eitaa logo
آرشیو پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
2.8هزار دنبال‌کننده
11 عکس
2 ویدیو
10 فایل
کانال اصلی ؛ @Rahnamye_Behesht
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔 ❔آیا دلیلی از روایات است که ساختن حرام است❕ حرمتش چیست❕❕ 💠💠 👌از روایات متعددی استفاده می شود که ساخت موجودات ذی جایز نمی باشد. 🔶امام علیه السلام فرمود : « رسول خدا از سازی و سازی نهی کرد و فرمود هر کس چنین کند ، خداوند روز قیامت او را مکلف می کند که در آن بدمد در حالی که او توانایی چنین کاری را ندارد » 📚 ج4 ص5 👌و : « سه دسته هستند که روز قیامت می شوند که یک دسته در مورد کسانی است که حیوانی را تصویر کند ، خداوند او را عذاب می کند تا زمانی که در آن روح بدمد ( در حالی که او چنین قدرتی ندارد )» 📚 ج17 ص297 👌و : « تصویر سازی درخت و خورشید و ماه اشکالی ندارد تا زمانی که تصویر سازی ( موجودات ذی روح ) مانند صورت نگیرد » 📚 ص619 🔷حضرت علیه السلام فرمود : « از تصویر و سازی اجتناب کنید زیرا خدا روز قیامت در مورد آن از شما سوال می کند » 📚 ج13 ص210 👌 گرامی فرمود : « شدید ترین عذابها برای کسی است که گری کرده و مجسمه و تصویر ( موجودات ذی روح ) را بسازد » 📚 این تحریم بازگشت می کند به مبارزه شدید اسلام با بت و ریشه کن کردن آن زیرا در تاریخ بت پرستی ثابت است که بسیاری از بت ها مجسمه های بزرگی بودند که به شکل و ...ساخته می شد . اگر شخص بزرگی از دنیا می رفت بستگان او مجسمه ای بزرگ از او را می ساختند و بر نصب می کردند و سر انجام این کار به پرستش آن فرد کشیده می شد و آن مجسمه به بت و بارگاه او بت و معبد تبدیل می شد. 🗯اسلام برای مقابله با بت پرستی و ترویج آن به صورت مطلق ساخت را ممنوع اعلام کرد تا تمام زمینه های شرک و بت را از جامعه ریشه کن کند . ❗️البته برخی فقها معتقدند که این روایات ناظر به افرادی است که مجسمه را به عنوان نمادی از بت پرستی و ... می سازند تا مورد پرستش قرار گیرند و ناظر به ساخت مجسمه از روی انگیزه های هنری و ...نمی باشد اما این نظریه با توجه به این که روایات به صورت مطلق این عمل را تحریم می کند ، نمی باشد . https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔چرا 3 معصوم شیعه که علم غیب داشتند و ولایت تکوینی داشتند فاطمه را شفا ندادند ؟ مگر قدرت ندارند و شما را شفا نمی دهند ❗️چرا برای خودشان کاری نکردند ❕❕ 💠💠 ❕در این که امامان گرامی ما دارای قدرت خارق العاده در عالم هستند و می توانند چه در حال حیات و چه بعد از ممات ، در عالم تکوین تصرفاتی بکنند ، شکی در آن نیست چنان که امام علیه السلام فرمود ؛ «اسم اعظم خدا دارای هفتاد و سه حرف است .نزد آصف بن برخیا وصی سلیمان تنها یک حرف بود که توانست تخت بلقیس را در یک چشم به هم زدن از فاصله دور حاضر کند و نزد ما اهل بیت هفتاد و دو حرف از آن حروف است ( وقدرت ما بی شک قابل مقایسه با آصف نیست) و یک حرف را خداوند به ما تعلیم نداده است و اختصاص به خودش دارد» 📚بحار الانوار ج27 ص25 💠جهت آگاهی بیشتر در مورد قدرت امامان علیهم السلام دو نمایه زیر را مطالعه کنید ؛ 🔰https://t.me/Rahnamye_Behesht/546 🔰https://t.me/Rahnamye_Behesht/9086 👌اما باید توجه داشت که امامان گرامی ما مامور هستند که طبق اسباب و روال عادی ، زندگی کنند و جز در موارد محدودی آن هم به اذن الهی ، از خود استفاده نکنند . 🔷امام کاظم علیه السلام فرمود ؛ « خداوند قلوب امامان را محل اراده و خواست خودش قرار داده است . هر زمان خداوند چیزی را بخواهد آنان هم می خواهند و بدون اذن خداوند کاری نمی کنند» 📚بحار الانوار ج5 ص114 👌اگر امامان گرامی ، مشکلات و های خود را از طریق علم غیب و قدرت غیبی حل کنند دیگر نمی توانند اسوه و الگوی باشند. ❕اگر پیامبر تمام امورش را از طریق علم غیب و آگاهی های غیبی پیش می برد آیا می توانست به مردم درس و بردباری و ایثار و از خود گذشتگی در راه حق را بیاموزد؟ ❔ایا اگر امام حسین مشکل کربلا را با آگاهی حل می کرد می توانست به مردم درس آزادگی و و بردباری و امر به معروف و نهی از منکر و ... را بدهد؟ 👌چون امامان مردم هستند خداوند به آنان اجازه استفاده از علم غیب و قدرت غیبی را جز در مواردی که اثبات امامتشان منوط به آن است نداده است اگر چه آنان آگاهی و قدرت ، غیبی را دارند اما موظف به استفاده از آن نیستند. 🔷اهل بیت علیهم السلام مطیع خداوند بودند وقتی خداوند به آنان اجازه استفاده از قدرت غیبی نداده است آنان نیز از قدرت غیبی استفاده نمی کردند. 