گروه تاریخ دانشگاه الزهرا برگزار میکند:
✅جلسه دفاع پایاننامه ارشد؛ خانم خديجه منصوري دانشجوی رشته تاریخ اسلام
✅ تاريخ:پنج شنبه ١٥ آبان ماه ١٣٩٩ ساعت١٠تا٨
آدرس سامانه؛
https://webinar.alzahra.ac.ir/alimohammadvalavi/
✅ عنوان پایان نامه:
بررسی تطبيقي خشونت خانگي عليه زنان در عصر جاهلي، عصر نبوي و دوره خلفاي راشدين
✅ استاد راهنما:
دکتر علي محمد ولوي(مجازي)
✅ استاد مشاور:
خانم دكتر طاهره ناصري(مجازي)
✅داور خارجی:
دکتر علي غلامي دهقي(مجازي)
✅ داور داخلی:
دكتر محمد رضا باراني(مجازي)
http://eitaa.Com/Rahevasat
میزگرد بررسی علل و دستاوردهای صلح امام حسن مجتبی علیه السلام در گفتگو با پایگاه خبری صاحب نیوز ( بخش اول)
با حضور اینجانب و جناب آقای دکتر منتظر القائم
https://sahebnews.ir/1026452/%D8%B5%D9%84%D8%AD%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B9%D8%AB-%D8%AF%D9%88%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D9%88-%D8%AA%D8%B4%DB%8C%D8%B9-%D8%B4%D8%AF-%D8%A7%D9%87%D8%AF%D8%A7%D9%81.htm
http://eitaa.Com/Rahevasat
۲۲ آبان ۱۳۹۹
میزگرد بررسی علل و دستاوردهای صلح امام حسن مجتبی علیه السلام در گفتگو با پایگاه خبری صاحب نیوز (بخش دوم)
با حضور اینجانب و جناب آقای دکتر منتظر القائم
https://sahebnews.ir/1026483/%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%81-%D8%B5%D9%84%D8%AD-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%AD%D8%B3%D9%86%D8%B9-%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D9%86%DB%8C-%D8%B9%D8%A8%D8%A7%D8%B3-%D8%AA%D8%A7-%D8%A7%D9%85%D8%B1%D9%88.htm
http://eitaa.Com/Rahevasat
۲۲ آبان ۱۳۹۹
*🌷 میزگرد «صُلح حکیمانه»*
روایتی متفاوت از یک رویداد مهم تاریخی؛ از بررسی عوامل تا تحریف ها
🔹 حجت الاسلام دکتر علی غلامی و دکتر اصغر منتظرالقائم، اعضای هیأت علمی دانشگاه اصفهان
*❎ پایگاه خبری صاحب نیوز با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان*
📝 مرسلات: dte.bz/70mo
📝 صاحب نیوز1: dte.bz/70sa
📝 صاحب نیوز2: dte.bz/71sa
📝 صاحب نیوز3: dte.bz/72sa
🇮🇷 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
🌐 @Morsalat_ir
CSA_Volume 6_Issue 10_Pages 11-23.pdf
1.79M
مقاله اینجانب منتشر شده در نشریه سیره پژوهشی اهل بیت (ع) با عنوان:
آسیب شناسی مبانی و پیش انگاره ها در مطالعات تاریخ اهل بیت (ع)
۱۳۹۹/۰۹/۹
http://eitaa.Com/Rahevasat
#علی_غلامی_دهقی_فریدنی
إِنَّا لِلَّه و إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
آیتالله مصباح دار فانی را وداع گفت
🔹لحظاتی پیش روح بلند و ملکوتی فقیه انقلابی فیلسوف مجاهد عمار رهبر حضرت آیت الله علامه محمدتقی مصباح یزدی به ملکوت اعلی پیوست.
