✅ موارد پیشنهادی جهت تدریس بهتر در کلاس توسط همکاران
1- آيا در شروع تدريس ، متن درس بايستی توسط معلم خوانده شود يا دانش آموز؟
▪️پاسخ :
البته خواندن درس توسط دانش آموز و يا معلم و يا كتاب گويا هر كدام اهداف مهمی را دنبال می كند اگر هدف استقلال و ارتقا اعتماد به نفس درخواندن است و دانش آموزان از سطح خوانش خوبی برخوردارند بهتر است دانش آموزان در ابتدا بخوانند . ولی اگر هدف ، فراگيری خوانش صحيح با لحن مناسب و درك مطلب بهتر باشد لازم است معلم و يا كتاب گويا متن درس راقرائت كند. متون ادبی و سنگين تر از لحاظ درك مطلب ، خود معلم و يا سی دی گويا شروع كننده ی خوانش متن خواهد بود تا درك مطلب بهتر و صحيح تر صورت گيرد.
2- آيا لازم است معانی شعر و يا كلمات سنگين درس توسط دانش آموز در كتاب نوشته شود ؟
▪️پاسخ:
اين كار به هيچ عنوان انجام نمی گيرد زيرا با اين كار راه تلاش دانش آموز برای درك مطالب گرفته می شود و آن ها در درك مطلب به معلم وابسته خواهند بود بلكه بهتر است با خوانش چند بار ابيات و يا جملات، از دانش آموزان سوالاتي پرسيده شود تا برداشت خودشان را بيان كنند و اگر لازم باشد خودشان به واژه نامه ی انتهايی كتاب مراجعه كنند.
3- آيا نيازی به دفتر املا( تقريری) و يا انشا ( جمله سازی و تمرين بندنويسی) است ؟
▪️پاسخ
تمرين های املايی و انشايی كتاب محدود است لذا جهت تكميل و يا تقويت املا (درست نويسی ) و تمرين بندنويسی و انشا يك دفتركلی ( به عنوان دفتر تمرين فارسی )منظور گردد و با توجه به شرايط و نياز دانش آموزان كلاس می توان به همه نوع فعاليت های املايی مانند املای تقريری و غيرتقريری ... و فعاليت هايی انشايی مانند جمله نويسی، بندنويسی و ...توجه كرد.
4- ارزشيابی صحيح املای فارسی چگونه صورت می گيرد؟
▪️پاسخ
البته می توان در هر زمان و به هر گونه حتی با يك سوال يا يك املای تقريری ارزيابی انجام داد ولی بهترين و اصولی ترين ارزيابی اين درس به اين صورت است كه هم به صورت املای تقريری و هم به صورت سوالاتی از فعاليت هايی املايی ارائه گردد(پيشنهاد می گردد جهت ارزيابی بهتر از نقاط قوت و ضعف دانش آموزان پس از اتمام هر درس،حداقل يك املای تقريری به دانش آموزان گفته شود.)
5- با دانش آموزانی كه در بند نويسی مشكل دارند چه بايد كرد؟
▪️پاسخ:
در ابتدا اين فعالیت با موضوع هايی ساده توسط دانش آموزان تمرين می گردد و اصول و يا مراحل بند نويسی را آموزش می دهيم .
به طور مثال : قدم اول در بند نويسی تعيين موضوع و يا ايده اصلی است كه دانش آموز بايد سعی كند موضوع اصلی را در ابتدا درك كند بعد از او می خواهيم در مرحله ی بعد موضوع های كوچك تر ( موضوع های محدود كننده موضوع اصلی) كه می توان برای موضوع اصلی در نظر گرفت را در چند كلمه بيان كند و بعد می خواهيم يكی از اين ريزموضوع ها را با آوردن مثال و ... بسط و گسترش دهد و با يك جمله ، پايان خوبی برای بند خود داشته باشد.... بهتر است بند ها توسط دانش آموزان خوانده شود تا با روش قضاوت عملكرد ، معيارهای مناسبی برای بندنويسی مناسب، داشته باشند.
6- ارزشيابی صحيح انشای فارسی چگونه صورت می گيرد؟
▪️پاسخ:
البته می توان در هر زمان و به هر گونه حتی با يك سوال يا با نوشتن يك بند ارزيابی انجام داد ولی بهترين و اصولی ترين ارزيابی اين درس به اين صورت است كه همه نوع فعاليت های انشايی مانند جمله سازی ، بندنويسی ، خلاصه نویسی و ... ارائه گردد و در ارزشیابی از درس انشا به درست نویسی لغات ، زیبانویسی ، ارتباط معنایی کلمات و جملات بایکدیگر ، اشاره کردن به آیات و احادیث ، عدم استفاده از کلمات تکراری و استفاده از کلمات مترادف ، استفاده از اشعار و ضرب المثل ها ، نتیجه گیری و ... دقت کرد.
7- آيا لازم است دانش آموزان همه ی اشعار (بخوان و حفظ كن) را از حفظ بخوانند ؟
▪️پاسخ
حفظ همه ی اشعار بخوان و حفظ كن مورد انتظار است ولی با توجه به تفاوت های فردی حفظ اشعار توسط دانش آموزان مي تواند در يك زمان يكسان صورت نگيرد بلكه با تكرار و تمرين اين اهداف تحقق يابد.
8- آزمون پيشرفت تحصيلی فارسي چگونه صورت مي گيرد؟
▪️پاسخ:
البته اين ارزشيابی به صورت شفاهی و ياكتبی انجام می گيرد فعاليت ها و توانمندی دانش آموزان در طول سال كمك زيادی به ارزيابی اين درس خواهد كرد ولي در مجموع خوانش صحيح از روی متن ، درك مطب (كلمات ، شعر و متن)، حفظ شعر، املا و فعاليت املای ، انشا(بندنويسی) و فعاليت های انشایی و...
این کانال را به دیگران معرفی کنید👇
مختاررحیمی(راهبرآموزشی)
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
https://eitaa.com/Rahimi98
50850881461787.pdf
314.6K
💥 کاربرگ درس هدیه های آسمان
💥 با پاسخنامه
💥درس اول
💥پایه ششم ابتدایی
https://eitaa.com/tajrobehyekelasi402
50850877621401.pdf
157.4K
بودجه بندی کتاب های ششم
سال تحصیلی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۲
https://eitaa.com/tajrobehyekelasi402
50850877568322.pdf
328.2K
💥 کاربرگ درس هدیه های آسمان
💥 با پاسخنامه
💥درس دوم
💥پایه ششم ابتدایی
https://eitaa.com/tajrobehyekelasi402
50850874446715.pdf
387.7K
💥 کاربرگ درس مطالعات اجتماعی
💥درس اول
💥پایه ششم ابتدایی
https://eitaa.com/tajrobehyekelasi402
6.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#پایه_پنجم_علوم
❇️عنوان: درس اول ( روش ساخت فرفره بابال پهن وباریک)
https://eitaa.com/tajrobehyekelasi402
خلاصه اجتماعی درس اول.pdf
1.61M
#پایه_پنجم_مطالعات اجتماعی
❇️عنوان: درس اول (من با دیگران ارتباط برقرار می کنم)
https://eitaa.com/tajrobehyekelasi402
✅ چند توصیه به معلمان جدید الورود
💥 بهترین وضعیت یک معلم در هنگام تدریس، قرار داشتن در پای تخته کلاس است.
میزان تحرک و جابجایی،بهتر است مختصر، آرام و در محدوده تخته کلاسی باشد!
اینکه مدام قدم بزنیم، و یا درعرض و طول کلاس جابجا بشویم، تمرکز شاگردان را برهم زده و به تدریج حرکت بیش از حد ما، برای دانش آموزان خسته کننده می شود.
💥بهترین حجم صدا هنگام تدریس:
حجمی متوسط،توام با آرامش و بیان شمرده کلمات است.
جالب نیست دانش آموز تذکردهد: لطفا بلندتر!
و نیز اشتباه است فکر کنیم با فریاد کشیدن مطالب را بهتر به شاگردان فهمانده ایم!
فریاد زدن به هنگام تدریس تدریجا گوش و ذهن آنها را خسته می کند و انرژی معلم را نیز تحلیل می برد.
اگر درس را با فریاد زدن شروع کنیم دیگر تا انتها باید داد بزنیم!..چون دانش آموزان عادت کرده و دیگر به صدای آهسته ما توجه نخواهند کرد!!
حجم متوسط صدا بهترین است...و آنگاه می توان گاهی با بالا بردن یا پایین آوردن صدا توجه بیشتری را ایجاد نماییم...
💥 نگاه معلم باید بر روی صورت تمام دانش آموزان حرکت کند.
در هنگام تدریس فقط بعضی نفرات را نگاه کردن...و یا فقط به در و دیوار کلاس چشم دوختن...اثر منفی داشته و عده ای از شاگردان با این احساس که در دایره توجه قرار ندارند کم کم از دنبال کردن صحبت های ما دور خواهند شد!!
💥 از یاد نبریم دانش آموز بیش از آنکه به مقدار پیشرفت درس در هر جلسه کلاس توجه کند به محتوای مطالب گفته شده دقت می کند...
به عبارت دیگر قبل از آنکه از خود بپرسد در یک جلسه چند صفحه کتاب تدریس شده، از خود می پرسد چه مطالبی را خوب و عمیق یاد گرفته است!
کیفیت آنچه تدریس می کنیم مهمتر از کمیت مطالب گفته شده است...سریع و تند درس دادن مطالب درسی معمولا دانش آموز را دچار اضطراب می کند.
این مطلب به ویژه درجلسات اول شروع برنامه کلاس ها مهمتر است.
💥 بیش از نود درصد دانش آموزان، تخته ای باصفا و زیبا را می پسندند!
از رنگ های متنوع استفاده کنیم....تا جایی که ممکن است مرتب و منظم و خوش خط بنویسیم.
حتی المقدور از یک سمت تخته شروع کرده و به تدریج و منظم کل تخته را پر کنیم...
💥 اخلاق خود را برای شاگردان توضیح ندهیم!
کل توضیحاتی که درباره اخلاق و کاراکتر و انتظارات خودتان می دهید نهایتا نیم ساعت به یاد شاگردان می ماند!
آنها باید اخلاق و منش شما را از روی رفتارتان بفهمند و به خاطر بسپارند ..
یا به عبارت دیگر آنچه را که مستقیم یا غیرمستقیم از رفتار و حرکات شما ببینند به خاطر خواهند سپرد.
💥 دو چیز باعث تمکین،نظم و با اخلاق بودن دانش آموزان در کلاس یک معلم می شود:
اول:علاقه ای که به آن معلم دارند.
دوم:میزان احترامی که برای شخصیت آن معلم قائل هستند.
هیچ یک از دو مورد بالا با زور و اجبار ایجاد نخواهد شد!
دانش آموزان را دوست بدارید تا شما را دوست داشته باشند...
هرچقدر معلم رفتار موقرتری داشته باشد، دانش آموزان نیز ناگزیر بیشتر به او احترام می گذارند.
💥 بدترین اتفاقی که می تواندبرای یک معلم بیافتد خشمگین شدن...فریاد زدن...و خدای ناکرده کلمات نامناسب بر زبان راندن است!!
از نظر دانش آموزان معلمی که نتواند خودش را کنترل کند قدرت کنترل کلاس را نیز نخواهد داشت...
خشمگین شدن و فریاد زدن،شخصیت یک معلم را در نظر کلاس فرو خواهد ریخت!!
💥 با دانش آموز جروبحث نکنیم!
بحث کردن با کودکان و نوجوانان بیش از آنکه آنها را قانع کند از شخصیت و اعتبار معلم می کاهد...
خود را درگیر بحث نکنید...اگر نظری راجع به روش تدریس و یا روش اداره کلاس می دهند به نظرشان احترام بگذارید،با جملات منطقی اما نه خیلی طولانی،جواب هایی هوشمندانه بدهید...اما نگذارید بحث طولانی شود.
💥 در مقابل خطاهای دانش آموزان، بیش از حد حساس نشده و عکس العمل شدید نشان ندهیم.
گاهی یک نگاه معنا دار کافیست...
گاهی یک تذکر دوستانه اما جدی و بصورت انفرادی،مشکل را حل می کند.
گاهی جابجا کردن و تغییر دادن محل نشستن یک دانش آموز،آرامش و سکوت را به کلاس برمی گرداند.
💥 هرچقدر با مطالعه بیشتر و دست پرتر به سر کلاس برویم از احترام بیشتری برخوردار می شویم.
هنر زیبا درس دادن اگر با توان علمی بالا همراه شود معجزه می کند...
💥 از مهمترین نکات مثبت شغل ما سرو کار داشتن با کودکان پر انرژی،با نشاط و سرشار از حس زندگی است. همراه کودکان بودن ما را جوان نگه می دارد....قدر این موضوع را بدانیم.
🔴🔴 آنچه در بالا آمد چند توصیه بود به معلمان جوانی که در اولین کلاس های گروهی خود حضور پیدا می کنند
این کانال را به دیگران معرفی کنید👇
مختاررحیمی(راهبرآموزشی)
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
https://eitaa.com/Rahimi98
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پایه اول
شعرخدای مهربان
ارسال کننده خانم آرزوگودرزی
این کانال را به دیگران معرفی کنید👇
مختاررحیمی(راهبرآموزشی)
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
https://eitaa.com/Rahimi98
🔴 اعلام نتایج آزمون استخدامی دبیری و هنرآموز ، هفته ی آینده
🔰محمدمهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه تلاش میکنیم اواخرهفته آینده نتایج نهایی آزمون دبیری و هنرآموزی را منتشر کنیم.
این کانال را به دیگران معرفی کنید👇
مختاررحیمی(راهبرآموزشی)
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
https://eitaa.com/Rahimi98
🔴#خبر_فوری | جذب آموزگار جدید در تکمیل ظرفیت استخدام آموزش و پرورش
🔰معاون برنامهریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش، ۱۰ هزار و ۷۸۰ نفر در مرحله تکمیل ظرفیت آموزگار میپذیرد.
🔰 علی فرهادی با بیان اینکه دفترچه تکمیل ظرفیت استخدام آموزگاری در هفته دوم مهر ۱۴۰۲ منتشر میشود، افزود: کسانیکه در مرحله اول آزمون پذیرفته شده اند، اما در مصاحبه تخصصی امتیاز لازم را نیاورده اند میتوانند شهر دیگری، در استان خود انتخاب کنند.
👇 نکات مهم 👇
🔸پذیرش ۱۰ هزار و ۷۸۰ نفر جدید در مرحله تکمیل ظرفیت
🔸اعلام اسامی تکمیل ظرفیت هفته دوم مهر ماه
🔸امکان تغییر کد محل برای داوطلبین در مرحله تکمیل ظرفیت به کد محل متناسب با حد نصاب کسب شده توسط داوطلب
🔸انتشار ظرفیت های خالی هر شهر+حدنصاب اعلام شده هر شهر جهت جذب جدید در دفترچه مجزا برای تکمیل ظرفیت داوطلبین استخدامی آموزگاری
این کانال را به دیگران معرفی کنید👇
مختاررحیمی(راهبرآموزشی)
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
https://eitaa.com/Rahimi98
▪️بندهایی که بعد از بازنشستگی از حکم قطع می شود:
فوق العاده مناطق کمتر توسعه یافته
بدی آب وهوا
سایر
❇️حق عایله مندی واولاد از حکم کسر ولی در فیش می آید
این کانال را به دیگران معرفی کنید👇
مختاررحیمی(راهبرآموزشی)
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
https://eitaa.com/Rahimi98