❔پرسش
❓ببخشید یه سوال که رفیق سنی ام ازم پرسید اینکه
مگه خدا از رگ گردن به ما نزدیک نیست پس چرا درخواستت را از خدا نمیخواهید و به امامان متوسل میشوید؟
💠پاسخ:
🔶در این شکی نیست که پرودگار حتی از رگ گردن نیز به انسان نزدیکتر است چنان که می فرماید:
«نحن اقرب الیه من حبل الورید»
🔷ق 16
👌اما باید توجه داشت که این نزدیکی خداوند منافاتی با توسل کردن ندارد به این بیان؛
❗️شکی در این نیست که دعا کردن در برخی از زمان ها و در برخی از مکان ها به اجابت نزدیکتر است .
🗯احمد بن حنبل از بزرگان اهل سنت روایت می کند که پیامبر فرمود:
«در یک سوم آخر شب خداوند به آسمان دنیا فرود می آید و ابواب آسمان باز می شود و خداوند دستش را باز می کند و می گوید آیا سوال کننده ای است که من اجابتش کنم»
📚مسند احمد ج1 ص388
🗯این حدیث نشان میدهد که دعا کردن در وقت سحر به اجابت نزدیکتر است .البته این روایت چون حاکی از جسمانیت خداوند است نزد ما مردود است و تنها از باب قاعده الزام به آن استدلال می کنیم.
🗯هیثمی یکی دیگر از علمای اهل سنت روایت می کند که پیامبر گرامی فرمود:
«ابواب آسمان در زمان قرائت قرآن و نزول باران و وقت اذان باز می شود»
📚مجمع الزوائد ج1 ص328
❗️این حدیث نیز نشان می دهد که دعا کردن در این زمان ها به اجابت نزدیکتر است .
🗯وباز روایت می کند که پیامبر گرامی فرمود:
«وقتی نصفی از شب می گذرد ابواب آسمان باز می شود و منادی ندا می دهد که ایا سوال کننده ای است تا درخواست کند و دعایش مستجاب شود .ایا گرفتاری است تا دعا کند و مشکلش حل شود .هر مسلمانی که در این زمان دعا کند خداوند دعایش را مستجاب می کند»
📚همان مدرک ج10 ص153
🗯ویا فرمود:
« وقتی وارد مسجد شدی رو به قبله بنشین سپس دعا کن»
📚الوافی ج7 ص498
🗯این روایات و روایات مشابه آن همگان نشان می دهد که دعا کردن در برخی زمان ها و برخی مکان ها اهمیت خاصی دارد و به اجابت نزدیکتر است .
🔴بی شک خداوند در هر حال به انسان نزدیک است و صدای او را می شنود اما اگر انسان در برخی زمان ها ومکان ها دعا کند خداوند دعایش را بهتر مستجاب می کند.
👌پس همانطور که دعا کردن در زمان ها و مکان های مختلف با نزدیکی خداوند به انسان منافات ندارد زیرا سبب تسریع در استجابت می شود توسل به ائمه نیز با نزدیکی خداوند منافاتی ندارد.
🗯ما اگر در دعا کردن به ائمه توسل کنیم و خداوند را به حق آنان قسم دهیم خداوند بهتر دعای ما را اجابت می کند اگر چه خداوند تا قبل از آن نیز صدای ما را می شنید اما چون شایستگی اجابت را نداشتیم مستجاب نمی شدیم .
❗️در حدیث قدسی آمده است که خداوند می فرماید:
« بندگانم بدانید که محبوبترین افراد نزد من محمد و اهل بیتش هستند و هر یک از شما که حاجت و درخواستی دارید به انان توسل کنید زیرا هر کس در دعا به انان توسل کند من دعای او را رد نمی کنم»
📚وسائل الشیعه ج7 ص102
👌با توجه به این نکات روشن می شود که به هیچ عنوان توسل کردن با نزدیکی خداوند به انسان منافاتی ندارد.
🔴البته ما در گذشته مفصلا مشروعیت توسل را از کتب شیعه و سنی ثابت کرده ایم و به شبهات در این زمینه پاسخ داده ایم که جهت اگاهی کلید واژه « توسل» را در کانال سرچ فرمایید
✏️پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
🤔پرسش
❓نظر اسلام در مورد تعبیر خواب چیست❕آیا رویاهای صادقه واقعیت دارد❕آیا هر کسی می تواند تعبیر خواب کند یا تعبیر خواب کردن شرایط خاصی دارد❗️❗️
💠پاسخ💠
❗️خواب و رویا بر چند قسم است؛
1⃣خوابهای مربوط به گذشته زندگی و امیال و آرزوها که بخش مهمی از خوابهای انسان را تشکیل می دهد.
2⃣خوابهای پریشان و نامفهوم که معلول فعالیت توهم و خیال است.
3⃣خوابهایی که مربوط به آینده است و از آن گواهی میدهد.
❗️شک نیست که خوابهای دسته اول و دوم تعبیر خاصی ندارد اما خوابهای مربوط به آینده دو شعبه دارد؛
🔶1- قسمتی خوابهای صریح و روشن می باشند که به هیچ وجه تعبیری نمی خواهند و گاهی بدون کمترین تفاوتی با نهایت تعجب در آینده دور یا نزدیک محقق می پذیرد .
