✅ #گلبرگ_احکام
موضوع: #احکام_راستگویی
❓سخنی که فکر مىکردم صحيح و راست است را گفتم و بعد فهميدم که دروغ گفتهام! آيا نيازى هست که آن را تصحيح کنم؟
✅ فى نفسه لزومى ندارد مگر آنکه حکم شرعى را اشتباهاً بيان کرده باشيد و يا در اثر حرف شما حقى از كسى ضايع شود و امثال اين مورد، که در اين صورت بايد کلام خود را تصحيح نماييد.
❓اگر شك داشته باشيم كه مطلبى درست و راست است يا نه، و آن را به نقل از منبعى بگوييم، آيا مرتکب گناه شدهايم يا نه؟ و اگر شدهايم حق الله است يا حق الناس؟
✅ مىتوانيد چيزى را که اطمينان به صحّتش نداريد، به نقل از منبع بازگو كنيد.
❓آیا دروغ گفتن به شوخی گناه دارد؟
✅ اگر خبری خلاف واقع بدهد و مقصودش این باشد که مخاطب آن را جدی بگیرد حرام است، اما اگر در آنچه که میگوید قصد جدی ندارد و نمیخواهد بر خلاف واقع، مطلبی بگوید مثل این که به شوخی از زبان شخصی یا حیوانی مطلبی را نقل می کند، حرام نیست.
📚 استفتائات امام خامنهای (مدظلهالعالی)
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: فضیلتهای فراموش شده!
فضیلت دوم: «صداقت»، (برگ سوم)
روز جمعه، ١۴٠٠/١٠/٠٣
مناسبت روز: امروز جمعه و متعلق به حضرت صاحبالزمان (عج) است، لذا سخن خود با سلام و صلوات و دعا برای فرج مولا آغاز مینمائیم؛
در دو روز گذشته به یکی از فضائل فراموش شده در بین بشریت، باعنوان «صداقت و یکرنگی» اشاره نمودیم و سپس سه قِسم از اقسام صداقت را به شرح ذیل بیان نمودیم:
1️⃣ قسم اوّل:«صداقت با خداوند تعالی»؛
2️⃣ قسم دوم:«صداقت با چهارده معصوم (ع)»؛
3️⃣ و قسم سوم: «صداقت در خانه و با خانواده»؛
و امروز انشاالله به قِسم چهارم «صداقت» میپردازیم:
4️⃣ قسم چهارم: «صداقت با مردم» است؛ یعنی انسان با دیگران یکرو و صادق باشد و در اجتماع از دروغ در گفتار و در کردار بپرهیزد!
چنانچه در اسلام تأکید فراوان شده که انسان مسلمان باید در روابط اجتماعی از دورویی و نفاق حذر کند و در کسب و کار صداقت پیشه کند و از تقلب و دروغ و کارهایی مانند: اجحاف، گرانفروشی و غشّ در معامله و گناهانی از این دست بپرهیزد؛
همچنین انسان مؤمن باید در گفتار و رفتارش از «تظاهر و ریا» دوری نماید که طبق آیات و روایات گناهش تا سرحدّ کفر و باطلکننده همهی اعمال است! چنانچه قرآن کریم میفرماید: «لَا تُبْطِلُوا صَدَقَاتِكُمْ بِالْمَنِّ وَالْأَذَىٰ كَالَّذِی ینْفِقُ مَالَهُ رِئَاءَ النَّاسِ وَلَا یؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الیَوم الاخر» [بقره/٢۶۴]؛ «صدقههایتان را با منت و آزار باطل نکنید، مانند کسی که مالش را به ریا به مردم انفاق میکند و به خدا و روز قیامت ایمان ندارد!»
البته علاوه بر پرهیز از ریا، باید مواظب باشیم که اگر به کسی خدمت کردیم، منّت سر او نگذاریم، چون منّت گذاشتن نیز مانند ریا، عمل ما را باطل و حبط میکند!
✍️ آنچه در روزبرگ چند روز اخیر گذشت، تنها بخشی از مصادیق «صداقت و یکرنگی» است، لذا باید اذعان کنیم که بهدست آوردن «صداقت» در دنیای کنونی بسیار مشکل است! دنیایی که روی پایهی دروغ و تظاهر و ریاکاری و تعریفهای بیجا میچرخد! و صداقت در آن کیمیاست!!!
هر چند که در اسلام بر زشتی این صفات مذموم تا حدی تأکید کرده که خداوند در قرآن کریم، دروغگویی و گفتار باطل را در حدّ کفر و بتپرستی بیان کرده است: «فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الْأَوْثانِ وَ اجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّور» [حج/٣٠]؛ (دو کار را نکنید: یکی بتپرستی و دیگری دروغگویی) یعنی همانطور که بتپرست مسلمان نیست، آدم دروغگو هم مسلمان نیست!
و در روایات اسلامی نیز از کذب و دروغ به شدّت مذمّت شده تا آنجا که پیامبر خدا فرمودند: «مؤمن هرگاه بدون عذر دروغی بگوید هفتاد هزار ملک او را لعنت میکنند و بوی بدی از قلبش بیرون میآید که تا به عرش میرسد و خداوند به سبب این دروغ، گناه هفتاد زِنا را برای او مینویسد!» [بحارالانوار،ج۶۹، ص۲۶۳]؛ و در حدیث دیگر فرمودهاند: «از دروغ بپرهیز که روی دروغگو را سیاه میکند!» [مستدرک الوسائل،ج۹، ص۸۸] همچنین در روایت آمده که مردی از رسول خدا (ص) پرسید: چه عملی سبب دخول در آتش است؟ حضرت فرمود: «دروغ، زیرا دروغ سبب فجور، و فجور سبب کفر، و کفر سبب دخول در آتش است!» (نصایح، ص۲۹۱)
ولی متأسفانه علیرغم این همه مذمت و هشدار، بسیاری از مردم دچار این رذیلهی اخلاقی گردیدهاند و طبق روایات اسلامی این صفت شیطانی یکی از دلایل نزول بلا و مصیبت برای بشریت است، چنانچه امام سجاد (ع) در روایتی، دروغ را موجب نابودی سریع انسانها و جوامع دانستهاند: «...وَ الذُّنُوبُ الَّتِي تُعَجِّلُ الْفَنَاءَ...وَ الْأَقْوَالُ الْكَاذِبَةُ» [معانیالأخبار، ص٢٧١]
💠 و بالاخره سخن امروز را با بشارت قرآنی به راستگویان و صادقین، به پایان میبریم: «قالَ اللَّهُ هذا يَوْمُ يَنْفَعُ الصَّادِقينَ صِدْقُهُمْ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدينَ فيها أَبَداً رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ ذلِكَ الْفَوْزُ الْعَظيمُ»: «خداوند فرمود: (قیامت) روزى است كه راستگويان را صداقتشان سود میدهد، و برايشان باغهايى است كه زير درختانش نهرها جارى است، و هميشه در آن ماندگارند، خداوند از آنان راضى است، و آنان نيز از او راضىاند، و اين رستگارى بزرگ است!» [مائده/١١٩].
📚 برگرفته از درس اخلاق مرجع عالیقدر جهان تشیع، حضرت آیتالله العظمی حسین مظاهری (دامتبرکاته)
https://eitaa.com/ROOZBARG
1.28M
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
موضوع امروز:
فضیلتهای فراموش شده!
فضیلت دوم: «صداقت»
برگ سوم
📚 برگرفته از درس اخلاق مرجع عالیقدر جهان تشیع، حضرت آیتالله العظمی حسین مظاهری (دامتبرکاته)
روز جمعه، ١۴٠٠/١٠/٠٣
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ شنبه - ٠۴ دی ١۴٠٠
🌙 السبت، ٢٠ جمادیالاولی ١۴۴٣
🌲م Saturday 25 December 2021
👈امروزمتعلق استبه پیامبراکرم(ص)
🕋 اذکار روز:
- یا رَبَّ الْعالَمین (١٠٠ مرتبه)
- یا حی یا قیوم (١٠٠٠ مرتبه)
- يا غنی (١٠۶٠ مرتبه) برای غنی شدن
❇️ وقایع مهم روز:
🔹 سالروز میلاد حضرت عیسی (ع)
👇👇👇👇👇👇👇
هرروز با تقویم معارفی روزبرگ شیعه
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: سالروز میلاد حضرت عیسی (ع)
موضوع: #احکام_اهل_کتاب
❓مقصود از اهل کتاب چه کسانی است؟ و معیاری که حدود معاشرت با آنها را مشخص کند چیست؟
✅ مقصود از اهل کتاب هر کسى است که اعتقاد به يکى از اديان الهى داشته و خود را از پيروان یکی از پيامبران الهى (على نبينا وآله وعليهمالسلام) بداند و يکى از کتابهاى الهى را که بر انبياء عليهم السلام نازل شده، داشته باشند مانند يهود، نصارى (مسیحیان)، زرتشتىها و همچنين صابئين که بر اساس تحقيقات ما از اهل کتاب هستند و حُکم آنها را دارند؛ و معاشرت با پيروان اين اديان با رعايت ضوابط و اخلاق اسلامى اشکال ندارد.
❓آیا آن دسته از اهل کتاب که از جهت اعتقادی ایمان به رسالت خاتم النبیین (ص) دارند، ولی بر اساس روش و عادتهای پدران و اجدادشان عمل میکنند، در طهارت حکم کافر را دارند یا خیر؟
✅ مجرد اعتقاد به رسالت خاتم النبيين(ص) براى اجراى حکم اسلام در مورد آنان کافى نيست؛ ولى اگر از اهل کتاب محسوب شوند، محکوم به طهارت هستند.
📚 أجوبةالاستفتائات امام خامنهای (مدظلهالعالی)
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز:
حضرت مسیح یاور امام زمان (عج)
روز شنبه، ١۴٠٠/١٠/٠۴
مناسبت روز: امروز سالروز میلاد حضرت عیسی مسیح (ع)، پیامبر اولوالعزم الهی، و یاور امام زمان (عج) است، لذا سخن امروز را با آیه بشارت میلاد حضرت مسیح در قرآن کریم آغاز مینمائیم: «إِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكِ بِكَلِمَةٍ مِنْهُ اسْمُهُ الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ وَجِيهًا فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَمِنَ الْمُقَرَّبِينَ»: «فـرشـتـگـان گفتند: اى مريم، همانا خدا تو را به نشانهای از سوی خود كه نامش مسيح، عيسى بن مريم است بشارت مىدهد كه او در دنيا و آخرت آبرومند و از مقربين درگاه خداست» (آل عمران/۴۵)
حـضـرت مسیح (ع) نـه تـنـها در ميان مسيحيان بلكه نزد تمامى پيروان اديان الهی، بهويژه مسلمانان، از احترام خاصى برخوردارند و به همين مناسبت ميلاد اين پيامبر بزرگ، برای تمامى پيروان ادیان آسمانى اهمیت دارد!
حـضـرت عـيـسـى (ع) از پیامبران اولوالعزم الهی است كه در طول زندگی، معجزات فراوانى داشته و اصل وجود و خلقت ایشان نیز با معجزه الهی آغاز گردیده، چنانچه حضرت، بدون داشتن پدر از حضرت مريم (س) متولد شدند!
✍️ از معجزات این پیامبر الهی میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
1️⃣ «صحبت كردن در روزهای اول تولد»
در قرآن کریم آمده که حضرت عیسی (ع) در گهواره سخن گفت: «... وَ یکلِّمُ النَّاسَ فِی الْمَهْدِ...» (آل عمران/۴۶)؛ که: «مـن بـنـده خـدايـم، که به من كتاب آسمانى و شرف نبوت عطاء فرمود و مرا هر كجا باشم، مايه بركت و رحمت گردانيد»: «قَالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتَانِيَ الْكِتَابَ وَجَعَلَنِي نَبِيًّا؛ وَجَعَلَنِي مُبَارَكًا أَيْنَ مَا كُنْتُ...» (مریم/٣٠ و ٣١)
2️⃣ «زنده كردن مردگان»
یکی از معجزات حضرت عیسی (ع)، زنده کردن مردگان بود، چنانچه در آیه ۴٩ سوره آل عمران آمده: «...وَأُحْيِی الْمَوْتَىٰ بِإِذْنِ اللَّهِ...»: «و مردگان را با اذن خدا زنده میکنم...»
3️⃣ «شفاى بيماران صعب العلاج»
همچنین در آیه فوق به معجزه دیگری از حضرت مسیح (ع) اشاره شده: «...وَ أُبْرِئُ الْأَکْمَهَ وَالْأَبْرَصَ...»: «و به اذن خدا، کورِ مادرزاد و مبتلایان به برص [پیسی] را بهبودی میبخشم...»
4️⃣ «جان دادن به مجسمهها»
معجزه دیگر حضرت، جان دادن به مجسمههای بیجان بود: «...أنّی أَخْلُقُ لَکُمْ مِنَ الطِّینِ کَهَیْئَةِ الطَّیْرِ فَأَنْفُخُ فِیهِ فَیَکُونُ طَیْراً بِإِذْنِ اللَّهِ...»: «من از گِل، چیزی به شکل پرنده میسازم، سپس در آن میدمم و به فرمان خدا، پرندهای میگردد...» (همان)
5️⃣ «دادن اخبار از غیب»
حضرت عیسی (ع) از مسائل پنهانی نیز به مردم خبر میدادند: «...وَأُنَبِّئُکُمْ بِما تَأْکُلُونَ وَ ما تَدَّخِرُونَ فِی بُیُوتِکُم...»: «و از آنچه میخورید و در خانههای خود ذخیره میکنید، به شما خبر میدهم...» (همان)
6️⃣ «عروج حضرت به آسمان»
پایان مأموریت اولیه حضرت در روی زمین نیز مانند تولدشان با معجزهای دیگر همراه شد و به آسمان عروج نمودند: «إِذْ قَالَ ٱللَّهُ يَٰعِيسَىٰٓ إِنِّى مُتَوَفِّيكَ وَرَافِعُكَ إِلَىَّ وَمُطَهِّرُكَ مِنَ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ وَجَاعِلُ ٱلَّذِينَ ٱتَّبَعُوكَ فَوْقَ ٱلَّذِينَ كَفَرُوٓاْ إِلَىٰ يَوْمِ ٱلْقِيَٰمَةِ...»: «وقـتى كه خداوند فرمود: اى عيسى همانا من روح تو را قبض نموده و بر آسمان (قرب خود) بالا میبرم و تو را پاك و منزه از معاشرت و آلايش كافران گردانده و پيروان تو را بر كافران تا روز قيامت برترى میدهم» (آلعمران/۵۵)
7️⃣ «نزول مجدد حضرت از آسمان به زمین برای یاری حضرت مهدی (عج)»
طبق روایات اسلامی در کتب شیعه و اهل سنت، پس از ظهور حضرت حجت (عج)، حضرت عیسی(ع) به اذن خداوند مجدداً به زمین نزول خواهند کرد و یاور حضرت مهدی (عج) خواهند شد؛ چنانکه پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «سوگند به آن کسی که مرا مژده آور راستین قرار داد، اگر از عمر جهان، جز یک روز مانده باشد، خداوند همان یک روز را آن قدر طولانی می کند، تا فرزندم «مهدی» خروج کند! و پس از خروج او، عیسی روح الله (از آسمان) فرود میآید و در پشت سر ایشان نماز میگذارد، آنگاه زمین با فروغ پروردگار روشن میشود و حکومت مهدی به شرق و غرب عالم میرسد! » (کمالالدین، ص۱۶۳)
✍️ و سخن امروز را با کلامی گهربار از حضرت عیسی (ع) به پایان میبریم، که فرمودند: «طُوبی لِلمُصلِحینَ بَینَ النّاسِ، اُولئِکَ هُمُ المُقَرَّبونَ یَومَ القِیامَةِ»: «خوشا به حال اصلاح کنندگان میان مردم، آنان در روز قیامت از مقربان هستند!» [تحفالعقول، ص ۵٠١]
https://eitaa.com/ROOZBARG
917.7K
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: سالروز میلاد حضرت عیسی مسیح (ع)
موضوع امروز:
حضرت مسیح یاور امام زمان (عج)
روز شنبه، ١۴٠٠/١٠/٠۴
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ یکشنبه - ٠۵ دی ١۴٠٠
🌙 الأحد، ٢١ جمادیالاولی ١۴۴٣
🌲م Sunday 26 December 2021
👈 امروز متعلق است به امیرالمؤمنین (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س)
🕋 اذکار روز:
- یا ذَالْجَلالِ وَالْاِكْرام (١٠٠ بار)
- ایاک نعبد و ایاک نستعین(١٠٠٠ بار)
- یا فتاح (۴٨٩ بار) برای فتح
❇️ وقایع مهم روز:
🔹 سالروز زمینلرزه بم به شدت ۶٫۶ ریشتر
🔹 روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی
👇👇👇👇👇👇👇
هرروز با تقویم معارفی روزبرگ شیعه
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: سالروز زلزله بم در سال ١٣٨٢
موضوع: #احکام_نماز_آیات
❓نماز آیات چیست و علت شرعی وجوب آن کدام است؟
✅ نماز آيات دو رکعت است که هر رکعت آن پنج رکوع و دو سجده دارد و اسباب شرعى وجوب آن عبارت است از: کسوف خورشيد و خسوف ماه، اگر چه مقدار کمى از آنها گرفته شود؛ زلزله و هر حادثه غيرعادى که باعث ترس بيشتر مردم شود مانند بادهاى سياه يا سرخ و يا زرد که غيرعادى باشند؛ تاريکى شديد، فرو رفتن زمين و ريختن کوه، صيحه آسمانى و آتشى که گاهى در آسمان ظاهر مىشود؛ در غير از کسوف و خسوف و زلزله، بايد آن حادثه موجب ترس و وحشت بيشتر مردم شود، و حادثه اى که ترس آور نباشد و يا موجب ترس و وحشت افراد نادرى گردد، اعتبار ندارد.
❓نماز آیات چگونه باید خوانده شود؟
✅ نماز آیات را میتوان به چند صورت بهجا آورد:
1️⃣ بعد از نیت و تکبیرةالاحرام، حمد و سوره خوانده شود و به رکوع برود، سپس سر از رکوع برداشته و دوباره حمد و سوره را بخواند و به رکوع رود، و باز سر از رکوع بردارد، و حمد و سوره بخواند و به رکوع رود، و سپس سر از رکوع بردارد، و همینطور ادامه دهد، تا یک رکعت پنج رکوعی که قبل از هر رکوعی حمد و سوره خوانده است انجام دهد، سپس به سجده رفته و دو سجده نماید، و بعد برای رکعت دوم قیام کند، و مانند رکعت اول انجام دهد، و دو سجده را به جا آورد و بعد از آن تشهد بخواند و سلام دهد.
2️⃣ بعد از نیت و تکبیرةالاحرام، حمد و یک آیه (البته احتساب بسمالله به عنوان یک آیه، صحیح نیست) از سورهای را قرائت کرده و رکوع کند، سپس سر از رکوع بردارد، و آیه دیگری از آن سوره را بخواند و به رکوع رود، و بعد سر از رکوع برداشته و آیه دیگری از همان سوره را قرائت نماید، و همینطور تا رکوع پنجم ادامه دهد تا سوره ای که پیش از هر رکوع، یک آیه از آن را قرائت کرده، قبل از رکوع آخر تمام شود. سپس رکوع پنجم را بهجا آورد و به سجده رود، و پس از اتمام دو سجده، برای رکعت دوم قیام نماید و حمد و آیه ای از یک سوره را بخواند و به رکوع برود، و همینطور مانند رکعت اول ادامه دهد تا تشهد بخواند و سلام دهد؛ و چنانچه بخواهد برای هر رکوعی به یک آیه از سوره ای اکتفا کند، نباید سوره حمد را بیش از یک مرتبه در اول آن رکعت بخواند.
3️⃣ یکی از رکعتها را به یکی از دو صورت، و رکعت دیگر را به نحو دیگر بهجا آورد.
4️⃣ سوره ای که آیهای از آن را در قیام پیش از رکوع اوّل خوانده، در قیام پیش از رکوع دوم یا سوم یا چهارم تکمیل نماید، که در این صورت واجب است بعد از سر برداشتن از رکوع، سوره حمد را در قیام بعدی اعاده نموده و یک سوره یا آیهای از آن را اگر پیش از رکوع سوم یا چهارم است، قرائت کند، و در این صورت واجب است که آن سوره را تا قبل از رکوع پنجم به آخر برساند.
📚 أجوبةالاستفتائات امام خامنهای (مدظلهالعالی)
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز:«اسلام و نزول بلایا»
(برگ اول)
روز یکشنبه، ١۴٠٠/١٠/٠۵
مناسبت روز: امروز سالروز «زلزلهی بم» با بزرگی ۶٫۶ ریشتر در سال ۱۳۸۲ است که با حدود ۵۰ هزار کشته، یکی از عظیمترین بلایای طبیعی در طول تاریخ ایران بوده است و در تقویم به عنوان «روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی نامگذاری گردیده؛ لذا ضمن عرض تسلیت به تمامی بازماندگان این حادثهی بزرگ، سخن خود را به موضوع «عوامل نزول بلایا از نگاه اسلام» اختصاص میدهیم؛
برای بررسی این موضوع ابتدا باید واژه «بلاء» را از نگاه اسلام معنا نمود که با مراجعه به آیات و روایات، متوجه میشویم که «بلاء» و اسباب و عوامل آن به دو معنای کاملاً متفاوت آمده است:
1️⃣ «بلاء» به معنای «عذاب، سختی و گرفتاری» که به سبب اعمال بَدِ انسانها و یا ترک امر به معروف و نهی از منکر، بر آنها نازل میشود!
چنانچه قرآن میفرماید: «وَمَا أَصَابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ...»: «و آنچه از رنج و مصائب به شما میرسد، همه از دست (اعمال زشت) خود شماست...» (شوری، آیه٣٠)؛
همچنین پیامبر اسلام (ص) میفرمایند: «هرگاه شرّ و بدی در زمین آشکار شود، خدای متعال بلاها و سختیها را بر اهل زمین فرو میفرستد» (الفتن، ص۴٣١)
امام رضا (ع) نیز فرمودند: «هر زمان بندگان، گناهان تازهای را ابداع کنند، خداوند نیز بلاهای تازه و ناشناختهای بر آنها مسلط می سازد» (بحار الانوار،ج ٧٠، ص٣۵۴)؛
🔹همچنین چنان که گذشت، بلایا بر برخی از افراد نیز به واسطه ترک امر به معروف و نهی از منکر، و سکوت در برابر ظلم و ستم نازل می شود، که در اصل این افراد نیز به واسطه ترک این فریضه الهی، به صورت غیر مستقیم در گناه دیگران شریک هستند!
چنانچه امیرمؤمنان (ع) جهت تبیین این مسئله فرمودهاند: «شتر ثمود را فقط یک نفر کُشت، ولی عذاب الهی همه را فرا گرفت، چون همه بدین عمل راضی شدند، (و اعتراض نکردند)» (نهجالبلاغه، ص٣١٩)؛
رسول خدا (ص) نیز فرمودند: «زمانی که امت من، امر به معروف و نهی از منکر را (ترک کنند و) به یکدیگر واگذارند، باید آماده پذیرش بلاء و عذاب الهی باشند» (تهذيب، ج۶، ص١٧٧)؛
و همچنین امام سجاد (ع) فرمودند: «گناهانی که سبب فرود آمدن بلاء و مصیبت بر مردم می شود عبارتند از: نرسیدن به فریاد ستمدیدگان و مظلومان و پایمال ساختن امر به معروف و نهی از منکر» (بحار، ج٩٧ ص٩۴)
2️⃣ بلاء به معنای «امتحان و آزمون الهی جهت ارتقاء و پاداش بالاتر» که از نگاه اسلام، هرگاه بلاء به این معنا باشد، اختصاص به خوبان، مؤمنین وافراد نیکوکار دارد، به گونهای که انبیاء و اولیاء الهی، بیشترین بلاها و شدائد را در دنیا تحمل نمودهاند و حتی امیرالمؤمنین(ع) در دعای صباح، از خداوندمتعال برای قُرب و نزدیکی بیشتر به درگاه احدیت، طلب درد و بلاء مینمایند! در نتیجه این نوع بلاء در اصل هدیهای الهی، برای بالا بردن ظرفیت روحی و درونی انسان و دریافت درجه و پاداش بالاتر است، چنانچه خداوند در قرآن کریم میفرماید: «وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرين»: «قطعاً شما را به مقدارى از ترس ، گرسنگى ، كاهش اموال و نفوس، و كمبود محصولات، امتحان خواهيم كرد، و صابران را مژده بده (كه پيروزى و پاداش بزرگ برای آنهاست)» (بقره/١۵۵)
✍️ بنابر آنچه گذشت، نزول یک بلای عمومی بر همه مردم به صورت یکسان نیز کاملاً با عدالت الهی سازگار است، چراکه یک بلاء میتواند برای عدهای از مردم، عذاب و سختی و گرفتاری، و برای عدهای دیگر، امتحان و آزمایش و ارتقاء باشد!
هرچند که ما هر چیزی به نظرمان ناپسند آید را، برای خودمان شرّ و بدی میپنداریم، ولی طبق فرموده حضرت حق در قرآن کریم، چه بسا ما چیزهایی را اصلاً خوش نداریم، در صورتی كه خِیرِ ما در آنهاست، و چه بسا چیزهایی را خیر و خوبی میپنداریم در صورتی كه برای ما شرّ و بدی به همراه دارند: «و عَسى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَ عَسى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ» (بقره، آیه ٢١۶).
https://eitaa.com/ROOZBARG
1.08M
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: سالروز «زلزلهی بم»
موضوع امروز:
«اسلام و نزول بلایا» (برگ اول)
روز یکشنبه، ١۴٠٠/١٠/٠۵
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ دوشنبه - ٠۶ دی ١۴٠٠
🌙 الإثنين، ٢٢ جمادیالاولی ١۴۴٣
🌲م Monday 27 December 2021
👈 امروز متعلق است به امام حسن و امام حسین علیهما السّلام
اذکار روز:
- یا قاضِیَ الْحاجات (١٠٠ مرتبه)
- سبحان الله و الحمدلله (١٠٠٠ مرتبه)
- یا لطیف (١٢٩ مرتبه) برای کثرت مال
❇️ وقایع مهم روز:
🔹 مناسبت خاصی نداریم
👇👇👇👇👇👇👇
هرروز با تقویم معارفی روزبرگ شیعه
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: ایام زلزله بم در سال ١٣٨٢
موضوع: #احکام_نماز_آیات
❓بعد از وقوع زلزله در منطقهای، غالباً در مدت کمی دهها پس لرزه رخ میدهد، حکم نماز آیات در این موارد چیست؟
✅ هر زلزلهاى، چه شديد و چه خفيف، اگر زلزله مستقلى محسوب شود، نماز آيات جداگانهاى دارد.
❓اگر مرکز زلزله نگاری، وقوع لرزشهای خفیف زمین را با ذکر تعداد آن در منطقهای که ما زندگی میکنیم، اعلام نماید، ولی ما اصلاً آنها را احساس نکنیم، آیا در این حالت نماز آیات بر ما واجب میشود یا خیر؟
✅ اگر بهگونهای است که کسی آن را احساس نمیکند و فقط با دستگاهها، قابل درک باشد، نماز آیات واجب نیست.
❓آيا در نماز آياتى كه به جماعت اقامه مىشود، خواندن حمد و سوره بر مأمومين واجب است؟
✅ حكم جماعت در نماز آيات مانند جماعت در نمازهاى يوميه مىباشد كه قرائت امام از قرائت مأموم کفايت مىکند.
❓اگر براى زلزله نماز آيات خوانده نشده، آيا قضا دارد يا خير؟
✅ نماز آيات براى زلزله قضا نمىشود و هر وقت بخواند بايد به نيت ادا خوانده شود.
📚 أجوبةالاستفتائات امام خامنهای (مدظلهالعالی)
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «اسلام و نزول بلایا»
(برگ دوم)
روز دوشنبه، ١۴٠٠/١٠/٠۶
مناسبت روز: امروز مناسبت خاصی نداریم؛ اما در روز گذشته به مناسبت سالروز زلزله بم، در رابطه با معانی مختلف بلاء سخن گفتیم و عرض کردیم که از نظر اسلام، «بلاء» برای برخی به معنای «عذاب، سختی و گرفتاری» است که به سبب اعمال بَدِ آنها و یا ترک امر به معروف و نهی از منکر، بر آنها نازل میشود! ولی برای بعضی دیگر، بلاء به معنای «امتحان و آزمون الهی جهت ارتقاء و پاداش بالاتر» است که باعث ترفیع درجه، پاک شدن گناهان و... میشود؛
❓اما نکتهی مهم این است که وظیفه مؤمنین در قبال مصائب و بلایا چیست؟
✅ در جواب به این سؤال ابتدا باید بدانیم در دین اسلام، خود را در دام بلاء و سختیها انداختن و درخواست ثواب از خداوند متعال از این طریق، مورد نکوهش شدید قرار گرفته است؛ چنانکه روزی رسول گرامی اسلام (ص) برای عیادت بیماری بر بستر او حاضر شدند و از او احوالپرسی نمودند؛ آن بیمار عرض کرد: چند شب قبل، نماز مغرب را به امامت شما به جا آوردم و شما در نماز سوره قارعه را خواندید، پس من از درگاه پروردگار، درخواست نمودم اگر در دنیا گناهی کردهام که بهواسطهی آن در آخرت مرا کیفر خواهد نمود، در آن تعجیل نماید و در همین دنیا مرا پاک کند و پس از این دعا، چنین بیمار شدم!
رسول خدا(ص) به او فرمودند: چیز بدی گفتی، چرا چنین دعا نکردی که: «پروردگارا، نیکی دنیا و آخرت را نصیب ما کن و ما را از عذاب آخرت در امان بدار»: «رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْیا حَسَنَةً وَ فِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّارِ» و پس از آن، رسول خدا (ص) برای او دعا کردند و شفا یافت» [بحار الانوار، ج٧٨، ص١٧۴]
امام صادق(ع) نیز به اصحاب خود سفارش میفرمودند که: «از پروردگار خود عفو و عافیت درخواست کنید چون شما مرد (میدان حوادث و) بلیات نیستید!» [المحاسن، ج١، ص٢۵٠]
✍️ اما در باب وظایف مؤمنین در قبال مصائب و بلایا، آنچه از آیات و روایات و سیرهی ائمه اطهار (ع) به دست میآید، چند چیز است:
1️⃣ «صبر و شکیبایی»
چنانچه امام صادق(ع) فرمودند: «هیچ مؤمنی نیست، مگر اینکه به بلایی گرفتار است و بلای بزرگتر و گرفتاری شدیدتری هم به دنبال او در انتظار است! پس اگر در همان بلاء، صبر و شکیبایی داشته باشد، خداوند آن بلای بزرگتر را از او برطرف مینماید و اگر صبر نکرده و بیتابی نماید، بلای بزرگتر که در انتظار اوست فرا میرسد و مرتب گرفتاریهایش بیشتر میگردد تا وقتی که صبر نیکو و شکیبائی را پیشه نماید» [وسائلالشیعه، ج٢، ص۴٢٢]
2️⃣ «تسلیم بودن در برابر خواست خدا»
صبر بر بلا و سختیها زمانی با ارزش است که با رضایت کامل و تسلیم در برابر خواست الهی باشد نه با ناراحتی و شکایت از اوضاع موجود! چنانچه امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: «خداوند متعال به حضرت داوود (ع) وحی فرمود: ای داوود! تو چیزی میخواهی و من چیزی میخواهم؛ ولی فقط آن چیزی واقع میشود که من میخواهم! پس اگر تسلیم خواست من شوی، خواست تو را هم تأمین میکنم؛ اما اگر تسلیم خواست من نشوی، خود را در راه خواستهات به رنج و زحمت میافکنی و آنگاه باز هم همان میشود که من میخواهم» [بحارالانوار، ج۵، ص١٠۴]
البته این نکته را باید مدنظر قرار دهیم که خداوند همواره خیر و صلاح بندهی خود را میخواهد، اما چه بسا که بنده برخلاف آن درخواست نماید!
3️⃣ «دعا کردن»
چنانچه امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: «اگر مردم به هنگام نزول عذابها و گرفته شدن نعمتها، با درستی نیّت و با قلبهای پر از محبّت در پیشگاه خدا زاری و دعا کنند، آنچه از دستشان رفته را باز خواهد گرداند، و هر گونه فسادی را برای آنان اصلاح خواهد کرد» [وسائلالشیعه، ج۵، ص١٨۴]
4️⃣ «دادن صدقه»
«صدقه» از سفارشات اسلام است که علاوه بر اینکه برای پیشگیری از گرفتاریها و دور کردن بلاهای مقدر شده، بسیار مؤثر است؛ برای خلاصی از بلایا نیز مورد سفارش ویژه قرار گرفته؛ چنانچه رسول خدا (ص) فرمودند: «صدقه، بلا را دفع مىكند و مؤثرترين داروست؛ صدقه، قضاى حتمى را دفع مىكند و چيزى جز دعا و صدقه، درد و بيماریها را از بين نبرد» [بحارالأنوار، ج٧١، ص١٣٧]
5️⃣ «اندیشیدن، عبرت گرفتن و جبران نمودن»
یکی از حکمتهای نزول بلایا، موعظه دادن به مؤمنان است، لذا میبایست در هنگام رسیدن بلا و مصیبت، برای پی بردن به حکمت آن تلاش کنیم؛ تا اگر عقوبت است، استغفار کرده؛ و اگر تأدیب و هشدار است هوشیار شویم؛ و اگر یادآوری وظیفه است، به یاد آن بیفتیم و انجامش دهیم و...
✍️ بنابرآنچه گذشت، صبر و تسلیم در برابر اراده خداوند، و دعا نمودن و دادن صدقه برای رفع بلاء، و همچنین اندیشیدن و عبرت گرفتن، راز پیروزی در امتحانات بزرگ الهی است!
https://eitaa.com/ROOZBARG