eitaa logo
روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
1.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.7هزار ویدیو
54 فایل
ادمین: https://eitaa.com/Mkiani110 وابسته به امور مساجد استان اصفهان پشتیبان نشر: ✅ ستاد اقامه نماز استان اصفهان ✅اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان ✅ اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ✅ مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه کشور
مشاهده در ایتا
دانلود
29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ✅ ☀️ چهارشنبه ١٨ ١۴٠٣ 🌙 الأربعاء ٠۵ ربیع‌الثانی ١۴۴۶ 🌲 اکتبر 2024 09 Wednesday ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ 🌲 🌲 💠 حدیث روز: 💎 امام صادق (ع): «خَمْسُ خِصالٍ مَنْ فَقَدَ واحِدَةً مِنهُنَّ لَم یَزَلْ ناقِصَ العَیشِ زائِلَ العَقلِ مَشغولَ القَلبِ، فَأوَّلُها: صِحَّةُ البَدَنِ، والثّانِیَةُ: الأمِن، والثّالِثَةُ: السَّعَةُ فی الرِّزقِ، والرّابِعَةُ: الأنیسُ المُوافِقُ (قال الراوی:) قُلتُ: وما الأنیسُ المُوافِقُ؟ قال: الزَّوجَةُ الصّالِحَةُ، والوَلَدُ الصّالِحُ، والخَلیطُ الصّالِحُ - والخامِسَةُ: وهِیَ تَجمَعُ هذِه الخِصالَ: الدَّعَةُ» «پنج چیز است که هر کس یکی از آنها را نداشته باشد، همواره در زندگی‌اش نقص داشته، فکرش مشوّش و دلش نگران است: اوّل آنها، سلامت جسم و دوم امنیّت و سوم وسعت روزی و چهارم همراه و مونس هم رأی. (راوی می پرسد): مونس هم رأی چیست؟ امام می‌فرمایند: همسر خوب و فرزند خوب و هم نشین خوب است و پنجم، که در برگیرنده همه این خصلت هاست، آرامش خاطر و رفاه زندگی است» 📚 الخصال، ج٣۴، ص٢٨۴ https://eitaa.com/ROOZBARG
445.8K
مناسبت: موضوع: ❓در اسلام، رعایت چه وجوهی برای نامگذاری فرزند تأکید شده؟ و آیا در دستورات دینی توصیه‌ای به نامگذاری فرزندان با بهره گیری از نام‌های ویژه به میان آمده است؟ ✅ از جمله حقوق شرعی که کودک تازه متولد شده برعهده والدین دارد، انتخاب نام شایسته و نیکو است که بهترین هدیه‌ای است که هر نوزاد در روزهای اوّل زندگی از پدر و مادر خود دریافت می‌کند، چرا که نام هرکس همیشه با اوست و از او جدا نمی‌شود و همواره در شخصّیت فردی و اجتماعی‌اش مؤثر است لذا در شرع مقدس بر اهمیت نامگذاری فرزند و انتخاب اسامی نیکو، تأکید فراوان شده و بهترین نام ها، اسامی انبیاء و ائمه (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) است و افضل نام‌ها، نام خاتم انبیاء حضرت محمد (ص) است که این نام‌ها کودک را به خدا و اولیای الهی نزدیک می‌نماید. 📚 ویکی فقه، نامگذاری کودک در اسلام https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «جایگاه رفیع » ✍️ مناسبت روز: در قرار داریم، کودکانی که در دین مبین اسلام، از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردارند؛ لذا سخن امروز را به این موضوع اختصاص می‌دهیم: حمایت از کودکان و بحث جدی در مورد حقوق آنها در تاریخ معاصر بعد از جنگ جهانی اول آغاز شد، چرا که در این جنگ خانمانسوز، کودکان بسیاری زخمی و کشته و یا یتیم و آواره شدند لذا کنوانسیونی تحت عنوان «» در ۲۰ نوامبر ۱۹۸۹ مورد پذیرش مجمع عمومی سازمان ملل متحد قرار گرفت و همه اعضای سازمان ملل متحد بجز آمریکا آن را پذیرفتند و در این کنوانسیون چند پروتکل مهم در جهت حمایت از کودکان به تصویب رسید که ایران نیز مشروط به عدم تعارض با قوانین و موازین اسلامی آنها را تصویب نمود. 👈 اما نکته مهم آن است که هرچند این حرکت از جانب سازمان‌های بین‌المللی، نمایشی و دروغ است و در جنایات رژیم کودک‌کش صهیونیستی این موضوع کاملاً اثبات شده اما در مقام حرف هم که شده، بالاخره قابل تقدیر است ولی باید بدانیم دین مترقی اسلام در هزار و چند صد سال قبل، احکام و دستورات ویژه‌ای در رابطه با کودکان و حق و حقوق و چگونگی برخورد با آنها صادر نموده است؛ تا جایی که در این دینِ کامل، حتی به بازی کودکان نیز توجه شده و در سیره گفتاری و رفتاری پیامبر خدا نمونه‌های فراوانی در این زمینه وجود دارد؛ چنانچه در روایات آمده که حضرت رسول (ص) به استعدادهای فطری کودکان توجه ویژه داشتند و از رنجش و ناراحتی آنها سخت آرزده خاطر می‌شدند و در هم نشینی با کودکان، خود را همسان آنان پنداشته و با آنها سرگرم بازی شده و به دیگران نیز سفارش می‌کردند که با کودکان، کودکانه رفتار کنند: «مَن کانَ عِنْدَهُ صَبِیٌّ فَلْیَتَصابَّ لَهُ» (من‌لايحضره‌الفقيه، ج٣، ص۴٨٣) ✍️ در این مکتب انسان‌ساز، کودکان دارای حقوق بسیاری هستند از جمله: انتخاب نام نیکو، رعایت عدالت و مساوات و انصاف در رابطه با آنها، احترام، محبت و تربیت نیکو، آموزش علم و دانش و آشنایی آنها با کتاب و احکام الهی و...؛ که در این مجال کوتاه فقط به یکی از این حقوق یعنی «انتخاب نام نیکو» می‌پردازیم؛ ✍️ در نظام آفرینش، هر موجودی با نامی شناخته می‌شود و در این میان، نام انسان به عنوان اشرف مخلوقات بسیار اهمیت داشته و در حقیقت به‌گونه‌ای هویت او را هویدا می‌سازد؛ چنانچه امروزه علم روانشناسی اجتماعی مؤید آن است که نام نیکوی انسان در شکل‌گیری شخصیت فردی و اجتماعی و ارتباط او با محیط پیرامونی و اطرافیانش تأثیر بسزایی دارد؛ دین مبین اسلام نیز در هزار و چند صد سال قبل بر اثر «نام نیکو» در زندگی انسان تأکید کرده و اهمیت آن را تا آنجا دانسته که رسول خدا (ص) فرمودند: «فرزند بر پدر (و مادر)، سه حق مهم دارد که اولین آنها انتخاب نام نیکو برای اوست... » و همچنین فرموده‌اند: «شما را در قیامت به نامتان می‌خوانند، بنابراین برای انتخاب و برگزیدن نام نیکو اهتمام ورزید» (کافی، ج٢، ص١٩) اما علیرغم این همه تأکید، متأسفانه در زمان حاضر شاهد هستیم که حتی بعضی از خانواده‌های متدین و مُتشخّص نیز، بعضاً نام‌هایی را برای فرزندان خود انتخاب می‌کنند که نه تنها هیچ معنا و مفهومی ندارند بلکه گاهی دارای معانی نازیبا و منتسب به اشخاص لاابالی و فاسق می‌باشند! البته قطعاً اگر این والدین عزیز با دستورات ویژه اسلامی در این زمینه، آشنا گردند و به آنها توجه لازم داده شود که در آینده، نام فرزند آنها تا چه اندازه می‌تواند در روحیات و خُلقیات و شخصیت او تأثیرگذار است، مسلماً با دقت بیشتری در زمینه انتخاب نام نیکو برای فرزند دلبندشان اهتمام می‌نمایند. ✍️ نکته مهم دیگری که در این زمینه باید بدانیم این است که یکی از علائم و نشانه‌های دوستی و دشمنی ما نسبت به افراد، استفاده و یا عدم استفاده‌ ما از اسامی منتسب به آنها است؛ لذا نام ائمه اطهار و اولیای الهی، به عنوان محبوب‌ترین افراد نزد ما بهترین اسامی برای فرزندانمان محسوب می‌شوند که علاوه بر ایجاد تفاخر و مباهات در وجود فرزندان، آنها را به سوی کسب شناخت و معرفت نسبت به صاحب نام خود و در نتیجه الگوگیری و تکامل و سعی در تَشَبُّه به آن وجودهای مبارک، سوق خواهد داد؛ همچنین یکی از وظایف ما، زنده نگهداشتن نام و یاد بزرگان است که می‌‌توانیم با قراردادن نام آنها بر کودکانمان این موضوع را محقق کنیم؛ همان‌گونه که امام حسین (ع) نام تمام پسران خود را «علی» قرار دادند؛ و در روایتی نيز وارد شده که شخصی خدمت امام صادق (ع) عرض کرد که ما همه‌ی فرزندان خود را به نام شما نامگذاری می‌کنیم؛ آیا این کار فايده‌ای دارد؟ امام در جواب فرمودند: «بله؛ مگر دین، غیر از محبّت و دوست داشتن است». (بحارالانوار، ج٢٧، ص٩۵) https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ✅ ☀️ پنجشنبه ١٩ ١۴٠٣ 🌙 الخمیس ٠۶ ربیع‌الثانی ١۴۴۶ 🌲 اکتبر 2024 10 Thursday ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ 🌲 💠 حدیث روز: 💎 رسول خدا (ص): «عَدَدُ دُرَجِ الْجَنِّةِ عَدَدُ آىِ الْقُرآنِ، فَاِذا دَخَلَ صاحِبُ الْقُرْآنِ الْجَنَّةَ قَيلَ لَهُ: اِقْرَأْ وَ ارْقَأْ لِكُّلِ آيَةٍ دَرَجَةٌ فَلا تَكُونُ فَوْقَ حافِظِ الْقُرْآنِ دَرَجَةً» «تعداد درجات بهشت به تعداد آيه‌هاى قرآن است، هنگامى كه اهل قرآن وارد بهشت شود به او گفته مى‌شود قرآن بخوان و بالا برو! پس براى هر آيه‌اى درجه‌اى است و بالاترين درجه از آنِ حافظان (کل) قرآن است» 📚 الخصال، ج٣۴، ص٢٨۴ https://eitaa.com/ROOZBARG
