فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 آموزش نمودار جمله (متمم)
🔸 فارسی چهارم دبستان
این کانال را به دیگران معرفی کنید👇
مختاررحیمی(راهبرآموزشی)
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
https://eitaa.com/Rahimi98
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 آموزش ضرب با رسم مستطیل
🔸 ریاضی سوم دبستان
این کانال را به دیگران معرفی کنید👇
مختاررحیمی(راهبرآموزشی)
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
https://eitaa.com/Rahimi98
18.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹 آموزش تقریب
🔸 ریاضی دوم دبستان
این کانال را به دیگران معرفی کنید👇
مختاررحیمی(راهبرآموزشی)
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
https://eitaa.com/Rahimi98
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 آموزش لوحه نویسی س
🔸 نگارش اول دبستان
این کانال را به دیگران معرفی کنید👇
مختاررحیمی(راهبرآموزشی)
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
https://eitaa.com/Rahimi98
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 وزیر آموزش و پرورش:
شرمنده و پیگیر مطالبات معلمان حق التدریس هستیم
این کانال را به دیگران معرفی کنید👇
مختاررحیمی(راهبرآموزشی)
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
https://eitaa.com/Rahimi98
💢هیچ آموزشی نمی تواند گزینش بد نیروهای داوطلب ورود به آموزش و پرورش را جبران کند
👤صحرایی وزیر آموزش و پرورش:
▫️هیچ آموزشی نمیتواند گزینش بد نیروهای داوطلب ورود به آموزش و پرورش را جبران کند؛ باید در گزینش افراد برای جذب در آموزش و پرورش دقت و ظرافت بیشتری به خرج داده شود.
▫️ در گزینش داوطلبان ورود به آموزش و پرورش باید صلاحیتهای حرفهای، اختصاصی و عمومی آنها به دقت مورد بررسی قرار گیرد. گزینش و جذب نیرو برای آموزش و پرورش باید با آرامش و فرصت کافی انجام شود.
➖➖
این کانال را به دیگران معرفی کنید👇
مختاررحیمی(راهبرآموزشی)
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
https://eitaa.com/Rahimi98
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جهت یاد آوری حروف فارسی و ترکیب نشانه ها
دوم ابتدایی
این کانال را به دیگران معرفی کنید👇
مختاررحیمی(راهبرآموزشی)
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
https://eitaa.com/Rahimi98
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چرا کتابهای درسی با تاخیر به دست دانشآموزان میرسد؟
🔹رئیس سازمان برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش: فرآیند چاپ کتاب درسی از شهریور سال قبل شروع میشود اما چون ثبتنام دانشآموزان با تاخیر است آمار دقیقی از آنها برای چاپ کتاب وجود ندارد.
این کانال را به دیگران معرفی کنید👇
مختاررحیمی(راهبرآموزشی)
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
https://eitaa.com/Rahimi98
اولین سینمای دانشآموزی هفتۀ بعد افتتاح میشود
🔹مدیرعامل کانون پرورش فکری: هفته آینده اولین سینمای دانشآموزی در کشور راهاندازی میشود و بعد از آن ۳۰ سالن در کانونهای سراسر کشور راهاندازی میشود. در این سینما بچهها کتاب میخرند و با فیش آن فیلم میبینند.
این کانال را به دیگران معرفی کنید👇
مختاررحیمی(راهبرآموزشی)
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
https://eitaa.com/Rahimi98
✅ راهکارهایی برای جلوگیری از ریخت و پاش بچه ها👇
🔻تعداد اسباب بازی ها را کاهش دهید .
🔻مکان جذابی برای بازی کودکان آماده کنید . البته با همکاری و امکان نظر دادن خودش. در مکان انتخاب شده با او همبازی شوید و از آن مکان برای تنبیه استفاده نکنید .
🔻حتی الامکان محل بازی را نزدیک به محل نشستن اعضای خانواده انتخاب کنید .
🔻از بازی جمع کردن ، مسابقه استفاده کنید .
گاهی به دلیل خستگی و کم طاقتی کودکان لازم است که شما تحمل بیشتری داشته باشید.
این کانال را به دیگران معرفی کنید👇
مختاررحیمی(راهبرآموزشی)
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
https://eitaa.com/Rahimi98
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ایده #هنر #بازی_و_یادگیری
💥تقارن پروانه ای
💫شرح بازی : با مقوا یک پروانه برش می دهیم سپس یک سمت پروانه را با گواش رنگی میکنیم،از وسط تا می زنیم تا قرینه آن مشخص شود
💡اهداف :
ایجاد حس کنجکاوی
یادگیری تقارن
دستورزی
این کانال را به دیگران معرفی کنید👇
مختاررحیمی(راهبرآموزشی)
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
https://eitaa.com/Rahimi98
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ایده #هنر
😉دوستان یه کاردستی آوردم که قول میدم همه عاشقش میشید😍😍
💥قارچ شانه تخم مرغی😀
💫روش ساخت : گردی های شانه تخم مرغ را برش می زنیم و با گواش یا ماژیک رنگ می کنیم،برای خال های قارچ از خمیر بازی یا همون ماژیک استفاده می کنیم،برای ساقه قارچ مقوا را لوله می کنیم و داخل قارچ می چسبانیم،توی یک ظرف که فیبر و خمیر بازی گذاشتیم می چسبانیم
💡اهداف:
دستورزی
افزایش خلاقیت
تقویت توجه
این کانال را به دیگران معرفی کنید👇
مختاررحیمی(راهبرآموزشی)
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
https://eitaa.com/Rahimi98
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#بازی_و_یادگیری
💥جمع و تفریق فوتبالی
💫روش ساخت : روی مقوا با ماژیک دروازه ها و اعداد را می نویسیم،سپس نقاشی یک توپ را روی مقوا میکشیم و برش میزنیم نخ را از آن رد می کنیم و حالا بازی شروع
💡اهداف :
یادگیری جمع و تفریق
دستورزی
تقویت هوش و دقت و توجه
این کانال را به دیگران معرفی کنید👇
مختاررحیمی(راهبرآموزشی)
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
https://eitaa.com/Rahimi98
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#بازی_و_یادگیری
جدی تا حالا بازی به این بانمکی ندیده بودم😍
💥لباسشوئی کلمات
💫روش ساخت : با مقوا یک لباسشوئی درست می کنیم روی جا تایدی کلمه می نویسیم و آن را بخش می کنند،به تعداد بخش درجه را می چرخانیم مثلا اگر دو بخش بود درجه روی ۲ می ماند یا صداها را میشماریم و درجه رو روی تعداد صداها مشخص می کنیم
🔴این بازی را می شود متفاوت انجام داد،مثلا روی جا تایدی کلمه بچسبانیم و به جای درجه چندتا معنی کلمه یا هم خانواده یا متضاد بنویسیم
💡اهداف :
تقویت خلاقیت
دستورزی
تقویت روخوانی و بخش و صدا کشی کلمات
این کانال را به دیگران معرفی کنید👇
مختاررحیمی(راهبرآموزشی)
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
https://eitaa.com/Rahimi98
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ایده #هنر
💥مرغ رنگی😂
💫روش ساخت : با کاغذ رنگی یک دایره برش می زنیم و یک تا می زنیم و روی آن طرح می کشیم و برای مرغ کاکل د نوک و چشم می گذاریم
💡اهداف :
۱-ایجاد تفکر انتقادی به کمک کاردستی های ساده
۲-تقویت مهارت تصمیمگیری و حل مساله، نتیجه درست کردن کاردستیهای ساده
۳-تقویت خلاقیت مهمترین فایده کاردستیهای کودکانه
۴-تقویت تمرکز با درست کردن کاردستی و کار با ابزارها
۵-عملگرایی در ساخت کاردستی
۶-تجربه کردن با کمک استفاده از ابزارهایی مثل قیچی و چسب
این کانال را به دیگران معرفی کنید👇
مختاررحیمی(راهبرآموزشی)
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
https://eitaa.com/Rahimi98
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دوستان عزیز اومدیم با یه بازی عالی❤️😍
💥کلمات بادکنکی🥹
💫شرح بازی : روی هر بادکنک یک کلمه را می نویسیم و روی میز قرار می دهیم و دور میز می چرخیم یک آهنگ پخش میکنیم و وقتی استپ کردیم آهنگ رو ، هر دانش آموز سر جایش می ماند و کلمه ی جلوی خود را می خواند
💡اهداف :
قویترین حافظه دیداری و شنیداری
هماهنگی اعضای بدن
تقویت روخوانی
تقویت توجه و دقت
🔴دوستان می توانی این بازی را با توجه به پایه تغییر دهید،مثلا روی آن ضرب یا جمع یا تقسیم یا کسر یا درصد و یا کلمه ای بنویسید که دانش آموز هم خانواده یا مترادف یا متضاد آن را بنویسید.
