eitaa logo
شیعه پاسخ
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
246 ویدیو
59 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از  شیعه پاسخ
ـ🍃💌🍃💌☘🍃 ـ💌🍃💌🍃 ـ🍃💌☘🍃 ـ💌🍃﷽ ـ☘🍃 ـ🍃 🌹پرسش و پاسخ های مرتبط با عید سعید و پایان ماه مبارک رمضان ؛ 1⃣مسلمانان ميگويند ماه رمضان ماه خداست پس چرا وقتى اين مهمانى تمام ميشود جشن ميگيرند و ميكنند؟ معمولا انسانها پايان غم و رسيدن شادى را جشن ميگيرند، يعنى مهمان خدا بودن اينقدر آزار دهنده است كه اتمامش را ميگيرند ❗️ 🌷 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/177 2⃣فلسفه خواندن نماز فطر چیست؟ 🌷 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/178 3⃣فلسفه پرداخت زکات چیست؟ 🌷 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/176 4⃣علت اختلاف مراجع در رویت هلال ماه در چیست چه اختلاف در آغاز ماه و چه در پایان ماه ❗️ 🌷 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2745 5⃣نظرتان درباره این سخن در مورد هلال ماه چیست ❕اگر در همه دنیا یک جا ماه دیده شد، برای کل مردم زمین اول ماه است/ چند اول ماه، خلاف واقعیت و قرآن کریم است آیت‌الله‌‌‌‌‌‌‌ نوری همدانی: بر اساس بیان قرآن، ماه یک موجود است که مبدا، مسافت و مقصد آن معلوم است و یک بدر بیشتر نداریم. این نوع اختلافات را باید از روی قرآن حل کنیم؛ قرآن فرموده که تعداد ماه‌ها در سال ۱۲ عدد بیشتر نیست و ملاک هم ماه است. در همه دنیا در یک جا اگر ماه دیده شد برای کل مردم زمین اول ماه است، زیرا ماه موجود مشخص است. آیت‌الله بروجردی و امام به وحدت افق قائل بودند؛ لذا اگر ما بخواهیم با قرآن ارتباط بیشتری داشته باشیم خیلی از مسائل فقهی را می‌توانیم حل کنیم. متاسفانه در یک شهر نیز این اختلاف را می‌بینیم که نمونه آن در قم هم رخ داده است و در سال جاری با اینکه جمعه، عید فطراعلام شده بود برخی شنبه را عید می‌دانستند. 🌷 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2746 6⃣این اختلاف مراجع در باب رویت هلال و اعلام عید فطر چه توجیهی دارد ؟ چرا همه بر یک نظر واحد جمع نمی شوند؟ چرا دو دستگی بین مردم ایجاد می کنند ؟ 🌷 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2156 🍃 ☘🍃 💌🍃 🍃💌☘🍃 💌🍃💌🍃 🍃💌🍃💌☘🍃
هدایت شده از  شیعه پاسخ
13.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺مهمتر بودن حفظ نظام جمهوری اسلامی از حفظ جان امام عصر علیه السلام !!!! ❕اخیرا سخنانی از مرحوم امام خمینی مورد بحث و نقد قرار گرفت که ایشان فرموده بودند که اهمیت حفظ نظام از حفظ جان امام عصر ع هم بیشتر است , ما در کلیپ فوق در جهت تبیین و توضیح این سخنان , نکات مفیدی ارائه داده ایم و از بیان مرحوم امام خمینی رفع شبهه کرده ایم !!!! @Rahnamye_Behesht
17.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 موشن گرافیک| معاویه را بهتر بشناسیم !!! ❕اخیرا شاهد بودیم که وهابیت خبیث با تحریف تاریخ و ساخت فیلمی پر هزینه در صدد تطهیر چهره مَنْحُوسِ معاویه برآمده در حالی که پلیدی و سیاهی شخصیت معاویه به گونه ای نیست که به این سادگی ها قابل تطهیر باشد !!! 👌ما در کلیپ فوق با استناد به منابع اهلسنت پیرامون شخصیت و کارهای خلاف معاویه و دیدگاه پیامبر گرامی اسلام و علمای اهلسنت در مورد معاویه توضیحات خوبی داده ایم . @Rahnamye_Behesht
