385.6K
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: «ایام وقوع #جنگ_احزاب (#خندق)»
موضوع: احکام #دفاع و #جهاد
❓دفاع بر چه کسانی واجب است؟ و آیا دفاع مانند جهاد به اذن امام معصوم (ع) یا نائب ایشان نیاز دارد؟
✅ دفاعِ از اساس اسلام و بلاد مسلمین بر تمامی مسلمانان واجب است و انسان مسلمان، باید با بذل مال و جان خود و به هر وسیله ممکن، برای دفاع برخیزد؛
⬅️ دفاع، مشروط به حضور امام معصوم (ع) و اذن ایشان و یا اذن نایب خاص یا عام ایشان ندارد؛
⬅️ لذا بر هر مکلفی بدون هیچ قید و شرطی، واجب است به هر وسیلهای که می تواند از اسلام و قلمرو آن در برابر تهاجم نظامی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و... دشمن، دفاع نماید.
📚 طبق فتوای مراجع عظام تقلید
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع: «#جنگ_خندق، دلیلی روشن بر #برتری_امیرالمؤمنین (ع)»
✍️ مناسبت روز: دیروز ١٧ شوال، سالروز «جنگ #خندق»، در سال پنجم هجری قمری بود؛ جنگی که با اتحاد همه قوای کُفر از مشرکان مکه تا یهودیان مدینه و خیبر شکل گرفت و به همین دلیل آن را «#جنگ_احزاب» با اسلام نامیدهاند؛
دشمنان اسلام در این جنگ دارای سه لشکر بزرگ با حدود ٢۴ هزار نفر بودند که حدود سه هزار شتر و ششصد اسب را به همراه داشتند و فرماندهی کل آنها بهعهده «ابوسفیان» پدر معاویه لعنتالله علیه بود؛
در برابر این لشگریان تا دندان مُسلح، شمار رزمندگان اسلام، تنها حدود سه هزار نفر ثبت شده که فقط سی و شش اسب داشتند و بقیه آنها پیاده نظام بودند؛
لذا با نگاه اولیه در این جنگ نابرابر، قطعاً پیروزی متعلق به کفار بود! بر همین اساس پیامبر (ص) اصحاب خود را برای چارهاندیشی دعوت نمودند و پس از مشورتهای فراوان، بالاخره حضرت سلمان فارسی (ره) پیشنهاد دادند تا راه نفوذ دشمن را با کندن خَندق ببندند و پیامبر اکرم (ص) این شیوه دفاعی را پسندیدند؛
کفار که با سپاهیان عظیم خود، برای یک حمله شدید و رعدآسا، و نابودی همهی مسلمانان آماده شده بود، ناگهان با دیدن خندقی بزرگ در برابر خود، بهت زده شدند و از آنجا که به بن بست رسیده بودند، شهر را محاصره و نزدیک یک ماه پشت خندق ماندند و به جز تیراندازی کور و بدون هدف، نتوانستند کاری از پیش ببرند، تا بالاخره با برنامهریزی و عملیاتی متهوّرانه، پنج پهلوان از آنها توانستند از خندق عبور کنند که شجاعترین آنها، «عَمرو بن عَبدِوَد» معروف به «فارِس یَلیَل» بود که در بین عرب، شایع بود که او با هزار سوار جنگی برابر است!
«عمرو» که از خندق گذشته بود، مرتّب نعره میکشید و صدای هَلْ مِنْ مُبارِزش، گوش فلک را کَر میکرد؛
در این شرایط بسیار سخت و حسّاس، که نفسها در سینهها حبس شده بود؛ پیامبر اسلام با صدای بلند فرمودند: «آیا کسی نیست که جواب او را بدهد؟
امّا کسی جرأت پاسخ نداشت و در حالی بسیاری از صحابه مدعی، خود را از چشم پیامبر مخفی میکردند، تنها امیرالمؤمنین (ع) از جا برخاسته و اعلام آمادگی نمودند؛
پیامبر (ص) دوباره رو به دیگر صحابه کرده و چند بار دیگر، کلام خود را تکرار نمودند، ولی هر بار فقط یکنفر برمیخاست و او کسی نبود جز «حیدر کرار»؛
تا بالاخره رسول خدا (ص) عمامه خود را به سر حضرت علی (ع) بسته و شمشیر خود را بر دوش ایشان آویختند و حضرت را با دعا به میدان نبرد فرستاده و فرمودند: «اینک همه اسلام، در برابر همه کفر ایستاده است» (کنزالفوائد، ج۱، ص۲۹۷)
پهلوان نامی عرب، که در مقابل خود جوان بیست و چند سالهای را رجزخوان میدید، بسیار خشمگین شد و بلافاصله دست به شمشیر بُرد و آن را به سر امیرالمؤمنین (ع) فرود آورد؛ اما حضرت با تسلّط کامل، سپرشان را حایل نمودند؛ هرچند که شمشیر عمرو، سپر ایشان را شکافت و زخم کوچکی به سر حضرت نشاند؛
پس بیدرنگ امیرالمؤمنین (ع) به او حمله کردند و چنان گرد و خاکی به پا شد که دیگر چیزی دیده نمیشد... که ناگاه صدای رسای اللَّه اکبرِ اسداللهالغالب علی ابن ابیطالب بلند شد و همه دانستند که پهلوان نامی عرب بر خاک افتاده است؛
در این هنگام، همه مسلمانان تکبیر گفتند و آن چهار پهلوان دیگر که همراه عمرو آمده بودند به سوی خندق گریختند، ولی امیرالمؤمنین با حمله به آنها یکی دیگر از پهلوانان عرب به نام «نوفل» را نیز به دَرک واصل نمودند؛ و سه جنگجوی دیگر به هر زحمتی بود فرار کردند؛
شکست و کشته شدن «فارِس یَلیَل»، و فرار دیگر قهرمانان عرب، ضربهای بسیار سهمگین بر مشرکان بود بهگونهای که ترس بر آنها چیره شد و تصمیم گرفتند دیگر از جنگ تنبهتن خودداری نموده و لشکریان را برای حملهای جمعی در روز دیگر آماده کنند؛
اما در آن شب، جنود الهی به کمک مسلمانان آمده و طوفانی سهمگین، لشکریان دشمن را درهم شکست و همهی تدارکات آنها را نابود نمود که خداوند در آیه ٩ سوره احزاب، از این امداد غیبی یاد نموده است؛
✍️ در نتیجه، جنگ نابرابر تمامی احزاب، با همراهی جنود الهی با پیروزی کامل مسلمانان و عقبنشینی کافران به پایان رسید و بار دیگر برتری و شجاعت غیرقابل وصف امیرالمؤمنین (ع) به همهی مسلمانان اثبات گردید؛ چنانچه حضرت رسول (ص) فرمودند: ««ضَرْبَةُ عَلّیٍ یَوْمَ الْخَنْدَق افْضَلُ مِنْ عِبادَةِ الثقلین»: «ضربت علی (ع) در روز خندق، از عبادت ثقلین (جن و انس از ابتدای خلقت تا انتهای خلقت) افضل است» (الاقبال، ج ۱، ص ۴۶۷؛ و المستدرک علی الصحیحین، ج ۳، ص ۳۴)
📚برگرفته از دانشنامه جهان اسلام، ص۵۹۴۰
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: «ایام وقوع #جنگ_خندق»
موضوع: «#جنگ_خندق، فضیلتی دیگر برای #امیرالمؤمنین (ع)»
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
❇️ وقایع مهم روز:
☀️ روز شوراها
🌲 روز جهانی ایمنی و سلامت شغلی
💠 آیه روز:
💎 «وَأَمْرُهُمْ شُورَىٰ بَيْنَهُمْ»
«(مؤمنان) کارشان را با مشورت یکدیگر انجام میدهند»
📚 شوری، آیه ٣٨
https://eitaa.com/ROOZBARG
702.2K
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: «#روز_شوراها)»
موضوع: اهميت #مشاوره_در_اسلام
موضوع مشاوره و مشورت کردن در اسلام با اهميت خاصى بیان شده و در سیره گفتاری و رفتاری رسول خدا و اهلبیت عصمت و طهارت بر آن تأکید فراوان گردیده، چنانچه پيغمبر اكرم (ص) با اين كه قطع نظر از وحى آسمانى، آن چنان فكر نيرومندى داشتند كه مسلماً نيازى به مشاوره نداشتند، اما براى اينكه از يك سو مسلمانان را به اهميت مشورت متوجه کرده تا آن را جزء برنامههاى اساسى زندگى خود قرار دهند؛ و از سوى ديگر، نيروى فكر و انديشه را در افراد پرورش دهند، در امور عمومى كه جنبه اجراى قوانين الهى را داشتند، جلسه مشاوره تشكيل مىدادند و براى رأى افراد صاحب نظر ارزش خاصى قائل بودند تا آنجا كه گاهى از رأى خودشان صرفنظر میفرمودند! چنان كه نمونه آن را در جنگ احد مشاهده میکنیم و مىتوان اذعان نمود که يكى از عوامل موفقيت رسول خدا در پيشبرد اهداف اسلامى همين موضوع بوده است؛ چنانچه امروزه نیز شاهدیم كه اصولاً افرادی که كارهاى خود را با مشورت و صلاحانديشى يكديگر انجام مىدهند و با صاحبنظران به مشورت مىنشينند، كمتر گرفتار لغزش و اشتباه مىشوند، و به عکس افرادى كه گرفتار استبداد رأى بوده و خود را بىنياز از افكار ديگران مىدانند، هر چند از نظر فكرى فوقالعاده هم باشند، غالباً گرفتار اشتباهات خطرناك و دردناكى مىشوند؛ لذا در اسلام، مشورت کردن مستحب است و بر آن تأکید فراوان شده.
📚 تفسیر نمونه، ج۳، ص۱۶۷.
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع: «#یکشنبهها #در_محضر_نهجالبلاغه»
✍️ مناسبت روز: امروز یکشنبه است و طبق روایات این روز، متعلق به امیرالمومنین (ع) و حضرت زهرا (س) میباشد و خواندن زیارت آن حضرات در این روز مستحب است؛ بنابراین بسیار پسندیده است که در چنین روزی از سیره گفتاری و رفتاری حضرت امیرالمؤمنین (ع) سخن بگوییم و مسلماً هیچ سخنی در این زمینه به والایی و شیوایی، و گرانمایگی و جاودانگی کتاب شریف نهجالبلاغه نمیرسد؛ لذا برآن شدیم تا انشاالله از این هفته در هر روز یکشنبه، مبحثی را تحت عنوان «یکشنبهها در محضر نهجالبلاغه» تقدیم حضور شما نمائیم و امیدواریم با همت شما عزیزان، همهی مؤمنین در کل مساجد و نمازخانه تمامی مراکز و... در یکشنبه هرهفته، حداقل دقایقی در محضر مولای متقیان حضرت علی (ع) قرار گیرند.
✍️ بیتردید «نهجالبلاغه» پس از قرآن کریم گرانقدرترین میراث فرهنگی اسلام است؛ این کتاب ارزشمند مجموعهای به ابعاد وجودی یک انسان کامل است، زیرا نازلات و صادرات وجودی والاترین وجود پس از پیامبر اکرم (ص) است.
نهجالبلاغه، شفای دردهای روحی بشر و راز هدایت اجتماعی و سیاسی؛ منشور انسانسازی، و دریچهای به نور و راهی از ملک تا ملکوت است؛
نهجالبلاغه، مکتوب مبارزه با بیدادگری و زراندوزی و بتپروری؛ و راه برپایی حدود الهی و افق ارزشهای آرمانی است؛
نهجالبلاغه، صحیفه ساختن فرد و جامعه، و آموزگار کفرستیزی و فقرستیزی است؛ و راه روشن بلاغت و هدایت است؛
نهجالبلاغه، پرکننده خلأهای عمیق فردی، اجتماعی و سیاسی، و پاسخگوی مسائل و مشکلات گوناگون مسلمانان و جوامع بشری در همه زمانها و مکانهاست؛
نهجالبلاغه، دریای معرفت بیانتها و نور هدایت بدون خاموشی؛ و دستورالعملی برای سیادت در دنیا و سعادت در آخرت است؛ چنانچه امام راحل (ره) در توصیف جایگاه این کتاب شریف فرمودند: «کتاب نهجالبلاغه که نازله روح امیرالمؤمنین (ع) برای تعلیم و تربیت ما خفتگان در بستر منیت، و در حجاب خود و خودخواهی است؛ (نهجالبلاغه) معجونی برای شفا؛ و مرهمی برای دردهای فردی و اجتماعی؛ و مجموعهای است دارای ابعادی به اندازه ابعاد یک انسان و یک جامعه انسانی؛ از زمان صدور آن تا هر چه تاریخ به پیش رود؛ و هر چه جامعهها به وجود آید؛ و ملتها متحقق شوند؛ و هر قدر متفکران و فیلسوفان و محققان بیایند و در آن غور کنند و غرق شوند» [صحيفه نور، ج١۴، ص٢٢۴]
امام امت در وصیتنامه الهی سیاسی خود نیز فرمودند: «نهجالبلاغه بعد از قرآن، بزرگترین دستور زندگی مادی و معنوی و بالاترین کتاب رهاییبخش بشر است و دستورات معنوی و حکومتی آن، بالاترین راه نجات است».
رهبر فرزانه انقلاب نیز نهجالبلاغه را #کتاب_عمل دانسته و با توصیه مؤکد به خواندن و فهمیدن این کتاب شریف، فرمودند: «نهجالبلاغه، قاموس و فرهنگ مفاهیم اسلامی است... (اما) چقدر دور است از دسترس ما! مردم ما فقط اسم آن را شنیدهاند! اصلاً نمیدانند نهجالبلاغه، کتاب عمل است! #کتاب_معرفی_اسلام است... هر کس نهجالبلاغه را نمیخواند از قرآن هم خبری ندارد... (لذا) این جملهای که بعضی گفتهاند که (نهجالبلاغه) دون کلام خدا و بالاتر از همهی کلامهای انسانی است؛ واقعاً مبالغه نیست، یک واقعیت است؛ افسوس که مردم ما (با نهجالبلاغه) آشنا نیستند...» (سخنان معظمله ١٣۵٩/٠٢/١٣)
✍️ در پایان سخن امروز به مناسبت «روز شوراها» به فرازی از نامه ۵٣ نهجالبلاغه اشاره مینمائیم که امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: وَلاَ تُدْخِلَنَّ فِي مَشُورَتِکَ: با سه طايفه، مشورت نكن:
1️⃣ بَخِيلاً يَعْدِلُ بِکَ عَنِ الْفَضْلِ وَ يَعِدُکَ الْفَقْرَ: با افراد بخیل مشورت نكن، زيرا تو را از بخشش و كمك به ديگران بازمىدارند و از فقر مىترسانند.
2️⃣ وَلاَ جَبَاناً يُضْعِفُکَ عَنِ الاُْمُورِ: همچنين با افراد ترسو مشورت نكن زيرا آنها ترا از انجام كارهاى مهم بازمىدارند.
3️⃣ وَ لاَ حَرِیصاً یُزَیِّنُ لَکَ الشَّرَهَ بِالْجَوْرِ: و نيز با افراد حریص مشورت نكن كه آنها براى جمعآورى ثروت و يا كسب و مقام، ستمگرى را در نظر تو خوب جلوه مىدهند.
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
❇️ وقایع مهم روز:
☀️ #روز_خلیج_فارس
☀️ آغاز #عملیات_بیتالمقدس (١٣۶٠ش)
☀️ #هفته_کار_و_کارگر
💠 حدیث روز:
💎 امام على (ع): «مِن کَرَمِ المَرءِ... حَنینُهُ إلى أوطانِهِ...»
«از خصلتهای بزرگوارى انسان، علاقه او به میهنش است»
📚 بحارالانوار، ج٧١، ص٢۶۴
https://eitaa.com/ROOZBARG
245.1K
✅ #گلبرگ_احکام
موضوع: #احکام_فوری
طبق فتوای مراجع عظام تقلید برخى از مسائل شرعى، فوری است و بايد در اولين فرصت انجام شود؛ همچون:
١. جواب سلام؛
٢. اداى بدهى در صورتى كه طلبكار، طلب خود را مطالبه نمايد؛
٣. سجده سهو بعد از نماز؛
۴. اداى امانت؛
۵. تطهير مسجدى كه نجس شده؛
۶. خواندن نماز آيات در حوادث طبيعى همچون زلزله، ماه گرفتگى، خورشيد گرفتگى و ...
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع: «#نامدارترین_خلبان_جهان»
✍️ مناسبت روز: امروز در تقویم شمسی به عنوان «#روز_خلیجفارس» ثبت شده، چراکه در چنین روزی در سال ۱۰۰۱ شمسی، شاه عباس صفوی با لشکریان شجاع خود، پس از ۱۱۶ سال، «تنگه هرمز» را از دست اشغالگران پرتغالی آزاد نمود و آنها را از خلیج فارس اخراج کرد؛ و بر همین اساس شورای عالی انقلاب فرهنگی، این روز را بهعنوان «#روز_ملی_خلیجفارس» نامگذاری نمودند تا هر ساله نام «#خلیج_همیشه_فارس» در سراسر گیتی طنینانداز شود و دشمنان بدانند این «خلیج» از دیرزمان بنام «فارس» بوده و تا ابد هم خواهد بود و ایرانیان از جان خود میگذرند اما از یک وجب آب و خاک خود هرگز نمیگذرند؛ لذا سخن امروز را با گرامیداشت این روز ملی آغاز مینمائیم؛
✍️ اما در ایام آسمانی شدن سردار رشید اسلام شهید علیاکبر شیرودی از فرماندهان سلحشور هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران در سال ١٣۶٠ شمسی است، لذا سخن امروز را به این خلبان شجاع اختصاص میدهیم؛
علیاکبر شیرودی در دی ماه ۱۳۳۴ شمسی در روستای بالا شیرود تنکابن متولد شد و در هفده سالگی پس از اخذ دیپلم وارد ارتش ایران گردید و با گذراندن دوره خلبانی بالگرد کبری در اصفهان به استخدام هوانیروز درآمد؛
او پس از دستور امام راحل مبنی بر فرار نظامیان از پادگانها از مقرّ خود خارج شد و با تشکیل گروهی چریکی در مسیر مبارزه با رژیم طاغوت پهلوی و پیروزی انقلاب اسلامی اقدامات مؤثری انجام داد؛
شیرودی پس از پیروزی انقلاب نیز در جبهه مبارزه با منافقین و معاندین در دفاع از نظام، همت گمارد و اینبار با لباس خلبانی در سنگر حفظ امنیت مرزهای کشور به ویژه در شمال غرب، نام خود را به عنوان یکی از چهرههای بسیار مؤثر در ایجاد امنیت در این منطقه خطیر ثبت کرد؛ او با ابتکار عمل و ایفای نقش تعیین کننده در آزادسازی پاوه در جبهه مهم مبارزه با ضدانقلاب مدال افتخار گرفت؛ بهگونهای که شهید سرلشکر فلاحی (رئیس وقت ستاد مشترک ارتش)، او را به عنوان «ستاره غرب کشور» معرفی کرده و از وی با نامهایی همچون «ناجی غرب»، «فاتح گردنهها و ارتفاعات آریا، و بازی دراز، و دشت ذهاب تقدیر نمود و «تبدیل غیر ممکنها به ممکن» را از جمله برجستهترین ابعاد شخصیتی این خلبان سلحشور دانست؛
«شهید دکتر چمران» نیز در توصیف جایگاه شهید شیرودی، این شهید بزرگوار را «ستاره درخشان جنگ» در کردستان معرفی نمود.
شیرودی در طول سالیان خدمت پرافتخار خود بارها نشان افتخار و درجه تشویقی دریافت کرد، اما هرگز به ستارههای سردوشی خود توجهی نداشت و همواره به دنبال گرفتن ستاره در آسمان ولایت و دفاع از انقلاب و اسلام بود؛
او احیای اسلام و حفظ مملکت اسلامی را وظیفه شرعی خود میدانست و با اطاعت محض از امام امت، همچون عقابی تیزپرواز، دشمن تا دندان مسلح بعثی را با شجاعت کم نظیر خود کلافه کرده بود؛ چنانچه صاحب نظران جنگهای هوایی، او را «نامدارترین خلبان جهان» نامیدهاند؛
این خلبان ماهر که بالاترین ساعت پرواز در جنگ را در جهان کسب نموده است، با بیش از ۴۰ بار سانحه و بیش از ۳۰۰ مورد اصابت گلوله به هلیکوپترش، همچنان سرسختانه با دشمنان بعثی میجنگید؛ تا اینکه سرانجام پس از چند هزار مأموریت هوایی و رکورد نجات یافتن از بیش از ۳۶۰ خطر مرگ، در هشتم اردیبهشت ماه ۱۳۶۰ در آخرین عملیات پروازی خود در منطقه بازیدراز، پس از انهدام بسیاری از تانکها و تجهیزات نظامی بعثیان، از پشت سر مورد اصابت گلوله تانک قرار گرفت و به آرزوی دیرینه خود یعنی شهادت دست یافت؛
امام راحل (ره) پس از شهادت این خلبان نامدار، او را شخصیتی مکتبی، مؤمن و مبارز در راه خدا توصیف کرده و در جملهای به یاد ماندنی فرمودند: «او آمرزیده است!»
رهبر فرزانه انقلاب نیز در تأیید اخلاص این شهید سرافراز، او را مکتبی، مؤمن و جنگنده در راه خدا توصیف کرده و از وی بهعنوان «اولین نظامیای که در نماز به او اقتدا کردهاند» یاد نمودند.
نماینده وقت حضرت امام در شورای عالی دفاع نیز این شهید سعید را «مالک اشتر جنگ» نامید که ولیِّ زمان خود را تا نثار خون خود پای درخت انقلاب اسلامی تنها نگذاشت؛
✍️ در پایان باید اذعان نمود که آنچه باعث ماندگاری این «اسطوره جنگ» شده است، نه تنها شجاعت، تدبیر و ابتکار عمل بوده بلکه اخلاص در عمل و روحیه انقلابی و ولایتپذیری کمنظیر این شهید والامقام، باعث شده که او به عنوان ستارهای درخشان همواره در تاریخ ایران اسلامی نورافشانی نماید.
روحش شاد، یادش گرامی، نامش جاودان، و راهش همواره پررهرو باد.
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: «ایام شهادت فرمانده رشيد هوانیروز #علیاکبر_شیرودی»
موضوع: #نامدارترین_خلبان_جهان
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
❇️ وقایع مهم روز:
🌙 سالروز پیروزی و فتح #آندلس به دست مسلمانان و تشکیل حکومت و تمدن بزرگ اسلامی اَندلس (٩٢ ق)
💠 حدیث روز:
💎 امیرالمؤمنین (ع): «وَمَا أَعْمَالُ الْبِرِّ کُلُّهَا وَالْجِهَادُ فِی سَبِیلِاللّه، عِنْدَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّهْیِ عَنِ الْمُنْکَرِ، إِلاَّ کَنـَفْثَةٍ فِی بَحْـرٍ لُـجِّیٍّ»
«تمام اعمال نیک و حتى جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهى از منکر چون آب دهان است در برابر دریاى پهناور»
📚 نهجالبلاغه، حکمت ۳۷۴
https://eitaa.com/ROOZBARG
612.7K
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: سالروز پیروزی و فتح مسلمانان و تشکیل حکومت و تمدن بزرگ #اَندلس
موضوع: #احکام_دفاع در برابر #تهاجم_فرهنگی
❓تعریفى از تهاجم فرهنگى و غربگرایى با اشاره به بعضى از نمونههاى ملموس و نظایر آن بفرمائید؟
✅ هر نوع گفتمان، عمل و حرکتى که هدف آن برانداختن تمدّن، آداب و رسوم، تعلیم و تربیت، شعائر، سنن دینى و قومى یک جامعه و همچنین تضعیف اعتقاد و پایبندى افراد آن جامعه به خصوص جوانان و نوجوانان به فرهنگ و آداب اسلامی خودشان براى آماده سازى آنها به قبول فرهنگ و عادات بیگانگان باشد، تهاجم فرهنگى نامیده میشود.
❓راههاى مبارزه و برخورد با تهاجم فرهنگى چیست؟
✅ اولین راه برای مبارزه با تهاجم فرهنگى، «شناختن دقیق احکام دینی و ارزشها و ضدّ ارزشها از دیدگاه اسلام» است؛ و سپس تمسّک محکم و ثابت به انجام احکام شرعی و ارزشها، و ترک ضدّ ارزشها و به عبارت دیگر معیار قرار دادن تعالیم مأخوذه از فقه جواهرى در زندگى فردى و اجتماعى و سیاسى و تنظیم کلّ روابط بر اساس راهنماییهاى فقهى و شرعی است.
📚 معارف دین (۱)، تألیف حضرت آیتالله العظمی صافی گلپایگانی (ره)
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع: «#تاریخ_اَنْدُلُس، #عبرتى_بزرگ برای مسلمانان (١)»
✍️ مناسبت روز: امروز ٢١ شوال، سالروز پیروزی مسلمانان و ایجاد حکومت و تمدن بزرگ اسلامى در اَندُلُس است لذا روزبرگ شیعه را به این موضوع اختصاص میدهیم؛
تاریخ، آموزگار بسیار بزرگی است که با دقت در آن میتوان به نکات آموزنده فراوانی دست یافت؛ از این رو، خداوند متعال براى هدایت بندگان، در آیات متعدد قرآن کریم از تاریخ گذشتگان (اعم از خوبان و بَدان) سخن به میان آورده و سفارش نموده است: «قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِكُمْ سُنَنٌ فَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ»: «پیش از شما، سنتهایی وجود داشت، (و هر قوم، طبق اعمال و صفات خود، سرنوشتهایى داشتند که شما نیز همانند آن را خواهید داشت) پس در روى زمین گردش کنید و ببینید سرانجام تکذیب کنندگان (آیات خدا) چگونه بوده است» (آل عمران/١٣٧) تا آدمی عبرت و پند بگیرد و به راه جاهلين و غافلين نرود؛ اما افسوس که به فرموده امیرمؤمنان (ع): «مَا أَكْثَرَ الْعِبَرَ وَ أَقَلَّ الِاعْتِبَارَ»: «عبرتها چه بسیارند و عبرت گرفتنها چه اندک است» (حکمت ٢٨٩ نهجالبلاغه)
✍️ «تمدن اسلامی #اندلس» یکی از مهمترین و عبرتآموزترین وقایع تاریخی است؛، چرا که این تمدن بزرگ پس از ٨٠٠ سال عظمت و شکوه، ناگاه به سستى و اضمحلال گرایید و امروز بجز چند عمارت زیبا، دیگر اثری از آن تمدن باشکوه اسلامی باقی نمانده است؛
مورخین آوردهاند که در سال ٩٢ هجرى قمرى، لشگرى هفت هزار نفرى از مسلمانان به فرماندهى «طارق بن زیاد»، شبه جزیره ایبرى (اسپانیا و پرتقال) را فتح نموده و پس از گذشت از سلسله جبال پیرنه، به خاک فرانسه رسیدند؛ و حکومت اسلامى اندلس را در کُل این منطقه برقرار نمودند؛ (تاریخ فتوحات اسلامى در اروپا، ترجمه على دوانى، ص ۴۵)
تابیدن نور اسلام در این منطقه، چنان پیشرفت و دستاوردهاى شگرفى را به ارمغان آورد که مورخین نوشتهاند: «نور تمدن اسپانیا در این دوران، اروپا را نورانى ساخت...؛ بهطوری که علم و ادب و صنعت فقط در این سرزمین اروپایى رونق گرفت؛ و علوم ریاضى، فلکى، گیاهشناسى، تاریخ، فلسفه و قانونگذاری در اسپانیاى اسلامى تکمیل شده و نتیجه داد» ( اسلام و بلاهاى نوین، ترجمه مصطفى زمانى، ص٢۴۶)
جالب است که بدانیم این تحول بزرگ و پیشرفت علمی در اندلس، در زمانى اتفاق افتاده که اروپا گرفتار دوره رکود قرون وسطى بوده است؛ به صورتی که دکتر «مارتینِز مونتابِث» مستشرق اسپانیایى مینویسد: «اگر حاکمیت هشت قرنه اسلام بر اسپانیا نبود، هرگز این کشور وارد گردونه تاریخ تمدن نمىشد و در این دوره، در حالى که اروپاى همسایه، اسیر تیرگى جهل و عقب ماندگى بود، مسلمانان، روشنایى خرد و فرهنگ را به اسپانیا منتقل کردند» (عبدالجبار الرفاعى، بیدارى اسلامى در اندلس امروز، ص ۴٩)
در این دوران، مسلمانان اندلس در سایه دانش پژوهى و علم دوستى در اسلام، بدان پایه از پیشرفت در رشتههاى مختلف علمى، صنعتی، کشاورزى و شهرسازى رسیدند که «جان دراپِر» در «تاریخ پیشرفت فکر در اروپا» پس از توصیف پیشرفت و شهرسازى شهر قُرطَبه (پایتخت اندلس) مىنویسد:
«هفتصد سال بعد از این تاریخ هم، حتى یک چراغ در راههاى عمومى لندن و پاریس وجود نداشت و قرنها پس از این تاریخ، افراد پیاده در شهر لندن و پاریس در روزهاى بارانى تا قوزک پا در گِل فرو مىرفتند» (اسلام در غرب، ص ٣١١)
در این دوران، مهندسان مسلمان آندلس نیز در معمارى به قلههای رفیع این دانش دست یافتند؛ چنانچه جذابیت آثار بهجا مانده از آن دوران، هنوز هم سالانه، بیش از ۴۵ میلیون نفر جهانگرد را به خود جذب مینماید؛
✍️ اما همانطور که در آغاز سخن عرض کردیم این تمدن بزرگ اسلامی با آنهمه قدرت، شوکت و عظمت و بالندگی، پس از ٨٠٠ سال به حضیض ذلت و خوارى کشیده و به کلی نابود شد! لذا مسلماً بررسی دلایل اضمحلال آن، میتواند درس عبرتی بزرگ برای تمامی حکومتهای اسلامی، بالأخص جمهوری اسلامی ایران باشد که انشاالله در روزهای آینده در این رابطه سخن خواهیم گفت.
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: «سالروز #فتح_اندلس به دست مسلمانان»
موضوع: «#عبرتی_بزرگ»
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
❇️ وقایع مهم روز:
☀️ شهادت استاد مرتضی #مطهری (١٣۵٨ش)
☀️ #روز_معلم
☀️ #روز_جهانی_کار_و_کازگر
💠 حدیث روز:
💎 پیامبر اکرم (ص): «أنَّهُ إذا قالَ الْمُعَلِّمُ لِلصَّبیِّ قُل بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ فَقالَ الصَّبیُّ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ کَـتَبَ اللّه ُ بَراءَةً لِلصَّبِیِّ و بَراءَةً لأِبـَوَیهِ و بَراءَةً لِلمُعَلِّمِ»
«هر وقتی معلم به کودک بگوید: بگو بسم اللّه الرحمن الرحیم و کودک آن را تکرار کند، خداوند برای کودک و پدر و مادرش و معلم او، برائت از آتش در نظر میگیرد»
📚 مجمعالبیان، ج ۱، ص ۵۰
https://eitaa.com/ROOZBARG
535.8K
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: «#روز_معلم»
موضوع: #احکام_علم_آموزی
❓آیا درس خواندن در عصر حاضر برای ما واجب عینی است؟
✅ شاید همه این حدیث شریف را از وجود مبارک پیامبر خدا (ص) شنیده باشید که فرمودند: «طَلَبُ العِلمِ فَريضَةٌ عَلى كُلِّ مُسلِمٍ و مُسلِمَةٍ»؛ طلب علم، درس خواندن و آگاهی پیدا کردن بر هر زن و مرد مسلمان واجب است! اما این وجوب، وجوب کفایی است؛ واجب عینی نیست؛ یعنی دانشهایی که برای رفع نیاز جامعه اسلامی لازم است، به تعداد و مقداری که این نیاز مرتفع بشود، باید افرادی که دارای شرایط هستند، بروند یاد بگیرند، اما واجب عینی نیست؛ مگر در موارد استثنایی که ممکن است دانشی بر یکسری افراد خاصی واجب شود، اما به طور کلی درس خواندن واجب کفایی است.
❓آیا انسان با ترک یادگیری مسائل مورد نیاز و ابتلای خود گناهکار محسوب میشود؟
✅ در صورتی که ياد نگرفتن آن مسائل، منجر به ترک واجب يا ارتکاب حرام شود، گناهکار است.
📚 منبع: KHAMENEI.IR
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع: «#تاریخ_اَنْدُلُس، #عبرتى_بزرگ برای مسلمانان (٢)»
✍️ مناسبت روز: ٢١ شوال، سالروز پیروزی و فتح مسلمانان و تشکیل حکومت و تمدن بزرگ اَندلس بود؛ حکومتی که پس از ٨٠٠ سال شکوه و عظمت و شگفتی، برای همیشه از صفحه روزگار حذف گردید و امروزه جز یک نام و چند ساختمان و موزه از آن هیچ نشانی وجود ندارد! لذا در دو روز گذشته عرض کردیم که بررسی دلایل شکست و اضمحلال این تمدن عظیم، میتواند درسی بزرگ برای تمامی حکومتهای اسلامی و بالأخص جمهوری اسلامی ایران باشد.
✍️ با بررسی دقیق تاریخ تمدن بزرگ اندلس، میتوان دو عامل اساسی را به عنوان مهمترین دلایل اضمحلال این حکومت اسلامى برشمرد که عبارتند از:
1️⃣ «اختلاف و تفرقه بین مسلمانان»
در اسلام، یکى از ارکان مهمِ ثبات، امنیت و پیشرفت هر جامعهای، وحدت است، چنانچه خداوند متعال در آیه ١٠٣ سوره آلعمران، به مسلمانان، دستور وحدت و دوری از تفرقه داده است: «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا»؛
بیشک حکومت اسلامی آندلس نیز در سايه همین وحدت و یکپارچگی مسلمانان، بصورت برق آسا پیشرفت کرد؛ اما پس از چند صد سال، دشمنان توانستند بین مسلمانان تفرقه و درگیرىهاى داخلى ایجاد نموده و همین موضوع، یکی از مهمترین عوامل شکست و نابودی تمدن بزرگ اندلس بود. (صحنههاى تکان دهنده در تاریخ اسلام، ص١۵١)
2️⃣ «فساد اخلاقى و تعطیل شدن دستورات و احکام دینی»
بیشک دومین عامل مهم شکست مسلمانان در اندلس را باید پشت کردن به احکام اسلامی و ترک فريضه مهم امر به معروف و نهی از منکر، و در نتیجه رواج فساد و بى بند و باری در آن جامعه اسلامی دانست؛
به صورتی که با فراگیر شدن فساد و فحشا، رفته رفته، از توجه مسلمانان اندلس به صلاح و سلامت و پیشرفت جامعه اسلامی کاسته شد، و حیا و عفت، و حَمیت و غیرت دینى در آنها از بین رفته و تنها شهوترانی و خوشگذرانى برای آنها اهمیت پیدا نمود!
در این دوران، دشمنان اسلام که در طی صدها سال همواره با مسلمانان جنگیده و از آنها شکست خورده بودند، با پیمان به ظاهر دوستی، و با طرحِ شیطانىِ تهاجمِ فرهنگی، وارد میدان شدند و با عقد قراردادهایى با حاکمان اسلامی، برای مسلمانان به ایجاد تفریحگاهها، مدرسههای مختلط و بازارهای رنگارنگ پرداختند و سپس با به گردش در آوردن دختران زیباروى مسیحى در همین بازارها و تفریحگاهها و همچنین القای انحرافات عقیدتی در همین مدارس، جوانان مسلمان را از درون و برون تهى کرده و بدین ترتیب تمام توان مقاومت و غیرت آنها را از بین بردند و سپس با لشکریان خود به آنها یورش برده و حکومت اسلامی اندلس را برای همیشه نابود نمودند!» (همان)
✍️ در پایان این مبحث سزاوار است که در شکست تلخ اندلس بیشتر بیاندیشیم و از خود بپرسیم که:
❓آیا تاریخ تکرار نمىشود؟ و آیا حکومت اسلامی ما با کمتر از نیم قرن پایداری، از حکومت ٨٠٠ ساله اندلس، مستحکمتر است؟
❓پس چرا برخی از ما، بىتوجه به نقشههاى شوم دشمنان، بر طبل اختلاف و تفرقه مىکوبیم و از وحدت حول محور ولایت امر، غفلت کرده و منافع حزبى و گروهى خود را بر منافع انقلابی و ملی ترجیح مىدهیم!
❓و چرا برخی مسئولان نظام و مردم در خوابند و در برابر شبیخون فرهنگی دشمنان، و اِلقاى شبهات و ایجاد تردید در بنیانهاى اعتقادى، و همچنین هزینهی چند میلیارد دلاری دشمنان برای گسترش رایگان برنامههاى ضد اخلاق و ضد عفت و غیرت اسلامی در فضای مجازی و حقیقی کاری نمیکنند؟
❓و مهمتر از همه، چرا برخی از افراد از تاریخ تلخ اندلس درس نمیگیرند و هنوز دل در گرو «برجام ها» و پیمان و یاری کفار و دشمنان قرار دادهاند؟!
مگر فراموش کردهایم که دشمنى کردن در ذات دشمن نهفته است و به فرموده امیر مؤمنان (ع): «کسى که از دشمن غفلت بورزد، (بداند) که دشمن از او غافل نخواهد شد» (نهجالبلاغه، نامه ۶٢)
✍️ و کلام آخر اینکه اگر روزی جوانان مؤمن و انقلابی ما توانستند با دست خالی در برابر تمامی جهان استکبار و پیشرفتهترین تجهیزات و تسلیحات جنگی، ایستاده و به پیروزی برسند؛ عامل آن چیزی جز وحدت کلمه و انسجام ملی تحت فرمان ولایت امر و امام امت (ره)، و غيرت و حميّت دينی، و روحیه ایثارگری و شهادتطلبی نبوده است؛ لذا برای پاسداری از این دستاوردهای بزرگ و همچنین حفظ آرمانها و اصول انقلاب اسلامى، بر همه ما واجب است که با حفظ وحدت بر محور ولایت مطلقه فقیه، و اجرای تمامی احکام و شعائر اسلامی، و ایستادگی در برابر تهاجم فرهنگی دشمنان به خصوص در رابطه با حجاب و عفاف اسلامی، مسیر نورانی امام و شهدا را ادامه داده تا انشاالله پرچم انقلاب را با دست با کفایت رهبر فرزانه انقلاب به دست مبارک حضرت ولی عصر (عج) برسانیم.
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: «ایام #فتح_اندلس به دست مسلمانان»
موضوع: «#عبرتی_بزرگ برای مسلمانان (٢)»
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
❇️ وقایع مهم روز:
☀️ مناسبت خاصی نداریم.
💠 حدیث روز:
💎 امام صادق (ع): «مَن تَعَلَّمَ العِلمَ و َعَمِلَ بِهِ و َعَلَّمَ لِلّهِ دُعِیَ فی مَلَکُوتِ السَّماواتِ عَظیما فَقیلَ:تَعَلَّمَ لِلّهِ و َعَمِلَ لِلّهِ و َعَلَّمَ لِلّهِ»
«هر کس برای خدا دانش بیاموزد و به آن عمل کند و به دیگران آموزش دهد، در ملکوت آسمانها به بزرگی یاد شود و گویند: برای خدا آموخت و برای خدا عمل کرد و برای خدا آموزش داد»
📚 الذریعه، ج ١، ص ۵۶
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #گلبرگ_احکام
موضوع: #احکام_علم_آموزی
❓تدریس استاد خانم محجبه برای دانشجویان پسر چه حکمی دارد و در چه شرایطی جایز است؟
✅ در صورت ضرورت و با شرایطش، اشکال ندارد! مثلا خانمی که مسن است، حجابش را هم رعایت میکند و در حرف زدن دقت مینماید و خدای ناکرده حرفهای فتنهانگیز و تحریک آمیز بر زبان جاری نمیکند، و تدریسش هیچ مفسدهای ندارد! ولی به طور کلی اینکه استاد زن باشد و همهی شاگردها مرد باشند و یا بالعکس معمولاً مناسب نیست و گاهی هم ممکن است در این گفتگوها و روابط اشکال شرعی وجود داشته باشد.
❓آیا استفاده از استاد مرد برای آموزش تجوید و قرائت قرآن به دختران، گناه است؟
✅ به طور کلی هم امام راحل و هم حضرت آقا منع کردهاند که استاد آموزش قرائت به خانمها، مرد باشد؛ همچنین برای مسائل رزمی و نظامی هم منع کردهاند! به هر حال اینها موجب مفسده است؛ الحمدالله در کشور ما برای خانمها استاد زن وجود دارد؛ حالا یک وقت است یک سری نکات تجویدی یا انواع قرائتها و علوم قرآنی را تدریس میکند، اگر مثل سایر دروس باشد و رعایت مسائل شرعی شود، اشکالی ندارد! اما یک وقت هست که این خانم میخواهد پیش استاد مرد با صوت قرآن بخواند، این است که منع شده و موجب مفسده خواهد شد.
📚 منبع: KHAMENEI.IR
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ
موضوع: «#اسلام و #مقام_معلم»
✍️ مناسبت روز: دیروز سالروز شهادت استاد مرتضی #مطهری (ره) و #روز_معلم بود، لذا ضمن گرامیداشت مقام بلند «تعلیم و تربیت» و با سلام و صلوات بر روح بزرگ #معلم ایران اسلامی استاد #شهید_مطهری، سخن خود را آغاز مینمائیم؛
خداوند متعال در نخستین آیات قرآن کریم که بر قلب مبارک پیامبر اعظم خود نازل نموده، به مقام معلمی به عنوان جلوهای از قدرت لایزال الهی اشاره کرده و خود را بهعنوان #معلم و تعلیمگر معرفی نموده: «الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ» و از آن مهمتر اینکه معلم بودن خود را بلافاصله پس از آفریدگار بودن و آفرینش بالاترین شاهکار خلقت یعنی انسان آورده است: «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ، خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ»؛ بنابراین میتوان گفت مقام معلمی، بعد از مقام آفرینش و خلقت قرار دارد؛
برخی از مفسرین نیز با نگاهی دیگر در تفسیر این آیه آوردهاند که خدای تعالی، بیان خلقت را از «عَلَق» (خون بسته) که پست ترین چیز است شروع کرده: «خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ» و سپس به «تعلیم» که بالاترین مراتب خلقت است ختم نموده است: «الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ». [تعلیم و تعلم از دیدگاه شهید ثانی و امام خمینی(ره)، ص٧و٨]؛
همچنین خداوند رحمان و رحیم در مقام رحمانیت و بخشندگی عام و همهگیر خود نیز از تعلیم و آموختن سخن به میان آورده: «الرَّحْمَنُ، عَلَّمَ الْقُرْآنَ»، (الرحمن/١و٢)؛ تا بشریت بدانند که مقام معلمی، نشأت گرفته از مقام رحمانیت خداوند است و بیشک معلم نیز برای تعلیم دیگران، نیازمند مهربانی و بخشندگی است؛ [هزار و یک نکته از قرآن کریم، ص ۵٧٢]؛
البته مقام معلمی، آنقدر بالا و والاست که خداوند به همین دو آیهی عظیم هم بسنده نکرده و در آیات متعدد بر مقام معلم و تعلیمگر بودن خود تأکید نموده است؛
✍️ پس از خداوند جَلَّ جَلالُه و عَظُمَ شَأنُه، بزرگترین پیامبر الهی نیز، دلیل بعثت خود را تعلیم دادن و خود را با مقام بلند معلمی معرفی مینماید:
«إِنَّما بُعِثتُ مُعَلِّماً؛ همانا من، (معلم هستم و) برای تعلیم دادن، مبعوث شدم».[کنزالعمال، ح ٢٨٨٧٣]؛
و در روایت دیگر نیز تعليمگری را نشأت گرفته از بخشندگی دانسته و فرمودهاند: «بخشندهترین شما پس از من، کسی است که دانشی بیاموزد، آنگاه دانش خود را بپراکند». [میزانالحکمه، ح ١٣٨٢۵]؛
و سپس درباره حق معلم بر شاگرد فرمودند: «بدان از هر کس که حرفی آموختی، بنده او شدهای!» [عوالی اللئالی، ج ١، ص ٢٩٢]؛ و در ادامه نیز دست به دعا برای معلمان بلند کرده و فرمودند: «خدایا! آموزگاران را بیامرز، عمرشان را دراز کن و کسبشان را با برکت قرار ده» [تاریخ بغداد، ج٣، ص۶۴]؛
✍️ اهل بیت عصمت و طهارت (ع) نیز همواره بر اهمیت تعلیم و تعلم، و مقام بلند معلمی تأکید نمودهاند که در این مجال به چند روایت اشاره مینمائیم:
⬅️ امیرالمؤمنین (ع): «به احترام پدر و مادر و معلمت از جای برخیز، گرچه فرمانروا و پادشاه باشی». [غررالحکم و دررالکلم، ح 2341]؛
⬅️ امام سجاد(ع): «حق استاد تو این است که بزرگش داری و محضرش را محترم شماری و با دقت به سخنانش گوش بسپاری و روی خود را به او کنی و با او (هرگز) بلند سخن نگویی». [من لا یحضره الفقیه، ج 2، ص 620]؛
⬅️ امام صادق(ع): «در پیشگاه معلمی که از او دانش میآموزید، فروتن باشید»
[الکافی، ج ١، ص ٣۶]؛
✍️ از آنچه گذشت، نتیجه میگیریم که تعلیمگری از شئون خداوندی است که حضرت باریتعالی این موهبت الهی را به پیامبران و اولیای پاک خویش ارزانی کرده است تا مسیر هدایت را به بشر بیاموزند و بر همین اساس «تعلیم و تعلم» از سنتهای نیکوی آفرینش دانسته شده؛ و آدمی نیز میتواند با پذیرش این مسئولیت بزرگ، نام خود را در قالب واژه مقدس «معلم» و در زمره هدایتکنندگان بشری و در مقام بلند آنها ثبت و ضبط نماید؛
برهمین اساس در فرهنگ انسانساز اسلامی، «معلمی» کاری پرافتخار و دارای مقامی والاست که گستره و شعاع او، از سطح کلاس و مدرسه فراتر است و جامعه و ملت و بلکه همه بشریت را در بر میگیرد؛ چنانکه براساس آیه ٣٢ سوره مبارکه مائده: «نجات و هدایت یک فرد، با زنده کردن همه افراد بشر برابر بوده، همچنان که نابودی و گمراه ساختن یک فرد همانند نابود کردن تمام بشریت است.
در پایان در برابر تمامی عالمان، معلمان، آموزگاران، و تعلیمگران علم و دانش، سر تعظیم فرود آورده و امیدواریم که همواره در مسیر هدایت بشریت، موفق و مؤید و منصور باشند.
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: «ایام #شهادت_استاد_مطهری (ره) و #روز_معلم»
موضوع: «#اسلام و مقام #معلم»
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
❇️ وقایع مهم روز:
🌙 شب شهادت #صادق_آل_محمد (ع)
💠 حدیث روز:
💎 امام صادق (ع) فی ذِكْرِ حالِ الأئمّهِ وصِفاتِهمِ: «جَعَلَهُمُاللّهُ حياةً للأنامِ، ومَصابيحَ للظَّلامِ، ومَفاتيحَ للكلامِ، ودَعائمَ للإسلامِ»
«خداوند، ائمه اطهار را مایه حيات مردمان، و چراغهای در تاريكى، و كليدهاى سخن و ستونهاى اسلام قرار داده است»
📚 الكافى، ج١، ص٢٠٤، ح٢
https://eitaa.com/ROOZBARG
400.8K
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: شب شهادت #صادق_آل_محمد (ص)
موضوع: #احکام_عزاداری
❓آیا به راه انداختن دسته جات عزاداری در معابر عمومی که گاهی اوقات باعث اذیت و بسته شدن راه برای عابرین و وسائل نقلیه می شود، اشکال دارد؟
✅ به راه انداختن دستههای عزاداری... (برای اهلبیت علیهمالسلام) و شرکت در امثال این مراسم، امر بسیار پسندیده و مطلوبی است و از بزرگترین اعمالی است که انسان را به خداوند نزدیک میکند؛ ولی باید از هر عملی که باعث اذیّت دیگران میشود و یا فی نفسه از نظر شرعی حرام است، پرهیز کرد.
❓آیا جایز است زنان با حفظ حجاب و پوشیدن لباس خاصی که بدن آنان را بپوشاند، در دستههای سینه زنی و زنجیرزنی شرکت کنند؟
✅ شرکت زنان در دستههای سینه زنی و زنجیر زنی شایسته نیست.
📚 استفتائات امام خامنهای (مدظلهالعالی)
https://eitaa.com/ROOZBARG