eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.1هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
203 ویدیو
48 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! 👈وابسته به موسسه بقیه الله الاعظم ارواحناه فداه طرح شبهه و سوال : @poorseman تمام کانالهای ما : https://yek.link/ipasookh
مشاهده در ایتا
دانلود
پاسخی به وهابی در مورد بتول بودن فاطمه صدیقه سلام الله علیها !!! 🤔پرسش : ❓ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللهِ قَالَ : كَانَ بَيْنَ الْحَسَنِ وَالْحُسَیْنِ  طُهْرٌ. وَكَانَ بَيْنَهُما فِي الْمِيلَادِ سِتَّةُ أَشْهُرٍ وَعَشْراً. امام جعفر صادق فرمود : ميان حسن و حسين يك طُهر فاصله شد. وفاصله‌ی ولادت آنها 6 ماه و ده روز بود. ( کافی ٤٦٣/١ ) حدیث فوق، صراحت دارد که حضرت فاطمه {رَضِيَ اللهُ عَنْهَا} نیز، طهر داشت. که بعد از حیض و نفاس، واقع می‌شود. و این حدیث صحیح‌السند، افسانه‌ی حائض‌نشدنِ ایشان  را منتفی می‌کند. نکته : نمی‌توان ادعا کرد که منظور امام، اندازه‌ی یک طهر است. زیرا اولاً : امام اصلاً نگفته به‌اندازه‌ی یک طهر که برای باقی زنان اتفاق می‌افتد، فاصله شد!! بلکه صراحتاً فرموده که یک طهر واقع گشت. ثانیاً : اصلاً مدت‌زمان طُهر برای هر زن، کاملاً متفاوت است و اندازه‌اش یکسان نیست !!! 💠پاسخ :💠 ❕در مورد پاکی ظاهری حضرت فاطمه صدیقه سلام الله علیها در نقلی آمده است که : "از پیامبر گرامی اسلام سؤال شد: اى رسول خدا بتول يعنى چه، ما از شما شنيده‏ام كه مى‏فرموديد: مريم و فاطمه  بتول مى‏باشند؟ 👌پيامبر گرامی فرمودند: " بتول به زنى گفته مى‏شود كه قرمزى هرگز نبيند يعنى حيض نشود چه آن كه حيض در دختران انبياء ناپسند مى‏باشد. " " أَنَّ النَّبِيَّ ص سُئِلَ مَا الْبَتُولُ فَإِنَّا سَمِعْنَاكَ يَا رَسُولَ الله تَقُولُ إِنَّ مَرْيَمَ بَتُولٌ وَ فَاطِمَةَ بَتُولٌ فَقَالَ ص الْبَتُولُ الَّتِي لَمْ تَرَ حُمْرَةً قَطُّ أَيْ لَمْ تَحِضْ فَإِنَّ الْحَيْضَ مَكْرُوهٌ فِي بَنَاتِ الْأَنْبِيَاءِ. " 📚علل الشرائع، ج‏1، ص: 181 ❕در نقل دیگر فرمود : " فاطمه مانند زنان عالمیان نیست. او به مانند آنان نقص نمی پذیرد یعنی خون نمی بیند " "إِنَّ فَاطِمَةَ لَيْسَتْ كَنِسَاءِ الْآدَمِيِّينَ لَا تَعْتَلُّ كَمَا تعتلن [تَعْتَلِلْنَ‏] " 📚بحار الانوار ج 43 ص 16 _ مناقب آل ابی طالب ج 3 ص 330 ❕حال وهابی اشکال کرده است که بر اساس روایتی از کتاب کافی شریف , فاطمه صدیقه سلام الله علیها خون می دیده است ,  زیرا در روایت مذکور آمده است که فاطمه صدیقه در فاصله میان تولد امام حسن و انعقاد نطفه امام حسین علیهم السلام یک طهر و پاکی را گذرانده است و طهر و پاکی بعد از نجاست و آلودگی اتفاق می افتد !!!! ❗️در پاسخ وهابی گفتنی است : ▫️1 _ واژه " طُهْر " مصدر " طَهُرَ " به معنای پاک بودن از نجاست و آلودگی و خون دیدن است . 📚ترجمه معجم الوسیط ج 2 ص 1211 👌بر این اساس , در روایت مورد اشکال وهابی آمده است که فاطمه صدیقه بعد از تولد امام حسن یک طهر یعنی یک پاک بودن را گذراند و سپس به امام حسین حامله شده است . ❓حال سوال اینجاست که مقصود از طهر و  پاک بودن , پاک بودن خود فاطمه صدیقه از خون است یا مقصود پاک بودن نوع زنان از خون و آلودگی  است ? ❕با توجه به آنکه در روایات متعددی , خون دیدن فاطمه صدیقه نفی شده است و این روایات , روایت مورد استناد وهابی را نیز تفسیر می کند لذا روشن می شود که مقصود از طُهر و پاک بودن در روایت مورد بحث, پاک بودن خود فاطمه صدیقه نیست بلکه مقصود از " طُهر " پاک بودن نوع زنان است یعنی در مدت زمان پاک بودن نوع زنان پس از خون دیدن , نطفه امام حسین ع منعقد شده است . 👈  باتوجه به آنکه در ادامه روایت آمده است که فاصله سنی امام حسین ع با امام حسن ع , شش ماه و ده روز است و از سوی دیگر مدت زمان حمل امام حسین ع شش ماه بوده است , بنابراین مدت زمان طُهری که فاطمه در آن مدت به حسین حامله شده است مقدار اقل طُهر زنان بوده که ده روز است :👉 📚فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بيت عليهم السلام، ج‏1، ص: 627 ❗️بنابراین  فاطمه صدیقه ده روز پس از تولّد امام حسن , امام حسين عليهم السلام را حامله شد و چون مدت حمل امام حسین هم شش ماه بوده است , پس مدت زمان فاصله سنی امام حسن و امام حسین , شش ماه و ده روز بوده است : " عن أبي عبد الله  عليه السلام: " وذلِكَ أنَّ الحُسَينَ بنَ عَلِيٍّ عليه السلام وُلِدَ وهُوَ ابنُ سِتَّةِ أشهُر " 📚تهذيب الأحكام: ج 1 ص 328 ❕از آنچه گفتیم روشن شد که مقصود از طُهر در روایت مورد بحث , مقدار و زمان حداقل طهر و پاک بودن نوع زنان از حیض است که ده روز می باشد , چنانچه که شارحین روایت مذکور به این نکته تصریح کرده اند : " أراد بالطهر مقدار زمان الطهر لأن فاطمة ع لم تطمث و لم تر دما ثم أراد به أقل الطهر و هو عشرة أيام كما دل عليه آخر الحديث فإن مده حمل الحسين ع كانت ستة أشهر كما عرف‏ " 📚الوافي، ج‏3، ص: 758 _ شرح الكافي (الأصول و الروضة )  ج‏7، ص: 226 _ مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج‏5، ص: 362 ▫️ادامه 👇