هدایت شده از  شیعه پاسخ
13.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 موشن گرافیک| ساختن گنبد و بارگاه بر روی قبور امامان علیهم السلام !!!! ❕در کلیپ فوق با استناد به آیات قرآن و روایات شیعه و سنی , مشروعیت ساخت گنبد و بارگاه بر قبور امامان علیهم السلام اثبات شده و عمل ننگین وهابیت در تخریب قبور ائمه بقیع مورد انتقاد قرار گرفته است . @Rahnamye_Behesht
آیا پیامبر اسلام در کنار نبوت , دارای مقام امامت هم بوده اند ? 🤔 : شیعیان مقام امامان را از پیامبر اسلام بالاتر می‌دانند و نزد شیعیان امامت به مراتب از نبوت افضل است. اما در این حدیث ( إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى خَلَقَنِي وَ إِيَّاكَ وَ اِصْطَفَانِي وَ إِيَّاكَ وَ اِخْتَارَنِي لِلنُّبُوَّةِ وَ اِخْتَارَكَ لِلْإِمَامَةِ ) " ( عیون الاخبار ج ١ ص ٢٩ ) تصریح شده که مقام نبوت به پیامبر داده شده و مقام امامت به حضرت علی،  یعنی مقام امام علی از پیامبر هم بالاتر است ! در حدیث دیگر شیعیان آمده است : " لما نزلت هذه الآية « يَوْمَ نَدْعُوا كُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ »  قال المسلمون يا رسول الله ألست إمام الناس كلهم أجمعين؟ قال فقال رسول الله صلى‌الله‌عليه‌ و آله أنا رسول الله إلى الناس أجمعين ولكن سيكون من بعدي أئمة على الناس من الله من أهل بيتي " یعنی: جابر جعفی از باقر رحمه الله روایت می‌کند که گفت: مسلمانان گفتند ای رسول خدا آیا تو امامِ همه ی مردم نیستی؟ فرمود: من رسول خدا برای همه ی مردم هستم ولی پس از من و از خاندان من از سوی خداوند امامانی بر مردم خواهند بود ..." ( مرآة العقول ج ٢ ص ٤٤ ) پیامبر در جواب اینکه آیا امام است یا خیر ، می‌گوید که من رسول الله هستم !!! 💠:💠 ▫️در روایات ما تصریح شده است که امامت , مقام و منزلتی برای انبیاء الهی بوده است و پیامبران خداوند به مقام امامت هم رسیده بودند : " إِنَّ الْإِمَامَةَ هِيَ مَنْزِلَةُ الْأَنْبِيَاء " 📚الكافي ج‏1، ص: 200 ▫️قرآن نیز تصریح دارد که پیامبران متعددی به مقام امامت رسیده بودند و می فرماید : " و آنها را امامانی قرار داديم كه به فرمان ما (مردم را) هدايت مى‏كردند، و انجام كارهاى نيك و برپا داشتن نماز و اداى زكات را به آنها وحى كرديم، و آنها فقط مرا عبادت مى‏كردند. " " وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا وَ أَوْحَيْنا إِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْراتِ وَ إِقامَ الصَّلاةِ وَ إِيتاءَ الزَّكاةِ وَ كانُوا لَنا عابِدِينَ " ( سوره انبیاء آیه 73 ) ▫️و در مورد امامت ابراهیم نبی فرمود : " (به خاطر بياوريد) هنگامى كه خداوند ابراهيم را با وسائل گوناگونى آزمود، و او بخوبى از عهده آزمايش بر آمد، خداوند به او فرمود: من تو را امام و رهبر مردم قرار دادم، ابراهيم عرض كرد: از دودمان من (نيز امامانى قرار بده) خداوند فرمود: پيمان من به ستمكاران نمى‏رسد (و تنها آن دسته از فرزندان تو كه پاك و معصوم باشند شايسته اين مقامند). " " وَ إِذِ ابْتَلى‏ إِبْراهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِي قالَ لا يَنالُ عَهْدِي الظَّالِمِين‏ " ( بقره 124 ) ❗️بی شک پیامبر گرامی اسلام نیز به مقام امامت رسیده بود و ادله متعددی بر این مطلب دلالت می کند , مانند : ▫️1. در روایات متعددی تصریح شده است که پیامبر گرامی اسلام , برترین و بالاترین مخلوقات و برتر و بالاتر از تمام انبیاء الهی حتی پیامبران اولو العزم بوده است . بنابراین وقتی پیامبران گذشته به مقام امامت رسیده بودند , طبیعتا پیامبر گرامی اسلام هم که از همه آنان برتر و بالاتر بوده هم حتما به مقام امامت رسیده است : " أَنَا سَيِّدُ وُلْدِ آدَم‏ " _ " مَا بَعَثَ اللَّهُ نَبِيّاً خَيْراً مِنْ مُحَمَّد " _ " أَنَا سَيِّدُ مَنْ خَلَقَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَنَا خَيْرٌ مِنْ جَبْرَئِيلَ وَ مِيكَائِيلَ وَ إِسْرَافِيلَ وَ حَمَلَةِ الْعَرْشِ وَ جَمِيعِ مَلَائِكَةِ اللَّهِ الْمُقَرَّبِينَ وَ أَنْبِيَاءِ اللَّهِ الْمُرْسَلِين‏ " _ إِنَّ آدَمَ ع لَمَّا أَصَابَ الْخَطِيئَةَ كَانَتْ تَوْبَتُهُ أَنْ قَالَ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِحَقِّ مُحَمَّد ..." 📚الخصال، ج‏2، ص: 561 _ الإختصاص، ص: 263 _ كمال الدين و تمام النعمة، ج‏1، ص: 261 _ الأمالي ( للصدوق)، ص: 218 ✍ادامه 👇
✍ادامه 👇 ▫️2 . مقام پیامبر گرامی اسلام از مقام امامان دوازدگانه شیعه نیز برتر و بالاتر بوده , زیرا در روایات فوق خواندیم که پیامبر از همه افراد بشر بالاتر و برتر بوده ، بنابراین حتما پیامبر گرامی اسلام دارای مقام امامت هم بوده اند . 👌امام علی می فرمود من بنده ای از بندگان محمد هستم و سایر امامان علیهم السلام هم تصریح می کردند که خداوند در ابتدا از میان زمینیان پیامبر را برگزید و در مرتبه دوم امام علی را و در مرتبه سوم سایر امامان را و امام علی برترین امامان پس از پیامبر است و در روز قیامت هم پیامبر اسلام شاهد عملکرد امامان است و امامان هم شاهد عملکرد مردمان زمانشان ( یعنی مقام پیامبر از امامان بالاتر است لذا پیامبر شاهد بر امامان نیز است ) : "إِنَّمَا أَنَا عَبْدٌ مِنْ عَبِيدِ مُحَمَّدٍ " _ " عَلِيٌّ أَوَّلُنَا وَ أَفْضَلُنَا وَ خَيْرُنَا بَعْدَ النَّبِيِّ " _ " مَا خَلَقَ اللَّهُ خَلْقاً أَفْضَلَ مِنْ مُحَمَّدٍ ص وَ لَا خَلَقَ خَلْقاً بَعْدَ مُحَمَّدٍ أَفْضَلَ مِنْ عَلِيٍّ " _ " فَاخْتَارَنِي مِنْهَا عَلَى رِجَالِ الْعَالَمِينَ ثُمَّ اطَّلَعَ‏ الثَّانِيَةَ فَاخْتَارَكَ عَلَى رِجَالِ الْعَالَمِينَ بَعْدِي ثُمَّ اطَّلَعَ الثَّالِثَةَ فَاخْتَارَ الْأَئِمَّةَ مِنْ وُلْدِكَ عَلَى رِجَالِ الْعَالَمِين‏ " _ " قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- فَكَيْفَ إِذا جِئْنا مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ بِشَهِيدٍ وَ جِئْنا بِكَ عَلى‏ هؤُلاءِ شَهِيداً قَالَ نَزَلَتْ فِي أُمَّةِ مُحَمَّدٍ ص خَاصَّةً فِي كُلِّ قَرْنٍ مِنْهُمْ إِمَامٌ مِنَّا شَاهِدٌ عَلَيْهِمْ وَ مُحَمَّدٌ ص شَاهِدٌ عَلَيْنَا. " 📚الكافي ج‏1، ص: 90 _ بصائر الدرجات في فضائل آل محمد صلى الله عليهم، ج‏1، ص: 216 _ الإختصاص، ص: 18 _ الخصال ج 1 ص 206 _ الكافي ج‏1، ص: 190 ▫️3 _ در آیه مربوط به امامت ابراهیم نبی علیه السلام خواندیم که ابراهیم دعا کرد که خداوند از فرزندانش هم افرادی را به مقام امامت برساند . در روایات ما تصریح شده که این دعا در حق پیامبر گرامی اسلام مستجاب شد و ایشان مقام امامت را از ابراهیم علیهما السلام به ارث بردند : " قَالَ رَسُولُ اللَّهِ أَنَا دَعْوَةُ أَبِي إِبْرَاهِيمَ. " _ " حَتَّى وَرِثَهَا النَّبِي‏ " 📚الأمالي للطوسي ص: 379 _ تحف العقول، ص: 437 ▫️4 _ بالخصوص در روایتی تصریح شده است که پیامبر گرامی اسلام هم نبی بودند و هم امام : "فَالنَّبِيُّ  إِمَامٌ وَ نَبِيٌّ وَ عَلِيٌّ  إِمَامٌ لَيْسَ بِنَبِيٍّ وَ لَا رَسُولٍ " 📚علل الشرائع، ج‏1، ص: 175 👌بنابراین قطعا پیامبر گرامی اسلام به مقام امامت رسیده بوده اند , چنانچه که برخی از محققین می نویسند : " بطورى كه از اشارات موجود در آيات و تعبيرات مختلفى كه در احاديث وارد شده بر مى‏آيد كسانى كه از طرف خدا ماموريت داشتند داراى مقامات مختلفى بودند: 1. مقام نبوت يعنى دريافت وحى از خداوند، بنابراين" نبى" كسى است كه وحى بر او نازل مى‏شود و آنچه را بوسيله وحى دريافت مى‏دارد چنان كه مردم از او بخواهند در اختيار آنها مى‏گذارد. 2. مقام رسالت يعنى مقام ابلاغ وحى و تبليغ و نشر احكام خداوند و تربيت نفوس از طريق تعليم و آگاهى بخشيدن، بنابراين رسول كسى است كه موظف است در حوزه ماموريت خود به تلاش و كوشش بر خيزد و از هر وسيله‏اى براى دعوت مردم به سوى خدا و ابلاغ فرمان او استفاده كند، و براى يك انقلاب فرهنگى و فكرى و عقيدتى تلاش نمايد. 3. مقام امامت يعنى رهبرى و پيشوايى خلق، در واقع امام كسى است كه‏ با تشكيل يك حكومت الهى و بدست آوردن قدرتهاى لازم، سعى مى‏كند احكام خدا را عملا اجرا و پياده نمايد و اگر هم نتواند رسما تشكيل حكومت دهد تا آنجا كه در توان دارد در اجراى احكام مى‏كوشد. به عبارت ديگر وظيفه امام اجراى دستورات الهى است در حالى كه وظيفه رسول ابلاغ اين دستورات مى‏باشد، و باز به تعبير ديگر، رسول" ارائه طريق" مى‏كند ولى امام" ايصال به مطلوب" مى‏نمايد (علاوه بر وظائف سنگين ديگرى كه قبلا اشاره شد). 👈ناگفته پيدا است كه بسيارى از پيامبران مانند پيامبر اسلام ص هر سه مقام را داشتند هم دريافت وحى مى‏كردند، هم تبليغ فرمانهاى الهى، و هم در تشكيل حكومت و اجراى احكام تلاش مى‏كردند و هم از طريق باطنى به تربيت نفوس مى‏پرداختند.👉 📚تفسير نمونه، ج‏1، ص: 440 ✍ادامه 👇
✍ادامه 👇 ▫️وهابی به دو روایت استناد کرد که در آنها آمده که پیامبر فرموده اند : من نبی و رسول هستم آنگاه نتیجه گیری کرده است که از این سخن استفاده می شود که پیامبر امام نیست !!! ❕متاسفانه وهابی به این قاعده مهم در علم منطق و اصول توجه ندارد که "  اثبات شیء نفی ما عدا نمی کند " . یعنی اگر پیامبر گرامی ، شان نبوت و رسالتی خود را اثبات کرده این سخن به این معنا نیست که ایشان دیگر شان امامت را دارا نیستند بلکه در دو نقل مذکور پیامبر تنها به برخی ازشؤون خود اشاره کرده اند و اثبات یک شان به معنای نفی شان دیگر نیست . 👌از سوی دیگر مقصود دو روایت مورد اشکال , زمانهای بعد از پیامبر گرامی اسلام است یعنی پیامبر نسبت به مردمان زمانهای بعد از خودشان تنها نبی و رسول هستند که شریعت را برایشان آورده است اما در هر زمانی خداوند برای بعد از پیامبر اسلام , امامانی را قرار داده تا حافظ شریعت پیامبر باشند و آن را در جامعه اجرا کنند . ❕ در دو روایت مورد بحث , پیامبر گرامی می فرماید که من برای مردمان زمانهای بعد از خودم تنها نبی و رسول و آورنده شریعت هستم و در میان آنها نیستم تا امامت کرده و شریعت را در جامعه اجرا کنم بلکه امامانی از اهلبیتم منصوب شده اند تا وظیفه امامت و اجراء شریعت را به انجام برسانند . ▫️لذا در روایت دوم مورد بحث , پیامبر فرمود به نسبت تمام مردم ( تا روز قیامت ) من رسول هستم و برای آن مردمان ,  امامانی از اهلبیتم منصوب شده اند تا هادی آنان باشند : " عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ: لَمَّا نَزَلَتْ هَذِهِ الْآيَةُ- يَوْمَ نَدْعُوا كُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ قَالَ الْمُسْلِمُونَ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَ لَسْتَ إِمَامَ النَّاسِ كُلِّهِمْ أَجْمَعِينَ قَالَ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَنَا رَسُولُ اللَّهِ إِلَى النَّاسِ أَجْمَعِينَ وَ لَكِنْ سَيَكُونُ مِنْ بَعْدِي أَئِمَّةٌ عَلَى النَّاسِ مِنَ اللَّهِ مِنْ أَهْلِ بَيْتِي‏ " 📚الكافي ، ج‏1، ص: 215 👌چنانچه که خداوند در قرآن خطاب به پیامبر گرامی اسلام فرمود : " تو تنها بيم دهنده‏اى، و براى هر گروهى هدايت كننده‏اى است " " إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ " ( سوره رعد آیه 7 ) ❗️یعنی نسبت به آیندگان , پیامبر گرامی در نقش انذار دهنده است که شریعت را برایشان آورده اما برای هر زمانی از زمانهای آینده ,  خداوند امامان و هادیانی قرار داده تا شریعت پیامبر را در جامعه پیاده کنند . ❗️لذا می بینیم که عالم بزرگ اهلسنت یعنی فخر رازى در ذيل آيه فوق  از " ابن عباس" چنين نقل مى‏كند که وقتی آیه نازل شد : "وضع رسول اللَّه يده على صدره فقال انا المنذر، ثم اوما الى منكب على و قال انت الهادى بك يهتدى المهتدون من بعدى " " پيامبر دستش را بر سينه خود گذاشت و فرمود: منم منذر . سپس به شانه على اشاره كرد و فرمود تويى هادى و بوسيله تو بعد از من هدايت يافتگان , هدايت مى‏شوند" 📚تفسير كبير فخر رازى ج 19 ص 14 👌در روایات شیعه هم تصریح شده که مقصود آیه فوق ،  زمانهای بعد از پیامبر اسلام است که پیامبر برای مردمان زمانهای بعد از خودشان تنها منذر و آورنده شریعت هستند لکن امامانی در هر زمان منصوب شده اند تا مردم را به سوی شریعت پیامبر هدایت کرده و شریعت را در میان آنها اجراء کنند و محافظ شریعت باشند : " عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص الْمُنْذِرُ وَ لِكُلِّ زَمَانٍ مِنَّا هَادٍ يَهْدِيهِمْ إِلَى مَا جَاءَ بِهِ- نَبِيُّ اللَّهِ ص ثُمَّ الْهُدَاةُ مِنْ بَعْدِهِ عَلِيٌّ ثُمَّ الْأَوْصِيَاءُ وَاحِدٌ بَعْدَ وَاحِدٍ. " 📚الكافي ج‏1، ص: 191 ❕بنابراین ، رسول الهی تاسيس شريعت مى‏كند و امام حافظ و نگهبان و اجراء کننده شريعت است : " "بِالْإِمَامِ تَمَامُ الصَّلَاةِ وَ الزَّكَاةِ وَ الصِّيَامِ وَ الْحَجِّ وَ الْجِهَادِ وَ تَوْفِيرُ الْفَيْ‏ءِ وَ الصَّدَقَاتِ وَ إِمْضَاءُ الْحُدُودِ وَ الْأَحْكَامِ وَ مَنْعُ الثُّغُورِ وَ الْأَطْرَافِ الْإِمَامُ يُحِلُّ حَلَالَ اللَّهِ وَ يُحَرِّمُ حَرَامَ اللَّهِ وَ يُقِيمُ حُدُودَ اللَّهِ وَ يَذُبُّ عَنْ دِينِ اللَّه‏ " 📚الكافي ج‏1، ص: 200 ▫️ و منظور از هدايت كننده در آیه فوق كسى است كه راه پيامبر را ادامه مى‏دهد و حافظ و نگهبان‏ شريعت او است . 📚تفسیر نمونه ج 9 ص 130 @Rahnamye_Behesht
آیا فقط زنان مومنه مامور به حجاب هستند نه زنان مسلمان ؟ 🤔 : ❓یکی شبهه کرد که خداوند در سوره نور فرموده است که مومنات و مومنین باید حجاب داشته باشند نتیجه این سخن آن است که مسلمانان معاف از حجاب هستند!!! 💠:💠 👌خداوند در دو آیه قرآن با صراحت حکم حجاب را بیان کرده و می فرماید : " اى پيامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو جلبابها (روسرى‏هاى بلند) خود را بر خويش فرو افكنند، اين كار براى اينكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند بهتر است و (اگر تا كنون خطا و كوتاهى از آنها سر زده) خداوند همواره غفور و رحيم است. " يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلابِيبِهِنَّ ذلِكَ أَدْنى‏ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِيما " ( سوره احزاب آیه 59 ) ❕و در جای دیگر فرمود : " به زنان با ايمان بگو چشمهاى خود را (از نگاه هوس‏آلود) فرو گيرند، و دامان خويش را حفظ كنند، و زينت خود را جز آن مقدار كه ظاهر است آشكار ننمايند، و (اطراف) روسرى‏هاى خود را بر سينه خود افكنند (تا گردن و سينه با آن پوشانده شود) و زينت خود را آشكار نسازند مگر براى شوهرانشان‏ ... " " وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى‏ جُيُوبِهِنَّ وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِن‏ " ( سوره نور آیه 31 ) ❕اشکال کننده مدعی شده است که در آیات فوق , حجاب تنها بر زنان مومن واجب شده نه بر زنان مسلمان , بنابراین تمام زنان جامعه اسلامی لازم نیست حجاب بگیرند !!! 👌در پاسخ باید توجه داشت که درست است که بین اسلام و ایمان تفاوت است و مثلا یک تفاوت آن است که جایگاه ایمان قلب است و جایگاه اسلام زبان . یعنی همین که شخص به زبان اقرار به وحدانیت خداوند و رسالت پیامبر اسلام کند مسلمان است اگر چه در قلب و دل باور به وحدانیت خداوند و رسالت پیامبر اسلام نداشته باشد و در صورتی مومن محسوب می شود که با قلب و دل باور به خداوند و پیامبر داشته باشد . ▫️با توجه به توضیح فوق روشن می شود که اکثر افراد در جامعه اسلامی مصداق افراد با ایمان هستند ، زیرا با قلب و دل باور به وحدانیت خداوند و نبوت پیامبر اسلام دارند ، بنابراین احکام و دستوراتی مانند دستورات مربوط به حجاب شامل اکثریت غالب افراد جامعه می‌شود و تنها موارد اندکی شاید پیدا بشوند که برای دستیابی به برخی منافع مادی و دنیوی تنها اقرار زبانی به اسلام می کنند و در قلب و دل به آموزه های اسلامی باور ندارند . این افراد مصداق مسلمان هستند نه مومن . ▫️خداوند در مورد فرق بین ایمان و اسلام و این که جایگاه ایمان دل و قلب است بر خلاف اسلام که جایگاهش تنها زبان است , می‌فرماید : " عربهاى باديه‏نشين گفتند: ايمان آورده‏ايم، بگو شما ايمان نياورده‏ايد ولى بگوئيد اسلام آورده‏ايم، اما هنوز ايمان وارد قلب شما نشده است! و اگر از خدا و رسولش اطاعت كنيد پاداش اعمال شما را به طور كامل مى‏دهد، خداوند غفور و رحيم است. " " قالَتِ الْأَعْرابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَ لكِنْ قُولُوا أَسْلَمْنا وَ لَمَّا يَدْخُلِ الْإِيمانُ فِي قُلُوبِكُمْ وَ إِنْ تُطِيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لا يَلِتْكُمْ مِنْ أَعْمالِكُمْ شَيْئاً إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ " ( سوره حجرات آیه 14 ) ❕برخی می نویسند : "بسيارى از مفسران، شان نزولى براى آيه ذكر كرده‏اند كه خلاصه‏اش چنين است: جمعى از طايفه " بنى اسد" در يكى از سالهاى قحطى و خشكسالى وارد مدينه شدند، و به اميد گرفتن كمكى از پيامبر ص شهادتين بر زبان جارى كردند، و به پيامبر ص گفتند: طوائف عرب بر مركبها سوار شدند و با تو پيكار كردند، ولى