🌐 @Morsalat_ir
🌐 @Farsna
مشاهدات و خاطراتی از استاد علامه مصباح یزدی (رضوان الله علیه)
استاد آیت الله محمد تقی مصباح یزدی پس از سالها تلاش علمی و عملی خالصانه، روز 12 دی ماه 1399 در سنّ 86 سالگی به ملکوت اعلی پیوست. نگارنده سال 1368 وارد موسسه در راه حق شدم، که با مدیریت ایشان اداره می گشت. سال 73 برای گذراندن دوره ارشد در بنیاد باقر العلوم (ع) پذیرفته شدم که با راه اندازی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره ) گروه ها به مکان جدید منتقل شدند. سال 82 به دوره دکتری تاریخ راه یافتم . بنابراین هر سه دوره کارشناسی، ارشد و دکتری را در موسسه زیر مجموعه ایشان گذراندم. با اینکه رشته تخصصی بنده تاریخ بود و افتخار شاگردی مستقیم ایشان نصیب بنده نشد، امّا به سبب مطالعه آثار علمی و شرکت در جلسات متعدد با حضور ایشان، مشاهدات و خاطراتی دارم که برای ادای اندکی از دِینی که معظم له بر بنده دارند برای روشنگری و آگاهی نسل جوان، قلمی می کنم:
1. هر کس برای مدرک آمده، برود:
سال 68 وارد موسسه در راه حقّ شدم. در آن سالها سخن از دادن و ندادن مدرک به حوزویان بود. این مسئله در حوزه موافقان و مخالفانی داشت. به خاطر دارم در جلسه ای که در بزرگداشت شهید آیت الله مطهری برگزار شده بود، برخی دانش پژوهان به استاد گفتند: چنانچه مدرک داده نشود طلبه ها از مؤسسه خواهند رفت. ایشان با این که با دادن مدرک مخالف نبود و آینده هم این ادّعا را اثبات کرد، اما در آن جلسه فرمود هر کس برای مدرک آمده است، برود. برخی که در دریافت مدرک شتاب داشتند، رفتند. استاد هیچگاه دنبال مریدپروری نبود.
2. راه اندازی نشریه معرفت:
سالهای نخستین دهه هفتاد، کسانی که از موسسه در راه حق فارغ التحصیل می شدند، وارد بنیاد باقر العلوم (ع) شده و در دوره کارشناسی ارشد ادامه تحصیل می دادند. نشریه معرفت که امروز با گرایش های عقلی، اخلاقی، کلامی، اقتصادی و فرهنگی اجتماعی منتشر می شود، تازه راه اندازی شده بود و عده ای با حضور استاد مصباح، اساسنامه آن را تدوین می کردند. از جمله حاضران آن جلسه، جناب حجت الاسلام محسن غرویان بود. یادم هست وقتی یکی از اهداف نشریه تصویب شد که در آن آمده بود: هدف از انتشار این نشریه، پاسخ گویی به شبهات مغرضانه است، نگارنده با کسب اجازه از استاد، عرض کردم هدف ما پاسخگویی به شبهات است؛ چه مغرضانه یا بی غرض . استاد با شرح صدری که همیشه به آن مزیّن بود، استقبال فرمود و حقیر را که کوچکترین و تازه واردترین عضو آن جلسه بودم، تشویق کرد.
3. حضور استادان با دیدگاه های متفاوت:
در آغازین سالهای تأسیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، بیشتر استادان گروه تاریخ از دانشگاهیان عزیز دانشگاه های تهران بودند. بسیاری از آنها به احترام استاد مصباح، زحمت آمدن از تهران به قم را پذیرفته و از ایشان به نیکی یاد می کردند. به توصیه استاد مصباح، اساتید مدعو بسیار تکریم شده و مورد احترام بودند. برخی از استادان اظهار می داشتند که از حضور در کلاسی که همه طلبه اند و با شور و شوق درس می خوانند، خوشحالند. شاید برخی تعجب کنند علی رغم چهره ای که برخی ژورنالیست های بی رحم و بی انصاف از استاد در روزنامه های دهه هفتاد و هشتاد ترسیم کرده و با ترور شخصیت، نگاه منفی بوجود آوردند، امّا استادانی در موسسه تحت ریاست ایشان در گروه تاریخ تدریس می کردند که کاملا در جهت مخالف سیاسی و فکری، ایشان بودند. جناب آقای دکتر عبد الله ناصری طاهری، عضو رسمی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران که مدتی سخنگوی اصلاح طلبان بود، در دوره دکتری گروه تاریخ موسسه تدریس داشتند. در دوره ارشد، مرحوم دکتر اردشیر خدادایان با گرایش مذهبی متفاوت، تاریخ ایران باستان تدریس می کرد. مرحوم استاد دکتر صادق آئینه وند، که حقّ بزرگی بر بنده دارند، با وجود گرایش سیاسی خاص، سالها مدیر گروه تاریخ موسسه بودند. آنچه از نظر استاد مصباح یزدی مهم بود، بهره مندی دانش پژوهان از تخصص استادان دانشگاهی بود. شنیدم که برخی اعضای گروه ... به آیت الله گزارش داده بودند که استادی تصریح می کند که تاکنون سر بر سجده ننهاده است. ایشان فرموده بود شما از تخصص او بهره مند شوید.
4. نظر استاد در باره سخن امام خمینی( ره) میزان رأی ملت است :
نیمه دوّم دهه هفتاد در دانشگاه شهید چمران اهواز تدریس تاریخ داشتم. استاد مصباح به دعوت تشکّل های دانشجویی برای سخنرانی آمده بود. به درخواست دانشجویان، کلاس را مختصر برگزار کردیم و در تالاری که ایشان سخنرانی داشت، حاضر شدیم. از او پرسیدند: نظرتان در باره سخن امام (ره) که فرموده میزان رأی ملّت است، چیست؟ استاد پاسخ داد: هر جا قانون اساسی میزان را رأی ملّت دانسته است، میزان رأی ملّت است. بنابراین استاد با رای مردم مخالف نبود ؛ هر چند میان مشروعیت دینی با مقبولیت مردمی تفکیک قائل بود.( ادامه دارد)
)ادامه فرسته قبلی )
۵. احترام متقابل علامه عسکری و علامه مصباح یزدی
در دوره دکتری تاریخ، افتخار داشتیم دو واحد درس تاریخ تشیع را از محضر علاّمه سیّد مرتضی عسکری (رضوان الله علیه) تلمذ کنیم. در برخی جلسات، استاد ارادت زاید الوصفی نسبت به آیت الله مصباح، بخصوص سخنرانی های پیش از خطبه های نماز جمعه تهران، اظهار می داشت. ما این اظهار ارادت را به مسئولین موسسه که در تدارک برگزاری بزرگداشت روز معلم بودند، رساندیم. علامه عسکری به مراسم دعوت شد. وقتی استاد مصباح برای اهدای جوایز به دانش پژوهان برتر رفت، خم شد و با کمال تواضع دست علامه عسکری را بوسید. احترام به عالمان، سیره همیشگی و مستمر استاد بود.
6. خاطره استاد مصباح از مسلمان شدن استاد فرانسوی و همسرش:
سال 81 در دانشگاه تبریز توفیق حضور در طرح ولایت دانشجویی نصیب بنده شده بود. روزی در جلسه ای که با جمعی از مدرّسان طرح ولایت با حضور علامه مصباح یزدی تشکیل شده بود از استاد پرسیدم: در کتابی خاطره ای از حضرتعالی در باره مسلمان شدن یک استاد فرانسوی و همسرش خوانده ام، امروز می خواهم از زبان مبارک خودتان بشنوم. ایشان فرمود در سفری که به فرانسه داشتم به من گفتند یک استاد دانشگاه و همسرش مسلمان شده اند. علاقمند شدم که آنها را ببینم. از سبب مسلمانی آنها سؤال کردم. گفتند ما مقیم الجزایر بودیم. غروب روزی در حال بازگشت از تفریح کنار مزرعه ای، فردی را دیدیم که به سمتی ایستاده و حرکات خاصی دارد. پس از جستجو، معلوم شد در حال عبادت و نماز است. برای ما شگفت انگیز بود که در بیایان هم بشود با خدا سخن گفت و مناسک انجام داد. آن نمازگزار در پاسخ پرسش ما گفت: ما مسلمانان هر جا وقت نماز شود همانجا به نماز می ایستیم. نماز او در ما تأثیر گذاشت. همین سبب شد ما در باره اسلام تحقیق کنیم و با آگاهی اسلام را بپذیریم؛ اسلامی که ارتباط خالق و مخلوق در آن آسان و بسیار عمیق و لطیف است .
7. موافقت با سفر علمی به ترکیه و یونان :
سال 77 بنا شد دو گروه تاریخ و علوم سیاسی مؤسسه، به چند کشور از جمله ترکیه و یونان سفر کنند. آن طوری که نگارنده شنیده است برخی اعضای رایزنی فرهنگی ترکیه یا یونان با این استدلال که اینها طلبه اند و حضور در این کشورها برایشان مناسب نیست، با این سفر مخالف بودند. امّا استاد تأکید داشت که دانش پژوهان مؤسسه اش با جهان آشنا شوند. از این رو این سفر انجام شد. مدیریت اجرایی این سفر بر عهده جناب حجت الاسلام حقانی و مدیریت علمی آن بر عهده استاد دکتر محمد تقی امامی خویی بود. این سفر که درس ها و تجربه های آموزنده ای در پی داشت مرهون دید باز و زمانشناسی استاد است.
8. روی آوردن از سیاست نظری به سیاست عملی:
استاد مصباح یزدی فقیه و فیلسوفی بود که در برخی اندیشه های سیاسی، نظرات متفاوتی از دیگران داشت؛ چه این که اگر کسی فاقد اندیشه متفاوت باشد دیگر متفکر نیست، مقلد است. امّا استاد به سیاست نظری بسنده نکرد و به سیاست عملی روی آورد. همین آسیب هایی را به او زد. رسانه های جریان مخالف فکری ایشان، تهاجم گسترده ای را علیه ایشان آغاز و باعث شدند بسیاری از نسل جوان، بدون آن که آثار او را مطالعه کنند، در باره اش پیشداوری کنند. هر چند نگارنده با برخی رویکرد های نظری و عملی سیاسی استاد موافق نبود امّا مدعیان آزادی اندیشه نیز اخلاق را رعایت نکرده و گاهی با بی ادبی با افکار و اندیشه های ایشان مقابله کردند. حال که او از میان ما رفته، بر حوزویان و دانشگاهیان است که با مطالعه آثار علمی او، فارغ از گرایش های جناحی و سیاسی، با افکار و اندیشه های آن عزیز سفر کرده بیشتر آشنا شوند و با رعایت قاعده زرین و طلایی انصاف، بهتر داوری کنند.
۹. تیزبینی و بصیرت در تشخیص افکار آسیب زا.
استاد مصباح در سال ۱۳۷۳ در جلسه درس اخلاق فرمود : وقتی من از آسیب های فکری برخی (دکتر عبد الکریم سروش) سخن می گویم، پاسخ می شنوم که او ریش دارد و نماز می خواند. من منکر ریش و نمازش نیستم. سخن من این است که این اندیشه سرانجام خوبی ندارد و به این مقدار بسنده نخواهد کرد.
این روزها درست همزمان با رحلت استاد، سخنانی از دکتر سروش در متهم کردن اسلام، قرآن و پیامبر (ص) به خشونت منتشر شده است که حتی برخی طرفداران وی را شگفت زده و به واکنش واداشته است. اینجاست که بصیرت و تیزبینی استاد مصباح در تشخیص انحرافات فکری، عینیت می یابد. البته منحصر کردن تلاش های علمی استاد مصباح در مقابله با افکار امثال دکتر سروش، ستم و اجحاف به استاد است. او فقیه، فیلسوف و قرآن شناس کم نظیری بود که برخی کتابهایش همچون آموزش فلسفه و معارف قرآن از گرانسنگ ترین آثار اوست.
رحمت و رضوان الهی بر آن عالم ربانی
سالها باید که تا یک سنگ اصلی ز آفتاب
لعل گردد در بدخشان یا عقیق اندر یمن
۱۳۹۹/۱۰/۱۶
http://eitaa.Com/Rahevasat
فاطمه (س) از نگاهی نو
به مناسبت ایام فاطمیه، شش قسمت سخنرانی با عنوان کلی " فاطمه (س) از نگاهی نو " که از سوی اداره کل فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ضبط شده با عناوین جزئی ذیل، بارگذاری شده است:
۱. هدف شناسی سخن گفتن از فاطمه (س)
۲. فاطمه(س) به فکر خود باش
۳. کوثر آری، تکاثر نه
۴. فاطمه (س) نگران شهر پیامبر (ص)
۵. مفهوم شناسی احیاء امر اهل بیت (ع)
۶. شباهت های فاطمه و علی علیهما السلام
۱۳۹۹/۱۰/۲۷
http://eitaa.Com/Rahevasat
فاطمه (س) از نگاهی نو
قسمت اول: هدف شناسی سخن گفتن از فاطمه (س)
از لینک زیر گوش کنید
http://atf.morsalat.ir/uploads/dfyAak4wNJbC9ihOXY6eLheT93oMjb2t47uYTWzS.MP3
موارد بیشتر:
http://www.atf.morsalat.ir/p/pn8rx3ldkr4wamge
http://eitaa.Com/Rahevasat
فاطمه (س) از نگاهی نو
قسمت دوم: فاطمه (س) به فکر خود باش
از لینک زیر گوش کنید
http://atf.morsalat.ir/uploads/BC7OBMmb1iMY1jLHrtnEX2HTNPeHx2JFjAwQBiWu.mp3
موارد بیشتر:
http://www.atf.morsalat.ir/p/pn8rx3ldkr4wamge
http://eitaa.Com/Rahevasat
فاطمه (س) از نگاهی نو
قسمت سوم: کوثر آری، تکاثر نه
از لینک زیر گوش کنید
http://atf.morsalat.ir/uploads/RsEbvrGRNsAg4zxU4v5Hn316yNy9Ibs260qjhmjE.mp3
موارد بیشتر:
http://www.atf.morsalat.ir/p/pn8rx3ldkr4wamge
http://eitaa.Com/Rahevasat
فاطمه (س) از نگاهی نو
قسمت چهارم : فاطمه (س) نگران شهر پیامبر (ص)
از لینک زیر گوش کنید
http://atf.morsalat.ir/uploads/5tfEAVsSCRK3SJGSlUPsuALntB4kJWQAwG8sh8xx.mp3
موارد بیشتر:
http://www.atf.morsalat.ir/p/pn8rx3ldkr4wamge
http://eitaa.Com/Rahevasat
فاطمه (س) از نگاهی نو
قسمت پنجم: مفهوم شناسی احیا امر اهل بیت
از لینک زیر گوش کنید
http://atf.morsalat.ir/uploads/gH13R2xODRF0C8bwxQSutANjNkCszSDW2Hx4r9Qw.mp3
موارد بیشتر:
http://www.atf.morsalat.ir/p/pn8rx3ldkr4wamge
http://eitaa.Com/Rahevasat
فاطمه (س) از نگاهی نو
قسمت ششم: شباهت های فاطمه و علی علیهما السلام
از لینک زیر گوش کنید
http://atf.morsalat.ir/uploads/VsciZJ3JBJfs35mw31wrfvjACvHSjwB1OIsxzZCP.mp3
موارد بیشتر:
http://www.atf.morsalat.ir/p/pn8rx3ldkr4wamge
http://eitaa.Com/Rahevasat
*یادآوری*
نشست گفتگوی ماه با موضوع نقدی بر مطالعات وگفتمان عقب ماندگی در ایران
اساتید گروه معارف-گرایش تاریخ و تمدن اسلامی
مدرس:استادغلامی
لینک ورود به جلسه(جهت اساتید غیر ساکن در شهرستان اصفهان)
https://meet.nahad.ir/zahedi/T8RYOHN6
لینک آموزش استفاده از جلسه
https://b2n.ir/485824
20بهمن از ساعت 13 الی 15 (ارائه گواهی به شرکت کنندگان)
http://eitaa.Com/Rahevasat
🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆
✳️ جلسه هم اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاه با موضوع:
✅ مبانی الگوگیری از سیره معصومين علیهم السلام در سبک زندگی
✅ سخنران: حجةالاسلام دکتر غلامی، استاد تاریخ اسلام و مدیر گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
✅ زمان: چهارشنبه، 29 بهمن ماه، ساعت 13 لغایت 15
✅ بصورت مجازی از طریق اتصال به لینک زیر:
https://eclass.mui.ac.ir/b/vzu-xfm-pa4
🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆
http://eitaa.Com/Rahevasat
https://eclass.mui.ac.ir/playback/presentation/2.0/playback.html?meetingId=91155fd0831c6abceaf1b1234f3665829bff2114-1613554391111
لینک سخنرانی به صورت وبینار در جمع استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با عنوان مبانی الگوگیری از سیره معصومان (ع) در سبک زندگی
۲۹ بهمن ۱۳۹۹
http://eitaa.Com/Rahevasat
دوباره چالش اسلام و نوروز
آغاز بهار سال گذشته به مناسبت کلیپ های که در ستیز و سازش با نوروز در فضای مجازی منتشر می شد، نوشتار کوتاهی در همین کانال منتشر کردم. بازپخش آن در ایام نوروز ۱۴۰۰ خالی از فایده نیست:
این روزها کلیپی در فضای مجازی دست بدست می گردد که در آن روحانی(که گویا مرحوم سید محسن حسینی طهرانی فرزند مرحوم آیت الله محمد حسین حسینی طهرانی است) نوروز را بدعت دانسته و آن را در تعارض با اسلام معرفی می کند.
هر چند مسئله نوروز و اسلام از موضوعاتی است که رساله ها و مقالات فراوانی در باره آن نوشته شده و برای آگاهان مسئله جدیدی نیست، بلکه ممکن است طرح آن ملال آور باشد؛ اما از آنجائی که به گفته علامه شرف الدین عاملی "ینتشر الهُدی مِن حیث ینتشر الضَّلال " (هدایت از همان راهی منتشر می شود که گمراهی منتشر می گردد) به سبب انتشار وسیع آن در این بستر، نگارنده نیز از همین طریق چند نکته مختصر تقدیم می دارد:
۱. با ورود اسلام به ایران، ایرانیان بر خلاف سرزمین هایی همچون شامات و شمال آفریقا که زبانشان تغییر یافت، بخش فراوانی از فرهنگ و آئین های خود، از جمله زبان فارسی را، حفظ کردند .آئین نوروز از همان مراسمی است که ماندگار شد و اصل اسلام با آن مخالفتی نداشت؛ هر چند در طول تاریخ، بسته به شرایط سیاسی اجتماعی، با فراز و نشیب هایی روبرو شد.
۲. احکام اسلام دو دسته اند: تاسیسی و امضایی. امضایی یعنی احکامی که پیش از اسلام بود. دین جدید هم آنها را تائید کرد مانند ماههای هجری قمری و احکام مربوط به آن. بنابراین هر چه مربوط به پیش از اسلام است نه تنها بدعت شمرده نشد که مورد تصویب قرار گرفت.
۳. هر رفتاری لازم نیست مستند به نصوص دینی(قرآن و سنت) باشد بلکه همین که در تعارض با آنها نباشد برای مباح بودن آن کافی است؛ تا چه رسد به اینکه برخی فقهای شیعه فتوی به استحباب عید نوروز داده اند.
۴. ملت ایران در نوروز خانه های خود را تمیز می کنند، لباس نو می پوشند، به دیدار هم می روند، به یکدیگر ، بخصوص کودکان، هدیه می دهند، به سفر رفته و به تفریح می پردازند و ... تمام اینها هم مورد تایید دین است و هم عقل و هیچ ناسازگاری نیست.
۵. هر آئینی که از ایران پیش از اسلام مانده، الزاماً آئین زرتشتی نیست؛ که اگر هم باشد منافاتی با اسلام ندارد. ادیان الهی و بشری مشترکات فراوانی دارند. قرآن فراوان اسلام را تصدیق کننده کتاب های آسمانی معرفی کرده که به پیامبران پیشین نازل شده اند. مصّدقاً لما بین یدیه... .
۶. برگزاری جشن نوروز منافاتی با بزرگداشت اعیاد مذهبی و اسلامی همچون عید فطر، قربان و غدیر ندارد.
۷. روایات منسوب به امامان شیعه علیهم السلام در باره نوروز دو دسته اند: برخی نوروز را تائید و برخی دیگر ردّ می کنند. تحقیقات فراوانی روایات دسته نخست را تایید می نمایند.
۸. سیره علمای بزرگ شیعه در مراسم نوروز نشان از همراهی آنها با ملت بزرگ ایران دارد، همان گونه حضرت امام خمینی رحمت الله علیه و رهبر معظم انقلاب در طول این چهل سال همیشه به این مناسبت پیام تبریک داده اند.
۹. کسانی که عید نوروز را نفی می کنند، بخصوص در این دوران، افراد تنگ نظر و سطحی نگری اند که به پیآمد های سخنان خود آگاه نیستند و جز دامن زدن به دوگانگی هویتی و ایجاد حیرت و بی هویتی در بین ملت بخصوص جوانان، اقداماتشان سود دیگری ندارد.
۱۰ راه وسط در پرهیز از افراط و تفریط و بزرگداشت تمام اعیاد ملی و مذهبی ایران اسلامی است که ریشه در فرهنگ دیرینه اسلام و ایران دارند. و السلام
۱۹۹/۱/۴
http://eitaa.Com/Rahevasat
🌹آدمیان، از ستایش گذشته تا نکوهش حال🌹
✍علی غلامی دهقی
همیشه این پرسش برایم مطرح بود که چرا بیشتر آدمیان، گذشته را می ستایند و زمان حال را نکوهش می کنند؟ این روزها در حال مطالعه کتابی از نیکولو ماکیاولی(۱۴۶۹-۱۵۲۷م) با عنوان "گفتار ها " به پاسخی از او به پرسش یاد شده، برخوردم.
ماکیاول سه علّت در ستایش گذشته و حسرت خوردن آن و نکوهش حال، یادآور شده است :
او می نویسد نخستین سبب این است که مردم درباره رویدادهای گذشته هرگز تمام حقیقت را نمی شناسند؛ چون نویسندگان، بیشتر اوقات رویدادهایی را که مایه ننگ عصر ایشان است، پنهان می کنند. بنابراین، فقدان آگاهی لازم و کافی از گذشته، اوّلین عامل مدح گذشته و قدح حال است.
دوّم او بر این باور است که نفرت یا از ترس می زاید یا از رشک و این دو به گذشته مربوط نیست؛ چون گذشته نه ترس بر می انگیزد و نه رشک. در حالی که زمان حال بر خلاف گذشته است؛ هم ترس برانگیز است و هم رشک زا. از این رو، گذشته که فاقد ترس و رشک است، ستایش و زمان حال که مملوّ از آن دو است، نکوهش می شود.
سوّم این که امیال آدمی سیری ناپذیرند؛ چون طبیعتش خواهان همه چیز است؛ ولی سرنوشت تنها چیزهای اندکی را به او ارزانی می کند و همین امر منشاء ناخرسندی او از همه چیزهای است که به دست دارد. از این روست که بدون دلیل عقلی، گذشته را میستاید و زمان حال را می نکوهد و چشم به راه آینده است.۱
تقی الدین مقریزی(۷۶۶-۸۴۵ق) تاریخ نگار مسلمان و جامعه شناس مصری که حدود یک قرن پیش از ماکیاولی می زیسته؛ نیز در باره ناخرسندی آدمیان از زمان حال و ناشناخته بودن آن می نویسد:
به طور طبیعی هنگامی که مردم به انواع مشکلات گرفتار می شوند چنین می پندارند که در گذشته این گونه گرفتاری ها نبوده و سابقه نداشته است و برطرف شدن و رهایی مردم از آنها نیز ناشدنی است. او پس از این که این پندار را برخاسته از ناامیدی از رحمت خدا دانسته، نوشته است:
همیشه زمان حاضر و معاصر حقش، ناقص و ارزشش ناشناخته می ماند. این ناشناخته بودن زمان حاضر بدین علت است که ناگواری اندک که انسان آنرا به چشم خود می بیند؛ بسیار در نفس و جان آدمی تاثیر گذارتر است از خبری که از گذشته می شنود. رنج بردن از اندکی ناگواری که انسان آن را درک میکند، از شنیدن و یادآوری ناگواری های فراوان گذشته، بسیار سخت تر و درد آورتر است.۲
نتیجه این که ناگواری ها در گذشته زندگی بشر بوده، امروز هم هست و در آینده نیز خواهد بود.
بهترین راه حل این است که از گذشته، عبرت گرفته و تجربه بیاموزیم، برای آینده، برنامه ریزی نمائیم و در حال، زندگی کنیم.
روانشناسان بر این باورند که حسرت گذشته را خوردن، تباهی حال و آینده را بدنبال خواهد داشت. و چه زیبا امیر بیان علی علیه السلام فرمود:
ما فات مضی و ما سیاتيك فأين
فاغتنم الفرصة بين العدمين
شاید در پی همین سخن حکیمانه مولی است که سعدی سروده است:
سعدیا دی رفت و فردا همچنان موجود نیست
در میان این و آن، فرصت شمار، امروز را.
کوشش در عیش نقد که توصیه خواجه شیراز است نیز به همین دم غنیمت شمردن و زندگی در حال، تفسیر شده است.
۴ فروردین ۱۴۰۰
http://eitaa.Com/Rahevasat
__________________
۱. نیکولو ماکیاولی، گفتارها، ترجمه محمدحسن لطفی، تهران، خوارزمی، چاپ سوم، ۱۳۹۴، ص ۱۹۱- ۱۹۳.
۲. علی غلامی دهقی، اقتصاد، جامعه و مدیریت در تاریخ نگری مقریزی، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، ۱۳۸۹، ص ۷۲.