مناسبت: «سالروز » موضوع: «» ✍️ توجه: این فایل قبل از شهادت آیت‌الله رئیسی (ره) و همراهان ایشان ضبط شده لذا بدینوسیله این حادثه تلخ و سنگین را تسلیت و تعزیت می‌گوئیم و به روح بلند شهدای گرانقدر این حادثه بزرگ سلام و صلوات می‌فرستیم. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ وقایع مهم روز: ☀️ ☀️ ☀️ به مناسبت شهادت 💠 حدیث روز: 💎 امیرالمؤمنین (ع): «كُلَّما كانَتِ البَلوى وَالاِختِبارُ أعظَمَ كانَتِ المَثوبَةُ وَالجَزاءُ أجزَلَ» «هرچه آزمايش و امتحان بزرگتر باشد، ثواب و پاداش آن نيز بيشتر است» 📚 نهج‌البلاغه/ خطبه ۱۹۲ https://eitaa.com/ROOZBARG
348.6K
🔰 «» مناسبت: ، موضوع: چیست و بر چه کسانی واجب است؟ ✅ جهاد، یکی از مهمترین ارکان دینی است و وجوب آن از ضروریات دین مبین اسلام به شمار می‌رود؛ و جهاد دفاعی، یکی از اقسام جهاد است که به عنوان دفاع و جلوگیری از تجاوز دشمن انجام می‌گیرد، و در زمانی که دشمن به سرزمین‌های مسلمانان و مرز و بوم آنها هجوم آورد و قصد تسلط سیاسی یا نظامی یا فرهنگی یا اقتصادی نسبت به آنان داشته باشد، بر همه‌ی مسلمانان واجب است. 📚 احکام آموزشی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی)، ج١، احکام عبادات https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: «» ✍️ مناسبت روز: ، سالروز مقاومت مردم قهرمان دزفول در برابر حملات وحشیانه بعثی‌های عراق در زمان دفاع مقدس است که موجب شد این تاریخ به نام « و پایداری» در تقویم رسمی کشور ثبت و «» به عنوان «» نامگذاری شود؛ لذا ضمن گرامیداشت این روز بزرگ و با سلام و صلوات به روح پرفتوح شهدای این شهر قهرمان‌پرور و همچنین شهدای خدمت، سخن امروز را آغاز می‌نمائیم؛ مردم سلحشور دزفول در مدت هشت سال دفاع مقدس با وجود اصابت موشک‌های بی‌شمار بر پیکره شهرشان، نه تنها آن را ترک نکردند، بلکه هر روز، بخش‌های تخریب شده را مجدداً بازسازی می‌کردند تا جایی که اراده رژیم بعثی عراق، برای خالی کردن این شهر مهم، و ویران کردن آن، به یکی از آرزوهای دست نیافتنی مبدل شد؛ مردم شهیدپرور دزفول در تمامی دوران جنگ تحمیلی، نه تنها فرار نکردند و در برابر حمله‌های وحشیانه و موج تبلیغی و تهدیدات گسترده رژیم بعث عراق و بلندگوهای شبانه‌روزی منافقین و حامیان آنان ایستادگی نمودند، بلکه هر هفته نماز وحدت‌ آفرين جمعه این شهر را به امامت حضرت آیت‌الله قاضی (ره) باشکوه‌تر از گذشته برگزار نمودند؛ برای درک شجاعت مردم دزفول، همین بس که بدانیم در دوران دفاع مقدس، علاوه بر هزاران خمپاره، بیش از ۱۷۶ موشک زمین به زمین، ۲ هزار و ۵۰۰ گلوله توپ و ۳۳۱ راکت هواپیما به این شهر اصابت کرد و بیش از ۱۹ هزار واحد مسکونی و تجاری تخریب شد؛ همچنین دشمن بعثی عراق، ۲ لشکر از ۶ لشکر اصلی خود را، مأمور فتح دزفول کرده بود تا بتواند با استفاده از موقعیت استراتژیک این شهر، خوزستان را دور زده و درنهایت این استان سوق الجیشی و نفت‌خیز ایران را به تصرف خود درآورد؛ لذا اگر مقاومت قهرمانانه مردم غیور دزفول نبود، چه‌بسا خوزستان سقوط کرده و جنگ تحمیلی، سرانجام دیگری پیدا می‌کرد؛ اما مردم دلیر دزفول با تقدیم ۲ هزار و ۶۱۰ شهید به اسلام و انقلاب، همچون کوهی استوار و سرافراز ایستادند و به نماد مقاومت و پایداری ایران اسلامی تبدیل شدند؛ بر همین اساس هيأت دولت وقت، به پاس مقاومت عزتمندانه مردم این شهر پهلوان‌پرور، دزفول را به عنوان «پایتخت مقاومت ایران اسلامی» معرفی نمودند؛ حضرت امام خمینی (ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی نیز در پنجم اردیبهشت سال ١٣۶٢ در پیامی به مردم شریف دزفول فرمودند: «شما دزفولی‌ها امتحان خود را دادید و از این امتحان خوب بیرون آمدید، شما دِین خود را به اسلام و انقلاب ادا کردید...» همچنین حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) نیز در اسفند ماه سال ١٣٧۵ در جمع مردم غیور این‌ شهر فرمودند: «مردم دزفول یکی از بهترین امتحان‌های دوران انقلاب و جنگ تحمیلی را در تاریخ به یادگار گذاشتند و قهرمانی ماندگاری را (از خود) به ثبت رساندند و این اثر شگفت‌آور، نتیجه رسوخ و نفوذ ایمان انقلابی تا اعماق روح و جان این مردم است...» ✍️ در پایان سخن امروز، در برابر شجاعت، استقامت و پایداری مردم ایثارگر، شهیدپرور و قهرمان دزفول، سر تعظیم فرود آورده و علاوه بر تبریک و گرامیداشت «روز دزفول» به عنوان نماد مقاومت و پایداری، بهترین پاداش‌ها در دنیا و آخرت را برای آنان، از خداوند متعال مسئلت می‌نمائیم؛ چنانچه امام صادق(ع) فرمودند: «هرگاه مؤمنان به بلایی و مشکلی گرفتار شوند و در این راه استقامت و پایداری نمایند، پاداشی همچون پاداش هزار شهید به آنها داده می‌شود» (اصول‌کافی، ج٢، ص٩٢) https://eitaa.com/ROOZBARG
47.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☀️ شنبه ٠۵ خرداد ١۴٠٣ 🌙 السبت ١۶ ذی‌القعده ١۴۴۵ 🌲 مه 2024 Saturday 25 ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ ایام شهادت عالم مجاهد، حضرت آیت‌الله رئیسی (ره) 💠 حدیث روز: 💎 امام علی (ع): «لا تَمنَعَنَّكُم رِعايَةُ الحَقِّ لِأَحَدٍ عَن إِقامَةِ الحَقِّ عَلَيهِ» «رعايت حقّ كسى هرگز نبايد مانع شما از اقامه حقّ بر او شود» 📚 غررالحكم، ح ١٠٣٢٨ https://eitaa.com/ROOZBARG
227.8K
موضوع: ✅ شرایط امر به معروف و نهی از منکر عبارتند از: ۱. علم به معروف و منکر؛ ۲. احتمال تأثیر؛ ۳. اصرار بر گناه؛ ۴. نداشتن مفسده؛ ✅ شرط اول امر به معروف و نهی از منکر، علم به معروف و منکر است؛ یعنی امر و نهی‌کننده باید معروف و منکر را بشناسد و در غیر این صورت موظف نیست امر به معروف و نهی از منکر کند، بلکه نباید چنین کاری بکند؛ زیرا ممکن است در اثر جهل و نادانی امر به منکر و نهی از معروف کند! بنابراین نهی از منکر کردن کسی که نمی‌دانیم کارش حرام است یا نه (مثلاً معلوم نیست موسیقی که گوش می‌دهد از نوع مبتذل و حرام آن است یا حلال) واجب نیست، بلکه جایز هم نیست. 