ما با زن و فرزندان نزد تو آمديم، و دست به جنگ نزديم، و از اين طريق مى‏خواستند بر پيامبر ص منت بگذارند. آيات فوق، نازل شد (و به آنها خاطر نشان كرد كه اسلام آنها ظاهرى است، و ايمان در اعماق قلبشان نيست! بعلاوه اگر هم ايمان آورده‏اند نبايد منتى بر پيامبر ص بگذارند، بلكه خدا بر آنها منت دارد كه هدايتشان كرده) " ( تفسير الميزان" و" روح البيان" و" فى ظلال" ذيل آيات مورد بحث. ) ▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇 " طبق اين آيه تفاوت اسلام  و ايمان در اين است كه اسلام شكل ظاهرى قانونى دارد، و هر كس شهادتين را بر زبان جارى كند در سلك مسلمانان وارد مى‏شود، و احكام اسلام بر او جارى مى‏گردد. ولى ايمان يك امر واقعى و باطنى است و جايگاه آن قلب آدمى است، نه زبان و ظاهر او. اسلام ممكن است انگيزه‏هاى مختلفى داشته باشد، حتى انگيزه‏هاى مادى و منافع شخصى، ولى ايمان حتما از انگيزه‏هاى معنوى، از علم و آگاهى، سرچشمه مى‏گيرد ...  اين همان چيزى است كه در عبارت گويايى از پيغمبر گرامى اسلام ص آمده است: "الاسلام علانية، و الايمان فى القلب:" اسلام امر آشكارى است، ولى جاى ايمان دل است" ( مجمع البیان ج 9 ص 138 ) ❕و در حديث ديگرى از امام صادق ع مى‏خوانيم: " الاسلام يحقن به الدم و تؤدى به الامانة، و تستحل به الفروج، و الثواب على الايمان " "با اسلام خون انسان محفوظ، و اداى امانت او لازم، و ازدواج با او حلال مى‏شود، ولى ثواب بر ايمان است " ( الکافی ج 2 باب ان الاسلام یحقن به الدم ح 1 و 2 ) و نيز به همين دليل است كه در بعضى از روايات مفهوم" اسلام" منحصر به اقرار لفظى شمرده شده ... " 📚تفسیر نمونه ج 22 ص 209 ❗️در روایات فراوان دیگری تصریح شده است که جایگاه ایمان قلب و دل است و اگر باور قلبی باشد فرد مومن است : "عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ الْإِيمَانُ مَا اسْتَقَرَّ فِي الْقَلْب‏ " _ " عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْإِيمَانِ فَقَالَ شَهَادَةُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ [وَ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ‏] وَ الْإِقْرَارُ بِمَا جَاءَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَ مَا اسْتَقَرَّ فِي الْقُلُوبِ مِنَ التَّصْدِيقِ بِذَلِك‏ " _ " قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص الْإِيمَانُ مَعْرِفَةٌ بِالْقَلْب‏ " _  قَالَ ص الْإِيمَانُ عَقْدٌ بِالْقَلْب‏ " _ الْإِسْلَامُ إِذَا مَا أَقْرَرْتَ بِهِ قُلْتُ الْإِيمَانُ الْإِقْرَارُ بَعْدَ الْمَعْرِفَةِ قَالَ مَنْ عَرَّفَهُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَ نَبِيَّهُ وَ إِمَامَهُ ثُمَّ أَقَرَّ بِطَاعَتِهِ فَهُوَ مُؤْمِنٌ. " 📚الكافي ج‏2 ص: 26 _ 38 . الخصال، ج‏1، ص: 178 . تحف العقول، ص: 57 . بحار الأنوار ج‏65، ص: 288 ❕بنابراین کسانی که با قلب و دل معتقد به خدا و پیامبر اسلام هستند مومن‌ هستند و بیان کردیم که اکثریت غالب افراد جامعه اسلامی از این دسته‌اند‌ و تنها افراد اندکی شاید باشند که برای دستیابی به برخی منافع مادی تنها به زبان اقرار به اسلام می کنند و در قلب و دل باور به اسلام نداشته باشند . ▫️با توجه به توضیح فوق روشن می شود که اکثریت قاطع زنان در جامعه اسلامی مخاطب آیات وجوب حجاب هستند . ❗️از سوی دیگر در کنار قرآن، سنت پیامبر اسلام هم حجت و واجب العمل بوده و قرآن ما را مامور به پیروی از سنت کرده و می فرماید : " آنچه را رسول خدا براى‏ شما آورده بگيريد و اجرا كنيد، و آنچه را از آن نهى كرده خوددارى نمائيد، و از مخالفت خدا بپرهيزيد كه خداوند شديد العقاب است. " " وَ ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقابِ " ( سوره حشر آیه 7 ) 👌در سنت پیامبر گرامی اسلام وجوب حجاب برای زن مسلمان بیان شده و تصریح شده که زن مسلمان باید حجاب خود را رعایت کند و مثلا نباید از پوششی استفاده کند که بدنش را نشان می دهد و حتی نباید جلوی زنان یهودی و مسیحی بی حجاب باشد زیرا آنان می روند توصیف زن مسلمان را به شوهرانشان می کنند و زن مسلمان همین که به سن تکلیف رسید موظف است که حجاب خود را رعایت کند و زنانی که از امت پیامبر محسوب می شوند و مسلمان هستند اما موی سر خود را از نامحرم نمی پوشانند در جهنم به موهای خود آویزان خواهند شد : " لَا يَصْلُحُ لِلْمَرْأَةِ الْمُسْلِمَةِ أَنْ تَلْبَسَ مِنَ الْخُمُرِ وَ الدُّرُوعِ مَا لَا يُوَارِي شَيْئاً " _ " لَا يَنْبَغِي لِلْمَرْأَةِ أَنْ تَنْكَشِفَ بَيْنَ يَدَيِ الْيَهُودِيَّةِ وَ النَّصْرَانِيَّةِ فَإِنَّهُنَّ يَصِفْنَ ذَلِكَ لِأَزْوَاجِهِنَّ. " _ " لَا يَصْلُحُ لِلْجَارِيَةِ إِذَا حَاضَتْ إِلَّا أَنْ تَخْتَمِرَ إِلَّا أَنْ لَا تَجِدَهُ " _ " أَمَّا الْمُعَلَّقَةُ بِشَعْرِهَا فَإِنَّهَا كَانَتْ لَا تُغَطِّي شَعْرَهَا مِنَ الرِّجَال‏ " 📚الكافي ج‏3 ص 396 _ ج 5 ص 519 _ 532 _ عیون اخبار الرضا علیه السلام ج 2 ص 11 👌جهت آگاهی از سایر روایات مربوطه در وجوب حجاب بر زن مسلمان رجوع کنید : 📚وسائل الشیعه ج 20 ص 160 به بعد , ابواب 80 _ 93 _ 95_ 98 _ 99 _ 104 _ 105 _ 106 _ 107 _ 108 _ 109 _ 115 _ 117 _ 123 _ 125 _ 126 _ 130 _ 132 @Rahnamye_Behesht
هدایت شده از  شیعه پاسخ
13.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺اعدام مرتد در اسلام !!!! 👌در کلیپ فوق به شبهه ذیل پاسخ گفته ایم : " اگر در دین هیچ اکراه و اجباری وجود ندارد , پس چگونه است که اگر کسی دین اسلام را ترک کند و مرتد شود باید اعدام شود " @Rahnamye_Behesht
هدایت شده از  شیعه پاسخ
◼️ویژه نامه شهادت حضرت حمزه و وفات عبدالعظیم حسنی علیهما السلام ؛ 1⃣مگر امام حسین سید و سرور شهداء نمی‌باشد؟ پس چگونه در برخی روایات حضرت حمزه به عنوان سید الشهداء معرفی شده است ؟آیا این دو با یکدیگر تناقض ندارد ؟ ◼️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/215 2⃣فضائل حضرت حمزه علیه السلام ؛ ◼️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/217 3⃣فضائل عبدالعظیم حسنی علیه السلام ؛ ◼️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/216 4⃣آیا حضرت حمزه علیه السلام حتی بعد از اسلام آوردن ، شراب خواری می کردند ؟ ◾️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5859 @Rahnamye_Behesht
10.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 موشن گرافیک| توضیحاتی پیرامون حرمت غنا و موسیقی در اسلام !!! ❕آنچه در کلیپ فوق مورد بحث قرار گرفته است عبارتند از : ▫️1. دلائل حرمت موسیقی لهوی از آیات و روایات ! ▫️2. مقصود از موسیقی لهوی ! ▫️3. فلسفه حرمت موسیقی لهوی ! ▫️4. دیدگاه روایات در مورد گوش دادن به خوانندگیِ زنان! @Rahnamye_Behesht