👌پاسخ معاند در مورد نماز خواندن حسنین علیهما السلام ، پشت سر مروان را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/912
👌پاسخ معاند در مورد مفهوم ولایت مطلقه فقیه را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2767
👌پاسخ معاند در مورد روایتی که می گوید ، علت حبس یونس نبی در شکم ماهی ، عدم پذیرش ولایت علی علیهما السلام بوده است را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2768
#پیوند_اعضای_میت
🤔پرسش
❔این که مراجع پیوند اعضا را جایز می دانند چه مفهومی دارد ❗️مگر زمان ائمه پیوند اعضا بوده است که ائمه حکم آن را بیان کرده باشند تا مراجع به آن حکم رسیده باشند ❕اگر حکمی بیان نشده پس این فتوای مراجع از کجا است ❕
💠پاسخ💠
👌چنین نیست که تمام مراجع پیوند اعضا را جایز بدانند ، برخی از آنان جایز می دانند و برخی جایز نمی دانند .
❕از جمله کسانی که جایز می دانند ، آیت الله مکارم شیرازی است . ایشان فتوا می دهند ؛ « هرگاه مرگ مغزى به طور كامل و مسلّم باشد، و هيچ گونه احتمال بازگشت به زندگى عادى وجود نداشته باشد، برداشتن بعضى از اعضا (خواه مانند قلب باشد يا كليه يا عضو ديگر) براى نجات جان مسلمانى، مانعى ندارد، خواه وصيّت به اين كار كرده باشد يا نه، ولى بهتر جلب رضايت اولياى ميّت است »
📚احکام پزشکی ، ص 121
👌و از جمله کسانی که جایز نمی دانند ، آیت الله سیستانی است ، ایشان می فرماید ؛
« قطع عضو مسلمان مرده مانند چشم و دستش برای پیوند زدن به بدن زنده جایز نیست و اگر کسی چنین کند بر او دیه لازم میآید و دفن آن عضو قطع شده واجب است، ولی اگر پیوند زده شد و عضو جزو بدن زنده شد، قطع آن واجب نیست ، اگر کسی که از نظر مغزی مرده است در حالی که قلب وریه او هرچند به کمک دستگاه وظیفه خود را انجام میدهند شرعا مرده شمرده نمیشود وقطع اعضای او برای الحاق به افراد زنده به هیچ وجه جایز نیست و قتل محسوب می شود و موجب دیه و قصاص است »
📚سایت آیت الله سیستانی
💠https://www.sistani.org/persian/qa/02448/
👌کسانی که فتوا به عدم جواز می دهند به ادله ای استناد می کنند از جمله آنکه در روایات متعددی از قطع عضو میت مسلمان نهی شده است .
❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« گناه قطع سر میت شدیدتر است از قطع سر انسان زنده »
📚الکافی ج 7 ص 348
👌امام باقر علیه السلام فرمود ؛
« خداوند آنچه را که در زمان زنده بودن مومنین ، انجامش حرام است را برای مردگان مومنین هم حرام کرده است »
📚الکافی ج 1 ص 303
👌پیامبر گرامی فرمود ؛
« احترام میت مسلمان مانند احترام زنده مسلمان است »
📚وسائل الشیعه ج 29 ص 329
👌بنابراین همانطور که آسیب و جراحت وارد کردن بر مسلمان زنده حرام است ، بر مسلمان میت هم حرام است و نباید اعضای بدن میت مسلمان را پس از مرگ برای پیوند قطع نمود .
❕همینطور روایاتی که از مثله و قطعه قطعه کردن بدن میت نهی می کند ، شاهد روشنی بر ممنوعیت پیوند اعضای میت است ، چنان که علی علیه السلام در مورد نحوه #قصاص ابن ملجم فرمودند ؛
« ای فرزندان عبدالمطلب نکند بعد از شهادتم ( به بهانه قتل من ) در خون #مسلمانان فرو روید و بگویید امیر مومنان #کشته شد. آگاه باشید جز #قاتل من را به سبب قتل من نکشید ( درست ) بنگرید هر گاه من از این ضربت از دنیا #چشم پوشیدم ، او را تنها یک #ضربه بزنید تا یک ضربت در برابر یک ضربت باشد و او را مثله نکنید ( گوش و بینی و اعضای بدن او را جدا نسازید ) که من از رسول خدا شنیدم که می فرمود از #مثله کردن بپرهیزید هر چند نسبت به سگ گزنده باشد »
📚نهج البلاغه نامه 47 بخش چهارم
👌روایات دیگری نیز می باشد که از اهانت و بی احترامی مومن نهی می کند؛
📚وسائل الشیعه ج 12 ص 265 باب 146
❕روشن است که قطعه قطعه کردن بدن میت مومن ، روشن ترین هتک و بی احترامی در قبال او محسوب می شود .
👌در مقابل فقهایی که قائل به جوازند ، پاسخ می دهند که ادله فوق صحیح است تا زمانی که اضطرار به عمل کردن بر خلاف آن حاصل نشده باشد ، چنان که امام صادق عليه السلام فرمود ؛ «لَيْسَ شَىْءٌ مِمَّا حَرَّمَ اللَّهُ الَّا وَقَدْ احَلَّهُ لِمَنِ اضْطُرَّ الَيْهِ » « هيچ حرامى الهى نيست مگر اين كه خداوند آن را براى كسى كه مضطر شده است حلال فرموده است »
📚بحار الانوار ج 72 ص 411
👌وقتی که حفظ جان مسلمانی ، توقف بر پیوند اعضای فردی دارد که هیچ امیدی به بازگشت او به دنیا نیست ، ما در اینجا مضطر هستیم و می توانیم برای حفظ جان مسلمانی از اعضای مسلمان میت دیگر استفاده کنیم .
❕لذا می بینیم که امامان علیهم السلام اجازه شکافتن شکم میت مسلمانی را که فرزند در شکم دارد و او زنده است را از باب اضطرار داده اند ، در حالی که مطابق ادله فوق ، در حالت عادی چنین کاری را اجازه نداده بودند ، چنان که اصحاب امام صادق علیه السلام از ایشان در مورد زنی سوال کردند که مرده است ، اما فرزندش در شکمش تکان می خورد ، آیا می توان شکمش را شکافت و فرزند را خارج کرد ؟ امام علیه السلام فرمود ؛
«بله ، پس از آن شکم مادر دوخته می شود »
📚الکافی ج 3 ص 206
👌بنابراین می بینیم که حکم به جواز پیوند اعضای میت ، مبتنی بر روایات اهل بیت علیهم السلام است ، و مراجعی هم که حکم جواز داده اند ، حکمشان مبتنی بر ادله فوق می باشد .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
❕پاسخی اجمالی به معاند ؛
👌علوم علی علیه السلام به تعلیم پیامبر گرامی بوده است و چنانچه در همان پاسخ آوردیم ، در مساله مذکور نیز ایشان جهت یادگیری تفصیلی مساله به پیامبر گرامی رجوع کردند ، نه از باب شک در صدق سخن فاطمه سلام الله علیهما ، بلکه برای فراگیری تفصیلی مساله .
❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« خداوند حلال و حرام و تاویل را به رسولش تعلیم داد و رسول الله نیز تمام آنچه از خدا تعلیم دیده بود را به علی تعلیم داد»
📚بحار الانوار ج40 ص208
🔷وفرمود:
« علی به هر آنچه رسول خدا می دانست آگاهی داشت و خداوند چیزی را به رسولش تعلیم نمی داد مگر آنکه رسول الله آن را به امیر المومنین تعلیم می داد»
📚بحار الانوار ج40 ص209
👌لذا می بینیم که علمای اهل سنت نقل می کنند ؛
« دانا ترین مردم به علوم رسول خدا ، علی بن ابی طالب است»
📚مستدرک حاکم ج3 ص499
👌و به خاطر همین پیامبر فرمود ؛
« من شهر علم هستم و علی درب آن شهر است .هر کس می خواهد وارد این شهر بشود باید از درب آن وارد شود »
📚مستدرک حاکم ج 3 ص 126
@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
👌ما اگر چه مرحوم آصف محسنی را شایسته انتقادهای جدی می دانیم به خاطر تالیف کتابهایی چون مشرعه بحار الانوار ، معجم الاحادیث المعتبره ، الاحادیث المعتبره فی جامع احادیث و ... به خاطر اتخاذ نظریاتی بی مبنا و دادن اجازه نامه روایت به ناصبیانی چون نورعلی تابنده و ... با این وجود ایشان نگفتند که تمام وقائع کربلا ساختگی است ، بلکه گفته اند اکثر حوادث تفصیلی کربلا مجهول است ( مشرعه بحار الانوار ج 2 ص 156) ، اگر چه این سخن هم اغراق در مساله است ، با این وجود در گذشته توضیح داده ایم که مقصود علمایی که سخن از تحریف در وقائع کربلا به میان آورده اند چه می باشد ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1356
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
❕در یکی از کانال های اهل سنت ( تصویر 👆 ) از کارشناس خود پرسیده اند ؛
«اگر پدری پسر نداشته باشد و یک یا چند دختر داشته باشد، بعد از فوت ظاهرا بخشی از میراث او به برادرانش تعلق میگیرد (بخاطر اینکه پسر نداشته است). آیا این خورده شدن حق دخترها نیست؟ »
❕آنگاه کارشناس مربوطه شروع به پاسخگویی و توجیه این حکم کرده است ، در حالی که اهل بیت علیهم السلام که پیامبر گرامی امر به تبعیت از آنها کرده است ، تصریح کرده اند که برادران میت جزء طبقه دوم از طبقات ارث هستند و تا زمانی که از طبقه اول یعنی اولاد یا اولاد اولاد ، فردی باشد ، ارث به خواهر و برادر میت نمی رسد و در فرض مذکور تمام ارث به دختران می رسد .
❕علی بن ابی حمزه می گوید از امام کاظم علیه السلام در مورد همسایه ام پرسیدم که از دنیا رفته و تنها دخترانی از او باقی مانده است ؟ امام علیه السلام پاسخ داد ؛ « تمام مال از آن دختران است » ( الفقیه ج 4 ص 261)
👌بی شک پشت کردن به تعالیم اهل بیت علیهم السلام است که موجب شده شبهات مذکور برای عوام اهل سنت ایجاد شود و احیانا از دین و دستورات دین دل زده شوند ما آنان را توصیه به پیروی از اهل بیت علیهم السلام و پشت کردن به علمای متعصبشان می کنیم ، اهل بیتی که پیامبر گرامی ( طبق مدارک اهل سنت ) در وصف آنان فرمود ؛
«من دو چیز برای شما باقی می گذارم که تا زمانی که به آن دو تمسک کنید هرگز گمراه نمی شوید کتاب خدا و #عترتم اهل بیتم»
📚سنن ترمذی ج5 ص329 _ مسند احمد ج5 ص182 _مستدرک حاکم ج3 ص148
👌و در حدیث #سفینه فرمود؛
«مثل اهل بیتم در میان شما همانند کشتی نوح است در میان قوم نوح که هر کس بر آن سوار شود نجات یافته و هر کس از آن تخلف کند هلاک می شود»
📚مستدرک حاکم ج2 ص343 _ مجمع الزوائد ج9 ص168 _ کنزالعمال ج6 ص216
👌و در حدیث #امان فرمود ؛
❕«ستارگان وسیله ایمنی برای اهل زمین از غرق شدن هستند و اهل بیت من وسیله ایمنی برای امت من از اختلاف هستند»
📚مستدرک حاکم ج3 ص149
❕مطابق نقل های فریقین ، پیامبر گرامی خبر از افتراق امت اسلام دادند و تصریح کردند که تنها یک فرقه اند که اهل نجاتند ، چنان که نقل می کنند که فرمود ؛
«امت موسی پس از او به هفتاد و یک فرقه تقسیم شدند که تنها یک فرقه از آنان فرقه ناجیه می باشد و هفتاد فرقه دیگر در آتش هستند. و امت عیسی پس از او به هفتاد و دو فرقه تقسیم شدند که یک فرقه از آنان ناجیه و بقیه در آتش هستند.و امت من نیز به هفتاد و سه فرقه تقسیم میشوند که یک فرقه از آنان اهل نجات و بقیه در آتش هستند»
📚الخصال ج 2 ص 585 _ سنن ترمذی ج 5 ص 26
👌مطابق نقل های فوق که طریقه نجات ، تنها طریقه اهل بیت علیهم السلام معرفی شده است ، عوام اهل سنت هم اگر می خواهند جزء افراد نجات یافته باشند باید به طریقه اهل بیت علیهم السلام تمسک کنند ، چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛
«فرقه ناجیه فرقه ای است که به من و اهل بیتم پس از من اقتدا کند»
📚معانی الاخبار ص 323
❗️ علی علیه السلام هم فرمود ؛
«امت اسلام به هفتاد و سه فرقه تقسیم می شوند .قسم به خداوندی که جانم بدست اوست تمام این فرقه ها گمراه هستند مگر فرقه ای که از من تبعیت کنند و از شیعیان من باشند »
📚امالی مفید ص 213
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ وهابی را که مدعی است ما معتقدیم که غیر شیعیان زنازاده هستند را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2769
👌پاسخ شبهه پراکنی وهابی در مورد چیستی عقیده به بداء در نزد شیعه را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2770
👌پاسخ وهابی را که مدعی است سوره کوثر ارتباطی با فاطمه صدیقه سلام الله علیها ندارد را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/691
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ وهابی را که مدعی است از امام زمان ادعایی تشیع در قرآن هیچ خبری نیست را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2602