eitaa logo
راه وسط( علی غلامی دهقی فریدنی)
364 دنبال‌کننده
101 عکس
63 ویدیو
22 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
Recording ۲۰۱۰۲۳-۰۵۲۵۲۴.mp3
40.06M
🌹شهید رئیسی در عینیت جامعه🌹 🎤علی غلامی دهقی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ پوشه شنیداری سخنرانی در مسجد الزهرا(س) سپاهان شهر (مجلس بزرگداشت شهدای خدمت ) ۱۴۰۳/۳/۵ http://eitaa.Com/Rahevasat
12.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔷 کلیپ سخنان رئیس جمهور فقیدمان را در مورد قرآن کریم به عربی ترجمه کرده و در یوتیوب گذاشتم. پس از سه روز تعداد بازدیدهای آن در جهان عرب به 300 هزار نزدیک می شود و بیش از 1000 کامنت و پیام از کشورهای عربی برایم رسیده و درگذشت ایشان را تسلیت گفتند و خیلی ها گفتند ما فکر می کردیم که شیعیان قرآن را قبول ندارند و قرآن نمی خوانند! محمد باقر اسدی لینک کلیپ در یوتیوب: https://youtu.be/oLkErHavnbU http://eitaa.Com/Rahevasat
🔻آیت الله العظمی مکارم شیرازی: ❇️ تعطیلی روز شنبه از احکام و رسوم و نمادهای دین یهود است ◽️آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در پاسخ http://eitaa.Com/Rahevasatبه استفتائی درباره تعطیلی روز شنبه‌، تصریح کردند: تعطیلی روز شنبه از احکام و رسوم و نمادهای دین یهود است و انجام این کار در بلاد مسلمانان تشبه به یهودیان و تضعیف فرهنگ اسلامی است. https://hawzahnews.com/xcSrQ @HawzahNews / خبرگزاری‌حوزه http://eitaa.Com/Rahevasat
🌹تهی دستی در درگاه رضا(ع)🌹 به عالم گر تهی دستی به درگاه رضا رو کن کز این در هیچکس با دست خالی بر نمی گردد میسر گر نشد لطفش برو خود را ملامت کن که کم لطفی زِ اولاد علی باور نمی گردد. http://eitaa.Com/Rahevasat
8.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 اعترافی با چاشنی ناراحتی شبکه اسکای نیوز درباره نامه رهبر انقلاب اسلامی به دانشجویان آمریکایی! 🔺به نظر می‌رسد آیت‌الله، دانشجویان ما را بهتر از خود ما می‌شناسد. 🔺صدها دانشجو در دانشگاه‌های ما شهادتین گفته‌ و مسلمانان شده‌اند. http://eitaa.Com/Rahevasat
مردم و روشنفكران سيد عطاءالله مهاجراني با توجه به تجربه‌ام در سفر يك ماهه به نجف اشرف و عراق، در مقاله‌اي به اين نكته اشاره كردم كه مي‌توان ميان دنياي مجازي به معناي همين فضاي توييتر و اينستاگرام و... دنياي حقيقي تفاوت قائل شد.  اجتماعات ميليوني مردم ايران در سوگ و فقدان شهيدان خدمت، شاهدي بود كه از راه رسيد و اين دوگانگي و تفاوت را بيشتر نشان داد. در فضاي مجازي گفته مي‌شد كه مردم ايران از فقدان ابراهيم رييسي و همراهان در فاجعه سقوط بالگرد نه تنها متاسف نيستند، بلكه خوشحالند. نشانه‌هايي از خوشحالي مانند رقص و پايكوبي و برهنگي كه البته معلوم نبود كي و كجاست، منتشر كردند. اما در دنياي حقيقي در تبريز و قم و تهران و مشهد، حكايت ديگري جاري بود. دريايي از مردم در خيابان‌ها و ميدان‌ها جاري شده بود.خوشبختانه نمايندگان رسانه‌هاي جهاني كه هوشمندانه دعوت شده بودند، گوشه‌هايي از واقعيت دنياي حقيقي را منتشر كردند.  مي خواهم به تجربه بسيار مهم داستايفسكي در «دفتر يادداشت روزانه يك نويسنده» اشاره كنم. اين كتاب با ترجمه ابراهيم يونسي و در سه جلد و ۱۵۰۰ صفحه به زبان فارسي ترجمه شده است. كتاب بي‌مانندي است و در تاريخ ادبيات و فرهنگ بي‌نظير، داستايفسكي درست در نيمه دوم دهه پنجاه سالگي خود، در اوج آفرينندگي و كمال شخصيتي، در سال‌هاي ۱۸۷۶ تا ۱۸۸۰، يادداشت روزانه را نوشته و به بررسي و تحليل مهم‌ترين مسائل آن روزگار روسيه پرداخته است. در تمام يادداشت‌ها، موضوع دوگانگي مردم روسيه و روشنفكران يا نخبگان سياسي و فرهنگي و اجتماعي تكرار مي‌شود. وقتي نوشته داستايفسكي را با دقت مي‌خوانيم، مي‌بينيم، گويي ما در ايران امروز با چنان دوگانه‌اي رويارو هستيم. روشنفكراني كه حال و هوا و ارزش‌ها و زبان‌شان با مردم متفاوت است. مردم را دست‌كم مي‌گيرند و بلكه تحقير مي‌كنند. نگاه‌شان به ارزش‌هاي آن سوي مرزهاست. سكولار از دهان‌شان نمي‌افتد! باورهاي ديني و اخلاقي مردم را طرد مي‌كنند. امر مقدس نداريم!به توانايي ملي باور ندارند.  اما در مواجهه با واقعيت مردم سرگشته مي‌شوند. البته اين شهامت و صراحت را ندارند كه اقرار كنند مردم را درست نشناخته بودند. برعكس وقتي با واكنش مردم رويارو مي‌شوند، به تحريف واقعيت مي‌پردازند. مردم را ناآگاه تلقي مي‌كنند، روشنفكران روسي خود را در برابر اروپا به معني آلمان و انگلستان و فرانسه ناچيز و بلكه زبون احساس مي‌كردند، رمان‌هاي تولستوي آينه اين استحاله به ويژه در تشبث روشنفكران و نخبگان به فرانسه داني و فرانسه پراني است. داستايفسكي نوشته است:  «مي‌گفتند (روشنفكران) كه ما كشوري ناچيز و فقير و بي‌اهميت هستيم. با تمسخر به همه اطمينان مي‌دادند كه ما چيزي به نام «روح ملي» نداريم، زيرا ملت و مردمي نداريم و بين رهبري سياسي و مردم وحدتي نيست. نيهيليسم همه ‌چيز را جويده است و سربازان تفنگ‌هاي‌شان را زمين مي‌اندازند و مثل گله گوسفند فرار مي‌كنند و مهمات و تداركات نداريم و خودمان خوب مي‌دانيم كه توپ مي‌زنيم! و پا را زيادتر از حدمان دراز كرده‌ايم.» (۱)  ببينيد چقدر اين حرف‌ها آشناست! گفتند امريكا ظرف يك ساعت مي‌تواند تمام توان دفاعي ايران را نابود كند. عين‌الاسد اتفاق افتاد. گفتند ايران جرات مقابله با اسراييل را ندارد، وعده صادق اتفاق افتاد. گفتند مردم عليه نظام هستند و نظام ۸ درصد بيشتر طرفدار ندارد. درياي جمعيت مردم به تكاپو درآمد. گفتند رهبري كاريزمايش با خاك يكسان شده است! ديدند با يك جمله آيت‌الله خامنه‌اي و آرامشي كه در كلام ايشان بود، ملت و كشوري كه نه مجلس داشت و نه رييس‌جمهور، مثل سرو ايستاد و قامت خم نكرد و كمترين اختلالي در اداره كشور پيش نيامد و عمق اقتدار ملت و كشور و نظام بيشتر شد.همسايگان و ديگر كشورها پررنگ‌تر از هميشه، با حضور در مراسم فقدان شهداي خدمت اشتياق خود را براي توسعه روابط يا بازسازي روابط با ايران نشان دادند. پي‌نوشت:   (۱) فئودور داستايفسكي، دفتر يادداشت روزانه نويسنده، ترجمه ابراهيم يونسي، تهران، انتشارات بزرگمهر، ۱۳۷۰، جلد دوم ص ۹۶۰ http://eitaa.Com/Rahevasat
🌹چالش طالبان با داعش در باره شیعه 📜 متن جوابیه جالب طالبان به داعش در مورد چرایی تسلیت و حضور در مجلس ترحیم رئیس جمهور فقید ایران ✂️ برشی از جوابیه: 🔹 از حق نباید گذشت که ایران به خاطر دفاع از اهل سنت فلسطین هم کشته داده است و هم تحریم شده است و هم تحت فشار قرار گرفته است، اما از حمایت آن‌ها دست برنداشته است به طوری که سران قهرمان حماس نیز از ایران به خاطر این کمک‌ها تقدیر کرده‌اند. 📜 بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 الحمدلله؛ اما بعد: جدیدا مقاله‌ای توسط قاتلان اهل شهادتین یعنی دواعش، علیه مقامات امارت اسلامی در خصوص تعزیه و تسلیت آن‌ها برای فوت رئیس جمهور ایران نشر شده است. در آن مقاله غیر علمی، شبهاتی را بیان کردند که مختصراً در این موضوع به دواعش پاسخ خواهیم داد: 1⃣ اول؛ دواعش گفتند که رئیس جمهور شیعه ایران مشرک بوده است و تعزیه و تسلیت به مشرک در اسلام جایز نیست! در پاسخ به این صحبت خوارج می‌گوییم: مبنای شرک و توحید خوارجی شما با اهل سنت و جماعت نیز تعارض دارد و علی‌المبنا طبق قاعده تکفیری شما ائمه اهل سنت و جماعت نیز تکفیر می‌شوند. مگر جماعت خوارجی شما نبود که امامان نووی و ابن قدامه را به خاطر آداب زیارت رسول الله صلی الله علیه و سلم تکفیر کردند؟ مگر جماعت شما نبود که علمای بزرگ معاصر پیرو مذهب ابوحنیفه را تکفیر کردند؟ مگر برخی از عناصر برجسته جماعت شما نبود که امام ابوحنیفه را اهل مرجئه خواندند و او را تکفیر و تفسیق کردند؟ آیا با آن‌ها برخورد کردید یا از آن‌ها حمایت کردید؟ چه جماعتی که با همین بهانه مدارس و مساجد اهل سنت و جماعت را در افغانستان و پاکستان و دیگر مناطق اهل سنت منفجر کرده است؟ طبق معیار شرک و توحید و کفر و ایمان شما، جمهور علما و بزرگان اهل سنت و جماعت تکفیر می‌شوند و این مسئله قطعی است. فلذا مشرک نامیدن اهل شهادتین از طرف شما موضوع جدیدی برای ما نیست و سالهاست با این معیار ضد اسلامی اهل شهادتین خصوصا اهل سنت و جماعت را تکفیر کردید. 2⃣ دوم؛ مسائلی مانند تکفیر صحابه، تحریف قرآن، تهمت فحشا به‌ام المومنین عایشه برای تکفیر شیعه ردیف کردید و بعد هم گفتید که به خاطر این مسائل، نباید به رئیس جمهور شیعه ایران ادای تعزیه و تسلیت کرد. در جواب می‌گوییم: اولا مسائلی که بیان شد مسائل مصداقی و معین است، مثلاً می‌گوییم فلان شخص سب می‌کند، فلان شخص تکفیر می‌کند، فلان شخص تهمت زنا می‌زند، فلان شخص قائل به تحریف قرآن است، فلذا این‌ها ناظر به شخص معین و مصداق نفر است؛ حالا یک مورد سراغ دارید شخصی که مقامات امارت اسلامی برایش تعزیه گرفتند قائل به تحریف باشد و یا به مقدسات اهل سنت بی‌احترامی کند؟ دوم اینکه مشکل اساسی در خوارج دواعش است، زیرا تا به امروز در کنار شیعه زندگی نکردند، این در حالی است که در افغانستان اکثر مناطق شیعه و سنی کنار هم زندگی می‌کنند و ما از عقاید آن‌ها آشنا هستیم لذا مواردی که گفتید به یک عده بسیار کم و اقلیت بر می‌گردد و به کل شیعه ارتباطی ندارد و عقاید معین افراد خاص را شما به یک مذهب تعمیم می‌بخشید و این خلاف اصول اهل سنت و جماعت است و به عبارتی دنبال بهانه برای تکفیر اهل شهادتین هستید، در حالی مذهب اهل سنت و سیره اسلام این است که حسن ظن به اهل شهادتین داشته باشد نه سوء ظن. 💠 در پایان باید تاکید شود کسانی که علیه اهل سنت و جماعت خیانت کردند دواعش خوارج هستند، همین‌ها که مقاومت اسلامی فلسطین را تکفیر کردند و بر کسانی که اسلحه به فلسطینی‌ها می‌رساندند حکم ارتداد صادر کردند. (رجوع شود به اصدار ابراهیم دواعش) این دشمنان اهل سنت کسانی هستند که هزاران مجاهد امارت اسلامی را به شهادت رساندند و در مسیر آمریکا و ناتو با امارت اسلامی جنگیدند. همان کسانی که بعد از عملیات طوفان الاقصی تمام تمرکز خود را برای جنگ با اهل شهادتین گذاشتند و هیچ ضرری برای کفار اصلی و صهیونیست نداشتند. اما از حق نباید گذشت که ایران به خاطر دفاع از اهل سنت فلسطین هم کشته داده است و هم تحریم شده است و هم تحت فشار قرار گرفته است، اما از حمایت آن‌ها دست برنداشته است به طوری که سران قهرمان حماس نیز از ایران به خاطر این کمک‌ها تقدیر کرده‌اند. اما امروز الله را شاکریم که قطعه‌ای از زمین به دست شما نیفتاد که اگر می‌افتاد شما در حمایت از صهیونیست راه امداد به مجاهدین فلسطین را می‌بستید. به راستی شما چه سودی برای مسلمانان و چه ضرری برای کفار اصلی داشتید؟ والعاقبه للمتقین https://eitaa.com/muslimnair http://eitaa.Com/Rahevasat
12.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هشدارهای رهبر معظم انقلاب در باره خودشیفتگی، غرور و انحراف فکری برخی دولتمردان پیشین. مؤمن عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود. http://eitaa.Com/Rahevasat
🌹تمجید آری، تخریب نه🌹 http://eitaa.Com/Rahevasat
🌹پیام امروز غدیر🌹 (با تحلیل ابعاد تاريخي و جامعه شناختی) ✍علی غلامی دهقی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔴 باز نشر ✅در نشست هم اندیشی که با شرکت استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به صورت برخط (آنلاین) برگزار شد، ابعاد تاریخی و جامعه شناختی غدیر بررسی گردید. در آغاز این نشست به سودمندی مطالعه تاریخ صدر اسلام با هدف به کار بستن آن در دوران معاصر و دریافت سنجه ها و معیارها برای نقد جامعه امروز اشاره کرد. سپس رویداد غدیر با سه رویکرد تاریخی، جامعه شناختی و پیام غدیر برای دوران معاصر مورد بررسی قرار گرفت. در رویکرد تاریخی به نکات زیر اشاره گردید: ❇️ نکته نخست اینکه باید در گزارش غدیر به واقعیات اصلی بسنده کرد و هر گونه افزوده های ساختگی و فربه کردن آن نه تنها سودی ندارد بلکه موجب تضعیف اصل غدیر خواهد شد؛ مانند مبالغه در شمار جمعیت حاضر در غدیر که برخی تا ۱۲۰ هزار هم یاد کرده اند؛ در حالی که غدیر پژوهان بر این باورند که بر اساس آمار جمعیتی جزیره العرب، جمعیت حاضر در غدیر بین ۱۰ تا ۱۲ هزار بوده است. افزون بر اینکه سنجه و ملاک حجیت برای مسلمانان در غدیر اقدام ابلاغی رسول خداست نه شمار جمعیت. ❇️ نکته دوم پاسخ به این پرسش که چرا علی (ع) با وجود این همه تلاش های پیامبر (ص) و چراغ سبز های آن حضرت مبنی بر جانشینی، از رسیدن به قدرت باز ماند؟ این همان نگاه جامعه شناختی است که تاریخ پژوهان نیازمندند که به مطالعات بین رشته ای روی آورده و با یاری گرفتن از آنها به تحلیل صحیح دست یابند. واقعیت آن است که با تمام تلاش های حضرت رسول (ص) هنوز جامعه گرفتار ناهنجاری های قبیله ای بود و تشکیل دولت فراقبیله‌ای بر خلاف عادت عرب بشمار می رفت. از سوی دیگر، مردم فقط پیامبر اعظم (ص) را رهبر آسمانی می دانستند و پذیرش استمرار این آسمانی بودن به عنوان امامت برای بسیاری یا قابل فهم نبود یا سخت پذیر بود. افزون بر اینکه بیشتر مردم پس از فتح مکه مسلمان شده بودند. اسلام آنها فاقد کیفیت لازم و فهم و درک عمیق بود. همچنین بسیاری از قریشیان تصور می کردند که نبوت پیامبر در راستای رقابت های قبیله ای بوده است. از همین رو خلیفه دوم می گفت علت باز ماندن علی (ع) از رسیدن به خلافت، این بود که مردم دوست نداشتند خلافت و نبوت در یک خاندان جمع شوند. باید به این علت ها، حسادت قریشیان و دشمنی آنها با بنی هاشم را نیز افزود. نمونه های تاریخی فراوانی در این باره وجود دارد. شیخوخیت، پیر سالاری یا جنتوکراسی نیز از دیگر موانع رسیدن علی علیه السلام به خلافت بود. شاهد تاریخی آن اینکه یکی از اصحاب پس از ماجرای سقیفه به علی(ع) گفت: تو جوان هستی و این ها که به قدرت رسیدند، پیران قوم اند و تو فاقد تجربه آنهایی. در مجموع : 1⃣ مهاجران قریش 2⃣ انصار مدینه 3⃣ نو مسلمانان 4⃣ و شیعیان و طرفداران علی (ع) چهار جریانی بودند که در آستانه رحلت پیامبر اکرم در مدینه با هم رقابت داشتند. در این رقابت ها، مهاجران قريش که از پیش برای تصاحب قدرت برنامه ریزی کرده بودند از دیگران سبقت گرفته و رقبای خود را حذف کردند. تحلیل تفصیلی مسئله را در فایل صوتی ذیل پیگیری فرمایید. ✅ مسئله پایانی که در این نشست مطرح شد پیام امروز و معاصر غدیر یعنی اجرای عدالت بود؛ همان آرمان والایی که امام نخستین شیعه جانش را در راه تحقق آن فدا کرد. جامعه بشری علی (ع) را به عدالت می شناسد. یکی از رمز و رازهای جاودانگی آن حضرت، عدالت طلبی اوست. امروز ضروری‌ترین و حیاتی ترین پیام غدیر برای ایران اسلامی، رفع تبعیض ها، بی عدالتی ها و اجرای دقیق عدالت است. مولا علی(ع) عدالت را موجب پویایی و زنده بودن جامعه بشری (العدل حیاة)، سپر دوام و بقای حکومت ها( العدل جُنّة الدُّول)، موجب فزونی برکات( العدل تتضاعف البرکات) و آبادانی شهرها ( ما عُمِرَت البلدان بمثل العدل)* دانسته است. ۵ مرداد ۱۴۰۰ برابر با ۱۶ ذی حجة ۱۴۴۲ق http://eitaa.Com/Rahevasat _______ * احادیث مذکور بر گرفته از کتاب غُرَر الحِکَم و دُرَر الکَلِم عبد الواحد آمُدی است که دربردارنده مجموعه کلمات قصار علی علیه السلام است.