تکالیف-خلاق-چهارم.pdf
1.61M
✅ تکالیف مهارت محور پایه چهارم
بی نهایت کاربردی
#تکلیف
#تکلیف_مهارت_محور
#تکلیف_خلاق
کانال مختاررحیمی راهبرآموزشی
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
eitaa.com/Rahimi98
✅ مقایسه کسرها ⬅️ ریاضی پایه ششم
برای مقایسه کسرها، نکته ی اول این است که دانش آموز با انواع کسرها آشنا باشد.
✅ انواع کسرها
1- کسرهای مساوی صفر: کسرهایی که صورتشان صفر باشد.
2 -کسرهای کوچکتر از واحد : کسرهایی که صورتشان از مخرجشان کوچکتر باشد.
3 – کسرهای برابر واحد (مساوی رایک):کسرهایی که صورت و مخرج آنها برابر باشد
4 – کسرهای بزرگتر از واحد : کسرهایی که صورتشان از مخرجشان بزرگتر باشد.
نکته 1– در بالا کسرها از کوچک به بزرگ مرتب شده اند. به این معنی که همه ی کسرهای مساوی صفر از همه ی کسرهای کوچکتر از واحد، مساوی واحد و بزرگتر از واحد کوچکتر هستند.
eitaa.com/Rahimi98
کسرهای کوچکتر از واحد از کسرهای مساوی صفر بزرگتر، و از کسرهای برابر واحد و بزرگتر از واحد، کوچکتر هستند
به عبارتی؛
کسرهای بزرگتر از واحد > کسرهای برابر واحد > کسرهای کوچکتر از واحد > کسرهای برابر صفر
نکته ی 2_ کسر با مخرج صفر تعریف نشده است.
eitaa.com/Rahimi98
در نتیجه قدم اول برای مقایسه کسرها این است که به نوع کسرها توجه کنیم.
اما زمانی که کسرها هر دو از یک نوع باشند (مثلا هر دو کسر کوچکتر از واحد باشند)، روش های مختلفی برای مقایسه کسرها وجود دارد که بهتر است دانش آموز با روش های مختلف آشنا شده و تمرین داشته باشد؛
تا هم زودتر به پاسخ دست یابد و هم از پاسخی که به دست آورده است مطمئن شود.
کسرهایی که مخرجشان مساوی باشد، کسری بزرگتر است که صورت بزرگتری داشته باشد.
2/5 <3/5
در نتیجه ما برای مقایسه کسرها می توانیم آنها را هم مخرج کنیم (با نوشتن کسرهای مساوی آن ها) و سپس به راحتی آنها را مقایسه کنیم.
کسرهایی که صورتشان با هم برابر باشد، کسری بزرگتر است که مخرج کوچکتری داشته باشد.
3/4 > 3/5
در نتیجه برای مقایسه کسرها می توان آنها را هم صورت کرد (با نوشتن کسرهای مساوی آنها) و سپس به راحتی آن ها را مقایسه کرد.
مقایسه با کسر معیار
eitaa.com/Rahimi98
دراین روش، هر کدام از کسرها را با یک کسر معیار که معمولا کسر 1/2 می باشد، مقایسه می کنیم.
( البته کسرهای دیگر هم می توانند به عنوان کسر معیار استفاده شوند.)
17/32 >26/53
اینجا از هر دو روش بالا می توانیم برای مقایسه استفاده کنیم.
روش بعد
روش مقایسه ی پروانه است
مخرج کسرها با صورت های روبرو ضربو سپس مقایسه خواهند شد .
🛑 پایه ششم
کانال مختاررحیمی راهبرآموزشی
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
eitaa.com/Rahimi98
2⃣2⃣ نکته طلایی درباره خط و قرینه ها:
🔺نکته ۱:
اگر نقطه ای روی محور طول باشد، طول دارد ولی عرض ندارد یعنی عرض آن صفر است و اگر نقطه ای روی محور عرض باشد، عرض دارد ولی طول آن صفراست.
🔺نکته 2:
برای قرینه کردن هر نقطه نسبت به محور طول، کافی است فقط عرض نقطه را قرینه کنیم.
eitaa.com/Rahimi98
🔺نکته 3:
برای قرینه کردن هر نقطه نسبت به محور عرض، کافی است فقط طول نقطه را قرینه کنیم.
🔺نکته4:
برای قرینه کردن هر نقطه نسبت به مبدا مختصات، هم طول و هم عرض را قرینه می کنیم.
🔺نکته5:
برای قرینه کردن یک نقطه نسبت به نیمساز ربع اول و سوم کافی است جای طول و عرض را با هم عوض کنیم.
🔺نکته6:
برای قرینه کردن یک نقطه نسبت به نیمساز ربع دوم و چهارم، کافی است علاوه بر جا به جاکردن طول و عرض با هم، آن ها را قرینه کنیم.
🔺نکته7:
هر نقطه روی نیمساز ربع اول و سوم دارای طول و عرض مساوی است و هرنقطه روی نیمساز ربع دوم و چهارم، دارای طول و عرض قرینه است.
🔺نکته 8:
اگرنقطه ای روی نیمسازهای ربع اول و سوم یا ربع های دوم و چهارم قرارگیرد، فاصله اش از محورهای مختصات به یک اندازه است.
🔺نکته 9: برای به دست آوردن نقطه ی وسط یک پاره خط، میانگین مختصات دو سر پاره خط را حساب می کنیم.
eitaa.com/Rahimi98
🔺نکته 10:
برای به دست آوردن قرینه ی یک نقطه مانند A، نسبت به نقطه ای دیگر مانند B، طول و عرض B را دو برابر کرده، منهای طول و عرض A می کنیم.
🔺نکته11:
اگرA,B,C,D، مختصات رأس های یک متوازی الاضلاع باشند، مجموع مختصات های راس های روبرو با هم برابرند.
🔺نکته12:
درقرینه ی هر نقطه نسبت به هر خط افقی، (موازی محور طول)، طول نقطه تغییر نمی کند.
🔺نکته 13:
اگر نقطه ای را صفر درجه یا 360 درجه دوران دهیم، مختصات نقاطش تغییر نمی کند.
🔺نکته14:
قرینه ی صفر، صفر است. بنابراین صفر تنهاعددی است که قرینه اش با خودش برابراست.
🔺نکته 15:
برای جمع دو عدد صحیح، اگر دو عدد، هم علامت باشند، یکی از علامت ها را گذاشته و دو عدد را با هم جمع می کنیم.
🔺نکته16:
برای جمع دو عدد صحیح ،اگر از دو عدد داده شده، یکی مثبت و دیگری منفی باشد، ابتدا علامت عدد بزرگ را نوشته و سپس دو عدد را بدون در نظر گرفتن علامتشان از هم کم می کنیم.
eitaa.com/Rahimi98
جمع بندی نکته ی 15 و 16:
در جمع دو عدد صحیح، «جور باشند، جمع می شوند. ناجور باشند، کم می شوند»
⭕️ جور: هم علامت باشند
⭕️ ناجور: هم علامت نباشند
🔺نکته 17:
برداری که ابتدا و انتهایش یک نقطه باشد، بردار صفر است.
🔺نکته 18: در انتقال مبدا مختصات از طول (0) عرض( 0)، به طول (m) و عرض (n) ، مختصات جدیدنقطه ی A به صورت زیر می شود:
طول مبدا جدید (m) _ طول قدیمA= طول جدیدA
عرض مبدا جدید(n)_ عرض قدیمA= عرض جدیدA
🔺نکته 19:
انتهای بردار= طول بردار+ ابتدای بردار**رابطه ی جمع دریک بردار
ابتدای بردار= طول بردار_ انتهای بردار** رابطه ی تفریق(1)
طول بردار= ابتدای بردار _ انتهای بردار** رابطه ی تفریق(2)
eitaa.com/Rahimi98
نکته 20:
اگرعددی را به تعداد زوج بار قرینه کنیم، آن عدد تغییر نمی کند. زیرا قرینه ی قرینه ی، هر عدد، خودش است. اما اگر عددی را به تعداد فرد قرینه کنیم، علامت آن عوض می شود. در واقع قرینه می شود.
🔺نکته 21:
در انتقال شکل محیط و مساحت تغییر نمی کند.
eitaa.com/Rahimi98
🔺نکته 22:
برای بدست آوردن مختصات یک نقطه نسبت به نقطه قرینه کافی است مختصات نقطه قرینه را دو برابر کنیم و مختصات نقطه را از آن کم کنیم.
🛑 پایه ششم
کانال مختاررحیمی راهبرآموزشی
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
eitaa.com/Rahimi98
✅ کاربرگ های تمرینی
✅ پایه پنجم ابتدایی
کانال مختاررحیمی راهبرآموزشی
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
eitaa.com/Rahimi98
✅ کاربرگ های تمرینی
✅ پایه دوم ابتدایی
کانال مختاررحیمی راهبرآموزشی
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
eitaa.com/Rahimi98
✅ کاربرگ های تمرینی
✅ پایه اول ابتدایی
کانال مختاررحیمی راهبرآموزشی
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
eitaa.com/Rahimi98
✅ کاربرگ های تمرینی
✅ پایه ششم ابتدایی
کانال مختاررحیمی راهبرآموزشی
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
eitaa.com/Rahimi98
عدد نویسی .pdf
244.6K
👆👆👆👆👆👆
#تمرین #ریاضی #اعداد۱تا۲۰
پایه اول ابتدایی
کانال مختاررحیمی راهبرآموزشی
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
eitaa.com/Rahimi98
33.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ راهکار طلایی برای رفع مشکل تشخیص ک با گ
پایه اول ابتدایی
کانال مختاررحیمی راهبرآموزشی
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
eitaa.com/Rahimi98
🍃🌺ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺭﻭﺯ ﻣﻌﺠﺰﻩ هاست.. ﺗﻮ ﺑﺮﺍﯾﻢ ﻋﺠﯿﺒﺘﺮﯾﻦ ﺭﺍﻫﻬﺎ ﺭﺍ ﻣﯽ ﮔﺸﺎﯾﯽ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﻡ ...
🤲 خدایا شکرت 🤲
کانال مختاررحیمی راهبرآموزشی
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
eitaa.com/Rahimi98
🔻 وزیر آموزش و پرورش در دیدار با نماینده ولی فقیه در گیلان:
eitaa.com/Rahimi98
🔹آموزش و پرورش هنوز در منظومه حکمرانی قرار نگرفته است
eitaa.com/Rahimi98
🔹تربیت معلم از لحاظ کمی و کیفی خروجی مثبت و اثرگذاری را به همراه نداشت اگرچه کارهای خوبی در این بخش صورت گرفته اما کافی نیست.
🔹بازنگری کتابهای درسی در کشور و به طور منطقی در حال انجام بوده و پیش بینی میشود تا سال ۱۴۰۳ به اتمام برسد.
🔹در بودجه سال ۱۴۰۲ و برنامه هفتم توسعه باید مسئله تربیت معلمین توسط دانش آموزان جدی گرفته شود.
کانال مختاررحیمی راهبرآموزشی
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
eitaa.com/Rahimi98
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دانشگاه فرهنگیان کانون آموزش و تربیت کشور است
eitaa.com/Rahimi98
🔻رئیسجمهور در دیدار با نمایندگان اقشار استان یزد: با امنای دانشگاه فرهنگیان اولین نشست را در زمینه نخبهپروری و جذب استادان برگزار کردم
🔹دانشگاه فرهنگیان کانون آموزش و تربیت کشور است. این دانشگاه مجرای ورود معلمان به جریان آموزش و پرورش کشور است
🔹دانشجویان و استادان دانشگاه فرهنگیان نیز پیشنهادات خود را به دولت منعکس کنند
کانال مختاررحیمی راهبرآموزشی
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
eitaa.com/Rahimi98
🔻به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد؛
eitaa.com/Rahimi98
🔹تشکیل جلسه شورای عالی پشتیبانی سوادآموزی پس از وقفه ۶ ساله
🔹تاکید بر تخصیص حداکثری بودجه سازمان نهضت سواد آموزی و عزم دولت سیزدهم برای ریشه کنی بیسوادی در کشور
🔹دکتر مخبر: گام دوم نهضت سوادآموزی طراحی شود
eitaa.com/Rahimi98
🔹جلسه شورای عالی پشتیبانی سوادآموزی پس از شش سال وقفه به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار و بر تخصیص حداکثری بودجه سازمان نهضت سواد آموزی و تلاش برای ریشه کنی بیسوادی در کشور تاکید شد.
🔹در این جلسه که با حضور نماینده ولی فقیه در نهضت سوادآموزی و وزرای آموزش و پرورش، علوم ، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و سایر روسا و نمایندگان دستگاه های مربوطه برگزار شد، دکتر محمد مخبر با اشاره به اهمیت سوادآموزی در کشور، بیسوادی را ام المصائب خواند و گفت: در اقصی نقاط ایران کودکان مستعدی هستند که به دلایل مختلف موفق به ادامه تحصیل نیستند اما با شکوفا شدن استعدادها و فراهم شدن زمینه های تحصیلی، آنها می توانند تبدیل به یک استعداد درخشان برای خود و کشور شوند.
کانال مختاررحیمی راهبرآموزشی
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
eitaa.com/Rahimi98
✔️ سوال خیلی از همکاران
❓ بعضی از دانش آموزان عدد ۲ و ۶ و ۹ را #برعکس می نویسند علتش چیست؟
چگونه این مشکل را #رفع کنم؟
🔷 #پاسخ پیشنهادی :
🔹این دانش آموزان احتمالا در #جهت_یابی دارای مشکل می باشند.
برای این مورد بچه ها باید:👇
🔺#ابتدا تمرین کنید مفهوم #راست را خوب یاد بگیرد ، او را گیج نکنید . چپ و راست با هم آموزش داده نشود ، آنقدر راست را #تکرار کنید تا کاملاً مسلط شود ، بعد خودش می فهمد چپ ، کدام طرف هست.
مثلا بگویید: دست راست بالا،دست راست روی سر ، دست راست کمر، دست راست روی لپ و ...
eitaa.com/Rahimi98
🔺 #تن_آگاهی، یعنی اندام و بدنش را خوب بشناسد.
دست روی بازو ، دست روی ران ، دست به کمر ، دست روی شانه ، دست روی زانو ، دست روی چانه، دست روی گونه، دست روی پیشانی و ...
وقتی کاملاً بر جسم و وجود خودش #آگاهی پیدا کند و هوش #فضایی او تقویت شد ؛ دیگر #اشتباه در جهت یابی ندارد.
🔺 کشیدن #فلش و فلش بازی : روی تخته فلش بکشید و بخواهید دست روی هر فلشی گذاشتید به همان طرف با انگشت ، اشاره کند و جهت را ذکر کند
🔺 #نقطه_چین بکشید و بگویید در جهت فلش ها، آن ها را پر رنگ کن.
eitaa.com/Rahimi98
📍 #نکته :
اگر کودک راست دست است ابتدا سمت راست و اگر چپ دست است ابتدا سمت چپ را به وی آموزش دهید .
eitaa.com/Rahimi98
مثلاً این دست که با آن می نویسی دست راست توست پس چشم راست ، گوش راست و پای راست تو هم طرفی هستند که دست راست تو، یعنی دستی که با آن می نویسی هست .
در صورتی که در این حد هم مشکل داشت می توانید از یک نشانه #بیرونی مثل #انگشتر، النگو و یا یک روبان که به دست #برتر کودک می بندید ، استفاده کرده و آموزش را ادامه دهید.
کانال مختاررحیمی راهبرآموزشی
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
eitaa.com/Rahimi98
مسئولیت پذیری👉🔹🔸
📌 مسئوليت ها را واگذار كنيد🌿🌸
✍يك دانش آموز در قبال رفتارش هرچه بيشتر احساس مسئوليت كند، نياز كمتري به اعمال مديريت از سوی معلم را خواهد داشت، بنابراين معلمان مي بايست به جمعيت دانش آموزان مسئوليت پذير بيفزايند.
eitaa.com/Rahimi98
اما اغلب معلمان مسئوليت را تنها به آن دسته از دانش آموزاني مي دهند كه قبلا در اين راستا خود را نشان داده اند.
eitaa.com/Rahimi98
اما براي اين كار چه حُسنی وجود دارد؟
بايد به همه اين اجازه تجربه كردن امور را داد تا افراد بيشتری مسئوليت پذير شوند.
آموختن مسئوليت پذيری همانند آموختن چيزهای ديگر مستلزم فرآيند آزمون و خطا می باشد.
کانال مختاررحیمی راهبرآموزشی
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
eitaa.com/Rahimi98