eitaa logo
روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
1.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.8هزار ویدیو
54 فایل
ادمین: https://eitaa.com/Mkiani110 وابسته به امور مساجد استان اصفهان پشتیبان نشر: ✅ ستاد اقامه نماز استان اصفهان ✅اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان ✅ اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ✅ مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه کشور
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «علم مفید (٢)» روز جمعه، ١۴٠١/٠٨/٢٠ ✍️ مناسبت روز: امروز مناسبت خاصی نداریم؛ اما دیروز به مناسبت «روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه» از جایگاه بسیار بالای علم در دین مبین اسلام سخن گفتیم و عرض کردیم که رسول خدا (ص)، طلبِ علم را برای همه مسلمانان از زن و مرد، فريضه و واجب دانسته‌اند؛ سپس با اشاره به آیات و روايات اسلامی گفتیم که علمِ مورد تأیید و تأکید اسلام، علاوه بر سه علم اصلی دین، یعنی «اصول دين»، «فروع دين» و «علم اخلاق»، شامل تمامی علوم مفيدی كه جامعه‌ی اسلامی نيازمند آن است نیز می‌شود و سپس یک سوال مهم مطرح کردیم که: ❓آیا از نظر اسلام، یادگیری هر علم مفیدی، برای هر فردی جایز و سودمند است؟ ✅ در پاسخ به این سؤال، باید بدانیم که علم‌آموزی از نظر اسلام هیچ محدودیتی ندارد و شامل تمام علوم مفید می‌شود و هر فرد در انتخاب علم و دانش مورد نظر خود کاملاً مختار است و آدمی می‌تواند بر اساس علاقه، توانایی و استعداد خود، دانش مورد نظرش را انتخاب نماید؛ البته به شرط مضر و حرام نبودن آن دانش! لذا از نظر اسلام، می‌توانیم علوم را به دو دسته عمده تقسیم نمائيم: ⬅️ دسته اول: علومی که از یادگیری و تعلیم آنها صریحاً در اسلام نهی شده؛ مانند: علم سحر و دیگر علوم فساد آفرین و همین‌طور علومی که شخص به قصد ضرر زدن به دیگران می‌آموزد؛ که آموختن این دسته از علوم، غیرمجاز و حرام است؛ مگر در مواقع ضرورت، مثلاً آموختن علم سحر برای ابطال سحر دیگران، اشکال ندارد. ⬅️ دسته دوم: علومی است که مشخصات گروه قبل را ندارند و حرام و یا مقدمه حرام نیستند که خود بر دو گروه تقسیم می‌شوند: ۱) دانش‌هایی که موجب سازندگی معنوی و یا مادی در دنیا و یا آخرت بشر می‌باشند و بدون آنها اساس حیات مادی و معنوی انسان به مخاطره می‌افتد؛ که تحصیل این علوم از نظر اسلام یا «واجب عينی» است؛ مانند: «شناخت عقائد و تکالیف شرعیه» و یا «واجب کفایی» است؛ مثل «علم طب، شیمی، ریاضی و...»؛ ۲) دانش هایی که اگر چه فسادآور و یا مقدمه ‌فساد نیستند، اما نقش مهمی در زندگی فرد و یا اجتماع ندارند؛ که این دانش‌ها را «علوم مباح» و البته برخی «علوم مکروه» نامیده‌اند: مثل علم انساب و... لذا با توجه به تقسیم بندی بالا، انسان می‌تواند علم و دانش مورد نظر خود را آزادانه انتخاب نماید؛ ❓اما در اینجا سؤال دیگری مطرح می‌شود که آیا آموختن هر یک از دانش‌های مجاز، برای همه از نظر دین به‌صورت مطلق جایز و سودمند است و یا نیاز به مقدمه و شرایطی دارد؟ ✅ برای جواب به این پرسش، اجازه بفرمائید که علم‌آموزی را از زاویه دیگری بررسی نمائيم؛ انسان درس نخوانده و بی‌سواد و یا کم‌سواد، شيطان وجودش هم بی‌سواد است و مسلماً به همان اندازه، می‌تواند صاحبش را فريب دهد و به دیگران ظلم و ضرر برساند! اما کسی که درس می‌خواند و عالِم و دانشمند در هر رشته‌ای می‌شود، شيطانِ وجودش نیز عالِم‌ می‌گردد و می‌تواند کارهای وحشتناکی انجام دهد که حتی در مواردی، عقلِ بشر را حيران سازد! البته این موضوع که چه علمی برای چه کسی و چه موقع خطرناک می‌شود، نياز به بحث گسترده‌ای دارد که در این مجال کوتاه نمی‌گنجد، ولی آنچه واضح و روشن است اين است که جایی که دانش بدون تقوا و اخلاق باشد، علوم مفید هم می‌توانند مضر و خطرناک شوند! به‌گونه‌ای که حتی جان انسان‌ها و موجودات ديگر، و هستی و طبيعت را به خطر بیاندازند؛ به همین سبب، تمامی پیامبران الهی در طول تاریخ، بر «تزکیه و تقوا» قبل از «علم‌آموزی» تأکید نموده‌اند؛ و در قرآن کریم نیز بارها قبل از تأکید بر علم‌آموزی از «تقوا و تزکیه» سخن به میان آمده: «يُزَکِّيهِمْ‌ وَ يُعَلِّمُهُمُ...» بنابراین از نظر اسلام، مقدمه «علم‌آموزی»، «تزکیه نفس» است؛ چنانچه یکی از بزرگترین گرفتاری‌های امروز جوامع بشری، وجود دانش‌های پیشرفته در دستان کسانی است که به جای اینکه علم را در خدمت صلح و توسعه و مصالح بشریت استفاده نمایند، از آن در جهات شیطانی و جنگ و نابودی بشریت استفاده می‌کنند؛ چنانچه هیچ بعید نیست که شیوع برخی بیماری‌ها نیز ثمره‌ی همین علمِ شیطانی باشد! ازاین‌رو طبق روایات اسلامی می‌بایست از علم بدون منفعت، به خدای سبحان، پناه برد! (میزان الحکمة، ج ۵، ص١۴٠٠) و ما نیز دعا می‌کنیم که خداوند رحمان و رحیم، همه‌ی بشریت را از شرِّ علم بدون تقوا و اخلاق حفظ نماید. ✍️ و سخن امروز را با کلام ارزشمند رهبر فرزانه انقلاب به پایان می‌بریم که فرمودند: « ما علم را برای سعادت بشر می‌خواهیم، برای رشد بشر، برای استقرار عدالت و شکوفائی بشر... آن علمی که ما می‌خواهیم، اول، تزکیه است... چرا اول تزکیه؟ برای این‌که اگر تزکیه نبود، علم منحرف می‌شود...» (٨ آذر ۱۳۹۸) https://eitaa.com/ROOZBARG
14.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 پادکست مناسبت: «روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه» موضوع: «علم مفید (٢)» روز جمعه، ١۴٠١/٠٨/٢٠ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ شنبه - ٢١ آبان ١۴٠١ 🌙 السبت، ١٧ ربیع الثانی ١۴۴۴ 🌲م Saturday 12 November 2022 👈امروز متعلق است‌ به پیامبراکرم(ص) 🕋 اذکار روز: - یا رَبَّ الْعالَمین (١٠٠ مرتبه) - یا حی یا قیوم (١٠٠٠ مرتبه) - يا غنی (١٠۶٠ مرتبه) برای غنی شدن ❇️ وقایع مهم روز: مناسبت خاصی نداریم. 💠 حدیث روز 💠 💎 امام على (ع) : «عِلمُ الْمُنافِقِ فی لِسانِهِ و َعِلْمُ الْمُؤْمِنِ فی عَمَلِهِ» «دانشِ منافق در زبان او؛ و دانشِ مؤمن در کردار اوست.» 📚غررالحکم، ص۴۶۳ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
244.4K
موضوع: ❓سستی و تنبلی در تحصیل علم و تلف کردن وقت چه حکمی دارد؟ آیا حرام است؟ ✅ تضییع وقت به بطالت و بیکاری دارای اشکال است و دانشجو تا وقتی که از مزایای مخصوص دانشجویی استفاده می‌کند باید از برنامه‌های درسی مخصوص دانشجویان متابعت کند و الا استفاده از آن مزایا از قبیل شهریه و کمک هزینه و غیره برای او جایز نیست. ❓آيا ترك وطن براى ادامه تحصيل و انجام تحقيق علمى در تحت نظارت كسانى كه دشمن بودن دولتشان با پيشرفت‌های علمى ما ثابت شده است، جايز مى‌باشد؟ ✅ اگر احتمال بدهيد به لحاظ خصومتشان، يا چيزى به شما نمی‌آموزند و يا در صدد انحراف شما می‌باشند، حضور در مجامع آنها وجه شرعى ندارد. 📚 استفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: فضیلت‌های فراموش شده! «فضیلت اوّل: دین‌داری» روز شنبه، ١۴٠١/٠٨/٢١ ✍️ مناسبت روز: امروز مناسبت خاصی نداریم لذا سخن روز را با موضوع «فضائل فراموش شده» آغاز می‌نمائیم؛ فضائلی که سعادت دنیا و آخرت انسان را تضمین می‌نماید، اما آدمی آنها را به فراموشی سپرده است! فضائلی همچون «صداقت، امانت‌داری، ادب، عفو، انصاف، خیرخواهی و...» که متأسفانه با کم‌رنگ شدن آنها، رذائلی همچون دروغ، حیله، نیرنگ، ریا، تملّق، دورویی و بدخواهی و... در جامعه فراگیر شده و متأسفانه عامل سقوط انسان‌ها و بدبختی نسل جوان گردیده است؛ لذا انشاالله امروز در رابطه با یکی از مهمترین فضائل فراموش شده که مقدمه تمامی فضایل است، سخن خواهیم گفت؛ بی‌شک مهمترین مبحثی که قبل از هر فضیلتی باید در رابطه با آن سخن بگوییم، فضیلت بزرگ «دین» است؛ چراکه متأسفانه امروزه «دین» از نظر عمل، یک فضیلت‌ فراموش شده است! درحالی که تنها چیزی است که می‌تواند سعادت در دنیا و آخرت انسان را تضمین نماید، «دین» است‌ و هیچ چیزی غیر از آن نمی‌تواند آدمی را در مسیر سعادت و خوشبختی قرار دهد؛ انسان موجودی چند بُعدی است که قطعاً نیاز به یک نیروی کنترل‌کننده دارد و الاّ نفس اماره و شیطان درون و شیطان برون، او را بیچاره می‌کنند و به زمین می‌زنند؛ ❓اما سؤال این است که چه عواملی می‌تواند انسان را کنترل کند؟ غرائز او را کنترل نماید؟ و او را از شرّ شیاطین حفظ نماید؟ ✅ در این‌باره صاحب نظران از عوامل مختلفی برای کنترل انسان نام برده‌اند؛ ⬅️ بعضی گفته‌اند: «عقل»؛ چنانچه اگر عقل و فهم جامعه بالا رود، انسان کنترل می‌شود؛ ⬅️ بعضی هم گفته‌اند: «علم»؛ که اگر علم در جامعه زیاد شود و مردم عالم شوند، آنگاه کنترل خواهند شد؛ ⬅️ گروهی دیگر نیز گفته‌اند: «قانون»؛ و عده‌ای نیز: «تربیت»؛ و برخی هم «نظارت» را عامل کنترل آدمی می‌دانند؛ البته قطعاً همه موارد فوق‌الذکر تا حدودی در کنترل انسان مؤثرند؛ اما هیچ کدام نمی‌تواند آدمی را صددرصد کنترل نماید؛ مخصوصاً اگر نفس اماره و شیطان درونی و بیرونی بر انسان مسلط شوند و یا یکی از غرائز در وجود او طوفانی گردد، در این صورت، فقط و فقط یک عامل وجود دارد که می‌تواند آدمی را کاملاً کنترل کند و آن «دین» است؛ اگر انسان متدیّن شد، تنها دین اوست که می‌تواند در مقابل همه‌ی غرائزش، عرض اندام کند؛ چنانچه چون حضرت یوسف (ع) دیندار بودند، لذا وقتی شیطان با تمام قوا برای غلبه به ایشان حمله کرد، حضرت توانستند در برابر وسوسه‌های زلیخا ایستادگی نموده و پیروز شوند، برای اینکه به سلاحِ دین، مسلح بودند؛ بزرگی می‌گفت: حضرت یوسف (ع) به اندازه‌ای بالا رفت که اگر تمام دنیا پشت به پشت یکدیگر می‌کردند و می‌خواستند یک انسان را آنقدر عزیز و آقا کنند، هرگز نمی‌توانستند! و این در حالی بود که حضرت یوسف (ع) هیچ چیز نداشتند و حتی خودشان هم مال دیگران بودند؛ اما به‌دلیل داشتن ایمان به جایی رسیدند که به جز خدا، مقام و منزلت ایشان را نمی‌داند! از طرف دیگر، زلیخا یک فردی بود که هرچه می‌خواست، داشت؛ مقام و سلطنت، زیبایی، مال و... اما یک چیز نداشت و آن ایمان بود؛ لذا به اندازه‌ای زمین خورد که اگر همه دنیا پشت به پشت یکدیگر می‌کردند و می‌خواستند او را زمین بزنند تا این حد نمی‌شد! اما به دست خودش، خودش را زمین زد و این درس بزرگی برای ماست؛ بنابراین اگر جوانان ما متدیّن شوند، قطعاً می‌توانند در مقابل همۀ شیاطین و غرائز، عرض اندام کنند؛ غریزه‌ی حب به مال، غریزه‌ی ریاست طلبی، غریزه‌ی شهوت و...؛ از این‌رو باید بگوئیم که گوهر گمشده بشریت، «دین» است و چنانچه آن را به جوان تحویل دهیم، می‌توانیم او را رها کرده، و مطمئن باشیم که به سعادت خواهد رسید. 📚 برگرفته از درس اخلاق حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری (دامت‌برکاته) https://eitaa.com/ROOZBARG
13.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 پادکست موضوع: «فضیلت‌های فراموش شده!» فضیلت‌ اول: «دین‌داری» روز شنبه، ١۴٠١/٠٨/٢١ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ یکشنبه - ٢٢ آبان ١۴٠١ 🌙 الأحد، ١٨ ربیع‌الثانی ١۴۴۴ 🌲م Sunday 13 November 2022 👈 امروز متعلق است به امیرالمؤمنین (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) 🕋 اذکار روز: - یا ذَالْجَلالِ وَالْاِكْرام (١٠٠ بار) - ایاک نعبد و ایاک نستعین(١٠٠٠ بار) - یا فتاح (۴٨٩ بار) برای فتح ❇️ وقایع مهم روز: 🔹مناسب خاصی نداریم. 💠حدیث روز💠 💎 قال على (ع) :«اِنَّ العِلمَ حَياةُ القُلوبِ وَ نورُ البصارِ مِنَ العَمى وَ قُوَّةُ البدانِ مِنَ الضَّعفِ» «به راستى كه دانش، مايه حيات دل‏ها، روشن كننده ديدگان كور و نيروبخش بدن‏هاى ناتوان است» 📚تحف العقول، ص ٢٨ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
موضوع: ❓از امام راحل نقل شده است که فرمودند اگر درس نخوانید حرام است در مدرسه بمانید! چه مقدار باید درس بخوانیم تا جایز باشد که در مدرسه بمانیم؟ ✅ سؤال خوبی است؛ در یک مورد مشابه این سؤال نیز، حضرت آقا فرمودند موجب ضمان است؛ یعنی به این معنا که فردی در مدرسه یا در دانشگاه باشد و از بیت‌المال استفاده کند ولی درس نخواند، هم حرمت تکلیفی دارد به این معنا که دارد از بیت‌المال استفاده می‌کند و درس نمی‌خواند؛ هم حرمت وضعی و تکلیف وضعی دارد به این معنا که ضامن است و باید آن مقداری که ضایع کرده، جبران کند! اما باید چه مقدار درس بخوانید؟ به مقدار متعارف، یعنی فرق نمی‌کند در دانشگاه باشد، در دبیرستان باشد، در مدرسه علوم دینی باشد، باید به مقدار متعارف درس بخواند، نه بر خودش سخت بگیرد و نه کوتاهی و مسامحه کند؛ حال ممکن است مدرسه خاصی یک مقرراتی داشته باشد که هر کس اینجا تحصیل می‌کند، در شبانه­‌روز باید ساعت خاصی را درس بخواند، که آن شرایط را باید مراعات کند. 📚 منبع: KHAMENEI.IR ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «فضیلت‌های فراموش شده! فضیلت اوّل: دین‌داری ٢» روز یکشنبه، ١۴٠١/٠٨/٢٢ ✍️ مناسبت روز: امروز در تقویم شمسی و قمری مناسبت خاصی نداریم اما از روز گذشته مبحثی را تحت عنوان «فضیلت‌های فراموش شده» آغاز کردیم و از «دین» به‌عنوان گوهر گمشده بشریت سخن گفتیم و عرض شد که هرچند عواملی از جمله: «عقل»، «علم»، «قانون»؛ «تربیت» و «نظارت» تا حدودی در کنترل انسان و سعادتمندی بشریت مؤثرند؛ اما هیچ کدام نمی‌توانند آدمی را صددرصد کنترل نمایند؛ و سپس با ذکر مثال سعادتمندی حضرت یوسف (ع) و بدبختی زلیخا؛ اذعان نمودیم که تنها چیزی که می‌تواند سعادت انسان را در دنیا و آخرت تضمین نماید، فقط و فقط، «دین» است؛ چراکه بی دینی، منجر به فساد و تباهی و بدبختی می‌گردد؛ چنانچه امروزه می‌بینیم که برخی از جوامع که از عقل بالایی برخوردارند و ملت آنها تحصیلات عالی دارند، قانون هم در بین آنها حاکم است و نظارت و تربیت نیز در اجتماع آنها وجود دارد، باز هم متأسفانه در اثر بی‌دینی و بی‌‌ایمانی، از سعادت در دنیا و آخرت دورند؛ بنابراین اگر بخواهیم جوان‌های ما کنترل شوند، می‌بایست دیانت آنها را تقویت کنیم و در مدارس و دانشگاه‌ها، دین را حکم‌فرما نماییم، لذا تا وقتی دین در عرصه عمل به جوان‌ها عرضه نشده، نباید توقع داشته باشیم که جامعه اصلاح شود؛ بدیهی است که وقتی جوانان ما به جای ارتباط با خداوند و انس با قرآن و اهمیّت به نماز، با برنامه‌ها و فیلم‌های بدون محتوا یا مبتذل در فضای مجازی و ماهواره سروکار داشته باشند، دیگر نمی‌توانیم از آنها انتظاری داشته باشیم؛ قرآن کریم در این‌باره می‌فرماید: آن جامعه‌ای سعادتمند است که زیربنایش ایمان و روبنایش عمل صالح و شایسته باشد: «الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحات» [بقره/٨٢]؛ همچنین در آیات دیگری، هدایت الهی و برخورداری از امنیّت دل را مرهون تحصیل ایمان و اجتناب از گناه برمی‌شمرد: «فَأَيُ‏ الْفَريقَيْنِ‏ أَحَقُّ بِالْأَمْنِ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ، الَّذينَ آمَنُوا وَ لَمْ‏ يَلْبِسُوا إيمانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَ هُمْ مُهْتَدُونَ»: «اگر مى‌دانيد (بگوييد كه) كدام يك از ما دو دسته به ايمنى (در قيامت) سزاوارتر است؟ كسانى كه ايمان آورده و ايمانشان را به ستم و شرك نيالودند، آنان برايشان ايمنى (از عذاب) است و از هدايت يافتگانند» [انعام/٨١ و ٨٢] بر اساس این آیات اگر پدر و مادر، می‌خواهند فرزندانشان سعادتمند شوند، باید آنها را متدیّن بار بیاورند؛ به گونه‌ای که از ابتدا با مظاهر دینی سر و کار داشته باشند، تا انشاالله بعد هم به باطن دین برسند؛ متأسفانه باید بپذیریم که دین در جامعۀ فعلی ما کمرنگ شده، ولو از نظر اعتقادی و شعاری بگوییم که دین ضربه نخورده، که مسلماً خورده؛ اما از نظر عمل، قطعاً ضربه‌ی بزرگی به دین خورده است؛ چراکه مهمترین بخش دین که نتیجه دین‌داری است، تبلور دستورات دینی در زندگی ماست؛ لذا با کمال تأسف باید اذعان کنیم که «دین» مهمترین فضیلت فراموش شده در جامعه‌ی امروز ماست! ✍️ و سخن امروز را با حدیثی نبوی به پایان می‌بریم که حضرت رسول (ص) فرمودند: «به زودى زمانى بر امّت من فرا مى‌رسد، كه از عُلمايشان مى‌گريزند، همان‌گونه كه گوسفند از گرگ مى‌گريزد! وقتى چنين شد، خداوند متعال آنها را به سه چيز گرفتار می‌نماید: اول اين كه بركت را از اموال ايشان مى‌گيرد‌؛ دوم اين كه حاکمانی ظالم و ستمگر را بر آنان مسلّط مى‌گرداند؛ و سوم اين كه بى‌ايمان از دنيا مى روند»: «سيأتي زَمانٌ على اُمَّتي يَفِرُّونَ مِن العُلَماءِ كما يَفِرُّ الغَنَمُ عنِ الذِّئبِ ، فَإذا كانَ كذلِكَ ابتَلاهُمُ اللّه ُ تعالى بثلاثةِ أشياءَ : الأوَّلُ : يَرفَعُ البَرَكَةَ مِن أموالِهِم ، و الثاني : سَلَّطَ اللّه ُ علَيهِم سُلطانا جائرا ، و الثالث : يَخرُجُونَ مِن الدنيا بلا إيمانٍ» [جامع الأخبار/٩۵۵] 📚 برگرفته از درس اخلاق حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری (دامت‌برکاته) https://eitaa.com/ROOZBARG
16.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 پادکست موضوع: «فضیلت‌های فراموش شده!» فضیلت‌ اول: «دین‌داری ٢» روز یکشنبه، ١۴٠١/٠٨/٢٢ https://eitaa.com/ROOZBARG