eitaa logo
روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
1.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.7هزار ویدیو
54 فایل
ادمین: https://eitaa.com/Mkiani110 وابسته به امور مساجد استان اصفهان پشتیبان نشر: ✅ ستاد اقامه نماز استان اصفهان ✅اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان ✅ اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ✅ مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه کشور
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
موضوع: ❓طبق شرع، احکام مسلمان بر چه کسانی جاریست؟ ✅ براساس شرع مقدس، هر فردی که «توحید» و «نبوّت» نبیّ گرامی اسلام و «معاد» را قبول داشته باشد، مسلمان است و مال و جان و ناموس او، محترم و احکام انسان مسلمان بر او جاری است. 📚 من لا یحضره الفقیه، ج۴، ص۳۳۴ --------------------------------------- ❓آیا از نظر شرع مقدس، ارتباط و وحدت میان مسلمانان لازم است؟ ✅ بله، وحدت مسلمین حکم شرعی است و ما شعار وحدت مسلمین را یک مسئله‌ی استراتژیک می‌دانیم؛ (انشاالله) مسلمانان، به تدریج این اختلافات مذهبی و طایفه‌ای را کم کنند و از بین ببرند، چون در خدمت دشمنان است و خدمت به دشمنان اسلام حرام است. 📚 استفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: «تاریخ اَنْدُلُس، عبرتى بزرگ برای مسلمانان (٢)» روز سه‌شنبه، ١۴٠١/٠٣/٠٣ ✍️ مناسبت روز: امروز سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر و روز مقاومت و پیروزی ملت شریف ایران در سال ١٣۶١ شمسی است؛ روز بزرگی که نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران بوده و روحیه سلطه‌ستیزی و ایمان ملت انقلابی ایران را به رخ جهانیان کشید؛ لذا ضمن گرامیداشت این روز بزرگ، و سلام و صلوات بر روح بلند شهدای انقلاب اسلامی و امام شهداء، سخن امروز را آغاز می‌نمائیم؛ ✍️ اما در روز گذشته به مناسبت سالروز پیروزی و فتح مسلمانان و تشکیل حکومت و تمدن بزرگ اَندلس، عرض کردیم که بررسی دلایل شکست و اضمحلال این تمدن عظیم، پس از ٨٠٠ سال شکوه و عظمت و شگفتی‌، می‌تواند درسی بزرگ برای تمامی امت‌های اسلامی و بالأخص ملت شریف ایران اسلامی باشد؛ لذا انشاالله در سخن امروز به این مبحث مهم می‌پردازیم؛ ✍️ با بررسی دقیق تاریخ تمدن بزرگ اندلس، می‌توان دو عامل اساسی را به عنوان مهمترین دلایل اضمحلال این حکومت اسلامى برشمرد که عبارتند از: 1️⃣ «اختلاف و تفرقه بین مسلمانان» در اسلام، یکى از ارکان مهمِ ثبات، امنیت و پیشرفت هر جامعه‌ای، وحدت است، چنانچه خداوند متعال در آیه ١٠٣ سوره آل‌عمران، به مسلمانان، دستور وحدت و دوری از تفرقه داده است: «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا»؛ بی‌شک حکومت اسلامی آندلس نیز در سايه همین وحدت و یکپارچگی مسلمانان، بصورت برق آسا پیشرفت کرد؛ اما پس از چند صد سال، دشمنان توانستند بین مسلمانان تفرقه و درگیرى‏‌هاى داخلى ایجاد نموده و همین موضوع، اولین علت‏ شکست‏ و نابودی تمدن بزرگ اندلس شد. (صحنه‌هاى تکان دهنده در تاریخ اسلام، ص١۵١) 2️⃣ «فساد اخلاقى و تعطیل شدن احکام دینی» دومین عامل مهم شکست مسلمانان در اندلس را باید پشت کردن به احکام