eitaa logo
🌺راه ورسم بندگی🌺
46 دنبال‌کننده
654 عکس
567 ویدیو
29 فایل
هر گونه انتقادوپیشنهاد خود رابه آیدی زیر ارسال کنید. @seyyedTabatabai
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از حلاج
پذیرش ولایتعهدی از جانب امام رضا(ع) یکی از وقایع مهم تاریخ سیاسی اسلام است که در این پژوهش مورد بررسی قرار می گیرد. جغرافیای تاریخی، سیاسی و اجتماعی شهرهایی است که امام رضا(ع) در مسیر مدینه تا مرو از آنها عبور کرده است. به اعتقاد نویسنده ی این مجلد وزیری، ترسیم جغرافیایی تاریخی عزیمت امام رضا(ع) و حوادثی که در طول این سفر رخ می دهد یکی از دلایل پذیرش ولایتعهدی از امام رضا(ع) بوده و به بسیاری از پرسش ها و سوء تعبیرها در این باره خاتمه می دهد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیامبر ترسو!!! چرا پیامبر به مدینه گریخت؟ حضور پیامبر اسلام(ص) و پیروان حضرتشان در مکه، با اذیت و آزار، شکنجه، تهدید و ... همراه بود. عموم مسلمانان شرایط سخت و طاقت‌فرسایی را تحمل می‌کردند. در سال دهم بعثت، اندکى پس از خارج شدن بنى هاشم از شعب، ابوطالب و خدیجه، از دنیا رفتند و به دنبال آن بود که فشار قریش بر مسلمانان افزایش یافت. (۱) از طرفی از مهم‌ترین رویکردهای تبلیغی پیامبر(ص)، گسترش دین در میان شهرها و قبایل دیگر بود و در همین راستا مسافرتی به شهر طائف نیز داشت. (۲)  یکی از نقاطی که پیامبر(ص) برای تبلیغ دین، توجه خاصی به آن داشت، شهر یثرب بود. حضرتشان شش تن از اهالی این شهر را در عقبه مکه به اسلام فرا خواند و از ایشان خواست تا او را یارى کنند و ایشان نیز پذیرفتند. در نهایت و پس از عقبه اولی و عقبه ثانی و فرستادن مبلغ اسلامی به مدینه، محیط مدینه برای هجرت آماده شد. لذا علت هجرت پیامبر(ص) را می‌توان در این موارد ذکر کرد:  ۱. اگر در حادثه هجرت پیامبر اسلام(ص) درست بیندیشیم به این نکته برخورد می‌کنیم که یکی از علت‌های هجرت پیامبر گرامی اسلام(ص) از مکه به مدینه، آزار و اذیت کفار قریش‏ بود. گرفتاری‌ها و دشواری‌هایى که مشرکان در سر راه مسلمانان ایجاد می‌کردند روز بروز افزایش می‌یافت؛ از این‌رو پیامبر خدا(ص) به مسلمانان رخصت داد به مدینه هجرت کنند. مسلمانان به مدینه رفتند و در خانه‌هاى انصار ساکن شدند. مسلمانان مدینه مهاجران را پناه دادند و یاریشان کردند و میان خود و آنان مساوات برقرار نمودند. (۳) ۲. پیامبر در شبی این هجرت را آغاز کرد که قریش تصمیم به قتل او داشتند و ظاهر امر چنین است که اگر پیامبر(ص) نمی‌رفت، در آن‌جا کشته می‌شد. (۴) ۳. پیامبر سیزده سال در مکه بود و هرچه که باید در مکه به دست می‌آمد، به دست آمده بود. مکه دیگر جایی برای پیشرفت اسلام نداشت. اگر اسلام تنها در مکه می‌ماند، تنها معدود مسلمانان این شهر بودند که پیرو این دین می‌شدند که ممکن بود با گذشت زمان، اثری از آنان نیز باقی نماند. ۴. اسلام به دنبال گسترش بود. هجرت پیامبر در واقع برای حفظ اسلام و مسلمانان بود و حتی می‌توان گفت، نجات اسلام در گرو هجرت پیامبر(ص) خلاصه شده بود.   پی نوشت ها: 1. ابن شهر آشوب مازندرانی، مناقب آل أبی طالب(ع)، ج 1، ص 174. 2. مقدسی، مطهر بن طاهر، البدء و التاریخ، ج ‏4، ص 154 – 155. 3.امین عاملی‏، سید محسن، سیره معصومان‏(ترجمه أعیان الشیعة)، ، ج ‏1، ص 78. 4. انفال، 30.
شبهه: یک نگاه به مفاتیح الجنان بکنید میبینید اگر کسی بخواهد مسلمان باشد باید کامل زندگی را تعطیل کند و از صبح تا شب دعا بخواند! همین‌هاست که پیشرفت نمی‌کنیم. پاسخ: گرچه در کتاب‏های دعا، همچون مفاتیح الجنان، برای تمام ساعات روز و تمام روزهای سال دعا نقل شده است، اما این مثل آن است که وقتی شما به ترمینال اتوبوس یا فرودگاه یا ایستگاه قطار مراجعه می‏کنید، می‏بینید که در تابلو نوشته شده است: برای تمام ساعات شبانه روز، وسیله آماده سفر دارند، ساعت ۸ صبح، ۹ صبح، ۱۰ صبح تا آخر شب. معنای این تابلو این نیست که همه مردم در همه ساعات مسافرت کنند، بلکه به معنای آن است که هر مسافری در هر ساعتی تصمیم سفر گرفت وسیله هست. در دعا هم شاید منظور این باشد که هر کس در هر ساعت، قصد خواندن دعایی داشت، دعای مخصوص آن ساعت هست. به علاوه، دعاهای کوچک، به خصوص اگر انسان آنها را حفظ کند لطمه‏ ای به کسی نمی‏زند و می‏تواند در ضمن کار و فعالیتهای روزانه اش به دعا هم مشغول باشد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 👈 گرانی ارزاق نرخ گندم و نان روز به روز در مدينه بالا مى رفت. نگرانى و وحشت بر همه مردم مستولى شده بود. آن كس كه آذوقه سال را تهيه نكرده بود در تلاش بود كه تهيه كند و آن كس كه تهيه كرده بود مواظب بود آن را حفظ كند. در اين ميان مردمى هم بودند كه به واسطه تنگدستى مجبور بودند روز به روز آذوقه خود را از بازار بخرند. امام صادق عليه السلام از معتب وكيل خرج خانه خود پرسيد: ما امسال در خانه گندم داريم؟ معتب جواب داد: بلى يا ابن رسول الله! به قدرى كه چندين ماه را كفايت كند گندم ذخيره داريم. امام فرمود: آنها را به بازار ببر و در اختيار مردم بگذار و بفروش. معتب گفت: يا ابن رسول الله! گندم در مدينه ناياب است، اگر اينها را بفروشيم ديگر خريدن گندم براى ما ميسر نخواهد شد. امام فرمود: همين است كه گفتم، همه را در اختيار مردم بگذار و بفروش. معتب دستور امام را اطاعت كرد، گندمها را فروخت و نتيجه را گزارش داد. امام به او دستور داد: بعد از اين نان خانه مرا روز به روز از بازار بخر. نان خانه من نبايد با نانى كه در حال حاضر توده مردم مصرف مى كنند تفاوت داشته باشد. نان خانه من بايد بعد از اين نيمى گندم باشد و نيمى جو. من بحمدالله توانايى دارم كه تا آخر سال خانه خود را با نان گندم به بهترين وجهى اداره كنم، ولى اين كار را نمى كنم تا در پيشگاه الهى مسئله «اندازه گيرى معيشت» را رعايت كرده باشم. 📗 ، ج 2 ✍ علامه شهید مرتضی مطهری 🌸🌸🌸🌸
شبهه: وقتی خدا به ما نزدیک است، توسل به غیر او چرا؟ خود خدا گفته از رگ گردن به ما نزدیک تره، ارتباط مستقیم با خدا بهتره یا توسل به کسانی که مرده اند؟ پاسخ: اولا اینکه گمان بشود امامان چون از دنیا رفته اند، دیگر در عالم ماده، امکان تصرف ندارند، تصور غلطی است که با مبانی اسلامی سازگار نیست.  حتی شهیدان نیز از نظر قرآن زنده و در نتیجه منشأ اثر هستند.  وقتی کسی از دنیا برود، نابود نمیشه بلکه در عالمی ک جایگاه برتری نسبت به عالم دنیا داره وارد میشه و در نتیجه اتفاقا  احاطه  و قدرت اثر او بیشتر میشه به شرطی که از طرف خدا اجازه ی تصرف داشته باشه. ️اگر امکان ارتباط مستقیم و بدون واسطه انسان با خدا امکان داشت و عقلانی بود، خدای سبحان بجای ارسال پیامبر مستقیما به تمام انسان ها وحی میکرد، اما از آنجایی که ظرفیت لازم برای همه مهیا نیست، خدا از طریق واسطه هایی به نام پیامبران با ما سخن گفته است ️این هم به این معنا نیست که خدا برای ارتباط با انسان نیازمند وسیله است، بلکه ظرفیت کم اکثر انسانها امکان ارتباط را از بین می برد. ️در بحث توسل هم همینطوره، یعنی مانند وحی، به عنوان یک فیض الهی که از طریق واسطه به انسان میرسه، سایر فیوضات و عنایات الهی نیز از مجرای انسان کامل به افراد ضعیف منتقل می شود. ولذا چند جای قرآن هم اومده: (وابتغوا الیه الوسیلة)  حتی اگر انسان مستقیما خدا را بخواند (که این کار جایز و ممکنه) اما افاضه آن از طریق واسطه است. داستان سجده شیطان و ملائک به نیز تنها به این دلیل بود که همه بدانند، حتی عبادت خدا هم باید از راه حجت و نماینده الهی صورت بگیرد. اما شیطان که حاضر بود خدا را عبادت کند، اما نه از طریق حجت، لعن ابدی برای خود خرید و رجیم شد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ شیوه جنگ روانی علیه ایران در فضای مجازی 🔹به راحتی هر عکس و فیلمی را قبول و منتشر نکنید 🔹طبق‌ برآوردهای متخصصان علوم ارتباطات ایرانی‌ها 180 برابر کشورهای دیگر تحت هجوم اخبار جعلی و جنگ روانی قرار دارند. 🔺کافی‌ست این موشن را ببینید تا متوجه شوید هجمهٔ اخبار جعلی به کشورمان چقدر جدی‌ست!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎥 نظر صریح رهبرانقلاب درباره توهین به مقدسات اهل سنت به بهانه شادکردن دل حضرت زهرا(س) در نهم ربیع‌الاول 🔸صریحاً گفته‌ایم که با اهانت به مقدسات اهل سنت مخالفیم 🔸با رفتارهایی که برخی از گروه‌‌های شیعه انجام می‌دهند مخالفیم
شیعه در طول تاریخ و مخصوصا عصر حاضر شعار اتحاد بین مسلمین را مطرح کرده و مظهر همبستگی بین مسلمانان بوده و هست و در این راه تلاشهای زیادی را مخصوصا در عصر حضرت آیت الله بروجردی به بعد و نیز پس از انقلاب اسلامی توسط حضرت امام و رهبر معظم انجام گرفته است و خود امیرالمومنین (علیه السلام) به همین خاطر خانه نشین شد و برای احقاق حق خود قیام نکرد و خود حضرت در اهمیت اتحاد بین مسلمین و نفی تفرقه می‌فرماید «وان الله سبحانه لم یعط احدا بفرقه خیرا ممن مضی، ولا ممن بقی» خداوند به توسط تفرقه خیری را به امتهای گذشته و آینده نداده است (نهج‌البلاغه خطبه/۱۷۵) حال که شیعه شعار اتحاد سر می‌دهد و این مسئله برای اهل سنت حساسیت برانگیز شده چرا با توجه بیش از حد به این مسائل بهانه به دست دشمن داده تا اتحاد بین مسملین را از این هم که هست ضعیفتر کند؟
منظور از وحدت شیعه و سنی کنار گذاشتن مسائل اختلافی و تکیه بر مشترکات و مبنا قرار دادن آنها در تعامل با یکدیگر و در مسائل مربوط به جهان اسلام و صحنه بین المللی است. به گونه ای که مسلمانان فارغ از اختلافات و با پرهیز از تفرقه در مسائل جهان اسلام همسو و هم جهت حرکت کنند. به تعبیر دیگر اختلافات مانع از اخوت اسلامی و وحدت صفوف مسلمین در برابر دشمنان نیست از این رو معنای اتحاد شیعه و سنی دست برداشتن و کوتاه آمدن از اصول و اعتقادات خویش نیست بلکه در عین وجود اختلافات زمینه تعامل و جهت گیری یکسان در مسائل کلی و بین المللی در میان آنها وجود دارد . مقام معظم رهبری فرمودند: «معنای اتحاد بین ملت های اسلامی این است که در مسائل مربوط به جهان اسلام همسو حرکت کنند و به یکدیگر کمک کنند و در داخل این ملت ها سرمایه های خودشان را بر علیه یکدیگر به کار نبرند» (حدیث ولایت، ج 4، ص 262)