⭕️فرانسه و آینده ای پر چالش در اتحادیه اروپا
🔹قانونگذاران فرانسوی روز چهارشنبه چهارم دسامبر 2024میلادی ( 14 آذر 1403) طرح عدم اعتماد به نخستوزیر «میشل بارنیه» و کابینه او را تصویب کردند. این تصمیم فرانسه را وارد بحرانی سیاسی کرد که نه تنها مسیر روشنی برای تصویب بودجه سال جدید این کشور باقی نگذاشته، بلکه تهدیدی برای ایجاد آشفتگی بیشتر در بازارهای مالی فرانسه است.
🔸رأی عدم اعتماد مجلس ملی در یکی از حساسترین برهههای سیاسی و اقتصادی فرانسه رخ داد. این کشور با مشکلات بدهی و کسری بودجه فزایندهای روبهرو است. علاوه بر این، حمایت قوی فرانسه از اوکراین ممکن است پس از احتمال بازگشت دونالد ترامپ به قدرت در ایالات متحده، با چالشهای جدی مواجه شود. در همین حال، آلمان، شریک کلیدی فرانسه در اتحادیه اروپا، از نظر سیاسی و اقتصادی ضعیفتر از گذشته به نظر میرسد. محبوبیت شخصی مکرون نیز در سطح پایینی قرار دارد و این مسئله کار او را برای مدیریت بحرانهای پیشرو دشوارتر کرده است.
⭕️کره جنوبی و مشکل ریشهای عدم توسعه سیاسی
🔹پس از اعلام حکومت نظامی اضطراری ازسوی رئیسجمهور کره جنوبی، درخواستها برای استعفای وی افزایش یافته و تعدادی از دستیاران ارشد دولت این کشور بهطور دستهجمعی از سمت خود کنار رفتهاند.احزاب مخالف دولت کره جنوبی بهتازگی لایحهای را برای استیضاح «یون سوک یول»، رئیسجمهور این کشور، ارائه کردهاند.
عدم توسعه سیاسی در کره جنوبی، بهرغم رشد چشمگیر اقتصادی و مدرنسازی کشور، به دلایل مختلف تاریخی، اجتماعی و ساختاری بازمیگردد:
1️⃣کره جنوبی تا دهه 1980 به شدت تحت کنترل حکومتهای نظامی بود. پس از جنگ کره (1950-1953)، رژیمهای نظامی برای کنترل اوضاع، آزادیهای سیاسی را محدود کردند. در دوران حکومت نظامی ژنرالهای چون پارک چونگ هی (1961-1979) و چون دو هوان (1980-1988)، هرچند پیشرفت اقتصادی قابل توجهی رخ داد، ولی توسعه سیاسی به دلیل سرکوب آزادی بیان، اعتراضات مردمی و رسانههای مستقل متوقف شد.
2️⃣نظام سیاسی و بوروکراسی در کره جنوبی بر اساس ساختارهای متمرکز و اقتدارگرایانه طراحی شده است . این مدل، ایجاد احزاب قدرتمند و پایدار دموکراتیک را محدود کرد و سیاست را به میدان رقابتهای نخبگان قدرتمحور بدل نموده است.
3️⃣وجود کره شمالی بهعنوان یک دشمن فعال، سیاستمداران کره جنوبی را به تمرکز بر مسائل امنیت ملی سوق داده و اجازه نداده است که انرژی کافی برای اصلاحات سیاسی تخصیص یابد. این وضعیت، توجیهی برای محدودیتهای سیاسی به بهانه حفظ امنیت ملی فراهم کرده است.
4️⃣ نابرابریهای شدید اقتصادی که نتیجه رشد سریع و بدون تعادل اقتصادی بود، سبب شد تا گروههای مختلف جامعه توان و فرصت مشارکت در سیاست را از دست بدهند. کارگران و کشاورزان اغلب تحت سلطه نخبگان صنعتی و دولتی قرار گرفتند.
5️⃣شرکتهای بزرگ (موسوم به چبولها در زبان کرهای) مانند سامسونگ، هیوندای و الجی تأثیر زیادی بر سیاستهای دولت دارند. نفوذ اقتصادی این شرکتها اغلب مانع از پیشبرد اصلاحات دموکراتیک شده است، زیرا منافع اقتصادی آنان ممکن است با آزادیهای سیاسی در تضاد باشد.
⭕️موج سواری دشمن و دنباله های آن روی قانون حجاب
🔹این روزها دشمن به طور مستمر در رسانههای خود از لایحه حجاب و عفاف صحبت میکند و متأسفانه از همان ادلهای سخن میگوید که مخالفان داخلی از آن دم میزنند؛ پیش از هر نکتهای لازم است که مخالفان داخلی به این موضوع توجه جدی داشته باشند و به این تحلیل برسند که چرا دشمن به مخالفت با این لایحه و قانون پرداخته و چرا از همان ادلهای بهره میبرد که آنان بر زبان جاری میکنند. دشمن حمایت خود از زنان را یک مرتبه در قالب فتنه «زن زندگی آزادی» نشان داد؛ به گونهای که برخی از حامیان آن در آن سوی مرزها دست به برهنگی و عریان کردن خود زدند و این نهایت کاری بود که از دست دشمنان برای حمایت از زنان مسلمان برمیآمد. نسخه دشمن برای کشورهای اسلامی در پایینترین سطح خودش همان نسخهای نیست که برای خودشان تجویز میکنند. آنها در حالی بر طبل برهنگی و آزادی پوشش میکوبند که در آزادترین کشورها هم در زمینه پوشش، قانونهای قرص و محکمی وجود دارد که اگر کسی از آن تخطی کند برای آن فرد کد جرم جنسی تعریف میشود!
⭕️خون شهیدان مدافع حرم هدر نرفت
🔹چرا در سالهای گذشته جمهوری اسلامی در کشور سوریه و برای مقابله با بحران داعش و دیگر گروههای تکفیری این همه شهید تقدیم کرد و حالا با سقوط دولت سوریه کنار آمد؟ و به طور واضحتر این گزاره مطرح میشود که خون شهدای مدافع حرم هدر رفت! اما واقعیت چیز دیگری است که نباید از نظر دور بماند یا مورد غفلت واقع شود.
🔸نباید فراموش کرد که وقتی در اوایل دهه 90 شمسی بحران سوریه شروع شد، گروههای تکفیری پشتگرم به آمریکا و اسرائیل همچون داعش، با صراحت هدف خود را تصرف سرزمین عراق و شام و انهدام حرمهای مقدسه شیعیان و سپس حرکت به سوی ایران اعلام میکردند و داعیه تصرف خراسان را هم داشتند؛ این خطری نبود که به راحتی بتوان از کنارش گذشت و حفظ امنیت مرزهای کشور در محیطی دورتر و نیز حفظ امنیت حرم اهل بیت (ع) در عراق و سوریه، یک واجب مسلّم و بدون تعارف بود که باید برای آن از جان و دل مایه میگذاشتیم. از سوی دیگر، دولت قانونی کشور سوریه رسماً از جمهوری اسلامی برای دفع این خطر بزرگ استمداد کرد و ایران هم به استناد همین دعوت رسمی – مطابق رویههای جاری و پذیرفته شده بینالمللی – به یاری مردم و دولت این کشور شتافت و با تقدیم چند صد شهید سرافراز، هم خطر را از مرزهای خود دور کرد و هم حریم مقدس حرم اهل بیت (ع) را حفظ کرد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥رهبر انقلاب: تصور آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی از همپیمانان آنها مبنی بر پایان مقاومت کاملاً اشتباه است/ آن کسی که ریشهکن خواهد شد اسرائیل است.۱۴۰۳/۹/۲۷
⭕️گمانه زنی رسانه های اسرائیلی از لیست ترور فرماندهان یمن
🔹سید عبدالملک الحوثی رهبر یمن در راس لیست ترورهای رژیم صهیونیستی قرار دارد. مهدی المشاط نیز به عنوان رئیس جمهور یمن در این لیست قرار گرفته است.
🔸سایت یسرائیل هیوم، محمد العاطفی وزیر دفاع یمن را هم از گزینه های ترور معرفی کرده است. محمد عبدالکریم الغماری فرمانده کل ارتش یمن نیز در رده بعدی پس از او قرار دارد. محمد فضل عبدالنبی فرمانده نیروی دریایی ارتش یمن نیز یکی دیگر از شخصیت هایی است که رژیم اسرائیل به دنبال ترور اوست.
🔹یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن هم در لیست ترورهای اسرائیل قرار داشته و از سوی صهیونیست ها به عنوان فرمانده جنگ روانی معرفی میشود.
⭕️خط لوله گاز قطر به اروپا؛ نقشه جدید غرب در سوریه؟
🔹با سقوط حکومت بشار اسد و تسلط تحریر الشام به رهبری محمد الجولانی، بار دیگر پروژه خط لوله گاز قطر به اروپا مطرح شده است؛ پروژهای که هدف اصلی آن کاهش وابستگی اروپا به گاز روسیه و تضعیف محور مقاومت است. این خط لوله قرار است گاز قطر را از مسیر سوریه و ترکیه به اروپا برساند، اما پشت این پروژه چیزی بیش از یک قرارداد اقتصادی پنهان است؛ این خط لوله ابزار جدید غرب برای سلطه بر منطقه و مهار قدرتهای مستقل است.
