#ایمان_علی
🤔#پرسش
❔ببخشید من به دوست سنی ام گفتم که #ایمان هیچ کس از صحابه به اندازه حضرت علی نبوده است او گفت دروغ می گویی ❗️آیا چنین مطلبی در کتب اهل سنت آمده است ❕❕
💠#پاسخ💠
👌به این نکته در روایات اهل #سنت اشاراتی شده است.
🔶متقی #هندی از ابن عمر نقل می کند که می گفت ؛
« هرگاه آسمانها و زمین را در کفه ترازو بگذارند و ایمان علی را در #کفه دیگر آن ، ایمان علی بر آسمانها و زمین برتری خواهد یافت ، و سنگین تر از آنها خواهد بود »
📚کنزالعمال ج6 ص156
👌محب #طبری نیز از عمر بن الخطاب نقل می کند ؛
« وجود رسول خدا را شاهد می گیرم که از آن حضرت شنیدم که می فرمود هرگاه آسمانهای هفتگانه را در کفه ترازو بگذارند و ایمان علی را در کفه دیگر آن ، ایمان علی از آسمانها #سنگین تر خواهد بود »
📚الریاض النضره ج2 ص226
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
⁉️سوال
خواستم بدونم چرا عدد امامان دوازده تا است چرا سیزده تا نشد چرا نه تا نشد واقعا چه جواب قانع کننده ای دارید
💭پاسخ:
❗️ از آنجا که مساله امامت در منطق شیعه به امّت واگذار نشده است، همه مسایل آن مربوط به خداو ابلاغ از طرف پیامبر است.
💎 طبعاً علت حصر امامان به دوازده تن از جمله مسایلى است که فلسفه آن براى ما روشن نیست و نظایر آن در شرایع آسمانى کم نیست، اینک به نمونه هایى اشاره مى کنیم:
1⃣پیامبران اولوالعزم از پنج تجاوز نمى کنند. مقصود پیامبرانى هستند که داراى شریعت بوده و دیگر پیامبران، مامور به ترویج آنها بودند، اسامى چهار نفر از آنان در قرآن مجید درسوره شورى آیه13 آمده است، و فرد پنجم همان کسى است که خطاب «اَوحَیْنا اِلیک» متوجه او است، و او کسى جز پیامبر اسلام نیست "آیینى را براى شما تشریع کرد که به نوح توصیه کرده بود و آنچه را که به تو وحى کردیم و آنچه را که ابراهیم و موسى و عیسى را بدان سفارش کرده بودیم"
💎شوری13
2⃣ نقباى بنى اسراییل 12 تن بودند، چنان که مى فرماید:"خداوند از بنى اسراییل پیمان گرفت و از میان آنان دوازده سرپرست برانگیختیم"
💎ماءده 12
3⃣ خلفا از نظر اهل سنت4 نفر هستند، نه کمتر و نه بیشتر.
⁉️آیا فلسفه این ارقام و اعداد براى همگان روشن است؟
❗️اصولاً علت این که شماره امامان در 12 محصور مى باشد، روایات پیامبراکرم است که آنان را به همین عدد معرفى کرده است.
💎مسلم از بزرگان اهل سنت در صحیح خود از جابر بن سمره نقل مى کند که پیامبر فرمود:
❗️" این دین [اسلام] تا زمان رهبرى دوازده تن از خلفاى پیامبر، نیرومند و آسیب ناپذیر خواهد ماند که انان از قریش هستند"
📚صحیح مسلم ج6 ص3
❗️ روایات با این مضمون در دیگر صحاح و مسانید اهل سنت نیز وجود دارد.
📚 ترمذى در سنن ج2 ص45
📚 مسند احمد بن حنبل ج5 ص86
📚 حاکم در مستدرک ج3 ص617
❗️و...از بزرگان اهل سنت آنها را نقل کرده اند.
🔰بنابراین، اگر شیعه پیشوایان معصوم خود را در 12 تن محصور مى داند، یکى از ادله عقیده آنان همین روایات اثناعشر خلیفه است.