این کانال را به دیگران معرفی کنید👇
مختاررحیمی(راهبرآموزشی)
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
https://eitaa.com/Rahimi98
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#بازی_و_یادگیری
💥تقارن
💫روش ساخت : با چسب میز را نصف می کنید، لوله های دستمال کاغذی را حلقه حلقه می کنید سپس با همان حلقه ها شکل یک پروانه درست میکنید، یک سمت پروانه را با توپ رنگی کامل می کنید و سمت دیگر را به دانش آموز می دهید که کامل کنید
💡اهداف :
یادگیری تقارن باعث تقویت اکمال دیداری، افزایش دقت، توجه و تمرکز حواس، یادگیری فن تقارن و رشد قوه تخیل و ایده پروری می شود.
این کانال را به دیگران معرفی کنید👇
مختاررحیمی(راهبرآموزشی)
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
https://eitaa.com/Rahimi98
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#بازی_و_یادگیری
🪷خب خب خب اومدیم با یه بازی جذاب که با توجه به پایه میتونید تغییرش بدید،عاشق این جور بازی هام🥰
💥کلمات دستمال کاغذی
💫روش ساخت : یک دستمال کاغذی را تا می کنی به برد می چسبانیم روی آن یک کلمه می نویسم و پایین آن معنی یا هم خانواده یا بخش هاشو یا ضرب رو مینویسیم و جواب رو پایین،دانش آموز سوال روی دستمال را می خواند و جواب می دهد سپس با آبپاش به دستمال آب میپاشد تا جواب مشخص شود که درست است یا اشتباه
💡اهداف:
تقویت دقت و توجه
یادگیری مباحث ارائه شده
هماهنگی اعضای بدن
تقویت خلاقیت
این کانال را به دیگران معرفی کنید👇
مختاررحیمی(راهبرآموزشی)
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
https://eitaa.com/Rahimi98
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#بازی_و_یادگیری
🪷خلاقیت از این بیشتر؟دوستان بنظر من بجای ماهی که به دانش آموزان بدهید بهتر است ماهیگیری یاد بدهید🥰
💥نقاشی با سایه
💫روش اجرا : وسیله های متنوع را روی میز قرار می دهیم و با توجه به سایه آن نقاشی می کشیم،به طوری که سایه توی نقاشی ما نقش داشته باشه
💡اهداف :
افزایش خلاقیت
تقویت دقت و هوش
تقویت حافظه دیداری
ایجاد ایده پردازی
این کانال را به دیگران معرفی کنید👇
مختاررحیمی(راهبرآموزشی)
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
https://eitaa.com/Rahimi98
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#بازی_و_یادگیری
🪷بازی و یادگیری جدید آوردیم که بازهم میشه با توجه به یایه تغییر داد.چی از این بهتر😉
💥لیوان و توپ رنگی
💫شرح بازی : برای پایه های پایین طبق فیلم روی لیوان عدد می نویسیم و گردی های مقوایی هم عدد و رنگ را در نظر میگیریم مثلا شماره ۴ روی گردی نارنجی نوشته شده است توپ نارنجی را روی لیوان شماره ۴ می گذاریم،اما برای پایه های بالاتر بجای عدد میتوان کلمات متضاد ، هم معنی و هم خانواده یا جمع و ضرب یا کسر را روی گردی های مقوایی نوشت و جواب را روی لیوان نوشت و دانش آموز باید جواب را پیدا کند سپس توپ را روی لیوان جواب قرار دهد
💡اهداف :
تقویت دقت و توجه
تقویت قدرت استدلال
تقویت حافظه دیداری
هماهنگی اعضای بدن
یادگیری مباحث ارائه داده شده
این کانال را به دیگران معرفی کنید👇
مختاررحیمی(راهبرآموزشی)
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
https://eitaa.com/Rahimi98
💢برگزاری کنکور ویژه تربیت معلم در بهمنماه برای اولین بار
👤وزیر آموزش و پرورش:
▫️ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان برای سال تحصیلی جدید ۳۰ هزار نفر است که هر سال ۵ هزار نفر تا رسیدن به مرز ۴۰ هزار نفر به آن اضافه می شود.