🔶2- خوابهایی که در عین حکایت از حوادث آینده بر اثر عوامل خاص ذهنی و روحی تغییر شکل یافته و نیازمند به تعبیر است .
📚تفسیر نمونه ج9 ص314
❕پیامبر گرامی فرمود:
« خواب و رویا سه گونه است .گاهی بشارتی از ناحیه خداوند است و گاه وسیله غم و اندوه از سوی شیطان و گاه مسائلی است که انسان در فکر خود می پروراند و آن را در خواب می بیند»
📚بحار الانوار ج58 ص191
🔷وفرمود:
« هیچ بنده ای نمی خوابد مگر آنکه روحش به پیشگاه خداوند بالا می رود و آنچه را نزد او ببیند ، درست است و چون فرماید که روحش به تنش ملحق شود در میان آسمان و زمین سیر کند و آنچه را که در آنجا ببیند نادرست است»
📚امالی صدوق ص146
🔷امام صادق علیه السلام فرمود:
« خواب دروغ و پریشان آن است که در آغاز شب هنگام تسلط دیوهای سرکش و بدکار دیده شود اما خواب درست و صادق را پس از گذشت دو سوم شب ببیند با آمدن فرشتگان که پیش از سحرگاه است مگر آنکه فرد جنب یا بی وضو و یا ناپاک باشد یا یاد خدا را نکرده باشد »
📚الکافی ج8 ص91
🔶وفرمود:
« رویای صادقه یک جزء از هفتاد جزء نبوت است»
📚بحار الانوار ج58 ص176
❕شک نیست که رویای صادقه چون از جانب خداوند محقق می شود ، تعبیر آن نیاز به علم الهی دارد که این علوم غیبی تنها برای انبیاء و امامان وجود دارد .
❗️روایات متعددی در مجامع روایی ما نقل است که پیامبر گرامی و امامان خوابهای مردم را تعبیر می کردند و به همان گونه محقق میشد.
📚بحار الانوار ج58 ص159 به بعد
👌 در عصر کنونی که دسترسی به پیامبر و امام نمی باشد ، طریق یقینی برای تعبیر خواب وجود ندارد و آنچه افراد به عنوان تعبیر خواب بیان می کنند ، تنها از جمله امور ظنی است که قابل اعتماد نمی باشد .البته در دست مردم کتابچه هایی به عنوان تعبیر خواب از امام صادق و ...وجود دارد که به هیچ عنوان معتبر و مستند نمی باشد.
💠اما از راه دیگری می توان به تعبیر خواب دست یافت و آن این است که همواره انسان خواب خود را خوب تعبیر کند زیرا خواب تابع تعبیر است اگر خوب تعبیر شود به همان نحو محقق می شود و اگر بد تعبیر شود به بدی محقق میشود.
🔶امام کاظم علیه السلام فرمود:
« خواب بر اساس تعبیر محقق می شود » « الرویا علی ما تعبر»
📚وسائل الشیعه ج6 ص502
❗️شیخ کلینی از امام کاظم نقل می کند که فرمود:
🔶 «خواب، همان گونه مى شود که تعبیر شده است. راوی گفت: برخى از اصحاب ما روایت کردهاند که خواب پادشاه مصر از خوابهاى پریشان بوده است. (یعنی خواب ایشان تعبیری نداشته ولی چون حضرت یوسف آنرا آنگونه تعبیر کرد، به همین جهت اتفاق افتاد).
🗯امام کاظم فرمود:
🔶 «در زمان پیامبر اکرم زنى در خواب دید که ستون خانهاش شکسته، پس خدمت پیامبر رسید و خواب خود را برای پیامبر تعریف کرد.
🔷پیامبر فرمود: شوهرت با خوبى و خوشى از سفر بر میگردد. شوهر او که در سفر بود همان گونه که پیامبر گفته بود آمد. بار دیگر شوهر او به سفر رفت و آن زن دوباره به خواب دید که ستون خانه اش شکسته است. باز خدمت پیامبر رسید و خوابش را عرض کرد. پیامبر به او فرمود: شوهرت با خوبى و خوشى از سفر برمى گردد و شوهر او همان گونه که پیامبر گفته بود از سفر آمد. شوهر او براى بار سوم به سفر رفت و آن زن در خواب دید که ستون خانه اش شکسته، ولى او این بار خواب خود را براى شخص دیگری باز گفت، و آن مرد به او گفت که: شوهرت خواهد مرد. این خبر به گوش پیامبر رسید و فرمود:
🔶« چرا این مرد، خواب آن زن را تعبیرى نیکو نکرد».
📚الکافی ج8 ص336
📝پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
🤔پرسش
❓برخی اشکال می کنند که در آیات قرآن تناقض است.در آیاتی خلقت آسمانها و زمین در شش روز بیان شده است در حالی که در سوره فصلت می گوید این خلقت هشت روز بوده است❕
💠پاسخ💠
👌 خداوند در سوره اعراف می فرماید:
« پروردگار شما، خداوندى است که آسمانها و زمین را در شش روز ( شش دوران )آفرید .
🔶اعراف 54
❗️اما بیان خداوند در سوره فصلت به ذهن می رساند که خلقت آسمانها و زمین در هشت روز بوده است.