🔷آنان وظیفه داشتند تا در زندگی اجتماعی خود همانند انسان های رفتار کنند وجز در موارد محدودی از علم باطنی و قدرت خود استفاده نکنند و به زندگی عادی با مردم بپردازند تا نظام اجتماعی بر هم نخورد، چنان که پیامبر وامامان منافقان را به خوبی می شناختند ومی دانستند که ایمان واقعی ندارند ولی هرگز از علم غیب خود درباره آنان استفاده نکردند ودر معاشرت، ازدواج ودیگر احکام با آنان مانند سایر مسلمانان رفتار می کردند . 🔶پیامبر فرمود: «من بین شما با بینات و قسم حکم می کنم ( و از طریق علم غیب حکم نمی کنم) .ممکن است برخی شما در بینه آوردن زیرک تر از دیگری باشد و من به نفعش در مال برادرش حکم کنم اما او بداند که آن مال ناحق برای او قطعه ای از جهنم خواهد بود» 📚الکافی ج7 ص414 _ معانی الاخبار ص279 ❕بنابراین این که مثلا علی علیه السلام از قدرت غیبی برای شفای فاطمه سلام الله علیها ، استفاده نکرد هم ریشه در همین نکته ای دارد که بازگو کردیم . به عنوان مثال ، از نظر قرآن پیامبر گرامی نیز دارای قدرت فوق العاده بود. معراج، شق القمر و دیگر معجزات و کرامات او که در کتابهای حدیث به صورت متواتر نقل شده بر این مطلب گواه اند. ❕اما با این قدرت فوق العاده دندانش در جنگ احد شکست، چهره اش خونین شد، در جنگ خندق از گرسنگی سنگ بر شکم می بست و... چرا پیامبر با آن قدرت فوق العاده با این همه مشکل مواجه شد؟ 👌پاسخ همه یک جمله است وآن اینکه انبیا و امامان از طریق روش های عادی به تبلیغ می پردازند و با دشمنان می جنگند و تنها در موارد خاص که اثبات نبوت یا امامت نیز به اعمال قدرت فوق العاده داشته ویا وضعیت ایجاب می کرد که از نیروی غیبی کمک بگیرند چنین می کردند . ❗امامان گرامی ، الگوی جامعه هستند ومردم باید ببینند که آنان چگونه با مشکلات مواجهه می شوند و استقامت می کنند تا مردم از آنان درس صبر و ایثار و ... را فرا بگیرند ، روی این جهت خداوند به آنان اجازه استفاده از قدرت غیبی در هر امر و مشکلی را نداده است و آنان نیز طبق فرمان خداوند عمل می کنند . @Rahnamye_Behesht
❓پرسش ❔کانال نقد اسلام پستی را مطرح کرده است که از دید مراجع شیعه رابطه جنسی با حیوان گناه نیست زیرا باطل کننده روزه نمی باشد . ❗️سپس می گویند براستی حماقت و خرافات در اسلام پایان ناپذیر است❔ 💠پاسخ💠 1⃣در این شکی نمی باشد که وطی و نزدیکی کردن با حیوان از جمله گناهان کبیره بوده که موجب جاری شدن حد و تعزیر بر فاعل می شود. 🔶امام کاظم فرمود: « کسی که با حیوانی نزدیکی کند باید بیست و پنج ضربه شلاق بخورد و ...پول قیمت حیوان از او گرفته می شود و به صاحب حیوان پرداخت می شود » 📚التهذیب ج10 ص60 📚الاستبصار ج4 ص222 📚الکافی ج7 ص204 👌امام صادق فرمود: « بر کسی که با حیوانی وطی کند حد جاری شده و از شهرش تبعید می شود» 📚التهذیب ج10 ص60 📚الاستبصار ج4 ص223 📚الکافی ج7 ص204 🔶در روایت دیگر فرمود: « چنین فردی باید کشته شود» 📚التهذیب ج10 ص61 ❗️محدث شیخ حر عاملی می نویسد که مراد از این که امام می گوید چنین فردی باید کشته شود این است که باید به شدیدترین وجه مجازات شود و مراد از قتل مجازات شدید می باشد. 📚وسائل الشیعه ج28 ص359 👌چنان که امام علی فرمود: « کسی که با حیوان وطی کند به شدیدترین وجه مجازات می شود» 📚قرب الاسناد ص50 📚وسائل الشیعه ج28 ص361 🗯به این مضمون روایات متعدد دیگری نیز نقل شده است؛ 📚مستدرک الوسائل ج18 ص189 باب 1 👌بنابراین می بینیم که وطی با حیوان در اسلام از جمله گناهان بزرگی است که سبب شدیدترین مجازات می باشد و این سخن که این عمل در اسلام گناهی ندارد کذب محض است . 2⃣حال اگر معاذ الله فردی در حال روزه با حیوانی وطی کند و انزال صورت گیرد شکی نیست که طبق روایات روزه اش باطل می شود . 📚وسائل الشیعه ج10 ص39 باب 4 👌و فقهای بزرگ نیز به آن فتوا داده اند؛ 📚الحدائق الناضره ، محدث بحرانی ، ج13 ص129 3⃣اما اگر نزدیکی صورت گیرد و سبب انزال نشود در این صورت اختلاف است که آیا سبب فساد روزه می شود یا خیر که برخی چون شیخ جواهری فتوی به بطلان روزه می دهد 📚جواهر الکلام ج16 ص222 👌اما در هر صورت شکی نیست که وطی حیوان مطلقا از جمله گناهانی می باشد که مستوجب عقوبت شدید می باشد . 📝پرسمان اعتقادی https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
🤔 ❔يكى از شاهكارهاى در ارضاى شهوت مردان، استناد به روايتى از ميباشد كه در اين حديث با توجه به نياز شديد مردان مسلمان در ماه رمضان به ارضاى شهوتشان، به آنها دستور رابطه جنسى از راه مقعد را به آنها داده است. يك مرد مسلمان حتى نميتواند چند ساعت تحمل كرده و بعد از زمان افطار با همسرش نزديكى كند و حتما بايد زمانى كه روزه است، اینکار را کند ❗️ 💠💠 👌یکی از مبطلات روزه جماع کردن است ، اعم از آنکه در قبل باشد یا در دبر ، انزالی صورت بگیرد یا انزالی صورت نگیرد ، در صورتی که جماع صورت گیرد ، روزه مرد و زن باطل شده و قضاء و بر آنها لازم می آید . ❕راوی از امام صادق علیه السلام سوال می کند از کسی که با همسرش در ماه رمضان لذت جویی می کند و منی از او خارج می شود ، امام علیه السلام پاسخ داد ؛ « بر هر دو لازم است ( و روزه آنها باطل می شود )» 📚التهذیب ج 5 ص 327 👌در نقل دیگری آمده است ؛ « خداوند جماع کردن را تنها در شب های ماه اجازه داده است ( نه در حال روزه )» 📚تفسیر القمی ج 1 ص 66_ وسائل الشیعه ج 10 ص 114 👌پیامبر گرامی فرمود ؛ « هر کس ( از مرد و زن ) در ماه رمضان جماع کند ( روزه او باطل می شود ) و باید هم بدهد » 📚مستدرک الوسائل ج 7 ص 324 👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « جماع کردن در دبر موجب ( برای مرد و زن ) است » 📚التهذیب ج 7 ص 461 ❕مرحوم صاحب می نویسد ؛ « جماع کردن در دبر اگر همراه با انزال باشد ، اتفاق شیعه بر ابطال روزه است و در صورتی هم که بدون انزال باشد باز هم اصحاب فتوا بر بطلان روزه داده اند چنان که شیخ طوسی گفته است که اجماع بر این عقیده است » 📚الحدائق الناضره ج 13 ص 108 ❕حال آنچه مورد اشکال قرار گرفته است این روایت است که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « زمانی که مرد از ناحیه دبر همسرش به او نزدیکی جوید ، و همسرش روزه باشد ، روزه زن نشده و غسل هم بر او واجب نیست » 📚التهذیب ج 7 ص 460 _ ج 4 ص 319 👌این روایت گذشته از آنکه با روایات فوق مبنی بر بطلان روزه و لزوم غسل بر زن منافات دارد ، به صورت مرسل نیز نقل شده است زیرا در سند آن « عن رجل »، « عن بعض » ، « یرفعه الی ابی عبدالله » ، وجود دارد که نشان از ضعف سندی آن است ، لذا شیخ بعد از نقل این روایت می گوید ؛ « به این خبر توجه و اعتماد نباید کرد زیرا سندش ضعیف است و حکمش معمول نیست » 📚التهذیب ج 4 ص 319 👌به فرض هم که روایت صحیح باشد ، حکم آن حمل می شود بر جایی که به مقدارختنه گاه دخول نگرفته باشد که در این صورت غسل لازم نشده و روزه نیز باطل نمی شود . 📚توضیح المسائل مراجع ، مبطلات روزه ، جماع ❕البته در گذشته توضیح داده ایم که نزدیکی کردن با همسر از پشت و دبر ، شدید دارد و در صورت ناراضی بودن همسر ، حرام است ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3443 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
سوال مطلبی به نقل از صادق هدایت در مورد ماه رمضان در کانال های ضد دین رد و بدل میشود که خواستم بهش جواب بدید « جلوی گرسنه های بیچاره در طول سال هر چقدر غذا بخوری مشکلی نیست اما جلوی روزه دارانی که خودشان خواستند چیزی نخورند نباید چیزی خورد» ✅پاسخ ⁉️سوال می کنیم که چه کسی گفته است غذا خوردن جلوی انسان های گرسنه بی اشکال است 💢پیامبر گرامی فرمود: « هر کس غذایی بخورد در حالی که فرد دیگری به او نگاه می کند اما اورا شریک در خوردن نسازد خداوند او را مبتلا به دردی می کند که درمانی ندارد» 📚مجموعه ورام ج1 ص47 ♦️امام صادق فرمود: « بر تو لازم است که به مساکین توجه کرده و انهارا سیر کنی ( وتنها به فکر خود نباشی)» 📚الکافی ج6 ص299 🔺وفرمود:گ « دو چیز نشانه ایمان است حسن خلق و اطعام طعام ( به گرسنگان)» 📚المحاسن ص389 ❗️امام باقر فرمود: « خداوند طعام دادن به دیگران را دوست دارد» 📚وسائل الشیعه ج24 ص287 ♦️اشکال دیگری که این روزها زیاد دیده میشود که مطرح می کنند ان است که عکس هایی از گرسنگان افریقا را منتشر کرده و قید می کنند یک میلیارد نفر برای شما دارند روزه می گیرند اما چقدر شما بهره مند میشوید⁉️ ❗️پاسخ ان است که ♦️ اولا ما در گذشته اورده ایم که روزه گرفتن دارای فلسفه های متعددی است وتنها اختصاص به درک کردن حال فقرا ندارد که میتوانید کلید واژه « تلطیف» را در کانال جستجو کنید ♦️و ثانیا در روایات ما امده است که یکی از جهات روزه داری ان است که انسان شدت وسختی گرسنگی و تشنگی را درک کرده انگاه به فقرا بیشتر توجه کنند و اگر افرادی به این دستور عمل نمیکنند اشکالی بر تعالیم اسلامی نیست ♦️در روایتی در مورد فلسفه روزه امده است : « روزه واجب شد تا غنی سختی گرسنگی را درک کند تا بعد از ان بیشتر به فقرا توجه کند» 📚الفقیه ج2 ص73 ❕امام رضا فرمود: « یکی از جهات روزه داری ان است که سختی گرسنگی و تشنگی بر اهل فقر و مسکینان درک شود تا ان حقوقی که خداوند برای انان در اموالتان قرار داده است را به انان بدهید» 📚عیون الاخبار ج2 ص116 ♦️پرسمان اعتقادی https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
🤔 ❔چرا در ماه با کسانی که روزه خواری می کنند برخورد می شود ❗️مگر افراد ندارند❕آیا برای این برخورد کردن مستند روایی وجود دارد❕❕ 💠💠 👌در این شکی نیست که روزه خواری ماه عمل بسیار و زشتی تلقی می شود تا آنجا امام صادق علیه السلام فرمود: « هر کس یک روز از ماه رمضان را ، روزه کند ، روح از او خارج می شود» 📚 ج2 ص118 👌در روایات متعددی وارد شده است که باید با این گونه افراد برخورد شود و این افراد مشمول و مجازات می شوند ؛ 📚 الشیعه ج10 ص248 باب2 🔷این محدودیت با آزادی انسان در دینداری ندارد. هر فردی است که مسلمان شود یا نه؛ ولی در محیط اجتماعی تابع و سنت های جامعه است. 💭 روزه خواری در انظار از حالت فردی و شخصی به حالت اجتماعی در می آید که افراد در جامعه مجاز به انجام هر کاری نیستند. هر فردی در خود می تواند روزه خوار ی کند که اگر بدون عذر باشد گنهکار است؛ ولی روزه خواری در اجتماع، موجب تضییع دیگران و بی حرمتی به عقاید افراد جامعه و ریختن قبح می گردد و به تدریج روزه خواری برای سایر افراد جامعه نیز رنگ عادی را به خود می گیرد. زیرا بین عمل حرام و تظاهر به عمل حرام تفاوت است. 👌در نتیجه هیچ فردی اعم از مسلمان و غیر مسلمان، مسافر و غیر مسافر حق در انظار عمومی را ندارد. هر شخصی که در فضای کشور اسلامی زندگی می کند باید به این قانون بگذارد.فرد روزه خوار علاوه بر بی حرمتی به احکام و قوانین اسلامی، به صورت علنی و آشکار بیان می کند که رعایت دیگران، برایش اهمیتی ندارد؛ لذا مستوجب عقوبت است. 👌 زندگانی دسته جمعی برای افراد بشر دارای وبرکات فراوانی است ولی در مقابل آن محدودیت هایی نیز برای او می آورد 🔷در زندگی سرنوشت افراد بهم مربوط است وافراد در سرنوشت هم اثر دارند . در اجتماع چیزی به عنوان « »وجود ندارد و هر زیان فردی امکان این را دارد که به صورت یک « اجتماعی» درآید وبه همین دلیل منطق وعقل به افراد اجازه می دهد که در پاک نگه داشتن محیط زیست خود از هرگونه تلاش و کوششی خود داری نکنند 🔶 گرامی فرمود: " یک فرد گنهکار در میان همانند کسی است که با جمعی سوار شود و به هنگامی که در وسط دریا قرار گیرد تبری برداشته وبه سوراخ کردن موضعی که در آن نشسته بپردازد و هرگاه به او اعتراض کنند در جواب بگوید من در سهم خود تصرف می کنم اگر دیگران اورا از این عمل خطرناک باز ندارند طولی نمی کشد که آب دریا به داخل نفوذ کرده ویکباره همگی در دریا غرق می شوند» 📚 احمد ج4 ص268 📚 الفصاحه ص836 👌 پیامبر گرامی با این مثال جالب منطقی بودن وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را مجسم ساخته و حق نظارت بر اجتماع و برخورد با هنجار شکنان اجتماعی را یک حق طبیعی که ناشی از پیوند سرنوشت ها است می داند 📚 نمونه ج3 ص38 🔶روشن است که اگر این ها نباشد به تدریج قبح گناه ریخته و ارتکاب گناه برای افراد آسان میشود‌. 📝 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔پیامبر اسلام، زنان را اسیران مردان می‌دانسته و اهانتهای غیر قابل چشم‌پوشی به زنان کرده است: : حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ قَالَ: حَدَّثَنَا الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ، عَنْ زَائِدَةَ، عَنْ شَبِيبِ بْنِ غَرْقَدَةَ الْبَارِقِيِّ، عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ عَمْرِو بْنِ الْأَحْوَصِ قَالَ: حَدَّثَنِي أَبِي، أَنَّهُ شَهِدَ حَجَّةَ الْوَدَاعِ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَحَمِدَ اللَّهَ، وَأَثْنَى عَلَيْهِ، وَذَكَّرَ وَوَعَظَ، ثُمَّ قَالَ: «اسْتَوْصُوا بِالنِّسَاءِ خَيْرًا، فَإِنَّهُنَّ عِنْدَكُمْ عَوَانٍ،...» : سنن ابن ماجه (سنن ابن ماجة) (مع أحكام الألباني، ت: مشهور) نویسنده : محمد بن يزيد القزويني الشهير بـ : ابن ماجه، صفحه : ۳۲۲، حدیث ۱۸۵۱ سنن الترمذي - ت شاكر نویسنده : الترمذي، محمد بن عيسى    جلد : ۲ صفحه : ۴۰۴ : پیامبر اسلام در خطبه حجه الواع مردان را سفارش می‌کند و به آنان در مورد زنان می‌گوید: آنها اسیران دست شما هستند. آلبانی این روایت را حسن و ابوعیسی این روایت را حسن صحیح می‌داند و می‌نویسد: مقصود از (عوان عندکم) یعنی: اسیرانی در دست شما ⚡️آیا یک انسان شرافتمند و عاقل، زنان را اسیر و برده معرفی می‌کند؟ ⚡️آیا حقیقتا شخصی از جانب خداوند باشد، بایستی زنان را برده و اسیر یا آزاده معرفی کند؟ ⚡️آیا زنان خرداندیش این مزخرفات را می‌پذیرند و خودشان را اسیر می‌دانند؟ ⚡️اگر اسلام دین الهی و محمد پیام‌آور الهی است، چرا پیام اسلام فقط اسارت و بردگی و امورات ضد بشری است؟ 💠💠 👌ازدواج، سرآغاز زندگى مشترك با همسر و تعامل هميشگى با اوست. بخش مهمى از موفّقيت اين تعامل، بستگى دارد به ديدگاه فرد نسبت به كسى كه با او تعامل دارد. در حقيقت، ما شيوه تعامل خود با ديگران را بر اساس جايگاهى كه نزد ما دارند، تنظيم مى ‏كنيم. از اين رو، اين كه چه ديدى نسبت به همسر داشته باشيم، اهميت زيادى دارد. در آموزه‏ هاى اسلام، از همسر (زن) به عنوان «» ياد شده است. ❕پیامبر گرامی فرمود ؛ « اى مردم! زنان، نزد شما اسيرند. اختيارِ سود و زيانى براى خويش ندارند. آنان را به عنوان امانتِ خداوند گرفته‏ ايد، و با خداوند، بر خويشتن حلال كرده‏ اید » 📚الخصال، ص 487، ح 63؛ بحار الأنوار، ج 76، ص 349، ح 13. 🔸اگر كسى همسر خود را امانت بشمارد، از هر گونه بدرفتارى، پرهيز خواهد كرد. شخص امين سعى خواهد كرد كه امانت خود را به بهترين شكل نگهدارى كند و سالم به صاحبش باز گرداند. جالب اين كه همسر، امانت خانواده‏ اش شمرده نشده؛ بلكه امانت خدا دانسته شده است. در حقيقت، كسى كه ازدواج مى ‏كند، همسر را به امانت از خداوند متعال تحويل مى ‏گيرد. ❕در اين جا دو نكته وجود دارد: امانت بودن همسر؛ خدايى بودن اين امانت. اين هر دو ويژگى، نقش مهمى در تنظيم روابط ميان همسران دارد. اتّصال همسر به‏ خداوند متعال، ارزش آن را كاملًا دگرگون مى‏ كند و از يك مسئله انسانى و زمينى، به يك مسئله الهى و آسمانى تبديل مى ‏سازد. وقتى انسان بداند صاحب امانت، خداوند متعال است، به جهت قداست خداوند، تقدّس مى‏ يابد و به جهت عظمت خداوند، فكر كژرفتارى را دور مى ‏سازد. بنا بر اين، از عوامل مهم در موفّقيت و كاميابى خانواده، تنظيم ديدگاه نسبت به همسر است. 📚رضایت زناشویی ص 73 👌اسلام می گوید ، همانطور که شیء مورد امانت ، چون در دست امین است و امین موظف به حفاظت و رسیدگی از او می باشد ، زنان هم امانت در دست مردان و چون در دست مردان هستند و مردان حق ندارند در رابطه با آنان هیچ گونه ظلم و اهانت و ضرب و داشته باشند . 🔶پیامبر گرامی فرمود: «هرکس زنی بگیرد لازم است که او را اکرام و احترام کند» 📚مستدرک الوسائل ج14 ص249 🔶و فرمود: «من تعجب می کنم از مردی که زنش را می زند درحالی که خودش به زدن سزاوار تر است .زنان خود را نزنید زیرا در آن قصاص است » 📚جامع الاخبار ص184 🔶وفرمود: «هر مردی که به زنش لطمه و ضربه ای بزند خداوند در روز قیامت ماموران جهنم را امر می کند هفتاد ضربه به او بزنند» 📚مستدرک الوسائل ج14 ص250 🔶و فرمود: «هرکس زنش را بزند...خداوند در روز قیامت چنان آبرویش را ببرد که تمام خلائق از اولین تا آخرین آنها به او نگاه می کنند» 📚عوالی اللالی ج1 ص254 🔶امام صادق علیه السلام فرمود ؛ «از خدا در مورد زنان بترسید و با آنان نکنید» 📚الفقیه ج3 ص392 👌بنابراین تعبیر به اسیر بودن زنان در دست مردان ، الزامی برای مرد در جهت رعایت حقوق زنان است نه آنکه بگوییم چون زنان اسیر در دست مردان اند ، مرد می تواند هر طور که با او رفتار کند . Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht
❔پرسش ❓در کانال معاندین مطلبی از کتاب علل الشرائع مرحوم صدوق مطلبی مطرح شده مبنی بر اینکه یک نفر خدمت حضرت زهرا سلام الله علیها میرسد و میگوید حضرت علی علیه السلام از دختر ابوجهل خواستگاری کرده و ایشان بخاطر حسادت زنانه ناراحت شدند وبا فرزندان خود به قهر منزل پدر رفتند ایا این مطلب درست است ❓ 💠پاسخ؛ ❗️شیخ صدوق در علل الشرایع از امام صادق نقل می کند؛ « شقی از اشقیای به نزد فاطمه آمد و به او گفت می دانی که علی از دختر ابوجهل خواستگاری کرده است .فاطمه گفت حقیقت را می گویی ؟ ❕مرد گفت آری پس غیرت فاطمه تحریک شد به طوری که نتوانست خود را کنترل کند و پیوسته اندوهگین بود...تا به نزد پیامبر رفت و پیامبر را از موضوع آگاه کرد. ❗️پیامبر به علی گفت آیا نمی دانی که فاطمه پاره تن من است و هرکس او را اذیت کند مرا اذیت کرده است... 🔶علی گفت آری می دانم .پیامبر از او پرسید پس چرا چنین کاری را کردی ❗️ 🔷حضرت علی گفت به خدا سوگند چنین نکرده ام و حتی فکر آن را هم به خود راه نداده ام .پیامبر گفت راست گفتی پس فاطمه خوشحال شد و تبسم کرد...» 📚علل الشرایع ج1 ص185 🔷این روایت تنها در علل الشرایع نقل شده است و علامه مجلسی نیز این روایت را از علل الشرایع نقل میکند 📚بحار الانوار ج43 ص201 👌این روایت از چند جهت دارای اشکال است؛ 1⃣از حیث سندی با اشکالات عدیده ای روبه رو است.شیخ صدوق روایت را از افراد زیر نقل می کند؛ 🔶1- احمد بن محمد بن یحیی 🔶2- عمروبن ابی المقدام 🔶3- زیاد بن عبدالله 👌احمد بن محمد بن یحیی مجهول است و روایتش از اعتبار ساقط است. 📚معجم رجال الحدیث ،ایت الله خویی ج3 ص122 👌عمروبن ابی المقدام نیز دارای اعتبار قاطع نیست.