eitaa logo
روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
1.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.8هزار ویدیو
54 فایل
ادمین: https://eitaa.com/Mkiani110 وابسته به امور مساجد استان اصفهان پشتیبان نشر: ✅ ستاد اقامه نماز استان اصفهان ✅اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان ✅ اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ✅ مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه کشور
مشاهده در ایتا
دانلود
☀️ چهارشنبه - ٢٢ دی ١۴٠٠ 🌙 الأربعاء، ٠٩ جمادی‌الثانی ١۴۴٣ 🌲م Wednesday 12 January 2022 👈 امروز متعلق است به امام کاظم، امام رضا، جواد الائمه، امام هادی (علیهم‌السلام) 🕋 اذکار روز: - یا حَیُّ یا قَیّوم (١٠٠ مرتبه) - حسبی الله و نعم الوکیل (١٠٠٠ بار) - یا متعال (۵۴١ مرتبه) برای عزت ❇️ وقایع مهم روز: 🔹 سالروز تشکیل شورای انقلاب به فرمان امام راحل (١٣۵٧ ش) 👇👇👇👇👇👇👇 هرروز با تقویم معارفی روزبرگ شیعه ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅ لطفاً روی لینک زیر بزنید 👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
موضوع: ❓منظور از زینت چیست، که خانم‌ها باید از نامحرم بپوشانند؟ ✅ (زینت بر سه قسم است:) 1️⃣ به زینت‌هایی گفته می شود که جزء بدن شخص به شمار نمی رود، (مانند انواع زیورهای طلا و جواهر)؛ 2️⃣ به آرایش هایی گفته می شود که به بدن شخص متصل بوده و گویی جزئی از اوست؛ (همانند سرمه و رنگ مو)؛ 3️⃣ خود زیبایی‌های طبیعی بدن (اندام و زیبایی های بدن) نیز زینت به شمار می رود؛ 👈 و در کل هر چیزی که عرفاً زینت محسوب گردد بانوان باید آن‌ها را در برابر مرد نامحرم بپوشانند؛ البته صورت و دست ها تا مچ بدون زینت از این حکم مستثنی می‌باشند. ❓آیا کسی که کاشت ناخن برایش ضرورت ندارد و به‌دلیل عدم امکان یا ضرر یا مشقت زیاد، هنگام وضو یا غسل، ناخن مصنوعی را بر نخواهد داشت، جایز است اقدام به کاشت ناخن کند؟ وظیفه‌اش نسبت به وضو یا غسل و نماز چیست؟ ✅ در فرض سؤال، کاشت ناخن جایز نیست و اگر برداشتن ناخن مصنوعی ممکن باشد، وضو یا غسل با آن باطل است و در نتیجه نماز هم باطل است و چنانچه برداشتن آن تا پایان وقت نماز ممکن نباشد یا مشقت غیر قابل تحمل داشته باشد، باید علاوه بر وضو یا غسل جبیره ای، تیمم کند و بعد از برداشتن ناخن، بنابر احتیاط واجب قضای نمازها را نیز بخواند. 📚منبع:  https://farsi.khamenei.ir ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «حجاب فاطمی ٨» روز چهارشنبه، ١۴٠٠/١٠/٢٢ مناسبت روز: امروز ۲۲ دی‌ ماه، سالروز تشکیل شورای انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ با فرمان امام راحل است؛ این شورا پیش از پیروزی انقلاب و در حساس‌ترین زمان که تمامی قدرت‌های شرق و غرب در تکاپوی حفظ رژیم پهلوی بودند، تشکیل شد و وظیفه‌ی سازماندهی مبارزات و جلوگیری از حرکت‌های انحرافی و همچنین ایجاد دولت نوپای اسلامی را برعهده گرفت؛ شورای انقلاب پس از سقوط رژیم شاهنشاهی، وظیفه قانونگذاری را نیز تا تشکیل مجلس شورای اسلامی در ایران عهده‌دار شد؛ این شورا به‌عنوان بالاترین نهاد تصمیم‌گیری در دوران انتقال، خدمات ارزشمندی را به ملت قهرمان ایران ارائه نمود و به نقطه عطفی برای نهضت اسلامی تبدیل شد؛ حضرات آیات مطهری، بهشتی، طالقانی، هاشمی و مقام معظم رهبری از مهمترین اعضای این شورا بودند؛ سرانجام با شروع کار مجلس شورای اسلامی در هفتم خرداد ۱۳۵۹ و تشکیل شورای نگهبان و دیگر نهادهای نظام، شورای انقلاب مسؤولیت خود را به نهادهای مربوطه تحویل و به کار خود پایان داد. ✍️ اما چنانچه مستحضرید در دهه‌ی فاطمیه، مبحثی را در رابطه با «حجاب و عفاف فاطمی» آغاز کردیم و این فریضه الهی را از دیدگاه آیات و روایات اسلامی، و عقل و منطق بشری، و همچنین ابعاد و اثرات بدحجابی و بی حجابی در تضییع حقوق انسانی و الهی بررسی نمودیم که انشاالله امروز نیز این مبحث را ادامه می‌دهیم؛ در روز گذشته در ابعاد و اثرات بدحجابی در تضییع «حق النّفس» سخن گفتیم و عرض کردیم که طبق نظر اسلام، بدحجابی باعث ضرر زدن به نَفْس، و ظلم و ستم به جسم و جان خود است! البته شاید برخی از بانوان در رابطه با «حق النّفس» بگویند ما می‌خواهیم از حق خود و عزت وجودی خودمان بگذریم و «حجاب و عفاف» نداشته باشیم! ✅ اما این گروه از بانوان گرامی باید بدانند که دین اسلام، حجاب و حُرمت زن را تنها مربوط به خود او نمی‌داند تا بگویند: ما از حق النّفسِ خویش صرف نظر کرده‌ام! و حتی حجاب زن را مربوط به همسر و خانواده او هم نمی‌داند که آنها بگویند: ما خودمان راضی هستیم! بلکه حجاب و حُرمت زن را حقی الهی می‌داند! بنابراین از نظر اسلام، حتی اگر خود فرد و همسر و خانواده‌اش نیز بگویند که ما رضایت داریم که از حرمت و حجاب خود بگذریم، خداوند به بی‌حرمتی اشرف مخلوقات و گوهر گرانبهای هستی‌اش رضایت نمی‌دهد! و حرمت و حیثیت زن را به عنوان حریم الهی و حقوق خود بر انسان فرض نموده است! لذا بدیهی است، «حق‌ خداوند» که تمام هستی و وجود را به انسان عطاء نموده، عظیم‌ترین حقوق است و تضییع آن کمال بی‌معرفتی‌ و فعلی غیر قابل بخشش است! ✍️ در پایان یادآور می‌شویم که «بدحجابی» علاوه بر «حق النّفس» و «حق اللّه»، باعث تضییع «حق الناس» نیز می‌گردد که انشاالله به شرط حیات و توفیق الهی، در روزبرگ فردا در رابطه با چگونگی ارتباط حجاب و عفاف با حق‌الناس، سخن خواهیم گفت... https://eitaa.com/ROOZBARG
920.2K
🎧 پادکست مناسبت: ادامه مباحث فاطمیه موضوع امروز: «حجاب فاطمی ٨» روز چهارشنبه، ١۴٠٠/١٠/٢٢ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ پنجشنبه - ٢٣ دی ١۴٠٠ 🌙 الخمیس، ١٠ جمادی‌الثانی ١۴۴٣ 🌲م Thursday 13 January 2022 👈 امروز متعلق است به امام حسن عسکری (علیه السلام) 🕋 اذکار روز: -لااِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبین(١٠٠بار) - یا غفور یا رحیم (١۰٠٠ مرتبه) - یا رزاق (٣٠٨ مرتبه) برای وسعت رزق ❇️ وقایع مهم روز: 🔹 مناسبت خاصی نداریم. 👇👇👇👇👇👇👇 هرروز با تقویم معارفی روزبرگ شیعه ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅ لطفاً روی لینک زیر بزنید 👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
موضوع: ❓آیا ملاک در حرمت آرایش، لذّت بردن نامحرم است؟ ✅ خیر، آرایش در برابر نامحرم جایز نیست، چه او لذت ببرد یا نبرد. ❓اگر گوشواره از روسری بیرون باشد، در صورتی که هیچ قسمتی از گردن و گوش بیرون نباشد، اشکال دارد؟ ✅ بنابر احتیاط واجب، جایز نیست. ❓پوشیدن کفش پاشنه بلند و یا کفشی که رنگ و مدل خاصی دارد که باعث جلب توجه نامحرم می‌شود، و یا کفشی که موقع راه رفتن صدا می‌دهد برای زنان چه حکمی دارد؟ ✅ در فرض سؤال جایز نیست. ❓آیا پوشیدن لباسی که تبلیغ و تشویق گناه، مانند شراب روی آن وجود دارد، جایز است؟ ✅ جایز نیست. 📚منبع:  https://farsi.khamenei.ir ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «حجاب فاطمی ٩» روز پنجشنبه، ١۴٠٠/١٠/٢٣ مناسبت روز: امروز مناسبت خاصی نداریم؛ اما چنانچه مستحضرید در ایام فاطمیه، مبحثی را در رابطه با «حجاب و عفاف فاطمی» آغاز کردیم و پس از ارائه برخی از ادله نقلی و عقلی این فریضه الهی، به ابعاد و اثرات بدحجابی و بی حجابی در تضییع حقوق انسانی و الهی پرداختیم که انشاالله امروز، آخرین بخش از این مبحث را تقدیم می‌نمائیم؛ در دو روز گذشته در رابطه با ابعاد و اثرات بدحجابی در تضییع «حق‌النفس» و «حق الله»، سخن گفتیم؛ ❓اما شاید برخی از بانوان گرامی این سؤال را مطرح نمایند، که مگر حق‌النفس و حق اللّه، یک مسئله میان فرد و خدای او نیست! و مگر نه این‌است که هرکس را در قبر خودش می‌گذارند و گناه او را برای دیگری نمی‌نویسند! پس چرا دیگران به خود حق می‌دهند در این موضوع دخالت کنند؟! ✅ برای پاسخ به این سؤال، ابتدا باید بدانیم که از نگاه اسلام، تنها، عامل انجام گناه، گناهکار نیست! بلکه تمامی کسانى که با استفاده کردن از وسائل مختلفِ تبلیغاتى و یا آماده ساختن زمینه‌ی گناه و یا حتی با نوع پوشش و کلام و نگاه خود، دیگران را به انجام گناه ترغیب کرده‌اند نیز گنهکارند! چراکه آنها با اعمال خود باعث گمراهی فرد گهنکار شده و در اصل حقوق اجتماعی او را تضییع نموده‌اند! در نتیجه باید گفت که بدحجابی علاوه بر تضییع حق‌النفس و حق‌الله باعث تضییع حق‌الناس نیز می‌گردد! چنانچه در پیشگاه عقل و قانون، اگر کسی، به هر وسیله‌ای مسبب زیان رسیدن به دیگران در اجتماع شود، مقصر است؛ و به همین دلیل اگر کسی باعث افتادن فردی از بالای پشت بام شود، به‌عنوان عامل جرم، معرفی می‌شود؛ لذا بر اساس همین استدلال منطقی، اگر فردی به‌واسطه بدحجابی و بی‌عفتی خود، سبب گمراهی و به گناه افتادن دیگران شود، قطعاً حقوق آنها را پایمال نموده و خداوند متعال نیز بر همین اساس در قرآن کریم می‌فرماید: «وَ لا تَعاوَنُوا عَلَی الْإِثْمِ وَالْعُدْوانِ»: «و یکدیگر را بر گناه و تجاوز یاری ندهید» [مائده/۲] بر همین اساس، فقها بر قاعده فقهی «حُرمت اِعانت بر اِثم» اتفاق نظر دارند! یعنی اینکه علاوه بر فرد گنهکار، تمامی افرادی که او را در انجام گناه، یاری و کمک کرده، و یا اسباب گمراهی وی را فراهم نموده‌اند نیز گنهکار می‌باشند! و به طور قطع، یکی از مصادیق اعانت بر اثم، حضور زنان بدحجاب در اجتماع می‌باشد که زمینه انحراف و گناه بسیاری از جوانان و نوجوانان و حتی مردان همسردار را فراهم نموده و چه بسا آنها را به فساد و جنایت کشانده و کانون مقدس خانواده‌ها را نابود نمایند! با عنایت به این موضوع، می‌توان گفت زنانی که حجاب خود را رعایت نمی‌کنند، اولاً به نَفْسِ خود، ظلم کرده‌ و حق‌النفس را رعایت ننموده‌اند؛ ثانیاً به دلیل ترک یک واجبِ الهی، مرتکب گناهی بزرگ شده‌ و حق‌الله را زیر پا گذارده‌اند و ثالثاً باعث گمراهی دیگران شده و دچار حق‌الناس گردیده‌اند! ❓برای فهم بهتر مطلب، سؤالی را از محضر افرادی که می‌گویند، حجاب باید اختیاری باشد (و بدحجابی زنان، حق آنها و نوعی آزادی اجتماعی است و کسی حق منع کردن و نهی از منکر و تذکر به افراد بدحجاب در جامعه را ندارد!) می‌پرسیم، که آیا در این دوره که بیماری همه‌گیر کرونا آمده، اگر فردی بدون رعایت اصول بهداشتی در اجتماع حاضر شود و مُرتّب سرفه و عطسه نماید و وقتی که به او اعتراض شود، بگوید به کسی ربطی ندارد، من حق آزادی اجتماعی دارم، لذا دوست دارم اینچنین باشم! و هرکس نمی‌خواهد مریض شود، می‌تواند این مکان را ترک نماید!!! حال آیا همین عزیزان مدعی آزادی‌، به این فرد، اعتراض نمی‌کنند؟! این مثال‌ دقیقاً مانند کسی است که با بدحجابی و آرایش در اجتماع حاضر شود و بگوید، من آزادم و دوست دارم اینچنین باشم و هر کس نمی‌خواهد آسیب ببیند، می‌تواند چشمانش را ببندد و نگاه نکند، تا تحریک نشود و به گناه نیفتد!!! ✍️ قطعاً هیچ انسان عاقلی حتی اگر مسلمان هم نباشد در موارد فوق، حق را به فردِ متجاوز به حقوق دیگران نخواهد داد! لذا بدون شک، بدحجابی، «حق‌الناس» و تعدی و تجاوز به حقوق دیگران است و طبق آیه ۱۹۰ سوره بقره، یکی از گروه‌هایی که خداوند از آنان بیزاری می‌جوید، تعدی­ کنندگان به حقوق دیگران هستند: «إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ». 💠 و در پایان این مبحث، تذکر این نکته نیزخالی از لطف نیست که امام حسین (ع) در شب عاشورا، خطاب به اصحاب ویژه خود فرمودند: «هر کس از شما حق‌الناسی به گردن دارد، برود!» (احقاق الحق، ج ١٩، ص ۴٢٩) و با این کلام، به جهانیان هشدار دادند که حتی کشته شدن در کربلا و در رکاب سیدالشهداء (ع) نیز، پاک‌کننده گناه بزرگ «حق الناس» نیست! ✍️ قضاوت با شما.... https://eitaa.com/ROOZBARG