▫️برای اولین بار در بهمن ماه سال ۱۴۰۲ کنکور ویژه تربیت معلم برگزار می شود
این کانال را به دیگران معرفی کنید👇
مختاررحیمی(راهبرآموزشی)
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
https://eitaa.com/Rahimi98
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢صحرایی:دستاوردهای جدید وزارت آموزش و پرورش در دولت سیزدهم
وزیر آموزشوپرورش:
🔸موضوع بسیار مهم تامین معلم برای کشور و جمعیت دانشآموزی برخلاف انتظار از سال ۱۴۰۰ شروع به افزایش کرد.و از ۱۲ هزار دانشآموز به بالای ۱۶ میلیون دانشآموز داریم.
🔸سازمان اداری و استخدامی ۵۷ هزار مجوز استخدامی مستقیم به ما داد.
🔸در آزمون امسال ۵۰۰ گروه ارزیاب تشکیل شده است و هر روز ۶ نفر را ارزیابی میکنیم.
🔸امسال دانشگاه فرهنگیان ۳۰ هزار دانشجو معلم میگیرد و اینها ۴ سال بعد معلم میشود.
🔸در موضوع کتاب های درسی تغییرات خوبی انجام شد.امتحانات نهایی یکپارچه استاندارد در کشور برگزار شد.
این کانال را به دیگران معرفی کنید👇
مختاررحیمی(راهبرآموزشی)
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
https://eitaa.com/Rahimi98
▪️شیرینی رتبهبندی معلمان را با تسامح و تاخیر در پرداخت مطالبات تلخ نکنید
محمدمهدی زاهدی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس از سازمان برنامه و بودجه و وزارت آمورش و پرورش خواست در خصوص اجرای قانون و انجام تعهداتشان برای پرداخت مابهالتفاوت رتبه فرهنگیان از سال ۱۴۰۰ اقدام کنند و اجازه ندهند شیرینی رتبهبندی با تسامح و تاخیر در پرداخت مطالبات حاصل از آن موجب تلخکامی این قشر فرهیخته شود.
وی افزود: یکی از اولویتها و رویکردهای مجلس انقلابی در راستای عدالتمحوری همسانسازی حقوق بازنشستگان و کارمندان است که با پیگیریهایی که در کمیسیون تلفیق برنامه هفتم در انجام است، امیدواریم این مهم به نتیجه برسد.
این کانال را به دیگران معرفی کنید👇
مختاررحیمی(راهبرآموزشی)
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
https://eitaa.com/Rahimi98
💯آموزگار از دید روسو
🔅دراندیشه " ژان راک روسو" آموزگار خوب کسی نیست که در کمترین زمان بیشترین چیزها را می آموزد، بلکه کسی است که شوق به آموختن و فهمیدن را در شاگرد برمی انگیزد. زیرا هدف آموزش و پرورش گردآوردن و انباشتن اطلاعات نیست، بلکه به کارآوردن توانایی اندیشیدن و فهمیدن است.
این کانال را به دیگران معرفی کنید👇
مختاررحیمی(راهبرآموزشی)
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
https://eitaa.com/Rahimi98
✅ قابل توجه همکاران استخدام اداری ویا خدماتی که بخاطر بهره مندی از مزایای رتبه بندی تغییر رسته ورشته شغلی داده ودر پست های آموزشی مدارس شاغل هستند.
ـــــــــــــــــــــــــ
این کانال را به دیگران معرفی کنید👇
مختاررحیمی(راهبرآموزشی)
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
https://eitaa.com/Rahimi98
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️ظرفیت امسال دانشگاه فرهنگیان 30 هزار نفر شد
خبر وزیر آموزش و پرورش در رابطه با جذب ۳۰ هزار نفری دانشگاه فرهنگیان
➖➖➖➖➖➖➖➖
این کانال را به دیگران معرفی کنید👇
مختاررحیمی(راهبرآموزشی)
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
https://eitaa.com/Rahimi98
❇️ اختلالات نوشتاری در کودکان را بدانیم و درمان کنیم:
🌿 بدخطی یا نارسانویسی✏️
اختلال یادگیری شکلهای گوناگونی دارد و بر اساس آن با علائم متفاوتی تظاهر پیدا میکند.
یکی از علائم اختلال نوشتن است. دانشآموز مبتلا توان نوشتاری و دستخط خوبی ندارد، املای او پر از غلط است و نقطهگذاری و دستور زبان او مشکل دارد. توانایی برقراری ارتباط با جملاتی که مینویسد، ندارد چون نمیتواند کلمات و جملات را درست به هم مرتبط کند.
ساختار نوشتار این کودکان ضعیف است و نمیتوانند آنچه در ذهنشان است را با نوشته به دیگران انتقال دهند.
نوشتههای این گروه افراد پراکنده و گسسته است و خواننده توانایی درک مطلب را نخواهد داشت.
🌿 فاصلهنویسی بین حروف و کلمات✏️
از جمله علل بروز این حالت سرعت زیاد قلم هنگام نوشتن، حرکت بیش از حد و سریع جانبی و بیتوجهی به هماهنگی لازم برای نوشتن است. برای رفع این مشکل والدین یا معلم باید کلمههای یک جمله را بهصورت کمرنگ یا نقطهچین بنویسند تا دانشآموز ضمن کامل کردن به فاصلهها هم توجه داشته باشد. همچنین میتوان از چوب کبریت به شکل عمودی بهعنوان حد فاصل استفاده کرد تا دانشآموز پس از نوشتن یک کلمه چوب کبریت را قرار دهد سپس کلمه بعدی را بنویسد
🌿 اختلال در گذاشتن سرکش و نقطه✏️
بچههایی که نقطه و سرکش کم و زیاد میگذارند، نیاز به تقویت دقت دیداری و دقت و تمرکز دارند. اگر در سال اول دقت دانشآموز را افزایش ندهید در سالهای بعد مشکل او بیشتر به چشم میآید و بیدقتی او به سایر دروسش منتقل خواهد شد.
تمریناتی مانند اختلاف تصویر را پیدا کن، بگرد و پیدا کن، کارهای نقطهچین، شباهت را پیدا کن، بازیهای دقتی و... میتواند دقت دانشآموز را افزایش دهد.
🌿 کجنویسی✏️
از جمله علل بروز این اختلال سفت در دست گرفتن مداد و فشار زیاد انگشت شست به آن یا در جهت درست قرار ندادن دفتر یا کاغذ و قرار نگرفتن درست مداد بین انگشتان است. برای درمان کافی است از کودک بخواهید هنگام نوشتن بازو را به بدن بچسباند تا دست انعطاف زیادی نداشته باشد.
🌿 نامرتبنویسی✏️
علت نامرتبنویسی حرکت بسیار کند دست، محکم گرفتن مداد بین انگشتان و نبودن آزادی حرکت و انعطاف پایین دست، همچنین نادرست بودن وضعیت نشستن و قرار دادن کاغذ است. برای درمان ابتدا قوانینی را در نظر میگیریم، مثلا از ابتدای خط شروع به نوشتن میکنیم. از خط منحرف نمیشویم. از پاککن استفاده نمیکنیم. نوک مداد هنگام نوشتن باید تیز باشد و... همچنین میتوانید از کپی کردن استفاده کنید.
🌿 پررنگنویسی✏️
وقتی دانشآموز روی دفتر یا کتاب مینویسد، بیش از حد مداد را فشار میدهد پس به جای دفتر یا کتاب از یک کاغذ استفاده کنید و آن را روی فرش یا بالش قرار دهید تا بنویسد، به شرط اینکه به اندازهای فشار دهد که کاغذ سوراخ نشود.
بعد از مدتی تمرین مشاهده میکنید مداد را زیاد فشار نمیدهد یا از مداد رسم که نوک آن زود میشکند استفادهکنید تا مجبور شود زیاد مداد را فشار ندهد.
این کانال را به دیگران معرفی کنید👇
مختاررحیمی(راهبرآموزشی)
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
https://eitaa.com/Rahimi98
✅ چک لیست چیست و چگونه یک چک لیست بسازیم؟
▪️چک لیست چیست؟
یکی از انواع ابزارهای سنجش مشاهده ای است که معلم با توجه به اهداف و انتظارهایی که در هر فعالیت آموزشی، مهارتی و نگرشی وجود دارد، با مواد یا سنجه های ساده، قابل فهم، روشن و مشخص، آنرا به صورت فهرستی فراهم می نماید. البته چک لیست را به نام های چک لیست، سیاهه ی رفتار، فهرست بررسی و فهرست بازبینی نیز می نامند.
▪️ویژگی های یک چک لیست خوب چیست؟
اولا چک لیست باید نسبتا کوتاه باشد، دوم اینکه هر یک از مواد یا سنجه ها به طور کاملا روشن، موضوع مورد ارزشیابی را بیان نماید، سوم اینکه هر ماده باید تنها بر یک رفتار و یا ویژگی قابل مشاهده تاکید نماید، همچنین فقط رفتارها یا ویژگی های مهم باید در چک لیست منظور شود و نیز مواد یا سنجه های چک لیست باید به گونه ای تنظیم شوند که کل فهرست را بتوان به سادگی مورد استفاده قرار داد.
▪️چگونه یک چک لیست تولید می شود؟
برای تولید یک چک لیست خوب، رعایت سه نکته باید مورد توجه قرار گیرد.
اول اینکه معلم ابتدا باید سنجه های هر یک از انتظارات خود را در زمینه ی آموزشی یا سایر زمینه ها تهیه نماید به گونه ای که به تحقق این انتظارات بیانجامد؛ در مرحله بعد باید فعالیتها و شواهد تحقق انتظار آموزشی ملاک مورد نظر، به صورت عبارتها و جملات کوتاه ولی واضح و قابل مشاهده نوشته شود.
و سوم اینکه چنانچه انتظار آموزشی به صورت فرایندی تعریف شده است باید ترتیب زمانی مواد و سنجه های چک لیست رعایت گردد.
▪️یک چک لیست چه ابزار و عناصری دارد؟
نمون برگ چک لیست دارای اجزا و عناصر مختلفی چون مشخصات دانش آموز، تاریخ، عنوان یا موضوع، سنجه ها یا مواد و مقیاس ها است.
⬅️ مشخصات دانش آموز
معمولا مهمترین این مشخصات بر نام و نام خانوادگی دانش آموز و پایه های تحصیلی وی دلالت می کند.
⬅️ تاریخ
بر روی هریک از فعالیتهایی که دانش آموز انجام می دهد درج تاریخ آن فعالیت دارای اهمیت است.
⬅️ عنوان یا موضوع
نکته قابل توجه درباره ی عنوان یا موضوع آن است که باید از قبل، متناسب با اهداف، مشخص گردد.
⬅️ سنجه ها یا مواد
برای سنجه واژه های دیگری مانند گویه، ماده، انتظار و نشانه و رفتار مورد نظر نیز به کار برده اند.
سنجه های مورد نظر هر چک لیست به صورت جمله ای روشن و کامل و به گونه ای که بر یک رفتار یا ویژگی مهم و قابل مشاهده تاکید دارند بیان می شود.
⬅️ مقیاس ها
معمولا مقیاس ها را متناسب با مواد چک لیست تعیین می کنند. مقیاس های (بلی/خیر)، (مشاهده شد/مشاهده نشد)، (دارد/ندارد)، (هست/نیست) کاربرد بیشتری در چک لیست دارد.
▪️ارزشیابی از چک لیست چه جایگاهی در ارزشیابی توصیفی دارد؟
اهمیت چک لیست آن است که معلم از نتایج مشاهده ی خود در زمینه فرآیند یاددهی- یادگیری استفاده نماید و اگر معلم نتایج مشاهده های حاصل از چک لیست را ارزشیابی ننماید، این فهرست هیچ کمکی به او نکرده است.
منظور از ارزشیابی چک لیست، جمع بندی، تحلیل، تفسیر و قضاوت درباره ی مشاهده های ثبت شده است. به عبارت دیگر منظور نهایی از ارزشیابی چک لیست آن است که بتوان از نتایج کیفی آن به جریان یادگیری، بهبود بخشید و دانش آموز را آماده نمود تا گام بعدی یادگیری را آگاهانه تر بردارد.
این کانال را به دیگران معرفی کنید👇
مختاررحیمی(راهبرآموزشی)
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
https://eitaa.com/Rahimi98
💥تکالیف خلاق و مشترک برای تمامیدرسهای فارسی
▫️كلمات بی نقطه و یک نقطه و ... را از درس پیدا کن و بنویس
▫️کلمات سه حرفی ، چهار حرفی و... را از درس پیدا کن و بنویس
▫️جملات پرسشی درس را بنویس
▫️جملات نقل قول درس را بنویس
▫️کلماتی که حروف (ص ث ط ت و...) دارند را از درس پیدا کن و بنویس
▪️کلمات تشدید دار درس را پیدا کن و بنویس
( قبل از دادن تمامی این تکالیف " حتما خودتون چک کنید که کلمات زیاد و خسته کننده نباشه و همیشگی هم نباشد چون باعث زدگی و خستگی بچه ها از انجام تکالیف میشود )
▪️۳ کلمه بنویس که تمام نقطه های آن بالا باشد
▪️۳ کلمه بنویسکه تمام نقطه های آن پایین باشد
▪️۳ کلمه بنویس که هم نقطه در بالا داشته باشد و هم در پایین .
▪️۵ کلمه بنویس که حروف آن ها به هم چسبیده باشد و با آن ها جمله بساز (مسجد)
▪️۵کلمه بنویس که حروف آن ها جدا باشد(درس)
🔸️ده کلمه از درس را بصورت دومینو بنویس (حرف آخر کلمه اول، حرف اول کلمه ی بعدی ...)مثل تشکر رایانه و... |
🔸️با حروف اسم خود، کلماتی را در درس پیدا کن و بنویس مثال احمد:انجام_حوض_مسجد_دقت
🔸️و یا کلماتی از درس پیدا کن و بنویس که حرف اولشان، مشابه حرف اول اسم خودشان است )
🔹️روخوانی درس از آخر به اول مثال اما محله ی مسجد..
🔹️قسمتی از درس را بصورت کچل بنویسند(بی نقطه و سرکش) و فردا همان قسمت را با مداد قرمز نقطه گذاری کنند و سرکش بگذارند
🔹️مشق رنگی بنویسند(قسمتی از درس را رونویسی کنند به این صورت که هر کلمه را با یک رنگ بنویسند)
🔹️سه جمله از درس را بصورت نامرتب بنویس این تمرین برای انجام تمرین مرتب کن، که اکثر بچه ها مشکل دارند، عالیست و حتما توصیه می شود)
🔹️اسامی که در درس آمده است را به ترتیب حروف الفبا بنویس
🔹️هم معنی یا مخالف کلمات زیر را از حکایت یا درس پیدا کن و با آن ها جمله
بساز
🔹️املا از والدین و تصحیح توسط بچهها
🔹️داستان درس را برای پدر و مادرت تعریف کن
🍁با چند کلمه جدید درس، یک داستان کوتاه بنویس
🍁با توجه به متن درس، داستان نیمه تمام داده و بچه ها آن را به دلخواه ادامه بدهند(حتی تخیلی)
🍁كل درس را روخوانی کنند و آنچه از درس در ذهنشان مانده را بنویسند
این کانال را به دیگران معرفی کنید👇
مختاررحیمی(راهبرآموزشی)
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
https://eitaa.com/Rahimi98
#روش_تدریس
#آموزش_عینی
#خلاقیت_معلمی
❇️ آموزش عینی قدرشناسی از نعمات الهی
👀چشم های دانش آموزان را بستم و از ایشان خواستم با چشم بسته نام و نام خانوادگی خود را بنویسند.
♦️برای یادآوری نعمت بینایی این کار را کردم و در هنگام بازی از نعمت بینایی گفتم.....
▪️عینی سازی آموزش، در یادگیری اثربخش بسیار موثر است👌
این کانال را به دیگران معرفی کنید👇
مختاررحیمی(راهبرآموزشی)
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
https://eitaa.com/Rahimi98