علامه حلی از برخی از علما نقل می کند که او را تضعیف کرده اند 📚رجال علامه حلی ص120 ❗️واگر از این تضعیف نیز بگذریم در طریق شیخ صدوق به او حکم بن مسکین قرار دارد که مجهول است وطریقه صدوق به عمروبن مقدام ضعیف است 📚معجم رجال الحدیث ج14 ص82 👌زیاد بن عبدالله نیز در هیچ کتاب رجالی عنوان نشده است و مجهول است . ❕حدیثی که سندش چنین باشد از درجه اعتبار ساقط است. 2⃣پیامبر گرامی در مورد حضرت زهرا فرمود: « خداوند با غضب فاطمه به غضب می آید» 📚امالی طوسی ص95 📚معانی الاخبار ص303 📚بحار الانوار ج43 ص19 ❗️این حدیث شریف می رساند که زهرای مرضیه بدون جهت و به ناحق غضبناک و ناراحت نمی شود و هر موقع غضبناک شود چون بحق بوده خداوند نیز غضبناک می شود. ⁉️چگونه قابل قبول است که زهرای اطهر بی جهت بر حضرت علی غضبناک شده و ناراحت شود.این با عصمت ایشان منافات دارد. 3⃣پیامبر گرامی نسبت به حضرت علی فرمود: «حق با علی است هر کجا که باشد» 📚امالی طوسی ص479 ⁉️چگونه ممکن است زهرای اطهر به این مساله توجه نکرده باشد و گمان کند که علی از حق و حقیقت جدا شده باشد❓ ❓چگونه ممکن است پیامبر گرامی به این مساله توجه نداشته باشد و به علی مرتضی سوئ ظن ببرد در حالی که خداوند می فرماید: « از بسیاری از گمانها بپرهیزید زیرا بعضی از گمانها گناه است» 🔰حجرات 12 🗯با توجه به این نکات کذب و جعلی بودن این روایت روشن میشود. https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
🤔 ❔چرا پیامبر با عایشه و حفصه ازدواج کرد ❗️با این که می دانست آنان زنان نیستند ❕❕ 💠💠 👌ازدواج پیامبر گرامی ، با حفصه و عایشه بر اساس دیگران بوده است . ❕متقی هندی نقل می کند ؛ « حفصه دختر عمر بن خطاب از زنانی بود که از مدینه هجرت کرد ، در حالی که همسر خنیس بن حذافه سهمی از مجاهدان بدر بود ، بعد از وفات شوهرش ، عمر به ابوبکر پیشنهاد داد تا او را به همسری بپذیرد ، ولی او قبول نکرد ، عمر غضبناک شد ، بعد از آن این پیشنهاد را به عثمان داد ، او نیز قبول نکرد ، عمر زبان شکایت نزد پیامبر گرامی گشود ، حضرت فرمود : حفصه با کسی که بهتر از عثمان است می کند ، سپس پیامبر با او ازدواج نمود و این ازدواج در سال سوم هجری بود » 📚کنزالعمال ج13 ص697 📚اسد الغابه ج6 ص65 👌همین طور علمای اهل سنت نقل می کنند که ازدواج پیامبر گرامی با عایشه ، بر اساس پیشنهاد خوله بنت حکیم بن الاوقص ، عثمان به مظعون صورت گرفت . 📚الاصابه ، ج8 ص232 👌ازدواج پیامبر گرامی با افراد مذکور ، با انگیزه جهت جلب حمایت قبائل پدرانشان بوده است . ❕در گذشته توضیح دادیم که ازدواج پیامبر با زنان متعدد و مختلف، براى حل یک سلسله مشکلات اجتماعى و سیاسى در زندگى او بوده است. 👌هنگامى که پیامبر نداى اسلام را بلند کرد، تک و تنها بود، و تا مدت ها جز عده محدود و کمى به اوایمان نیاوردند، او بر ضد تمام معتقدات خرافى عصر و محیط خود قیام کرد، و به همه اعلان جنگ داد، طبیعى است که همه اقوام و آن محیط، بر ضد او بسیج شوند. ❕او باید از تمام وسایل براى شکستن اتحاد نامقدس دشمنان استفاده کند که یکى از آنها ایجاد رابطه خویشاوندى از طریق ازدواج با قبایل مختلف بود ، زیرا محکمترین رابطه در میان عرب جاهلى، رابطه خویشاوندى محسوب مى شد، و داماد قبیله را، همواره از خود مى دانستند و دفاع از او را لازم و تنها گذاشتن او را گناهمى شمردند. ❕قراین زیادى در دست داریم که نشان مى دهدازدواجهاى پیامبر در بسیارى از موارد، جنبه سیاسى داشته است که جهت آگاهی بیشتر به زیر مراجعه فرمایید ؛ 💠 https://t.me/Rahnamye_Behesht/3751 ❕پیامبر گرامی اگرچه بر اساس علم غیب از سرنوشت عایشه وحفصه اطلاع داشت ، اما مامور بود که مطابق با ظاهر حال افراد با آنها برخورد کند ، و از علم غیب در امور شخصی زندگی بهره نگیرد ، لذا با عایشه و حفصه بر اساس اسلام ظاهری آنها ازدواج کرد . ❕مفصلا در گذشته در این رابطه بحث کرده ایم که پیشوایان ما ، از ناحیه خداوند ، اجازه استفاده از علم غیب در زندگی شخصی خود را نداشته اند و موظف بوده اند بر اساس علم عادی با دیگران رفتار کنند ؛ 💠 https://t.me/Rahnamye_Behesht/7687 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
‌❔پرسش ❓ببخشید یه سوال که رفیق سنی ام ازم پرسید اینکه مگه خدا از رگ گردن به ما نزدیک نیست پس چرا درخواستت را از خدا نمیخواهید و به امامان متوسل میشوید؟ 💠پاسخ: 🔶در این شکی نیست که پرودگار حتی از رگ گردن نیز به انسان نزدیکتر است چنان که می فرماید: «نحن اقرب الیه من حبل الورید» 🔷ق 16 👌اما باید توجه داشت که این نزدیکی خداوند منافاتی با توسل کردن ندارد به این بیان؛ ❗️شکی در این نیست که دعا کردن در برخی از زمان ها و در برخی از مکان ها به اجابت نزدیکتر است . 🗯احمد بن حنبل از بزرگان اهل سنت روایت می کند که پیامبر فرمود: «در یک سوم آخر شب خداوند به آسمان دنیا فرود می آید و ابواب آسمان باز می شود و خداوند دستش را باز می کند و می گوید آیا سوال کننده ای است که من اجابتش کنم» 📚مسند احمد ج1 ص388 🗯این حدیث نشان میدهد که دعا کردن در وقت سحر به اجابت نزدیکتر است .البته این روایت چون حاکی از جسمانیت خداوند است نزد ما مردود است و تنها از باب قاعده الزام به آن استدلال می کنیم. 🗯هیثمی یکی دیگر از علمای اهل سنت روایت می کند که پیامبر گرامی فرمود: «ابواب آسمان در زمان قرائت قرآن و نزول باران و وقت اذان باز می شود» 📚مجمع الزوائد ج1 ص328 ❗️این حدیث نیز نشان می دهد که دعا کردن در این زمان ها به اجابت نزدیکتر است . 🗯وباز روایت می کند که پیامبر گرامی فرمود: «وقتی نصفی از شب می گذرد ابواب آسمان باز می شود و منادی ندا می دهد که ایا سوال کننده ای است تا درخواست کند و دعایش مستجاب شود .ایا گرفتاری است تا دعا کند و مشکلش حل شود .هر مسلمانی که در این زمان دعا کند خداوند دعایش را مستجاب می کند» 📚همان مدرک ج10 ص153 🗯ویا فرمود: « وقتی وارد مسجد شدی رو به قبله بنشین سپس دعا کن» 📚الوافی ج7 ص498 🗯این روایات و روایات مشابه آن همگان نشان می دهد که دعا کردن در برخی زمان ها و برخی مکان ها اهمیت خاصی دارد و به اجابت نزدیکتر است . 🔴بی شک خداوند در هر حال به انسان نزدیک است و صدای او را می شنود اما اگر انسان در برخی زمان ها ومکان ها دعا کند خداوند دعایش را بهتر مستجاب می کند. 👌پس همانطور که دعا کردن در زمان ها و مکان های مختلف با نزدیکی خداوند به انسان منافات ندارد زیرا سبب تسریع در استجابت می شود توسل به ائمه نیز با نزدیکی خداوند منافاتی ندارد. 🗯ما اگر در دعا کردن به ائمه توسل کنیم و خداوند را به حق آنان قسم دهیم خداوند بهتر دعای ما را اجابت می کند اگر چه خداوند تا قبل از آن نیز صدای ما را می شنید اما چون شایستگی اجابت را نداشتیم مستجاب نمی شدیم . ❗️در حدیث قدسی آمده است که خداوند می فرماید: « بندگانم بدانید که محبوبترین افراد نزد من محمد و اهل بیتش هستند و هر یک از شما که حاجت و درخواستی دارید به انان توسل کنید زیرا هر کس در دعا به انان توسل کند من دعای او را رد نمی کنم» 📚وسائل الشیعه ج7 ص102 👌با توجه به این نکات روشن می شود که به هیچ عنوان توسل کردن با نزدیکی خداوند به انسان منافاتی ندارد. 🔴البته ما در گذشته مفصلا مشروعیت توسل را از کتب شیعه و سنی ثابت کرده ایم و به شبهات در این زمینه پاسخ داده ایم که جهت اگاهی کلید واژه « توسل» را در کانال سرچ فرمایید ✏️پرسمان اعتقادی https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
🤔پرسش ❓نظر اسلام در مورد تعبیر خواب چیست❕آیا رویاهای صادقه واقعیت دارد❕آیا هر کسی می تواند تعبیر خواب کند یا تعبیر خواب کردن شرایط خاصی دارد❗️❗️ 💠پاسخ💠 ❗️خواب و رویا بر چند قسم است؛ 1⃣خوابهای مربوط به گذشته زندگی و امیال و آرزوها که بخش مهمی از خوابهای انسان را تشکیل می دهد. 2⃣خوابهای پریشان و نامفهوم که معلول فعالیت توهم و خیال است. 3⃣خوابهایی که مربوط به آینده است و از آن گواهی میدهد. ❗️شک نیست که خوابهای دسته اول و دوم تعبیر خاصی ندارد اما خوابهای مربوط به آینده دو شعبه دارد؛ 🔶1- قسمتی خوابهای صریح و روشن می باشند که به هیچ وجه تعبیری نمی خواهند و گاهی بدون کمترین تفاوتی با نهایت تعجب در آینده دور یا نزدیک محقق می پذیرد . 🔶2- خوابهایی که در عین حکایت از حوادث آینده بر اثر عوامل خاص ذهنی و روحی تغییر شکل یافته و نیازمند به تعبیر است . 📚تفسیر نمونه ج9 ص314 ❕پیامبر گرامی فرمود: « خواب و رویا سه گونه است .گاهی بشارتی از ناحیه خداوند است و گاه وسیله غم و اندوه از سوی شیطان و گاه مسائلی است که انسان در فکر خود می پروراند و آن را در خواب می بیند» 📚بحار الانوار ج58 ص191 🔷وفرمود: « هیچ بنده ای نمی خوابد مگر آنکه روحش به پیشگاه خداوند بالا می رود و آنچه را نزد او ببیند ، درست است و چون فرماید که روحش به تنش ملحق شود در میان آسمان و زمین سیر کند و آنچه را که در آنجا ببیند نادرست است» 📚امالی صدوق ص146 🔷امام صادق علیه السلام فرمود: « خواب دروغ و پریشان آن است که در آغاز شب هنگام تسلط دیوهای سرکش و بدکار دیده شود اما خواب درست و صادق را پس از گذشت دو سوم شب ببیند با آمدن فرشتگان که پیش از سحرگاه است مگر آنکه فرد جنب یا بی وضو و یا ناپاک باشد یا یاد خدا را نکرده باشد » 📚الکافی ج8 ص91 🔶وفرمود: « رویای صادقه یک جزء از هفتاد جزء نبوت است» 📚بحار الانوار ج58 ص176 ❕شک نیست که رویای صادقه چون از جانب خداوند محقق می شود ، تعبیر آن نیاز به علم الهی دارد که این علوم غیبی تنها برای انبیاء و امامان وجود دارد . ❗️روایات متعددی در مجامع روایی ما نقل است که پیامبر گرامی و امامان خوابهای مردم را تعبیر می کردند و به همان گونه محقق میشد. 📚بحار الانوار ج58 ص159 به بعد 👌 در عصر کنونی که دسترسی به پیامبر و امام نمی باشد ، طریق یقینی برای تعبیر خواب وجود ندارد و آنچه افراد به عنوان تعبیر خواب بیان می کنند ، تنها از جمله امور ظنی است که قابل اعتماد نمی باشد .البته در دست مردم کتابچه هایی به عنوان تعبیر خواب از امام صادق و ...وجود دارد که به هیچ عنوان معتبر و مستند نمی باشد. 💠اما از راه دیگری می توان به تعبیر خواب دست یافت و آن این است که همواره انسان خواب خود را خوب تعبیر کند زیرا خواب تابع تعبیر است اگر خوب تعبیر شود به همان نحو محقق می شود و اگر بد تعبیر شود به بدی محقق میشود. 🔶امام کاظم علیه السلام فرمود: « خواب بر اساس تعبیر محقق می شود » « الرویا علی ما تعبر» 📚وسائل الشیعه ج6 ص502 ❗️شیخ کلینی از امام کاظم نقل می کند که فرمود: 🔶 «خواب، همان گونه مى شود که تعبیر شده است. راوی گفت: برخى از اصحاب ما روایت کرده‌اند که خواب پادشاه مصر از خواب‌هاى پریشان بوده است. (یعنی خواب ایشان تعبیری نداشته ولی چون حضرت یوسف آن‌را آن‌گونه تعبیر کرد، به همین جهت اتفاق افتاد). 🗯امام کاظم فرمود: 🔶 «در زمان پیامبر اکرم زنى در خواب دید که ستون خانه‌اش شکسته، پس خدمت پیامبر رسید و خواب خود را برای پیامبر تعریف کرد. 🔷پیامبر فرمود: شوهرت با خوبى و خوشى از سفر بر می‌گردد. شوهر او که در سفر بود همان گونه که پیامبر گفته بود آمد. بار دیگر شوهر او به سفر رفت و آن زن دوباره به خواب دید که ستون خانه اش شکسته است. باز خدمت پیامبر رسید و خوابش را عرض کرد. پیامبر به او فرمود: شوهرت با خوبى و خوشى از سفر برمى گردد و شوهر او همان گونه که پیامبر گفته بود از سفر آمد. شوهر او براى بار سوم به سفر رفت و آن زن در خواب دید که ستون خانه اش شکسته، ولى او این بار خواب خود را براى شخص دیگری باز گفت، و آن مرد به او گفت که: شوهرت خواهد مرد. این خبر به گوش پیامبر رسید و فرمود: 🔶« چرا این مرد، خواب آن زن را تعبیرى نیکو نکرد». 📚الکافی ج8 ص336 📝پرسمان اعتقادی https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
🤔پرسش ❓برخی اشکال می کنند که در آیات قرآن تناقض است.در آیاتی خلقت آسمانها و زمین در شش روز بیان شده است در حالی که در سوره فصلت می گوید این خلقت هشت روز بوده است❕ 💠پاسخ💠 👌 خداوند در سوره اعراف می فرماید: « پروردگار شما، خداوندى است که آسمانها و زمین را در شش روز ( شش دوران )آفرید . 🔶اعراف 54 ❗️اما بیان خداوند در سوره فصلت به ذهن می رساند که خلقت آسمانها و زمین در هشت روز بوده است. 🔶می فرماید: «بگو آیا شما به آن کس که زمین را در دو روز آفرید کافر هستید. او در زمین کوه هاى استوارى قرار داد و برکاتى در آن آفرید و مواد غذایى آن را مقدر فرمود اینها همه در چهار روز بود درست به اندازه نیاز تقاضا کنندگان. در این هنگام آنها را به صورت هفت آسمان در دو روز آفرید. 🔷فصلت9-12 ❗️در تفسیر نمونه چنین آمده است: 🔶«سؤال این است که چگونه در آیات فوق(سوره فصلت ) آفرینش زمین را در دو روز، و کوه ها و برکات و غذاها در چهار روز، و در دنباله این آیات، آفرینش آسمانها را نیز در دو روز ذکر کرده که مجموعا هشت روز مى شود در حالى که در آیات فراوانى از قرآن مجید آفرینش آسمانها و زمین مجموعا در شش روز، یا به تعبیر دیگر در شش دوران، بیان شده است . 👌مفسران در پاسخ این سؤال راههایی را انتخاب کردند: ❗️راهی که مشهور و معروف است اینکه: 👌آنجا که مى گوید "اربعة ایام" (چهار روز) منظور تتمه چهار روز است، به این ترتیب در دو روز اول از این چهار روز زمین آفریده شد، و در دو روز بعد سایر خصوصیات زمین، به اضافه خلقت آسمانها در دو روز مجموعا شش روز (شش دوران) مىشود. 👌نظیر این تعبیر در زبان عرب و تعبیرات فارسى نیز وجود دارد که فى المثل گفته مى شود : از اینجا تا مکه ده روز طول مى کشد ، و تا مدینه پانزده روز، یعنى پنج روز فاصله مکه و مدینه است و ده روز فاصله اینجا تا مکه. ❗️خداوند نیز می گوید خلقت زمین دو روز طول کشید و با خلق کوهها و برکات و مواد غذایی کار خلقت به چهار روز طول کشید و خلقت آسمانها نیز در دو روز طول کشید که مجوعا زمان خلقت آسمانها و زمین و کوهها و برکات شش روز محسوب می شود. 👌البته اگر آیات متعدد آفرینش در شش روز نبود چنین تفسیرى پذیرفته نمى شد ولى از آنجا که آیات قرآن یکدیگر را تفسیر مى کنند و قرینه یکدیگر مى شوند تفسیر بالا بخوبى قابل قبول است. 📚تفسیر نمونه ج20 ص221 👌ممکن است اشکال شود خداوندی که قدرت محض است چرا در یک آن آسمانها و زمین را خلق نکرد آیا ناتوانی در او وجود داشت .جهت آگاهی از پاسخ این سوال به نمایه زیر رجوع فرمایید؛ https://t.me/Rahnamye_Behesht/5078 📝پرسمان اعتقادی https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw