eitaa logo
روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
1.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.8هزار ویدیو
57 فایل
ادمین: https://eitaa.com/Mkiani110 وابسته به امور مساجد استان اصفهان پشتیبان نشر: ✅ ستاد اقامه نماز استان اصفهان ✅اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان ✅ اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ✅ مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه کشور
مشاهده در ایتا
دانلود
☀️ پنجشنبه - ٢٣ دی ١۴٠٠ 🌙 الخمیس، ١٠ جمادی‌الثانی ١۴۴٣ 🌲م Thursday 13 January 2022 👈 امروز متعلق است به امام حسن عسکری (علیه السلام) 🕋 اذکار روز: -لااِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبین(١٠٠بار) - یا غفور یا رحیم (١۰٠٠ مرتبه) - یا رزاق (٣٠٨ مرتبه) برای وسعت رزق ❇️ وقایع مهم روز: 🔹 مناسبت خاصی نداریم. 👇👇👇👇👇👇👇 هرروز با تقویم معارفی روزبرگ شیعه ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅ لطفاً روی لینک زیر بزنید 👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
موضوع: ❓آیا ملاک در حرمت آرایش، لذّت بردن نامحرم است؟ ✅ خیر، آرایش در برابر نامحرم جایز نیست، چه او لذت ببرد یا نبرد. ❓اگر گوشواره از روسری بیرون باشد، در صورتی که هیچ قسمتی از گردن و گوش بیرون نباشد، اشکال دارد؟ ✅ بنابر احتیاط واجب، جایز نیست. ❓پوشیدن کفش پاشنه بلند و یا کفشی که رنگ و مدل خاصی دارد که باعث جلب توجه نامحرم می‌شود، و یا کفشی که موقع راه رفتن صدا می‌دهد برای زنان چه حکمی دارد؟ ✅ در فرض سؤال جایز نیست. ❓آیا پوشیدن لباسی که تبلیغ و تشویق گناه، مانند شراب روی آن وجود دارد، جایز است؟ ✅ جایز نیست. 📚منبع:  https://farsi.khamenei.ir ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «حجاب فاطمی ٩» روز پنجشنبه، ١۴٠٠/١٠/٢٣ مناسبت روز: امروز مناسبت خاصی نداریم؛ اما چنانچه مستحضرید در ایام فاطمیه، مبحثی را در رابطه با «حجاب و عفاف فاطمی» آغاز کردیم و پس از ارائه برخی از ادله نقلی و عقلی این فریضه الهی، به ابعاد و اثرات بدحجابی و بی حجابی در تضییع حقوق انسانی و الهی پرداختیم که انشاالله امروز، آخرین بخش از این مبحث را تقدیم می‌نمائیم؛ در دو روز گذشته در رابطه با ابعاد و اثرات بدحجابی در تضییع «حق‌النفس» و «حق الله»، سخن گفتیم؛ ❓اما شاید برخی از بانوان گرامی این سؤال را مطرح نمایند، که مگر حق‌النفس و حق اللّه، یک مسئله میان فرد و خدای او نیست! و مگر نه این‌است که هرکس را در قبر خودش می‌گذارند و گناه او را برای دیگری نمی‌نویسند! پس چرا دیگران به خود حق می‌دهند در این موضوع دخالت کنند؟! ✅ برای پاسخ به این سؤال، ابتدا باید بدانیم که از نگاه اسلام، تنها، عامل انجام گناه، گناهکار نیست! بلکه تمامی کسانى که با استفاده کردن از وسائل مختلفِ تبلیغاتى و یا آماده ساختن زمینه‌ی گناه و یا حتی با نوع پوشش و کلام و نگاه خود، دیگران را به انجام گناه ترغیب کرده‌اند نیز گنهکارند! چراکه آنها با اعمال خود باعث گمراهی فرد گهنکار شده و در اصل حقوق اجتماعی او را تضییع نموده‌اند! در نتیجه باید گفت که بدحجابی علاوه بر تضییع حق‌النفس و حق‌الله باعث تضییع حق‌الناس نیز می‌گردد! چنانچه در پیشگاه عقل و قانون، اگر کسی، به هر وسیله‌ای مسبب زیان رسیدن به دیگران در اجتماع شود، مقصر است؛ و به همین دلیل اگر کسی باعث افتادن فردی از بالای پشت بام شود، به‌عنوان عامل جرم، معرفی می‌شود؛ لذا بر اساس همین استدلال منطقی، اگر فردی به‌واسطه بدحجابی و بی‌عفتی خود، سبب گمراهی و به گناه افتادن دیگران شود، قطعاً حقوق آنها را پایمال نموده و خداوند متعال نیز بر همین اساس در قرآن کریم می‌فرماید: «وَ لا تَعاوَنُوا عَلَی الْإِثْمِ وَالْعُدْوانِ»: «و یکدیگر را بر گناه و تجاوز یاری ندهید» [مائده/۲] بر همین اساس، فقها بر قاعده فقهی «حُرمت اِعانت بر اِثم» اتفاق نظر دارند! یعنی اینکه علاوه بر فرد گنهکار، تمامی افرادی که او را در انجام گناه، یاری و کمک کرده، و یا اسباب گمراهی وی را فراهم نموده‌اند نیز گنهکار می‌باشند! و به طور قطع، یکی از مصادیق اعانت بر اثم، حضور زنان بدحجاب در اجتماع می‌باشد که زمینه انحراف و گناه بسیاری از جوانان و نوجوانان و حتی مردان همسردار را فراهم نموده و چه بسا آنها را به فساد و جنایت کشانده و کانون مقدس خانواده‌ها را نابود نمایند! با عنایت به این موضوع، می‌توان گفت زنانی که حجاب خود را رعایت نمی‌کنند، اولاً به نَفْسِ خود، ظلم کرده‌ و حق‌النفس را رعایت ننموده‌اند؛ ثانیاً به دلیل ترک یک واجبِ الهی، مرتکب گناهی بزرگ شده‌ و حق‌الله را زیر پا گذارده‌اند و ثالثاً باعث گمراهی دیگران شده و دچار حق‌الناس گردیده‌اند! ❓برای فهم بهتر مطلب، سؤالی را از محضر افرادی که می‌گویند، حجاب باید اختیاری باشد (و بدحجابی زنان، حق آنها و نوعی آزادی اجتماعی است و کسی حق منع کردن و نهی از منکر و تذکر به افراد بدحجاب در جامعه را ندارد!) می‌پرسیم، که آیا در این دوره که بیماری همه‌گیر کرونا آمده، اگر فردی بدون رعایت اصول بهداشتی در اجتماع حاضر شود و مُرتّب سرفه و عطسه نماید و وقتی که به او اعتراض شود، بگوید به کسی ربطی ندارد، من حق آزادی اجتماعی دارم، لذا دوست دارم اینچنین باشم! و هرکس نمی‌خواهد مریض شود، می‌تواند این مکان را ترک نماید!!! حال آیا همین عزیزان مدعی آزادی‌، به این فرد، اعتراض نمی‌کنند؟! این مثال‌ دقیقاً مانند کسی است که با بدحجابی و آرایش در اجتماع حاضر شود و بگوید، من آزادم و دوست دارم اینچنین باشم و هر کس نمی‌خواهد آسیب ببیند، می‌تواند چشمانش را ببندد و نگاه نکند، تا تحریک نشود و به گناه نیفتد!!! ✍️ قطعاً هیچ انسان عاقلی حتی اگر مسلمان هم نباشد در موارد فوق، حق را به فردِ متجاوز به حقوق دیگران نخواهد داد! لذا بدون شک، بدحجابی، «حق‌الناس» و تعدی و تجاوز به حقوق دیگران است و طبق آیه ۱۹۰ سوره بقره، یکی از گروه‌هایی که خداوند از آنان بیزاری می‌جوید، تعدی­ کنندگان به حقوق دیگران هستند: «إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ». 💠 و در پایان این مبحث، تذکر این نکته نیزخالی از لطف نیست که امام حسین (ع) در شب عاشورا، خطاب به اصحاب ویژه خود فرمودند: «هر کس از شما حق‌الناسی به گردن دارد، برود!» (احقاق الحق، ج ١٩، ص ۴٢٩) و با این کلام، به جهانیان هشدار دادند که حتی کشته شدن در کربلا و در رکاب سیدالشهداء (ع) نیز، پاک‌کننده گناه بزرگ «حق الناس» نیست! ✍️ قضاوت با شما.... https://eitaa.com/ROOZBARG
1.36M
🎧 پادکست مناسبت: ادامه مباحث فاطمیه موضوع امروز: «حجاب فاطمی ٩» روز پنجشنبه، ١۴٠٠/١٠/٢٣ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ جمعه - ٢۴ دی ١۴٠٠ 🌙 الجمعة، ١١ جمادی‌الثانی ١۴۴٣ 🌲م Friday 14 January 2022 👈 امروز متعلق است به صاحب العصر و الزمان حضرت مهدی (عج) 🕋 اذکار روز: - اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ (١٠٠ مرتبه) - یا ذاالجلال و الاکرام (١٠٠٠ مرتبه) - یا نور (٢۵۶ مرتبه) برای عزیز شدن ❇️ وقایع مهم روز: 🔹 مناسبت خاصی نداریم. 👇👇👇👇👇👇👇 هرروز با تقویم معارفی روزبرگ شیعه ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅ لطفاً روی لینک زیر بزنید 👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
موضوع: ❓اگر زن با پوشش کامل و با کت و دامن در معرض دید نامحرم قرار بگیرد، اشکال دارد؟ ✅ در حجاب و پوشش واجب، لباس معیّنی شرط نیست، و هر لباسی که تمامی بدن زن (به جز صورت و دست‌ها تا مچ که استثناء شده) را بپوشاند، و توجه نامحرم را جلب نکند، کفایت می‌کند؛ هرچند پوشیدن چادر به عنوان حجاب برتر اسلامی بهتر است. ❓آیا پوشیدن دستکش توری برای خانمها زینت محسوب می‌شود؟ ✅ در صورتی که موجب جلب توجه نامحرم گردد، و عرفاً زینت محسوب شود، جایز نیست. ❓پوشیدن جوراب نازک و بدن نما برای خانم‌ها در بیرون از منزل و در حضور نامحرمان چه حکمی دارد؟ ✅ پوشیدن بدن از نامحرمان بر زن واجب است؛ و چنین جوراب‌هایی برای حجاب شرعی واجب کفایت نمی‌کند. 📚منبع:  https://farsi.khamenei.ir ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «دلایل رفتن خورشید به پشت ابر ١» روز جمعه، ١۴٠٠/١٠/٢۴ مناسبت روز: امروز مناسبت خاصی نداریم؛ اما در روز جمعه قرار داریم، روزى كه انتظار فرج و ظهور حضرت صاحب الزّمان (عج) در آن می‌رود! انتظار طاقت فرسایی که مخصوصاً در این ایام که ویروس ذره‌بینی کرونا، جان صدهاهزار انسان را گرفته و میلیاردها انسان را در جهان به خطر انداخته، بیش از هر زمان دیگر در دنیا احساس می‌شود! و براستی اگر می‌توانستیم، مانند زمانِ معصومین دیگر، دسترسی مستقیم به حجت الهی داشته باشیم، چقدر این وضعیت اسفناک برای ما قابل تحمل‌ و سهل‌تر می‌شد! ❓لذا شاید در این ایام، بارها از خود پرسیده‌ایم که چرا در زمان ما، حجت حق در پرده غیبت قرار دارد و ما از نعمتِ دیدارِ مستقیم حضرت، محرومیم؟! ✅ در روایات اسلامی برای غیبت حضرت مهدی (عج)، علل متعددی بیان شده که در جواب به سؤال فوق به برخی از آنها اشاره می‌کنیم: 1️⃣ «مصلحت الهی» غیبت ولی عصر (عج) یکی از رازهای الهی است و ما نمی‌توانیم از حقیقت آن آگاه شویم! چنانچه امام صادق (ع) در این زمینه می‌فرمایند: «غیبت سرّی از اسرار الهی است» (بحارالانوار، ج ۵١، ص ١١٩) و همچنین فرمودند: «صاحب الامر غیبتی دارد که تخلف ناپذیر است و اجازه نداریم علت آن را بیان کنیم! حکمت غیبت او، همان حکمتی است که در غیبت حجت های پیشین وجود داشته و پس از ظهور، روشن خواهد شد؛ چنانچه حکمت کارهای خضر (ع) از شکستن کشتی و کشتن پسربچه و برپا داشتن دیوار شکسته، وقتی برای موسی (ع) روشن شد که آن دو خواستند از هم جدا شوند!» (بحار الانوار، ج ٢٨، ص ٧٠) لذا بی تردید غیبت امام زمان (عج) مبتنی بر مصلحت الهی است اما اینکه این مصلحت چیست؟ ما نمی‌دانیم! 2️⃣ «آزمایش مردم» یکی از سنّت های ثابت الهی، آزمایش بندگان و انتخاب صالحان و گزینش پاکان است؛ براین اساس، صحنه دنیا، همواره صحنه آزمایش است تا بندگان در پرتو ایمان و صبر و تسلیم در برابر اوامر خداوند، تربیت یافته و به کمال برسند و استعدادهای نهفته آنان شکوفا گردد! بی شک، غیبت حضرت مهدی (عج) نیز از آزمایشات بزرگ است؛ تا آن گروهی که ایمانِ اُستواری ندارند، باطنشان ظاهر شود و دستخوشِ شک و تردید گردند! اما کسانی که ایمان در اعماق قلبشان ریشه دوانده است، به سبب انتظار ظهور آن حضرت و ایستادگی در برابر شدائد، پخته‌تر و شایسته‌تر گردیده و به درجات بلندی از اجر و پاداش الهی نائل شوند! چنانچه امام صادق (ع) فرمودند: «به خدا قسم، مهدی ما ظهور نخواهد کرد تا زمانی‌که خوب و بد از هم جدا شود؛ والله نمی‌آید تا زمانی‌که امتحان شوید؛ والله نمی‌آید تا وقتی که اشقیاء و بَدان، ذات خود را نشان دهند و شقی شوند و پاک ذاتان ذات خود را نشان دهند و عاقبت به خیر شوند.» (کمال الدین، ج۲، حدیث۳۲) امام موسی بن جعفر (ع) نیز فرمودند: «هنگامی که پنجمین فرزندم غایب شد، مواظب دین خود باشید، مبادا کسی شما را از دین خارج کند! او ناگزیر، غیبتی خواهد داشت، به طوری که گروهی از مؤمنان از عقیده خویش بر می‌گردند و خداوند به وسیله غیبت او، بندگان خویش را آزمایش می‌کند...» (الغیبه شیخ طوسی، ص ٢٠۴) همچنین طبق روایات اسلامی، این آزمایش، از سخت‌ترین آزمایش‌های الهی است! (منتخب الاثر، باب ۴٧، ص ٣١۵) و فلسفه سختی آن از دو جهت بیان شده: ⬅️ ١. «بسیار طولانی بودن دوران غیبت» تا آنجا که عده زیادی از مردم دچار تردید شده و برخی از آنها در اصل تولّد حضرت، و برخی در دوام عُمر آن حضرت، شک می‌کنند و جز افراد آزموده و مخلص و برخوردار از شناخت عمیق، کسی بر ایمان و عقیده به امامت آن حضرت باقی نمی‌ماند! در این زمینه پیامبر اکرم (ص) در حدیث مفصّلی می‌فرمایند: «مهدی، از دیده شیعیان و پیروانش غایب می‌شود و جز کسانی که خداوند دل‌های آنان را در جهت ایمان، شایسته قرار داده، در اعتقاد به امامت او استوار نمی‌مانند!» (منتخب الاثر، فصل ١، باب ٨، ص ١٠١) ⬅️ ٢.«بسیاری سختی‌ها و فشارها و پیش‌آمدهای ناگوار که در دوران غیبت» باعث دگرگونی مردم می‌شود، به طوری که حفظ ایمان و استقامت در دین، کاری بسیار سخت و دشوار می‌گردد و ایمان مردم در معرض مخاطرات شدید قرار می‌گیرد! (همان، ص ١٧٨) پیامبر اکرم (ص) در این زمینه با توصیف دشواری حفظ دین در زمان غیبت، می‌فرمایند: «در آن زمان، باقی ماندن یکی از مردم بر دین خود، از صاف کردن درخت خاردار در شب تاریک و یا نگه داشتن آتش چوب درخت غضاء (مخصوص هیزم) در کف دست سخت تر است.» (مهدى موعود، باب بیست و ششم) ✍️ این مبحث ادامه دارد... https://eitaa.com/ROOZBARG