▫️اما آیا این نقشه عملی میشود؟
🔸ایران و روسیه بهعنوان دو قدرت کلیدی انرژی و متحدان استراتژیک سوریه، به هیچ وجه اجازه نمیدهند این خط لوله اجرایی شود. روسیه با تسلط بر بازار گاز اروپا و ایران با جایگاه ویژه خود در منابع انرژی، هر دو آماده مقابله با این پروژه هستند.
🔹از سوی دیگر، زیرساختهای نابودشده سوریه و ناامنی سیاسی و نظامی، موانع بزرگی پیشروی اجرای این طرح هستند. حاکمیت گروهی مثل تحریر الشام، که ماهیت افراطی و شبهنظامی دارد، تضمینی برای امنیت این پروژه نخواهد بود.
🔸احیای این خط لوله بهمعنای آغاز دور جدیدی از تنشهای ژئوپلیتیکی در منطقه است. محور مقاومت با تمام قدرت در برابر این نقشه ایستادگی خواهد کرد. اینبار، میدان نبرد نه فقط سوریه، بلکه آینده انرژی و قدرت در جهان است.
🖊حسین روحی
⭕️فروپاشی از درون در کمین ماست!
🔹رئیس «آژانس یهود» با اشاره به مشکلاتی که اسرائیل در داخل با آن مواجه است، گفت: «بارها گفتهام، باز هم میگویم و تکرار میکنم؛ تهدید بزرگتر و واقعی اسرائیل داخلی است، نه خارجی؛ به همین دلیل پیروزی واقعی ساخت و بنای جامعهای است که در آن گفتمانهای مختلف وجود داشته باشد؛ قطبگرایی در جامعه اسرائیل در حال تعمیق است و این رهاورد جنگ ما در نوار غزه و لبنان است؛ این شکاف و تعمیق این روند بزرگترین خطری است که اسرائیل را تهدید میکند و این در داخل اسرائیل نهفته است، نه خارج آن.»
🔸«الموگ» نحوه تعامل و سیاستهای اعضای راست افراطی تشکیلدهنده کابینه نتانیاهو را نه تنها با یهودیان داخل اسرائیل، بلکه با یهودیان خارج بسیار توهینآمیز توصیف میکند و میگوید: «آنها به راحتی به احساسات جمع بسیار بزرگی از یهودیان دنیا توهین میکنند و این باعث میشود، آنها بیش از پیش از اسرائیل دور شوند.»
⭕️چشم انداز تجارت 20 میلیارد دلاری با عراق
🔹 برجسته کردن دیپلماسی بر پایه اصل همسایگی در دوران شهید رئیسی یکی از دستاوردهای مهم در عرصه تقویت مبادلات تجاری و استفاده از ظرفیت بازار کشورهای همسایه بود. این سیاست در دولت چهاردهم نیز از سر گرفته شده است.
🔸 سفر مسعود پزشکیان به عراق و ترسیم چشم انداز تجارت 20 میلیارد دلاری تا سال 2027 در راستای توسعه و تقویت دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه ارزیابی می شود. به طور خلاصه ارزش معاملات تجاری ایران با عراق در سال 1399 پنج میلیارد دلار، در سال 1400، ده میلیارد دلار، در سال 1401 نه میلیارد دلار و در سال 1402 این میزان به 9 میلیارد دلار رسید که رشد 48 درصدی را نسبت به سال 1399 نشان می دهد. در هشت ماهه سال جاری نیز ۲۳ میلیون و ۶۷۷ هزار تن کالای ایرانی به ارزش هشت میلیارد و ۳۰۲ میلیون دلار روانه عراق شده است.
🔹 با این اوصاف، ایران در حال حاضر تنها 13درصد از بازار عراق را در اختیار دارد و رتبه چهارمین صادر کننده به عراق را به خود اختصاص داده که به نوعی پس از کشورهای امارات، چین و ترکیه قرار می گیرد. این در حالی است که با توجه به چشم انداز 20 میلیادر دلاری در سال 2027 ظرفیت های بیشتری- بخصوص در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی- برای تقویت همکاری های اقتصادی وجود دارد.
✍️ محمدرضاشبانی
📸سفید شویی رسانهای یکی از ابزارهای قدرتمند در شکلدهی افکار عمومی
👤دکتر سید علی موسوی