📚راهنمای حقیقت ص308
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
سوال
ایا طرح مسایل اختلافی با اهل سنت مضر به وحدت که مورد تاکید رهبری است نمی باشد چرا مسایل اختلافی را مطرح می کنید اخر چرا؟
✅پاسخ
ما از جمله طرفداران وحدت با اهل سنت هستیم و پاسخ های گذشته ما در لزوم وحدت با اهل سنت با استفاده از روایات اهل بیت در کانال موجود است
❗️اما باید توجه کنید که بحث های علمی منافاتی با وحدت ندارد چگونه مباحث علمی منافات با وحدت دارد در حالی که اهل بیت و امامان که منادیان وحدت بودند در موارد مختلف با مخالفان خود بحث و احتجاج می کردند
📚بحار الانوار ج9 و 10 « کتاب الاحتجاج»
❗️ایت الله العظمی مکارم شیرازی از مراجع بزرگ تقلید و از ارکان تشیع در عصر حاضر درباره وحدت و مباحث علمی چنین می اورند:
« انچه مضر به وحدت و اتحاد صفوف مسلمین است بحثهای جنجالی و تعصب اور و پرخاشگرانه است ولی بحث های علمی و منطقی که طرفین حدود و موازین علمی و منطقی را در ان رعایت کنند نه تنها مزاحم وحدت صفوف مسلمین نیست بلکه در بسیاری از مواقع به ان کمک می کند جمعی از دانشمندان شیعه و اهل سنت در یک گرد همایی بزرگ در کنار هم نشستند و بخشهای مهمی از مسایل مربوط به اختلافات اهل سنت و شیعه را مورد بررسی علمی قرار دادند ونتیجه ان بسیار جالب و چشمگیر بود زیرا در بسیاری از مباحث نظرها به هم نزدیک شد و اختلافها کمتر گردید و همه باور کردند که اگر این گونه بحثها ادامه یابد کمک شایان توجهی به کمتر کردن فاصله ها و وحدت صفوف می کند»
📚پیام امام امیر المومنین ج1 ص334
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
📢کانال ما در تلگرام
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
سوال
سلام عليكم. چندی پیش یکی از برادران اهل سنت، شبهه ای درباره آیه 55 سوره مائده مطرح کرد که هر چه کردم نتونستم پاسخشو بدم. از هر کی هم پرسیدم بلد نبود. خواهشا شما جوابی درست به این شبهه بدهید.
متن شبهه: در آیه 55 مائده، جمله حالیه ی(و هم راکعون) هم حال (یؤتون الزكاة) است و هم حال (یقیمون الصلاة). چون یوتون به یقیمون عطف شده پس (و هم راکعون) تنها حال یوتون نیست و حال هر دو می باشد. مانند آیه 3 نمل. حال اگر اینگونه باشد ترجمه اینگونه می شود که: کسانی که نماز را در حال رکوع برپا می دارند و زکات را هم در حال رکوع می پردازند. که بخش اول یک جمله بی معنی است چون امکان ندارد کسی در حال رکوع نماز بخواند چون رکوع جزئی از نماز است. پس راهی نیست جز اینکه بگوییم راکعون به معنای خشوع است. که ترجمه اینگونه می شود: کسانی که خاشعانه نماز برپامیدارند و خاشعانه زکات می دهند.و در نتیجه این آیه ربطی به قضیه اعطای انگشتر در نماز توسط امام علی ندارد.
✅پاسخ:
❗آیه را باید با توجه به شان نزول آن معنا کرد.
❗به اجماع مفسران شیعه وسنی این آیه در شان حضرت علی نازل شد.
از طریق روایات شیعه شکی در این شان نزول نیست. روایات فراوانی دراین باره آمده است که می توانید رجوع کنید به:
📚تفسیر برهان،ج2 ص315 به بعد
📚تفسیر نور الثقلین،حویزی،ج1 ص643 به بعد
📚بحار الانوار،ج35 ص183 باب 4
❗روایات فراوانی نیز که علمای اهل سنت نقل کرده اند این شان نزول را تایید می کند
📚در المنثور،ج2 ص293- اسباب النزول،ص148- کشاف،ج 1 ص649- تفسیر طبری،ج6 ص186- کنزالعمال،ج6 ص319- شواهد التنزیل،ص 161 تا 168-
❗علامه امینی در الغدیر نزول این آیه درباره علی علیه السلام را از حدود 20 کتاب از اهل سنت نقل می کند
📚الغدیر،ج2 ص52 و53
❗مرحوم شوشتری در احقاق الحق همین معنی را از کتب بیشتری نقل می کند
📚احقاق الحق،ج2 ص399 -407
❗الوسی بزرگ مفسر اهل سنت می گوید:
"بیشتر اهل حدیث واخبار بر این اعتقادند که آیه ولایت در شان علی نازل گردید"
📚روح المعانی،ج6 ص167
❗جرجانی بزرگ عالم اهل سنت می گوید:
"امامان تفسیر براین نکته اجماع دارند که مراد از آیه ولایت علی می باشد که در رکوع نماز انگشتر خودرا به گدا بخشید وآیه نازل شد"
📚شرح المواقف،ج8 ص360
❗تفتازانی از بزرگ متکلمین اهل سنت می گوید:
"به اتفاق مفسران هنگامی که گدایی از علی درخواست کمک نمود وآن حضرت انگشتر خودرا درحال رکوع نماز به او داد این آیه در شان او نازل شد"
📚شرح المقاصد،ج2 ص288
❗با توجه به آنچه آمد :
انما ولیکم الله ورسوله والذین امنوا الذین یقیمون الصلاه ویوتون الزکاه وهم راکعون
جمله یقیمون الصلاه ویوتون الزکاه صله الذین می باشد که به صورت خبری می باشد وجمله هم راکعون حال می باشد وذو الحال نیز ضمیر "هم "موجود در جمله قبل است نه آنکه خود جمله ذوالحال باشد
❗در ادبیات عرب جمله ذوالحال واقع نمیشود وانچه از آن فرد سنی نقل کردید نشان میدهد که او چقدر نسبت به ادبیات عرب بی اطلاع است وجمله هم راکعون حال برای ضمیر فعل قبل است وایه چنین معنا می شود:
"ولی وسرپرست شما خدا ورسول وکسانی هستند که نماز می خوانند وزکات میدهند در حال رکوع نماز "
❗مرحوم مقدس اردبیلی می فرماید:
"اما جواب از اعتراض اخر به آیه که جمله وهم راکعون عطف باشد نه حال یا رکوع به معنای خضوع باشد قابلیت جواب دادن را ندارد چه اینکه ثابت شد که جمیع مفسران اجماع دارند که حضرت علی در حال رکوع نماز صدقه داد واین آیه نازل شد
❗پس رکوع را به معنای دیگر حمل کردن بی معنی است واین مناقشه ای است که ناشی نمیشود مگر از عناد وتعصب
📚حدیقه الشیعه،ص55
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
📢کانال ما در تلگرام
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
سوال
شنیدم میگن روز قیامت هیچ کس از پل صراط عبور نمیکنه مگر به جواز واجازه علی آیا این مطلب در کتب اهل سنت هم اومده
✅پاسخ:
بله این مطلب در روایات فراوانی از کتب شیعه وسنی آمده است.
❗جهت آگاهی تفصیلی از کتب شیعه دراین موضوع رجوع کنید به کتاب شریف بحار الانوار،ج39 ص193 باب 84 "علی تقسیم کننده بهشت ودوزخ وجواز عبور از صراط است"
❗این مطلب در روایات متعددی از کتب اهل سنت نیز آمده است.
❗خطیب بغدادی به سندش از انس بن مالک روایت میکند که گفت:
"وقتی زمان مرگ ابوبکر نزدیک میشد از او شنیدم که گفت از پیامبر شنیدم که می گفت :
"بر صراط عقبه ای است که هیچ کس از آن عبور نمیکند مگر آنکه جوازی از علی همراه داشته باشد"
📚تاریخ بغداد،ج10 ص356
❗طبری روایت میکند که پیامبر فرمود:
"زمانی که خداوند مردمان اولین واخرین را جمع کند بر روی جهنم پلی قرار میدهد، هیچ کس از آن عبور نمیکند مگر به جواز واجازه علی ابن ابی طالب"
📚الریاض النضره،ج2 ص172
❗وروایات متعدد دیگر...
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
📢کانال ما در تلگرام
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
سوال
یک شبهه برای بنده پیش اومد در مورد ایه:
''یا ایها الذین آمنو اطیعو الله و اطیعو الرسول و اولی الامر منکم''
خداوند در این آیه می فرماید:
''ای کسانی که ایمان آورده اید اطاعت کنید خدا را و اطاعت کنید رسول و صاحبان امر از خودتان''
سوال من اینست:
منظور از اولی الامر چه کسانی هستند؟ چرا خداوند فرموده از میان خودتان؟ آیا از این برداشت نمی شود که اولی امر را خود مردم انتخاب می کنند؟ و چیز عجیب دیگر اینکه چرا لفظ ''اطیعوا'' برای خدا و رسول به کار رفته اما برای اولی الامر به کار نرفته؟
✅پاسخ:
خداوند در آیه 59 نسا اطاعت از خداوند وپیامبر واولی الامر را واجب کرده است.
❗شما در مورد آیه 3 سوال مطرح کردید
1 مراد از اولی الامر چه کسانی هستند؟
پاسخ :
به عقیده شیعه مراد از اولی الامر امامان معصوم هستند ودر این باره روایات فراوانی در مجامع روایی ما آمده است
📚تفسیر برهان،ج2 ص103 به بعد
📚بحار الانوار،ج23 ص283 باب 17
❗با مراجعه به این دو کتاب انبوهی روایت از کتب معتبر شیعه بر این معنا را مشاهده فرمائید
❗ابوحیان اندلسی از علمای بزرگ اهل سنت در تفسیر البحر المحیط می نویسد:
"این آیه در حق علی وامامان اهل بیت نازل گردیده است"
📚بحر المحیط،ج3 ص278
❗حاکم حسکانی از بزرگان اهل سنت روایت میکند که علی از پیامبر سوال کرد اولی الامر چه کسانی هستند پیامبر پاسخ داد:
"تو نخستین آنان هستی"
📚شواهد التنزیل،ج1 ص148
❗علمای فراوان دیگری نیز از اهل سنت روایت کرده اند که آیه در حق اهل بیت نازل شده است که جهت آگاهی رجوع کنید به کتاب شریف احقاق الحق، ج3 ص424 آیه 68 از ایات اثبات امامت اهل بیت از کتب اهل سنت
❗آنچه که این نظریه را اثبات میکند آن است که خداوند در آیه اطاعت مطلق از اولی الامر را لازم می شمارد واطاعت مطلق از غیر معصوم جایز نیست چنان که فخر رازی از بزرگان اهل سنت نیز همین را می گوید
📚تفسیر کبیر،ج 10 ص144
سوال 2:
این که گفتید ایا این کلام خداوند که می گوید اولی الامر از میان خودتان هستند بر این دلالت نمکیند که انتخاب آنان دست مردم است؟
پاسخ:با توجه به آنچه امد روشن شد مصادیق اولی الامر اهل بیت هستند که از جانب خدا معرفی شده اند واین قول شما اجتهاد در برابر نص و دستور صریح خداوند است که باطل است.
❗از طرفی روشن شد که اولی الامر باید معصوم باشند وروشن است که تنها خدا میداند چه کسی معصوم می باشد
❗آیه می گوید اولی الامر از متن جامعه بر خاسته اند وحافظ دین ودنیای شما هستند واز جنس خودتان هستند واین دلالتی بر انتخابی بودن آنان از جانب مردم ندارد چنان که خداوند می گوید که پیامبر اسلام را از میان خود مردم برگزید ( جمعه 2 )
سوال 3: چرا لفظ اطیعوا برای اولی الامر به کار نرفته؟
پاسخ:
تکرار لفظ اطیعوا برای خدا ورسول برای آن است که اطاعت از خدا اطاعت بالذات است واطاعت از پیامبر به صورت اطاعت بالغیر وبه اذن خدا ( واطیعوا برای اولی الامر تکرار نشده چرا که اطاعت اولی الامر از جنس اطاعت از رسول وبه صورت واجب بالغیر است )"
📚تفسیر نمونه،ج3 ص434
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
📢کانال ما در تلگرام
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
سوال
این روزها ایام غصب خلافت از علی است ایا علی ودیگران در.برابر این غصب خلافت اعتراض کردن چون سنی ها اعتراض کردن رو قبول ندارن
✅پاسخ:
علامه مجلسی در کتاب شریف بحار الانوار بابی رآ اختصاص داده است به احتجاج صحابه بر خلافت وامامت امیر مومنان در برابر غاصبان خلافت
📚بحار الانوار،ج29 ص79 باب 8
از ابی بن کعب نقل می کند زمانی که ابوبکر داشت خطبه می خواند بلند شد وچنین احتجاج کرد:
"آیا نمی دانید که پیامبر علی را برای ما چنین معرفی کرد
"من کنت مولاه فهذا علی مولاه یعنی علیا ومن کنت نبیه فهذا امیره"
"هرکس من مولای او هستم علی مولای اوست وهرکس من پیامبر او هستم علی امیر اوست"
📚همان مدرک،ص83
اسامه بن زید دربرابر ابوبکر چنین استدلال کرد:
"تو سخن پیامبر در مورد علی در روز غدیر را چه زود فراموش کردی"
📚همان مدرک،ص92
همچنین علامه مجلسی در باب 4 ج28 ص175 انبوهی از این احتجاج هارا می آورد.
