✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع: «نهضت علمی، خدمتی بزرگ به بشریت ٢»
روز جمعه، ١۴٠١/٠٣/٠۶
✍️ مناسبت روز: امروز سالروز شهادت امام صادق (ع)، ششمین امام معصوم و جانشین پیامبر اسلام (ص) است، لذا ضمن عرض تسلیت و تعزیت، سخن خود را با سلام و صلوات به روح بلند این امام همام آغاز مینمائیم؛
در روز گذشته در رابطه با «نهضت علمی» امام بهعنوان خدمتی بزرگ به جهان بشریت سخن گفتیم؛ اما متأسفانه بعضی از افراد سادهاندیش در طول تاریخ، این نهضت علمی را زیر سؤال بردهاند که چرا امام در چنین موقعیت ویژه زمانی در برابر غاصبان خلافت، قیام و مبارزهی مستقیم نکردند! در حالی که بنیامیه و بنیالعباس هر دو ضعیف بودند و امام صادق (ع) نیز از چنان آزادی و اقبالی برخوردار بودند که توانستهاند بیش از چهار هزار شاگرد را در مکتب خود تربیت نمایند؛ لذا دوران امامت چند ده سالهی حضرت را بیفایده و یا بسیار کم فایده خواندهاند!
البته این برداشت جاهلانه از آن روست که این افراد از قدرت علم و دانش، و نقش آن در تشکیل حکومت و تمدن اسلامی غافلند! و مسلماً مقصود و هدف امام صادق (ع) از نهضت بزرگ علمی را درک نکردهاند؛ و نمیدانند که در نگاه اسلام، علم و دانش به عنوان یک قدرت و عامل اصلی و اساسی ایجاد حکومت و سلطنت است؛ چنانچه امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: «العِلمُ سُلطانٌ، مَن وَجَدَهُ صالَ بِهِ، ومَن لَم يَجِدهُ صيلَ عَلَيهِ»: «دانش، سلطنت و قدرت است، هر كه آن را بيابد، با آن يورش برد و هر كه آن را از دست بدهد، بر او يورش برند» (شرح نهجالبلاغه، ابن ابی الحدید، ج ۲۰، ص ۳۱۹)
بر همین اساس امام صادق (ع) در دورانی که آمادگی نسبی خاصی برای تشکیل حکومت اسلامی فراهم بود، خط و استراتژی کلی امامت و رهبری خود را به عنوان یک «مبارز» واقعی در سه محور اصلی پیریزی نمودند؛ که رهبر معظم انقلاب در «کتاب پیشوای صادق» خود، این سه بُعد را به خوبی ترسیم کردهاند:
۱- تبیین و تبلیغ مسألهی امامت و ولایت؛
۲- تبلیغ و بیان احکام دین به شیوهی فقه شیعی و نیز تفسیر قرآن بر اساس بینش شیعی؛
۳- ایجاد تشکیلات پنهانی ایدئولوژیک سیاسی؛
از نگاه اسلام، این سه محور، یعنی «امام»، «علم» و «امت» در واقع سه ضلع تشکیل حکومت و تمدن اسلامی است؛ هر چند که اقتضائات خاص آن دوره ایجاب کرده که امام صادق (ع)، ضلع «علم» را به عنوان یکی از مهمترین پایههای قدرت در تشکیل نظام اسلامی، بیشتر تقویت نمایند؛
حضرت صادق (ع) در این دوران ویژه، یا باید وارد کار سیاسی و مبارزهی علنی میشدند که با توجه به آماده نبودن کامل شرایط آن زمان و وجود جهل بسیار در مردم، چهبسا به یک انتحار سیاسی دست میزدند! و یا اینکه به یک انقلاب صامت و بنیادی روی میآوردند و با کار فکری و مبارزهی با تحریف دین، درحقیقت شاهرگ دستگاه خلافت را میبریدند؛ دستگاهی که با تکیه بر دین انحرافی تشکیل شده و بر جهل مردم استوار بود؛
لذا امام صادق (ع) با درک دقیق اوضاع و بصیرت کامل، تصمیم گرفتند که با مجاهده علمی و تبیین اسلام ناب محمدی، مبانی حکومت کفر را ساقط کنند تا حکومت اسلامی بر پایهی قدرت علم و دانش، و فهم مردم بنا شود؛
✍️ در نتیجه باید امام صادق (ع) را رهبری متفکر و دوراندیش، و مبارزی بزرگ، و مجاهدی خستگیناپذیر بدانیم که با «نهضت علمی» خود، بشر را از تاریکی جهل و نادانی نجات داده و ظرفیت یک حکومت به معنای واقعی اسلامی را فراهم نمودهاند.
📚 برداشتی از کتاب «پیشوای صادق» نوشته حضرت امام خامنهای (مدظلهالعالی)
https://eitaa.com/ROOZBARG
15.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: «سالروز شهادت امام صادق (ع)»
موضوع: «نهضت علمی، خدمتی بزرگ به بشریت ٢»
روز جمعه، ١۴٠١/٠٣/٠۶
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ شنبه - ٠٧ خرداد ١۴٠١
🌙 السبت، ٢۶ شوال ١۴۴٣
🌲م Saturday 28 May 2022
👈امروزمتعلق استبه پیامبراکرم(ص)
🕋 اذکار روز:
- یا رَبَّ الْعالَمین (١٠٠ مرتبه)
- یا حی یا قیوم (١٠٠٠ مرتبه)
- يا غنی (١٠۶٠ مرتبه) برای غنی شدن
❇️ وقایع مهم روز:
☀️ روز قانون و آغاز هفته مجلس
💠 حدیث روز:
امـام صـادق علیهالسلام:
ثَلاثٌ مَنْ کُنَّ فیهِ فَهُوَ مُنافِقٌ وَ اِنْ صامَ وَ صَلّی: مَنْ اِذا حَدَّثَ کَذِبَ وَ اِذا وَعَدَ اَخْلَفَ وَ اِذَا ائْتـُمِنَ خـانَ
سه خصلت عـلامت نفاق اسـت، گرچه صاحبش اهل نماز و روزه باشد: دروغگویی، خلف وعده و خیانت در امانت.
📚 تحف العقول/ ۲۲۹
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #گلبرگ_احکام
موضوع: #احکام_علم_آموزی
❓از امام راحل نقل شده است که فرمودند: اگر درس نخوانید حرام است در مدرسه بمانید! چه مقدار باید درس بخوانیم تا جایز باشد که در مدرسه بمانیم؟
✅ سؤال خوبی است؛ در یک مورد مشابه این سوال نیز، حضرت آقا فرمودند موجب ضمان است؛ یعنی به این معنا که فردی در مدرسه باشد، در دانشگاه باشد و از بیتالمال استفاده کند ولی درس نخواند، هم حرمت تکلیفی دارد به این معنا که دارد از بیتالمال استفاده میکند و درس نمیخواند؛ هم حرمت وضعی و تکلیف وضعی دارد به این معنا که ضامن است و باید آن مقداری که ضایع کرده جبران کند! اما باید چه مقدار درس بخوانید؟ به مقدار متعارف، یعنی فرق نمیکند در دانشگاه باشد، در دبیرستان باشد، در مدرسه علوم دینی باشد، باید به مقدار متعارف درس بخواند، نه بر خودش سخت بگیرد و نه کوتاهی و مسامحه کند! حال ممکن است مدرسه خاصی یک مقرراتی داشته باشد که هر کس اینجا تحصیل میکند، در شبانهروز باید ساعت خاصی را درس بخواند، این شرایط را باید مراعات کند.
📚 منبع: KHAMENEI.IR
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع: «امام صادق (ع) و تشکیل حکومت اسلامی»
روز شنبه، ١۴٠١/٠٣/٠٧
✍️ مناسبت روز: در دو روز گذشته به مناسبت ایام شهادت امام صادق (ع) عرض کردیم که در دوران امامت حضرت، به دلیل افول بنیامیه، فرصتی ویژه فراهم شد و امام با درک دقیق اوضاع و بصیرت کامل، نسبت به ایجاد «نهضت بزرگ علمی» اقدام و با تبیین اسلام ناب، و مبارزهی با تحریف دین، درحقیقت شاهرگ دستگاه خلافت ظلم را بریدند؛ دستگاهی که با تکیه بر دین انحرافی و جهل مردم، تشکیل و استوار شده بود؛
❓حال پرسش این است که چرا امام صادق(ع) پس از نهضت علمی و روشنگری اجتماعی و فرهنگی، از این فرصت ویژه برای قیام و پس گرفتن خلافت الهی استفاده نکردند؟
✅ در جواب به این پرسش باید گفت که بیشک همهی امامان معصوم به عنوان پیشوایان راستین جامعهی اسلامی در پی این بودند که اگر شرایط و مقدمات فراهم شود، جامعه را از حاکمیتهای جائر و فاسق و فاسد نجات دهند و ضمن هدایت و رهبری جامعه، سعادت دنیا و آخرت امت اسلامی را تأمین نمایند؛ اما با بررسی تاریخ، متوجه میشویم که هیچگاه زمینه قیام و مبارزه مستقیم برای امام صادق (ع) مهیا نشده است؛ چراکه مهمترین عامل قیام و تشکیل حکومت، آمادگی مردم و وجود یاران شجاع و جانبرکف است که حضرت از وجود چنین اصحابی محروم بودهاند، چنانچه در روایات متعدد، امام به این موضوع اشاره فرمودهاند که در این مجال کوتاه، به دو نمونه از این روایات اشاره مینمائیم:
⬅️ سُدَیر صَیرَفی میگوید: نزد امام صادق(ع) رفتم و عرض کردم که به خدا سوگند، خانه نشینی برای شما روا نیست؛ حضرت فرمودند: چرا ای سدیر؟ گفتم: چون شاگردان، شیعیان و یاران شما فراوانند؛ به خدا اگر امیرالمؤمنین (ع) به اندازه شما شیعه و یاور داشتند، خلفاء در بردن حق ایشان طمع نمیکردند؛ امام فرمودند: فکر میکنی شیعیان ما چند نفر باشند؟ عرض کردم: یکصد هزار و شاید هم دویست هزار نفر، و شاید نیمی از مردم جهان؛ پس حضرت در حالی که به گلهی کوچکی از بزها نگاه میکردند، فرمودند: ای سدیر! اگر شیعیان ما به تعداد این بزها رسیده بودند بر جای خود نمینشستیم و قیام میکردیم» و ادامه روایت، سدیر میگوید: من تعداد بزها را شمردم، دیدم تعداد آنها تنها ١٧ رأس هستند؛ ( کافی، ج ٢، ص ١٩٠)
⬅️ در روایت دیگری نیز آمده که «سهل بن حسن خراسانی» خدمت امام شرفیاب شد و عرضه داشت: ای پسر رسول خدا، مهربانی و رحمت از آن شماست و شما اهلبیت امامت و رهبری هستید؛ پس چرا از حق مسلّم خودتان سرباز میزنید، و با اینکه (فقط در خراسان) صدها هزار فرمانبر مسلح و شمشیر به دست دارید، قیام نمینمایید؟
امام صادق (ع) فرمودند: «ای خراسانی، بنشین که حقت نزد خدا محفوظ است؛ و سپس به خادم خود اشاره کردند تا تنور خانه را روشن کند؛ وقتی تنور یکپارچه آتش شد و اطراف آن از شدت گرما سفید شد؛ امام رو به سهل کرده و فرمودند: ای خراسانی برخیز و در تنور برو؛ سهل که بسیار ترسیده بود، عرض کرد: آقای من! ای پسر رسول خدا، مرا ببخشید و به آتش نسوزانید!
در آن هنگام یکی از یاران حضرت به نام «هارون مکی» وارد شد و به امام سلام داد؛ حضرت پس از جواب سلام، بدون مقدمه به او فرمودند: کفشت را بگذار و به درون آتش تنور وارد شو؛
او نیز بلافاصله و بدون چون و چرا، در تنور پر از آتش رفت؛ آنگاه امام(ع) به خراسانی روی کرده و درباره اوضاع و جریانات خراسان با او به گفتوگو نشستند؛ پس از مدتی به سهل فرمودند: ای خراسانی، برخیز و احوال هارون را در آتش تنور بنگر؛ سهل میگوید: برخاستم و دیدم، او آرام در بین تنور نشسته و آتش هیچ آسیبی به او نرسانده است؛ پس با اشاره امام، بیرون آمد و بر ما سلام کرد؛ آنگاه حضرت فرمودند: ما در خراسان مانند هارون، چند نفر یاور داریم؟ عرض کرد: به خدا سوگند یک نفر هم وجود ندارد؛ امام نیز تصدیق نموده و فرمودند: ما وقتِ قیام را بهتر میدانیم و در زمانی که حتی ۵ نفر یاور (واقعی) نداریم، قیام نمیکنیم» (بحارالانوار، ج۴۷، ص۱۲۳)
✍️ شاهد دیگر بر صادق نبودن یاران امام صادق (ع)، وجود «بنیالعباس» از عموزادگان حضرت است که خودشان را معتقد به امامت اهلبیت، و از یاران و طرفداران امام معرفی کرده، و امویان را غاصب، و خلافت آنها را باطل و ناحق میدانستند و با بهرهگیری از مظلومیت اهلبیت (ع) و بهخصوص واقعهی کربلا، جَوّی را پدید آوردند که پس از افول بنیامیه، مردم به سوی آنها رغبت نمودند؛ اما متأسفانه آنها نیز حق اهلبیت (ع) را غصب کرده و حکومتی به مراتب ظالمانهتر از بنیامیه به پا نمودند که حاصل آن به شهادت رساندن شش امام معصوم از جمله امام صادق (ع) بود؛ لذا میتوان اذعان نمود که حضرت در طول عمر شریفشان هیچ گاه فرصت قیام و تشکیل حکومت را نیافتند.
https://eitaa.com/ROOZBARG
10.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: «ایام شهادت امام صادق (ع)»
موضوع: «امام صادق (ع) و تشکیل حکومت اسلامی»
روز شنبه، ١۴٠١/٠٣/٠٧
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ یکشنبه - ٠٨ خرداد ١۴٠١
🌙 الأحد، ٢٧ شوال ١۴۴٣
🌲م Sunday 29 May 2022
👈 امروز متعلق است به امیرالمؤمنین (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س)
🕋 اذکار روز:
- یا ذَالْجَلالِ وَالْاِكْرام (١٠٠ بار)
- ایاک نعبد و ایاک نستعین(١٠٠٠ بار)
- یا فتاح (۴٨٩ بار) برای فتح
❇️ وقایع مهم روز:
☀️ مناسبت خاصی نداریم.
💠 حدیث روز:
امام صادق (ع): «سِتَّةٌ لاَ تَكُونُ فِي اَلْمُؤْمِنِ: اَلْعُسْرُ وَ اَلنَّكَر وَ اَللَّجَاجَةُ وَ اَلْكَذِبُ وَ اَلْحَسَدُ وَ اَلْبَغْي»
«شش خصلت در مومن نیست: سختگيری؛ كارشكنی؛ لجبازی؛ دروغگويی؛ حسدورزی و ستمكاری»
📚 بحارالانوار،ج۷۲، ص ۱۹۳
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #گلبرگ_احکام
موضوع: #احکام_علم_آموزی
❓تدریس استاد خانم محجبه برای دانشجویان پسر چه حکمی دارد و در چه شرایطی جایز است؟
✅ در صورت ضرورت و با شرایطش، اشکال ندارد! مثلا خانمی که مسن است، حجابش را هم رعایت میکند و در حرف زدن دقت مینماید و خدای ناکرده حرفهای فتنهانگیز و تحریک آمیز بر زبان جاری نمیکند، و تدریسش هیچ مفسدهای ندارد! ولی به طور کلی اینکه استاد زن باشد و همهی شاگردها مرد باشند و یا بالعکس معمولاً مناسب نیست و گاهی هم ممکن است در این گفتگوها و روابط اشکال شرعی وجود داشته باشد.
❓آیا استفاده از استاد مرد برای آموزش تجوید و قرائت قرآن به دختران، گناه است؟
✅ به طور کلی هم امام راحل و هم حضرت آقا منع کردهاند که استاد آموزش قرائت به خانمها، مرد باشد؛ همچنین برای مسائل رزمی و نظامی هم منع کردهاند! به هر حال اینها موجب مفسده است؛ الحمدالله در کشور ما برای خانمها استاد زن وجود دارد؛ حالا یک وقت است یک سری نکات تجویدی یا انواع قرائتها و علوم قرآنی را تدریس میکند، اگر مثل سایر دروس باشد و رعایت مسائل شرعی شود، اشکالی ندارد! اما یک وقت هست که این خانم میخواهد پیش استاد مرد با صوت قرآن بخواند، این است که منع شده و موجب مفسده خواهد شد.
📚 منبع: KHAMENEI.IR
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع: «حُسن خُلق، کلید خوشبختی»
روز یکشنبه، ١۴٠١/٠٣/٠٨
✍️ مناسبت روز: امروز مناسبت خاصی نداریم، اما در چند روز گذشته، به مناسبت سالروز شهادت صادق آل محمد (ع)، از خدمات بینظیر حضرت به بشریت سخن گفتیم و انشاالله امروز به یکی از مهمترین عناصر سعادتمندی بشر از دیدگاه آن امام همام میپردازیم؛
بیشک یکی از مهمترین کلیدهای خوشبختی و عناصر سعادتمندی از نگاه دین مبین اسلام، «اخلاق حَسَنه» است؛ چنانچه امام صادق(ع) «حسن خلق» را یکی از ده صفت انبیای الهی برشمرده و در عظمت و ارزش آن، سخنان گهربار فراوانی را فرمودهاند که در این مجال کوتاه در چند بخش به گوشهای از دریای بیکران کلام گهربار صادق آل محمد (ع) میپردازیم:
✍️ حسن خلق، نشانهی بهشتیان:
⬅️ «حُسن خلق، یافت نمیشود مگر در وجود دوستان و برگزیدگان خداوند» (بحار الانوار، ج ۶٨، ص ٣٩٣)
⬅️ «بیشترین چیزی که امت من به سبب آن وارد بهشت میشوند، تقوا و حسن خلق است» (اصول کافی، ج٢، ص۱۰۰)
⬅️ «عنوان و سرلوحه نامه عمل انسان مؤمن، حُسن خُلق اوست» (بحارالانوار، ج۷۱، ص۳۹۲)
⬅️ «برترین شما کسانی هستند که اخلاقشان نیکوتر، مهمان نواز، انس گیر و انس پذیرترند» (بحارالانوار، ج ۶۸ ، ص۳۸۰)
✍️ تعریف حُسن خلق:
⬅️ حضرت صادق (ع) در تفسیر آیه قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا ﴿بقره/۸۳﴾ فرمودند: «به مردم بهترین سخنانی را بگوئید که دوست دارید به شما گفته شود» (تفسیر برهان، ج۱، ص۲۶۳)
⬅️ «نرمخویی با مردم، مؤدب و نیکو سخن گفتن با دیگران، و چهره گشاده و زیبا در مواجهه با برادران، از نشانههای فرد خوش اخلاق است» (بحارالانوار، جلد ۷۱، ص ۳۸۹)
⬅️ از رئیس مکتب جعفرى، از «مکارم اخلاق» سؤال شد، حضرت فرمودند: «مکارم اخلاق، یعنی گذشت از کسى که به تو ستم روا داشته است، و ارتباط داشتن با کسى که با تو قطع رابطه کرده، و عطاء نمودن به کسى که تو را محروم ساخته، و گفتن سخن حق، هر چند به ضرر تو باشد» (معانىالاخبار، شیخ صدوق، ص ١٩١)
✍️ ثمرات و فواید حسن خلق:
⬅️ «حسن خلق باعث افزایش روزى مىشود» (بحارالانوار، ج ٧١، ص ٣٩۵)
⬅️ «هر کس با خانواده خود، خوش رفتارى کند، عمرش طولانى مىگردد» (کشف الغمّه، ج ٢، ص ٢٠٨)
⬅️ «خوش خلقی گناه را آب می کند، چنان که خورشید یخ را آب می کند» (بحارالأنوار، ج۷۲، ص ۳۷۵)
⬅️ «گاهی بنده در مراتب عبادت، دارای کمبودهایی است اما خداوند به واسطه خوشخلقی، او را به درجۀ شبزندهداران و روزهداران میرساند» (الکافی، ج۲، ص۱۰۲)
⬅️ «خداوند به بندهاش برای حسن خلق، ثواب و اجر مجاهدی را عطاء میکند که همواره از بامداد تا شامگاه در راه خدا مجاهده میکند» (الکافی، ج۲، ص۱۰۱)
✍️ بنابراین بر اساس کلام نورانی صادق آل محمد (ع)، «حسن خلق» به عنوان یکی از عناصر مهم خوشبختی و سعادتمندی در دنیا و آخرت، و از خصوصیات اصلی پیروان مکتب اهلبیت عصمت و طهارت (ع) است، و بَدخلقى از نشانههای مخالفین و دشمنان اهلبیت (ع) و از خصوصیات اهل جهنم است؛ چناچه امام صادق (ع) فرمودند: «هیچ گناهى نیست جز اينكه توبهاى دارد و هیچ توبه كنندهاى نیست، جز اينكه توبهاش براى او سالم و دست نخورده مىماند، مگر كسى كه بداخلاق است؛ زیرا چنین كسى از هیچ گناهى توبه نمىكند جز اينكه در گناهى بدتر از آن وارد مىشود» (بحارالانوار، ج ،۷۳ ص ۲۹۷)
https://eitaa.com/ROOZBARG