eitaa logo
مختاررحیمی (راهبرآموزشی)
3.7هزار دنبال‌کننده
20.2هزار عکس
9.7هزار ویدیو
13.4هزار فایل
فعالیت کانال: 🔹مسائل آموزشی و پرورشی و اداری و بخشنامه ها 🔹فیلم تدریس، درسنامه ها 🔹️ ارزشیابی 🔹️انواع روش‌های تدریس 🔹️چک لیست ها، جشنواره ها 🔹️اخبار استخدام و آموزش وپرورش 🔹️ روانشناسی و مشاوره 🔹️آیدی تبلیغات وارتباط بامدیرکانال @MRAHIMI72
مشاهده در ایتا
دانلود
001-116-C74-24.pdf
1.84M
کتاب راهنمای معلم تربیت بدنی پایه ششم این کانال را به دیگران معرفی کنید👇 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 https://eitaa.com/Rahimi98
52370388121627.pdf
1.17M
کتاب راهنمای معلم تفکر و پژوهش پایه ششم این کانال را به دیگران معرفی کنید👇 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 https://eitaa.com/Rahimi98
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش.pdf
1.59M
📌سند تحول بنیادین آمــــوزش و پرورش این کانال را به دیگران معرفی کنید👇 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 https://eitaa.com/Rahimi98
مقدمه سند تحول بنیادین.mp3
2.84M
📌سند تحول بنیادین آمــــوزش و پرورش مقدمه سند این کانال را به دیگران معرفی کنید👇 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 https://eitaa.com/Rahimi98
فصول سند .mp3
4.92M
📌سند تحول بنیادین آمـــوزش و پرورش این کانال را به دیگران معرفی کنید👇 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 https://eitaa.com/Rahimi98
ساحت های شش گانه.mp3
5.38M
📌 ساحت های شش گانه ســند تحــــول بنیادیـــن آمــــــــــــوزش و پـــرورش این کانال را به دیگران معرفی کنید👇 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 https://eitaa.com/Rahimi98
👈️شما چگونه دانش آموزان را  سر کلاس ساکت می کنید⁉️ 💢توماس آمسترانگ تعریف می کند که سال ها پیش در یک برنامه ی کمدی دیده است که معلمی برای ساکت کردن دانش آموزان با صدای بلند می گوید : بچّه ها ! بچّه ها !  خفه شوید ! کلاس ساکت می شود امّا لحظاتی بعد دوباره همان صحنه ی قبلی تکرار می شود و معلم باز می گوید : بچّه ها ! بچّه ها ! خفه شوید ! معلم این کار را چند بار تکرار می کند تا این که سر انجام به بی نتیجه بودن تلاش هایش به طور تاسف بار ( و خنده آوری ) آشکارا پی می برد . 🔸 از نقطه نظر هوش های چند گانه، صرفاً استفاده از کلمه ها برای آرام کردن کلاس ( روش_زبانی ) کم ترین تاثیر را در معطوف ساختن توجّه دانش آموزان خواهد داشت. زیرا درخواست ها یا دستورهای زبانی معلمان ( به عنوان یک شخص ) اغلب در سخنان و بیانات زبانی دانش آموزان ناپدید می شوند و موجب می شوند آن ها صدای معلم را از میان صداهای اطراف خودشان تشخیص ندهند و همین علت عدم توجه آنان به گفته های معلم است . 💢بررسی تکنیک های موثری که برخی آموزگاران برای معطوف ساختن توجّه دانش آموزان به کار می گیرند ، لزوم به کارگیری سایر مقولات هوشی را برای رسیدن به این هدف را نشان می دهد 🔸برای مثال مربی مهد کودکی که برای ساکت کردن کودکان به نواختن پیانو می پردازد (البته اگه مهد کودکه پیانو داشته باشه 👈هوش موسیقیایی ) آموزگار مقطع چهارمی که برای جلب توجّه دانش آموزان به خاموش و روشن کردن چراغ اقدام می کند 👈 هوش مکانی ) و دبیر دبیرستانی که از سکوت برای یادآوری و وظایف دانش آموزان استفاده می کند 👈هوش درون فردی ) همگی بر لزوم به کارگیری روش های غیرزبانی جهت معطوف ساختن توجّه دانش آموزان تاکید دارد. 💢چند شیوه ی جلب توجّه دانش آموزان در کلاس های درس: 🔸شیوه ی زبانی : روی تخته ی کلاس بنویسید : « لطفاً ساکت » 🔸شیوه ی موسیقیایی : یک عبارت ریتمیک را همراه دست زدن بیان کنید و از دانش آموزان بخواهید آن را تکرارکنند . 🔸شیوه ی حرکتی – جسمانی : انگشت اشاره ی خود را با علامت سکوت روی لب ها بگذارید و دست دیگران را بالا ببرید. از دانش آموزان بخواهید تا حالات شما را انعکاس دهند . 🔸شیوه ی مکانی : تصویری از یک کلاس مرتّب و آرام روی تخته قرار دهید و با چوب به آن اشاره کنید . ( در این حالت حتّی می توان با حالتی طنز طوری وانمود کرد که مثلاً این یکی از آرزوهای ماست!) 🔸شیوه ی منطقی – ریاضی : با استفاده از یک ساعت وقت نگهدار مقدار زمان تلف شده را محاسبه کنید و آن را روی تخته بنویسید. دانش آموزان را مطلع سازید که عدد نوشته شده ی روی تخته مقدار زمانی را نشان می دهد که از ساعت آموزش کم شده است و جلسه ی بعد باید جبران شود . 🔸شیوه ی میان فردی : در گوش یکی از دانش آموزان آهسته بگویید : « اکنون وقت درس است . آن را به دیگران هم بگو ! » و آن گاه منتظر بمانید تا این نکته به کل کلاس ابلاغ شود . 🔸شیوه ی درون فردی : شروع به تدریس کنید و بگذارید دانش آموزان خود رفتار خویش را کنترل کنند . 🔸شیوه ی طبیعت گرایانه : صدای سوت گوش خراش یک پرنده یا یکی از حیوانات را پخش کنید . 🔸احتمالاً بعد از مدّتی خود معلّم تشخیص خواهد داد که کدام روش بهتراست در کلاس اجرا شود 🌎دنیای معلمان را معلمانه بسازیم🌍 این کانال را به دیگران معرفی کنید👇 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 https://eitaa.com/Rahimi98
🌹🌹🌹 سه نکته ی مهم در مورد مدیریت وکلاس داری 1-اکثر دانش آموزانی که در کلاس درس شلوغ می کنند معمولا به لحاظ درسی ضعیف هستند وچون متوجه درس نمی شوند کلاس برای آن ها خستگی آورخواهد بود برای همین به کشیدن نقاشی گوشه کتاب ودیوار وکندن روی میز وحرف زدن و...خواهند پرداخت تنها راهکار موثرقوی برای کنترل این دانش آموزان این هست که معلم درس را با این ها ازجایی که مانده اندشروع کند مثلا اگرکلاس چهارم هستند و5 نفری الفبا نمی دانند 10 نفری سطح دوم هستند معلم باید کلاس راسه پایه اداره وکنترل کند وبا برنامه ریزی مناسب مفاهیم مهم کتاب های فارسی وریاضی پایه های قبلی به صورت فشرده تا بهمن واسفند ماه با این ها با تهیه کتاب سال های قبل کار کند وبعد آن ریاضی وعلوم وفارسی چهارم با این ها شروع کند اگر به این دانش آموزان در سطح خود آن ها تدریس شود وتکالیف درسطح خود آن ها داده شود ومدام مشغول فعالیت یاددهی -یادگیری باشند هم به درس علاقه مند خواهند شدوهم تکالیف انجام می دهند وهم فرصتی برای شلوغ نخواهند داشت ////دسته دوم که اندک هستند دانش آموزانی هستند که پدر ومادرشان دارای وسواس فکری هستند ومی خواهند فرزندشان از الان دانشمند شوند وقبل از این که فرزند آن ها در کلاس چهارم بنشیند کل کتاب های چهارم واحیانا سال های بعد با او کار کرده اند به همین دلیل تدریس معلم برای این ها جز خستگی وعذاب چیزی نخواهد داشت برای این دسته نیز معلم باید فعالیت های متناسب با خود آن ها بدهد واز آن ها برای فعالیت های یاددهی -یادگیری مشارکتی وهمیاری استفاده کند که بی کارنباشند ومدام در فعالیت ها درگیرباشند///توجه شود که دانش آموزان بیش فعال با دلیل پزشکی و یا احیانا عقب مانده در کلاس های درس نادر و بسیار کمیاب هستند و شلوغی و ناتوانی در یادگیری دانش آموزان بیش به دلیل عدم تسلط به اهداف کتاب های سال قبل وپیش نیاز هاست./شکرانه 1402 2-دومین نکته مهم این هست که باید حتما تدریس یک معلم ابتدایی دانش آموز محور وفعالیت محور وهمراه با بازی وشادی بوده وبا استفاده از وسایل مختلف ورنگ ها وصداهاوحرکات و...مختلف جذاب باشد و با تدارک موقعیت های یادگیری مناسب خود معلم نقش تسهیل گری وهدایت چه در فعالیت های انفرادی وچه گروهی داشته باشداگر دانش آموزان به هردلیل بی کار بمانند یا مدام توجه آن ها به انحنای مختلف توسط معلم جذب نشود یا انگیزه ی کافی در ابتدا توسط معلم ایجادنشده باشد یا معلم بیش تر سخنگو بوده همش در حال توضیح دادن وبررسی تکالیف باشد حتما مدیریت کلاس از دست معلم خارج شده وکنترلی برشاگردان و کلاس نخواهد داشت./شکرانه1402 3-وضع قوانین کلاسی وقوانین انفرادی و کارگروهی وسیستم پشتیبان تنبیه وتشویق متعادل ومناسب با همکاری خود شاگردان که به صورت جدی از طرف معلم ودانش آموزان پیگیری واجرا شوند موجب ارتقای کلاس داری به سوی نظریه ی مهم خود کنترلی وخود نظم دهی با استفاده از گروه های فشار دانش آموزی خواهد شد که نیازی به مداخله ی معلم برای کنترل دانش آموزان شلوغ یا کم کار نخواهد بود وخود گروه های فشار دانش آموزی آن ها را به نحو احسن کنترل خواهند کرد که بنده 10 سالی هست در کلاس های با جمعیت بالای 40 نفر تا جایی که فضا وامکانات اجازه دهد استفاده می کنم. این کانال را به دیگران معرفی کنید👇 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 https://eitaa.com/Rahimi98
✅ نکات مهم برای قانون گذاری کلاس: 1) تعدادش کم باشه (حداکثر ۵ قانون)؛ وقتی زیاد باشه، دانش آموز گیج میشه. وقتی گیج بشه، فراموشش میکنه. وقتی فراموش کنه، رعایت نمیکنه. و وقتی مدام رعایت نکنه، قانون ارزش و جایگاه خودش رو از دست میده. همچنین باعث میشه احساس زندانی بودن و محدود بودن زیاد بهش دست بده و علاقه شو به کلاس از دست بده... 2) قانون هاتون جوری نباشه که مثلا بخواین یه تحول عظیم تو آموزش و پرورش و مدرسه ایجاد کنین. چون اینجوری مدام مجبور میشین در مبارزه و درگیری با افراد و ارگان های مختلف باشین. از اون نگاه آرمانی صرف و آرزوها خارج شین و فقط سعی کنین یک گام باعث رشد و تغییر اوضاع شین‌... 3) یه حق انتخابی ب دانش آموز بدین تو تدوین قانون. مثلا قانون های مدنظر خودتون رو بگید، و بعد از اونا بخواین با استدلال سعی کنن اون قانون رو کم و زیاد کنند. اینجوری باعث میشه بیشتر بهش احترام بذارند... 4) برای هر چیزی نیاز نیست قانون بذارند، بخصوص مسائل مربوط ب ارزش های اخلاقی. مثلا قانون نذارید که باید به هم احترام بذارید، بلکه اینو با رفتارتون بهشون نشون بدین. 5) خودتون به قوانینی که میذارید احترام بذارید. مثلا اگ قانون میذارید به هم برچسب نزنین یا وسط حرف هم نیاین یا ...، خودتون هم باید رعایتش کنین... 6) قانون وضعیت بذارید. مثلا بعد از توضیح هر مبحث (حدودا هر ۱۰ دقیقه یک بار)، بگید "وضعیت"، "اوضاع چطوره"، "در چه حالین"، و... دانش آموزا باید با نشونه بگن در چه حالند. مثلا اگه دستشون رو با علامت ✌️ آوردن بالا یعنی درس رو فهمیدن و بریم ادامه درس. اما اگه با این علامت ✋ آوردن بالا و بالا هم نگه داشتن، میگیم خب چیشده، سوالت چیه، چی میخوای بگی، و... این کانال را به دیگران معرفی کنید👇 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 https://eitaa.com/Rahimi98
🔺چگونگی رفتار با دانش آموز شلوغ 👇👇👇👇👇👇👇👇👇 🦋دادن تذکر به صورت فردی : با دانش آموز شلوغ، در خلوت برخورد کنید. قرار نیست جلوی همه‌ به او هشدار دهید، او را نصیحت کنید و از او بخواهید که نظم کلاس را به هم نریزد. این که او را شخصاً بازخواست کنید، نتیجه بهتری به شما می‌دهد 🦋 برچسب نزدن روی دانش آموز: بسیاری از رفتارهای کودکان زودگذر است. ولی زدن یک برچسب روی کودک می‌تواند آن را به رفتاری ماندگار تبدیل کند. به عنوان مثال: ” رفتار غیرقابل تحملی داری، خیلی اذیت می‌کنی، دانش آموز بی انضباطی هستی، همیشه دردسر درست می‌کنی و … ” این دست برچسب‌ها، فقط باعث تقویت نادرست رفتار کودک می‌شود؛ چرا که او تصور می‌کند این رفتارها به صورت ذاتی در درون او وجود دارند. 🦋 در جای درست بنشینید: جایی را برای نشستن یا ایستادن انتخاب کنید که بر تمام دانش آموزان اشراف داشته باشید. این که محل ایستادن یا نشستن شما طوری باشد که فقط با چند تعداد محدود از دانش آموزان برخورد داشته باشید حس کنار گذاشته شدن را در سایرین ایجاد می‌کنید و این خودش بی‌نظمی به بار می‌آورد. این کانال را به دیگران معرفی کنید👇 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 https://eitaa.com/Rahimi98