❗️ادامه 👇 ▫️2 _ اگر وهابی به توضیحات ما توجه نکند و باز هم بگوید مقصود روایت مورد بحث آن است که فاطمه صدیقه سلام الله علیها خون می دیده است , در این صورت می گوییم که روایت مذکور از روی تقیه و موافق با روایات اهلسنت صادر شده است زیرا مضمون آن را علمای اهلسنت هم نقل کرده اند : " لَم يَكُن بَينَ الحَسَنِ وَالحُسَينِ  إلّا طُهرٌ " _  لَم يَكُن بَينَ الحَملِ بِالحُسَينِ  بَعدَ وِلادَةِ الحَسَنِ إلّا طُهرٌ واحِدٌ.  " 📚المعجم الكبير: ج 3 ص 95 ح 2766، المصنّف لابن أبي شيبة: ج 8 ص 45 ح 40، التاريخ الكبير: ج 2 ص 286 ح 2491، تهذيب الكمال: ج 6 ص 398 _  اسد الغابة: ج 2 ص 25، الإصابة: ج 2 ص 68 👈در همچنین مواردی که روایتی موافق با روایات اهلسنت است و به ظاهر با روایات شیعه (خون ندیدن فاطمه صدیقه  ) هم در تعارض است , روایت مورد بحث از اعتبار ساقط است زیرا ما در هنگام تعارض روایات ماموریم روایتی را که موافق با اهلسنت است را طرد کنیم و بگوییم که تقیه ای صادر شده است ,👉 چنانکه راوی از امام صادق علیه السلام سوال کرد که ؛ «  دو خبر از شما می بینیم که یکی از آنها موافق اهل سنت و دیگری مخالف اهل سنت است ، کدام خبر را اخذ کنیم ؟ امام علیه السلام فرمود آن خبری را که👈 با اهل سنت مخالف است ،👉 آن را اخذ کنید چرا که رشد و هدایت در آن است » « وَجَدْنَا أَحَدَ الْخَبَرَيْنِ مُوَافِقاً لِلْعَامَّةِ وَ الْآخَرَ مُخَالِفاً لَهُمْ بِأَيِّ الْخَبَرَيْنِ يُؤْخَذُ  قَالَ مَا خَالَفَ الْعَامَّةَ فَفِيهِ الرَّشَاد » 📚 الکافی  ج 1 ص 68 👌در ذیل در مورد چرایی صدور روایات تقیه ای و موافق با مذهب اهلسنت توضیحات خوبی داده ایم : https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4061 @Rahnamye_Behesht
پاسخ به شبهات فقهی فضای مجازی جلد 1-.05.Prp.pdf
1.62M
📖کتاب الکترونیک : " پاسخ به شبهات فقهی فضای مجازی ( جلد اول ) ✍نویسنده : احمد پودینه ئی ( مدیریت مجموعه شیعه پاسخ ) @Rahnamye_Behesht
📘 کتاب الکترونیک : پاسخ به شبهات فقهی فضای مجازی( جلد اول ) ◀️نویسنده: احمد پودینه ئی 📚چکیده‌ای از کتاب: کتاب مذکور حاوی تازه ترین سوالات و شبهات مطرح شده در فضای مجازی پیرامون احکام و قوانین اسلامی است که به صورت استدلالی و با استناد به منابع فقهی مورد بحث و بررسی و پاسخگویی نویسنده قرار گرفته است . ❕برخی از موضوعات مطرح شده در کتاب مذکور از قرار ذیل است : حکم فقهی مهاجرت از مملکت اسلامی _ جواز نگاه به بدن زن در جلسه خواستگاری _ اشتباه قرآن در بیان قوانین فقهی ارث _ بررسی ادله جواز ساختن بمب اتم در هنگام ضرورت _ حرام بودن پیروی از رای و دیدگاه زنان _ محرمیت همه انسانها با یکدیگر _ حرام بودن جراحی کردن _ مبانی فقهی دفاع از فلسطین _ مقصود از ولایت مطلقه فقیه _ واجب بودن اجبار کردن کنیزان بر زنا بر اساس مبانی فقهی _ بررسی فقهی سهمیه ایثارگران از بیت المال و .... 📕📘لینک دانلود کتاب📕📘 ┄┅═══••✾••═══┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 موشن گرافیک| چشم زخم !!!! ❓1 _ آیا چشم زخم مورد تایید اسلام است یا مساله ای خرافی است ? ❓2 _ آیا یافته های علمی نیز مساله چشم زخم را تایید می کنند ? ❓3_برای دفع چشم زخم چه دعا و ذکری موثر است ? ❓4_آیا تخم مرغ شکستن و اسپند دود کردن در دفع چشم زخم تاثیر دارد ? 👌پاسخ پرسشهای مطرح شده را در کلیپ فوق ببینید . @Rahnamye_Behesht
🔻متی نصرالله؟ 🔸أمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُمْ مَثَلُ الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِكُمْ مَسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّىٰ يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَىٰ نَصْرُ اللَّهِ أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ 🔹آیا گمان کردید داخل بهشت می‌شوید، بی‌آنکه حوادثی همچون حوادث گذشتگان به شما برسد؟! همانان که گرفتاریها و ناراحتیها به آنها رسید، و آن چنان ناراحت شدند که پیامبر و افرادی که ایمان آورده بودند گفتند: «پس یاری خدا کی خواهد آمد؟!» آگاه باشید، یاریِ خدا نزدیک است! (بقره/٢١۴)
حزب الله پیروز است !!! 👌خداوند می فرماید : "وعده قطعى ما براى بندگان مرسل ما از قبل مسلم شده - كه آنها يارى مى‏شوند - و لشكر ما (در تمام صحنه‏ها) پيروزند. " "وَ لَقَدْ سَبَقَتْ كَلِمَتُنا لِعِبادِنَا الْمُرْسَلِينَ _ إِنَّهُمْ لَهُمُ الْمَنْصُورُونَ _ وَ إِنَّ جُنْدَنا لَهُمُ الْغالِبُونَ " ( سوره صافات آیات 171 _ 172 _ 173 ) ❤️ "چه عبارت صريح و گويا، و چه وعده روح‏پرور و اميدبخشى؟! آرى پيروزى لشكر حق بر باطل، و غلبه جند اللَّه و يارى خداوند نسبت به بندگان مرسل و مخلص از وعده‏هاى مسلم او، و از سنتهاى قطعى است كه در آيات فوق به عنوان" سَبَقَتْ كَلِمَتُنا" (اين وعده و سنت ما از آغاز بوده) مطرح شده است. 👌نظير اين مطالب در آيات فراوان ديگرى از قرآن مجيد آمده است: ▫️در آيه‏ 47 سوره روم مى‏خوانيم: وَ كانَ حَقًّا عَلَيْنا نَصْرُ الْمُؤْمِنِينَ" يارى كردن مؤمنان حقى است مسلم بر ما"! ▫️و در آيه 40 سوره حج آمده است: وَ لَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ:" خداوند هر كس را كه به يارى آئين او برخيزد ياريش مى‏كند". ▫️و در آيه 51 از سوره غافر مى‏خوانيم: إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنا وَ الَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ يَوْمَ يَقُومُ الْأَشْهادُ:" ما رسولان خود و افراد با ايمان را در زندگى دنيا و در (روز رستاخيز) آن روز كه شاهدان به حق قيام مى‏كنند يارى مى‏دهيم". ▫️و بالآخره در آيه 21 سوره مجادله با قاطعيت تمام از اين غلبه و پيروزى به عنوان يك سنت قطعى سخن مى‏گويد: كَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَ رُسُلِي:" خداوند مقرر داشته است كه من و رسولانم بطور قطع غلبه خواهيم كرد"! ❕ بديهى است خداوندى كه بر همه چيز توانا است، و در وعده‏هاى او هرگز تخلف نبوده و نيست، مى‏تواند به اين وعده بزرگ خود جامه عمل بپوشاند، و همانند سنتهاى تخلف‏ناپذير عالم هستى بى‏كم و كاست مردان حق را پيروز گرداند. ▪️اين وعده الهى يكى از مهمترين مسائلى است كه رهروان راه حق به آن دلگرمند، و از آن روح و جان مى‏گيرند، هر زمان خسته شوند با آن نفس، تازه مى‏كنند، و خون جديدى در عروقشان جارى مى‏شود.... " 📚تفسیر نمونه ج 19 ص 187 ❕❕ولى نبايد فراموش كرد كه اين وعده حتمى خداوند بى قيد و شرط نيست، شرط آن ايمان و آثار ايمان است، شرط آن اين است كه سستى به خود راه ندهند، و از مشكلات نهراسند و غمگين نشوند، چنان كه در آيه 139 آل عمران مى‏فرمايد: "وَ لا تَهِنُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ‏ " " و سست نشويد و غمگين مگرديد و شما برتريد اگر ايمان داشته باشيد. " . ▪️شرط ديگر آن اين است كه دگرگونيها را از خود شروع كنند چرا كه خداوند نعمتهاى هيچ قوم و ملتى را تغيير نمى‏دهد مگر تغييرى در خود آنها پيدا شود " ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّراً نِعْمَةً أَنْعَمَها عَلى‏ قَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ " (انفال 53). 👈بايد دست به رشته محكم الهى بزنند و صفوف خود را متحد كنند، نيروهاى خود را بسيج نمايند، نيات را خالص گردانند و مطمئن باشند دشمن هر قدر قوى و نيرومند و آنها هر قدر به ظاهر كم جمعيت و كم توان باشند سرانجام با جهاد وكوشش و توكل بر پروردگار پيروز مى‏شوند. 👉 📚تفسیر نمونه ج 23 ص 467 @Rahnamye_Behesht
آگاهی بهشتیان و دوزخیان از احوال یکدیگر !!! 🤔 : ❓بهشتیان و جهنمبان همدیگر را می بینند و با همدیگر صحبت می کنند درسته؟  «ما سَلَکَکُمْ فی‏ سَقَرَ...... این از ورای حجاب است یا نه؟ یکی از علما گفته بود از پشت دیوار شيشه ای این ملاقات و گفتگو ها انجام میشه . سندش را میخواستم ! ❗️❗️ 💠پاسخ :💠 ❕از روایاتی استفاده می شود که خداوند شرایطی را فراهم می کند که بهشتیان و دوزخیان , مستقیما و بدون واسطه یکدیگر را می بینند و با هم گفتگو می کنند . ▫️امام صادق عليه السلام فرمود : " خداوند، هيچ مخلوقى نيافريد، مگر آن كه براى او منزلى در بهشت و منزلى در دوزخ قرار داد. پس چون اهل بهشت در بهشت و اهل دوزخ در دوزخ جاى گيرند، منادى‏اى بانگ مى‏زند كه: «اى اهل بهشت! بنگريد». بهشتيان به دوزخ مى‏نگرند و منزل‏هايشان در دوزخ برايشان بالا آورده مى‏شود. سپس به ايشان گفته مى‏شود: «اينها منزل‏هاى شما بود كه اگر پروردگارتان را نافرمانى مى‏كرديد، به آنها وارد مى‏شديد». پس اگر بنا بود كسى از خوش‏حالى بميرد، بهشتيان در آن روز از خوش‏حالىِ اين كه عذاب از ايشان برطرف شده است، مى‏مُردند. آن گاه [به دوزخيان‏] ندا مى‏شود كه: «اى گروه‏هاى دوزخى! سرهايتان را بلند كنيد و به منزل‏هاى خود در بهشت بنگريد». دوزخيان، سرهاى خود را بلند مى‏كنند و منزل‏هاى خود در بهشت و نعمت‏هاى آن را مى‏بينند. پس به ايشان گفته مى‏شود: «اينها منزل‏هاى شما بود كه اگر پروردگارتان را فرمان مى‏برديد، به‏ آنها وارد مى‏شديد». پس اگر بنا بود كسى از اندوه بميرد، دوزخيان در آن روز از اندوه مى‏مُردند. آن گاه بهشتيان، منزل‏هاى [بهشتىِ‏] دوزخيان را و دوزخيان، منزل‏هاى [دوزخىِ‏] بهشتيان را به ارث مى‏برند. اين، همان سخن خداى متعال است كه: «ايشان‏اند وارثان؛ همانان كه فردوس را به ارث مى‏برند و در آن، جاويدان‏اند». " " ما خَلَقَ اللَّهُ خَلقاً إِلَّا جَعَلَ لَهُ فِي الجَنَّةِ مَنزِلًا وَفِي النّارِ مَنزِلًا، فَإِذا سَكَنَ أَهلُ الجَنَّةِ الجَنَّةَ وَأَهلُ النّارِ النّارَ نادَى مُنادٍ: يا أَهلَ الجَنَّةِ أَشرِفُوا، فَيُشرِفُونَ عَلَى النّارِ، وَتُرفَعُ لَهُم مَنازِلُهُم فِي النّارِ، ثُمَّ يُقالُ لَهُم: هذِهِ مَنازِلُكُمُ الَّتِي لَو عَصَيتُم رَبَّكُم دَخَلتُمُوها. فَلَو أَنَّ أَحَداً ماتَ فَرَحاً لَماتَ أَهلُ الجَنَّةِ ذلِكَ اليَومَ فَرَحاً بِما صُرِفَ عَنهُم مِنَ العَذابِ. ثُمَّ يُنادَونَ: يا مَعاشِرَ أَهلِ النّارِ ... " 📚ثواب الأعمال: ص 307 ح 1، تفسير القمّي: ج 2 ص 89 ، بحار الأنوار: ج 8 ص 287 ح 19 👌در نقل دیگری , پیامبر گرامی فرمود : " هيچ كس نيست كه وارد بهشت شود، مگر آن كه جايگاهش در آتش- كه اگر بدى مى‏كرد، به آن جا مى‏رفت- به او نشان داده مى‏شود تا سپاس‏گزارى‏اش افزون شود، و هيچ كس نيست كه وارد آتش شود، مگر آن كه جايگاهش در بهشت- كه اگر كار نيك مى‏كرد، به آن جا مى‏رفت- به او نمايانده مى‏شود تا مايه [افزايش‏] دريغ و افسوس او گردد. " " لا يَدخُلُ أحَدٌ الجَنَّةَ إلّاارِيَ مَقعَدَهُ مِنَ النّارِ لَو أساءَ؛ لِيَزدادَ شُكراً. ولا يَدخُلُ النّارَ أحَدٌ إلّاأُرِيَ مَقعَدَهُ مِنَ الجَنَّةِ لَو أحسَنَ؛ لِيَكونَ عَلَيهِ حَسرَة " 📚مجمع البيان: ج 10 ص 450، جامع الأخبار: ص 515 ح 1451 ▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇 ❕برخی از محققین در مورد مساله مورد بحث می نویسند : " بهشتيان ... با اشرافى كه بر اهل دوزخ دارند مى‏توانند حال خود را با آنها مقايسه كنند، هنگامى كه اين تفاوت عظيم را ببينند از نعمت‏هاى بى‏پايانى كه در آن هستند لذّت مى‏برند. قرآن مجيد ناظر بودن بهشتيان را بر وضع دوزخيان كراراً يادآور شده، در آيه 50 سوره اعراف مى‏خوانيم: وَنادى اصْحابُ النَّارِ اصْحابَ الجَنَّةِ انْ افيضُوا عَلَيْنا مِنَ الماءِ اوْ مِمّا رَزَقَكُمُ اللَّه قالُوا انَّ اللَّه حَرَّمَهُما عَلَى الكافِرِينَ: «اهل دوزخ بهشتيان را صدا مى‏زنند كه (محبت كنيد و) مقدارى آب يا از آنچه خدا به شما روزى داده به ما ببخشيد، آنها مى‏گويند خداوند اين‏ها را بر كافران حرام كرده است». و در آيات سوره صافّات مى‏خوانيم: " فَاقْبَلَ بَعَضُهُمْ عَلَى بَعْضٍ يَتَسائلُونَ- قالَ قائِلٌ مِنْهُم انّي كانَ لي قَرينٌ ... فَاطَّلَعَ فَرَآهُ في سَواءِ الجَحيم- قالَ تَاللَّه انْ كِدْتَ لَتُرْدِينِ- وَلَوْ لا نِعْمَةُ رَبّي لَكُنْتُ مِنَ المُحْضَرِينَ " «بعضى از بهشتيان رو به بعضى ديگر كرده، سؤال مى‏كنند- يكى از آنها مى‏گويد: من همنشين (گنهكار و بى‏ايمانى) داشتم ... ناگهان نگاه مى‏كند او را در وسط دوزخ مى‏بيند- به او مى‏گويد: به خدا سوگند چيزى نمانده بود كه مرا نيز به هلاكت بكشانى!- و هرگاه نعمت پروردگارم نبود من نيز از احضار شدگان در دوزخ بودم» (صافات- 50 و 51 و 55 و 56) باز در سوره اعراف مى‏خوانيم: "و نادى اصْحابُ الجَنَّةِ اصْحابَ النّارِ انْ قَدْ وَجَدْنا ما وَعَدنا رَبُّنا حَقّا فَهَلْ وَجَدْتُمْ ما وَعَدَ رَبُّكُمْ حَقّاً قالُوا نَعَمْ فَاذَّنَ مُؤَذِّنٌ بَيْنَهُمْ انْ لَعْنَةٌ اللَّه عَلى الظّالِمِينَ " «اهل بهشت، دوزخيان را صدا مى‏زنند كه ما آنچه را پروردگارمان وعده داده بود همه را حق يافتيم، آيا شما هم آنچه را پروردگارتان وعده داده بود حق يافتيد؟ مى‏گويند بله، در اين هنگام ندا دهنده‏اى در ميان آنها ندا مى‏دهد كه لعنت خدا بر ستمگران باد! (اعراف- 44). از مجموع اين آيات به وضوح استفاده مى‏شود كه نه ساكنان بهشت از وضع حال دوزخيان بيخبرند و نه ساكنان دوزخ از حال بهشتيان، اطلاع بهشتيان سبب مزيد سرور و نعمت آنهاست، كه در آن عذاب‏هاى دردناك گرفتار نشدند، و در ميان آنهمه نعمت غوطه‏ورند، و به عكس دوزخيان از اين مقايسه رنج مى‏برند... " 📚پیام قرآن ج 6 ص 275 @Rahnamye_Behesht
تناقض در قرآن در بیان جریان قوم لوط و پیشنهاد ازدواج آنان با دختران لوط علیه السلام !!! 🤔 : ❓در مورد ماجرای حضرت لوط در دو جای قرآن متفاوت آمده در سوره حجر بعد از نقل این داستان میگوید"هولا بناتی ان‌کنتم فاعلین" ولی در سوره هود میگوید "هولا بناتی هن اطهر لکم " آیا این نقل ها دو نقل متفاوتند ? آیا اینجا تناقص نیست؟! 💠پاسخ💠 ❕لوط نبی علیه السلام از پیامبران بزرگ الهی بود که خداوند در قرآن در توصیف او فرمود : " و لوط را (به يادآور) كه به او حكم و علم داديم، و از شهرى كه اعمال زشت و كثيف انجام مى‏دادند رهايى بخشيديم، چرا كه آنها مردم بد و فاسقى بودند - و او را در رحمت خود داخل كرديم، او از صالحان بود. " وَ لُوطاً آتَيْناهُ حُكْماً وَ عِلْماً وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْقَرْيَةِ الَّتِي كانَتْ تَعْمَلُ الْخَبائِثَ إِنَّهُمْ كانُوا قَوْمَ سَوْءٍ فاسِقِينَ _ وَ أَدْخَلْناهُ فِي رَحْمَتِنا إِنَّهُ مِنَ الصَّالِحِينَ " ( سوره انبیاء آیه 74 _ 75 ) ❕علامه مجلسی نقل می کند که پیامبر گرامی فرمود : " لوط در ميان قوم خود سى سال ماند كه ايشان را بسوى خدا مى‏خواند و حذر مى‏فرمود ايشان را از عذاب الهى، و ايشان قومى بودند كه خود را از غائط پاكيزه نمى‏كردند و غسل جنابت نمى‏كردند. و لوط پسر خاله حضرت ابراهيم بود و ساره زن ابراهيم عليه السّلام خواهر لوط بود، و حضرت لوط و ابراهيم عليهما السّلام دو پيغمبر مرسل بودند كه مردم را از عذاب خدا مى‏ترسانيدند، و لوط مردى بود سخى و صاحب كرم و هر مهمانى كه بر او وارد مى‏شد ضيافت مى‏كرد و حذر مى‏فرمود مهمانان را از شرّ قوم خود، پس چون قوم لوط اين را از او ديدند گفتند: آيا تو را نهى نكرديم از عالميان؟ مهمانى نكن مهمانى را كه بر تو نازل شود، و اگر بكنى فضيحت مى‏رسانيم به مهمانان تو، و تو را خوار و ذليل مى‏كنيم نزد ايشان. پس لوط عليه السّلام هرگاه او را مهمانى مى‏رسيد پنهان مى‏كرد امر او را از بيم آنكه مبادا قوم او فضيحت نمايند به او، زيرا كه لوط در ميان ايشان قبيله و عشيره‏اى نبود و پيوسته لوط و ابراهيم عليهما السّلام متوقع نزول عذاب بر آن قوم بودند، و ابراهيم و لوط عليهما السّلام را منزلت شريفى نزد حق تعالى بود ... " 📚حیاه القلوب ج 1 ص 423 ❕قوم لوط که گرفتار فاحشه لواط و همجنس بازی با مردان شده بودند , تصمیم داشتند به مهمانان لوط علیه السلام هم تعرض کنند , لوط ( ع ) برای آنکه از این واقعه شوم جلوگیری کند به افرادی از قوم خود پیشنهاد ازدواج با دخترانش را داد و در تعبیر و بیانی خطاب به آنان فرمود : "دختران من حاضرند اگر مى‏خواهيد كار صحيحى انجام دهيد (با آنها ازدواج كنيد و از گناه و آلودگى بپرهيزيد). " قال هؤُلاءِ بَناتِي إِنْ كُنْتُمْ فاعِلِينَ " ( حجر 71 ) ❕و جهت تاکید بیشتر بر این پیشنهاد , این موضوع را با بیانی رساتر ایراد کرد و فرمود : " اى قوم من! اينها دختران منند، براى شما پاكيزه‏ترند (با آنها ازدواج كنيد و از اعمال شنيع صرف نظر نمائيد) از خدا بترسيد و مرا در مورد ميهمانهايم رسوا مسازيد، آيا در ميان شما يك مرد رشيد وجود ندارد؟! " " قالَ يا قَوْمِ هؤُلاءِ بَناتِي هُنَّ أَطْهَرُ لَكُمْ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ لا تُخْزُونِ فِي ضَيْفِي أَ لَيْسَ مِنْكُمْ رَجُلٌ رَشِيدٌ " ( هود 78 ) ❕روشن است که میان این دو جمله تناقضی نیست بلکه هر دو جمله , بیان و تعبیری در یک موضوع یعنی پیشنهاد ازدواج است و لوط علیه السلام از هر دو تعبیر و بیان استفاده کرد و با بیانهای گوناگون بر موضوع پیشنهاد ازدواج تاکید کرد تا قومش را از عمل شنیع لواط منصرف و به سوی ازدواج حلال سوق دهد , چنانچه که در تفسیر نمونه می خوانیم : "كار به جايى مى‏رسد كه پيامبر بزرگى همچون لوط حاضر مى‏شود دختران خود را به ازدواج آنها در آورد تا از طريق حلال و مشروع اشباع شوند و از گناه و آلودگى و ننگ رهايى يابند اما باز هم آنها دست رد بر سينه او مى‏گذارند! ضمنا اين پيامبر بزرگ، اين درس آموزنده را به ما مى‏دهد كه براى مبارزه با مفاسد تنها روى نفى تكيه نكنيد، بلكه روى اثبات هم بايد تكيه كرد، يعنى بايد غرائز بشر را از طريق صحيح اشباع نمود تا به فساد نگرايد، گرچه قوم لوط افراد فاسد استثنايى بودند كه اين برنامه در آنها مؤثر نيفتاد، ولى معمولا اين روش يكى از مؤثرترين روشهاست. هنگامى كه بخواهيم با سرگرميهاى غير سالم مبارزه كنيم بايد در درجه اول بكوشيم و سرگرمى سالم براى مردم فراهم سازيم، همين گونه در برنامه‏هاى ديگر. " 📚تفسير نمونه، ج‏11، ص: 117 @Rahnamye_Behesht
استفاده از اجنه برای دشمن با جبهه مقاومت.pdf
5.22M
در مورد امکان استفاده اسرائیل از اجنه برای ضربه زدن به محور مقاومت در گذشته رهبری اشاراتی داشتند و این قضیه را تایید کردند که در اینجا می توانید سخنان رهبری را بخوانید . به هر حال ما در گذشته و در مقاله فوق به افرادی که به این قضیه اشکال وارد کردند , پاسخی داده و مستندات لازم را ارائه کردیم. @Rahnamye_Behesht
پاسخ به شبهات قرآنی فضای مجازی جلد 1-05.Prp.pdf
1.77M
📖کتاب الکترونیک : " پاسخ به شبهات قرآنی فضای مجازی" ( جلد اول ) ✍نویسنده : احمد پودینه ئی ( مدیریت مجموعه شیعه پاسخ ) در کتاب فوق به شبهات متنوع معاندان در مورد وقوع تحریف در آیات مختلف قرآن پاسخ داده شده است , همچنین ادعای معاندان مبنی بر وقوع تضاد و تناقض میان آیات مختلف را مورد نقد و بررسی قرار داده و به دهها شبهه مرتبط با آیات مختلف و موضوعات متنوع مطرح شده قرآن کریم پاسخ گفته شده است . @Rahnamye_Behesht
📘 کتاب الکترونیک : پاسخ به شبهات قرآنی فضای مجازی( جلد اول ) ◀️نویسنده: احمد پودینه ئی 📚چکیده‌ای از کتاب: کتاب مذکور حاوی تازه ترین سوالات و شبهات مطرح شده در فضای مجازی پیرامون قرآن است که به صورت استدلالی و با استناد به منابع متقن مورد بحث و بررسی و پاسخگویی نویسنده قرار گرفته است . ❕در کتاب فوق به شبهات متنوع معاندان در مورد وقوع تحریف در آیات مختلف قرآن پاسخ داده شده است , همچنین ادعای معاندان مبنی بر وقوع تضاد و تناقض میان آیات مختلف را مورد نقد و بررسی قرار داده و به دهها شبهه مرتبط با آیات مختلف و موضوعات متنوع مطرح شده قرآن کریم پاسخ گفته شده است . 📕📘لینک دانلود کتاب📕📘 ┄┅═══••✾••═══┅┄
تولد عیسی علیه السلام در چه مکانی بود ? فلسطین یا عراق ? 🤔پرسش : أَحْمَدُ بْنُ مِهْرَانَ وَ عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ جَمِيعاً عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ رَاشِدٍ عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ جَعْفَرِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ قَالَ : كُنْتُ عِنْدَ أَبِي الْحَسَنِ مُوسَى إِذْ أَتَاهُ رَجُلٌ نَصْرَانِيٌّ... فَقَالَ لَهُ أَبُو إِبْرَاهِيمَ [الكاظمُ] : النَّهَرُ الَّذِي وَلَدَتْ عَلَيْهِ مَرْيَمُ عِيسَى، هَلْ تَعْرِفُهُ؟ قَالَ [النصراني] لَا. قَالَ : هُوَ الْفُرَاتُ وَعَلَيْهِ شَجَرُ النَّخْلِ وَ الْكَرْمِ. یعقوب بن جعفر می‌گوید : امام کاظم به یک مسیحی فرمود : آیا میدانی آن رود که حضرت مریم در کنارش حضرت عیسی را به‌دنیا آورد، کدام رود بود؟ مسیحی گفت : خیر. امام گفت : رود فرات. 📚 کافی ٤٧٨/1 حضرت عیسی ﷺ در فلسطین به‌دنیا آمد و رود فرات در عراق است ❗️❗️❗️ 💠پاسخ : 💠 ❕مسیحیان به پیروی از انجیل تحریف شده , معتقدند که تولد عیسی علیه السلام در " بیت لحم " فلسطین و حوالی بیت المقدس بوده است : 📚انجیل متی فصل دوم شماره 1 ❕علمای اهلسنت هم به پیروی از انجیل تحریف شده نقل کرده اند که تولد عیسی مسیح در بیت لحم فلسطین بوده است : 📚تاریخ ابن خلدون ج 2 ص 171 _ تاریخ یعقوبی ج 1 ص 68 _ الکامل فی التاریخ ج 2 ص 52 ❕اما بنابر آنچه که علامه بزرگ شیعه یعنی علامه مجلسی معتقد است و در این زمینه روایات متعددی نیز نقل می کند , تولد عیسی مسیح علیه السلام در حوالی فرات و کوفه و کربلا بوده است و جناب مریم به طی الارض از فلسطین به عراق رفت و عیسی علیهما السلام را به دنیا آورد و مجددا به فلسطین بازگشت . ▫️خداوند در مورد مریم مقدس در هنگام تولد عیسی مسیح می فرماید : " سرانجام (مريم) باردار شد و او را به نقطه دوردستى برد. " " فَحَمَلَتْهُ فَانْتَبَذَتْ بِهِ مَكاناً قَصِيًّا " ( سوره مریم آیه 22 ) ❕در تفسیر آیه و شرح و تفسیر قضیه مورد بحث علامه مجلسی بیانی دارد و نقل می کند : " شيخ طوسى رحمه اللّه به سند معتبر از حضرت امام زين العابدين عليه السّلام روايت كرده است كه: "آن مكان دورى كه حق تعالى فرموده است كه مريم عليها السّلام براى ولادت حضرت عيسى به آنجا رفت، كربلاى معلّى است، كه حضرت مريم به طىّ الارض از دمشق به كربلا رفت و حضرت عيسى از او نزد قبر امام حسين عليه السّلام متولد شد و در همان ساعت به دمشق ( فلسطین ) برگشت‏ " "عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع فِي قَوْلِهِ- فَحَمَلَتْهُ فَانْتَبَذَتْ بِهِ مَكاناً قَصِيًّا قَالَ خَرَجَتْ مِنْ دِمَشْقَ حَتَّى أَتَتْ كَرْبَلَاءَ فَوَضَعَتْهُ فِي مَوْضِعِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ ع ثُمَّ رَجَعَتْ مِنْ لَيْلَتِهَا. " 📚حياة القلوب، مجلسی , ج‏2، ص: 1084 _ تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان)، ج‏6، ص: 73 ❕كلينى رحمه اللّه به سند معتبر روايت كرده است كه حفص به غياث گفت كه: " حضرت امام جعفر صادق عليه السّلام را ديدم كه در ميان باغستانهاى كوفه مى‏گرديد تا آنكه به درخت خرمائى رسيد پس وضو ساخت و دو ركعت نماز در پاى آن درخت بجا آورد و شمردم در ركوع و سجود پانصد تسبيح فرمود، پس به درخت تكيه فرمود و دعاى بسيار كرد و بعد از آن فرمود: اى حفص! و اللّه اين درخت خرما است كه حق تعالى مريم را فرمود كه: درخت‏ خرما را حركت ده كه رطب براى تو بريزد " " رَأَيْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَتَخَلَّلُ بَسَاتِينَ الْكُوفَةِ فَانْتَهَى إِلَى نَخْلَةٍ فَتَوَضَّأَ عِنْدَهَا ثُمَّ رَكَعَ وَ سَجَدَ فَأَحْصَيْتُ فِي سُجُودِهِ خَمْسَمِائَةِ تَسْبِيحَةٍ ثُمَّ اسْتَنَدَ إِلَى النَّخْلَةِ فَدَعَا بِدَعَوَاتٍ ثُمَّ قَالَ يَا أَبَا حَفْصٍ إِنَّهَا وَ اللَّهِ النَّخْلَةُ الَّتِي‏ قالَ اللَّهُ جَلَّ وَ عَزَّ لِمَرْيَمَ ع وَ هُزِّي إِلَيْكِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُساقِطْ عَلَيْكِ رُطَباً جَنِيًّا " 📚حياة القلوب، ج‏2، ص: 1086 _ الکافی ج 8 ص 143 ▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇 ❕در نقل دیگر آمده است که راوی می گوید : " در حيره در خدمت حضرت امام جعفر صادق عليه السّلام بودم و روزى با آن حضرت سوار شديم، چون رسيديم به قريه‏اى كه محاذى ماصر است و نزديك به كنار شط فرات رسيديم فرمود كه: آن است، پس فرود آمد و دو ركعت نماز گزارد و فرمود كه: مى‏دانى كه حضرت عيسى در كجا متولد شده است؟ گفتم: نه. فرمود: در همين موضع كه من نشسته‏ام متولد شده است. پس فرمود: مى‏دانى كه آن نخله كه حضرت مريم حركت داد و خرما از آن ريخت در كجا بوده است؟ گفتم: نه. پس دست مبارك خود را به جانب عقب خود دراز كرد و فرمود: در اينجا بود. " " كُنَّا بِالْحِيرَةِ فَرَكِبْتُ مَعَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَلَمَّا صِرْنَا حِيَالَ قَرْيَةٍ فَوْقَ الْمَاصِرِ قَالَ هِيَ هِيَ حِينَ قُرْبِ مِنْ الشَّطِّ وَ صَارَ عَلَى شَفِيرِ الْفُرَاتِ ثُمَّ نَزَلَ فَصَلَّى رَكْعَتَيْنِ ثُمَّ قَالَ أَ تَدْرِي أَيْنَ وُلِدَ عِيسَى ع قُلْتُ لَا فَقَالَ فِي هَذَا الْمَوْضِعِ الَّذِي أَنَا جَالِسٌ فِيه‏ " 📚حياة القلوب، ج‏2، ص: 1084 _ قصص الأنبياء عليهم السلام (للراوندي)، ص: 265 ❕علامه مجلسی در مرآه العقول متذکر می شود که مریم مقدس به قدرت الهی و طی الارض به عراق رفت و عیسی مسیح را به دنیا آورد به خاطر همین خداوند در قرآن فرمود که مریم برای تولد مسیح به نقطه ای دور دست رفت : "  الجواب: أن تلك الأمور إنما تستبعد بالنسبة إلينا، و أما بالنسبة إليها و أمثالها فلا استبعاد، فيمكن أن يكون الله تعالى سيرها في ساعة واحدة آلاف فراسخ بطي الأرض، و يؤيده قوله تعالى:" فَانْتَبَذَتْ بِهِ مَكاناً قَصِيًّا " أي تنحت بالحمل إلى مكان بعيد " 📚مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج‏6، ص: 51 👌و در حیاه القلوب هم متذکر می شود که اگر برخی روایات شیعه نیز تولد عیسی مسیح را فلسطین و بیت لحم معرفی کرده می تواند از باب تقیه و موافق اعتقاد اهلسنت باشد . ❗️ علامه مجلسی می نویسد : " على اىّ حال چون احاديث صحيحه و معتبره بسيار دلالت مى‏كند بر آنكه محلّ ولادت آن حضرت در حوالى فرات و كوفه و كربلا است به خبرى چند كه ميان مورخان اهل سنّت مشهور شده است به استبعادات جمعى كه اعتقادى به احاديث اهل بيت عليهم السّلام ندارند و به محض عدم موافقت طبع خود احاديث متواتره را انكار مى‏كنند، ردّ احاديث معتبره نمى‏توان كرد، و ممكن است بعضى اخبار كه بر خلاف اين وارد شده است محمول بر تقيه باشد " 📚حياة القلوب، ج‏2، ص: 1088 ❕در دو نمایه ذیل در مورد طی الارض و مستندات عقلی و قرآنی و روایی آن و همچنین چرایی صدور روایات تقیه ای توضیح داده ایم : https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2870 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4061 @Rahnamye_Behesht
پاسخ به شبهه وهابی در مورد روایتی مرتبط با جابر بن عبدالله الانصاری !!!! 🤔پرسش : ❓حساب وکتاب ریاضی به‌هم خورد !!! عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ : إِنَّ جَابِرَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِيَّ كَانَ آخِرَ مَنْ بَقِيَ مِنْ أَصْحَابِ رَسُولِ اللَّهِ‌ ﷺ... فَلَمْ يَلْبَثْ أَنْ مَضَى عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ، فَكَانَ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ يَأْتِيهِ [أي جابراً] عَلَى وَجْهِ الْكَرَامَةِ لِصُحْبَتِهِ لِرَسُولِ اللَّهِ ﷺ. امام صادق گفت : جابر بن عبد اللّٰه انصارى، آخرين فرد از اصحاب پيغمبر ﷺ بود كه زنده مانده بود... طولى نكشيد كه امام سجّاد از دنیا رفت و امام باقر بخاطر احترام مصاحبت پيغمبر، نزد جابر بن عبدالله انصاری مى‌رفت. ( کافی ٤٦٩/١ ) (صحيح عندي. [مرآة العقول ١٩/٦ ) این حدیثِ صحيح، با واقعیت در تضاد است : 1 _ حدیث می‌گوید که حضرت جابر انصاري، آخرین فرد از صحابه است که از دنیا رفته. درحالی که ایشان بین سال‌های سال ۶٨ تا ٧٨ هجری، از دنیا رفته. و بعد از او، بسیاری از صحابه همچنان زنده بودند . آخرین فرد از صحابه که از دنیا رفت، حضرت عامر بن واثله بود [در سال ١١٠ هجری] است. و آخرین صحابي از اهل مدینه که از دنیا رفت، حضرت سهل بن سعد [در سال ۹۰ هجری] می‌باشد. 2_  همچنین این حدیثِ صحيح می‌گوید که امام سجّاد، قبل از حضرت جابر انصاری از دنیا رفته. درحالی که امام سجّاد در سال ٩۵ از دنیا رفته. یعنی حدود ٢۵ سال بعد از وفات جابر بن عبدالله انصاری !!!! 💠پاسخ : 💠 ❗️روایت مورد استناد وهابی از امام صادق علیه السلام نقل شده است و بر اساس تصریحات علمای اهلسنت , امام صادق علیه السلام از بزرگترین فقهاء و دانشمندان بوده است و قول و حدیث ایشان برای اهلسنت حجیت داشته و معتبر است . ❕مالك بن انس امام مالکی ها می گويد: " برتر و بالاتر از جعفر بن محمد را در علم و عبادت و پرهيزگارى، نه چشمى ديده و نه گوشى شنيده و نه به ذهن بشرى خطور كرده است‏ " "ما رأت عين و لا سمعت أذن و لا خطر على قلب بشر أفضل من جعفر بن محمّد الصادق علما و عبادة و ورعا " 📚تهذيب التهذيب ج 2 ص 104 ❕عبد الرحمن بن ابو حاتم رازى مى‏گويد: از پدرم شنيدم كه مى‏گفت: "جعفر بن محمد ثقه (راستگو) است و درباره امثال او سؤال نمى‏شود. همچنين گويد: هنگامى كه از ابو زرعه در رابطه روايت كردن جعفر بن محمد از پدرش و مقايسه آن با روايت سهيل بن ابى صالح يا روايت علاء از پدرش كه كدام يك صحيحتر است سؤال شد، شنيدم كه در پاسخ گفت: " هيچگاه جعفر بن محمد با چنين اشخاصى مقايسه نمى‏شود "جعفر بن محمّد ثقة لا يسأل عن مثله. و قال: سمعت أبا زرعة و سئل عن جعفر بن محمّد عن أبيه و سهيل بن أبي صالح عن أبيه و العلاء عن أبيه أيّما أصح؟ قال: لا يقرن جعفر بن محمّد إلى هؤلاء " 📚الجرح و التعديل ج 2 ص 487 ❕خوارزمى در كتاب مناقب ابو حنيفه از قول او نقل مى‏كند كه گفت: "من فقيه‏تر از جعفر بن محمد نديده‏ام. و گفت: اگر آن دو سال نبود نعمان هلاك مى‏شد. مراد ابو حنيفه از آن دو سال، سال‏هايى است كه از امام صادق عليه السّلام كسب علم كرده است‏ " " ما رأيت أفقه من جعفر بن محمّد. و قال: لو لا السنتان لهلك النعمان. مشيرا إلى السنتين اللتين جلس فيهما لأخذ العلم عن الإمام جعفر الصادق‏ " 📚مناقب أبي حنيفة: ج 1 ص 172 _التحفة الاثني عشرية ص 8 👌بنابراین قول امام صادق علیه السلام برای اهلسنت معتبر است و در حدیث مورد بحث امام علیه السلام فرمود که جابر بن عبد الله انصاری آخرین نفر باقی مانده از اصحاب پیامبر بوده است که از دنیا رفته است . ❗️اگر علمای دیگر اهلسنت آخرین صحابه باقی مانده را افراد دیگری ذکر کرده اند , بنابر آنچه از برتری علمی و فقهی امام صادق علیه السلام گفتیم , باید قول امام صادق ع را مقدم داشت و به قول برخی از علمای اهلسنت در این رابطه تکیه نکرد . ▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇 ❕ با این وجود باز هم گفتنی است : ▫️1 _ ممکن است مقصود امام صادق علیه السلام که جابر را آخرین صحابی معرفی کرد که از دنیا رفته است در مدینه بوده باشد یعنی در میان صحابه ای که در مدینه بوده اند , جابر آخرین صحابه ای بوده که از دنیا رفته است , این مطلب را علمای اهلسنت هم  نقل کرده اند که جابر آخرین صحابه ای بوده که در مدینه از دنیا رفته است : " عن قتاده : کان آخر اصحاب رسول الله موتا بالمدینه جابر " 📚الاصابه ج 1 ص 546 _ سبل السلام ج 1 ص 52 _ تحفه الاحوذی ج 10 ص 237 _ تهذیب التهذیب ج 2 ص 42 _ مشکاه المصابیح ج 3 ص 620 ▫️2 _ همینطور ممکن است که مقصود امام صادق علیه السلام آن باشد که از میان صحابه ای که با پیامبر پیمان عقبه را بستند , جابر آخرین نفر آنها بود که از دنیا رفت , چنانچه که این مطلب را نیز علمای اهلسنت نقل کرده اند :  " هو آخر من مات بالمدینه ممن شهد العقبه " 📚اسد الغابه ج 1 ص 307 _ شذرات الذهب ج 1 ص 84 ▫️3 _ بر اساس روایت دیگری که در کافی شریف از امام صادق نقل شده است , تاریخ شهادت امام سجاد علیهما السلام سال 95 هجری است : " عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قُبِضَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع وَ هُوَ ابْنُ سَبْعٍ وَ خَمْسِينَ سَنَةً فِي عَامِ خَمْسٍ وَ تِسْعِينَ عَاشَ بَعْدَ الْحُسَيْنِ خَمْساً وَ ثَلَاثِينَ سَنَةً. " 📚الكافي ج‏1، ص: 468 ❕در روایت مورد استناد وهابی هم آمد که امام سجاد علیه السلام قبل از جابر از دنیا رفت . بنابراین تاریخ وفات جابر بعد از سال 95 بوده است . 👈با توجه به آنچه در وصف علمی امام صادق علیه السلام گفتیم ,  در هنگام تضاد بین قول امام صادق با اقوال علمای اهلسنت , قول امام صادق ع مقدم است بنابراین اگر برخی از علمای اهلسنت تاریخ وفات جابر را زودتر از تاریخ ذکر شده گفته اند قولشان محل اعتبار نیست خصوصا آنکه قولشان مستند به نص و روایت نیست اما قول امام صادق ع عین نص و روایت است , چنانچه که علامه مجلسی متذکر این نکته می شود : "و يحتمل الغلط في تاريخ وفاة جابر إذا لم يستند إلى خبر " 👉 📚مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج‏6، ص: 19 @Rahnamye_Behesht
توضیحی در مورد وابسته بودن قبولی اعمال به نماز !!! 🤔 : ❓اگر اولین چیزی که طبق روایات محاسبه میشود نماز است " و ان قبلت قبل ما سواها و ان ردت رد ما سواها " من که الان نمازهایم قضا می شود و خیلی وقت است که خواستم قضا کنم ولی نتوانستم درستش کنم بی خیال بقیه دین بشوم و گناه کنم ؟ چون فایده ندارد ? اصلا بالفرض که الان نمازهایم درست بشود چند سال نماز قضایی که عمدا و سهوا قضا کردم رو چکار کنم که سخت است به جا آوردنش و باز هم "ان ردت رد ما سواها " میشود ?!!!! 💠پاسخ : 💠 ❕" در حديث معروفى مى‏خوانيم كه امير مؤمنان على عليه السلام در وصاياى خود بعد از آنكه فرق مباركش با شمشير ابن ملجم جنايتكار شكافته شد فرمود: "خدا را، خدا را درباره نماز، چرا كه ستون دين شماست " 📚بحار الانوار، ج 42، ص 256. ▫️مى‏دانيم هنگامى كه عمود خيمه در هم بشكند يا سقوط كند، هرقدر طناب‏ها و ميخ‏هاى اطراف محكم باشد اثرى ندارد، همچنين وقتى ارتباط بندگان با خدا از طريق نماز از بين برود اعمال ديگر را از دست خواهد داد. ▫️در حديثى امام صادق عليه السلام فرمود " نخستين چيزى كه در قيامت بنده به آن حسابرسى مى‏شود نماز است، اگر پذيرفته شد، ساير اعمالش قبول مى‏شود، و اگر رد شود ساير اعمالش نيز رد خواهد شد " 📚 من لا يحضره الفقيه، ج 1، ص 208. ❗️ شايد به اين دليل كه نماز رمز ارتباط خلق و خالق است و اگر به‏طور صحيح به‏جا آورده شود، قصد قربت و اخلاص كه شرط قبولى ساير اعمال است در او زنده مى‏شود وگرنه بقيّه اعمالش آلوده و از درجه اعتبار ساقط مى‏شود. " 📚انوار هدایت , مکارم شیرازی , ص 398 👌بنابراین ملاک قبولی سایر اعمال نیز نماز است و اگر نماز قبول نشود , سایر اعمال هم قبول نمی شود اما این سخن به معنای بی فایده بودن انجام سایر اعمال نیست . 👈کمترین فایده ای که انجام دادن سایر اعمال (مانند روزه و حج و زکات و خمس و ... ) برای انسان دارد آن است که با انجام آنها عذاب انجام ندادنشان از انسان بر داشته می شود و دیگر انسان به خاطر ترک آن اعمال مجازات نمی شود .👉 ❕بنابراین میان قبولی اعمال و دریافت پاداش تفاوت است , قبولی اعمال آن مرحله عالی و بالاتر است که سبب ورود به بهشت و بهره مندی از انواع نعمتهای عالی آن می شود اما مرحله پاداش آن است که مثلا اگر نماز انسان قبول نشود که به تبع آن سایر اعمال هم قبول نمی شود اما باز انسان بی بهره از انجام نماز و سایر اعمال نیست و طبیعتا پاداشی متناسب دریافت می کند که کمترین آن پاداش رفع عذاب است در حالیکه اگر از اساس نماز و روزه و زکات و سایر اعمال ترک می شد به خاطر این ترک واجبات , انسان گرفتار عذاب می شد . ❕بی شک کسی که واجباتش را انجام می دهد , عملش مصداق کار خوب و احسان و خودش هم مصداق محسن است و به مقتضای آیات قرآن بی اجر و پاداش نخواهد بود : " " فَإِنَّ اللَّهَ لا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِين‏ " " خداوند پاداش نیکوکاران را ضایع نمی کند " _ " فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ " " هر كس به اندازه سنگينى ذره‏اى كار نيك كند آن را مى‏بيند و هر كس بمقدار ذره‏اى كار بد كند آن را خواهد ديد" ( یوسف 90 _ زلزله 7 _ 8 ) 👌لذا در روایات ما آمده است که درست است که مثلا خداوند اعمال نیک افراد کفار را به خاطر بی ایمانی و عنادشان با حق و حقیقت نمی پذیرد و قبول نمی کند اما آنها را بی بهره و بی پاداش نیز نمی گذارد زیرا میان قبولی اعمال و دادن پاداش تفاوت است . ❕خداوند پاداش این کافران معاند اما نیکوکار را به صورت آسانی مرگ و جان دادن یا در امان بودن از آتش جهنم می دهد یعنی اگر چه به خاطر کفر و عناد جهنم می روند اما به خاطر نیکوکاری که داشتند , آتش جهنم آنان را نمی سوزاند و مثلا خداوند برایشان خانه ای در جهنم بنا می کند تا از آتش جهنم ایمن باشند و رزق و روزی آنان را نیز از مکانی غیر از جهنم تامین می کند : "مَا كَانَ مِنْ سُهُولَةٍ هُنَاكَ عَلَى الْكَافِرِ فَلِيُوَفَّى أَجْرَ حَسَنَاتِهِ فِي الدُّنْيَا " _ "فَلَمَّا أَنْ مَاتَ الْكَافِرُ بَنَى اللَّهُ لَهُ بَيْتاً فِي النَّارِ مِنْ طِينٍ وَ كَانَ يَقِيهِ حَرَّهَا وَ يَأْتِيهِ الرِّزْقُ مِنْ غَيْرِهَا " 📚عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج‏1، ص: 275 _ ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص: 169 ❕لذا در تفسیر نمونه می خوانیم : " مساله" قبولى اعمال" مطلبى است، و پاداش مناسب داشتن مطلب ديگر، به همين جهت مشهور در ميان دانشمندان اسلام اين است كه مثلا نماز بدون حضور قلب و يا با ارتكاب بعضى از گناهان مانند غيبت، مقبول درگاه خدا نيست، با اينكه مى‏دانيم چنين نمازى شرعا صحيح است، و اطاعت فرمان خدا است و انجام وظيفه محسوب مى‏شود و مسلم است كه اطاعت فرمان خدا بدون پاداش نخواهد بود. بنابراين قبول عمل همان مرتبه عالى عمل است‏ " 📚تفسير نمونه، ج‏10، ص: 317 @Rahnamye_Behesht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 موشن گرافیک| چرایی حمایت ایران از فلسطین و حزب الله !!! 🤔جنگ اسرائیل با فلسطین یا حزب الله چه ربطی به ما دارد ? چرا بیخودی برای خودمان دشمن تراشی کرده و هزینه درست می کنیم ❕❕ 👌پاسخ را در کلیپ فوق ببینید . @Rahnamye_Behesht
🌸میلاد امام عسکری علیه السلام را تبریک می گوییم ؛ ❤️برخی از پرسش و پاسخ های مرتبط با امام عسکری علیه السلام ؛ 1⃣آیا علمای اهل سنت هم درباره عظمت و بزرگی امام عسکری چیزی گفته اند یا خیر ❕اگر گفته اند برایمان بیاورید❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2200 2⃣آیا حقیقت دارد که وکیل امام عسکری لواط کار بوده است ❗️چرا امام حسن عسکری که طبق ادعای علماى شیعه داراى علم_غیب_الهى هستند، نماینده و قائم مقامش لواط کارش را مجازات نكرده ؟ و اصولاً چرا یک شخص شرابخوار و همجنس باز را قائم مقام خود كرده بود ❗️❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2201 3⃣پرسش_کانال_ضد_شیعه ؛ در کتاب شیعه یعنی کتاب اصول آمده است که در آن امام حسن عسگری از علم غیب خود سو استفاده می کند و برای جلوگیری از ضرر مالی شیعیانش ، اخلاق را زیر پا می گذاشته است ...❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2202‌ 4⃣امام_حسن_عسكرى: كردها را فقط با شمشير تنبيه كنيد در معتبرترين كتاب روائى شيعيان روايت صحيح السندى آمده كه در آن از در مورد رفتار با سئوال ميشود كه ايشان دستور قتل عام كردها را صادر ميكند ❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1977 5⃣مطابق روایت اصول کافی , امامتِ امام عسکری، در سال 254 تصویب شد. نه قبل از آن ‼️ 📚 اصول کافی 326/1 این در حالی است که شیعیان مدّعی هستند که امامتِ امام‌ها از زمان پیغمبر ﷺ و بلکه انبیاء قبل از او، تعیین و تصویب شده بود. طبیعتاً باید لااقل امام‌های معصوم، ترتیبِ ائمه و اسامی و اشخاص‌اش را می‌دانستند ❗️❗️❗️ در حدیث دیگر آمده است که خدا وقتی دید که فرزند بزرگتر امام هادی یعنی محمد از دنیا رفت؛ تصمیم‌اش را عوض کرد و امامت را به امام عسکری [فرزند بعدی امام هادی] داد ‼️ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4471 6⃣پرسشی که این روزها خیلی مطرح می شود این است که آیا امام عسکری غیر از امام مهدی فرزند دیگری هم داشتند ❗️❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4404 @Rahnamye_Behesht
پاسخ به شبهات فقهی فضای مجازی جلد 2-04.Prp.pdf
1.71M
📖کتاب الکترونیک : " پاسخ به شبهات فقهی فضای مجازی ( جلد دوم ) ✍نویسنده : احمد پودینه ئی ( مدیریت مجموعه شیعه پاسخ ) ❕کتاب مذکور حاوی تازه ترین سوالات و شبهات مطرح شده در فضای مجازی پیرامون احکام و قوانین اسلامی است که به صورت استدلالی و با استناد به منابع متقن مورد بحث و بررسی و پاسخگویی نویسنده قرار گرفته است . جهت دانلود جلد اول کتاب مذکور اینجا را کلیک کنید . @Rahnamye_Behesht
⚫️فرا رسیدن سالروز وفات فاطمه معصومه سلام الله علیها را تسلیت می گوییم ؛ ⚫️پرسش و پاسخهای مرتبط با فاطمه معصومه سلام الله علیها ؛ 1⃣تاریخ دقیق وفات حضرت چه روزی هست؟ هرجایی مطلبی میخونم تاریخ وفات حضرت معصومه معلوم نیست اما ما ۱۰ربیع الثانی نوشتن. و اینکه حضرت معصومه کردند و یا شهید شدند❕ و چرا ایشان نکردند ❕و چه برای زیارت ایشان است ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2241 2⃣آیا واقعا یک بار زیارت حضرت فاطمه معصومه آدم رو می کند ❗️من برم هر جنایتی که دلم می خواد بکنم بعد برم زیارت حضرت معصومه میرم بهشت ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2242 3⃣نکاتی در مورد فاطمه معصومه سلام الله علیها و فضائل ایشان ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1208 4⃣مگر نه اينكه ازدواج نيمى از دين است؟ مگر نه اينكه پيامبر اسلام به ازدواج توصيه اكيد كرده است؟ مگر نه اينكه معصوم بود و بايد به توصيه هاى پيامبر اسلام گوش جان ميسپرد؟ پس چرا دخترانش را از ازدواج محروم كرد؟ با اين استدلال , خواهر امام رضا حتى نصف دينش را كامل نكرده است و كافر از دنيا رفته است! سر تا پاى ادعاهاى اسلامگرايان متناقض و دروغ است كه به خورد ما داده اند ❗️❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1438 5⃣تحدى و سئوال از تمامى شيعيان و متوليان اين مذهب از تمامى آخوندهاى شيعه، مراجع، تمامى شيعيان عام و تمامى كسانى كه به شفابخشى و كرامات قبر و ضريح معصومه در قم اعتقاد دارند، تقاضا داريم به اين سئوال پاسخ قانع كنند و منطقى بدهند. چرا فاطمه معصومه كه حتى سنت پيامبر اسلام يعنى ازدواج را به جا نياورده است، داراى تقدس است ، ایشان چه خدمتی به بشریت کرده اند ❗️❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2002 6⃣اگر فاطمه معصومه سلام الله علیها شفاء دهنده است ، چرا حرم ایشان در ایام شیوع کرونا بسته شد ❕و اگر ایشان شفاء می دهند چرا خودشان با بیماری از دنیا رفتند ❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2005 7⃣آیا برای توسل و تکریم امامزادگان ( چون فاطمه معصومه س ) دلیلی از قرآن و داریم❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2826 🤲یا فاطمه اشفعی لی فی الجنه ، فان لک عند الله شانا من الشان