🔶می فرماید:
«بگو آیا شما به آن کس که زمین را در دو روز آفرید کافر هستید. او در زمین کوه هاى استوارى قرار داد و برکاتى در آن آفرید و مواد غذایى آن را مقدر فرمود اینها همه در چهار روز بود درست به اندازه نیاز تقاضا کنندگان.
در این هنگام آنها را به صورت هفت آسمان در دو روز آفرید.
🔷فصلت9-12
❗️در تفسیر نمونه چنین آمده است:
🔶«سؤال این است که چگونه در آیات فوق(سوره فصلت ) آفرینش زمین را در دو روز، و کوه ها و برکات و غذاها در چهار روز، و در دنباله این آیات، آفرینش آسمانها را نیز در دو روز ذکر کرده که مجموعا هشت روز مى شود در حالى که در آیات فراوانى از قرآن مجید آفرینش آسمانها و زمین مجموعا در شش روز، یا به تعبیر دیگر در شش دوران، بیان شده است .
👌مفسران در پاسخ این سؤال راههایی را انتخاب کردند:
❗️راهی که مشهور و معروف است اینکه:
👌آنجا که مى گوید "اربعة ایام" (چهار روز) منظور تتمه چهار روز است، به این ترتیب در دو روز اول از این چهار روز زمین آفریده شد، و در دو روز بعد سایر خصوصیات زمین، به اضافه خلقت آسمانها در دو روز مجموعا شش روز (شش دوران) مىشود.
👌نظیر این تعبیر در زبان عرب و تعبیرات فارسى نیز وجود دارد که فى المثل گفته مى شود : از اینجا تا مکه ده روز طول مى کشد ، و تا مدینه پانزده روز، یعنى پنج روز فاصله مکه و مدینه است و ده روز فاصله اینجا تا مکه.
❗️خداوند نیز می گوید خلقت زمین دو روز طول کشید و با خلق کوهها و برکات و مواد غذایی کار خلقت به چهار روز طول کشید و خلقت آسمانها نیز در دو روز طول کشید که مجوعا زمان خلقت آسمانها و زمین و کوهها و برکات شش روز محسوب می شود.
👌البته اگر آیات متعدد آفرینش در شش روز نبود چنین تفسیرى پذیرفته نمى شد ولى از آنجا که آیات قرآن یکدیگر را تفسیر مى کنند و قرینه یکدیگر مى شوند تفسیر بالا بخوبى قابل قبول است.
📚تفسیر نمونه ج20 ص221
👌ممکن است اشکال شود خداوندی که قدرت محض است چرا در یک آن آسمانها و زمین را خلق نکرد آیا ناتوانی در او وجود داشت .جهت آگاهی از پاسخ این سوال به نمایه زیر رجوع فرمایید؛
https://t.me/Rahnamye_Behesht/5078
📝پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
#فقهی_اعتقادی
#ایام_هفته_امامان
🤔#پرسش
❔این که #شنبه متعلق به پیامبر است ، یک شنبه متعلق به امام علی ، دوشنبه #متعلق به حسنین تا جمعه که متعلق به امام زمان است از کجا آمده #ریشه در کجا دارد ❕❕
💠#پاسخ💠
👌سید بن #طاووس و دیگران نقل می کنند ؛
« در زمانی که امام #هادی علیه السلام در سامرا تحت مراقبت شدید ماموران #متوکل عباسی قرار داشت ، یکی از یارانش به خدمتش شرفیاب می شود و از جمله سوالاتی که از ایشان می کند سوال از تفسیر این حدیث است که پیامبر گرامی فرمود ؛ « با روزها #دشمنی نکنید که آنها نیز با شما دشمنی می کنند »
👌امام علیه السلام #فرمود ؛
« آری مراد از روزها ما هستیم ، مادامی که آسمانها و #زمین پا برجاست .پس شنبه نام و برای رسول خدا است ، یک شنبه نام #امیر المومنین ، و دوشنبه نام حسن و حسین ، و سه #شنبه نام علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و چهارشنبه نام موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و من ( علی بن محمد ) و پنج شنبه نام فرزندم حسن و جمعه نام فرزند فرزندم ( #حجه بن الحسن ) است ، کسی که طرفداران حق سر انجام گرد او جمع می شوند .
❗️سپس #فرمود ؛
« این است معنای #ایام ، پس با آنها در دنیا دشمنی نکنید که آنها در آخرت با شما دشمنی می کنند »
📚#جماع_الاسبوع ص25
📚#بحار_الانوار ج99 ص210
❕برای هر یک از این بزرگواران در روزهای هفته زیارت مخصوصی وارد شده است که #مستحب است خوانده شود ؛
📚#مفاتیح_نوین ص985
❕و بهتر است که ثواب کارهای #خوب و اعمال پسندیده ای که در روزهای هفته انجام میشود به هر یک از امامانی که آن روز #منتسب به آنها است هدیه داده شود تا بر اساس روایات پاداش آن چند برابر شود که ثوابش بازگشت به خود ما نیز می کند
📚#الکافی ج4 ص316
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#سب_کافر
🤔#پرسش
❔دشنام دادن به #کافرین از نظر اسلام چه حکمی دارد ❗️آیا کانال های ضد دین راست می گویند که پیامبر گفته است مسلمین می توانند به کفار سب و ناسزا بگویند ❕❕
💠#پاسخ💠
👌سب کردن به معنای بدگویی و دشنام دادن است که توام با #هتک طرف مقابل است ، مانند خطاب کردن طرف به احمق ، بی شعور ، پست ، رذل و امثال آن
❕به یقین هیچ مومنی را نباید #سب کرد چرا که پیامبر گرامی فرمود ؛
« دشنام دادن و سب کردن مومن مایه فسق است »
📚وسائل الشیعه ج12 ص297
👌در مورد سب کردن و دشنام دادن به کافران نیز ، اصل بر #ترک آن است ، چرا که غالبا با دو اثر منفی همراه است؛
1⃣چه بسا طرف مخالف ، مقابله به مثل کند و به مقدسات #توهین نماید ، لذا در آیه 108 سوره انعام می خوانیم ؛« به معبود کسانی که غیر خدا را می خوانند دشنام ندهید مبادا آنها نیز از روی نادانی خدا را دشنام دهند »
2⃣دیگر اینکه ممکن است این گونه بد گوییها آنها را #تحریک کند و پافشاری آنها در کفر و ضلالت بیشتر گردد، لذا علی علیه السلام یاران خود را نهی کرد که به اصحاب معاویه در جنگ #صفین دشنام دهند زیرا ممکن بود سب کردن آتش جنگ را شعله ور تر سازد و سبب کفر و ضلالت بیشتر طرف مقابل شود ، لذا فرمود ؛
« من دوست ندارم که شما #دشنام دهنده باشید »
🔶نهج البلاغه خطبه 206
👌ولی این قاعده مانند هر قاعده کلی دیگر موارد #استثنایی دارد .
❕در خطبه 19 نهج البلاغه می خوانیم که علی علیه السلام به اشعث بن قیس منافق که سخنی توهین آمیز و بی ادبانه به امام گفت ، فرمود ؛
« لعنت خدا و لعنت کنندگان بر تو باد ای بافنده ( دروغ ) ، فرزند بافنده و ای منافق فرزند کافر »
👌حسین علیه السلام خطاب به ابن زیاد عرضه داشت ؛
« هان این حرام زاده فرزند حرام زاده ، مرا میان درگیری و خواری مخیر کرده است ، هیهات از من که چنین کنم و هیهات از ما که تن به خواری بسپاریم »
📚الاحتجاج ج2 ص97
❕به طور کلی مورد اسثتناء سب و دشنام در مورد بدعت گزاران و گمراه کنندگان مردم است ، در صورتی که سب و بد گویی کردن از آنان سبب روشن شدن دسیسه آنها و دوری مردم از آنها شود ، زیرا این کار نوعی جنگ روانی را بر علیه آنها راه می اندازد و به تدریج بر روح و روان آنها اثر گذاشته و سبب دوری مردم از آنان می گردد ، البته باید توجه کرد که در مورد جواز سب و دشنام ، سب کردن باید بر اعتماد به صفات مذمومی باشد که طرف مقابل دارا می باشد و از تهمت زدن پرهیز شود .
👌امام صادق علیه السلام از پیامبر گرامی نقل می کند که فرمود ؛
« زمانی که اهل بدعت و تردید را دیدید ، از آنها برائت بجویید و زیاد از آنها بد بگویید و دشنامشان دهید ، و آنان را در مجادله مبهوت کنید ، تا طمع ایجاد فساد در اسلام را نکنند ، و مردم از آنها دوری جویند و از بدعت های آنان چیزی نیاموزند ، خداوند به خاطر این عمل به شما حسنات داده و درجات شما را در آخرت ترفیع می بخشد »
📚الکافی ج2 ص375
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
❓پرسش
❔از من پرسیدند که شما که میروید به زیارت امام رضا امام چطورصدای همه افراد را میشنود بااینکه آن همه جمعیت وجود دارد❔
❓ رفیق بنده رفته پاکستان دوره و این سوالها رامی پرسدو میگوید مگرامام خدا ست که بتواند صدای همه افراد راهمزمان بشنودومی گویدفقط خداست که همزمان می تواند صدا همه افراد را بشنود❕
💠پاسخ💠
❗️در این شکی نیست که آنانی که از این دنیا رفتند پس از مرگ دارای حیات برزخی هستند و از احوالات دنیا مطلع می شوند .
🔶بخاری از علمای اهل سنت روایت می کند که پیامبر گرامی فرمود:
« بنده زمانی که در قبر گذاشته میشود و اقوامش از نزدش می روند ( به مقداری هوشیار است) که حتی صدای پای تشییع کنندگان را هم می شنود»
📚صحیح بخاری ج2 ص90
🔶ونقل می کند که پیامبر گرامی پس از جنگ بدر با مشرکین صحبت می کرد و آنان را مخاطب خود قرار داد و وقتی به ایشان گفته شد که ایا با مردگان صحبت می کنند پاسخ دادند:
« شما از انها شنواتر نیستید اما انان نمی توانند جواب دهند»
📚 صحیح بخاری،کتاب الجنائز باب ما جائ فی عذاب القبر
❗️و باز علمای اهل سنت نقل می کنند که پیامبر گرامی فرمود:
« هر کس نزد قبر من به من سلام دهد می شنوم و اگر از راه دور به من سلام دهد سلامش به من می رسد»
📚کنزالعمال ج1 ص492
📚فتح الباری ج6 ص353
📚الجامع الصغیر،ج2 ص618
📚شرح سنن نسائی،سیوطی،ج4 ص110
🔶و نقل می کنند که پیامبر گرامی فرمود:
« حیات من برای شما بهتر است ،حدیث می گویید و حدیث می شنوید و وفات من برای شما بهتر است زیرا اعمالتان بر من عرضه می شود و هر چه از اعمال خیر می بینم خدا را شکر می کنم و انچه از اعمال شر می بینم برای شما استغفار می کنم»
📚مجمع الزوائد ،ج9 ص24
👌قران نیز بر صحت ارتباط با مردگان صحه می گذارد و خطاب به پیامبر می فرماید:
« از پیامبران پیشین بپرس ایا غیر از خدای رحمان خدایی قرار دادیم که مورد پرستش قرار گیرد»
📓زخرف45
🔶ظاهر ایه این است که پیامبر گرامی می تواند از همین دنیا با پیامبرانی که در این دنیا نیستند تماس بگیرند و از انان سوال کنند
👌این که ما معتقدیم که امامان سخنان ما را می شنوند بر گرفته از همین دلائل است مضافا بر این که :
🗯اعمال همگان بر انان صبح و شام عرضه می شود و انان مطلع بر احوال و افعال مردمان هستند
📚بحار الانوار ج23 ص333 باب 20
🔶امام صادق فرمود:
« انبیا و اوصیای انبیا چنین هستند که سلام شما به انان از راه دور می رسد و اگر از نزدیک قبورشان به انها سلام کنید خوشان می شنوند»
📚بحار الانوار ج27 ص299 به نقل از بصائر الدرجات
👌لذا زیارت پیامبر و امامان از راه دور فراوان در روایات توصیه شده است و فرموده اند که انان از زیارت و عرض ارادت شما مطلع می شوند چنان که اگر از نزدیک قبورشان زیارت صورت گیرد انان مستقیما آگاه به شما می باشند.
📚بحار الانوار ج98 ص365 باب32
📚مستدرک الوسائل ج10 ص186 باب 4
📚وسائل الشیعه،ج14 ص337 باب 4
🔶امام صادق فرمود:
«وقتی به زیارت قبر حسین می روید خطاب به او بگویید که شهادت می دهم تو از حضور من در این مکان اگاهی داری و کلام و سخن مرا می شنوی و تو زنده هستی در نزد پرودگارت روزی می خوری»
📚مستدرک الوسائل ج10 ص345
❗️در روایت دیگر فرمود:
«حسین به زائران خود نگاه می کند و او کاملا به احوال و اسمائ انان و اسمائ پدرانشان اگاهی دارد حتی بیشتر از اگاهی پدر نسبت به احوال فرزند»
📚بحار الانوار ج27 ص300
❗️❗️همان گونه که خلق کردن موجودات جان دار از عدم و نیستی و شفا دادن بیماران و زنده کردن مردگان و خبر دادن از غیب اختصاص به خداوند دارد اما حضرت عیسی به اذن الهی این امور را انجام می داد
🔶آل عمران 49
👌شنیدن صدای همگان و آگاهی بر احوال و افعال مردمان نیز از اختصاصات الهی است و امامان به اذن الهی آگاه بر این امور می باشند بنابراین اشکال مذکور شما موجه نمی باشد.
📝پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
⁉️سوال
ایا امامان به زبانهای دیگر غیر از عربی هم سخن می گفتن و زبان های دیگر رو هم می دانستند
🔷پاسخ:
❗️علامه گرانقدر مجلسی در بحار الانوار شریف بابی را گشوده است به ذکر روایات تحت عنوان« امامان جمیع لغات و زبان ها را می دانند و به آن صحبت می کنند»
📚بحار الانوار ج26 ص190 باب14
🔷ابا صلت هروی چنین می گوید:
« امام رضا با همه مردم با لغات خودشان صحبت می کرد و او فصیح ترین مردم و عالمترین انها به هر زبان ولغتی بود .روزی به او گفتم من در تعجبم که شما چگونه به همه این لغات با اختلاف انها علم دارید؟
🔷امام پاسخ داد:
« من حجت خدا بر خلقش هستم و خداوند بر خلقش حجتی قرار نمی دهد که زبان و لغات انها را نداند»
📚عیون الاخبار ج2 ص228
🔷امام حسن فرمود:
« من به جمیع لغات علم دارم»
📚الکافی ج2 ص503
❗️علی بن مهزیار می گوید:
« وارد بر امام هادی شدم و او با من به فارسی شروع به صحبت کردن کرد»
📚بصائر الدرجات،ج1 ص333
🔴ابی هاشم جعفری می گوید:
« وارد بر امام کاظم شدم .امام به من فرمود با این خادم به فارسی صحبت کن زیرا گمان می کند اگاه به ان زبان است .
🔷می گوید به خادم گفتم :« زانویت چیست»
❗️او به من جواب نداد .
🔷امام به او فرمود:
« یقول رکبتک»( زانویت را می گوید)
❗️سپس از او سوال کردم:
« نافت چیست»
🔷او جوابم نداد.
🔷امام به او فرمود:
« یقول سرتک»( نافت را می گوید)
📚بحار الانوار ج49 ص89
🔴در این باره روایات فراوانی امده است که میتوانید به ادرس داده شده از بحار الانوار رجوع کنید
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
🤔پرسش
❓فایده صلوات بر خاندان پیامبر چیست ❕آنها که نیازی به درود و صلوات ما ندارند❕❕
💠پاسخ💠
🔶در این شکی نیست که فرستادن صلوات بر پیامبر گرامی و اهل بیت ایشان از جمله اعمالی است که بسیار مورد توصیه و سفارش قرار گرفته است .
❕در روایتی آمده است ؛
« در میزان اعمال انسان هیچ چیز سنگین تر از صلوات بر محمد و آل او نمی باشد»
📚الکافی ج2 ص494
🔷پیامبر گرامی فرمود:
« هر کس از روی ایمان و رسیدن به پاداش الهی بر من ( و اهل بیتم ) صلوات بفرستد تمام گناهانش بخشیده می شود و او پس از آن اعمالش را از نو شروع کند»
📚ثواب الاعمال ص186
🔷امام رضا علیه السلام فرمود:
« هر کس نمی تواند عملی انجام دهد تا کفاره گناهانش باشد پس بر محمد و آل او فراوان صلوات بفرستد زیرا صلوات تمام گناهان را محو می کند»
📚عیون الاخبار ج1 ص294
👌صلوات هر گاه به خداوند نسبت داده شود و بگوییم خداوند صلوات می فرستد به معنای فرستادن رحمت است و هر گاه به فرشتگان و مومنان منسوب شود به معنای طلب رحمت است.
📚تفسیر نمونه ج17 ص416
🗯فلسفه صلوات فرستادن بر پیامبر و اهل بیت ایشان روشن است ؛
1⃣هدف از صلوات بر آن بزرگواران این است که مقام شامخ آنها و برنامه های اسلامی و روش دینی آنان متروک نشود . ادامه صلوات بر آنان رمز بقای اسلام و نام مبارک آنان است .
2⃣صلوات و درود سبب می شود که ما به مقام والای آن حضرات بیشتر آشنا شویم و از اخلاق و اعمال و صفات آنان الگو بگیریم و از این طریق نفوس خود را پاک کنیم لذا در بعضی تعبیرات آمده است که صلوات بر پیامبر گرامی و اهل بیت ایشان باعث پاکیزگی اخلاق و طهارت اعمال و ریزش گناهان ما می شود .
🔶در زیارت جامعه کبیره می خوانیم؛
« خداوند صلوات ما را بر شما و ولایت ما را نسبت به شما سبب پاکیزگی اخلاق و طهارت نفوس و نمو و رشد معنوی و کفاره گناهان ما قرار داده است»
📚زیارت جامعه کبیره
3⃣صلوات و درود بر پیامبر و آل او ، رحمت تازه ای را بر روح پاک آنها فرو می فرستد و از آنجا که آنها منبع و واسطه فیض هستند از سوی آنها به امت سرازیر می شود .بنابراین درود و رحمت بر آنها درواقع درود و رحمت بر خود ما است .
4⃣صلوات و فرستادن درود بر آن بزرگواران نوعی حق شناسی و قدر دانی و تشکر از زحماتی است که برای هدایت امت کشیده اند و بی شک این حق شناسی و قدر دانی اجر و پاداش الهی دارد .
5⃣با توجه به این که سیر تکاملی انسان هیچ حد و مرزی را نمی شناسد و به سوی نامتناهی پیش می رود و تنها کمال مطلق خداوند است ، روشن می شود که فرستادن صلوات بر پیامبر و اهل بیت ایشان لغو و بی فائده نمی باشد و سبب می شود فیوضات و عنایات تازه الهی بر آنان وارد شود .
📚پیام امام امیر المومنین ج3 ص196
📝پرسمان اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
❓پرسش
❔آیا پیامبر هم در اذان و اقامه و تشهد به رسالت خودش شهادت می داد و در تشهد بر خودش صلوات می فرستاد و در سلام نماز به خودش سلام می داد یا نماز ایشان با ما فرق داشت❗️
💠پاسخ💠
👌در این شکی نیست که پیامبر گرامی در اذان و اقامه و تشهد نماز به رسالت خویش شهادت می دادند زیرا ایشان همانند سایر مسلمین باید به تکالیف شرعیه عمل کنند مگر آنکه دلیلی خاص اقامه شود که آن حضرت نسبت به یک حکم شرعی تکلیف ندارد اما در موارد مذکور چنین دلیلی نداریم .
🔶 از روایات به وضوح این مطلب استفاده می شود.
👌شیخ صدوق می نویسد:
«پیامبر اذان می گفت و در اذان خود چنین عرضه می داشت که شهادت می دهم من پیامبر خدا هستم و می گفت شهادت می دهم که محمد رسول خداست .روایاتی وارد شده است که پیامبر به این دو تعبیر به رسالت خود شهادت می داد»
📚الفقیه ج1 ص297
🔷شهادت پیامبر به نبوت و رسالت خود در واقع نوعی تاکید بر صداقت خود و صادق بودن وحی الهی در نصب ایشان میباشد.
👌در روایات متعددی آمده است که نخستین بار در معراج فرشتگان و جبرئیل به دستور الهی نحوه اذان و اقامه گفتن را به پیامبر گرامی رساندند و یکی از بخش های آن را « اشهد ان محمدا رسول الله» بیان داشتند.
📚التهذیب ج2 ص60
📚الاستبصار ج1 ص305
📚الکافی ج8 ص120
👌بنابراین اذان و اقامه پیامبر نمی تواند تفاوتی داشته باشد با آنچه از جانب فرشتگان الهی به او تعلیم داده شده است .
👌همین طور در تشهد نماز نیز ایشان هم به رسالت خود شهادت می داده اند و هم برای خود و اهل بیتشان صلوات و رحمت الهی را تقاضا می کردند چنان که امام صادق فرمود:
«در تشهد می گویی الحمد الله اشهد ان لا اله الا الله ...و اشهد ان محمدا عبده و رسوله اللهم صل علی محمد و آل محمد ...»
📚التهذیب ج2 ص92
📚وسائل الشیعه ج6 ص393
👌و ما دلیلی نداریم که پیامبر را از این نحو ادا کردن تشهد مستثنی کند.
🔷در مورد سلام نماز هم گفتنی است؛
👌امام صادق فرمود:
«در سلام نماز بگو « السلام علیک ایها النبی و رحمه الله و برکاته » « السلام علینا و علی عباد الله الصالحین....» سپس نماز را تمام کن»
📚التهذیب ج2 ص316
📚الفقیه ج1 ص348
🔶بی شک پیامبر نیز به همین نحو در نماز سلام می داده است و ما دلیلی بر استثنائ پیامبر نداریم.
👌سلام به معنای تحیت و سلامت می باشد و سلام علیک به معنای سلام الله علیک است .یعنی خداوند سلامت و تحیت خود را شامل تو بگرداند.
📚تفسیر نمونه ج4 ص42
🔶امام باقر فرمود:
«زمانی که وارد خانه شدید و کسی در خانه نبود تا به او سلام دهید بر خود سلام دهید و بگویید:« السلام علینا من عند ربنا»
❗️« سلامت و تحیت الهی بر ما باد»
📚وسائل الشیعه ج12 ص81
👌بنابراین سلام کردن انسان بر خود هیچ گونه منعی ندارد و با توجه به روایات پیامبر گرامی نیز در نماز بر خود سلام می کرده است و تحیت و سلامت الهی را برای خود درخواست می کرده است.
📝پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
#موضوع_فقهی_وضو_
#کیفیت_وضو
🤔#پرسش
❓#سوال دیگری در مورد وضو مطرح است که خداوند می گوید دست های خود را تا #آرنج بشویید و این یعنی از #مچ دست آب بریزید تا به سمت آرنج باشد مانند آنچه #اهل سنت انجام می دهند اما #شیعه از #آرنج به پایین می شوید .در ادامه آیه وضو خداوند می گوید پاها را تا #مفصل مسح کنید .شیعه اینجا از سر انگشتان تا مفصل می کشد یعنی از پایین به بالا در حالی که در #شستن دست ها بر #عکس رفتار می کند با این که در هر دو خطاب « #الی » که به معنای #انتهای غایت است آمده است ❕❕
💠#پاسخ💠
🔶در آیه #وضو چنین آمده است :
« #فاغسلوا وجوهکم و ایدیکم الی #المرافق و امسحوا بروسکم و ارجلکم الی #الکعبین»
« صورت و دست ها را تا #آرنج بشویید و سر و پاها را تا #مفصل مسح کنید»
🔶#مائده 6
👌کلمه «#الی » در هر دو خطاب « الی #المرافق » « الی #الکعبین » تنها برای حد شستن است نه کیفیت شستن.
👌 مثلا انسان به #کارگری می گوید دیوار #اطاق را تا یک متر #رنگ کند روشن است که منظور این نیست که دیوار از پایین به بالا رنگ شود بلکه منظور این است که این #مقدار باید #رنگ شود نه بیشتر ونه کمتر
🔶یا #دکتر می گوید هر شب با آب #ولم پاهای خود را تا زانو بشور این خطاب دکتر به این معنا نیست که از سر #انگشتان شستن را شروع کنیم تا به زانو برسیم بلکه به معنای آن است که حد و اندازه شستن تنها باید تا #زانو باشد نه بیشتر حال یا می خواهی از زانو به سر انگشتان بشور و یا از سر انگشتان به #طرف زانو بشور
👌بنابراین فقط مقداری از #دست و #پا که باید #شسته یا #مسح شود در آیه ذکر شده اما #کیفیت آن در #سنت_پیامبر که بوسیله #اهل_بیت به ما رسیده ، آمده است که در دست ها ، #شستن_از_آرنج است به طرف سر انگشتان و اگر #بالعکس شسته شود وضو باطل است
📚وسائل الشیعه ج1 ص387 باب 15
❕و در #مسح پا تا #مفصل فرقی نمی کند که از #مفصل به طرف #انگشتان_پا مسح شود و یا از سر انگشتان به طرف مفصل پا مسح شود #هر_دو_حالت_جایز_است
📚#وسائل_الشیعه ج1 ص 406 باب 20
📝#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
سوال
لطفا در مورد حی علی خیر العمل بگویید چرا شیعه ان را جزو اذان میشمارد اما اهل سنت خیر
♦️پاسخ
❗️در روایاتی که درباره چگونگی اذان در روایات شیعی وارد شده است از حی علی خیر العمل به عنوان یکی از فرازهای اذان نام برده شده است و بر این مطلب اجماع شیعه است
📚 وسائل الشیعه ج5 ص413 به بعد باب 19
💢در روایات اهل سنت نیز امده است که این فراز جزو اذان بوده است سپس حذف شده است
🔷متقی هندی در کنزالعمال روایت می کند:
« بلال در اذان صبح حی علی خیر العمل را می گفت»
📚کنزالعمال ح23174
🔷حلبی در سیره خود می اورد:
« عبدالله بن عمر و علی بن الحسین در اذان پس از حی علی الفلاح جمله حی علی خیر العمل را می گفتند»
📚سیره حلبی ج2 ص305
🔷درباره ابن عمر نقل میکنند که دائما در اذان خود حی علی خیر العمل میگفته است
📚السنن الکبری ج1 ص425
📚المصنف ج1 ص460
♦️شوکانی می اورد:
« به طریق صحیح ثابت است که حی علی خیر العمل در عهد پیامبر جزو اذان بوده تا در زمان عمر از آن منع شده است»
📚نیل الاوطار ج2 ص32
♦️تفتازانی و قوشجی از بزرگان اهل سنت روایت میکنند که عمر چنین می گفت:
« سه چیز در عهد رسول خدا رسمیت داشت وحلال بود ومن از انها باز میدارم و انجام دهنده ان را مواخذه میکنم : متعه زنان ،متعه حج،گفتن حی علی خیر العمل»
📚شرح التجرید،بحث امامت ص484
❗️شیخ صدوق در علل الشرایع روایت می کند که محمد بن ابی عمیر از امام کاظم از علت حذف حی علی خیر العمل توسط عمر از اذان سوال کرد امام فرمود:
« علت ظاهری را میخواهی بدانی یا علت باطنی را
گفت هر دو را
امام فرمود:
♦️علت ظاهری ان بود که میخواستند که مردم از جهاد غافل نشوند با اتکال بر این که نماز بهترین عمل است اما علت باطنی ان بود که مراد از خیر العمل ولایت است ( یعنی بشتابید به سوی اهل بیت ) وانان خواستند با حذف ان مانع از دعوت به سوی اهل بیت شوند»
📚وسائل الشیعه ج5 ص421
♻️پرسمان اعتقادی کانالی جامع در پاسخ به شبهات و سوالات
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
#فقهی_روایی
🤔#پرسش
❓ ایا درباره بیداری بین #طلوعین روایت و سخنی از معصومین امده و #فایده این کار چیه❕❕
💠#پاسخ💠
👌یکی از اوقات بسیار شریف و گرانبها ، بین #الطلوعین ( از زمان اذان صبح تا طلوع خورشید ) است و اخبار زیادی از اهل بیت علیهم السلام در فضیلت این وقت و در ارتباط با عبادت و ذکر و تسبیح خداوند در این #مدت وارد شده است .
🔷 امام #باقر علیه السلام فرمود ؛
« خواب صبح ، #شوم و نامیمون است ، #روزی را دور می سازد ، رنگ #صورت را زرد و متغیر می کند ،خداوند متعال #روزی را بین الطلوعین تقسیم می کند ، از خواب در این زمان بپرهیزید »
📚#التهذیب ج2 ص139
👌و طبق #نقل دیگر فرمود ؛
« روزی خداوند در بین الطلوعین #تقسیم می شود و من ناپسند می دانم که انسان در آن ساعت خواب باشد »
📚#الفقیه ج1 ص501
🔷امام #رضا علیه السلام نیز فرمود ؛
« فرشتگان ارزاق بنی آدم را ما بین #طلوع فجر ( ابتدای زمان نماز صبح ) تا طلوع #خورشید تقسیم می کنند ، هر کس در این ساعات خواب باشد ، از رزقش محروم می شود »
📚#وسائل_الشیعه ج6 ص497
🔷پیامبر #گرامی فرمود ؛
« زمین از سه چیز به نزد خداوند شدیدا شکایت می کند ، از #خون حرامی که بر روی او ریخته شود ، و #غسل کردن از زنا و #خوابیدن قبل طلوع خورشید »
📚#الخصال ج1 ص141
❕البته در برخی روایات آمده است که اگر انسان مقداری پس از نماز #صبح مشغول به ذکر و دعا شود و پس از آن بخوابد اشکالی ندارد و #کراهت خواب بین الطلوعین برطرف می شود .
🔷کسی از امام #صادق علیه السلام سوال کرد که من نماز صبح را می خوانم سپس مشغول ذکر خدا می شوم و پس از آن قبل از طلوع خورشید می خواهم بخوابم اما #نگرانم که این خوابم ناپسند باشد ❕
🔶#امام علیه السلام پاسخ دادند ؛
« بر تو حرج و مانعی نیست ، در صورتی که پس از نماز صبح مشغول ذکر #خدا می شوی می توانی بخوابی »
📚التهذیب ج2 ص321
👌در روایت دیگری امام رضا علیه السلام خطاب به یکی از #یاران فرمود ؛
« فردا پس از طلوع خورشید به نزد من بیا زیرا من پس از نماز #صبح ( و #مشغول شدن به ذکر خدا ) می خوابم »
📚#الاستبصار ج1 ص350
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA