1_1180813986.m4a
18.06M
فایل صوتی مدرسه پژوهشی یک قرن با حسين
اولویت ها را تباه نکنیم!!!
یکی از مسائل ضروری در جامعه، شناخت و رعایت اولویت ها در زندگی فردی و اجتماعی و در ابعاد فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و دینی است. آگاه نبودن نسبت به اولویت ها که پیامد طبیعی آن تشخیص ندادن و رعایت نکردن آنها است، آسیب های زیادی به جامعه انسانی وارد می کند.
در روایتی امیرالمؤمنین علی (ع) می فرماید:
مَنِ اشْتَغَلَ بِغَيْرِ الْمُهِمِ ضَيَّعَ الْأَهَم( تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص 477)
یعنی کسی که به امور غیر مهم مشغول شود از امور مهم تر باز می ماند و آن را تباه می سازد.
نمونه را در قرآن می توان به ماجرای فخرفروشی برخی اطرافیان رسول خدا (ص) اشاره کرد که آب دادن به حاجیان و تعمیر مسجد الحرام را به رخ دیگران از جمله علی (ع) می کشیدند. اینان دیرتر از دیگر یاران رسول خدا (ص) اسلام را پذیرفته و از جهاد در راه خدا باز مانده بودند. خداوند در آیه 19 سوره توبه به این ماجرا اشاره کرده و می فرماید: أَ جَعَلْتُمْ سِقايَةَ الْحاجِّ وَ عِمارَةَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ كَمَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ جاهَدَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ لايَسْتَوُونَ عِنْدَ اللَّه. یعنی با این که دو اقدام سقایی زائران خانه خدا و آبادانی مسجد الحرام کار خوبی اند، اما نزد خداوند، با ایمان به او و قیامت و جهاد در راه خدا مساوی نیستند.
سیره علمای زمان شناس نیز تقدّم اولویت ها بوده است. در شرح حال حاج آقا رحیم ارباب آمده است كه روزي شخصي كه عازم سفر زيارت بود، برای تودیع و خداحافظی خدمت ایشان رسید. آقا پرسيدند: شما در منزل حمام يا وسيله ديگري براي تأمين نظافت و تطهير خود و زن و بچه هاتان داريد؟ او گفت: نه خير. ايشان فرمودند: به نظر مي آيد كه آن مقدّم بر سفر مستحب زيارت باشد. (این قضیه مربوط به دورانی است که بسیاری از مردم در خانه حمام خصوصی نداشتند). (خلیل رفاهی، گردش ایام، ص 218)
امروز اولویت ملت بزرگ ایران برای مسئولان، اجرای عدالت، رفع و دفع تبعیض و فساد و حلّ مسائل معیشتی و اقتصادی است. پرداختن تریبون داران فرهنگی جامعه به هرگونه مسئله فاقد اولویت، بخصوص مسائلی که آسان سازی دین را به سخت سازی تبدیل کند و پوسته و ظاهر دین را بر هسته و باطن آن مقدّم بدارد و بهانه بدست مخالفان و بهانه جویان دهد، مصداق سخن علی (ع) است که هر کس به امور غیر مهم بپردازد مسائل مهم تر را تباه می سازد.
همچنین از دیدگاه علی (ع) از نشانه های ضعف و سقوط دولت ها، تباه کردن اصول (تضییع الاصول) و چسبیدن به فروع (التمسک بالفروع) است. (تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص 342)
http://eitaa.Com/Rahevasat
علی غلامی دهقی
2021۱۱۲۱_۱۲۰۹۱۰.mp3
8.45M
اولویت ها را تباه نکنیم!!!
سخنرانی کوتاه در مسجد دانشگاه
۳۰ آبان ۱۴۰۰
http://eitaa.Com/Rahevasat
سودمندی های کتاب و کتاب خوانی
هفته کتاب و کتابخوانی گذشت و بیشتر افراد جامعه ما همچنان مشغول پرسه زدن در فضای مجازیند. هر چند سودمندی استفاده از ابزارهای الکترونیک و فضای مجازی را نمی توان نادیده گرفت و مطالعه دیجیتال را هم باید گونه ای کتابخوانی بشمار آورد؛ امّا با اندکی دقّت و تأمل، فواید کتاب خوانی بیش از صرف وقت برای فضای مجازی است.
نکته مهم این که کسانی که دارای تخصص بوده و از سواد رسانه ای برخوردارند کمتر از فضای مجازی آسیب می بینند بلکه می توانند سودرسان باشند امّا افراد فاقد تخصص و سواد رسانه ای، متاسفانه فقط آنچه را دیگران با اهداف خاص نوشته یا تهیه کرده اند، فوروارد می کنند؛ بدون این که به آسیب هاي چنین کاری توجه داشته باشند. برای این دسته اخیر به طور قطع، کتابخوانی سودمندتر از فضای مجازی است.
به باور نگارنده موارد ذیل از سودمندی های کتاب و کتابخوانی است:
1. انسان ها برای موفقیت در زندگی نیازمند به مشورتند. مطالعه کتاب مشورت کردن با خردمندان و اهل فکر و تجربه جهانی است.
2. انسان ها کمال جویند. کتابخوانی یکی از بهترین ابزارها برای کمال انسان هاست.
3. جامعه بشری همیشه از افراط و تفریط در رنج بوده است. کتاب خوانی می تواند انسان ها را افراط و تفریط در امان بدارد.
4. شایعه و تصمیمات احساسی و غیر عقلانی در زندگی اجتماعی از علل آسیب رسان به جامعه بشری است. اهل مطالعه و کتابخوان ها از شایعه پذیری و از تصمیم های احساسی و غیر عقلانی در امانند.
5. مطالعه کتاب، مهارت انتقاد پذیری و حسن استماع یا مهارت گوش دادن را در جامعه افزایش می دهد. این ویژگی نقش زیادی در زندگی مسالمت آمیز و مدارای همنوعان با یکدیگر دارد.
6. ذکر و فکر در میان کتابخوان ها همراه و همزاد یکدیگرند. سودمندی که قرآن کریم آن را از صفات اولوا الألباب شمرده است. ( یذکرون ... و یتفکرون ... آیه 191 آل عمران)
7. مطالعه کتاب موجب می شود انسان ها اظهارنظر کارشناسانه داشته و از اظهارنظر در مسائلی که تخصص ندارند، پرهیز کنند. همچنین پرهیز از داوری و قضاوت شتابزده و عجولانه را می توان از سودمندی کتابخوانی بشمار آورد.
8. رعایت قاعده زرّین انصاف در گفتگوها و اظهار نظرها و ادب در گفتار و رفتار از دیگر سودمندی های کتابخوانی است.
9. لذت مطالعه و پی بردن به سودمندی کتابخوانی می تواند این نیاز را که خرید کتاب بخشی از سبد هزینه خانواده است، پذیرفتنی نماید.
10. کتابخوانی هم مهارت و توانمندی افراد را در نگارش افزایش می دهد، هم کاربرد واژه های فراوان برای سخن گفتن و دایره لغات را در گفتار و نوشتار آسان می سازد.
11. بروز بودن، افزایش قدرت تحلیل و از قافله فرهنگ و تمدن بشری عقب نماندن از سودمندی های کتابخوانی است.
12. با مطالعه و کتابخوانی، انسان می تواند تشخیص دهد چه کتاب هایی ارزش خواندن دارند. در گذشته می گفتند هر کتابی ارزش یک بار خواندن را دارد؛ امّا امروز به دلائل فراوان هر کتابی ارزش خواندن ندارد. افزون بر این، با مطالعه یک کتاب، با دهها کتاب دیگر نیز آشنا می شویم.
13. کتابخوانی درکاهش فعالیت و وقت گذرانی با ابزارهای الکترونیک و پرسه زدن بی هدف در فضای مجازی نقش بسزایی دارد. همچنین راهنمای مناسبی برای استفاده بهینه از ابزارهای الکترونیک است.
14. سودمندی پایانی کتابخوانی، تبدیل افراد دارای اطلاعات سطحی و عمومی به شخصیت های فرهیخته و عمیق است.
یکم آذر ۱۴۰۰
#علی_غلامی_دهقی_فریدنی
http://eitaa.Com/Rahevasat
✅به همت بسیج اساتید، معاونت فرهنگی و دانشجویی و بسیج کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تیران و با همکاری نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان
✅گفتمان با موضوع : آسیب شناسی مبانی تاریخ وسیره اهل البیت (ع)
🎤سخنران : حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی غلامی دانشیار گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
🔷 لینک شرکت در جلسه
https://gl.iauda.ac.ir/b/adm-iib-se6-jix
💥زمان برگزاری : یکشنبه ۷و ۱۴آذر ماه ساعت ۱۳ ✅به شرکت کنندگان گواهی حضور اعطا می شود.
=======
امیر احمدی:
امیر احمدی:
✅به همت بسیج اساتید، معاونت فرهنگی و دانشجویی و بسیج کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تیران و با همکاری نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان
✅گفتمان با موضوع : جریان های فکری شیعه امامیه در سده های نخستین
🎤سخنران : حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی غلامی دانشیار گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
🔷 لینک شرکت در جلسه
https://gl.iauda.ac.ir/b/adm-iib-se6-jix
💥زمان برگزاری : یکشنبه ۱۴آذر ماه ساعت ۱۳ ✅به شرکت کنندگان گواهی حضور اعطا می شود.
=======
تأملی در ادعای دین انسانیت
از دیرزمان یک ادّعا در جامعه از سوی برخی سکولارها مطرح بوده که ما به جایی دین، انسانیت را قبول داریم. به تعبیر دیگر دین ما انسانیت است؛ گزاره ای که بسیار مغالطه آمیز و ظاهری شیک و مدرن دارد و در ظاهر عقلانی به نظر می رسد. چنانچه در گفته ها یا نوشته های چنین مدّعیانی دقّت کنیم، دانسته می شود منظور آنها، انسانیت در برابر حیوانیت نیست، بلکه منظور انسانیت در برابر خداپرستی و انجام مناسک دینی است.
به برخی از سکولارهای مشهور ایرانی نسبت داده شده که نوشته اند: "دنیا زیباتر می شد اگر انسانها بجای دین، به انسانیت معتقد بودند. انسانیت چیزی است فراتر از ادیان. انسانیت مهربانی است و نماز
و دعا و روزه ندارد. انسانیت گاهی یک لبخندست که به کودک غمگینی هدیه می کنید".
از این جمله دانسته می شود که مراد مدعیان از انسانیت، ترک مناسک دینی است، به این بهانه که ما فقط غم خلق را داریم؛ در حالی که انسان مومن، که همان انسان عاقل و خردمند است، به همان میزان که درد خدا دارد، درد خلق خدا را نیز دارد. نکته ای که در بسیاری آیات قرآن به آن تصریح شده است. دقت در بسیاری از آیات قرآن، به ویژه اوصاف نمازگزاران در برخی آیات، درهم تنیدگی درد خدا و درد خلق آشکار می شود.( سوره المعارج، آیه ۲۲ تا ۳۴)
بنابراين باید یادآور شد که دینداری تقابلی با أخلاق مداری و نوع دوستی ندارد بلکه رعایت مکارم اخلاق و همدردی با همنوعان، عین دینداری و از آموزهای أصيل دینی است.
نفی ارتباط انسان با خدا از سوی مدعیان دین انسانیت، نفی عواطف انسانی را بدنبال دارد. به تعبیر قرآن کریم فراموشی خدا سبب فراموشی خود و پیامد آن زیان و خسران بشر است.(سوره حشر، آیه ۱۹)
دین انسانیت که برای نخستین بار از سوی آگوست کنت (1798-1857م) مطرح شد، نوعی انسان محوری در برابر خدا محوری است که نفع خود را در نفع دیگران می بيند. راسل (1872-1970م) می گفت: "من گاو همسایه را نمی دزدم تا او هم گاو مرا ندزدد". مفهوم این جمله آن است که اگر همسایه توان دزديدن نداشت، دیگر من پایبند به آن نیستم که گاو او را ندزدم. در حالی که دین به ما می آموزد که چه همسایه همنوع توان دزدی داشته باشد یا نه، از مؤمن نباید چنین رفتار خلاف فطرت انسانی سربزند. حال قضاوت با خواننده محترم این نوشتار است که کدامیک را فراتر بداند: دین اسلام یا دین انسانیت را؟
۱۵ آذر ۱۴۰۰
#علی_غلامی_دهقی_فریدنی
http://eitaa.Com/Rahevasat
1_1340278832.mp3
7.42M
تأملی در دین انسانیت
گفتاری کوتاه در مسجد دانشگاه
۱۵ آذر ۱۴۰۰
http://eitaa.Com/Rahevasat
🔰 نشست علمی برخط «دانش تاریخ، از سودمندی عمومی تا سودمندی تخصصی در حوزه های علمیه دوران معاصر»
🌺 حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی غلامی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
🔸 یکشنبه ۳ بهمن ۱۰ صبح
🔹 مشاهده آنلاین: dte.bz/1001
🇮🇷 پژوهشکده الهیات و خانواده
🇮🇷 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
🌐 eitaa.com/joinchat/309461000C26df2b53cf
http://eitaa.Com/Rahevasat
دانش تاریخ، از سودمندی عمومی تا سودمندی تخصصی در حوزه های علمیه دوران معاصر
روز یکشنبه 3 بهمن 1400 نشست برخط(آنلاین) با عنوان « دانش تاریخ، از سودمندی عمومی تا سودمندی تخصصی در حوزه های علمیه دوران معاصر» به میزبانی دانشکده الهیات و خانواده دفتر تبلیغات اسلامی شعبه اصفهان برگزار شد. با توجه به این که دانش تاریخ در میراث علمی مسلمانان از مهم ترین رشته های علمی در تمدن اسلامی به شمار می رود، احیای این دانش در دوران معاصر ضروری است. چکیده مهمترین مباحث مطرح شده در این نشست به قرار ذیل است. در آغاز، چهار نکته به عنوان کلیات و مباحث مقدماتی مطرح گردید که عبارتند از:
1. لازم است تاریخ به عنوان یک دانش در حوزه های علمیه برسمیت شناخته شود. اگر پذیرفتیم که تاریخ علم است مانند هر دانش دیگری نیاز به معلّم دارد. بر خلاف گذشته که تاریخ در طبقه بندی علوم بشمار نمی رفت، امروز این دانش از علوم کاربردی و اجتماعی است.
2. تقسیم علوم به عالی، متوسط و دانی به پیشرفت دانش در تمدن اسلامی در بسیاری از رشته های علمی آسیب زده است. هر دانشی که جامعه به آن نیازمند است، می تواند عالی باشد. از سوی دیگر هرکس دانشی را تحقیر کند، به باور نگارنده مزه هیج دانشی را نچشیده است. تاریخ می تواند بهترین خادم دین باشد.
3. غیرحضوری کردن و به حاشیه راندن دانش تاریخ در حوزه های علمیه نه تنها برای حوزه ها سودمند نیست، بلکه زیانبار است. نقل است زمانی که علامه امینی کتاب گرانسنگ الغدیر را می نوشت، برخی از علما از کمک مالی برای انتشار آن دریغ می کردند، با این استدلال که برای چاپ شعر هزینه کنیم. در حالی که امروز این کتاب مایه افتخار و سربلندی شیعه است.
4. یک سوم آیات قرآن در مورد تاریخ، سرگذشت اقوام، ادیان، پیامبران و تمدن های پیشین است. امام علی (ع) نیز در نهج البلاغه فراوان به عبرت گیری از تاریخ فراخوانده است. در این باره می توان به کتاب «حرکه التاریخ عند الامام علی (ع) نوشته محمدمهدی شمس الدین مراجعه نمود. حال چگونه حوزه ای که خود را پیرو قرآن و امیر مؤمنان علی (ع) می داند، این گونه دانش تاریخ را به حاشیه می راند؟!
اما در باره سودمندی تاریخ برای حوزه های علمیه
1. آگاهی تاریخی برای عموم مردم برای ویژه مبلغان دینی سودمند است؛ چه این که بیش از نیمی از مطالبی که مبلغان دینی مطرح می کنند یا تاریخی اند یا ارتباط مستقیم با تاریخ دارند. بنابراین شناخت تاریخ می تواند بر فرهیختگی جامعه بیفزاید.
2. دفاع متقن، مستدل و مستند از باورهای مذهبی نیازمند آشنایی با تاریخ بخصوص تاریخ اسلام و تشیع است. ضعف ناآشنایی با تاریخ در سخنان برخی از مبلغان و حتی برخی علما کاملا مشهود است. این ضعف منجر به سوء تبلیغ در دین می گردد. نمونه را می توان به سخنان خطیبی اشاره کرده که می گفت در ماجرای غدیر خم از سراسر جهان اسلام از جمله عراق، شام و مصر حضور داشتند؛ در حالی که اگر این سخنران آشنایی ابتدایی با تاریخ صدر اسلام داشت می دانست که در سال دهم هجرت که رویداد غدیر رخ داده هنوز اسلام از جزیره العرب بیرون نرفته بود. نمونه دیگر استناد یک سخنران برای اثبات در داشتن خانه حضرت زهرا (س) به دزدی فضیل بن عیاض و رفتن از پشت بام، با این استدلال که اگر خانه ها در نداشتند، چرا فضیل از پشت بام می رفت!!!! در حالی اوّلاً فضیل بن عیاض در قرن دوم هجری می زیست یعنی یکصد و پنجاه سال با دهه نخست هجری فاصله زمانی دارد. ثانیا فضیل در این دوران در مروخراسان و در منطقه بین سرخس و ابیورد می زیسته است نه در جزیره العرب. بنابراین پاسخگویی به سوالات و شبهات امروزی با افزایش تهاجم فرهنگی ، ضرورت آشنایی با تاریخ را دوچندان می نماید.
3. از مهمترین سودمندی آگاهی تاریخی، افزایش رواداری و بردباری مذهبی در میان مسلمانان و شیعیان است؛ مسئله ای که امروز جهان اسلام بسیار به آن محتاج است. هر چه یک فرد دیندار با تاریخ تحولات فکری و سیاسی جهان اسلام آشناتر باشد، ظرفیت و تحمل پذیری او نیز افزایش می یابد. این مهم در تقریب و اتحاد مسلمانان نیز نقش بسزایی دارد.
4. دانش تاریخ، بخصوص تاریخ علم با علوم رایج در حوزه مانند فقه، اصول، فلسفه، کلام، حدیث و تفسیر پیوند ناگستنی دارد. طلاب و دانشجویان این رشته های علمی باید تاریخ فقه و فقها، تاریخ فلسفه و کلام، تاریخ حدیث و تاریخ تفسیر را فراگیرند. حتی آشنایی با تاریخ عصر جاهلیت نیز در فهم بهتر این دانش ها کمک رسان است.
5. بیشتر مورخان مسلمان در مقدمه آثار تاریخی خود به فواید و سودمندی تاریخ اشاره کرده اند. از جمله این که آگاهی از تاریخ به مثابه مشورت با عقلا و خردمندان جهان است.