✅همچنین در کتب اهل سنت هم سخن از مخالفت صحابه با خلافت ابوبکر آمده است
❗بخاري در صحيح خود از زبانن عمر بن خطاب نقل کرده است که تمام انصار و نيز علی بن ابی طالب ، زبير بن عوام و تمام طرفداران آنها با خلافت ابوبکر مخالف بودند:
َ
"تمامي انصار با ما مخالفت كردند و در سقيفه بنی ساعده جمع شدند، و نيز علی و زبير و كسانی كه همراه آنها بودند، با ما مخالفت كردند."
📚صحیح بخاری،ج8 ص26
و طبری و ابن اثير در تاريخ شان نقل کردهاند که تمام انصار و يا بعضی از آنها گفتند که ما تنها با علی بن ابی طالب بيعت ميکنيم:
فقالت الا نصار او بعض الانصار: لا نبايع الا عليا
الكامل ج 2، ص 325 وتاريخ الطبري ج 2 ص 443.
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
📢کانال ما در تلگرام
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
سوال
آیا حدیث ذکر علی عباده ( یاد کردن علی عبادته) سند از منابع اهل سنت داره؟اگه داره لطف کنید بگید در بحث باهاشون نیاز دارم
✅پاسخ:
خوارزمی در المناقب خود از پیامبر روایت میکند که فرمود:
"ذکر علی عباده"
"ذکر علی عبادت است"
📚المناقب،ص252
ابن کثیر در البدایه از عایشه نقل میکند که گفت:
"ذکر علی عباده"
📚البدایه والنهایه،ج7 ص357
همچنین دیگران از بزرگان اهل سنت هم این حدیث شریف را روایت کرده اند
📚سیوطی در جامع الصغیر،ج1 ص583
📚متقی هندی در کنزالعمال در حاشیه مسند احمد،ج5 ص30
📚علامه مناوی در کنوز الحقایق،ص78
📚قندوزی حنفی در ینابیع الموده،یک جلدی،ص180
و...
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
📢کانال ما در تلگرام
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
سوال
ایا ایه صریحی درباره امامت حضرت علی در قران وجود دارد
✅پاسخ:
دراین باره آیات فراوانی نازل شده است که ما به یک آیه اشاره می کنیم:
"خداوند در آیه 55 مائده می فرماید:
"تنها ولی وسرپرست شما خدا ورسول هستند وکسانی که نماز را اقامه می کنند ودر حال رکوع نماز صدقه میدهند"
❗به اجماع مفسران شیعه وسنی این آیه در شان حضرت علی نازل شد.
از طریق روایات شیعه شکی در این شان نزول نیست. روایات فراوانی دراین باره آمده است که می توانید رجوع کنید به:
📚تفسیر برهان،ج2 ص315 به بعد
📚تفسیر نور الثقلین،حویزی،ج1 ص643 به بعد
📚بحار الانوار،ج35 ص183 باب 4
❗روایات فراوانی نیز که علمای اهل سنت نقل کرده اند این شان نزول را تایید می کند
📚در المنثور،ج2 ص293- اسباب النزول،ص148- کشاف،ج 1 ص649- تفسیر طبری،ج6 ص186- کنزالعمال،ج6 ص319- شواهد التنزیل،ص 161 تا 168-
❗علامه امینی در الغدیر نزول این آیه درباره علی علیه السلام را از حدود 20 کتاب از اهل سنت نقل می کند
📚الغدیر،ج2 ص52 و53
❗مرحوم شوشتری در احقاق الحق همین معنی را از کتب بیشتری نقل می کند
📚احقاق الحق،ج2 ص399 -407
❗الوسی بزرگ مفسر اهل سنت می گوید:
"بیشتر اهل حدیث واخبار بر این اعتقادند که آیه ولایت در شان علی نازل گردید"
📚روح المعانی،ج6 ص167
❗جرجانی بزرگ عالم اهل سنت می گوید:
"امامان تفسیر براین نکته اجماع دارند که مراد از آیه ولایت علی می باشد که در رکوع نماز انگشتر خودرا به گدا بخشید وآیه نازل شد"
📚شرح المواقف،ج8 ص360
❗تفتازانی از بزرگ متکلمین اهل سنت می گوید:
"به اتفاق مفسران هنگامی که گدایی از علی درخواست کمک نمود وآن حضرت انگشتر خودرا درحال رکوع نماز به او داد این آیه در شان او نازل شد"
📚شرح المقاصد،ج2 ص288
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
📢کانال ما در تلگرام
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
سوال
آیا طبق کتب شیعه وسنی روز قیامت ازمون درمورد ولایت مولا علی واهل بیت می پرسن لطفا جواب بدید میخوام به دوستان سنی ووهابی بگم حال کنم
✅پاسخ:
بله در روایات شیعه وسنی وارد شده است که در روز قیامت همگان از ولایت اهل البیت سوال میشوند ومورد بازخواست قرار می گیرند
❗خداوند می فرماید:
"سپس در آن روز همه شما از نعمت هایی که داشتید سوال خواهید شد"( تکاثر،8)
❗امام رضا فرمود:
"مراد از نعمت در آیه محبت وموالات ما اهل بیت است که خداوند بعد توحید ونبوت از آن سوال می کند"
📚عیون اخبار الرضا،ج2 ص129
❗امام صادق فرمود:
"مراد از نعمت ها در آیه ما اهل بیت هستیم"
📚امالی طوسی،ص271
❗جهت آگاهی بیشتر رجوع فرمائید به کتاب شریف بحار الانوار، علامه بزرگوار وگرانقدر مجلسی،ج24 ص48 باب 29 تا انبوهی روایت از کتب شیعه را دراین معنا مشاهده کنید
❗قندوزی حنفی از بزرگان اهل سنت روایت می کند که امام صادق فرمود:
"مراد از نعمت ها ولایت علی بن ابی طالب است"
📚ینابیع الموده،ص111
❗الوسی یکی دیگر از بزرگان اهل سنت روایت می کند:
امام صادق به ابوحنیفه گفت گمان می کنی مراد خداوند از سوال از نعمت ها کدام نعمت ها است؟
گفت:غذا وآب سرد
امام گفت:اگر خدا تورا برای این سوال نگه دارد که قیامت بسیار طولانی میشود
ابوحنیفه گفت پس مراد چیست؟
امام فرمود:
"ما اهل بیت مراد آیه هستیم که خداوند به وسیله ما بر بندگان نعمت داد وانان را به اسلام هدایت کرد این نعمتی مستمر است وخداوند از این نعمت سوال میکند وآن محمد واهل بیتش هستند"
📚روح المعانی،ج30 ص226
❗جهت آگاهی بیشتر رجوع فرمائید به کتاب شریف احقاق الحق ج3 ص584 به بعد وج14 ص461 به بعد تا انبوهی روایت از کتب اهل سنت را در این معنا مشاهده کنید
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان
@poorseman
📢کانال ما در تلگرام
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
سوالی داشتم
طبق عقاید اهل تشیع، مقام امامت از نبوا بالاتر است.
حالا انکار نبوت، کفر است و اسلام بر پایه ی توحید، نبوت و معاد پابرجاست.
حالا سوالم اینه
اهل سنت و جماعت که امامت را قبول ندارند، مقامی بالاتر از نبوت را قبول ندارند.
حکم این قضیه چی میشه؟؟؟
✅پاسخ
در این شکی نیست که مقام امامت بالاتر از مقام نبوت است وما در گذشته در این زمینه بحث کرده ایم که میتوانید به پاسخ های گذشته ی ما رجوع کنید ویا کلمه ی«دعای ابراهیم»را در کانال سرچ کنید
❗️حال سؤال شما اینجاست که اگر کسی نبوت را قبول نداشته باشد کافر است ،حال اهل سنت که امری مهمتر از نبوت یعنی امامت را قبول ندارند،ایا کافرند یا خیر؟
❗️پاسخ ان است که اصول دین نزد تشیع سه امر است توحید،نبوت،معاد
👌اما اصول مذهب نزد شیعه پنج امر است که عبارتنداز:توحید،عدل،نبوت،امامت،معاد
❗️اگر کسی یکی از اصول دین را قبول نداشته باشد از اسلام خارج است اما اگر امامت وعدل که جزو اصول مذهب است را کسی منکر شود نمیتوان گفت از اسلام خارج است،اگرچه مقام امامت از مقام نبوت برتر است،چرا که اهل بیت چنین حکم کرده اند که افرادی که ولایت را قبول نداشته مسلمان میباشندوچون ما در این مسئله دلیل خاص داریم لذا حکم به اسلام اهل سنت میکنیم
❗️امام صادق فرمود:
«اسلام شهادت بر لااله الا الله ورسالت پیامبر واقامه نماز وپرداخت زکات وانجام حج وروزه ی ماه رمضان است این اسلام است اما ایمان ،اعتقاد به ولایت میباشد اگر کسی به انچه مقتضی اسلام است مقر باشد اما ولایت را نداشته باشد مسلمان است اما مسلمان گمراه»
📚الکافی،ج3،ص69
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
📢کانال ما در تلگرام
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
⁉️سوال
یک بار یک سنی از من پرسید اگر شیعه شوم چه بدست می آورم که اکنون آن را ندارم
💭پاسخ:
❗️برای شیعه بودن چه فضیلتی از این بالاتر که اهل نجات و رستگاری و بهشت باشد.
💎ترمذی روایت می کند که پیامبر گرامی فرمود:
"امت من به هفتاد و سه فرقه تقسیم خواهد شد که تمام آنها اهل آتش جهنم هستند بجز یک فرقه"
📚سنن ترمذی ج4 ص135
📚سنن ابی داود ح3981
💎در سایر سخنان پیامبر که در کتب اهل سنت منقول است فرقه ناجیه معرفی شده است
💎 حدیث ثقلین
❗️پیامبر گرامی فرمود:
« همانا من دو جانشین را در میان شما می گذارم ،کتاب خدا ریسمان کشیده شده ما بین آسمان و زمین و عترتم اهل بیتم و همانا این دو از یکدیگر جدا نمی شوند تا در کنار حوض بر من وارد شوند.تا زمانی که به آن دو تمسک کنید هرگز گمراه نمی شوید"
📚مسند احمد،ج5 ص181
❗️این حدیث از جمله احادیث متواتر است که بزرگان اهل سنت در کتب خود روایت کرده اند مانند مسلم در صحیح ج7 ص122 ،ترمذی در صحیح ج5 ص621، حاکم در مستدرک،ج3 ص110، وعلمای فراوان دیگر از اهل سنت که جهت اگاهی رجوع کنید به کتاب فضائل الخمسه ج2 ص44 به بعد
💎حدیث سفینه:
❗️پیامبر گرامی فرمود:
« مثل اهل بیتم در بین شما همانند کشتی نوح در میان قوم نوح است هر کس سوار بر آن شود نجات یافته و هر کس از آن تخلف کند غرق شود»
📚مستدرک،حاکم،ج2 ص343
♦️همین معنی را هیتمی در مجمع الزواید،ج9 ص168 ،ابی نعیم در حلیه الاولیائ،ج4 ص306، متقی هندی در کنزالعمال،ج6 ص216، خطیب بغدادی در تاریخ،ج12 ص19 و ...نقل کرده اند
❗️این احادیث حاکی از آن است که رستگاری و نجات تنها از طریق اهل بیت ممکن است.
🔰سیوطی از علمای برجسته اهل سنت روایت می کند که پیامبر گرامی فرمود:
"همانا علی و پیروان وشیعیانش در روز قیامت از رستگارانند"
📚در المنثور ذیل ایه 7 بینه ج6 ص359
❗️همین مضمون را دیگران از علمای اهل سنت نیز نقل کرده اند:
📚جامع البیان ج30 ص171
📚صواعق المحرقه ص96
📚نور الابصار ص70
📚مجمع الزواید ج9 ص131
📚شواهد التنزیل ج2 ص357
📚کفایه الطالب ص118
❗️و...
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht