✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ
موضوع: «#اسلام و #مقام_معلم»
✍️ مناسبت روز: دیروز سالروز شهادت استاد مرتضی #مطهری (ره) و #روز_معلم بود، لذا ضمن گرامیداشت مقام بلند «تعلیم و تربیت» و با سلام و صلوات بر روح بزرگ #معلم ایران اسلامی استاد #شهید_مطهری، سخن خود را آغاز مینمائیم؛
خداوند متعال در نخستین آیات قرآن کریم که بر قلب مبارک پیامبر اعظم خود نازل نموده، به مقام معلمی به عنوان جلوهای از قدرت لایزال الهی اشاره کرده و خود را بهعنوان #معلم و تعلیمگر معرفی نموده: «الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ» و از آن مهمتر اینکه معلم بودن خود را بلافاصله پس از آفریدگار بودن و آفرینش بالاترین شاهکار خلقت یعنی انسان آورده است: «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ، خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ»؛ بنابراین میتوان گفت مقام معلمی، بعد از مقام آفرینش و خلقت قرار دارد؛
برخی از مفسرین نیز با نگاهی دیگر در تفسیر این آیه آوردهاند که خدای تعالی، بیان خلقت را از «عَلَق» (خون بسته) که پست ترین چیز است شروع کرده: «خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ» و سپس به «تعلیم» که بالاترین مراتب خلقت است ختم نموده است: «الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ». [تعلیم و تعلم از دیدگاه شهید ثانی و امام خمینی(ره)، ص٧و٨]؛
همچنین خداوند رحمان و رحیم در مقام رحمانیت و بخشندگی عام و همهگیر خود نیز از تعلیم و آموختن سخن به میان آورده: «الرَّحْمَنُ، عَلَّمَ الْقُرْآنَ»، (الرحمن/١و٢)؛ تا بشریت بدانند که مقام معلمی، نشأت گرفته از مقام رحمانیت خداوند است و بیشک معلم نیز برای تعلیم دیگران، نیازمند مهربانی و بخشندگی است؛ [هزار و یک نکته از قرآن کریم، ص ۵٧٢]؛
البته مقام معلمی، آنقدر بالا و والاست که خداوند به همین دو آیهی عظیم هم بسنده نکرده و در آیات متعدد بر مقام معلم و تعلیمگر بودن خود تأکید نموده است؛
✍️ پس از خداوند جَلَّ جَلالُه و عَظُمَ شَأنُه، بزرگترین پیامبر الهی نیز، دلیل بعثت خود را تعلیم دادن و خود را با مقام بلند معلمی معرفی مینماید:
«إِنَّما بُعِثتُ مُعَلِّماً؛ همانا من، (معلم هستم و) برای تعلیم دادن، مبعوث شدم».[کنزالعمال، ح ٢٨٨٧٣]؛
و در روایت دیگر نیز تعليمگری را نشأت گرفته از بخشندگی دانسته و فرمودهاند: «بخشندهترین شما پس از من، کسی است که دانشی بیاموزد، آنگاه دانش خود را بپراکند». [میزانالحکمه، ح ١٣٨٢۵]؛
و سپس درباره حق معلم بر شاگرد فرمودند: «بدان از هر کس که حرفی آموختی، بنده او شدهای!» [عوالی اللئالی، ج ١، ص ٢٩٢]؛ و در ادامه نیز دست به دعا برای معلمان بلند کرده و فرمودند: «خدایا! آموزگاران را بیامرز، عمرشان را دراز کن و کسبشان را با برکت قرار ده» [تاریخ بغداد، ج٣، ص۶۴]؛
✍️ اهل بیت عصمت و طهارت (ع) نیز همواره بر اهمیت تعلیم و تعلم، و مقام بلند معلمی تأکید نمودهاند که در این مجال به چند روایت اشاره مینمائیم:
⬅️ امیرالمؤمنین (ع): «به احترام پدر و مادر و معلمت از جای برخیز، گرچه فرمانروا و پادشاه باشی». [غررالحکم و دررالکلم، ح 2341]؛
⬅️ امام سجاد(ع): «حق استاد تو این است که بزرگش داری و محضرش را محترم شماری و با دقت به سخنانش گوش بسپاری و روی خود را به او کنی و با او (هرگز) بلند سخن نگویی». [من لا یحضره الفقیه، ج 2، ص 620]؛
⬅️ امام صادق(ع): «در پیشگاه معلمی که از او دانش میآموزید، فروتن باشید»
[الکافی، ج ١، ص ٣۶]؛
✍️ از آنچه گذشت، نتیجه میگیریم که تعلیمگری از شئون خداوندی است که حضرت باریتعالی این موهبت الهی را به پیامبران و اولیای پاک خویش ارزانی کرده است تا مسیر هدایت را به بشر بیاموزند و بر همین اساس «تعلیم و تعلم» از سنتهای نیکوی آفرینش دانسته شده؛ و آدمی نیز میتواند با پذیرش این مسئولیت بزرگ، نام خود را در قالب واژه مقدس «معلم» و در زمره هدایتکنندگان بشری و در مقام بلند آنها ثبت و ضبط نماید؛
برهمین اساس در فرهنگ انسانساز اسلامی، «معلمی» کاری پرافتخار و دارای مقامی والاست که گستره و شعاع او، از سطح کلاس و مدرسه فراتر است و جامعه و ملت و بلکه همه بشریت را در بر میگیرد؛ چنانکه براساس آیه ٣٢ سوره مبارکه مائده: «نجات و هدایت یک فرد، با زنده کردن همه افراد بشر برابر بوده، همچنان که نابودی و گمراه ساختن یک فرد همانند نابود کردن تمام بشریت است.
در پایان در برابر تمامی عالمان، معلمان، آموزگاران، و تعلیمگران علم و دانش، سر تعظیم فرود آورده و امیدواریم که همواره در مسیر هدایت بشریت، موفق و مؤید و منصور باشند.
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: «ایام #شهادت_استاد_مطهری (ره) و #روز_معلم»
موضوع: «#اسلام و مقام #معلم»
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
❇️ وقایع مهم روز:
🌙 شب شهادت #صادق_آل_محمد (ع)
💠 حدیث روز:
💎 امام صادق (ع) فی ذِكْرِ حالِ الأئمّهِ وصِفاتِهمِ: «جَعَلَهُمُاللّهُ حياةً للأنامِ، ومَصابيحَ للظَّلامِ، ومَفاتيحَ للكلامِ، ودَعائمَ للإسلامِ»
«خداوند، ائمه اطهار را مایه حيات مردمان، و چراغهای در تاريكى، و كليدهاى سخن و ستونهاى اسلام قرار داده است»
📚 الكافى، ج١، ص٢٠٤، ح٢
https://eitaa.com/ROOZBARG
400.8K
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: شب شهادت #صادق_آل_محمد (ص)
موضوع: #احکام_عزاداری
❓آیا به راه انداختن دسته جات عزاداری در معابر عمومی که گاهی اوقات باعث اذیت و بسته شدن راه برای عابرین و وسائل نقلیه می شود، اشکال دارد؟
✅ به راه انداختن دستههای عزاداری... (برای اهلبیت علیهمالسلام) و شرکت در امثال این مراسم، امر بسیار پسندیده و مطلوبی است و از بزرگترین اعمالی است که انسان را به خداوند نزدیک میکند؛ ولی باید از هر عملی که باعث اذیّت دیگران میشود و یا فی نفسه از نظر شرعی حرام است، پرهیز کرد.
❓آیا جایز است زنان با حفظ حجاب و پوشیدن لباس خاصی که بدن آنان را بپوشاند، در دستههای سینه زنی و زنجیرزنی شرکت کنند؟
✅ شرکت زنان در دستههای سینه زنی و زنجیر زنی شایسته نیست.
📚 استفتائات امام خامنهای (مدظلهالعالی)
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع: «#نهضت_علمی، خدمتی بزرگ به بشریت»
✍️ مناسبت روز: امشب شب شهادت ششمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، حضرت #امام_صادق (ع) است، لذا ضمن عرض تسلیت و تعزیت به همه مسلمانان جهان، روزبرگ امروز را با موضوع «نهضت بزرگ علمی #صادق_آل_محمد (ع)» آغاز مینمائیم؛
با مطالعه سیره گفتاری و رفتاری اهلبیت عصمت و طهارت (ع) و توجه به آثار علمى که از آنان به جای مانده است بهدست میآوریم که آن بزرگواران در تمام علوم و رشتههاى مورد نیاز بشرى، تَبحُّر ویژهای داشتهاند؛ و بر همین اساس امیرالمؤمنین (ع) در توصیف دانش آلمحمد (ص) فرمودند: «هُمْ مَوْضِعُ سِرِّهِ وَ لَجَأُ اَمْرِهِ وَ عَیبَه عِلْمِهِ وَ مَوْیلُ حُکْمِهِ وَ کُهُوفُ کُتُبِهِ وَ جِبَالُ دِینِهِ»: «آنان جایگاه سِرّ خداوندى و پناهگاه فرمان الهى و مخزن علم خدا و مَرجَع حُکم او و نگهبان کتابهاى آسمانى و کوههاى همیشه استوارِ دین خداوندند». (نهجالبلاغه، خطبه دوم)
امام صادق (ع) نیز عترت رسول خدا (ص) را مرکز حکمت و رحمت الهى دانسته و فرمودهاند: «نَحْنُ شَجَرَه النُبُوَّه وَ بَیتُ الرَّحْمَه وَ مَفَاتِیحُ الْحِکْمَه وَ مَعْدِنُ الْعِلْمِ»: «ما خاندان پیامبر (ص) درخت نبوت، خانه رحمت، کلیدهاى حکمت و سرچشمه دانش هستیم».(الکافی، ج۱، ص۲۲۱)
اما میدانیم که ایجاد هر نهضت و انقلابی در جهان نیازمند به مجموعهای از امکانات و ظرفیتهای مقدماتی است و مسلماً «نهضت علمی» نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ بنابراین هر یک از ائمه اطهار (ع) در هر فرصتی که بهدست میآوردند، در جهت ترویج علوم و معارف اسلامى همت میگماردند؛ تا اینکه بالاخره شرایط اجتماعى و فرهنگى در اواخر دوران عمر شريف امام باقر (ع) و در دوران زندگی امام صادق (ع) مهیا شد؛ چراکه در این دوره از قدرت حکومت بنیامیه به شدت کاسته شد و بنىالعباس مبارزه شدیدی را آغاز نمودند؛ لذا این دو گروه دنیاپرست و ستمگر در مدت چندین سال در کشمکش با یکدیگر بودند و به همین دلیل فرصت ایجاد فشار و اختناق نسبت به اهلبیت (ع) و شیعیان را نداشتند؛
بر همین اساس، میتوان این دوران را دوران آرامش و آزادى نسبى برای رشد معارف مکتب اهلبیت عصمت و طهارت دانست که حضرت صادق (ع) از این فرصت مغتنم، کمال استفاده را نموده و «نهضت علمی» را بنیانگذاری کردند؛
این نهضت بزرگ که مقدمات آن را حضرت باقرالعلوم (ع) فراهم نمودند، شور و شوق علمى بىسابقهاى را در جامعهی اسلامی به وجود آورد و کُرسیهای علوم مختلف، همچون قرائت و تفسیر قرآن کریم، حدیث، کلام، فلسفه، نجوم، ریاضیات، شیمی، طب و... شکل داد؛
صادق آل محمد (ع) در این دوران، بزرگترین دانشگاه اسلامى را در مدینه بازگشایی نمودند و مسجد پیامبر (ص) را علاوه بر محل عبادت به محل تدریس علوم الهی تبدیل کردند و با گشودن باب علوم مختلف، بیش از چهار هزار شاگرد را در مکتب علمی خود تربیت نمودند؛ شاگردانی همچون: «مُفَضَّل بن عُمَر جُعْفی، مؤمن الطاق، هشام ابن حکم و هشام ابن سالم در علم کلام»؛ و «زُرارة بن أعیُن، محمد ابن مسلم، جَمیل بن دَرّاج، حُمران بن اَعْین، ابوبصیر و عبدالله بن سِنان در فقه و اصول و تفسیر»؛ و «جابر ابن حیان در ریاضیات و شیمى و علوم غریبه»؛ که هر یک از این شاگردان، در سالهای بعد به استادی بزرگ تبدیل شده و کرسیهای علمی فراوانی راهاندازی نمودند، تا حدی که «جرجی زیدان» تاریخنگار مسیحی درباره جابر ابن حيان مینویسد: «او حُجَّت است از شرق در برابر غرب تا ابد!» (معجم الرجال الحدیث، ج ۴، ص ١٠٠)
✍️ در پایان سخن امروز، باید اذعان کرد که امام صادق(ع) با نهضت علمی خود، خدمتی بزرگی به بشریت نمودند که در طول تاریخ بینظیر است؛ چراکه علاوه بر علوم قرآن و حدیث، و فقه و اصول؛ دانشهایی بسیاری را برای بشریت، بنیانگذاری و یا بسط و گسترش دادند؛ دانشهایی همچون: علم کلام، فلسفه، تربیت، اخلاق، عرفان، طب، شیمى، روانشناسى، حیوانشناسى، لغت، ادبیات، سیاست و... که هنوز عالمان این علوم از سرچشمه دانش صادق آل محمد (ص) سیراب میشوند و البته این نهضت بزرگ علمی تنها یکی از خدمات ارزشمند حضرت صادق (ع) به بشریت بوده است.
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: «شب شهادت #امام_صادق (ع)»
موضوع: «#نهضت_علمی، خدمتی بزرگ به بشریت»
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
❇️ وقایع مهم روز:
🌙 سالروز شهادت #امام_صادق (ع) در سال ١۴٨ قمری
☀️ روز بزرگداشت #شیخ_صدوق (ره)
☀️ سالروز شهادت شهید قجهای، فرمانده شجاع گردان سلمان فارسی تیپ ٢٧ محمد رسولالله (١٣۶١ش)
🌲 روز جهانی آتشنشان
💠 حدیث روز:
💎 امام صادق (ع): «مَن يَثِقَ بِاللَّهِ يَكفِهِ ما أهَمَّهُ مِن أمرِ دُنياهُ و آخِرَتِهِ»
«هر كه به خدا اعتماد كند، خداوند كارهای دنيا و آخرتش را كه او را بیقرار كردهاند، كفايت مىكند»
📚 تحفالعقول، ص۳۰۴
https://eitaa.com/ROOZBARG
427.5K
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: روز شهادت #امام_صادق (ع)
موضوع: #احکام_عزاداری
❓آیا روضه و نوحه خواندن توسط #زن در #مجالس_زنانه در صورتی که #نامحرم صدای او را میشنود، جایز است؟
✅ اگر زن میداند نامحرم صدای او را می شنود، در صورتی که موجب جلب توجه و تهییج نامحرم ، یا مستلزم مفسده دیگری باشد، جایز نیست.
❓در مراسم روضه خوانی و مجالس عزاداری زنان، که در منزل یا حسینیه برگزار میشود، صدای گریه و ناله زنان به گوش مردان نامحرم میرسد، آیا شرعاً اشکال دارد؟
✅ اگر مفسدهای نداشته باشد فی نفسه اشکال ندارد.
❓مدّاحی مرد در مراسم عزاداری بانوان چه حکمی دارد؟ آیا هم نوایی زنان با مداح مرد اشکال دارد؟
✅ اگر خوف مفسده باشد، باید از آن اجتناب شود.
📚 استفتائات امام خامنهای (مدظلهالعالی)
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع: «#نهضت_علمی، خدمتی بزرگ به بشریت (٢)»
✍️ مناسبت روز: امروز سالروز شهادت امام صادق (ع)، ششمین امام معصوم و جانشین پیامبر اسلام (ص) است، لذا ضمن عرض تسلیت و تعزیت، سخن خود را با سلام و صلوات به روح بلند این امام همام آغاز مینمائیم؛
در روز گذشته در رابطه با «نهضت عظیم علمی» امام صادق (ع) بهعنوان خدمتی بزرگ به جهان بشریت سخن گفتیم؛ اما متأسفانه بعضی از مغرضین و افراد غافل و جاهل در طول تاریخ، این نهضت بزرگ را زیر سؤال بردهاند که چرا امام از موقعیت ویژه خود در این زمان در برابر غاصبان خلافت، قیام مسلحانه ننموده و مبارزهی مستقیم نکردند؛ در حالی که بنیامیه و بنیالعباس هر دو ضعیف بودند و امام صادق (ع) نیز از چنان آزادی و اقبالی برخوردار بودند که توانستهاند بیش از چهار هزار شاگرد را در مکتب خود تربیت نمایند؛ لذا دوران امامت سی و چهار سالهی حضرت را بیفایده و یا بسیار کم فایده خواندهاند!!!
البته مسلماً این برداشت جاهلانه از آن روست که این افراد از قدرت علم و دانش، و نقش آن در تشکیل حکومت و تمدن اسلامی غافلند؛ و اهداف امام صادق (ع) از نهضت بزرگ علمی را درک نکردهاند! و نمیدانند که در نگاه اسلام، علم و دانش به عنوان یک قدرت و از عوامل اصلی و اساسی ایجاد حکومت و سلطنت است؛ چنانچه امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: «العِلمُ سُلطانٌ، مَن وَجَدَهُ صالَ بِهِ، ومَن لَم يَجِدهُ صيلَ عَلَيهِ»: «دانش، سلطنت و قدرت است، هر كه آن را بيابد، با آن يورش برد و هر كه آن را از دست بدهد، بر او يورش برند» (شرح نهجالبلاغه، ابنابیالحدید، ج ۲۰، ص ۳۱۹)
بر همین اساس امام صادق (ع) در این دوران، خط و استراتژی کلی امامت و رهبری خود را به عنوان یک «مبارز واقعی» در سه محور اصلی پیریزی نمودند که رهبر معظم انقلاب در «کتاب پیشوای صادق» خود، این سه بُعد را به خوبی ترسیم کردهاند:
۱- تبیین و تبلیغ مسألهی امامت و ولایت؛
۲- تبلیغ و بیان احکام دین به شیوهی فقه جعفری و نیز تفسیر قرآن بر اساس بینش شیعی؛
۳- ایجاد تشکیلات پنهانی ایدئولوژیک سیاسی؛
از نگاه کلی اسلام نیز همین سه محور، یعنی «امام»، «علم» و «امت» در واقع سه ضلع تشکیل حکومت و تمدن اسلامی است؛ هر چند که اقتضائات خاص آن دوره ایجاب کرده که امام صادق (ع)، ضلع «علم» را به عنوان یکی از مهمترین پایههای قدرت در تشکیل نظام اسلامی، بیشتر تقویت نمایند؛
حضرت صادق (ع) در این دوران ویژه دو راه داشتند؛ یا باید وارد کارزار سیاسی و مبارزهی علنی میشدند که با توجه به آماده نبودن کامل شرایط آن زمان و وجود جهل بسیار در مردم، و یاران بیوفا چهبسا به یک انتحار سیاسی دست میزدند! و یا اینکه به یک انقلاب صامت و بنیادی روی میآوردند و با کار فکری و مبارزهی با تحریف دین، درحقیقت شاهرگ دستگاه خلافت دروغین بنیالعباس را میبریدند؛ دستگاهی که با تکیه دروغین بر دین تشکیل شده و بر جهل و نادانی مردم استوار بود؛
لذا امام صادق (ع) با درک دقیق اوضاع و علم و بصیرت کامل، تصمیم گرفتند که با مجاهده علمی و تبیین اسلام ناب محمدی، مبانی حکومت کفر را ساقط کنند تا حکومت اسلامی بر پایهی قدرت علم و دانش، و فهم و دانایی مردم بنا شود؛
✍️ در نتیجه میبایست حضرت صادق (ع) را رهبری متفکر و دوراندیش، و مبارزی بزرگ، و مجاهدی خستگیناپذیر بدانیم که با نهضت بزرگ خود، بشر را از تاریکی جهل و نادانی نجات داده و ظرفیت یک حکومت به معنای واقعی اسلامی را فراهم نمودهاند.
📚 برداشتی از کتاب «پیشوای صادق» نوشته حضرت امام خامنهای (مدظلهالعالی)
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: «سالروز شهادت #امام_صادق (ع)»
موضوع: «#نهضت_علمی، خدمتی بزرگ به بشریت (٢)»
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
❇️ وقایع مهم روز:
☀️ سالروز شهادت مجيد شريفواقفی به دست منافقین کوردل (١٣۵۴ ش)
☀️ سالروز تأسیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به فرمان امام خمینی (ره) در سال ١٣۵٨ شمسی
🌲 روز جهانی ماما
💠 حدیث روز:
💎 پيامبر اکرم (ص): «العِلمُ عِلمانِ: عِلمُ الأديانِ و عِلمُ الأبدانِ»
«علم بر دو قسم است: علم دين و علم بدن (علم پزشكى)»
📚 كنزالفوائد ، ج٢، ص١٠٧
https://eitaa.com/ROOZBARG
614.8K
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: «#روز_جهانی_ماما»
موضوع: #احکام_پزشکی
❓با توجه به مراجعه زنان به برخى پزشکان مرد و آثار مترتب بر آن، آيا بر زنانى که استعداد يادگيرى علوم پزشکى مربوط به زنان را دارند، واجب است که اين علوم را ياد بگيرند؟
✅ يادگيرى درحد رفع نيازهاى ضرورى، واجب كفائى است.
❓در صورتی که پزشک متخصص همجنس و غیرهمجنس برای خانمها وجود دارد؛ اما پزشک مرد برای معاینه و معالجه از تخصص بالاتری برخوردار است، آیا در این صورت مراجعه به پزشک مرد برای خانمها جایز است؟
✅ در صورتی که پزشک همجنس وجود دارد و میتواند معاینه و معالجه کند هرچند ممکن است، پزشک غیرهمجنس تخصص بالاتری داشته باشد، مراجعه به پزشک غیرهمجنس در صورتی که مستلزم لمس و نظر حرام باشد جایز نیست.
اما اگر تخصص پزشک همجنس خیلی پایین است و مطمئن هستند که نمیتواند معالجه کند، در این صورت در حقیقت پزشک همجنس که بتواند این بیمار را معالجه کند وجود ندارد؛ اما باید توجه داشت بهانهی اینکه پزشک غیرهمجنس تخصص بالاتری دارد و بهتر عمل میکند، مجوزی برای مراجعه به او نیست.
📚 http://khamenei.ir
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع: «#تبلیغ دین، وظیفهای همگانی»
✍️ مناسبت روز: ١۶ اردیبهشت ماه سالروز تأسیس اولین نهاد فرهنگی و تبلیغی انقلاب اسلامی ایران است، که بهمنظور ایفای نقش واسط فعال میان حوزههای علمیه و نیازهای دینی مردم و نظام اسلامی به فرمان حضرت امام خمینی (ره) در سال ۱۳۵۸ در حوزه علمیه قم تأسیس شد؛
این نهاد حوزوی تبلیغی، ابتدا با عنوان «دائرهی تبلیغات امام» و سپس با نام «دفتر تبلیغات امام» و در نهایت با عنوان «دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم» زیر نظر «ولیفقیه» و با انتصاب مستقیم رئیس و اعضای هیأت امنای آن توسط امامین انقلاب تا به امروز به فعالیتهای ارزشمند خود در عرصههای مختلف دینی و انقلابی همت گمارده است؛
اصلیترین مأموریت این نهاد حوزوی، که رهبر معظم انقلاب آن را بهعنوان «نماد روشنفکری حوزه» معرفی نمودهاند، «تبیین و گسترش باور، بینش و ارزشهای اسلامی و انقلابی، و تعمیق و توسعه دانش و معرفت اسلامی» است که امروزه با پشتوانهی سترگ ۴۵ ساله، خدمات ارزشمندی را در عرصههای: آموزشی"، "پژوهشی"، "فرهنگی و تبلیغی"، و "فضای مجازی، هنر و رسانه" به حوزههای علمیه، ملت بزرگ ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی ارائه مینماید؛
✅ «بزرگترین سامانه تبلیغی کشور؛ اولین سامانه تبلیغ تخصصی و اولین مرکز خلاقیت ونوآوری در عرصه فرهنگ و معارف دینی با عنوان اشراق»؛
✅ «دانشگاه باقرالعلوم (ع) بهعنوان یکی از بزرگترین دانشگاههای کشور در عرصه علوم انسانی اسلامی و چندین مؤسسه آموزش عالی حوزوی»؛
✅ «بزرگترین پژوهشگاه کشور در عرصه علوم و فرهنگ اسلامی»؛
✅ «پرافتخارترین ناشر کشور با عنوان بوستان کتاب»؛
✅ «بزرگترین سامانه نشریات دینی با انتشار ٢١ نشریه نیمه تخصصی و تخصصی»؛
✅ و «بزرگترین مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی»، تنها بخشی از ظرفیتهای ارزشمند این نهاد بیبدیل حوزوی است.
لذا ضمن عرض تبریک و گرامیداشت سالروز تأسیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، و آرزوی توفیق روزافزون برای همهی دستاندرکاران، دانشپژوهان، پژوهشگران و مبلغان این نهاد ارزشمند حوزوی، سخن امروز را با موضوع «تبلیغ دین، وظیفهای همگانی» آغاز مینمائیم؛
«اسلام» دینی جهانشمول و کاملترین و آخرین دین الهی است که مسلماً تمامی ملتها و اقوام در صورت آشنایی با حقایق، دستورات، احکام و آداب این آئین انسان ساز به سعادتمندی و خوشبختی در دنیا و آخرت خواهند رسید؛
بر این اساس، مسأله تبلیغ دین، یکی از مسائل اساسی در حیات اجتماعی بشر است و مخصوص یک دوره نیست! تبلیغی که از آن در قرآن به «بلاغ»، «بیان»، «تبیین» و از این قبیل تعبیر شده و در آیات متعددی مورد اهتمام قرار گرفته است، چنانچه خداوند در آیه ٣٣ سوره فصلت میفرماید: «وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلاً مِمَّنْ دَعا إِلَىاللَّهِ وَ عَمِلَ صالِحاً وَ قالَ إِنَّنی مِنَ الْمُسْلِمینَ»: «چه کسى خوش گفتارتر است از آن کس که دعوت به سوى خدا مىکند و عمل صالح انجام مىدهد و مىگوید: من از مسلمانانم»؛ همچنین در آیه ١٠۴ سوره آلعمران میفرماید: «باید گروهى از شما باشند که (مردم را) به نیکىها دعوت و به خوبىها امر کرده؛ و از بدىها و زشتیها نهى نمایند و به درستی که آنان از رستگارانند».
لذا تبلیغ عمومی دین، وظیفهای همگانی است و به قشر خاصی منحصر نمیباشد؛ اما خداوند در آیه ١٢٢ سوره توبه در رابطه با تبلیغ تخصصی دین، دستور ویژهای صادر نموده تا عدهای از مؤمنان با تحصیل علوم اسلامی، خود را برای انجام این کار بسیار مهم مجهز نمایند: «وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً ۚ فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ»: «و نباید مؤمنان همگی (در موقع جنگ) بیرون روند؛ پس چرا از هر طایفهای، جمعی برای جنگ و گروهی نزد رسول خدا برای آموختن علم دین مهیا نباشند تا قوم خود را چون به نزدشان بازگشتند بیم دهند، تا شايد آنان (از گناه و طغيان) حذر كنند»
لذا بر اساس این آیه، عدهای از مردم باید برای تبلیغ دین و ارشاد مؤمنین در حوزههای علمیه تربیت شوند و سپس به تبلیغ در این عرصهی خطير همت گمارند؛
✍️ در پایان بدیهی است که در عصر حاضر، یکی از بهترین و والاترین مصادیق یاری امام زمان (عج)، دفاع از دین و مکتب اهلبیت و مقابله با هجوم مخالفان و پاسخگویی به شبهات عدیده آنهاست؛ لذا طبق روایات اسلامی بر تمامی مؤمنین و مؤمنات که ظرفیت و توانایی لازم را دارند، واجب کفایی است که خود را به علمِ دین مجهز نموده و در حد توان در راه تبلیغ دین و مکتب نورانی اهلبیت عصمت و طهارت (ع) گام بردارند.
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: «سالروز تأسیس #دفتر _تبلیغات_اسلامی حوزه علمیه قم»
موضوع: «#تبلیغ دین، وظیفهای همگانی»
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
❇️ وقایع مهم روز:
🔹 مناسبت خاصی نداریم.
💠 حدیث روز:
💎 امـام صـادق (ع): «ثَلاثٌ مَنْ کُنَّ فیهِ فَهُوَ مُنافِقٌ وَ اِنْ صامَ وَ صَلّی: مَنْ اِذا حَدَّثَ کَذِبَ وَ اِذا وَعَدَ اَخْلَفَ وَ اِذَا ائْتـُمِنَ خـانَ»
«سه خصلت عـلامت نفاق اسـت، گرچه صاحبش (ظاهراً) اهل نماز و روزه باشد: دروغگویی، خلف وعده و خیانت در امانت»
📚 تحفالعقول، ص۲۲۹
https://eitaa.com/ROOZBARG
406.8K
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: ایام پس از شهادت #امام_صادق (ع)
موضوع: #احکام_عزاداری
❓آیا پخش سخنرانی و مداحی و مانند آن، از بلندگوی مسجد و حسینیه جایز است؟
✅ اگر چه اقامه مراسم و شعائر دینی در زمانهای مناسب در مسجد و حسینیه از بهترین کارها و جزو مستحبات مؤکد میباشد، ولی واجب است برگزار کنندگان مراسم از اذیّت و ایجاد مزاحمت برای همسایگان پرهیز کنند، هرچند با قطع صدای بلندگوی خارج مجلس و اختصاص آن به داخل باشد.
❓آیا می توان از اموال بیت المال برای مراسم عزاداری استفاده کرد؟
✅ بطور کلی اینگونه امور تابع قوانین و مقررات اداره مربوطه میباشد و تخلف از آن جایز نیست؛ و اگر بر طبق قوانین و مقررات باشد، مانع ندارد.
📚منبع: khamenei.ir
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع: «چرایی عدم تشکیل #حکومت_اسلامی توسط #امام_صادق (ع)»
✍️ مناسبت روز: امروز طبق تقویم شمسی و قمری مناسبت خاصی نداریم؛ اما در دو روز گذشته به مناسبت ایام شهادت امام صادق (ع) عرض کردیم که در دوران امامت آن حضرت، به دلیل افول بنیامیه، فرصتی ویژه فراهم شد و امام با درک دقیق اوضاع و بصیرت کامل، نسبت به ایجاد «نهضت بزرگ علمی» اقدام و با تبیین اسلام ناب، و مبارزهی با تحریف دین، درحقیقت شاهرگ دستگاه خلافت ظلم و تزویر را بریدند؛ دستگاهی که با تکیه بر دین انحرافی تشکیل شده و استوار بر جهل مردم بود!
❓اما پرسش این است که چرا امام صادق(ع) پس از نهضت علمی و روشنگری اجتماعی و فرهنگی، و تعلیم و تربیت بیش از چهارهزار شاگرد، از این فرصت طلایی برای قیام و پس گرفتن خلافت الهی استفاده نکردند؟
✅ در جواب به این پرسش باید گفت که بیشک همهی امامان معصوم به عنوان پیشوایان راستین جامعهی اسلامی در پی این بودند که جامعه را از حاکمیتهای جائر و فاسق و فاسد نجات دهند و با هدایت و رهبری الهی، سعادت دنیا و آخرت امت اسلامی را تأمین نمایند؛ اما با بررسی تاریخ، متوجه میشویم که هیچگاه زمینه این نوع قیام و مبارزه مستقیم برای امام صادق (ع) مهیا نشده است؛ چراکه مهمترین عامل برای قیام و تشکیل حکومت، آمادگی مردم و وجود یاران شجاع و جانبرکف است که حضرت صادق (ع) متأسفانه از وجود چنین اصحابی محروم بودهاند، چنانچه در روایات متعدد، شخص امام به این موضوع اشاره فرمودهاند که در این مجال کوتاه، به دو نمونه از این روایات اشاره مینمائیم:
⬅️ سُدَیر صَیرَفی میگوید: نزد امام صادق(ع) رفتم و عرض کردم که به خدا سوگند، خانه نشینی برای شما روا نیست! حضرت فرمودند: چرا ای سدیر؟ گفتم: چون شاگردان، شیعیان و یاران شما فراوانند؛ به خدا اگر امیرالمؤمنین (ع) به اندازه شما شیعه و یاور داشتند، خلفاء در بردن حق ایشان طمع نمیکردند؛ پس امام فرمودند: فکر میکنی شیعیان (واقعی) ما چند نفر باشند؟ عرض کردم: یکصد هزار و شاید هم دویست هزار نفر، و شاید نیمی از مردم جهان؛ پس حضرت در حالی که به گلهی کوچکی (١٧ رأسی) از بزها نگاه میکردند، فرمودند: ای سدیر! اگر شیعیان ما به تعداد این بزها رسیده بودند بر جای خود نمینشستیم و قیام میکردیم». ( کافی، ج ٢، ص ١٩٠)
⬅️ در روایت دیگری نیز آمده که «سهل بن حسن خراسانی» خدمت امام شرفیاب شد و عرضه داشت: ای پسر رسول خدا، مهربانی و رحمت از آن شماست و شما اهلبیت امامت و رهبری هستید؛ پس چرا از حق مسلّم خودتان سرباز میزنید، و با اینکه (فقط در خراسان) صدها هزار فرمانبر مسلح و شمشیر به دست دارید، قیام نمینمایید؟
در این هنگام امام صادق (ع) به خادم خود اشاره کردند تا تنور خانه را روشن کند و وقتی تنور یکپارچه آتش شد و اطراف آن از شدت گرما سفید شد؛ حضرت رو به سهل کرده و فرمودند: ای خراسانی برخیز و در تنور وارد شو؛ سهل که بسیار ترسیده بود، عرض کرد: آقای من! ای پسر رسول خدا، مرا ببخشید و به آتش نسوزانید!
در آن هنگام یکی از یاران حضرت به نام «هارون مکی» وارد شد و به امام سلام داد؛ حضرت پس از جواب سلام، بدون مقدمه به او فرمودند: کفشت را بگذار و به درون آتش تنور برو؛
او نیز بلافاصله و بدون هیچگونه چون و چرا، در تنور پر از آتش رفت؛ آنگاه امام(ع) به خراسانی روی کرده و درباره اوضاع و جریانات خراسان با او به گفتوگو نشستند؛ پس از مدتی به سهل فرمودند: ای خراسانی، برخیز و احوال هارون را در آتش تنور بنگر؛ سهل میگوید: برخاستم و دیدم، او آرام در بین تنور نشسته و آتش هیچ آسیبی به او نرسانده است؛ پس با اشاره امام، بیرون آمد و بر ما سلام کرد؛ آنگاه حضرت فرمودند: ما در خراسان مانند هارون، چند نفر یاور داریم؟ عرض کرد: به خدا سوگند یک نفر هم وجود ندارد! امام نیز تصدیق نموده و فرمودند: ما وقتِ قیام را بهتر از شما میدانیم و در زمانی که حتی ۵ نفر یاور (واقعی) نداریم، قیام نمیکنیم» (بحارالانوار، ج۴۷، ص۱۲۳)
✍️ بنابر آنچه گذشت میتوان اذعان نمود که حضرت صادق (ع) در طول عمر شریفشان هیچگاه یارانی فداکار، انقلابی و بسیجی نداشتند، لذا هرگز فرصتی برای قیام و تشکیل حکومت نیافتند!
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: «ایام پس از شهادت #امام_صادق (ع)»
موضوع: «چرایی عدم تشکیل حکومت توسط امام صادق (ع)»
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
❇️ وقایع مهم روز:
☀️ اعلام حکم «میرزای شیرازی» در #تحریم_تنباکو (١٢٧٠ ش)
☀️ روز بیماریهایخاص و صعبالعلاج
💠 حدیث روز:
💎 امام رضا (ع):«كُلُّ مُضِرٍّ يَذهَبُ بِالقُوّةِ أو قاتِلٌ فَحَرامٌ»
«هر چيز زيان آور كه نيرو و قوت آدمى را مىگيرد و يا كشنده است، حرام است»
📚 فقه الرّضا (ع)، ص ٢۵۴
https://eitaa.com/ROOZBARG
269.1K
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: ایام صدور فتوای تاریخی میرزای شیرازی (ره) در تحریم تنباکو
موضوع: «#احکام_دخانیات»
❓کشیدن سیگار و تنباکو و استعمال دخانیات چه حکمى دارد؟
✅ حضرت آیت الله العظمی امام خامنهای (مدظلهالعالی):
حکم، تابع ميزان ضرر آن است، اگر داراى ضرر قابل ملاحظهاى باشد يا موجب اذيّت و آزار ديگران گردد، جايز نيست.
✅ حضرت آیت اللهالعظمی مکارم شیرازی (دامت برکاته):
کشیدن سیگار و سایر انواع دخانیات اگر به تصدیق اهل اطّلاع، ضرر مهمّى داشته باشد، حرام است، ولى استفاده از موادّ مخدّر مطلقاً حرام است؛ خواه به صورت تزریق یا دود کردن یا خوردن و یا به هر طریق دیگرى باشد. همچنین تولید، خرید و فروش و هرگونه کمک به انتشار آن، حرام است.
✅ حضرت آیت الله العظمی سیستانی (دامت برکاته):
اگر کشیدن سیگار و تنباکو، هرچند در آینده، ضرر مهمی به او میرساند، خواه آن ضرر مهم حتمی باشد و یا احتمالی، که از آن نزد عقلاء ترس حاصل میشود، کشیدن آن حرام است...
https://eitaa.com/ROOZBARG