362K
مناسبت: ایام موضوع: ❓آیا برای خواندن و حفظ قرآن کریم، گرفتن وضو واجب است؟ ✅ مسّ نمودن خطّ قرآن؛ یعنی رساندن جایی از بدن به خطّ قرآن برای کسی که وضو ندارد، حرام است؛ ولی مسّ ترجمه قرآن به زبان فارسی یا به زبان دیگر، اشکال ندارد (و همچنين خواندن و حفظ آن بدون مسّ قرآن نیاز به وضو ندارد)؛ ✅ مستحب است انسان، برای مس حاشیه قرآن هم وضوء داشته باشد؛ ✅ مسّ نمودن اسم خداوند متعال به هر زبانی که نوشته شده باشد، بدون وضو حرام است و بنابر احتیاط واجب مسّ اسم مبارک پیغمبر (ص) و امامان معصوم (ع) و حضرت زهرا (س)‏ نیز چنین است. [توضیح المسائل (المحشی للإمام الخمینی)، ج‏۱، ص۱۸۶] https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «» ✍️ مناسبت روز: امروز مناسبت ویژه‌ای نداریم؛ اما فردا، بیستم مهر ماه در تقویم به‌عنوان «روز » نامگذاری گردیده است، لذا سخن امروز را به این شاعر مسلمان ایرانی اختصاص می‌دهیم؛ خواجه شمسُ‌الدّینْ محمّدِ بن بهاءُالدّینْ محمّدْ حافظِ شیرازی (ره)، ملقب به لِسانُ‌الْغِیْب، تَرجُمانُ الْاَسرار، لِسانُ‌الْعُرَفا و ناظِمُ‌الاُولیاء، شاعرِ نامدارِ مسلمانِ ایرانی است که از گذشته‌های دور، اشعارش، گوش جهانیان را نوازش و به دل‌های آنان، آرامش بخشیده است. اشعاری که دریایی از معرفت و ایمان، کوهی از صبر و مقاومت، عشق و وصال و ندایی از بهشت و سودایی از کمالات عرفانی است؛ و برای چشیدن شیرینی این دریای خروشان، نیازی به استاد ادبیات و عِرفان نیست؛ بلکه بسیاری از  پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها را می‌شناسیم که اشعار را از حفظ می‌خوانند و می‌فهمند، با اینکه کمترین بهره‌ای از سواد ندارند! ✍️ اما به راستی دلیل جاودانگی حافظ چیست؟ و چه رمز و رازی در اشعار اوست که نه فقط ایرانیان، بلکه جهانیان تشنه اشعار اویند و بنابر قول رهبر معظم انقلاب: همه قشرها از عرفای مجذوب جلوه‌های الهی تا ادیبان و شاعران خوش ذوق، تا مردم معمولی شیفته گفتار اویند و حتی گوته آلمانی به مُریدیِ حافظِ مسلمانِ ایرانی مباهات می‌کند... (١٣٨٧/٢/٩) بی‌تردید راز ماندگاری حافظ را باید در این بیت «» جستجو کرد که می‌گوید: «زحافظان‌جهان کسی چوبنده جمع‌ نکرد لطایفِ حِکَمی با نکات قرآنی» آری، حافظ با وصل به سرچشمه زلال کلام وحی و جای دادن تمام کلمات و آیات قرآن کریم در حافظه خود و همچنین درک هنرمندانه از کلام و معارف پیامبر خدا (ص) و اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) و با پیوندِ ثقلین با عبادت و سوز و گداز و شب زنده داری و خلوت‌های طولانی، عشق و عرفان را درهم آمیخته و اثری خلق کرده که صیادِ قلب‌های عالَم گردیده است. البته در طول تاریخ بعضی افراد با نگاه تک بُعدی و تک ساحَتی به حافظ، از برخی از اشعار او خُرده گرفته‌اند؛ و این موضوع به دلیل عدم اهتمام به معرفی و شناساندن این شاعر حکیم و فقدان درک قامت شعر و مضامین بلند اوست تا جایی که متأسفانه غزلیاتش را دستمایه‌ی سطحی‌نگری کرده و گاهی حتی شخصیت او، از «حکیمی عالم» به «رندی میکده‌نشین» تنزل یافته!!! اما خوشبختانه بسیاری از علماء، بزرگان و اساتید مُسلّمِ علم و ادب، با درک کلام، شخصیت و غزلیات عرفانی او، اذعان نموده‌اند که او در جمیع اخلاق اسلامی و انسانی، سرآمد و به دور از هرگونه إثم و ریا و تزویر بوده و ذهن او همواره در سروده‌هایش، متأثر از «ثقلین» بوده‌ است: «هر چه کردم، همه از دولتِ قرآن کردم» و به راستی همین موضوع، رمز جاودانگی حافظ، و عشق و عرفان او در جهان است: «عشقت رسد به فریاد ار خود به سان حافظ قرآن ز بر بخوانی در چارده روایت» و به عبارت دیگر باید بگوییم که حافظ زنده است به شعرش، و شعر او زنده است به قرآنی که در سینه دارد: «ندیدم خوشتر از شعر تو حافظ به قرآنی که اندر سینه داری» چنانچه رهبر فرزانه انقلاب فرمودند: ««قرآن درس همیشگی زندگی انسان است و ، مستفاد از قرآن است و خود او اعتراف می‌کند که نکات قرآنی را آموخته و زبان خودش را به آنها گشوده است؛ پس محتوای شعر حافظ آنجا که... قدم در وادی بیان معارف و اخلاقیات می‌گذارد، یک گنجینه و ذخیره است برای ملت امروز ما و نسل‌های آینده، و برای ملت‌های دیگر، چون معارف والای انسانی مرز نمی‌شناسد؛ پس بزرگداشت از حافظ، بزرگداشت از فرهنگ قرآنی و اسلامی و ایرانی است...» (۲۸ آبان ۱۳۶۷) ✍️ و کلام امروز را با یکی از اشعار مهدوی حافظ به پایان می‌بریم: یوسفِ گُم گشته بازآید به کنعان، غم مَخُور کلبهٔ احزان شَوَد روزی گلستان، غم مخور ای دل غمدیده، حالت بِه شود، دل بَد مکن وین سرِ شوریده باز آید به سامان غم مخور گر بهارِ عمر باشد باز بر تختِ چمن چتر گل در سر کَشی، ای مرغِ خوشخوان غم مخور دورِ گردون گر دو روزی بر مرادِ ما نرفت دائماً یکسان نباشد حالِ دوران غم مخور هان مَشو نومید چون واقِف نِه‌ای از سِرِّ غیب باشد اندر پرده بازی‌هایِ پنهان غم مخور ای دل اَر سیلِ فنا بنیادِ هستی بَر کَنَد چون تو را نوح است کشتیبان، ز طوفان غم مخور دربیابان گر به‌شوقِ کعبه خواهی زد قدم سرزنش‌ها گر کُنَد خارِ مُغیلان غم مخور گرچه منزل بس خطرناک است و مقصد بس بعید هیچ‌ راهی‌نیست، کان‌ را نیست‌ پایان، غم‌مخور حال ما در فُرقَت جانان و اِبرامِ رقیب جمله می‌داند خدایِ حالْ‌گردان غم مخور حافظا در کُنجِ فقر و خلوتِ شب‌هایِ تار تا بُوَد وِردَت دعا و درسِ قرآن غم مخور https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ✅ ☀️ جمعه ٢٠ ١۴٠٣ 🌙 الجمعة ٠٧ ١۴۴۶ 🌲 اکتبر 2024 11 Friday ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ ☀️ روز بزرگداشت ☀️ روز ملی کاهش اثرات 🌲 💠حدیث روز💠 💎 امام صادق (ع): «لَا تَمَلُّوا مِنْ قِرَاءَهًِْ إِذا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزالَها فَإِنَّهُ مَنْ کَانَتْ قِرَاءَتُهُ بِهَا فِی نَوَافِلِهِ لَمْ یُصِبْهُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ بِزَلْزَلَهًٍْ أَبَداً...» «از قرائت "إِذا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزالَها" (سوره‌ی زلزال) خسته نشوید، چراکه هرکه این سوره را در نمازهای نافله خود بخواند، خداوند عزّ‌وجلّ هرگز او را دچار زلزله نمی‌کند...» 📚 الکافی، ج۲، ص۶۲۶ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
481K
مناسبت: روز ملی کاهش اثرات موضوع: چیست و علل شرعی وجوب آن کدام است؟ ✅ نماز آيات دو رکعت است که هر رکعت آن پنج رکوع و دو سجده دارد و اسباب شرعى وجوب آن عبارت است از: کسوف خورشيد و خسوف ماه، اگر چه مقدار کمى از آنها گرفته شود؛ زلزله؛ و همچنین هر حادثه غيرعادى که باعث ترس بيشتر مردم شود مانند بادهاى سياه يا سرخ و يا زرد که غيرعادى باشند؛ تاريکى شديد، فرو رفتن زمين و ريختن کوه، صيحه آسمانى و آتشى که گاهى در آسمان ظاهر مى‌شود؛ (البته) در غير از کسوف و خسوف و زلزله، بايد آن حادثه موجب ترس و وحشت بيشتر مردم شود، (لذا) حادثه‏اى که ترس آور نباشد و يا موجب ترس و وحشت افراد نادرى گردد، اعتبار ندارد. 📚 أجوبةالاستفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: « و » مناسبت روز: امروز در تقویم به عنوان «روز ملی کاهش اثرات بلایای طبیعی» نام‌گذاری گردیده؛ لذا سخن خود را به موضوع «عوامل نزول بلایا از نگاه اسلام» اختصاص می‌دهیم؛ ✍️ برای بررسی این موضوع ابتدا باید واژه «بلاء» را از نگاه اسلام معنا نمود که با مراجعه به آیات و روایات، متوجه می‌شویم که «بلاء» و اسباب و عوامل آن به دو معنای کاملاً متفاوت آمده است: 1️⃣ «بلاء» به معنای «عذاب، سختی و گرفتاری» که به سبب اعمال بَدِ انسان‌ها و یا ترک امر به معروف و نهی از منکر، بر آنها نازل می‌شود. چنانچه قرآن می‌فرماید: «وَمَا أَصَابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ...»: «و آنچه از رنج و مصائب به شما می‌رسد، همه از دست (اعمال زشت) خود شماست...» (شوری، آیه٣٠)‌‌؛ همچنین پیامبر اسلام (ص) می‌فرمایند: «هرگاه شرّ و بدی در زمین آشکار شود، خدای متعال بلاها و سختی‌ها را بر اهل زمین فرو می‌فرستد» (الفتن، ص۴٣١) امام رضا (ع) نیز فرمودند: «هر زمان بندگان، گناهان تازه‌ای را ابداع کنند، خداوند نیز بلاهای تازه و ناشناخته‌ای بر آنها مسلط می سازد» (بحار الانوار،ج ٧٠، ص٣۵۴)؛ 🔹همچنین چنان که گذشت، بلایا بر برخی از افراد نیز به واسطه ترک امر به معروف و نهی از منکر، و سکوت در برابر ظلم و ستم نازل می شود، که در اصل این افراد نیز به واسطه ترک این فریضه الهی، به صورت غیر مستقیم در گناه دیگران شریک هستند؛ چنانچه امیرمؤمنان (ع) جهت تبیین این مسئله فرموده‌اند: «شتر ثمود را فقط یک نفر کُشت، ولی عذاب الهی همه را فرا گرفت، چون همه بدین عمل راضی شدند، (و اعتراض نکردند)» (نهج‌البلاغه، ص٣١٩)؛ رسول خدا (ص) نیز فرمودند: «زمانی که امت من، امر به معروف و نهی از منکر را (ترک کنند و) به یکدیگر واگذارند، باید آماده پذیرش بلاء و عذاب الهی باشند» (تهذيب، ج۶، ص١٧٧)؛ همچنین امام سجاد (ع) فرمودند: «گناهانی که سبب فرود آمدن بلاء و مصیبت بر مردم می شود عبارتند از: نرسیدن به فریاد ستمدیدگان و مظلومان و پایمال ساختن امر به معروف و نهی از منکر» (بحار، ج٩٧ ص٩۴) 2️⃣ بلاء به معنای «امتحان و آزمون الهی جهت ارتقاء و پاداش بالاتر» که از نگاه اسلام، هرگاه بلاء به این معنا باشد، اختصاص به خوبان، مؤمنین و افراد نیکوکار دارد، به گونه‌ای که انبیاء و اولیاء الهی، بیشترین بلاها و شدائد را در دنیا تحمل نموده‌اند و حتی امیرالمؤمنین(ع) در دعای صباح، از خداوند متعال برای قُرب و نزدیکی بیشتر به درگاه احدیت، طلب درد و بلاء می‌نمایند؛ در نتیجه این نوع بلاء در واقع، هدیه‌ای الهی برای بالا بردن ظرفیت روحی و درونی انسان و دریافت درجه و پاداش بالاتر است، چنانچه خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرين»: «قطعاً شما را به مقدارى از ترس، گرسنگى، كاهش اموال و نفوس، و كمبود محصولات، امتحان خواهيم كرد و صابران را مژده بده (كه پيروزى و پاداش بزرگ برای آنهاست)» (بقره/١۵۵) ✍️ بنابر آنچه گذشت، نزول یک بلای عمومی بر همه مردم به صورت یکسان نیز کاملاً با عدالت الهی سازگار است، چراکه یک بلاء می‌تواند برای عده‌ای از مردم، عذاب و سختی و گرفتاری، و برای عده‌ای دیگر، امتحان و آزمایش و ارتقاء باشد. البته ما هر چیزی که به نظرمان ناپسند آید را برای خودمان شرّ و بدی می‌پنداریم، اما طبق فرموده حضرت حق در قرآن کریم، چه بسا ما چیزهایی را اصلاً خوش نداریم، در صورتی كه خِیرِ ما در آنهاست، و چه بسا چیزهایی را خیر و خوبی می‌پنداریم در صورتی كه برای ما شرّ و بدی به همراه دارند: «و عَسى‌ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَ عَسى‌ أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ» (بقره، آیه ٢١۶)‌. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ✅ ☀️ شنبه ٢١ ١۴٠٣ 🌙 السبت ٠٨ ١۴۴۶ 🌲 اکتبر 2024 12 Saturday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 سالروز ولادت با سعادت (علیه السلام) 🌲 💠 حدیث روز 💠 💎 امام حسن عسکری (ع): «اَوْرَعُ النّاسِ مَنْ وَقَفَ عِنْدَ الشُّبْهَةِ، اَعْبَدُ النّاسِ مَنْ أقامَ عَلَى الْفرائِضِ، أزْهَدُ النّاسِ مَنْ تَرَكَ الْحَرامَ، أشَدُّ النّاسِ إجْتِهادا مَنْ تَرَكَ الذُّنُوبَ» 👈پارساترين مردم كسى است كه در موارد شبهه و مشکوک توقف كند؛ 👈عابدترين مردم كسى است كه در برپايى واجبات استوار باشد؛ 👈زاهدترين مردم كسى است كه حرام را ترك كند؛ 👈و قوی‌ترین و سختكوش‌ترين مردم شخصى است كه گناهان را رها كند. 📚بحارالانوار ج٧٨، ص٣٧٣، ح١٨ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
263.6K
مناسبت: «سالروز میلاد باسعادت (ع)» موضوع: «» ❓آیا زیارت از راه دور اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم السلام، صحیح است؟ ✅ یکی از مستحباتی که در اسلام بسیار سفارش شده، زیارت قبور مطهر معصومین (ع) است که دارای اجر و پاداش فراوان می‌باشد و همان طوری که استحباب زیارت قبر امام معصوم(ع) از نزدیک ثابت شده است، زیارت از راه دور قبور معصومین... نیز به نظر مشهور علماء ثابت است..؛ ❓آیا زیارت به نیابت از دیگران صحیح است؟ ✅ (بله) می‌توان به نیابت از افراد زنده و همچنین کسانی که از دنیا رفته‌اند، امامان معصوم (علیهم‌السلام) را زیارت کرد و نماز زیارت را نیز به نیابت از آنان خواند، همچنین می‌توان پس از انجام زیارت و نماز، ثواب آن را به دیگران هدیه نمود. 📕منبع: leader.ir https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: « ١» ✍️ مناسبت روز: امروز سالروز میلاد با سعادت حضرت (ع) است؛ لذا ضمن عرض تبریک و تهنیت، سخن امروز را با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد آغاز می‌نمائیم؛ در هشتم ربیع الثانی سال ٢٣٢ هجری قمری، یازدهمین خورشید آسمان ولایت و امامت در شهر مدینه طلوع کرد و خانه‌ی حضرت هادی (ع) را غرق در نور و سرور نمود؛ فرشتگان دسته دسته از آسمان نازل شده و برای طواف دور گهواره حسن (ع)، جلوه‌ی حسن و زیبایی صف کشیده بودند؛ آن مولود مبارک در ٢٢ سالگی به امامت رسیدند و پس از شش سال رهبری و ولایت، در ٢٨ سالگی شربت شهادت نوشیده و ردای امامت و ولایت را به فرزند گرامیشان حضرت حجت (عج) سپردند؛ دوران حضرت عسکری (ع) را باید یکی از دشوارترین مقاطع تاریخی در طول زندگانی ائمه‌اطهار (ع) دانست به صورتی که به طور بی‌سابقه با محدودیت‌های سیاسی و اجتماعی مواجه بودند؛ تا آنجا که در هنگام حضور حضرت در منزل هم، جاسوسانی از ایشان مراقبت می‌کردند؛ و آزادی آن حضرت مشروط به آن بود که دوبار در هفته، حضور خود را به دارالخلافه عباسی اعلام کنند. (الغیبة طوسی، ص۱۳۹) عجیب‌تر این‌که مورخین نوشته‌اند که اصحاب حضرت، حتی اجازه صدا کردن نام ایشان در مکان‌های عمومی را نداشتند و گاهی به همین دلیل آنان را زندانی می‌کردند. (کشف الغمة، ج۳، ص۲۱۸) در چنین زمانی، اقدامات مدبّرانه حضرت عسکری (ع) برای حل مشکلات فکری، معنوی و مادی مسلمانان و هدایت جامعه‌ی اسلامی، به‌گونه‌ای بود که مورخین به افزایش شمار شیعیان در مناطق دور و نزدیک در این دوران بسیار سخت شهادت داده‌اند. (کمال‌الدین، ص۴۲۷) ایشان در حالی که در سنین جوانی و در ۲٢ سالگی به مقام امامت نائل شدند، اما روش و منش آن حضرت به‌گونه‌ای بود که اکثریت قریب به اتفاق پیروان امام هادی (ع) تبعیت محض از آن حضرت را پذیرفته و اندکی هم که منحرف شده بودند، پس از مدتی کوتاه به اشتباه خود اعتراف نمودند؛ (فرق‌الشیعة، ص۹۵) بنابراین نقش ویژگی‌های بارز شخصیتی امام حسن عسکری(ع) در مقبولیت حضرت نزد مردم، امری قطعی و مسلم است، و همین موضوع، باعث احساس ترس و فشار شدید حکومت عباسی گردیده بود؛ البته علاوه بر منش فردی و اجتماعی حضرت، باید به مقام بلند علمی ایشان نیز اشاره نمود که همه‌ی صاحبان اندیشه در آن زمان در برابر مقام علمی امام، سر تعظیم فرود آورده‌اند؛ چنانچه نقل است که وقتی خبر نگارش کتابی توسط یکی از علمای بزرگ غیر شیعه، درباره تناقض در قرآن به حضرت رسید، ایشان فردی را تعلیم داده و به نزد او فرستادند؛ وقتی آن عالم برجسته، سخنان این مرد را شنید، اظهار داشت: «این سخنان، قطعاً برای تو و کسی در شأن تو نیست!» و زمانی که متوجه شد استدلال مطرح شده از سوی امام حسن عسکری (ع) است، پس از اعتراف به مقام بلند علمی ایشان، دستور داد هرآنچه از کتاب مورد نظر را که نگاشته است، در آتش بسوزانند. (مناقب آل‌ابی‌طالب، ج۴، ص۴۲۴) شایستگی و فضایل آن حضرت تا بدان‌جاست که حتی مخالفان سیاسی ایشان، هم‌چون «احمد بن عبیدالله بن‌ خاقان» از گماشتگان ویژه حکومت عباسی نیز درباره مقام آن حضرت چنین می‌گوید: «مردی از اولاد علی (ع) را از لحاظ رفتار، وقار، پاکدامنی، نجابت و بزرگواری در خانواده خودش و بنی‌هاشم مانند حسن‌بن‌علی‌ ندیدم و نشناختم که خاندان خودش و بنی‌هاشم و سرلشکران و وزیران و همه مردم، آن جوان را بر سالخوردگان و اشراف خود مقدم می‌دارند... چنانچه از هر یک از بنی‌هاشم و سران و نویسندگان و قضات و فقها و مردم دیگر که می‌پرسیدم، ایشان را در نهایت احترام و بزرگواری و مقام بلند و سخن نیک و تقدم بر تمام بزرگترانشان معرفی می‌کردند! این چنین بود که مقام و ارزش او در نظرم بزرگ شد؛ زیرا هیچ دشمن و دوستی را ندیدم، جز آن‌که از ایشان به نیکی یاد کرده و مدحش می‌نمود.» (الکافی، ج۱، ص ۵۰۳) ✍️ و سخن امروز را با کلام ارزشمند رهبر فرزانه انقلاب در رابطه با آن امام همام به پایان می‌بریم که فرمودند: «این روزها متعلق به امام عسکری (ع) است، که می‌تواند الگوی همه‌ی مؤمنان، به‌خصوص جوانان باشد؛ این امامی که موافقان و شیعیان، و مخالفان و غیر معتقدان، همه، شهادت دادند و اعتراف کردند به فضل او، به علم او، به تقوای او، به طهارت او، به عصمت او، به شجاعت او در مقابل دشمنان، به صبر و استقامت او در برابر سختی‌ها... پدر امام زمان عزیز ما با آن همه فضیلت، با آن همه مقامات، با آن همه کرامات، وقتی با سم و جنایت دشمنان از دنیا رفتند، فقط بیست و هشت سال داشتند؛ این می‌شود الگو! جوان ما احساس می‌کند، یک نمونه‌ی عالی در مقابل چشم دارد...» (۱۳۹۰/۱۲/۱۰) https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ✅ ☀️ یکشنبه ٢٢ ١۴٠٣ 🌙 الأحد ٠٩ ١۴۴۶ 🌲 اکتبر 2024 13 Sunday ❇️ وقایع مهم روز: 🔹 مناسبت خاصی نداریم. 💠 حدیث روز 💠 💎 امام حسن عسکری (ع) : «خَصْلَتانِ لَیْسَ فَوْقَهُما شَیءٌ: الاْیمانُ بِاللهِ، وَنَفْعُ الْاِخْوانِ» «دو خصلت و حالتی که والاتر از آن دو، چیزی نمی‌باشد عبارتند از: ایمان به خداوند، و سود رساندن به دیگران» 📚تحف العقول، ج١، ص ۴۸۹ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
362.1K
مناسبت: ایام میلاد باسعادت (ع) موضوع: «» ✅ آداب زیارت، مجموعه‌ای از رفتارها و گفتارهای شایسته است که در باب زیارت معصومین (ع) در منابع روایی بیان شده و این آداب و اعمال به دو دسته اختصاصی و مشترک تقسیم می‌شوند؛ 🔶 غسل زیارت، وضو، حضور قلب و خضوع و خشوع، ترک سخن بیهوده و لغو، خواندن اذن‌دخول، توبه کردن، ذکر تکبیر و تسبیح خدا و صلوات بر پیامبر و اهل بیت (ع) از جمله آداب مشترک زیارت حضرات معصومین (ع) است. 🔶 همچنین پوشیدن لباس پاکیزه و تمیز و ترجيحاً سپید رنگ، و خوشبو کردن خود با مواد معطر، جز در ‌زیارت حضرت سیدالشهداء (ع) مستحب است. https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: « ٢» ✍️ مناسبت روز: در ایام میلاد با سعادت اسوه‌ی کرامت و فضیلت (ع) قرار داریم؛ لذا ضمن عرض تبریک و تهنیت، سخن امروز را با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد آغاز می‌نمائیم؛ در روز گذشته از وضعیت بسیار دشوار دوران زندگی حضرت عسکری (ع) و فشار حداکثری عباسیان سخن گفتیم و عرض کردیم که در چنین شرایط سختی، ویژگی‌های بارز شخصیتی، و روش و منش آن حضرت و همچنین اقدامات مدبّرانه آن امام همام برای هدایت جامعه و حل مشکلات معنوی و مادی مسلمانان باعث شد تا حضرت عسکری (ع) مقبولیت ویژه‌ای نزد مسلمانان و حتی مخالفین و دشمنان پیدا کنند؛ سپس با اشاره به کلام ارزشمند رهبر فرزانه انقلاب، مبنی بر کسب آن همه فضیلت، مقامات، کرامات حضرت در سن کمتر از بیست و هشت سالگی، امام حسن عسکری (ع) را به عنوان عالی‌ترین الگو برای جوانان معرفی نمودیم و انشاالله در سخن امروز به گوشه‌ای از سیره‌ی گفتاری و رفتاری آن امام همام که می‌تواند اشتیاق و طعم خوش زندگی مطابق با روش مکتب انسان‌ساز اهل‌بیت (ع) را برای جوانان ما به ارمغان آورد، اشاره می‌نمائیم؛ ✍️ یکی از روایات تاریخی که می‌تواند برای جوانان ما در عصر حاضر بسیار درس‌آموز باشد، روایتی است که مطابق با آن، حضرت عسکری (ع) از ملاقات با یکی از اصحاب وفادارشان، مدتی پرهیز نمودند و پس از اصرار او برای انجام ملاقات، به او فرمودند: «چیزی درباره تو شنیدم که شایسته تو نیست و آن این است که یکی از شیعیان را از خود رانده‌ای!» آن صحابی وفادار گریست و دلیل آورد که فرد مورد نظر اهل گناه است و من به همین دلیل، او را راندم و با او برخورد نمودم؛ حضرت در پاسخ او فرمودند: «راست می‌گویی؛ اما باید با افراد خطاکار شیعه نیز با اکرام و احترام رفتار کرد و نباید تحقیرشان نمود و به آنان توهین کرد‌؛ زیرا آنها به ما منتسب هستند و اگر چنین کنی از زیانکاران خواهی بود.» در ادامه روایت آمده که وقتی آن فرد گنه‌کار، خبر برخورد حضرت و سخنان ایشان را شنید، از گناهان خود، دست برداشته و توبه کرد و از پرهیزگاران زمانه خود شد و در نهایت نیز در شهر مقدس قم و در کنار مزار حضرت معصومه (س) دفن گردید. (موسوعة الامام العسکری، ص۲۷۵) بر این اساس یکی از نکات مهم در سیره حضرت عسکری (ع) که باید برای همه ما و مخصوصاً جوانان متدین حزب‌اللهی درس باشد، «» و «» دوستان خطاکار و حتی مخالفین، و استفاده از اخلاق حسنه و روش‌های محترمانه در برخورد با افراد غافل و حتی مغرض است تا بتوانیم باعث علاقمندی هرچه بیشتر مردم به مکتب انسان‌ساز اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) شویم. ✍️ یکی دیگر از نکات درس‌آموز در سیره آن امام همام، امیدبخشی و امید آفرینی در فکرها و جان‌های خسته‌ی شیعیان بود‌؛ چنانچه حضرت، در آن دوران بسیار سخت، همواره در عین تلاش مستمر و خستگی‌ناپذیر و در عین تحمل همه‌ی سختی‌ها و مصائب به مردم امید می‌دادند؛ چنانچه در روایت آمده که ایشان در حالی که خود زندانی بودند، خطاب به یاران در بند اسارت که به‌شدت نگران غربت و عاقبت خود و و مابقی شیعیان بودند، می‌فرمودند: «به خدا قسم فرزندم مهدی (عج) خواهد آمد؛ او جهان را پر از عدل و داد خواهد نمود درحالی که ظلم و ستم، آن را فرا گرفته است» (کشف الغمه، ج۳، ص۳۰۷) مسلماً تأسی به آن امام همام و استفاده از این‌گونه گفتمان امیدبخش در زمان حاضر نیز که مردم ما با تحریم‌های همه‌جانبه و فشار حداکثری دشمنان و وضعیت سخت معیشتی و اقتصادی روبرو هستند یکی از نیازهای اصلی جامعه اسلامی ماست. ✍️ و بالاخره سخن امروز را با متن یکی از نامه‌های درس‌آموز آن امام همام به شیعیان به پایان می‌بریم: «شما را سفارش می‌کنم به تقوای الهی و پارسایی در دینتان؛ و کار و کوشش برای خدا؛ و راستگویی و ادای امانت به کسی که امانتی به شما سپرده است، چه نیکوکار باشد یا تبهکار؛ و سجده طولانی؛ و نیکی به همسایگان؛ زیرا جدم رسول خدا (ص) برای این امور مبعوث شد... (پس بدانید ای شیعیان که) هرگاه فردی از شما در دینش، پارسا؛ و در گفتارش، راستگو باشد و امانت مردم را ادا کند و با آنها خوشخویی کند، چنانچه در جامعه گفته شود: این شیعه و پیرو اهل‌بیت است، این موضوع ما را شاد می‌سازد؛ (لذا) از خدا پروا کنید و مایه آراستگی ما باشید، نه باعث ننگ و زشتی ما! وتمامی خوبی‌ها و دوستی‌ها را برای ما جلب کنید و هرگونه زشتی را از ما دور سازید... خدا و مرگ را بسیار یاد کنید و قرآن را بسیار بخوانید و فراوان بر پیامبر (ص) صلوات بفرستید... آنچه را به شما سفارش کردم پاس دارید؛ من، شما را به خدا می‌سپارم و بدرودتان می‌گویم» (موسوعة الامام‌ العسکری، ص۳۱۵) https://eitaa.com/ROOZBARG