📚 رساله‌ی آموزشی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: «»؛ ✍️ مناسبت روز: امروز در تقویم مناسبت ویژه‌ای نداریم؛ اما در ایام شهادت ، حضرت آیت‌الله (ره) قرار داریم و به تبع این حادثه سنگین و تلخ در آینده بسیار نزدیک با انتخابات ریاست‌جمهوری روبرو خواهیم شد و مسلماً دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی نیز با استفاده از بوق‌های تبلیغاتی خود از این فرصت ویژه حداکثر بهره‌برداری و سوءاستفاده را خواهند نمود لذا امروز، سؤال بسیاری از مردم مؤمن و انقلابی این است که این دوران خطیر و حساس، وظیفه ما چیست؟ ✍️ در پاسخ به این پرسش مهم، باید عرض کنیم که رهبر‌معظم‌انقلاب در سال‌های اخیر بارها، موضوعی را تحت عنوان «جهاد تبیین» مورد تأکید و اشاره قرار داده‌اند و آن را یک فریضه‌ی قطعی و یک واجب فوری دانسته‌اند که دقیقاً وظیفه امروز ماست و از آنجه که خطاب حضرت آقا در این زمینه، خطابی عمومی است، لذا همه‌ی مردم می‌بایست در آن ایفای نقش نمایند؛ اگرچه مسلماً مسئولین و نخبگان در این زمینه وظایف سنگین‌تری بر دوش دارند؛ بنابراین در سخن امروز به این وظیفه همگانی و واجب فوری می‌پردازیم؛ «تبیین» به‌معنای روشنگری و بیان حقیقت و واقعیت، و زدودن غبار بدفهمی، تحریف و کج‌فهمی از مفاهیم و معارف اسلام و انقلاب اسلامی و همچنین جلوگیری از تحلیل‌های نادرست، غلط و مغرضانه از رویدادها، و پیشگیری از تحریف و دریافت نادرست اخبار و... است؛ «تبیین» در معارف اسلامی آنقدر مهم است که باید عرض کنیم اصلاً تمامی پیامبران الهی برای «تبیین» آمده‌اند! تبیین حقایق عالم؛ تبیین ظرفیت‌های وجودی آدم؛ تبیین راهی که انسان برای سعادتمندی در دنیا و آخرت باید برود؛ به همین جهت، یکی از نام‌های قرآن کریم بیان است: «هَذَا بَیَانٌ لِلنَّاس»: قرآن تبیین‌کننده‌ای برای مردم است؛ لذا رهبر فرزانه انقلاب از موضع یک اسلام‌شناس معتقد به معارف انقلاب و اسلام و معارف اسلامی در صدد ادامه خط تبیین‌گری پیامبران و امامان معصوم می‌باشند. بی‌شک انقلاب اسلامی نیز نتیجه همین «جهاد تبیین» و تبیین گسترده و عمیق امام راحل (ره) و مردم بود که انقلاب در جامعه ایران شکل گرفت؛ بنابراین، «تبیین» مبنای اصلی تفکر انقلاب اسلامی و ضامن امتداد آن است؛ چراکه اگر بخواهیم جامعه اسلامی ما در مسیر پیشرفت و تعالی حرکت کند، این حرکت بدون حضور مردم ممکن نیست! و اگر بخواهیم مردم و جوانان با انقلاب باشند، باید «تبیین» را به‌گونه‌ای فراگیر، مستند و مستدل انجام دهیم؛ البته این تبییـن باید در کنار سایر مفاهیمی که رهبر انقلاب بر روی آن تأکید دارند، تعریف شود؛ مفاهیمی مانند «تحول»، «کار فرهنگی و گفتمان‌سازی»، «نقد منصفانه و مطالبه‌گری» و... ؛ در این صورت، معلوم می‌شود که «تبیین» مقدمه‌ای برای اصلاح، تحول و مطالبه درست است که باعث جذب حداکثری و جلوگیری از طرد و راندن کسانی است که احیاناً برداشت صحیحی از حقایق انقلاب و جامعه ندارند و یا بر اثر تبلیغات و القائات دیگران، دچار تحلیل غلط از واقعیات شده‌اند! ✍️ اما واژه دیگر که لازم است در این مبحث مورد توجه قرار گیرد ، کلمه «جهاد» است؛ «جهد» به‌معنای تلاش و کوشش جدی است؛ منتها جهادی که در اسلام مطرح است، تلاش و کوشش جدی در برابر دشمن است و نمونه برجسته آن جهاد نظامی و جهد در میدان رزم است؛ البته این جهد در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی، تربیتی و ... نیز به‌کار می‌رود؛ چون در تمامی این عرصه‌ها نیز نیاز به تبیین و تلاش جدی و مایه گذاشتن است؛ بر همین اساس، رهبر معظم انقلاب عرصه تبیین را تحت عنوان «جهاد تبیین» معرفی نموده و این جهاد را نیز وظیفه همه آحاد جامعه و به‌خصوص علما، اساتید، نخبگان و رسانه‌ها دانسته‌اند. ❓اما چرا از کلمه «جهاد» در اینجا استفاده شده؟ ✅ زیرا در زمانی که ابهام و تردیدی در برخی اذهان ایجاد می‌شود و شرایط، شرایط فتنه‌انگیزی و تحریف توسط دشمنان می‌گردد؛ اگر کسی بخواهد سخنی بگوید و حقیقتی را تبیین کند، باید متحمل هزینه معنوی و حتی حیثیتی شود و مسلماً این شجاعت و صراحت در اعلان مواضع حق، برای او هزینه‌بر است! پس در اینجا جهاد لازم است! چنانچه اگر بعضی افراد موجه در قضایای فتنه ۸۸ به میدان می‌آمدند و واقعاً آنچه واقعیت داشت را با جرأت بیان می‌کردند، مسلماً خسارات مادی و معنوی این فتنه بزرگ کاهش پیدا می‌کرد؛ اما متأسفانه تنزه‌طلبی و محافظه‌کاری و ملاحظه‌کاری مانع «جهاد تبیین» شد و به تکلیف شرعی خود عمل نکردند! بر این اساس گفتن سخن حق در جامعه نیاز به جهاد جدی و نوعی ازخودگذشتگی دارد و این مهمترین دلیل «جهاد» در عرصه «تبیین» است. ✍️ این مبحث ادامه دارد... https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ یکشنبه ٠۶ خرداد ١۴٠٣ 🌙 الأحد ١٧ ذی‌القعده ١۴۴۵ 🌲 مه 2024 Sunday 26 ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ ایام شهادت عالم مجاهد، حضرت آیت‌الله رئیسی (ره) 💠 حدیث روز: 💎 امام علی (ع): «اَما اِنَّهُ لَيْسَ بَيْنَ الْحَقِّ وَ الْباطِلِ اِلاّ اَرْبَعُ اَصابِـعَ - فَسُئِلَ عَنْ مَعْنىقَولِهِ هذا، فَجَمَعَ اَصابِعَهُ وَ وَضَعَها بَيْنَ اُذُنِهِ وَ عَيْنِهِ - ثُمَّ قالَ: اَ لْباطِلُ اَنْ تَقولَ: سَمِعْتُوَ الْحَقُّ اَنْ تَقولَ: رَأَيْتُ» «بدانید! ميان حق و باطل جز چهار انگشت فاصله نيست! از آن حضرت درباره معناى اين فرمايش سؤال شد؛ پس امام، انگشتان خود را به هم چسبانده و آنها را ميان گوش و چشم خود گذاشتند و آن‌گاه فرمودند: باطل اين است كه بگويى: شنيدم! و حق آن است كه بگويى: ديدم!» 📚 نهج‌البلاغه، خطبه ۱۴۱ https://eitaa.com/ROOZBARG
احکام امر به معروف ۴.mp3
2.03M
موضوع: ✅ شرایط امر به معروف و نهی از منکر عبارتند از: ۱. علم به معروف و منکر؛ ۲. احتمال تأثیر؛ ۳. اصرار بر گناه؛ ۴. نداشتن مفسده؛ ✍️ شرط اول را در روز گذشته توضیح دادیم، پس به سراغ شرط دوم می‌رویم: ✅ شرط دوم امر به معروف و نهی از منکر، احتمال تأثیر است، یعنی امر و نهی‌کننده باید احتمال بدهد که امر و نهی او اثر و نتیجه‌یی ولو در آینده دارد. ✅ شرط سوم امر به معروف و نهی از منکر اصرار بر گناه است یعنی باید شخص گناهکار بر استمرار گناه، اصرار و سماجت داشته باشد و چنانچه معلوم شود که وی بدون این که امر و نهی شود خود از خطا دست بر می‌دارد یعنی معروف را به‌جا می‌آورد و منکر را ترک می‌کند، امر و نهی او واجب نیست. 📚 رساله‌ی آموزشی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: «»؛ (٢) ✍️ مناسبت روز: امروز در تقویم مناسبت ویژه‌ای نداریم؛ اما در ایام شهادت ، حضرت آیت‌الله (ره) قرار داریم و به همین مناسبت در روز گذشته عرض کردیم که در این دوران خطیر که در آینده نزدیک شاهد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری خواهیم بود، مهمترین وظیفه مردم مؤمن و انقلابی، «جهاد تبییـن» است؛ و سپس گفتیم که «تبیین» مبنای اصلی تفکر انقلاب اسلامی و ضامن امتداد آن است؛ چراکه اگر بخواهیم جامعه اسلامی ما در مسیر پیشرفت و تعالی حرکت کند، این حرکت بدون حضور پررنگ مردم ممکن نیست! و اگر بخواهیم مردم و جوانان ما با انقلاب همراه باشند، باید «تبیین» را به‌گونه‌ای فراگیر، مستند و مستدل انجام دهیم؛ در ادامه سخن نیز با اشاره به معنای «جهاد» عرض کردیم که در زمانی که ابهام و تردیدی در برخی اذهان ایجاد می‌شود و شرایط، شرایط فتنه‌انگیزی و تحریف توسط دشمنان می‌گردد؛ اگر کسی بخواهد سخنی بگوید و حقیقتی را تبیین کند، باید متحمل هزینه معنوی و حتی حیثیتی شود و مسلماً این شجاعت و صراحت در اعلان مواضع حق، برای او هزینه‌بر است! پس در اینجا جهاد لازم است؛ لذا باید عرض کنیم که «جهاد تبیین» دقیقاً در مقابله با محافظه‌کاری است! چون اساساً جهاد حرکتی انقلابی بر ضد ملاحظه‌کاری است؛ نه اینکه «جهاد تبیین» ما را به‌سوی محافظه‌کاری سوق دهد که اشکالات را نبینیم! بنابراین «جهاد تبیین» هرگز مغایرتی با نقد وضعیت موجود ندارد و نه‌تنها نمی‌خواهد همه روش‌ها، اقدامات و برنامه‌ها را تلقی به قبول کند، بلکه می‌بایست معایب را ببیند و سپس راه و روش درست را تبیین نماید. ✍️ نکته مهم دیگر ور این زمینه این است که تبیین ما باید اثربخش باشد؛ یعنی همان‌گونه که در جهاد نظامی، جهادگر باید محاسبه‌گرانه و با برنامه وارد شود، در «جهاد تبیین» نیز چنین است؛ لذا حرکت آتش‌به‌اختیار در این زمینه به این معنای حرکت ناپخته، خام و بدون محاسبه نیست، بلکه باید کار دقیقاً محاسبه‌شده و کاملاً عقلانی حرکت شود؛ و باید بدانیم که این «عقلانیت»، بستر مشترک برای همه مفاهیم و همه تحرکاتی است که در انقلاب اسلامی انجام می‌شود؛ چون اصلاً انقلاب اسلامی، انقلابی استوار بر مبانی عقلانی است؛ لذا اگر کسی به گوشه‌ای از فعالیت‌های کشور، نظام و انقلاب نقد دارد، باید بداند که انقلاب ما، عقلانی است و می‌توان در آن به‌راحتی گفت‌وگو نمود؛ همان‌گونه که رهبر فرزانه انقلاب در آغاز بیانیه «گام دوم» تأکید نموده‌اند که انقلاب اسلامی باید بماند، اما اینکه چگونه بماند، مهم‌تر است؛ لذا انقلاب اسلامی، استمرار و تقویت خود را در بستر عقلانیت، مردم‌سالاری، منطق و پیشرفت‌گرایی تعریف کرده و به همین دلیل، اثربخشی تبیین، بسیار مهم است و باید بدانیم که در تبیین اثربخش، می‌بایست به ظرفیت مخاطبین، منطق مخاطبین و باورپذیربودن تبیین و مستدل‌بودن آن توجه کرد؛ لذا بدیهی است که تبیین در فضای تعاملی و اعتمادآمیز مبتنی بر اندیشه‌ورزی، بسیار اثرگذارتر است و این موضوع مهمترین دلیل بر مردمی‌بودن تبیین اثربخش است؛ البته مسلماً لایه اساسی مخاطبان «جهاد تبیین»، نخبگان و مسئولان هستند و اصولاً این جهاد در مواجهه با نخبگان، روشن‌فکران، عالمان دینی و کسانی که در مسند هدایت مردم قرار دارند، ارزش مضاعف پیدا می‌کند؛ زیرا برای آنها، مجاهدت مضاعفی لازم است و چه بسا که باید از مقام و جایگاه خود و یا از محبوبیت عمومی خود در این عرصه بگذرند! ✅ در پایان سخن باید عرض کنیم که رهبر معظم انقلاب همیشه پیشرو در «جهاد تبیین» بوده‌اند که نمونه‌ای از این جهاد بزرگ، صدور بیانیه «گام دوم» در چهلمین سالگرد انقلاب در سال ۹۷ بود که در آن نکاتی از موضع دفاع از حق و افشای طراحی‌های پیچیده دشمنان انقلاب و اسلام را مطرح نمودند و پس از آن توسط رسانه‌های بیگانه و برخی عناصر مغرض یا جاهل داخلی مورد هجمه شدید قرار گرفتند، اما ایشان هرگز ملاحظه این هجمه‌ها را ننموده و در این مسیر فقط به ادای تکلیف فکر نموده‌اند؛ لذا «جهاد تبیین» مصداق بارز «تکلیف‌گرایی» است که امیدواریم همه ما با الگوگیری از رهبر فرزانه انقلاب بتوانند به این تکلیف همگانی و واجب فوری عمل نماییم؛ بدیهی است در این برهه حساس، ابتدا باید به تبیین دستاوردهای دولت انقلابی آیت‌الله رئیسی و امیدبخشی به جامعه همت گمارد؛ و سپس به تبیین شرایط داخلی و خارجی ایران اسلامی جهت حضور حداکثری در انتخابات و انتخاب خلفی صالح و کارآمد برای ادامه راه سید شهدای خدمت بپردازیم. 📚 برگرفته از https://khl.ink/f/49982 https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ دوشنبه ٠٧ خرداد ١۴٠٣ 🌙 الإثنين ١٨ ذی‌القعده ١۴۴۵ 🌲 مه 2024 Monday 27 ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ و افتتاح اولین پس از پیروزی انقلاب اسلامی (١٣۵٩ش) 💠 حدیث روز: 💎 امیرالمؤمنین (ع): «اِعْدِلُوا بَیْنَهُمْ وَ لا تَفْضِلُوا اَحَدَا عَلی اَحدٍ» «بین مردم عادلانه تقسیم کنید و کسی را بر کسی برتری ندهید» 📚 مستدرک‌الوسائل، ج١١، ص٩٠ https://eitaa.com/ROOZBARG
584.7K
مناسبت: «» و آغاز به کار اولین پس از پیروزی انقلاب در ایران موضوع: ❓مخالفت با قوانین و مقررات (حکومت اسلامی) چه حکمی دارد؟ و آیا موارد ترک عمل به قوانین از موارد امر به معروف ونهی از منکر محسوب می‌شوند؟ ✅ مخالفت با قوانين و مقررات و دستورات دولت اسلامی که به‌طور مستقيم توسط مجلس شورای اسلامی وضع شده و مورد تأييد شورای نگهبان قرار گرفته‌اند و يا با استناد به اجازه قانونی نهادهای مربوطه وضع شده‌اند، برای هيچکس جايز نيست و در صورت تحقّق مخالفت توسط فردی در اين خصوص، بر ديگران تذکر و راهنمايی و نهی از منکر لازم است؛ (البته با وجود شرايط نهی از منکر) ❓انجام اعمالی که به نظر کارمند، مخالف قانون هستند، ولی مسئول بالاتر ادعا می‌کند که اشکال ندارد و خواهان انجام آنهاست، چه حکمی دارد؟ ✅ کسی حق عمل نکردن به قوانين و مقررات حاکم بر اداره‌های دولتی و عمل بر خلاف آنها را ندارد و هيچ مسئولی نمی‌تواند از کارمند تقاضای انجام کاری خلاف قانون را بنمايد و نظر مسئول اداره در اين رابطه اثری ندارد. 📚 اجوبة الاستفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: « و » ✍️ مناسبت روز: امروز هفتم خرداد ماه در تقویم شمسی به عنوان «» و سالروز آغاز به کار اولین در سال ١٣۵٩ است لذا سخن امروز را به همین موضوع اختصاص می‌دهیم؛ انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی در فاصله یکسال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در ٢۴ اسفند ١٣۵٨ برگزار شد و ملت بزرگ ایران در این انتخابات با شرکت حدود ١١ میلیون نفر به نمایندگان خود رأی دادند و ٢۶٣ نماینده خود را در مجلس شورای اسلامی تعیین نمودند؛ نخستین دوره مجلس شورای اسلامی در سالروز ولادت امیرالمؤمنین علی (ع) در سیزدهم رجب ١۴٠٠ هجری قمری برابر هفتم خرداد ١٣۵٩ هجری شمسی در میان شور و شوق عمومی وصف ناپذیری رسماً آغاز به کار نمود و امام امت در پیامی به مناسبت افتتاح مجلس فرمودند: «شما دوستان محترم، نماینده ملتی هستید که جز به اسلام بزرگ و عدالت الهی اسلامی فکر نمی‌کند و انتخاب شما برای پیاده نمودن عدالت اسلامی است که در طول سلطنت ظالمانه و غاصبانه رژیم شاهنشاهی از آن محروم بودند...» «مجلس» در نظام جمهوری اسلامی جایگاه بسیار والایی دارد، و به فرموده بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمينى (ره)، مجلس «‌خانه ملت» و «‌در رأس همه امور»‌ است؛ مجلس شورای اسلامی اختیارات زیادی دارد که مهمترین آن، تصویب قوانین و برنامه‌های مورد نیاز ملت و کشور در چارچوب احکام و ضوابط اسلامی و قانون اساسی است. ✍️ البته باید بدانیم که طبق نظر اسلام در جامعه دینی قانون‌گذار اصلی خداوند متعال است: «إِنِ الحُكمُ إِلّا لِلَّهِ» (انعام/۵٧) لذا از دیدگاه دین مبین اسلام، تنها قانونی معتبر و لازم‌الاجراست که منتسب به خداوند متعال باشد، یعنی آن قانون را یا خداوند به‌صورت مستقیم و از طریق وحی بیان نموده باشد که آیات مختلف قرآن کریم بیان کننده اینگونه قوانین است؛ و یا آن قوانین از طریق سیره گفتاری و رفتاری پیامبر و ائمه معصومین علیهم‌السلام در تبیین و تفسیر آیات و کلام الهی بیان شده باشد که اصطلاحاً به این قوانین «سنت» می‌گویند؛ و البته دانستن این مطلب نیز ضروری است که بخشی از این دستورات و قوانین الهی، اصلی، همیشگی و ثابت و (الی یوم القیامة) تغییرناپذیر، و احکامی است که شرع مقدس بر واجب یا حرام بودن آنها حکم نموده است؛ ولی بخشی دیگر از این قوانین، فرعی و تابع شرایط زمانی و مکانی می‌باشند که در عصر غیبت حضرات معصومین، اختیار تعیین اینگونه قوانین به کسانی داده شده که هم از نظر آشنایی به اسلام، و هم از نظر تقوا و عدالت، و هم از نظر آگاهی به مصالح جامعه به امام معصوم نزدیکتر هستند که بر اساس روایات متعدد و توقيع مشهور امام زمان (عج) این افراد، فقها و راویان احادیث می‌باشند: «واَمَّا الْحَوادِثُ الْواقِعَةُ فَارْجِعوُا فیها اِلی رُواةِ حَدیثِنا، فَاِنَّهُمْ حُجَّتی عَلَیْکُمْ وَاَنَا حُجَّةُ اللّهِ عَلَیْهِمْ» (کمال‌الدین، ج۱، ص۴۸۵) لذا بر همین اساس در زمان حاضر نیز قوانین وضع شده توسط نمایندگان منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی برای کسب مشروعیت لازم باید به تأیید شخص ولی‌فقیه جامع‌الشرایط برسد لذا قانون اساسی جمهوری اسلامی برای اجرای این اصل مهم، «شورای نگهبان» را قرار داده که فقهای آن توسط شخص ولی‌فقیه انتخاب می‌شوند و مسئولیت تأیید یا رد قوانین مجلس را بر عهده دارند؛ لذا در نظام اسلامی ما، تنها قوانینی مشروعیت دارند و لازم‌الاجرا هستند که به تأیید شورای محترم نگهبان رسیده و طبق نظر فقهای این شورا با شرع مقدس و قوانین کلی و تغییرناپذیر الهی مغایرت نداشته باشند. بر همین مبنا، فقها و مراجع عظام تقلید، قوانین وضع شده در نظام مقدس جمهوری اسلامی (طبق اصول فوق‌الذکر) را مشروع، و اجرای آن را برای همگان لازم دانسته و تخطی از آن را جایز نمی‌دانند. ✍️ در پایان، دانستن این نکته نیز ضروری است که در دین مبین اسلام، علاوه بر قانون‌گذار، مجری قانون نیز باید منتصب از جانب حق‌تعالی باشد و آن مجری در درجه اول، شخص پیامبر خدا و سپس امامان معصوم، و در درجه بعدی کسانی هستند که از طرف رسول خدا و یا امام معصوم به طور خاص و یا به طور عام تعیین شده باشند و لذا بر همین اساس و طبق قانون اساسی نظام مقدس جمهوری اسلامی، بالاترین مقام اجرایی کشور یعنی رئیس‌جمهور نیز پس از رأی مستقیم و انتخاب مردم، مشروعیت لازم را با تنفیذ حکم خود توسط شخص ولی‌فقیه کسب می‌نماید و بر همین مبنا می‌توان گفت کلیه قوانین و همچنین ارکان نظام اسلامی ما تا زمان ظهور امام معصوم (عج)، مشروعیت خود را از ولی‌فقیه و نماینده عام امام زمان (عج) به دست می‌آورند. https://eitaa.com/ROOZBARG