eitaa logo
روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
1.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.7هزار ویدیو
54 فایل
ادمین: https://eitaa.com/Mkiani110 وابسته به امور مساجد استان اصفهان پشتیبان نشر: ✅ ستاد اقامه نماز استان اصفهان ✅اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان ✅ اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ✅ مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه کشور
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 «گلبرگ احکام» مناسبت: «ايام خانه‌تکانی» موضوع: « احکام طهارت و شستشوی اشیاء » ❓پرسش: امروزه پشت قالی‌ها موادی می‌زنند تا فرش محکم باشد، حال قسمتی از فرش با ادرار کودک نجس شد و تشتی زیر فرش گذاشتیم و با شلنگ متصل به آب شهری روی فرش آب ریختم به گمان اینکه آب از فرش عبور کرده، بعد از اینکه کمی با دست محل را فشار دادم، شیر آب را بستم و هنگامی که تشت را نگاه کردم دیدم اصلاً آبی از فرش عبور نکرده، حال فرش هنوز نجس است یا پاک شده؟ ✅ پاسخ: اگر نجاست به داخل فرش نفوذ نکرده و ظاهر فرش نجس شده است، به صورت مذکور فرش پاک شده است و اگر به داخل فرش فرو رفته است، در صورتی که مطمئن باشید آب به همان محل نفوذ کرده و جابجا شده است، پاک شده است. 📚 استفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🗓️ روزبرگ شیعه ☀️ چهارشنبه - ٢٠ اسفند ۱۳۹٩ 🌙 الأربعاء، 26 رجب 1442 Wednesday 10 March 2021🌲 👈 امروز متعلق است به امام کاظم، امام رضا، جواد الائمه، امام هادی (علیهم‌السلام) 🕋 اذکار روز: - یا حَیُّ یا قَیّوم (١٠٠ مرتبه) - حسبی الله و نعم الوکیل (١٠٠٠ بار) - یا متعال (۵۴١ مرتبه) برای عزت ❇️ وقایع مهم روز: 🔹 سالروز رحلت حضرت ابوطالب (ع) (سه سال قبل از هجرت) 🔹 روز راهیان نور 👇👇👇👇👇👇👇 هر روز با تقویم معارفی روزبرگ شیعه ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم 💠« روزبرگ شیعه »💠 موضوع امروز: «حامی پیامبر (ص)»         روز چهارشنبه، ١٣٩٩/١٢/٢٠ ✍️ مناسبت روز: امروز سالروز رحلت حضرت ابوطالب (ع) است، لذا این روز را به ساحت مقدس پیامبر اعظم (ص) و حضرت امیرالمؤمنین (ع) و تمامی شیعیان مولای متقیان تسلیت عرض نموده و سخن امروز را آغاز می‌نمائیم؛ 💠 حضرت ابوطالب (ع)، سید بطحاء و رئیس مکه، و پیر و بزرگ قبیله قریش بودند؛ ایشان جمیع فضایل اخلا‌قی را دارا بوده و همه قبایل عرب، شخصیت و مکارم اخلاقی ایشان را می‌ستودند و به وی احترام می‌گذاشتند، چنانچه از اکتم بن صیفی، حکیم معروف عرب، پرسیدند: حکمت و ریاست و حکم و سیادت را از که آموختی؟ گفت: از حليفِ (دوست) علم و ادب، سید عجم و عرب، ابوطالب بن عبدالمطلب! 👈 حضرت ابوطالب (ع) مانند پدری رئوف، چهل و دو سال در نهایت وفا و صمیمیت و فداکاری، به کفالت و حمایت و یاری پیامبر اکرم (ص) همت گماردند و همسر مکرمه‌ ایشان، حضرت فاطمه بنت اسد (س) نیز چون مادری مهربان، به خدمت رسول خدا قیام کرده و پیامبر (ص) را از فرزندان خود بیشتر دوست داشتند! فرزندان شریف حضرت ابوطالب (ع): ام هانی، جعفرطیار و امیرالمؤمنین (ع) نیز، همه از حامیان و پیروان واقعی رسول الله (ص) و مدافعان دین شریف اسلام بودند؛ چنانچه به جرأت می‌توان گفت که هیچ خانواده‌ای به اندازه این خاندان، به پیامبر اسلا‌م (ص) خدمت نکرده و خدمات هیچ خانواده‌ای به اندازه آنان برای دین اسلا‌م سودمند و با ارزش نبوده است، آنهم در زمانی که همگان، پیامبر خدا را تنها گذاشته بودند! حضرت ابوطالب (ع) در آخرین لحظات عمر نیز دست از حمایت از رسول خدا برنداشته و در وصیت خود فرمودند:‌ «ای جماعت بنی‌هاشم! محمد(ص) را تصدیق و اطاعت کنید تا رستگار و هدایت شوید!» (الغدیر، ج ۷، ص۳۶۷) 👈 لذاست که پیامبر (ص) در مصیبت حضرت ابوطالب (ع)، بسیار اندوهناک و گریان شدند و جبین راست ایشان را چهار مرتبه و جبین چپ را سه مرتبه مسح کردند و فرمودند: «ای عمو! در صغیری پرورشم دادی، در یتیمی کفالتم نمودی و در کبیری یاری‌ام کردی، خدا به تو در برابر یاری من پاداش نیکو دهد» و سپس پیشاپیش جنازه ایشان می‌رفتند و می‌فرمودند: «ای عمو، صله رحم و مهربانی کردی و جزای نیکو دریافت نمودی» و هنگامی که به محل دفن وی رسیدند، فرمودند: «آن گونه برای تو طلب آمرزش و شفاعت می‌کنم که جن و انس، دچار شگفتی شوند!» (شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج۱۴، ص۷۶ و بحار الانوار، ج١٩، ص ۶٩) 🏴 فقدان ابوطالب (ع)، جبهه مسلمانان را در مکه، بی‌پناه کرد و یکی از مهمترین علل هجرت، به شمار می‌رود، زیرا با رحلت ایشان، مسلمانان و شخص پیامبر (ص) حامی اصلی خویش را از دست دادند و دشمنان در برابر آنها جسور و گستاخ گردیدند! چنانچه در سیره ابن هشام از محمد بن اسحاق نقل شده است که: پس از وفات ابوطالب(ع)، قریش، بر پیامبر خدا مرارت‌هایی رساندند که در حیات ایشان جرأت انجام آن را نداشتند! (الغدير، ج٧، ص٢٧۶) ✍️ نواصب و وهابیون از شدت بُغضشان نسبت به امیرالمومنین (ع)، ادعای کفر و شرک حضرت ابوطالب (ع) را نموده‌اند که متأسفانه برخی از عزیزان اهل‌سنت نیز تحت تأثیر آنها واقع شده‌اند! این در حالی است که در احادیث متعدد به ایمان والای ایشان اذعان گردیده که در این مجال کوتاه، تنها به دو حدیث در این زمینه در کتب شیعه و سنی، بسنده می‌نمائیم: 1️⃣ امام صادق (ع): «حکایت ابوطالب مانند اصحاب کهف است که ایمان خود را مخفی نگه داشتند و شرک (مصلحتی) را اظهار کردند و خداوند به آنان پاداش دو برابر عنایت فرمود! ( یک پاداش برای ایمان و یک پاداش برای تقیه کردن)». (الکافی، ج۱، ص۴۴۸) همچنین حضرت، منکران ایمان ابوطالب (ع) را دروغگو شمرده و ایشان را از هم‌نشینان انبیاء، صدیقان و شهیدان و صالحان خوانده‌اند! (کنز الفوائد، ص۸۰) 2️⃣ امام محمد باقر (ع): «اگر ایمان ابیطالب را در یک کفه ترازو و ایمان تمام خَلق را در کفه دیگر بگذارند، ایمان او سنگین‌تر خواهد بود!» (شرح نهج‌البلا‌غه ابن‌ابی‌الحدید، ج۴، ص٣٣٨) ✍️ در پایان لازم به ذکر است که در دین شریف اسلام بر ضرورت احترام و تشکر از مُنعم، تأکید فراوان گردیده و آن را امری فطری دانسته است لذا مسلمانان باید از کسی که به آنها نعمتی رسانده یا واسطه رساندن نعمتی شده، احترام و تشکر نمایند و معلوم است هرچه نعمت بزرگتر باشد، احترام و سپاس از او، لازم تر و ضروری‌تر است! پس به طور قطع، بر همه امت اسلا‌م، لا‌زم و واجب است که قدردان حضرت ابوطالب (ع) و خاندان شریف ایشان بوده و خدمات و رنج و مصائب آنان را در یاری پیامبر (ص) و نصرت اسلام و اعتلا‌ی کلمه توحید را هرگز فراموش ننمایند! ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 «گلبرگ احکام» مناسبت: «سالروز رحلت حضرت ابوطالب (ع)» موضوع: « احکام نواصب » ❓پرسش: نواصب به چه کسانی می‌گویند و حکم شرعی آنها چیست؟ ✅ پاسخ: ناصِبی کسی است که با امام علی(ع) یا یکی از اهل بیت(ع) دشمنی بورزد و دشمنی خود با آنان را آشکار کند! همچنین انکار فضایل اهل بیت، لعن و سب ائمه و نیز دشمنی با شیعیان از مصادیق ناصبی‌گری دانسته شده است! از نظر فقیهان شیعه، «نواصب» نجس و در حکم کفار هستند؛ از این‌رو خوردن حیوانی که توسط آنان ذبح شده، پرداخت صدقه به آنها و ازدواج با آنان جایز نیست و از مسلمانان ارث نمی‌برند! بدیهی است از آنجا که عزیزان اهل سنت، مُحِب اهل بیت عصمت و طهارت (ع) هستند، ناصبی محسوب نمی‌شوند. 📚 من لا یحضره الفقیه، ج۳، ص۴۰۸؛ جواهر الکلام، ج۶، ص۶۴. ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🗓️ روزبرگ شیعه ☀️ پنجشنبه - ٢١ اسفند ۱۳۹٩ 🌙 الخميس، 27 رجب 1442 Thursday 11 March 2021🌲 👈 امروز متعلق است به امام حسن عسکری (ع) 🕋 اذکار روز: -لااِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبین(١٠٠بار) - یا غفور یا رحیم (١۰٠٠ مرتبه) - یا رزاق (٣٠٨ مرتبه) برای وسعت رزق ❇️ وقایع مهم روز: 🔹 عيد سعيد مبعث 👇👇👇👇👇👇👇 هر روز با تقویم معارفی روزبرگ شیعه ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم 💠« روزبرگ شیعه »💠 موضوع امروز: «مبعث، عید اخلاق»         روز پنجشنبه، ١٣٩٩/١٢/٢۱ ✍️ مناسبت روز: در فرخنده سالروز بعثت رحمت للعالمین، پیامبر خوبی‌ها، قرار داریم و این عید بزرگ را به همه مسلمانان جهان تبریک و تهنیت عرض نموده و سخن امروز را آغاز می‌نمائیم؛ ❓یکی از سوالاتی که در عید مبعث، در ذهن بسیاری از افراد به وجود می‌آید این است که با توجه به وجود پیامبران و ادیان بزرگ الهی همچون یهود و مسیحیت در آن زمان، هدف از بعثت خاتم‌الانبیاء (ص) و برتری دین اسلام بر دیگر ادیان الهی چیست؟ بدیهی است که بهترین کسی که می‌تواند به این پرسش پاسخ دهد، شخص پیامبر اعظم (ص) است، لذا ایشان هدف از بعثت را چنین بیان فرمودند که: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاق»: «به‌راستی که من مبعوث شدم تا شرافت‌های اخلاقی را کامل و تمام کنم. [و به مردم بیاموزم]» ( بحار الانوار، ج ۶٨، ص ٣٨٢،و السنن الکبری بیهقی، ج ١٠، ص ٣٢)؛ 👈 بنابراین می‌توانیم بگوییم که فلسفه بعثت و برتری دین اسلام نسبت به بقیه ادیان الهی، ایجاد و گسترش «اخلاق محمدی» است و خداوند در عید مبعث، بالاترین و بهترین الگوی اخلاقی را به بشریت هدیه نموده است و این هدیه‌ی بزرگ، معرفی پیام‌آور مهربانی و خوبی‌ها به بشریت است! ✍️ خدای متعال در کتاب راهنما (توبه/١٢٨)، رسول خود را با چهار صفت بسیار مهم به مردم معرفی می‌کند: 1️⃣ «لقد جائَکم رَسولٌ مِن انفسِکم»: «همانا رسولی از جنس شما برای (هدایت) شما آمد...» لذا چون «مردمی» است و از میان مردم مبعوث شده، با همه دردها و مشکلات شما آشناست! 2️⃣ «عَزیزٌ عَلیهِ مَا عَنِتمْ»: «فقر و پریشانی و جهل و فلاکت شما بر او سخت می‌آید» لذا دل سوز شماست و از هر گونه ناراحتی و رنج و زیان شما، سخت ناراحت می شود! 3️⃣ «حَرِیصٌ عَلیکم»: «بر (آسایش و نجات) شما بسیار حریص است» زیرا عشق بسیار به خیر و سعادت و پیشرفت و بزرگی و مجد و هدایت مردم دارد! 4️⃣ «بِالمُؤمِنینَ رَؤفٌ رَحیم»: با مؤمنان مهربان است و عطوفت خاصی به آنها دارد! 👈 مهربانی رسول خدا(ص) را می‌توانیم از کلام حضرت امیر(ع) در خطبه ١٠٨ نهج البلاغه دریابیم که فرمودند: «رسول خدا (ص)، پزشک و طبیبی است که  برای درمان بیمارانش حرکت می کند و خود به سراغ آنان می رود؛ متخصص و درد شناس است؛ دردهـا را بـه خـوبی تشخیص می دهد و بیماری های روحی و روانی را خوب می شناسد؛ نسخه های شفابخش دارد؛ نسخه های او، تمام بیماری ها، حتی قـلب های کـور و گـوش های سنگین و زبان های لال را شفا می دهد و همواره با داروهای شفا بخش، به دنبال بیماران غافل و سرگردان است!» 👈 همچنین باید بدانیم که امام صادق(ع) خطاب به مسلمانان فرمودند: «من دوست ندارم که مسلمانی بمیرد، مگر این‏که تمام آداب و سنن حضرت رسول را و لو یک بار هم که شده، انجام دهد.» [من لایحضر، ص ۴۳۱] 💠 لذا چه زیباست که ما نیز با الگوگیری از رسول خوبی ها در عید بزرگ اخلاق و در آستانه عید نوروز و سال جدید، با مهربانی، دلسوزی و علاقمندی به مردم ضعیف و نیازمند را دریابیم و به یاد داشته باشیم که برتری دین اسلام و مکتب اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم السلام بر بقیه ادیان، همین مهربانی و خوبی‌ها و اخلاق محمدی است! 🤲 انشاالله خداوند رحمان و رحیم، عیدی مسلمانان جهان را، فرج مولایمان و دفع بلاها و بیماری منحوس کرونا قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 «گلبرگ احکام» مناسبت: «عيد مبعث» موضوع: « اعمال عید مبعث » ❓پرسش: اعمال عید مبعث را بفرمایید؟ ✅ پاسخ: عید سعید مبعث، از جمله اعیاد عظیمه است و برای آن  چند عمل وارد شده است: 1️⃣ غسل. 2️⃣ روزه( که روزه مبعث یکی از چهار روزی است که ثواب بسیار زیادی دارد و برابر با روزه هفتاد سال است). 3️⃣ صلوات زیاد. 4️⃣ زیارت حضرت رسول و امیرالمؤمنین علیهما و آلهما السَّلام (از راه دور و نزدیک). 5️⃣ خواندن دوازده رکعت نماز (شش نماز دو رکعتی) که در هر رکعت حمد و سوره و بعد از فراغ از دوازده رکعت نماز، هریک از سوره های «حمد و توحید و مُعَوَّذَتین» چهار مرتبه و ذکر «لا اِلهَ اِلا اللّهُ و اللّهُ اَکْبَرُ وَ سُبْحانَ اللّهِ وَ الْحَمْدُلِلّهِ وَ لاحَوْلَ وَلاقُوَّهَ اِلاّبِاللّهِ الْعَلِیِّ الْعَظیمِ» چهار مرتبه وذکر «اللّهُ اللّهُ رَبِّی لااُشْرِکُ بِهِ شَیْئا» چهار مرتبه و ذکر«لااُشْرِکُ بِرَبِّی اَحَدا» چهار مرتبه خوانده شود. 📚 مفاتيح الجنان، اعمال روز عید مبعث ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🗓️ روزبرگ شیعه ☀️ جمعه - ٢٢ اسفند ۱۳۹٩ 🌙 الجمعة، 28 رجب 1442 Friday 12 March 2021🌲 👈 امروز متعلق است به صاحب العصر و الزمان حضرت مهدی (عج) 🕋 اذکار روز: - اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ (١٠٠ مرتبه) - یا ذاالجلال و الاکرام (١٠٠٠ مرتبه) - یا نور (٢۵۶ مرتبه) برای عزیز شدن ❇️ وقایع مهم روز: 🔹 روز بزرگداشت شهدا 👇👇👇👇👇👇👇 هر روز با تقویم معارفی روزبرگ شیعه ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم 💠« روزبرگ شیعه »💠 موضوع امروز: «شهیدان زنده‌اند!»         روز جمعه، ١٣٩٩/١٢/٢٢ ✍️ مناسبت روز: امروز در تقویم به عنوان «روز بزرگداشت شهدا» نامگذاری گردیده، که این نامگذاری منتسب به دستور حضرت امام خمینی (ره) در زمینه تأسیس بنیاد شهید در سال ١٣۵٨ شمسی است، آنهم در روزهای آخر سال و در آستانه عيد نوروز که آحاد مردم در حال تلاش و تکاپو برای نوروز و آغاز سال جدید هستند! اما گویی در لابه‌لای این جنب و جوش و شور و علاقه برای عید نوروز، این مناسبت، تلنگری است به ما که یادمان نرود که مردان و زنانی بودند که برای تحقق آرامش امروز ما، از همه چیز خود گذشتند و از مرز و بوم کشورمان دفاع کردند! مردانی و زنانی که با دادن خون خود، به دشمنان اسلام نشان دادند که حاضرند از والاترین و شیرین‌ترین سرمایه خود یعنی جانشان بگذرند ولی یک قدم از آرمان و اهداف‌شان که در اسلام تعیین و تبیین شده است، کوتاه نیایند! به همین دلیل، روز بزرگداشت شهدا در روزهای پایانی سال، فرصت مناسبی برای بیعت مجدد با شهدا‌ی انقلاب اسلامی ایجاد نموده تا پیش از شروع سال با خود عهد کنیم که بیش از گذشته، پاسدار ارزش‌های اسلامی و آرمان‌های امام و شهدا باشیم و با تلاش مضاعف در راستای ترویج ایثار و شهادت و شناخت و کسب معرفت از شهدا، گام‌های بسزایی در این زمینه برداریم! لذا روزبرگ شیعه ضمن پاسداشت این روز گرامی، سخن امروز را با موضوع «شهیدان زنده‌اند» تقدیم می‌نماید؛ ❓یکی از مسائلی که همواره مورد سؤال، بوده، موضوع زنده بودن شهداست و اینکه آنها چگونه زنده‌اند در حالی که جسم آنها در قبر و زیر خاک قرار گرفته است؟ ✅ در جواب این سؤال، ابتدا باید بدانیم که قرآن کریم به صراحت زنده بودن شهداء را در دو آیه مطرح می‌نماید: 1️⃣ «وَ لَا تَقُولُواْ لِمَن یُقْتَلُ فىِ سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتُ بَلْ أَحْیَاءٌ وَ لَكِن لَّا تَشْعُرُون»: «و به كسى كه در راه خدا كشته شده، مرده نگویید بلكه آنها زنده‌اند، ولى شما درك نمى كنيد!» (بقره/١۵۴) 2️⃣ «وَ لَا تحَْسَبنََّ الَّذِینَ قُتِلُواْ فىِ سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتَا بَلْ أَحْیَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُون»: «البته نپندارید كه شهیدان راه خدا مرده اند، بلكه زنده‌اند و در نزد خدا روزی می‌گیرند!» (آل عمران/١۶٩) آنچه در این زمینه قطعی می‌باشد این است که مراد از حیات شهدا، زنده بودن جسم آنها نیست! زیرا همانطور که در متن سؤال آمد، جسم شهدا مانند جسم دیگران می‌میرد و به‌خاک سپرده می‌شود! اما در اینکه مراد از حیات و زنده بودن شهداء چیست، اقوال مفسرین متفاوت است، که به برخی از آنها اشاره می‌نمائیم: 1️⃣ مراد از حیات شهداء، حیات واقعی نیست بلکه منظور باقی ماندن نام نیک و جاودان ماندن یاد و خاطره آنها در میان مردم و جامعه است! 2️⃣ مراد از حیات شهدا، زنده بودن هدايت و طاعت و دين آنهاست! ✍️ علامه طباطبایی (ره) این اقوال را نقل و اشکالات اساسی به آنها وارد نموده است؛ از جمله اینکه در ادامه آیه ۵۴ بقره، از حیات شهید به «لكِنْ لا تَشْعُرُونَ»:«ولى شما نمی فهمید» یاد شده، در حالی كه موضوع نام نيك یا راه و هدایت شهدا را همه مى فهمند! و همچنین خداوند اوصافى مانند روزى گرفتن و شاد بودن از نعمت هاى او را براى شهید ذكر كرده است كه از ویژگی ها مربوط به حیات واقعى است و نه مقولاتى از قبیل باقى ماندن نام نيك! (تفسیر المیزان ،ج ٢، ص ٣۴١) در نتیجه ظاهر اين است اين دسته از مفسّران نتوانسته‌اند حيات برزخى را دقيقاً هضم كنند و «چون نديدند حقيقت، ره افسانه زدند» ولى همان گونه كه فخر رازى در تفسير خود مى گويد: غالب مفسّران بر اين عقيده هستند كه حيات در اينجا حيات حقيقى است نه حیات مجازی و اسمی! (مفاتيح الغيب، ج ‏۴، ص ١٢۶) 3️⃣ بعضی دیگر از مفسرین، زندگی شهداء را نوعی حیات غیبی و خاص و درحد زندگی دنیوی ولی به صورت نامرئی دانسته‌اند و گروهی از همان مفسران نیز این نوع زندگی را فقط مخصوص شهدای بدر و احد دانسته‌اند! اما هیچ دلیل واضح و توضیح کاملی نسبت به ادعای خود نداشته‌اند و ما نیز راهی برای اثبات عقلی و نقلی این موارد پیدا نکردیم! 4️⃣ اما گروه دیگری از مفسرین، منظور از حیات و زندگى براى شهید را، حیات واقعی و برزخى دانسته‌اند كه ارواح در عالم پس از مرگ دارند و نیاز به زندگى جسمانى و مادى ندارد! بدیهی است که این نوع حیات به وسیله حواس انسان، قابل درك نیست! چرا كه حسّ انسان از درك ماوراء حیات مادى و جسمانى عاجز است و حتّى چه بسا آن را فناء و نابودى بپندارد؛ و به همین دلیل خداوند در آیات قرآن برای توجه دادن و آگاه کردن مؤمنین به اثبات این نوع از زندگی پرداخته است. (تفسیر المیزان ،ج ٢، ص ٣۴٣) 👇👇👇
نظریه آخر که گذشت، مورد پذیرش اکثر مفسرین بزرگ مانند علامه طباطبایی (ره) قرار گرفته و آن را به عنوان مراد از آیات مذکور مطرح نموده‌اند؛ ولی با یک اشکال نیز روبرو است و آن اینکه: اگر منظور از زندگی شهدا، زندگی برزخی و بعد از مرگ است، این موضوع که انحصار به شهدا ندارد و این نوع حیات برای همه صادق بوده و تمامی انسان‌ها پس از مرگ در برزخ زنده می باشند و بر اساس عملکرد خود در دنیا در ناز و نعمت و یا در عذاب خواهند بود! ✍️ در پاسخ به این اشکال، باید گفت، گرچه حیات برزخی برای همه انسان‌ها وجود دارد، ولی کسانی که در راه خدا به شهادت می رسند از مرتبه بلندتری از این نوع زندگی برخوردار و در عالم برزخ توانایی توجه به عوالم دیگر و از جمله عالم دنیا را دارا می باشند و لذا از احوال اهل دنیا، کاملاً باخبر بوده و بر آنها اشراف دارند! چنانچه خداوند در ادامه آیه ١۶٩ آل عمران می فرماید: «فَرِحِینَ بِمَا ءَاتَئهُمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَ یَسْتَبْشرُِونَ بِالَّذِینَ لَمْ یَلْحَقُواْ بهِِم مِّنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَیهِْمْ وَ لَا هُمْ یَحْزَنُون»: «آنان به فضل و رحمتى كه از خداوند نصیبشان گردیده شادمانند و به آن مؤمنان كه هنوز به آنها نپیوسته اند و بعداً در پى آنها به راه آخرت خواهند شتافت مژده دهند كه از مُردن هیچ نترسند و از فوت متاع دنیا هیچ غم میخورند!» (آل عمران/١٧٠) این آیه شریفه، اذعان دارد که آنها از دوستان و یاران خود در دنیا خبر دارند و حتی به آنها مژده می‌دهند، لذا به نظر می رسد خداوند به شهداء مرتبه ای بالاتر از دیگر مؤمنین در حیات اخروی اعطاء می‌نماید! ✍️ از آنچه گذشت، نتیجه می‌گیریم که منظور ازحیات و زندگى براى شهید، حیات واقعی در عالم دیگر است اما از بالاترین نوع این حیات و با اشراف تام و کامل بر عالم دنیا! ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 «گلبرگ احکام» مناسبت: «روز جمعه» موضوع: « احکام نماز جمعه » ❓پرسش: آیا خواندن نماز ظهر در فاصله زمانی بین نماز جمعه و نماز عصر، جایز است؟ و اگر نماز عصر را شخصی غیر از امام جمعه بخواند، آیا اقتدا به او در نماز عصر جایز است؟ ✅ پاسخ: نماز جمعه مجزى از نماز ظهر است، ولى خواندن آن بعد از نماز جمعه از باب احتياط اشکال ندارد و اقتدا در نماز عصر روز جمعه به غير امام جمعه اشکال ندارد، ولى هرگاه بخواهد با مراعات احتياط در خواندن نماز ظهر پس از خواندن نماز جمعه نماز عصر را به جماعت بخواند، احتياط کامل اين است که به کسى اقتدا نمايد که نماز ظهر را احتياطاً بعد از نماز جمعه خوانده است. 📚 أجوبة الاستفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا