مردان خدا، هزار و یکی
در جامعه ما واژه اختلاف بار منفي دارد، در حالي كه اختلاف، قانون و سنّت الهي است. همانگونه كه انسان ها در رنگ و قيافه و زبان و نژاد با هم متفاوتند و هيچ دو انساني نيست كه كاملا شبيه هم باشند، در فكر ، انديشه، روحيات و سلايق نيز متفاوتند.
هدف از این تفاوت، تعارف است نه تنازع. خداوند در قران كريم نيز اين اختلاف را به رسميت شناخته است؛ زيرا خداوند انسانها را متفاوت آفريده است. در آيه 14 نوح مي فرمايد:
وَ قَد خَلَقَكُم اَطوارا
يعني خداوند شما را به گونه هاي متفاوت آفريد.
در آيه 118 هود هم فرمود:
اگر خداوند مي خواست همه مردم را يك امّت قرار مي داد، ولي همواره در اختلاف خواهند بود.
علامه طباطبايي در ذيل همين آيه از دو گونه اختلاف سخن گفته است: اختلافی که کمال و لازمه زندگی اجتماعی است و اختلافی که شرّ و سبب تفرقه جامعه است. ( المیزان، ج ۱۱، آیه 118و 119 هود)
اختلاف منشِ اهل علم و دانش برخاسته از تفاوت در بينش آنهاست. چنانچه دو متفكر مانند هم بينديشند، ديگر متفكر نيستند بلكه همفكرند. متفکر شهید مطهري می نویسد:
اختلاف فكرى و نظرى در جامعهها با همه وحدتها و اتّفاقها در اصول فكرى، لا بدّ منه است و تا آنجا كه مبنا و ريشه اختلافات، طرز استنباطها باشد نه غرضها، مفيد هم هست يعنى موجب تحرّك و تجسّس و بحث و كاوش و پيشرفت است. آرى آنجا كه اختلافات با تعصّبات و جانبداريها و گرايشهاى بىمنطق احساساتى توأم مىگردد و مساعى افراد بجاى اينكه صرف در اصلاح روش خود بشود، صرف تحقير و تهمت و افترا به رقيب مىشود، موجب بدبختى است.
استاد مطهری همچنین بر این باور است که : اجتهاد و استقلال در تفكر، خود به خود منجر به اختلاف نظرهايى مىگردد، امّا اين اختلاف نظرها به فقه شيعه حيات و حركت داده است. پس مطلق اختلاف، محكوم نيست؛ اختلافى محكوم است كه ناشى از سوء نيّت و غرضرانى باشد.(مطهري، مجموعه آثار، ج 3، ص 64)
نتیجه این که:
۱. کسانی که وارد عرصه مسائل اجتماعی می شوند و در مسائل علمی و یا امور سیاسی - اجتماعی اظهار نظر می نمایند، بایسته است علم خود را به حلم و قلب خود را به شرح صدر مزیّن نمایند تا جامعه به تعالی و رشد برسد. کسانی که فاقد چنین ویژگی باشند یا گرفتار زودرنجی میشوند و یا بدبینی و داوری شتابزده، که پیامد های زیانباری بدنبال دارد.
۲. از دیدگاه قرآن آنچه باید از آن پرهیز کرد اختلافی است که موجب نزاع و در نتیجه موجب سستی و تهدید همبستگی اجتماعی است (انفال/ ۴۶) نه هر گونه اختلاف و تفاوت در اندیشه.
۳. در مسائلی که راه حلّ دارند باید برای اتحاد و وحدت رویه، چاره ای اندیشید. به باور نگارنده مسئله رویت هلال و اعلام عید سعید فطر راه حلّ علمی و خردمندانه دارد و این اختلاف تکراری و ملال آور هر ساله، با تمام و کمال احترام به تفاوت فتوای مراجع عظام تقلید، نه خوشایند مردم است و نه زیبنده ایران و نظام جمهوری اسلامی.
۴. سخنم را به نقل خاطره ای به پایان می برم. سالها قبل و در دوران جوانی وقتی در منطقه ای به عنوان مبلّغ حضور داشتم فردی با وسوسه می خواست رابطه مرا با یکی از هم لباسی هایم شکر آب کند. در واکنش به او این شعر مولانا را خواندم که :
مردان خدا گر چه هزارند، یکی اند
مستان هوی، جمله دوگانه ست و سه گانه ست.
پناه بر خدا از هر گونه هوی و هوس.
۱۳۹۹/۳/۹
http://eitaa.Com/Rahevasat
#علی_غلامی_دهقی_فریدنی
فروتني فريبكارانه (خشوع النّفاق)
پس از انتشار يادداشتي در اين كانال با عنوان «خشوع ايمان، خشوع ذلّت» برخي اساتيد حوزه و دانشگاه پرسش هايي را مطرح كردند كه شايسته تأمّل است. يكي از آن استادان نوشته است: لطفا چگونگي بروز اين دو نوع خشوع ايمان و ذلّت را در روابط اجتماعي تشريح كنيد. ديگري پرسيده است: اگر بخواهيد وضعيت فعلي بخش مذهبي جامعه را بر اساس اين سخنان تحليل كنيد، چه نقطه اي را درنظر مي گيريد؟ در راستاي كاربست اين مفاهيم چه راهكارهاي عملي وجود دارد؟
پس از اندكي مطالعه، به نوع سوّمي از خشوع دست يافتم با عنوان «خشوع نفاق» كه مي تواند براي يافتن پاسخ پرسش هاي ياددشده، سودمند باشد. آنچه در روابط اجتماعي بسيار تأثيرگذار است توجه به همين فروتني فريبكارانه است. در جامعه ما بيشتر به نفاق سازمان يافته توجه شده است و از نفاق فردي، غفلت كرده ايم؛ در حالي كه اين نوع نفاق بسياري از روابط اجتماعي سالم را به بيماري پنهان گرفتار كرده است.
در روايتی از رسول خدا (ص) آمده است كه از خشوع منافقانه بپرهيزيد يا به خدا پناه ببريد. وقتي پرسيدند: خشوع نفاق چيست؟ فرمود: اين كه جسم را خاشع و فروتن ببيني ولي دل خاشع نباشد. (تفسير الميزان، ج 15،ص 12؛ مصنف ابن ابي شيبه كوفي، ج 8، 221؛ شعب الايمان بيهقي، ج5، ص 364)
آراستگي ظاهري، داشتن زباني چرب، بيهودگي و عدم انعطاف در برابر حقّ ،علي رغم تهي بودن درون، از نشانه هاي خشوع منافقانه است: و اذا رأيتهم تعجبك اجسامهم و ان يقولوا تسمع لقولهم كانّه خشب مسنّده. (منافقون/4)
خشوع نفاق نوعي بيماري قلبي و دوگانگي درون و برون انسان است. دقّت در معنای لغوی واژه نفاق بسیار جالب است. نَفُق در لغت به معني حفره و كانال زيرزميني است . روباه ها و موش هاي صحرايي دو نوع حفره ايجاد مي كنند: آشكار و پنهان. سوراخ و حفره پنهاني را نافقاء گويند. (تفسير نمونه، ج24،ص 149)
با نگاه جامعه شناسانه مي توان گفت يكي از اسباب گرفتاري جامعه به فروتني فريبكارانه، غلبه ظاهر بر باطن است. افراط در ظاهرگرايي و بي توجهي به معيارهاي درست سنجش دينداري، افراد را به خشوع نفاق سوق مي دهد. شاید یکی از اسباب این که در بیخ گوش برخی مسئولان فساد رشد می کند، همین نگاه نادرست در سنجه دینداری و بی توجهی و غفلت از معیارهای درست آن است. به قول حافظ:
خرقه پوشی من از غایت دینداری نیست
پرده ای بر سر صد عیب نهان می پوشم.
۱۳۹۹/۳/۲۵
http://eitaa.Com/Rahevasat
انّ الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاة
محرم سال ۱۴۴۲ قمری در حالی فرارسید که بیماری کرونا مانع تشکیل جلسات حضوری پرشور گردیده است. ارادتمندان به سالار شهیدان به شیوههای دیگری وظیفه خود را انجام می دهند. نگارنده نیز با ارائه سخنرانی کوتاه ۱۵ دقیقه ای در ۲۲ قسمت با عنوان "زمینهها و دستاوردهای اجتماعی عاشورا" رسالت تبلیغی خود را انجام می دهد. این سخنرانی ها توسط اداره کلّ فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی شعبه اصفهان ضبط شده و در کانال صفیر پیام رسان ایتا در اختیار مبلغان دینی قرار گرفته است. هر چند مخاطب اصلی این سخنان مبلغان دینی اند، امید است برای سایر شنوندگان عزیز نیز سودمند باشد. هر روز یک سخنرانی در کانال تلگرام و ایتا اینجانب ارسال خواهد شد.
علی غلامی دهقی
۱۳۹۹/۰۶/۰۲
مصادف با سوم محرم الحرام ۱۴۴۲
http://eitaa.Com/Rahevasat
ج5.دست آوردهای اجتماعی عاشورا برای انسان معاصر.mp3
5.28M
🔉 #زمینه_های_اجتماعی_عاشورا 5
✅ #سقیفه و پیدایش دو مکتب
🎤 استاد #غلامی
📅 شهریور 99
@safire14
http://eitaa.Com/Rahevasat
ج10.دست آوردهای اجتماعی عاشورا برای انسان معاصر.mp3
5.7M
🔉 #زمینه_های_اجتماعی_عاشورا 10
✅ #رویارویی_قاسطین_با_علی (ع)
🎤 استاد #غلامی
📅 شهریور 99
http://eitaa.Com/Rahevasat
پیش نشست کنفرانس بین المللی آسیب شناسی مطالعات تاریخ اهل بیت (ع) در دوره معاصر
کرسی ترویجی ضرورت تبیین اصول ثابت در تاریخ و سیره اهل بیت (ع) با رویکرد آسیب شناسانه
ارائه کننده: دکتر علی غلامی دهقی
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
ناقد: دکتر اصغر منتظر القائم
دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین رمضان محمدی
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
زمان: دوشنبه 99/6/17 ساعت 10 تا 11:30
مکان: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه - اتاق جلسات
لینک ورو به جلسه:
🔴https://www.skyroom.online/ch/rihu/meeting1
ج16.دست آوردهای اجتماعی عاشورا برای انسان معاصر.mp3
6.09M
🔉 #دستاورد_های_اجتماعی_عاشورا 4
✅ #قیام_مختار علیه اموی مسلکان
🎤 استاد #غلامی
📅 شهریور 99
http://eitaa.Com/Rahevasat