اسلامی، و ترک امر به معروف و نهی از منکر، و در نتیجه رواج فساد و بى بند و باری در آن جامعه اسلامی دانست؛ به صورتی که با فراگیر شدن فساد و فحشا، رفته رفته، از توجه مسلمانان اندلس به صلاح و سلامت و پیشرفت جامعه اسلامی کاسته شد، و حیا و عفت، و حَمیت و غیرت دینى در آنها از بین رفته و تنها شهوت‌رانی و خوش‌گذرانى برای آنها اهمیت پیدا نمود؛ در این دوران، دشمنان اسلام که در طی صدها سال همواره با مسلمانان جنگیده و از آنها شکست خورده بودند، با پیمان به ظاهر دوستی، و با طرحِ شیطانىِ تهاجمِ فرهنگی، وارد میدان شدند و با عقد قراردادهایى با حاکمان اسلامی، برای مسلمانان به ایجاد تفریح‌گاه‌ها، مدرسه‌های‌ مختلط و بازارهای رنگارنگ پرداختند، و سپس با به گردش در آوردن دختران زیباروى مسیحى در همین بازارها و تفریحگاه‏ها، و القای انحرافات عقیدتی در همین مدارس، جوانان مسلمان را از درون تهى کرده و بدین ترتیب تمام توان مقاومت و غیرت دینی را از آنها گرفتند! و سپس با لشکریان خود بر آنان یورش برده و حکومت اسلامی اندلس را برای همیشه نابود نمودند» (همان) ✍️ در پایان این مبحث سزاوار است که در شکست تلخ اندلس بیشتر بیاندیشیم و از خود بپرسیم: که آیا تاریخ تکرار نمى‏شود؟ و آیا حکومت اسلامی ما با کمتر از نیم قرن پایداری، از حکومت ٨٠٠ ساله اندلس، مستحکم‌تر است؟ ❓پس چرا برخی از ما، بى‌توجه به نقشه‏هاى شوم دشمنان، بر طبل اختلاف و تفرقه مى‏کوبیم و از وحدت حول محور ولایت امر و رهبر معظم انقلاب، غفلت کرده، و منافع حزبى و گروهى خود را بر منافع انقلابی و ملی ترجیح مى دهیم! ❓و آیا نباید در برابر شبیخون فرهنگی دشمنان، و اِلقاى شبهات و ایجاد تردید در بنیان‌هاى اعتقادى، و همچنین هزینه‌ی چند میلیارد دلاری دشمنان برای گسترش رایگان برنامه‏‌هاى ضد اخلاق و عفت و غیرت اسلامی در فضای مجازی و حقیقی کاری کرد؟ ❓و مهمتر از همه، چرا برخی از افراد از تاریخ تلخ اندلس درس نمی‌گیرند و هنوز دل در گرو پیمان و یاری کفار و دشمنان قرار داده‌اند؟! ✍️ و کلام آخر این‌که اگر روزی در خرمشهر، جوانان مؤمن و انقلابی ما توانستند با دست خالی در برابر تمامی جهان استکبار و پیشرفته‌ترین تجهیزات و تسلیحات جنگی، ایستاده و به پیروزی برسند؛ عامل آن چیزی جز وحدت کلمه و انسجام ملی تحت فرمان ولایت امر و امام امت (ره)، و غيرت و حميّت دينی، و روحیه ایثارگری و شهادت‌طلبی نبوده‌ است؛ لذا برای پاسداری از دستاوردهای بزرگ شهدا و ایثارگران، و همچنین حفظ آرمان‌ها و اصول انقلاب اسلامى، بر ماست که با حفظ وحدت بر محور ولایت مطلقه فقیه، و اجرای احکام و شعائر اسلامی، و ایستادگی در برابر تهاجم فرهنگی دشمنان، مسیر نورانی امام و شهدا را ادامه داده تا انشاالله پرچم انقلاب را به دست مبارک حضرت ولی عصر (عج) برسانیم. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 پادکست مناسبت: «سالروز فتح خرمشهر و روز مقاومت و پیروزی» موضوع: «تاریخ اَنْدُلُس، عبرتى بزرگ برای مسلمانان (٢)» روز سه‌شنبه، ١۴٠١/٠٣/٠٣ https://eitaa.com/ROOZBARG
☀️ چهارشنبه - ٠۴ خرداد ١۴٠١ 🌙 الأربعاء، ٢٣ شوال ١۴۴٣ 🌲م Wednesday 25 May 2022 👈 امروز متعلق است به امام کاظم، امام رضا، جواد الائمه، امام هادی (علیهم‌السلام) - 🕋 اذکار روز: - یا حَیُّ یا قَیّوم (١٠٠ مرتبه) - حسبی الله و نعم الوکیل (١٠٠٠ بار) - یا متعال (۵۴١ مرتبه) برای عزت ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ روز دزفول، روز مقاومت و پایداری 💠 حدیث روز: امیرالمؤمنین (ع): «كُلَّما كانَتِ البَلوى وَالاِختِبارُ أعظَمَ كانَتِ المَثوبَةُ وَالجَزاءُ أجزَلَ: هرچه آزمايش و امتحان بزرگ تر باشد، ثواب و پاداش آن نيز بيشتر است». 📚 نهج‌البلاغه/ خطبه ۱۹۲ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 «گلبرگ احکام» موضوع: «» ❓می‌دانیم که محبت اهل‌بیت (ع) یکی از عوامل مهم وحدت بین مسلمانان است ولی متأسفانه برخی افراد مخصوصاً در مناطق مشترک شیعه و اهل سنت، به بهانه تولد یا شهادت اهل‌بیت (ع)، برنامه‌ها و حرکاتی ضد وحدت مسلمانان انجام می‌دهند، تکلیف ما در این زمینه چیست؟ ✅ مسلمان‌ها باید با هر عامل مخالفِ وحدت و ضد وحدت مقابله بکنند؛ و این یک تکلیف بزرگ، برای همه‌ی ما است؛ 📚 امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) مورخ ۱۳۹۲/۱۰/۲۹ ❓تکلیف ما در برخورد با شیعیانی که اصرار به تفرقه‌افکنی میان مسلمانان را دارند چیست؟ آیا امر به معروف و نهی از منکر آنها واجب است؟ ✅ نظر حضرت آقا این است که تفرقه بین مسلمانان کار حرامی است و توهین به مقدسات سایر مسلمین هم حرام است. فعل حرام منکر است و نهی از منکر هم واجب است؛ اما با وجود شرایط و مراعات مراتب. 📚 منبع: khamenei.ir https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: «دزفول نماد مقاومت» روز چهارشنبه، ١۴٠١/٠٣/٠۴ ✍️ مناسبت روز: چهارم خرداد، سالروز مقاومت مردم قهرمان دزفول در برابر حملات وحشیانه بعثی‌های عراق در زمان دفاع مقدس است، که موجب شد این تاریخ به نام «روز ملی مقاومت و پایداری» در تقویم رسمی کشور ثبت و «دزفول» به عنوان «پایتخت مقاومت ایران» نامگذاری شود؛ لذا ضمن گرامیداشت این روز بزرگ، و با سلام و صلوات به روح پرفتوح شهدای این شهر قهرمان‌پرور، سخن امروز را آغاز می‌نمائیم؛ مردم سلحشور دزفول در مدت هشت سال دفاع مقدس با وجود اصابت موشک‌های بی شمار بر پیکره شهرشان، نه تنها آن را ترک نکردند، بلکه هر روز، بخش‌های تخریب شده را مجدداً بازسازی می‌کردند تا جایی که اراده رژیم بعثی عراق، برای خالی کردن این شهر مهم، و ویران کردن آن، به یکی از آرزوهای دست نیافتنی مبدل شد؛ مردم شهیدپرور دزفول در تمامی دوران جنگ تحمیلی، نه تنها فرار نکردند و در برابر حمله‌های وحشیانه و موج تبلیغی و تهدیدات گسترده رژیم بعث عراق و بلندگوهای شبانه‌روزی منافقین و حامیان آنان ایستادگی نمودند، بلکه هر هفته نماز وحدت‌ آفرين جمعه این شهر را به امامت حضرت آیت‌الله قاضی (ره) باشکوه‌تر از گذشته برگزار نمودند؛ برای درک شجاعت مردم دزفول، همین بس که بدانیم در دوران دفاع مقدس، علاوه بر هزاران خمپاره، بیش از ۱۷۶ موشک زمین به زمین، ۲ هزار و ۵۰۰ گلوله توپ و ۳۳۱ راکت هواپیما به این شهر اصابت کرد و بیش از ۱۹ هزار واحد مسکونی و تجاری تخریب شد؛ همچنین دشمن بعثی عراق، ۲ لشکر از ۶ لشکر اصلی خود را، مأمور فتح دزفول کرده بود تا بتواند با استفاده از موقعیت استراتژیک این شهر، خوزستان را دور زده و درنهایت این استان سوق الجیشی و نفت‌خیز ایران را به تصرف خود درآورد؛ لذا اگر مقاومت قهرمانانه مردم غیور دزفول نبود، چه‌بسا خوزستان سقوط کرده و جنگ تحمیلی، سرانجام دیگری پیدا می‌کرد؛ اما مردم دلیر دزفول با تقدیم ۲ هزار و ۶۱۰ شهید به اسلام و انقلاب، هم‌چون کوهی استوار و سرافراز ایستادند و به نماد مقاومت و پایداری ایران اسلامی تبدیل شدند؛ بر همین اساس هيأت دولت وقت، به پاس مقاومت عزتمندانه مردم این شهر پهلوان‌پرور، دزفول را به عنوان «پایتخت مقاومت ایران اسلامی» معرفی نمودند؛ حضرت امام خمینی (ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی نیز در پنجم اردیبهشت سال ١٣۶٢ در پیامی به مردم شریف دزفول فرمودند: «شما دزفولی‌ها امتحان خود را دادید و از این امتحان خوب بیرون آمدید، شما دِین خود را به اسلام و انقلاب ادا کردید...» همچنین حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) رهبر فرزانه انقلاب نیز در اسفند ماه سال ١٣٧۵ در جمع مردم غیور این‌ شهر فرمودند: «مردم دزفول یکی از بهترین امتحان‌های دوران انقلاب و جنگ تحمیلی را در تاریخ به یادگار گذاشتند و قهرمانی ماندگاری را (از خود) به ثبت رساندند و این اثر شگفت‌آور، نتیجه رسوخ و نفوذ ایمان انقلابی تا اعماق روح و جان این مردم است...» ✍️ در پایان سخن امروز، در برابر شجاعت، استقامت و پایداری مردم ایثارگر، شهیدپرور و قهرمان دزفول، سر تعظیم فرود آورده، و علاوه بر تبریک و گرامیداشت «روز دزفول، نماد مقاومت و پایداری»، بهترین پاداش‌ها در دنیا و آخرت را برای آنان، از خداوند متعال مسئلت می‌نمائیم؛ چنانچه امام صادق(ع) فرمودند: «هرگاه مؤمنان به بلایی و مشکلی گرفتار شوند، و در این راه، استقامت و پایداری نمایند، پاداشی همچون پاداش هزار شهید به آنها داده می‌شود» (اصول‌کافی، ج٢، ص٩٢) https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 پادکست مناسبت: «روز دزفول و روز مقاومت و پایداری» موضوع: «دزفول، نماد مقاومت» روز چهارشنبه، ١۴٠١/٠٣/٠۴ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ پنجشنبه - ٠۵ خرداد ١۴٠١ 🌙 الخمیس، ٢۴ شوال ١۴۴٣ 🌲م Thursday 26 May 2022 👈 امروز متعلق است به امام حسن عسکری (علیه السلام) 🕋 اذکار روز: -لااِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبین(١٠٠بار) - یا غفور یا رحیم (١۰٠٠ مرتبه) - یا رزاق (٣٠٨ مرتبه) برای وسعت رزق ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 شب شهادت امام صادق (ع) ☀️ روز نسیم مهر، روز حمایت از خانواده زندانیان ☀️ سالروز پيروزی حزب اللَّه لبنان بر رژيم صهيونيستی اسرائيل (١٣٧٩ ش) 💠 حدیث روز: امام صادق عليه ‏السلام : مَن تَعَلَّمَ للّه‏ِِ وعَمِلَ للّه‏ِِ وعَلَّمَ للّه‏ِِ دُعِيَ في مَلَكوتِ السَّماواتِ عَظيما، فقيلَ: تَعَلَّمَ للّه‏ِِ، وعَمِلَ للّه‏ِِ، وعَلَّمَ للّه‏ِِ! هر كه براى خدا علم بياموزد و براى خدا [به آن] عمل كند و براى خدا به ديگران آموزش دهد، در ملكوت آسمانها از او به بزرگى ياد شود و گفته شود: براى خدا آموخت، براى خدا عمل كرد و براى خدا آموزش داد! 📚 امالی طوسی، ص۱۶۸ ، ح۲۸۰ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
موضوع: ❓آیا درس خواندن در عصر حاضر برای ما واجب عینی است؟ ✅ شاید همه این حدیث شریف را از وجود مبارک پیامبر خدا (ص) شنیده باشید که فرمودند: «طَلَبُ العِلمِ فَريضَةٌ عَلى كُلِّ مُسلِمٍ و مُسلِمَةٍ»؛ طلب علم، درس خواندن و آگاهی پیدا کردن بر هر زن و مرد مسلمان واجب است! اما این وجوب، وجوب کفایی است؛ واجب عینی نیست؛ یعنی دانش­‌هایی که برای رفع نیاز جامعه اسلامی لازم است، به تعداد و مقداری که این نیاز مرتفع بشود، باید افرادی که دارای شرایط هستند، بروند یاد بگیرند، اما واجب عینی نیست؛ مگر در موارد استثنایی که ممکن است دانشی بر یکسری افراد خاصی واجب شود، اما به طور کلی درس خواندن واجب کفایی است. ❓آیا انسان با ترک یادگیری مسائل مورد نیاز و ابتلای خود گناهکار محسوب می‏شود؟ ✅ در صورتی که ياد نگرفتن آن مسائل، منجر به ترک واجب يا ارتکاب حرام شود، گناهکار است. 📚 منبع: KHAMENEI.IR ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: «نهضت علمی، خدمتی بزرگ به بشریت» روز پنجشنبه، ١۴٠١/٠٣/٠۵ ✍️ مناسبت روز: امشب شب شهادت ششمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، حضرت امام صادق (ع) است، لذا ضمن عرض تسلیت و تعزیت به همه مسلمانان جهان، روزبرگ امروز را با موضوع «نهضت بزرگ علمی صادق آل محمد (ع)» آغاز می‌نمائیم؛ با مطالعه سیره گفتاری و رفتاری اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) و توجه به آثار علمى که از آنان به جای مانده است، به دست می‌آوریم که آن بزرگواران در تمام علوم و رشته‏‌هاى مورد نیاز بشرى، تَبحُّر ویژه‌ای داشته‌اند؛ و بر همین اساس امیرالمؤمنین (ع) در توصیف دانش آل‌محمد (ص) فرمودند: «هُمْ مَوْضِعُ سِرِّهِ وَ لَجَأُ اَمْرِهِ وَ عَیبَه عِلْمِهِ وَ مَوْیلُ حُکْمِهِ وَ کُهُوفُ کُتُبِهِ وَ جِبَالُ دِینِهِ»: «آنان جایگاه سِرّ خداوندى و پناهگاه فرمان الهى و مخزن علم خدا و مَرجَع حُکم او و نگهبان کتاب‏‌هاى آسمانى و کوه‌هاى همیشه استوارِ دین خداوندند». (نهج‏ البلاغه، خطبه دوم) امام صادق(ع) نیز، عترت رسول خدا (ص) را مرکز حکمت و رحمت الهى دانسته و فرموده‌اند: «نَحْنُ شَجَرَه النُبُوَّه وَ بَیتُ الرَّحْمَه وَ مَفَاتِیحُ الْحِکْمَه وَ مَعْدِنُ الْعِلْمِ»: «ما خاندان پیامبر (ص) درخت نبوت و خانه رحمت و کلیدهاى حکمت و سرچشمه دانش هستیم».(الکافی، ج۱، ص۲۲۱) اما می‌دانیم که ایجاد هر نهضت و انقلابی در جهان، نیازمند به مجموعه‌ای از امکانات و ظرفیت‌های مقدماتی است و مسلماً «نهضت علمی» نیز از این قاعده مستثنی نیست! بنابراین هر یک از ائمه اطهار (ع) در هر فرصتی که به‌دست می‌آوردند، در جهت ترویج علوم و معارف اسلامى همت می‌گماردند؛ تا اینکه بالاخره شرایط اجتماعى و فرهنگى در اواخر دوران عمر امام باقر (ع) و در دوران زندگی امام صادق (ع) مهیا شد؛ چراکه در این دوره از قدرت حکومت بنی‌امیه به شدت کاسته شد و بنى‌العباس مبارزه شدیدی را آغاز نمودند؛ لذا این دو گروه دنیاپرست و ستمگر، در مدت چندین سال در کشمکش با یکدیگر بودند و به همین دلیل فرصت ایجاد فشار و اختناق نسبت به اهل‌بیت (ع) و شیعیان را نداشتند؛ بر همین اساس، می‌توان این دوران را، دوران آرامش و آزادى نسبى برای رشد معارف مکتب اهل‌بیت عصمت و طهارت دانست که حضرت صادق (ع) از این فرصت مغتنم، کمال استفاده را نموده و «نهضت علمی» را بنیان‌گذاری کردند؛ این نهضت بزرگ که مقدمات آن از اواخر دوران امام باقر (ع) آغاز شده بود، شور و شوق علمى بى‏سابقه‏اى را در جامعه‌ی اسلامی به وجود آورد و کُرسی‌های علوم مختلف، هم‌چون قرائت و تفسیر قرآن کریم، حدیث، کلام، فلسفه، نجوم، ریاضیات، شیمی، طب و... شکل داد؛ صادق آل‌ محمد (ع) در این دوران، بزرگ‏ترین دانشگاه اسلامى را در مدینه بازگشایی نمودند و مسجد پیامبر (ص) را علاوه بر محل عبادت به محل تدریس علوم الهی تبدیل کردند و با گشودن باب علوم مختلف، بیش از چهار هزار شاگرد را در مکتب علمی خود، تربیت نمودند؛ شاگردانی همچون: «مُفَضَّل بن عُمَر جُعْفی، مؤمن‏ الطاق، هشام ابن حکم و هشام ابن سالم در علم کلام»؛ و «زُرارة بن أعیُن، محمد ابن مسلم، جَمیل‌ بن دَرّاج‌، حُمران‌ بن اَعْین، ابوبصیر و عبدالله بن سِنان در فقه و اصول و تفسیر»؛ و «جابر ابن حیان در ریاضیات و شیمى و علوم غریبه»؛ که هر یک از این شاگردان، در سال‌های بعد، به استادی بزرگ تبدیل شده و کرسی‌های علمی فراوانی راه‌اندازی نمودند، تا حدی که «جرجی زیدان» تاریخ نگار مسیحی درباره جابر ابن حيان می‌نویسد: «او حُجَّت است از شرق در برابر غرب تا ابد!» (معجم الرجال الحدیث، ج ۴، ص ١٠٠) ✍️ در پایان سخن امروز، باید اذعان کرد که امام صادق(ع) با نهضت علمی خود، خدمتی بزرگی به بشریت نمودند که در طول تاریخ بی‌نظیر است؛ چراکه علاوه بر علوم قرآن و حدیث، و فقه و اصول؛ دانش‏‌هایی بسیاری را برای بشریت، بنیان‌گذاری و یا بسط و گسترش دادند؛ دانش‌هایی همچون‌: علم کلام، فلسفه، تربیت، اخلاق، عرفان، طب، شیمى، روان‏شناسى، حیوان‏شناسى، لغت، ادبیات، سیاست و... که هنوز عالمان این علوم از سرچشمه دانش صادق آل‌ محمد (ص) سیراب می‌شوند؛ و البته این نهضت بزرگ علمی تنها یکی از خدمات ارزشمند حضرت صادق (ع) به بشریت بوده است. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 پادکست مناسبت: «شب شهادت امام صادق (ع)» موضوع: «نهضت علمی، خدمتی بزرگ به بشریت» روز پنجشنبه، ١۴٠١/٠٣/٠۵ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ جمعه - ٠۶ خرداد ١۴٠١ 🌙 الجمعة، ٢۵ شوال ١۴۴٣ 🌲م Friday 27 May 2022 👈 امروز متعلق است به صاحب العصر و الزمان حضرت مهدی (عج) 🕋 اذکار روز: - اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ (١٠٠ مرتبه) - یا ذاالجلال و الاکرام (١٠٠٠ مرتبه) - یا نور (٢۵۶ مرتبه) برای عزیز شدن ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 سالروز شهادت امام صادق (ع) در سال ١۴٨ قمری 💠 حدیث روز: امام صادق (ع): إنّ لِصاحِبِ هذا الأمرِ غَيبةً المُتَمَسِّكُ فيها بدِينهِ كالخارِطِ لِشَوْكِ القَتادِ بيَدِهِ...؛ صاحب اين امر، غيبتى دارد كه در آن روزگار، كسى كه به دين خود چنگ مى‌‏زند، مانند كسى است كه شاخه پُر از خار و تيغ را با دستش صاف و تهى از خار مى‌كند... 📚 الغيبة للنعمانی، ص۱۶۹، ح ۱۱ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
موضوع: ❓امروزه آموختن کدامیک از تخصص‌های علمی برای اسلام و مسلمین مفیدتر است؟ ✅ شايسته است که علماء و اساتيد و دانشجويان دانشگاه‌ها به همه تخصص‌های علمی مفيدی که مورد نياز مسلمانان است، اهتمام بورزند تا از اَجانب به‌خصوص دشمنان اسلام و مسلمين بی‌نياز شوند... ❓دانشجویی به مدّت چهار سال است که در دانشکده پزشکی درس می‏خواند و علاقه شدیدی به فراگیری علوم دینی دارد، آیا ادامه تحصیل در رشته پزشکی برای او واجب است یا اینکه می‏تواند آن را رها کرده و به تحصیل علوم دینی بپردازد؟ ✅ دانشجو در انتخاب رشته تحصيلیِ خود آزاد است، ولی در اينجا نکته‏ای وجود دارد که شايسته است به آن توجه شود و آن اينکه اگر فراگيری علوم دينی به خاطر توانايی خدمت به جامعه اسلامی اهميّت دارد، تحصيل در رشته پزشکی هم به قصد آمادگی برای ارائه خدمات پزشکی به امّت اسلامی و درمان بيماری و نجات جان آنان از اهميّت زيادی برخوردار است. 📚 منبع: KHAMENEI.IR ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: «نهضت علمی، خدمتی بزرگ به بشریت ٢» روز جمعه، ١۴٠١/٠٣/٠۶ ✍️ مناسبت روز: امروز سالروز شهادت امام صادق (ع)، ششمین امام معصوم و جانشین پیامبر اسلام (ص) است، لذا ضمن عرض تسلیت و تعزیت، سخن خود را با سلام و صلوات به روح بلند این امام همام آغاز می‌نمائیم؛ در روز گذشته در رابطه با «نهضت علمی» امام به‌عنوان خدمتی بزرگ به جهان بشریت سخن گفتیم؛ اما متأسفانه بعضی از افراد ساده‌اندیش در طول تاریخ، این نهضت علمی را زیر سؤال برده‌اند که چرا امام در چنین موقعیت ویژه زمانی در برابر غاصبان خلافت، قیام و مبارزه‌ی مستقیم نکردند! در حالی که بنی‌امیه و بنی‌العباس هر دو ضعیف بودند و امام صادق (ع) نیز از چنان آزادی و اقبالی برخوردار بودند که توانسته‌اند بیش از چهار هزار شاگرد را در مکتب خود تربیت نمایند؛ لذا دوران امامت چند ده ساله‌ی حضرت را بی‌فایده و یا بسیار کم فایده خوانده‌اند! البته این برداشت جاهلانه از آن روست که این افراد از قدرت علم و دانش، و نقش آن در تشکیل حکومت و تمدن اسلامی غافلند! و مسلماً مقصود و هدف امام صادق (ع) از نهضت بزرگ علمی را درک نکرده‌اند؛ و نمی‌دانند که در نگاه اسلام، علم و دانش به عنوان یک قدرت و عامل اصلی و اساسی ایجاد حکومت و سلطنت است؛ چنانچه امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: «العِلمُ سُلطانٌ، مَن وَجَدَهُ صالَ بِهِ، ومَن لَم يَجِدهُ صيلَ عَلَيهِ»: «دانش، سلطنت و قدرت است، هر كه آن را بيابد، با آن يورش برد و هر كه آن را از دست بدهد، بر او يورش برند» (شرح‏ نهج‌البلاغه، ابن ابی الحدید، ج ۲۰، ص ۳۱۹) بر همین اساس امام صادق (ع) در دورانی که آمادگی نسبی خاصی برای تشکیل حکومت اسلامی فراهم بود، خط و استراتژی کلی امامت و رهبری خود را به عنوان یک «مبارز» واقعی در سه محور اصلی پی‌ریزی نمودند؛ که رهبر معظم انقلاب در «کتاب پیشوای صادق» خود، این سه بُعد را به خوبی ترسیم کرده‌اند: ۱- تبیین و تبلیغ مسأله‌ی امامت و ولایت؛ ۲- تبلیغ و بیان احکام دین به شیوه‌ی فقه شیعی و نیز تفسیر قرآن بر اساس بینش شیعی؛ ۳- ایجاد تشکیلات پنهانی ایدئولوژیک سیاسی؛ از نگاه اسلام، این سه محور، یعنی «امام»، «علم» و «امت» در واقع سه ضلع تشکیل حکومت و تمدن اسلامی است؛ هر چند که اقتضائات خاص آن دوره ایجاب کرده که امام صادق (ع)، ضلع «علم» را به عنوان یکی از مهم‌ترین پایه‌های قدرت در تشکیل نظام اسلامی، بیشتر تقویت نمایند؛ حضرت صادق (ع) در این دوران ویژه، یا باید وارد کار سیاسی و مبارزه‌ی علنی می‌شدند که با توجه به آماده نبودن کامل شرایط آن زمان و وجود جهل بسیار در مردم، چه‌بسا به یک انتحار سیاسی دست می‌زدند! و یا این‌که به یک انقلاب صامت و بنیادی روی می‌آوردند و با کار فکری و مبارزه‌ی با تحریف دین، درحقیقت شاهرگ دستگاه خلافت را می‌بریدند؛ دستگاهی که با تکیه بر دین انحرافی تشکیل شده و بر جهل مردم استوار بود؛ لذا امام صادق (ع) با درک دقیق اوضاع و بصیرت کامل، تصمیم گرفتند که با مجاهده علمی و تبیین اسلام ناب محمدی، مبانی حکومت کفر را ساقط کنند تا حکومت‌ اسلامی بر پایه‌ی قدرت علم و دانش، و فهم مردم بنا شود؛ ✍️ در نتیجه باید امام صادق (ع) را رهبری متفکر و دوراندیش، و مبارزی بزرگ، و مجاهدی خستگی‌ناپذیر بدانیم که با «نهضت علمی» خود، بشر را از تاریکی جهل و نادانی نجات داده‌ و ظرفیت یک حکومت به معنای واقعی اسلامی را فراهم نموده‌اند. 📚 برداشتی از کتاب «پیشوای صادق» نوشته حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 پادکست مناسبت: «سالروز شهادت امام صادق (ع)» موضوع: «نهضت علمی، خدمتی بزرگ به بشریت ٢» روز جمعه، ١۴٠١/٠٣/٠۶ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ شنبه - ٠٧ خرداد ١۴٠١ 🌙 السبت، ٢۶ شوال ١۴۴٣ 🌲م Saturday 28 May 2022 👈امروزمتعلق است‌به پیامبراکرم(ص) 🕋 اذکار روز: - یا رَبَّ الْعالَمین (١٠٠ مرتبه) - یا حی یا قیوم (١٠٠٠ مرتبه) - يا غنی (١٠۶٠ مرتبه) برای غنی شدن ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ روز قانون و آغاز هفته مجلس 💠 حدیث روز: امـام صـادق علیه‌السلام: ثَلاثٌ مَنْ کُنَّ فیهِ فَهُوَ مُنافِقٌ وَ اِنْ صامَ وَ صَلّی: مَنْ اِذا حَدَّثَ کَذِبَ وَ اِذا وَعَدَ اَخْلَفَ وَ اِذَا ائْتـُمِنَ خـانَ سه خصلت عـلامت نفاق اسـت، گرچه صاحبش اهل نماز و روزه باشد: دروغگویی، خلف وعده و خیانت در امانت. 📚 تحف العقول/ ۲۲۹ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
موضوع: ❓از امام راحل نقل شده است که فرمودند: اگر درس نخوانید حرام است در مدرسه بمانید! چه مقدار باید درس بخوانیم تا جایز باشد که در مدرسه بمانیم؟ ✅ سؤال خوبی است؛ در یک مورد مشابه این سوال نیز، حضرت آقا فرمودند موجب ضمان است؛ یعنی به این معنا که فردی در مدرسه باشد، در دانشگاه باشد و از بیت‌المال استفاده کند ولی درس نخواند، هم حرمت تکلیفی دارد به این معنا که دارد از بیت‌المال استفاده می‌کند و درس نمی‌خواند؛ هم حرمت وضعی و تکلیف وضعی دارد به این معنا که ضامن است و باید آن مقداری که ضایع کرده جبران کند! اما باید چه مقدار درس بخوانید؟ به مقدار متعارف، یعنی فرق نمی‌کند در دانشگاه باشد، در دبیرستان باشد، در مدرسه علوم دینی باشد، باید به مقدار متعارف درس بخواند، نه بر خودش سخت بگیرد و نه کوتاهی و مسامحه کند! حال ممکن است مدرسه خاصی یک مقرراتی داشته باشد که هر کس اینجا تحصیل می‌کند، در شبانه­‌روز باید ساعت خاصی را درس بخواند، این شرایط را باید مراعات کند. 📚 منبع: KHAMENEI.IR ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG